English
Hungarian
Ügyszám:
.
13/D/1996
Előadó alkotmánybíró: Ádám Antal Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 3/1996. (II. 23.) AB végzés
.
ABH oldalszáma: 1996/361
.
A döntés kelte: Budapest, 02/20/1996
.
.

.
A döntés szövege (pdf):
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
           Az      Alkotmánybíróság      országos      népszavazás
      kezdeményezésének     elutasítása      miatt      benyújtott
      alkotmányossági panasz  és más kérelmek tárgyában meghozta a
      következő

                               végzést :

           Az    Alkotmánybíróság    az    országos    népszavazás
      kezdeményezésének elutasításáról  szóló 120/1995. (XII. 22.)
      OGY határozattal  szemben benyújtott alkotmányossági panaszt
      és az indítványban foglalt egyéb kérelmeket visszautasítja.

           Az  Alkotmánybíróság   ezt  a   határozatát  a   Magyar
      Közlönyben közzéteszi.
                                 Indokolás

                                     I.

             Az indítványozó beadványa - a benne foglalt jogszabályi
        hivatkozások és  szakkifejezések szerint - egyrészt utólagos
        normakontrollra, másrészt  alkotmányjogi panasz, mulasztásos
        törvénysértéssel  előidézett  alkotmányellenesség,  valamint
        alkotmányossági panasz  elbírálására  vonatkozó  indítványt,
        végül pedig  kötelezésre  irányuló  kérelmet  tartalmaz.  Az
        indítványozó ugyanis  az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi
        XXXII. törvény  ( a továbbiakban  :    Abtv.  )  21.  §  (2)
        bekezdésére  hivatkozással,   alkotmányellenesség   utólagos
        vizsgálatát, valamint alkotmányossági panasz keretében annak
        megállapítását kezdeményezte,  hogy a  120/1995.  (XII. 22.)
        OGY határozat ( a továbbiakban :  OGYh. ) törvénysértő módon
        utasította  el   a   Magyarország   NATO-tagsága   tárgyában
        kezdeményezett országos népszavazás kitűzését.

             Az indítványozó  Munkáspárt -  az Alkotmány  3.  §  (2)
        bekezdésében   foglalt    felhatalmazásra   hivatkozva   ( e
        rendelkezés  szerint  a  pártok  közreműködnek  a  népakarat
        kialakításában és  kinyilvánításában ) - 1995. augusztus 20.
        és október  20. között  aláírásgyűjtést szervezett  országos
        népszavazás  elrendelésének   kezdeményezésére  Magyarország
        NATO-hoz való  csatlakozásáról.  Az indítványból kitűnően az
        országos népszavazás elrendelését 13. 855 aláírásgyűjtő íven
        181. 160  állampolgár támogatta.  A Központi Nyilvántartó és
        Választási Hivatal  az Országos Választási Bizottság részére
        átadott jelentésében  megállapította, hogy  az  aláírásokról
        legalább  142.  540,  legfeljebb  146.  298  aláírás  minden
        vizsgálati szempontból hiteles.

             Az indítványozó  szerint az  OGYh. azért  törvénysértő,
        mivel Magyarországnak a NATO-hoz való csatlakozása tárgyában
        a Parlamentnek  - a  több  mint  százezer  érvényes  aláírás
        figyelembevételével -  ügydöntő népszavazást  kellett  volna
        elrendelnie.

             Az  OGYh.   -  az  indítványi  hivatkozások  szerint  -
        ellentétes az  Alkotmány  2.  §  (1)  és  (2)  bekezdésével,
        valamint a  népszavazásról és  népi  kezdeményezésről  szóló
        1989. évi  XVII.  törvény  ( a  továbbiakban  :    Nsztv.  )
        rendelkezéseivel. Az  indítványozó különösen  a következőkre
        utalt :   "a szövetségi rendszerhez való csatlakozás kérdése
        nem  szerepel  az  Nsztv.  -ben  meghatározott,  úgynevezett
        tiltott tárgykörök  között, e  törvény 5.  § (1) bekezdés b)
        pontja  pedig   kifejezetten  kimondja,   hogy   népszavazás
        rendelhető el  az Országgyűlés hatáskörébe tartozó döntések,
        így  különösen  :    a  törvényhozás  elhatározása,  törvény
        elveinek meghatározása,  nem  törvényi  formát  igénylő,  de
        országos jelentőségű kérdések eldöntése tárgyában".

             Az  indítványozó   -  az   Abtv.  1.   §  d)   pontjára
        tekintettel, az  Alkotmányban biztosított, a népszuverenitás
        közvetlen  gyakorlásához   való  jog   megsértése  miatt   -
        alkotmányjogi panaszt is benyújtott, amelyben kifogásolta az
        OGYh.  -nak   azt  a   megállapítását,   amely   szerint   a
        kezdeményezésben jelzett tárgykörben "döntéshozatal céljából
        népszavazás  nem   rendelhető  el",   a   véleménynyilvánító
        népszavazás  kiírása  pedig  "nem  időszerű,  mert  ebben  a
        kérdésben a  Magyar  Köztársaság  jelenleg  nincsen  döntési
        helyzetben". Az indítványban foglalt indokolás szerint :  "a
        népszavazásra irányuló  kezdeményezés  megfelel  a  törvényi
        előírásoknak" és "nem arra irányult, hogy a magyar parlament
        ratifikálja a  NATO-hoz való  csatlakozás  tárgyában  kötött
        nemzetközi szerződést,  illetve, hogy  alkosson  törvényt  a
        NATO-hoz  való  csatlakozásról.  Az  ilyen  tartalmú  döntés
        valóban "idő  előttinek" lenne  minősíthető. A kezdeményezés
        "olyan ügydöntő  népszavazásra irányult, amely a NATO-tagság
        tényéről  kívánta   a  parlamenti   döntést,  illetve  annak
        tartalmát meghatározni".

             Az indítvány  arra irányuló  kérelmet is  tartalmazott,
        hogy  az  Alkotmánybíróság  állapítsa  meg  az  Országgyűlés
        törvényellenes mulasztásának tényét, mivel nem rendelte el a
        jelzett tárgykörben kezdeményezett népszavazást.

             Az indítványozó  kérte azt is, hogy az Alkotmánybíróság
        kötelezze   az   Országgyűlést   az   országos   népszavazás
        elrendelésére.

                                    II.

             1. Az  Abtv. 21. § (2) bekezdése - az e törvény 1. § b)
        pontjára utalva  - az  eljárás közös szabályai körében - úgy
        rendelkezik, hogy a jogszabály, valamint az állami irányítás
        egyéb   jogi    eszköze   alkotmányellenességének   utólagos
        vizsgálatára irányuló eljárást bárki indítványozhatja.

             A támadott OGYh. a következőket írja elő.

             "Az Országgyűlés megállapítja, hogy a Munkáspárt elnöke
        által  1995.   október  25-én  az  Országgyűlés  alelnökének
        átadott  "Akarja-e   Ön,  hogy  Magyarország  a  NATO  tagja
        legyen?"   kérdésben    a   népszavazásról    és   a    népi
        kezdeményezésről szóló 1989. évi XVII. törvény 4. §-ának (2)
        bekezdésében foglalt  döntéshozatal céljából népszavazás nem
        rendelhető el.  Megállapítja azt is, hogy a fenti törvény 4.
        §-ának  (3)   bekezdésében  szabályozott  véleménynyilvánító
        népszavazás kiírása  nem időszerű,  mert ebben a kérdésben a
        Magyar  Köztársaság  jelenleg  nincsen  döntési  helyzetben.
        Ezért  a   népszavazás  kiírására   irányuló  kezdeményezést
        elutasítja.

             Az Országgyűlés  ugyanakkor kötelezettségének  tekinti,
        hogy a  döntéshez szükséges  pontos feltételek  megismerését
        követően a  Magyar Köztársaság NATO-hoz való csatlakozásának
        kérdésében népszavazást rendeljen el. "

             Az állami  szervek jogalkotó  hatáskörét alapvetően  az
        Alkotmány és a jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény ( a
        továbbiakban :  Jat. )  szabályozza. Az  52/1993. (X. 7.) AB
        végzés már  rámutatott arra,  hogy "a Jat. határozza meg azt
        is, hogy  az állami  szervek aktusai közül melyek minősülnek
        jogszabálynak és  melyek azok,  amelyek az  állami irányítás
        egyéb jogi  eszközei közé  tartoznak. Önmagában véve azonban
        az, hogy  valamely aktust  olyan elnevezés  alatt bocsátanak
        ki, amelyet  a Jat.  a jogszabályok vagy az állami irányítás
        egyéb  jogi   eszközei  megjelölésére   használ,   még   nem
        szükségképpen alapozza  meg az adott aktus felülvizsgálatára
        nézve   az    Alkotmánybíróság   hatáskörét.    A   hatáskör
        vizsgálatánál nem az aktus elnevezése, hanem a benne foglalt
        rendelkezések jogi  jellege az  irányadó. " ( ABH 1993. 407,
        408. )

             A  Jat.   46.  §   (1)  bekezdésének   megfelelően   az
        Országgyűlés határozatban  szabályozza az  általa irányított
        szervek feladatait,  a saját  működését  és  megállapítja  a
        feladatkörébe tartozó terveket. E § (2) bekezdése szerint az
        előbbi  rendelkezés   nem  érinti   az  Országgyűlés  egyedi
        határozat  meghozatalára   vonatkozó  jogát.   Az   említett
        törvényi   előírásoknak   megfelelően   tehát   nem   minden
        országgyűlési határozat  tartozik az  állami irányítás egyéb
        jogi eszközei  közé. Az előbbiekben idézett 52/1993. (X. 7.)
        AB végzés  szerint "a  Jat. 46. § (2) bekezdése kifejezetten
        kizárja az  állami irányítás  egyéb jogi  eszközei köréből a
        Parlament egyedi határozatait".  ( ABH 1993. 408. )

             Az  eljárás  alá  vont  OGYh.  -  országos  népszavazás
        elrendelésére irányuló  kezdeményezést elutasító  -  konkrét
        döntést tartalmaz,  tehát nem minősül sem jogszabálynak, sem
        pedig az állami irányítás egyéb jogi eszközének. Ezért annak
        az Abtv.  1. §  b) pontja  és 21.  § (2)  bekezdése alapján,
        tehát    utólagos     normakontroll    keretében    végzendő
        alkotmányossági vizsgálata  nem tartozik az Alkotmánybíróság
        hatáskörébe.

             2.  Az   indítványozó  az   Abtv.  1.  §  d)  pontjában
        megállapított eljárás  lefolytatását is kérte. E rendelkezés
        szerint  az   Alkotmánybíróság  hatáskörébe   tartozik   "az
        Alkotmányban biztosított  jogok megsértése  miatt benyújtott
        alkotmányjogi panasz  elbírálása". Az alkotmányjogi panaszra
        vonatkozó részletes  szabályozás körében  az Abtv. 48. § (1)
        bekezdése a következőket állapítja meg.

             "Az Alkotmányban  biztosított jogainak megsértése miatt
        alkotmányjogi panasszal fordulhat az Alkotmánybírósághoz az,
        akinek   a   jogsérelme   az   alkotmányellenes   jogszabály
        alkalmazása folytán  következett be,  és egyéb  jogorvoslati
        lehetőségeit már  kimerítette,  illetőleg  más  jogorvoslati
        lehetőség nincs számára biztosítva. "

             E §  (3) bekezdése  azt írja elő, hogy az alkotmányjogi
        panasz vizsgálatára  irányuló eljárásra  az Abtv.  40-43. §-
        aiban  foglaltak  az  irányadók.  E  rendelkezések  együttes
        értelmezéséből az  következik -  erre legutóbb a 753/B/1995.
        AB   végzés    is   utalt,    hogy   "alkotmányjogi   panasz
        előterjesztésének  nem  csak  jogszabály,  hanem  az  állami
        irányítás egyéb  jogi eszköze  tekintetében is  helye  van".
         ( ABK 1995. november 444. )

             A  fentiek   figyelembevételével  az   Alkotmánybíróság
        megállapította, hogy az indítvány az Abtv. 1. § d) pontjában
        és 48.  §-ában szabályozott  alkotmányjogi panaszként  azért
        nem bírálható  el, mert egyrészt az OGYh. sem jogszabálynak,
        sem  az   állami  irányítás   egyéb  jogi   eszközének   nem
        tekinthető, másrészt azért sem, mert az indítvány nem jelölt
        meg  olyan   alkotmányellenes   jogszabályt,   vagy   állami
        irányítási normatív  eszközt, amelynek  alkalmazása  folytán
        következett volna be az indítványozó jogsérelme.

             3.  Az   indítványozó  az   Országgyűlés   törvénysértő
        mulasztásának megállapítását  is kezdeményezte. Az Abtv. 49.
        §   (1)   bekezdése   szerint   mulasztásban   megnyilvánuló
        alkotmányellenesség megállapításának  akkor van  helye, ha a
        jogalkotó  szerv  a  jogszabályi  felhatalmazásból  származó
        jogalkotási     feladatát     elmulasztotta     és     ezzel
        alkotmányellenességet idézett elő.

             E határozat  eddigi indokolásából  is következik, de az
        Alkotmánybíróság  kifejezetten   is  megállapítja,  hogy  az
        Országgyűlés     országos     népszavazás     elrendelésének
        kezdeményezését    elutasító,     vizsgált     határozatának
        meghozatala nem minősül jogalkotásnak.

             Az Abtv. , az Nsztv. és más törvény sem teszi lehetővé,
        hogy   az    Alkotmánybíróság   mulasztásban   megnyilvánuló
        törvénysértést  és   ennek   alapján   alkotmányellenességet
        állapítson meg  országos népszavazás  elrendelésére irányuló
        kezdeményezés elutasítása miatt.

             4.  Az   indítványozó  az   OGYh.  -t   alkotmányossági
        panasszal is támadta. Az Nsztv. 32. § (1) bekezdése szerint:

             " A népszavazás elrendelésének és  a népi kezdeményezés
        érdemi tárgyalásának  az eredménytelen hitelesítésen alapuló
        elutasítása, valamint  a népszavazás  lebonyolítására  és  a
        szavazás eredményének  megállapítására  vonatkozó  törvényes
        előírások  megsértése  miatt  az  Alkotmánybírósághoz  lehet
        alkotmányossági panaszt benyújtani. "

             Az idézett  rendelkezés  alapján  országos  népszavazás
        elrendelésének elutasítása  miatt kizárólag abban az esetben
        van  helye   alkotmányossági  panasz  benyújtásának,  ha  az
        elutasítás   eredménytelen    hitelesítésen    alapul.    Az
        Alkotmánybíróság  megállapította,   hogy   az   indítványozó
        alkotmányossági panasza  országos népszavazás elrendelésének
        nem "az  eredménytelen  hitelesítésen  alapuló  elutasítása"
        ellen irányult.

             Az Alkotmány,  az  Nsztv.  és  más  törvény  sem  teszi
        lehetővé   alkotmányossági    panasz   előterjesztését    az
        eredményesen   hitelesített,    a   törvényi   feltételeknek
        megfelelő    népszavazási     kezdeményezés    országgyűlési
        elutasítása miatt  és az Alkotmánybíróságnak sincs hatásköre
        az ilyen tartalmú beadvány elbírálására.

             5. Az  Alkotmánybírósághoz  benyújtott  indítvány  arra
        irányuló kérelmet  is tartalmazott, hogy az Alkotmánybíróság
        -  a   jelzett  tárgykörben  -  kötelezze  az  Országgyűlést
        népszavazás elrendelésére.  A  vizsgált  ügyben  azonban  az
        Alkotmánybíróságnak   nincs    hatásköre   arra,   hogy   az
        Országgyűlést országos népszavazás elrendelésére kötelezze.

             Mindezek  figyelembevételével   az  Alkotmánybíróság  -
        hatáskörének   hiányában    -   az    indítványban   foglalt
        alkotmányossági     panaszt      és     egyéb     kérelmeket
        visszautasította.

             Az Alkotmánybíróság  e  határozata  közzétételét  annak
        közérdekűségére tekintettel rendelte el.
                               Dr. Sólyom László
                           az Alkotmánybíróság elnöke

                                 Dr. Ádám Antal
                              előadó alkotmánybíró

                                Dr. Kilényi Géza
                                 alkotmánybíró

                   Dr. Lábady Tamás         Dr. Schmidt Péter
                     alkotmánybíró            alkotmánybíró

                               Dr. Sólyom László
                           az aláírásban akadályozott
                                Dr. Szabó András
                             alkotmánybíró helyett

                             Dr. Tersztyánszky Ödön
                                 alkotmánybíró

                   Dr. Vörös Imre          Dr. Zlinszky János
                     alkotmánybíró            alkotmánybíró

          .
          English:
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          Subject of the case:
          .
          The Parliament's resolution that rejected the claim for the popular referendum on the question as to whether or not Hungary should join NATO
          Number of the Decision:
          .
          3/1996. (II. 23.)
          Date of the decision:
          .
          02/20/1996
          .
          CODICES summary:
          http://www.codices.coe.int/NXT/gateway.dll/CODICES/precis/eng/eur/hun/hun-1996-1-002?fn=document-frameset.htm$f=templates$3.0
          .