Hungarian
Ügyszám:
.
63/B/1995
Előadó alkotmánybíró: Schmidt Péter Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 63/B/1995. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1996/509
.
A döntés kelte: Budapest, 09/23/1996
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
    A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az   Alkotmánybíróság   jogszabály   alkotmányellenességének
    utólagos vizsgálatára  irányuló indítvány alapján meghozta a
    következő

                           határozatot :

    Az Alkotmánybíróság  a helyi  önkormányzati képviselők  és a
    polgármesterek választásáról  szóló 1990.  évi LXIV. törvény
    11. § (2) bekezdése, 46/A. §-a, valamint 4. számú melléklete
    alkotmányellenességének  megállapítása   és   megsemmisítése
    iránt benyújtott indítványt elutasítja.
                               Indokolás

                                   I.

      Indítványozó   a    helyi   önkormányzati    képviselők   és
      polgármesterek választásáról  szóló 1990.  évi LXIV. törvény
      ( a továbbiakban  :  Övjt. ) megyei önkormányzati képviselők
      választására  vonatkozó  rendelkezéseinek  -  nevezetesen  a
      46/A. §-ának,  11. §  (2) bekezdésének,  valamint a 4. számú
      mellékletének - megsemmisítését kérte.

      Indítványozó  álláspontja   szerint  a   46/A.  §-nak  az  a
      rendelkezése,   mely   szerint   a   megyei   jogú   városok
      választópolgárai  nem  vehetnek  részt  a  megyei  közgyűlés
      tagjainak     megválasztásában,      sérti      a      megye
      választópolgárainak  az  Alkotmány  42.  §-ában  biztosított
      önkormányzáshoz való  jogát. Szerinte nem fogadható el az az
      érvelés, mely szerint a megyei jogú városok választópolgárai
      azért nem  választanak képviselőt a megyei közgyűlésbe, mert
      a megyei jogú város önkormányzata ellátja területén a megyei
      önkormányzati feladatokat  is.  Az  Alkotmány  41.  §-a  nem
      ismeri el  önálló területi  egységként a megyei jogú várost,
      ezért véleménye  szerint a  megyei jogú  városok nem  önálló
      megyék, hanem  a megye részei.  Gyakori az érdekösszeütközés
      a megyei és megyei jogú városi önkormányzatok között, mert a
      feladat és  hatáskörök  megosztásáról  szóló  törvények  nem
      nyújtanak  garanciát   arra,  hogy  a  megyei  jogú  városok
      önkormányzata valóban  ellássa működési  területén a  megyei
      feladatokat.  A   megyei  intézmények   a  megye  székhelyén
      működnek  és   szolgáltatásokat  nyújtanak  a  megyeszékhely
      lakosságának is.  A megyei közgyűlésekben gyakran kap hangot
      az a nézet, hogy a megyei intézmény szolgáltatásaiból zárják
      ki a  megyeszékhely lakóit,  illetve csak  akkor  fejlesszék
      ezeket az  intézményeket,  ha  ahhoz  a  megyei  jogú  város
      önkormányzata  hozzájárul.   Az  Övjt.  -ben  megfogalmazott
      választójogi szabályok tovább élezik az ellentéteket, mert a
      megyei  jogú   város  választópolgárai   nem   választhatnak
      képviselőt a  megyei közgyűlésbe.  Ez a szabályozás a megyei
      jogú  városban   élő  választópolgárok  választójogát  sértő
      megkülönböztetést tesz  a megyei  jogú városban  élők  és  a
      megye más településein élők között.

      Indítványozó jogi álláspontja szerint az Övjt. -nek a megyei
      közgyűlés tagjainak  választására vonatkozó szabályai sértik
      a  passzív   választójogot,  azaz   az  Alkotmánynak  azt  a
      szabályát is,  mely szerint  minden  választópolgár  nemcsak
      szabadon  választ,  hanem  szabadon  választható.  A  megyei
      közgyűlés képviselőinek  megválasztása során  - az új magyar
      választójogi törvényekben  példátlan módon  - csak  valamely
      bejegyzett párt  és  társadalmi  egyesület  listájára  lehet
      szavazni,  a   független   képviselő   jelöltek   a   megyei
      önkormányzati választásokból ki vannak rekesztve.

      Ugyancsak alkotmánysértőnek  ítéli meg  az  indítványozó  az
      Övjt.  -nek   a   megyei   önkormányzati   választásokon   a
      választókerületek   kialakítására    vonatkozó   szabályait,
      valamint 4 %-os küszöb megállapítását, álláspontja szerint e
      szabályok sértik az arányos képviselet elvét.

                                  II.

      1.  Az   Alkotmánybíróság  az   indítvány  elbírálása  során
      elsőként azt  vizsgálta, hogy sértik-e a megyei jogú városok
      választópolgárainak közössége  számára az  Alkotmány 42.  §-
      ában biztosított helyi önkormányzáshoz való jogot az Övjt. -
      nek a  megyei közgyűlés  tagjainak megválasztására vonatkozó
      szabályai.

      Az Alkotmány  42. §  kimondja, hogy  a község,  a  város,  a
      főváros és  kerületei, valamint  a megye választópolgárainak
      közösségét megilleti  a helyi  önkormányzáshoz való  jog.  A
      választópolgárok ezt a jogukat a 44. § (1) bekezdése alapján
      az általuk  választott képviselő-testület  útján,  illetőleg
      helyi népszavazással gyakorolják.

      A megyei közgyűlés tagjainak választásáról az Övjt. 46/A. §-
      a rendelkezik.  A 46/A.  §  (1)  bekezdésének  első  mondata
      kimondja,   hogy    "A   megyei    közgyűlés    tagjait    a
      választópolgárok   -    kivéve   a    megyei   jogú    város
      választópolgárait - közvetlenül, listán választják. "

      Az  Övjt.   e  szabálya   alapján  a   megyei   jogú   város
      választópolgárai  nem   vesznek  részt  a  megyei  közgyűlés
      tagjainak megválasztásában.

      Annak megítélése  során,  hogy  ez  a  választójogi  előírás
      korlátozza-e a  megyei jogú  város választópolgárainak helyi
      önkormányzáshoz  való   jogát,  az  Alkotmánybíróságnak  azt
      kellett vizsgálnia, hogy van-e a helyi önkormányzásnak olyan
      területe,  amelynek   gyakorlásában  a   megyei  jogú  város
      polgárai e  választójogi szabály  következtében nem vehetnek
      részt.

      A helyi  önkormányzást az  Alkotmány 42. §-a definiálja, ami
      ezen  alkotmányi  meghatározás  szerint  a  választópolgárok
      közösségét érintő  helyi közügyek  önálló intézését, a helyi
      közhatalomnak a lakosság érdekében való gyakorlását jelenti.

      Az Alkotmány  a helyi  önkormányzatokra vonatkozóan azokat a
      minden   önkormányzatra   irányadó,   alapvető   garanciális
      szabályokat  tartalmazza,  amelyek  a  helyi  önkormányzatok
      autonómiájának alkotmányos  védelmét hivatottak biztosítani.

      Nem szabályozza  a helyi  önkormányzatok típusait,  a  helyi
      önkormányzatok  egyes   típusainak   jogállását,   így   nem
      tartalmaz rendelkezéseket  arra  nézve  sem,  hogy  a  helyi
      önkormányzás körébe  tartozó  feladatok,  hatáskörök  miként
      oszlanak  meg   a  települési  önkormányzatok  és  a  megyei
      önkormányzatok  között.   Nem  rendelkezik   a  megyei  jogú
      városokról sem.  A helyi  önkormányzatokra vonatkozó további
      szabályok megalkotását  a törvényhozásra  bízza. A 43. § (2)
      bekezdése  úgy   rendelkezik,  hogy  a  helyi  önkormányzati
      jogokat és  kötelezettségeket törvény határozza meg. A helyi
      önkormányzatok  jogállását,  feladat-  és  hatáskörét  -  az
      Alkotmány  44/C.   §-a  alapján   megalkotott  -   a   helyi
      önkormányzatokról  szóló   1990.  évi   LXV.   törvény   ( a
      továbbiakban :  Ötv. ) szabályozza. Abból, hogy az Alkotmány
      41. §-a  az állami  területi beosztás  és 42.  §-a az  egyes
      területi      egységek      választópolgárait      megillető
      önkormányzáshoz való  jog szabályozása során a várost jelöli
      meg   olyan    állami    területi    egységként,    amelynek
      választópolgárait  megilleti   az  önkormányzás   joga,  nem
      következik  az,  hogy  törvény  nem  állapíthat  meg  eltérő
      szabályokat az  eltérő  nagyságrendű  és  funkciójú  városok
      önkormányzatára, nem alakíthat ki különböző jogállású városi
      önkormányzatokat.   Az   eltérő   jogállású   önkormányzatok
      létrehozására maga  az Alkotmány  ad  felhatalmazást  akkor,
      amikor  43.  §  (1)  bekezdésében  kimondja,  hogy  a  helyi
      önkormányzatok  alapjogai   egyenlőek,   az   önkormányzatok
      kötelezettségei eltérőek lehetnek.

      Ezeknek az  alkotmányi rendelkezéseknek  megfelelően állapít
      meg Ötv. VI. fejezete a megyei jogú városok önkormányzatára,
      a más települési önkormányzatoktól eltérő szabályokat. A 61.
      § (1)  bekezdésének utolsó  mondata úgy rendelkezik, hogy "A
      megyei jogú  város települési  önkormányzat, és  területén -
      megfelelő  eltérésekkel  -  saját  hatásköreként  ellátja  a
      megyei önkormányzati  feladat- és  hatásköröket. ". A megyei
      jogú város  önkormányzata tehát sajátos jogállású települési
      ( városi ) önkormányzat.  Más  települések  tekintetében  az
      Alkotmány 42.  §-a által  meghatározott  helyi  önkormányzás
      körébe tartozó  önkormányzati  feladat-  és  hatásköröket  a
      települési önkormányzatok  és a  megyei önkormányzatok  - az
      Ötv.  -ben   és  más   törvényekben  meghatározott  módon  -
      megosztva gyakorolják,  a megyei  jogú  városokban  a  helyi
      önkormányzás körébe  tartozó valamennyi feladat- és hatáskör
      gyakorlása a  megyei jogú város önkormányzatának feladat- és
      hatáskörébe tartozik.

      Mindezek alapján  az Alkotmánybíróság  megállapította,  hogy
      nincs  az   Alkotmány   42.   §-ában   meghatározott   helyi
      önkormányzásnak olyan  területe, amelynek  gyakorlásából  az
      Övjt.  46/A.   §  (1)  bekezdésének  az  indítványozó  által
      vitatott   szabálya    kizárná   a   megyei   jogú   városok
      választópolgárait.    Így     a    megyei     jogú     város
      választópolgárainak helyi  önkormányzáshoz  való  jogát  nem
      korlátozza az  a rendelkezés, mely szerint nem vesznek részt
      a megyei közgyűlés tagjainak megválasztásában.

      A   választópolgárokat   az   önkormányzati   választásokkal
      kapcsolatban megillető  aktív választójog a választópolgárok
      közösségét az  Alkotmány 42.  §-a  alapján  megillető  helyi
      önkormányzáshoz   való    jog   gyakorlásához    tapad.   Az
      önkormányzati választás  funkciója az  önkormányzáshoz  való
      jog gyakorlására az Alkotmány 44. § (1) bekezdése értelmében
      hivatott képviselő-testület létrehozása. Ezért az előzőekben
      kifejtetteknek     megfelelően     nem     eredményezi     a
      választópolgárok aktív választójogának korlátozását az Övjt.
      46/A. §-ának  az a  rendelkezése, mely szerint a megyei jogú
      város választópolgárai  nem vesznek  rész a megyei közgyűlés
      tagjainak megválasztásában.

      Indítványozó megalapozottan  veti fel,  hogy a  megyei  jogú
      városok sajátos jogállása ellentmondások forrása a megyei és
      megyei jogú  önkormányzatok viszonyában.  A  gyakorlatban  a
      megyei és a megyei jogú városi önkormányzat tevékenysége sok
      tekintetben szorosan  összefonódik,  a  megyei  önkormányzat
      által nyújtott  közszolgáltatások sok  esetben kielégítik  a
      megyei jogú  város lakosságának szükségleteit is és fordítva
      a megyei  jogú városok  önkormányzata  is  tart  fenn  olyan
      közszolgáltatást nyújtó intézményeket, amelyek részt vesznek
      a  város   területén  kívül   élő  lakosság  szükségleteinek
      kielégítésében. Ugyanakkor  a  megyei  és  a  megyei  városi
      önkormányzat  eltérő   érdekeinek   megfelelően,   egymástól
      függetlenül   dönt   a   közszolgáltatások   működtetéséről,
      fejlesztéséről.  Nem   vitatható,   hogy   ez   gyakran   az
      önkormányzatok közötti  konfliktusokhoz is  vezet.  Ezért  a
      megyei  jogú  városok  helye  az  önkormányzati  rendszerben
      létrejöttük  óta   szakmai  és  politikai  viták  tárgya.  A
      törvényhozás sem minden esetben egyértelmű és következetes a
      feladat- és  hatásköröknek a  megyei és a megyei jogú városi
      önkormányzat  közötti   megosztásában  ( így   például   nem
      egyértelműen  elhatárolt   egyes  közhatalmi   jogosítványok
      gyakorlása szempontjából  a megyei  önkormányzat  szerveinek
      illetékességi   területe ) .    Nem    tekinthető    azonban
      alkotmányellenesnek az  a törvényi  megoldás,  amely  nem  a
      megyei  jogú   város  polgárainak   a  megyei   közgyűlésben
      biztosított képviselet útján, hanem más módon teremti meg az
      eltérő érdekek  összehangolásának  szervezeti  kereteit.  Az
      Ötv.  61/A.  §-a  a  közös  érdekeltségű  feladatokban  való
      együttműködés előkészítésére  és összehangolására  egyeztető
      bizottság létrehozását  írja elő  a megyei  jogú város  és a
      megye közgyűlése számára.

      2. Az  indítvány továbbá  vitatja az  Övjt.  -nek  néhány  a
      megyei közgyűlés  tagjainak megválasztására  vonatkozó,  más
      önkormányzati képviselők megválasztásától eltérő szabályait.
      Álláspontja szerint  az Övjt.  46/A. §  az a  szabálya, mely
      szerint  a   megyei  közgyűlés  tagjait  listán  választják,
      alkotmányellenes módon  korlátozza az  Alkotmány 70.  §  (1)
      bekezdése alapján  minden  nagykorú  állampolgárt  megillető
      passzív választójogot.  Az arányos képviselet elvét sértőnek
      ítéli  meg  a  megyei  közgyűlés  tagjainak  megválasztására
      kialakított  választókerületek  szabályozását,  illetőleg  a
      46/A. §  (3) bekezdését, mely szerint nem jut mandátumhoz az
      a lista,  amelyre a leadott szavazatok száma nem haladta meg
      a választókerületben  leadott összes  érvényes szavazat több
      mint 4 %-át.

      Az Alkotmány  70. §-a  szabályozza a  választójogot. Az  (1)
      bekezdésében   kimondja   :      "Minden   nagykorú   magyar
      állampolgárnak joga  van ahhoz,  hogy - ha állandó lakóhelye
      Magyarországon  van   -  az   országgyűlési   és   a   helyi
      önkormányzati választásokon  választható és - ha a választás
      napján az ország területén tartózkodik - választó legyen. "
      Az Alkotmány  e rendelkezése  alapján a választójog, mind az
      aktív, mind  a passzív  választójog Alkotmányban biztosított
      alapvető állampolgári  jog.   Olyan alapvető  jog, amely  az
      állampolgároknak  az   állami  hatalom   gyakorlásában  való
      részvételét hivatott  biztosítani és  amelynek érvényesülése
      azt a  követelményt  támasztja  az  állammal  szemben,  hogy
      biztosítsa gyakorlásának  feltételeit  és  jogszabály  -  az
      Alkotmány  8.   §   (2)   bekezdésben   foglalt   előírásnak
      megfelelően törvény  - határozza  meg gyakorlásának  módját,
      rendjét, valamint  garanciáit. Az  Alkotmány -  a 71. §-ában
      meghatározott választási  alapelveken kívül  - nem tartalmaz
      rendelkezéseket a  választójog gyakorlásának  módjára nézve.

      Ebből   következően    az   Országgyűlés    széles   döntési
      szabadsággal    rendelkezik     a    választási     rendszer
      megválasztása,    a    választási    eljárás    szabályainak
      megállapítása során.  A törvényhozó szabadon határozza meg a
      választókerületi rendszereket,  a jelöltállítás,  a szavazás
      és a  mandátumszerzés rendjét. Az Országgyűlés ezt a döntési
      szabadságát a  választójogi szabályok  megalkotása során is,
      csak az  Alkotmány keretei között gyakorolhatja, úgy köteles
      ezeket  a  szabályokat  meghozni,  hogy  azok  az  Alkotmány
      rendelkezéseivel ne  ütközzenek,  Alkotmányban  szabályozott
      alapvető jogot alkotmányellenes módon ne korlátozzanak.

      Az Övjt.  megalkotása során  a  törvényhozó  a  választójogi
      szabályok megalkotásával  is lehetőséget  kívánt biztosítani
      arra, a  különböző településeken  és területi  egységekben a
      helyi  sajátosságoknak,  az  eltérő  politikai  tagoltságnak
      megfelelő képviselő-testületek  jöjjenek  létre,  ezért  nem
      egységesen  rendezte  a  helyi  képviselők  megválasztásának
      szabályait, hanem az önkormányzati választások differenciált
      rendszerét alakította ki.

      Eltérő szabályok  alapján történik  a 10 000-nél kisebb és a
      10 000-nél  nagyobb lakosság  számú  települések  képviselő-
      testületének megválasztása,  valamint a megyei és a fővárosi
      közgyűlés tagjainak  megválasztása.  Önmagában  az,  hogy  a
      törvény különböző  választási rend  alkalmazását  rendeli  a
      különböző   típusú    helyi   önkormányzatok   képviselőinek
      megválasztására, nem tekinthető alkotmányellenesnek.

      Az Alkotmány keretei között, ugyancsak a törvényhozó döntési
      szabadsága körébe tartozik annak eldöntése is, hogy az egyes
      választások  szabályozása   során  egyéni  választókerületi,
      listás vagy vegyes választási rendszert alkalmaz.

      A listás  választás, amely  más országokban is széles körben
      alkalmazott megoldás,  önmagában nem  korlátozza  a  passzív
      választójogot.

      Az Alkotmány 70. § (1) bekezdése ugyanis nem biztosít alanyi
      jogot  arra,   hogy  mindenki,  aki  passzív  választójoggal
      rendelkezik  és  képviselő  kíván  lenni,  pusztán  a  saját
      akaratelhatározásából a választásokon jelöltként elinduljon.
      A  jelöltállítás   rendjét   a   választási   eljárásnak   a
      választójogi törvényekben  foglalt szabályai határozzák meg.
      Az  Alkotmány   a  jelölés   rendjére  nézve  nem  tartalmaz
      rendelkezést.   Ebből    következően   -    mint   azt    az
      Alkotmánybíróság már  korábbi határozatában  kifejtette -  a
      jelölésre, annak módjára vonatkozó szabályok megállapítása -
      az Alkotmány  keretei között  -  a  törvényhozó  mérlegelési
      jogkörébe tartozik.   [ 19/1994.  ( IV.  1. )  AB határozat,
      ABH, 1994, 101. ]

      Az arányos  képviselet elvét  az Alkotmány nem rögzíti és az
      az Alkotmány  rendelkezéseiből sem  vezethető le.  Ez  teszi
      lehetővé többek  között, hogy  az  Övjt.  más  önkormányzati
      képviselők választása esetén - a képviselet arányosságát nem
      biztosító    -    egyéni    választókerületi    választásról
      rendelkezzék. Így  az arányos képviselet elvének sérelme nem
      alapozza meg  az Övjt.  11. §  (2) bekezdésében,  46. §  (1)
      bekezdésében és  4. számú  mellékletében foglalt,  a  megyei
      közgyűlési választások  választókerületeinek  kialakítására,
      valamint a  46. §  (3) bekezdése  által a  mandátumszerzésre
      megállapított   4    %-os   küszöbre   vonatkozó   szabályok
      alkotmányellenességének megállapítását  sem. Az indítvány az
      Övjt. fenti  rendelkezései tekintetében  más alkotmányossági
      kifogást nem tartalmaz.

      Mindezek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az
      indítványozó   által    a   megyei   közgyűlési   képviselők
      választásával kapcsolatosan az Övjt. 11. § (2) bekezdésében,
      46.  §-ában   és  4.   számú   mellékletében   megállapított
      rendelkezésekkel    szemben    támasztott    alkotmányossági
      kifogások   nem    megalapozottak,   ezért   az   indítványt
      elutasította.
                             Dr. Sólyom László
                         az Alkotmánybíróság elnöke

                 Dr. Ádám Antal           Dr. Kilényi Géza
                  alkotmánybíró              alkotmánybíró

                              Dr. Lábady Tamás
                               alkotmánybíró

                             Dr. Schmidt Péter
                            előadó alkotmánybíró

               Dr. Szabó András        Dr. Tersztyánszky Ödön
                 alkotmánybíró               alkotmánybíró

                Dr. Vörös Imre           Dr. Zlinszky János
                  alkotmánybíró              alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        63/B/1995
        Date of the decision:
        .
        09/23/1996
        .
        .