A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára irányuló indítvány alapján meghozta a
következő
határozatot :
Az Alkotmánybíróság a helyi önkormányzati képviselők és a
polgármesterek választásáról szóló 1990. évi LXIV. törvény
11. § (2) bekezdése, 46/A. §-a, valamint 4. számú melléklete
alkotmányellenességének megállapítása és megsemmisítése
iránt benyújtott indítványt elutasítja.
Indokolás
I.
Indítványozó a helyi önkormányzati képviselők és
polgármesterek választásáról szóló 1990. évi LXIV. törvény
( a továbbiakban : Övjt. ) megyei önkormányzati képviselők
választására vonatkozó rendelkezéseinek - nevezetesen a
46/A. §-ának, 11. § (2) bekezdésének, valamint a 4. számú
mellékletének - megsemmisítését kérte.
Indítványozó álláspontja szerint a 46/A. §-nak az a
rendelkezése, mely szerint a megyei jogú városok
választópolgárai nem vehetnek részt a megyei közgyűlés
tagjainak megválasztásában, sérti a megye
választópolgárainak az Alkotmány 42. §-ában biztosított
önkormányzáshoz való jogát. Szerinte nem fogadható el az az
érvelés, mely szerint a megyei jogú városok választópolgárai
azért nem választanak képviselőt a megyei közgyűlésbe, mert
a megyei jogú város önkormányzata ellátja területén a megyei
önkormányzati feladatokat is. Az Alkotmány 41. §-a nem
ismeri el önálló területi egységként a megyei jogú várost,
ezért véleménye szerint a megyei jogú városok nem önálló
megyék, hanem a megye részei. Gyakori az érdekösszeütközés
a megyei és megyei jogú városi önkormányzatok között, mert a
feladat és hatáskörök megosztásáról szóló törvények nem
nyújtanak garanciát arra, hogy a megyei jogú városok
önkormányzata valóban ellássa működési területén a megyei
feladatokat. A megyei intézmények a megye székhelyén
működnek és szolgáltatásokat nyújtanak a megyeszékhely
lakosságának is. A megyei közgyűlésekben gyakran kap hangot
az a nézet, hogy a megyei intézmény szolgáltatásaiból zárják
ki a megyeszékhely lakóit, illetve csak akkor fejlesszék
ezeket az intézményeket, ha ahhoz a megyei jogú város
önkormányzata hozzájárul. Az Övjt. -ben megfogalmazott
választójogi szabályok tovább élezik az ellentéteket, mert a
megyei jogú város választópolgárai nem választhatnak
képviselőt a megyei közgyűlésbe. Ez a szabályozás a megyei
jogú városban élő választópolgárok választójogát sértő
megkülönböztetést tesz a megyei jogú városban élők és a
megye más településein élők között.
Indítványozó jogi álláspontja szerint az Övjt. -nek a megyei
közgyűlés tagjainak választására vonatkozó szabályai sértik
a passzív választójogot, azaz az Alkotmánynak azt a
szabályát is, mely szerint minden választópolgár nemcsak
szabadon választ, hanem szabadon választható. A megyei
közgyűlés képviselőinek megválasztása során - az új magyar
választójogi törvényekben példátlan módon - csak valamely
bejegyzett párt és társadalmi egyesület listájára lehet
szavazni, a független képviselő jelöltek a megyei
önkormányzati választásokból ki vannak rekesztve.
Ugyancsak alkotmánysértőnek ítéli meg az indítványozó az
Övjt. -nek a megyei önkormányzati választásokon a
választókerületek kialakítására vonatkozó szabályait,
valamint 4 %-os küszöb megállapítását, álláspontja szerint e
szabályok sértik az arányos képviselet elvét.
II.
1. Az Alkotmánybíróság az indítvány elbírálása során
elsőként azt vizsgálta, hogy sértik-e a megyei jogú városok
választópolgárainak közössége számára az Alkotmány 42. §-
ában biztosított helyi önkormányzáshoz való jogot az Övjt. -
nek a megyei közgyűlés tagjainak megválasztására vonatkozó
szabályai.
Az Alkotmány 42. § kimondja, hogy a község, a város, a
főváros és kerületei, valamint a megye választópolgárainak
közösségét megilleti a helyi önkormányzáshoz való jog. A
választópolgárok ezt a jogukat a 44. § (1) bekezdése alapján
az általuk választott képviselő-testület útján, illetőleg
helyi népszavazással gyakorolják.
A megyei közgyűlés tagjainak választásáról az Övjt. 46/A. §-
a rendelkezik. A 46/A. § (1) bekezdésének első mondata
kimondja, hogy "A megyei közgyűlés tagjait a
választópolgárok - kivéve a megyei jogú város
választópolgárait - közvetlenül, listán választják. "
Az Övjt. e szabálya alapján a megyei jogú város
választópolgárai nem vesznek részt a megyei közgyűlés
tagjainak megválasztásában.
Annak megítélése során, hogy ez a választójogi előírás
korlátozza-e a megyei jogú város választópolgárainak helyi
önkormányzáshoz való jogát, az Alkotmánybíróságnak azt
kellett vizsgálnia, hogy van-e a helyi önkormányzásnak olyan
területe, amelynek gyakorlásában a megyei jogú város
polgárai e választójogi szabály következtében nem vehetnek
részt.
A helyi önkormányzást az Alkotmány 42. §-a definiálja, ami
ezen alkotmányi meghatározás szerint a választópolgárok
közösségét érintő helyi közügyek önálló intézését, a helyi
közhatalomnak a lakosság érdekében való gyakorlását jelenti.
Az Alkotmány a helyi önkormányzatokra vonatkozóan azokat a
minden önkormányzatra irányadó, alapvető garanciális
szabályokat tartalmazza, amelyek a helyi önkormányzatok
autonómiájának alkotmányos védelmét hivatottak biztosítani.
Nem szabályozza a helyi önkormányzatok típusait, a helyi
önkormányzatok egyes típusainak jogállását, így nem
tartalmaz rendelkezéseket arra nézve sem, hogy a helyi
önkormányzás körébe tartozó feladatok, hatáskörök miként
oszlanak meg a települési önkormányzatok és a megyei
önkormányzatok között. Nem rendelkezik a megyei jogú
városokról sem. A helyi önkormányzatokra vonatkozó további
szabályok megalkotását a törvényhozásra bízza. A 43. § (2)
bekezdése úgy rendelkezik, hogy a helyi önkormányzati
jogokat és kötelezettségeket törvény határozza meg. A helyi
önkormányzatok jogállását, feladat- és hatáskörét - az
Alkotmány 44/C. §-a alapján megalkotott - a helyi
önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény ( a
továbbiakban : Ötv. ) szabályozza. Abból, hogy az Alkotmány
41. §-a az állami területi beosztás és 42. §-a az egyes
területi egységek választópolgárait megillető
önkormányzáshoz való jog szabályozása során a várost jelöli
meg olyan állami területi egységként, amelynek
választópolgárait megilleti az önkormányzás joga, nem
következik az, hogy törvény nem állapíthat meg eltérő
szabályokat az eltérő nagyságrendű és funkciójú városok
önkormányzatára, nem alakíthat ki különböző jogállású városi
önkormányzatokat. Az eltérő jogállású önkormányzatok
létrehozására maga az Alkotmány ad felhatalmazást akkor,
amikor 43. § (1) bekezdésében kimondja, hogy a helyi
önkormányzatok alapjogai egyenlőek, az önkormányzatok
kötelezettségei eltérőek lehetnek.
Ezeknek az alkotmányi rendelkezéseknek megfelelően állapít
meg Ötv. VI. fejezete a megyei jogú városok önkormányzatára,
a más települési önkormányzatoktól eltérő szabályokat. A 61.
§ (1) bekezdésének utolsó mondata úgy rendelkezik, hogy "A
megyei jogú város települési önkormányzat, és területén -
megfelelő eltérésekkel - saját hatásköreként ellátja a
megyei önkormányzati feladat- és hatásköröket. ". A megyei
jogú város önkormányzata tehát sajátos jogállású települési
( városi ) önkormányzat. Más települések tekintetében az
Alkotmány 42. §-a által meghatározott helyi önkormányzás
körébe tartozó önkormányzati feladat- és hatásköröket a
települési önkormányzatok és a megyei önkormányzatok - az
Ötv. -ben és más törvényekben meghatározott módon -
megosztva gyakorolják, a megyei jogú városokban a helyi
önkormányzás körébe tartozó valamennyi feladat- és hatáskör
gyakorlása a megyei jogú város önkormányzatának feladat- és
hatáskörébe tartozik.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy
nincs az Alkotmány 42. §-ában meghatározott helyi
önkormányzásnak olyan területe, amelynek gyakorlásából az
Övjt. 46/A. § (1) bekezdésének az indítványozó által
vitatott szabálya kizárná a megyei jogú városok
választópolgárait. Így a megyei jogú város
választópolgárainak helyi önkormányzáshoz való jogát nem
korlátozza az a rendelkezés, mely szerint nem vesznek részt
a megyei közgyűlés tagjainak megválasztásában.
A választópolgárokat az önkormányzati választásokkal
kapcsolatban megillető aktív választójog a választópolgárok
közösségét az Alkotmány 42. §-a alapján megillető helyi
önkormányzáshoz való jog gyakorlásához tapad. Az
önkormányzati választás funkciója az önkormányzáshoz való
jog gyakorlására az Alkotmány 44. § (1) bekezdése értelmében
hivatott képviselő-testület létrehozása. Ezért az előzőekben
kifejtetteknek megfelelően nem eredményezi a
választópolgárok aktív választójogának korlátozását az Övjt.
46/A. §-ának az a rendelkezése, mely szerint a megyei jogú
város választópolgárai nem vesznek rész a megyei közgyűlés
tagjainak megválasztásában.
Indítványozó megalapozottan veti fel, hogy a megyei jogú
városok sajátos jogállása ellentmondások forrása a megyei és
megyei jogú önkormányzatok viszonyában. A gyakorlatban a
megyei és a megyei jogú városi önkormányzat tevékenysége sok
tekintetben szorosan összefonódik, a megyei önkormányzat
által nyújtott közszolgáltatások sok esetben kielégítik a
megyei jogú város lakosságának szükségleteit is és fordítva
a megyei jogú városok önkormányzata is tart fenn olyan
közszolgáltatást nyújtó intézményeket, amelyek részt vesznek
a város területén kívül élő lakosság szükségleteinek
kielégítésében. Ugyanakkor a megyei és a megyei városi
önkormányzat eltérő érdekeinek megfelelően, egymástól
függetlenül dönt a közszolgáltatások működtetéséről,
fejlesztéséről. Nem vitatható, hogy ez gyakran az
önkormányzatok közötti konfliktusokhoz is vezet. Ezért a
megyei jogú városok helye az önkormányzati rendszerben
létrejöttük óta szakmai és politikai viták tárgya. A
törvényhozás sem minden esetben egyértelmű és következetes a
feladat- és hatásköröknek a megyei és a megyei jogú városi
önkormányzat közötti megosztásában ( így például nem
egyértelműen elhatárolt egyes közhatalmi jogosítványok
gyakorlása szempontjából a megyei önkormányzat szerveinek
illetékességi területe ) . Nem tekinthető azonban
alkotmányellenesnek az a törvényi megoldás, amely nem a
megyei jogú város polgárainak a megyei közgyűlésben
biztosított képviselet útján, hanem más módon teremti meg az
eltérő érdekek összehangolásának szervezeti kereteit. Az
Ötv. 61/A. §-a a közös érdekeltségű feladatokban való
együttműködés előkészítésére és összehangolására egyeztető
bizottság létrehozását írja elő a megyei jogú város és a
megye közgyűlése számára.
2. Az indítvány továbbá vitatja az Övjt. -nek néhány a
megyei közgyűlés tagjainak megválasztására vonatkozó, más
önkormányzati képviselők megválasztásától eltérő szabályait.
Álláspontja szerint az Övjt. 46/A. § az a szabálya, mely
szerint a megyei közgyűlés tagjait listán választják,
alkotmányellenes módon korlátozza az Alkotmány 70. § (1)
bekezdése alapján minden nagykorú állampolgárt megillető
passzív választójogot. Az arányos képviselet elvét sértőnek
ítéli meg a megyei közgyűlés tagjainak megválasztására
kialakított választókerületek szabályozását, illetőleg a
46/A. § (3) bekezdését, mely szerint nem jut mandátumhoz az
a lista, amelyre a leadott szavazatok száma nem haladta meg
a választókerületben leadott összes érvényes szavazat több
mint 4 %-át.
Az Alkotmány 70. §-a szabályozza a választójogot. Az (1)
bekezdésében kimondja : "Minden nagykorú magyar
állampolgárnak joga van ahhoz, hogy - ha állandó lakóhelye
Magyarországon van - az országgyűlési és a helyi
önkormányzati választásokon választható és - ha a választás
napján az ország területén tartózkodik - választó legyen. "
Az Alkotmány e rendelkezése alapján a választójog, mind az
aktív, mind a passzív választójog Alkotmányban biztosított
alapvető állampolgári jog. Olyan alapvető jog, amely az
állampolgároknak az állami hatalom gyakorlásában való
részvételét hivatott biztosítani és amelynek érvényesülése
azt a követelményt támasztja az állammal szemben, hogy
biztosítsa gyakorlásának feltételeit és jogszabály - az
Alkotmány 8. § (2) bekezdésben foglalt előírásnak
megfelelően törvény - határozza meg gyakorlásának módját,
rendjét, valamint garanciáit. Az Alkotmány - a 71. §-ában
meghatározott választási alapelveken kívül - nem tartalmaz
rendelkezéseket a választójog gyakorlásának módjára nézve.
Ebből következően az Országgyűlés széles döntési
szabadsággal rendelkezik a választási rendszer
megválasztása, a választási eljárás szabályainak
megállapítása során. A törvényhozó szabadon határozza meg a
választókerületi rendszereket, a jelöltállítás, a szavazás
és a mandátumszerzés rendjét. Az Országgyűlés ezt a döntési
szabadságát a választójogi szabályok megalkotása során is,
csak az Alkotmány keretei között gyakorolhatja, úgy köteles
ezeket a szabályokat meghozni, hogy azok az Alkotmány
rendelkezéseivel ne ütközzenek, Alkotmányban szabályozott
alapvető jogot alkotmányellenes módon ne korlátozzanak.
Az Övjt. megalkotása során a törvényhozó a választójogi
szabályok megalkotásával is lehetőséget kívánt biztosítani
arra, a különböző településeken és területi egységekben a
helyi sajátosságoknak, az eltérő politikai tagoltságnak
megfelelő képviselő-testületek jöjjenek létre, ezért nem
egységesen rendezte a helyi képviselők megválasztásának
szabályait, hanem az önkormányzati választások differenciált
rendszerét alakította ki.
Eltérő szabályok alapján történik a 10 000-nél kisebb és a
10 000-nél nagyobb lakosság számú települések képviselő-
testületének megválasztása, valamint a megyei és a fővárosi
közgyűlés tagjainak megválasztása. Önmagában az, hogy a
törvény különböző választási rend alkalmazását rendeli a
különböző típusú helyi önkormányzatok képviselőinek
megválasztására, nem tekinthető alkotmányellenesnek.
Az Alkotmány keretei között, ugyancsak a törvényhozó döntési
szabadsága körébe tartozik annak eldöntése is, hogy az egyes
választások szabályozása során egyéni választókerületi,
listás vagy vegyes választási rendszert alkalmaz.
A listás választás, amely más országokban is széles körben
alkalmazott megoldás, önmagában nem korlátozza a passzív
választójogot.
Az Alkotmány 70. § (1) bekezdése ugyanis nem biztosít alanyi
jogot arra, hogy mindenki, aki passzív választójoggal
rendelkezik és képviselő kíván lenni, pusztán a saját
akaratelhatározásából a választásokon jelöltként elinduljon.
A jelöltállítás rendjét a választási eljárásnak a
választójogi törvényekben foglalt szabályai határozzák meg.
Az Alkotmány a jelölés rendjére nézve nem tartalmaz
rendelkezést. Ebből következően - mint azt az
Alkotmánybíróság már korábbi határozatában kifejtette - a
jelölésre, annak módjára vonatkozó szabályok megállapítása -
az Alkotmány keretei között - a törvényhozó mérlegelési
jogkörébe tartozik. [ 19/1994. ( IV. 1. ) AB határozat,
ABH, 1994, 101. ]
Az arányos képviselet elvét az Alkotmány nem rögzíti és az
az Alkotmány rendelkezéseiből sem vezethető le. Ez teszi
lehetővé többek között, hogy az Övjt. más önkormányzati
képviselők választása esetén - a képviselet arányosságát nem
biztosító - egyéni választókerületi választásról
rendelkezzék. Így az arányos képviselet elvének sérelme nem
alapozza meg az Övjt. 11. § (2) bekezdésében, 46. § (1)
bekezdésében és 4. számú mellékletében foglalt, a megyei
közgyűlési választások választókerületeinek kialakítására,
valamint a 46. § (3) bekezdése által a mandátumszerzésre
megállapított 4 %-os küszöbre vonatkozó szabályok
alkotmányellenességének megállapítását sem. Az indítvány az
Övjt. fenti rendelkezései tekintetében más alkotmányossági
kifogást nem tartalmaz.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az
indítványozó által a megyei közgyűlési képviselők
választásával kapcsolatosan az Övjt. 11. § (2) bekezdésében,
46. §-ában és 4. számú mellékletében megállapított
rendelkezésekkel szemben támasztott alkotmányossági
kifogások nem megalapozottak, ezért az indítványt
elutasította.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal Dr. Kilényi Géza
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lábady Tamás
alkotmánybíró
Dr. Schmidt Péter
előadó alkotmánybíró
Dr. Szabó András Dr. Tersztyánszky Ödön
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Vörös Imre Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |