Hungarian
Ügyszám:
.
90/B/1990
Előadó alkotmánybíró: Ádám Antal Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 9/1990. (IV. 25.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1990/46
.
A döntés kelte: Budapest, 04/20/1990
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                 A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !

    Bruzák István  budapesti lakos, úgyis mint kiskorú Bruzák
    Gabriella és  kiskorú Bruzák István gondviselője által az
    1989. évi XLV. tv. 34. §  (3)  bekezdés a ) és b ) pontja
    alkotmányellenességének        megállapítására         és
    megsemmisítésére  előterjesztett   indítvány  ügyében  az
    Alkotmánybíróság meghozta a következő

                          határozatot:

    Az Alkotmánybíróság  megállapítja, hogy  a magánszemélyek
    jövedelemadójáról  szóló  1989. évi  XLV. tv.  34. §  (3)
    bekezdés a )  és b ) pontja nem alkotmányellenes, ezért a
    sérelmezett   rendelkezések   megsemmisítésére   irányuló
    kérelmet elutasítja.

    Ezt a határozatát az Alkotmánybíróság a Magyar Közlönyben
    közzéteszi.
                              Indokolás

                                 I.

      Indítványozó  a  magánszemélyek  jövedelemadójáról  szóló
      1989. évi  XLV. törvénynek  a saját háztartásban legalább
      három  gyermeket,  vagy  egyedülállóként  legalább  kettő
      gyermeket nevelők adóalap - csökkentését szabályozó 34. §
      (3)  bekezdés  a ) és b ) pontja  alkotmányellenességének
      megállapítását és  megsemmisítését kérte.  Kérelmét azzal
      indokolta, hogy  a személyi jövedelemadóról szóló törvény
      -  kifogásolt   előírásaival  -  sérti  az  állampolgárok
      Alkotmányban   is   meghatározott   és   védeni   rendelt
      egyenlőségét.       Véleménye   szerint    a   kifogásolt
      jogszabályhely  különbséget   tesz  a   gyermekek  között
      aszerint, hány  testvérük  van,  illetve  élnek-e,  avagy
      közös  háztartásban   élnek-e  szüleik.     Az   említett
      megkülönböztetést  hátrányosnak  minősítve  gyermekenként
      azonos  mértékű,   családi  körülményeiktől   függetlenül
      megállapított adóalap - csökkentési  lehetőség  megadását
      javasolta.

                                 II.

      Az eljárás  során  -  az  Alkotmánybíróság  megkeresésére
      kifejtett álláspontjában  - a pénzügyminiszter helyettese
      az alkotmányellenesség  megállapítására irányuló kérelmet
      megalapozatlannak tartotta.

      A   sérelmezett    jogszabályhely    által    biztosított
      adóalap - csökkentési  lehetőséget   az  állam  szociális
      gondoskodásának minősítette.

                                III.

      Az indítvány  alapján az  Alkotmánybíróság egyrészről azt
      vizsgálta,   hogy   sértik-e   a   gyermekek   valamilyen
      alkotmányos jogát a kifogásolt rendelkezések; másrészről,
      hogy ezek az előírások Alkotmányba ütköző módon érintik -
      e hátrányosan az adózók jogait.

      1.     Az  Alkotmánybíróság   megállapítása   szerint   a
      gyermekeknek arra vonatkozóan semmiféle joguk nincs, hogy
      szüleik      adókedvezményt       ( adóalap - csökkentési
      lehetőséget )  kapjanak.   Joguk van  viszont arra,  hogy
      szüleik  ( eltartóik ),   illetve  az   állam   megfelelő
      gondoskodásában részesüljenek.   Az  indítvány megítélése
      szempontjából elvi jelentőségű az Alkotmány 70/A. §  (3)
      bekezdése,  amely   szerint  a   Magyar   Köztársaság   a
      jogegyenlőség  megvalósulását   az  esélyegyenlőtlenségek
      kiküszöbölését célzó intézkedésekkel is segíti.

      A jogegyenlőség  megvalósításáról, az esélyegyenlőtlenség
      kiküszöböléséről a  gyermekek vonatkozásában  a jogalkotó
      az Alkotmány  más, önálló  rendelkezéseivel  is  lényeges
      szabályokat állapított  meg.    Így  az  Alkotmánybíróság
      figyelembe veendőnek  tartja az  Alkotmány 16.  és 17. §-
      aiban foglaltakat.

      Az Alkotmány 16. §-a kijelenti, hogy a Magyar Köztársaság
      különös  gondot   fordít  az   ifjúság   létbiztonságára,
      oktatására és  nevelésére, védelmezi az ifjúság érdekeit.
      A 17. §  pedig leszögezi,  hogy a  Magyar  Köztársaság  a
      rászorulókról   kiterjedt    szociális    intézkedésekkel
      gondoskodik.

      Az Alkotmánybíróság  úgy ítéli  meg, hogy  a  sérelmezett
      rendelkezések a  gyermekek megfelelő gondozása, szociális
      biztonsága     érdekében      alkotott     -     esélyeik
      egyenlőtlenségének kiküszöbölésére  irányuló - előírások.
      A gyermekek  jogait, így  egyenlőségüket sem  sérti - épp
      esélyeik  egyenlőségét   célozza  -,  hogy  a  kifogásolt
      törvényhelyek   tekintettel   vannak   arra   :   szüleik
      ( eltartóik )  közös háztartásban  gondoskodnak-e  róluk,
      illetve e háztartásban hány gyermeket nevelnek.

      2.   Az  indítványozó  álláspontja  szerint  a  jogalkotó
      nemcsak  a   gyermekek   között   hozott   létre   eltérő
      joghelyzetet, hanem  Alkotmányba ütköző módon hátrányosan
      érintette az adózó szülők jogait.

      E megállapítás  elbírálásához mellőzhetetlen az Alkotmány
      70/A. §  (1)   bekezdésének felidézése.  Eszerint ugyanis
      a Magyar  Köztársaság biztosítja  a területén  tartózkodó
      minden személy számára az emberi, illetve az állampolgári
      jogokat, bármely megkülönböztetés, nevezetesen faj, szín,
      nem, nyelv,  vallás, politikai vagy más vélemény, nemzeti
      vagy társadalmi  származás, vagyoni, születési vagy egyéb
      helyzet szerinti különbségtétel nélkül.

      Az Alkotmánybíróság  úgy ítélte  meg, hogy  a sérelmezett
      törvény nem  tartalmaz  olyan  rendelkezést,  amelyet  az
      Alkotmány fenti  előírása tilt.   Az  adózó szülőknek  az
      indítványozó      által      hátrányosnak      minősített
      megkülönböztetése tehát nem alkotmányellenes.

                                 IV.

      Az Alkotmány  70/A. §  (1)   bekezdésében  megfogalmazott
      megkülönböztetési   tilalom    értelmezésével    az    is
      megállapítható: a diszkrimináció tilalma nem jelenti azt,
      hogy  minden,   még  a  végső  soron  nagyobb  társadalmi
      egyenlőséget  célzó   megkülönböztetés  is   tilos.     A
      megkülönböztetés tilalma  arra vonatkozik,  hogy a jognak
      mindenkit egyenlőként  ( egyenlő méltóságú  személyként )
      kell kezelnie,  azaz az  emberi  méltóság  alapjogán  nem
      eshet csorba, azonos tisztelettel és körültekintéssel, az
      egyéni szempontok azonos mértékű figyelembevételével kell
      a   jogosultságok    és   a   kedvezmények   elosztásának
      szempontjait meghatározni.

      Mindebből következik,  hogy a  gyermekek  számától,  vagy
      családi helyzetétől  függő és  így  egyenlőtlen  elosztás
      egyrészt nem  nyugodhat  olyan  szempontokon,  amelyek  a
      gyermekeket mint  személyeket nem  egyenlően kezelik,  és
      ezek nem  különböztethetnek meg valamely más szabadságjog
      megsértésével ( például vallás, vagy faj, nemzetiség stb.
      szerint ).

      A  három   vagy  több  gyermek,  illetve  egyedülállóként
      legalább  két   gyermek  nevelése   az  adóalany  számára
      esélyegyenlőtlenséget   jelentő,   hátrányos   helyzetnek
      minősül.

      A  személyi   jövedelemadóról  szóló  törvény  kifogásolt
      pontjaiban   ennek   az   esélyegyenlőtlenséget   teremtő
      hátrányos   helyzetnek   a   kiküszöbölését   célozza   a
      jogalkotó.

      Mindezek alapján  foglalt állást úgy az Alkotmánybíróság,
      hogy az  1989. évi XLV. törvény 34. §  (3)  bekezdése a )
      és  b ) pontja  nem az Alkotmány által tiltott módon tesz
      különbséget  a   gyermekek,  illetve  az  adózó  polgárok
      között.

      Az Alkotmánybíróság  a  fenti  ügy  kapcsán  szükségesnek
      tartja megállapítani: az azonos személyi méltóság jogából
      esetenként következhet  olyan jog  is, hogy  a javakat és
      esélyeket mindenki számára ( mennyiségileg is ) egyenlően
      osszák el.   De ha valamely - az Alkotmányba nem ütköző -
      társadalmi cél,  vagy valamely alkotmányos jog csakis úgy
      érvényesíthető, hogy e szűkebb értelemben vett egyenlőség
      nem   valósítható    meg,   akkor    az   ilyen   pozitív
      diszkriminációt nem lehet alkotmányellenesnek minősíteni.

      A pozitív  diszkrimináció korlátjának a tágabb értelemben
      leírt,   tehát    az   egyenlő    méltóságra    vonatkozó
      megkülönböztetés   tilalma,   illetve   az   Alkotmányban
      pozitívan megfogalmazott  alapjogok tekintendők.   Bár  a
      társadalmi egyenlőség  mint cél,  mint társadalmi  érdek,
      megelőzhet egyéni  érdekeket, de  nem kerülhet  az  egyén
      alkotmányos jogai elé.
                            Dr. Sólyom László
                  az Alkotmánybíróság helyettes elnöke

                             Dr. Ádám Antal
                          előadó alkotmánybíró

                            Dr. Kilényi Géza
                              alkotmánybíró

                     Dr. Solt Pál          Dr. Zlinszky János
                    alkotmánybíró             alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        9/1990. (IV. 25.)
        Date of the decision:
        .
        04/20/1990
        .
        .