A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !
Bruzák István budapesti lakos, úgyis mint kiskorú Bruzák
Gabriella és kiskorú Bruzák István gondviselője által az
1989. évi XLV. tv. 34. § (3) bekezdés a ) és b ) pontja
alkotmányellenességének megállapítására és
megsemmisítésére előterjesztett indítvány ügyében az
Alkotmánybíróság meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a magánszemélyek
jövedelemadójáról szóló 1989. évi XLV. tv. 34. § (3)
bekezdés a ) és b ) pontja nem alkotmányellenes, ezért a
sérelmezett rendelkezések megsemmisítésére irányuló
kérelmet elutasítja.
Ezt a határozatát az Alkotmánybíróság a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Indítványozó a magánszemélyek jövedelemadójáról szóló
1989. évi XLV. törvénynek a saját háztartásban legalább
három gyermeket, vagy egyedülállóként legalább kettő
gyermeket nevelők adóalap - csökkentését szabályozó 34. §
(3) bekezdés a ) és b ) pontja alkotmányellenességének
megállapítását és megsemmisítését kérte. Kérelmét azzal
indokolta, hogy a személyi jövedelemadóról szóló törvény
- kifogásolt előírásaival - sérti az állampolgárok
Alkotmányban is meghatározott és védeni rendelt
egyenlőségét. Véleménye szerint a kifogásolt
jogszabályhely különbséget tesz a gyermekek között
aszerint, hány testvérük van, illetve élnek-e, avagy
közös háztartásban élnek-e szüleik. Az említett
megkülönböztetést hátrányosnak minősítve gyermekenként
azonos mértékű, családi körülményeiktől függetlenül
megállapított adóalap - csökkentési lehetőség megadását
javasolta.
II.
Az eljárás során - az Alkotmánybíróság megkeresésére
kifejtett álláspontjában - a pénzügyminiszter helyettese
az alkotmányellenesség megállapítására irányuló kérelmet
megalapozatlannak tartotta.
A sérelmezett jogszabályhely által biztosított
adóalap - csökkentési lehetőséget az állam szociális
gondoskodásának minősítette.
III.
Az indítvány alapján az Alkotmánybíróság egyrészről azt
vizsgálta, hogy sértik-e a gyermekek valamilyen
alkotmányos jogát a kifogásolt rendelkezések; másrészről,
hogy ezek az előírások Alkotmányba ütköző módon érintik -
e hátrányosan az adózók jogait.
1. Az Alkotmánybíróság megállapítása szerint a
gyermekeknek arra vonatkozóan semmiféle joguk nincs, hogy
szüleik adókedvezményt ( adóalap - csökkentési
lehetőséget ) kapjanak. Joguk van viszont arra, hogy
szüleik ( eltartóik ), illetve az állam megfelelő
gondoskodásában részesüljenek. Az indítvány megítélése
szempontjából elvi jelentőségű az Alkotmány 70/A. § (3)
bekezdése, amely szerint a Magyar Köztársaság a
jogegyenlőség megvalósulását az esélyegyenlőtlenségek
kiküszöbölését célzó intézkedésekkel is segíti.
A jogegyenlőség megvalósításáról, az esélyegyenlőtlenség
kiküszöböléséről a gyermekek vonatkozásában a jogalkotó
az Alkotmány más, önálló rendelkezéseivel is lényeges
szabályokat állapított meg. Így az Alkotmánybíróság
figyelembe veendőnek tartja az Alkotmány 16. és 17. §-
aiban foglaltakat.
Az Alkotmány 16. §-a kijelenti, hogy a Magyar Köztársaság
különös gondot fordít az ifjúság létbiztonságára,
oktatására és nevelésére, védelmezi az ifjúság érdekeit.
A 17. § pedig leszögezi, hogy a Magyar Köztársaság a
rászorulókról kiterjedt szociális intézkedésekkel
gondoskodik.
Az Alkotmánybíróság úgy ítéli meg, hogy a sérelmezett
rendelkezések a gyermekek megfelelő gondozása, szociális
biztonsága érdekében alkotott - esélyeik
egyenlőtlenségének kiküszöbölésére irányuló - előírások.
A gyermekek jogait, így egyenlőségüket sem sérti - épp
esélyeik egyenlőségét célozza -, hogy a kifogásolt
törvényhelyek tekintettel vannak arra : szüleik
( eltartóik ) közös háztartásban gondoskodnak-e róluk,
illetve e háztartásban hány gyermeket nevelnek.
2. Az indítványozó álláspontja szerint a jogalkotó
nemcsak a gyermekek között hozott létre eltérő
joghelyzetet, hanem Alkotmányba ütköző módon hátrányosan
érintette az adózó szülők jogait.
E megállapítás elbírálásához mellőzhetetlen az Alkotmány
70/A. § (1) bekezdésének felidézése. Eszerint ugyanis
a Magyar Köztársaság biztosítja a területén tartózkodó
minden személy számára az emberi, illetve az állampolgári
jogokat, bármely megkülönböztetés, nevezetesen faj, szín,
nem, nyelv, vallás, politikai vagy más vélemény, nemzeti
vagy társadalmi származás, vagyoni, születési vagy egyéb
helyzet szerinti különbségtétel nélkül.
Az Alkotmánybíróság úgy ítélte meg, hogy a sérelmezett
törvény nem tartalmaz olyan rendelkezést, amelyet az
Alkotmány fenti előírása tilt. Az adózó szülőknek az
indítványozó által hátrányosnak minősített
megkülönböztetése tehát nem alkotmányellenes.
IV.
Az Alkotmány 70/A. § (1) bekezdésében megfogalmazott
megkülönböztetési tilalom értelmezésével az is
megállapítható: a diszkrimináció tilalma nem jelenti azt,
hogy minden, még a végső soron nagyobb társadalmi
egyenlőséget célzó megkülönböztetés is tilos. A
megkülönböztetés tilalma arra vonatkozik, hogy a jognak
mindenkit egyenlőként ( egyenlő méltóságú személyként )
kell kezelnie, azaz az emberi méltóság alapjogán nem
eshet csorba, azonos tisztelettel és körültekintéssel, az
egyéni szempontok azonos mértékű figyelembevételével kell
a jogosultságok és a kedvezmények elosztásának
szempontjait meghatározni.
Mindebből következik, hogy a gyermekek számától, vagy
családi helyzetétől függő és így egyenlőtlen elosztás
egyrészt nem nyugodhat olyan szempontokon, amelyek a
gyermekeket mint személyeket nem egyenlően kezelik, és
ezek nem különböztethetnek meg valamely más szabadságjog
megsértésével ( például vallás, vagy faj, nemzetiség stb.
szerint ).
A három vagy több gyermek, illetve egyedülállóként
legalább két gyermek nevelése az adóalany számára
esélyegyenlőtlenséget jelentő, hátrányos helyzetnek
minősül.
A személyi jövedelemadóról szóló törvény kifogásolt
pontjaiban ennek az esélyegyenlőtlenséget teremtő
hátrányos helyzetnek a kiküszöbölését célozza a
jogalkotó.
Mindezek alapján foglalt állást úgy az Alkotmánybíróság,
hogy az 1989. évi XLV. törvény 34. § (3) bekezdése a )
és b ) pontja nem az Alkotmány által tiltott módon tesz
különbséget a gyermekek, illetve az adózó polgárok
között.
Az Alkotmánybíróság a fenti ügy kapcsán szükségesnek
tartja megállapítani: az azonos személyi méltóság jogából
esetenként következhet olyan jog is, hogy a javakat és
esélyeket mindenki számára ( mennyiségileg is ) egyenlően
osszák el. De ha valamely - az Alkotmányba nem ütköző -
társadalmi cél, vagy valamely alkotmányos jog csakis úgy
érvényesíthető, hogy e szűkebb értelemben vett egyenlőség
nem valósítható meg, akkor az ilyen pozitív
diszkriminációt nem lehet alkotmányellenesnek minősíteni.
A pozitív diszkrimináció korlátjának a tágabb értelemben
leírt, tehát az egyenlő méltóságra vonatkozó
megkülönböztetés tilalma, illetve az Alkotmányban
pozitívan megfogalmazott alapjogok tekintendők. Bár a
társadalmi egyenlőség mint cél, mint társadalmi érdek,
megelőzhet egyéni érdekeket, de nem kerülhet az egyén
alkotmányos jogai elé.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság helyettes elnöke
Dr. Ádám Antal
előadó alkotmánybíró
Dr. Kilényi Géza
alkotmánybíró
Dr. Solt Pál Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |