A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára és megsemmisítésére irányuló
indítványok tárgyában meghozta a következő
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság a közalkalmazottak jogállásáról szóló
1992. évi XXXIII. törvény 33. §-a, 78. § (1) és (2)
bekezdése, 87. §-ának (2) bekezdése alkotmányellenességének
megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványokat
elutasítja.
2. Az Alkotmánybíróság a közalkalmazottak jogállásáról szóló
1992. évi XXXIII. törvény 87. §-ának az áthelyezés
intézményére vonatkozó alkotmányellenessége megállapítására
és megsemmisítésére irányuló indítványt visszautasítja.
Indokolás
Az Alkotmánybírósághoz több indítvány érkezett a
közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény
(a továbbiakban: Kjt.) 33. §-a, 78. § (1) és (2) bekezdése,
valamint 87. § (2) bekezdése alkotmányellenességének
megállapítása és megsemmisítése tárgyában. Az
Alkotmánybíróság az indítványokat egyesítette és azokat egy
eljárásban bírálta el.
Több indítványozó diszkriminatívnak vélte a Kjt. jubileumi
jutalomra vonatkozó rendelkezéseit. Az egyik indítványozó a
hátrányos és indokolatlan megkülönböztetést abban látta, hogy
a munkáltató költségvetési, finanszírozási módja, azaz a
fenntartó változása befolyásolja a közalkalmazotti
jogviszonyban töltött idő számítását a felmentési idő és a
jubileumi jutalom szempontjából. Az indítványozó példaként
említette a közoktatás területét, ahol az intézmények azonos
feladatot látnak el, függetlenül attól, hogy annak ki a
fenntartója.
Egy másik indítványozó a Kjt. jubileumi jutalomra vonatkozó
rendelkezéseit azért vélte diszkriminatívnak, mert
álláspontja szerint alkotmányellenes helyzetet eredményez a
Kjt. azon rendelkezése, amely a munkaviszonyban eltöltött
időt a besorolásnál és a szabadság megállapításánál
figyelembe veszi, ugyanakkor a jubileumi jutalom
megállapításánál - az előzőtől eltérően - csupán a
közalkalmazotti jogviszonyban töltött időtartamot veszi
figyelembe. Továbbá: "Alkotmányellenesnek gondoljuk az
emberek olyan fajta megkülönböztetését, hogy milyen
munkahelyen töltötték el munkaviszonyukat. Nagyon sok embert
érint akik jelenleg közalkalmazottak, de most is ugyanazt a
munkát végzik mint amikor nem voltak közalkalmazotti
jogviszonyban...".
Egy további indítványozó a Kjt-nek a közalkalmazotti
jogviszonyban töltött idő számításával kapcsolatos 87. §-a
folytán az Alkotmány 70/B. §-ának sérelmét állította.
Hivatkozott továbbá arra is, hogy a támadott "szabályozás
szerzett jogok sérelmét is jelenti, (...) hiszen a
munkavállalók a korábbi évtizedekben egy meghatározott
jutalom- és bérrendszerben végezték munkájukat, s ehhez
képest az 1992. VII. I.-én életbe léptetett szabályozás
vissz[a]ható szabályozást is tartalmaz." Az indítványozó
utalt a Kjt. 87. §-hoz fűzött indoklásra és egyben
kifejtette, hogy "egy speciális munkajogi jogintézmény -
áthelyezés nem válhat az általános szabályozás alapvető
intézményévé, hiszen olyan további feltételektől teszi
függővé a jubileumi jutalom kifizetését, ami nem egyeztethető
össze a jubileumi jutalom fogalmával és rendeltetésével".
II.
Az Alkotmánybíróság által figyelembe vett jogszabályi
rendelkezések:
1. A Magyar Köztársaság Alkotmánya szerint:
"2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus
jogállam."
"70/A. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a területén
tartózkodó minden személy számára az emberi, illetve az
állampolgári jogokat, bármely megkülönböztetés, nevezetesen
faj, szín, nem, nyelv, vallás, politikai vagy más vélemény,
nemzeti vagy társadalmi származás, vagyoni, születési vagy
egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.
(2) Az embereknek az (1) bekezdés szerinti bármilyen
hátrányos megkülönböztetését a törvény szigorúan bünteti.
(3) A Magyar Köztársaság a jogegyenlőség megvalósulását az
esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölését célzó intézkedésekkel
segíti."
"70/B. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van a
munkához, a munka és a foglalkozás szabad megválasztásához.
(2) Az egyenlő munkáért mindenkinek, bármilyen
megkülönböztetés nélkül, egyenlő bérhez van joga.
(3) Minden dolgozónak joga van olyan jövedelemhez, amely
megfelel végzett munkája mennyiségének és minőségének.
(4) Mindenkinek joga van a pihenéshez, a szabadidőhöz és a
rendszeres fizetett szabadsághoz."
2. A Kjt. indítványokkal érintett rendelkezései szerint:
"33. § (1) Felmentés esetén a felmentési idő legalább
hatvan nap, de a nyolc hónapot nem haladhatja meg.
(2) Ha hosszabb felmentési időben a felek nem állapodnak
meg és a kollektív szerződés sem ír elő ilyet, a
hatvannapos felmentési idő a közalkalmazotti jogviszonyban
töltött
a) öt év után egy hónappal;
b) tíz év után két hónappal;
c) tizenöt év után három hónappal;
d) húsz év után négy hónappal;
e) huszonöt év után öt hónappal;
f) harminc év után hat hónappal
meghosszabbodik.
(3) A munkáltató legalább a felmentési idő felére köteles a
közalkalmazottat mentesíteni a munkavégzés alól. A
munkavégzés alól a közalkalmazottat - a mentesítési idő
legalább felének megfelelő időtartamban a kívánságának
megfelelő időben és részletekben kell felmenteni."
"78. § (1) A huszonöt, harminc, illetve negyvenévi
közalkalmazotti jogviszonnyal rendelkező közalkalmazottnak
jubileumi jutalom jár.
(2) A jubileumi jutalom:
a) huszonöt év közalkalmazotti jogviszony esetén
kéthavi,
b) harminc év közalkalmazotti jogviszony esetén
háromhavi,
c) negyven év közalkalmazotti jogviszony esetén öthavi
illetményének megfelelő összeg.
(3) Ha a közalkalmazott jogviszonya a 30. § (1) bekezdés e)
pontja alapján szűnik meg, részére a megszűnés évében
esedékessé váló jubileumi jutalmat az utolsó munkában töltött
napon ki kell fizetni.
(4) Ha a közalkalmazott közalkalmazotti jogviszonya megszűnik
és - legkésőbb a megszűnés időpontjában - nyugdíjasnak
minősül [37/B. § (1) bekezdés], továbbá legalább harmincöt
évi közalkalmazotti jogviszonnyal rendelkezik, a negyvenéves
közalkalmazotti jogviszonnyal járó jubileumi jutalmat részére
a jogviszony megszűnésekor ki kell fizetni.
(5) A (4) bekezdésben szereplő rendelkezést a közalkalmazott
örököse tekintetében megfelelően alkalmazni kell akkor is, ha
a közalkalmazott jogviszonya elhalálozása miatt szűnik meg."
"87. § (1) E törvény hatálybalépésével a hatálya alá tartozó
munkáltatónál foglalkoztatottak munkaviszonya közalkalmazotti
jogviszonnyá alakul át.
(2) Közalkalmazotti jogviszonyban töltött időnek kell
tekinteni
a) az e törvény hatálya alá tartozó munkáltatónál
munkaviszonyban, közalkalmazotti jogviszonyban eltöltött
időt,
b) a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII.
törvény hatálya alá tartozó szervnél munkaviszonyban,
közszolgálati jogviszonyban töltött időt,
c) a szolgálati jogviszony időtartamát, továbbá
d) a bíróságnál és ügyészségnél szolgálati viszonyban,
munkaviszonyban, valamint
e) a hivatásos nevelőszülői jogviszonyban
töltött időt.
(3) A fizetési fokozatba történő besoroláshoz szükséges
közalkalmazotti jogviszonyban töltött idő megállapításánál -
a 64. § (2) bekezdésétől eltérően - az 1992. július 1-jét
megelőzően fennállt munkaviszony teljes időtartamát
figyelembe kell venni.
(4) Ha jogszabály, kormányhatározat vagy bíróság jogerős
ítélete alapján megállapítható, hogy a munkaviszony
megszüntetésére a közalkalmazott politikai vagy vallási
meggyőződése, továbbá munkavállalói érdekképviseleti
szervezethez való tartozása, illetve ezzel összefüggő
tevékenysége miatt került sor, a munkaviszony
megszüntetésétől 1990. május 2-ig a munkaviszonyban nem
töltött időtartamot a (2) bekezdésben foglaltakon túlmenően a
közalkalmazotti jogviszonyban töltött időbe be kell
számítani.
(5) Ha a közalkalmazotti jogviszonyban töltött idő
megállapításakor azonos időtartamra több jogviszony vehető
figyelembe, közülük erre az időre csak egy jogviszony
számítható be."
3. Az indítványokkal érintett további jogszabályi
rendelkezések:
A jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény (a továbbiakban:
Jat.) 12. §-ának (2) bekezdése szerint:
"A jogszabály a kihirdetését megelőző időre nem állapíthat
meg kötelezettséget, és nem nyilváníthat valamely magatartást
jogellenessé."
III.
Az indítványok nem megalapozottak.
Az indítványok - több szempontból is - vitatták a Kjt.
jubileumi jutalomra vonatkozó rendelkezéseinek
alkotmányosságát.
1. Az Alkotmánybíróság az indítványok alapján elsőként azt
vizsgálta, hogy sérti-e az Alkotmány 70/A. §-át, hogy a
munkáltatónak a költségvetési, finanszírozási módja - azonos,
közfeladat ellátása esetén - befolyásolja a közalkalmazotti
jogviszonyban töltött idő számítását a felmentési idő és a
jubileumi jutalom szempontjából.
Az Alkotmánybíróság - kialakult gyakorlata szerint - az
Alkotmány 70/A. §-át a jogegyenlőség általános elvét
megfogalmazó alkotmányi követelményként értelmezi. Az
Alkotmánybíróság kimondta továbbá, hogy az alkotmányi tilalom
elsősorban az alkotmányos alapjogok tekintetében tett
megkülönböztetésekre terjed ki, abban az esetben, ha a
megkülönböztetés nem az emberi vagy az alapvető állampolgári
jog tekintetében történt, az eltérő szabályozás
alkotmányellenessége akkor állapítható meg, ha az az emberi
méltósághoz való jogot sérti. Az Alkotmánybíróság eddigi
gyakorlata során ez utóbbi körben akkor ítélte
alkotmányellenesnek a jogalanyok közötti megkülönböztetést,
ha a jogalkotó önkényesen, ésszerű indok nélkül tett
különbséget az azonos szabályozási kör alá vont jogalanyok
között. [9/1990. (IV. 25.) AB határozat, ABH 1990, 46, 47,
48.; 21/1990. (X. 4.) AB határozat, ABH 1990, 73, 77-78.;
61/1992. (XI. 20.) AB határozat, ABH 1992, 280, 281-282.;
35/1994. (VI. 24.) AB határozat, ABH 1994, 197, 203-204.;
30/1997. (IV. 29.) AB határozat, ABH 1997, 130, 138-140.;
39/1999. (XII. 21.) AB határozat, ABH 1999, 325, 343-344.;
stb.]
Az indítványozó nézete szerint a vitatott rendelkezések azért
sértik a jogegyenlőség követelményét, mert a munkáltató
költségvetési, finanszírozási módja, azaz a fenntartó
változása folytán - a felmentési idő és a jubileumi jutalom
szempontjából - a közalkalmazotti jogviszonyban töltött idő
eltérően kerül megállapításra. Álláspontja szerint ugyanis az
érintettek - a fenntartó finanszírozási módjának változása
ellenére - alkotmányjogilag homogén csoportot képeznek,
példaként említve a közoktatás területét, ahol a különböző
finanszírozású intézmények azonos feladatot látnak el.
Az indítvány hivatkozik továbbá a felmentés intézményére is,
amelynél a munkáltató finanszírozásának módja szintén
hatással van a felmentési idő mértékére.
A diszkrimináció vizsgálatának előkérdése, hogy a
megkülönböztetés egymással összehasonlítható alanyi körre
vonatkozik-e. Ennek eldöntéséhez vizsgálni kell, hogy mi a
csoportképzés ismérve.
Azonos feladatok ellátása (így, ha jogszabályok ezt nem
zárják ki, akár a közfeladatoké is) többféle szervezeti
struktúrában is megvalósítható. Az eltérő szervezeti
struktúrában foglalkoztatottak munkaviszonya a szervezeti
struktúrához kötődik, így a különböző szervezeti formában
működő intézmények és munkavállalóik között létrejött
jogviszonyok alapján a munkavállalók jogai és kötelezettségei
eltérőek is lehetnek (többek között: a felelősség, a
szabadság mértéke, az előmeneteli rendszer, a foglalkoztatás
biztonsága tekintetében).
Az Alkotmánybíróság számos határozatában (pl: 44/B/1993. AB
határozat, ABH 1994, 574-578.) megállapította, hogy önmagában
a munkavállalóknak a munkaviszonyuk különbözőségére
tekintettel történő eltérő kezelése nem eredményez
alkotmányellenességet. Így az Alkotmánybíróság az
1196/B/1997. AB határozatában (az Mt., a Kjt. és a Ktv.
szabályozásának különbözősége kapcsán) kifejtette: "Az
egységes munkajogi szabályozásnak differenciált
szabályozással való felváltása azért sem ütközik az
Alkotmányban meghatározott diszkriminációs tilalomba, mert a
munkát végzők (köztük a versenyszférában dolgozók, a
köztisztviselők, a közalkalmazottak) a jogi szabályozás
szempontjából nem alkotnak egyöntetű (homogén) csoportot,
különösen nem a végzett munka ellenértékének meghatározása,
nyilvánossága, teljesítésének módja tekintetében." (ABH 1998.
806, 809.)
A jubileumi jutalom, valamint a felmentési idő a
közalkalmazotti jogviszonyban eltöltött hosszabb, folyamatos
munkavégzést, a közszférában eltöltött pályautat méltányolja.
A Kjt. hatálya egyrészt az állami és a helyi önkormányzati
költségvetési szerveknél, másrészt a helyi önkormányzatok
által a feladatkörükbe tartozó közszolgáltatások ellátására
foglalkoztatottak közalkalmazotti jogviszonyára terjed ki,
míg a magántulajdonban lévő intézményekben foglalkoztatottak
nem speciális közalkalmazotti, hanem az Mt. általános
szabályai szerinti munkaviszonyban állnak. A lényeges
eltérést tehát az eredményezi, hogy a különböző szervezeti
formában működő munkáltatók és munkavállalóik között eltérő
munkajogi jogviszony jön létre, és ezekből mind a
munkáltatók, mind a munkavállalók számára különböző jogok és
kötelezettségek keletkeznek.
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint - a felmentési idő és
a jubileumi jutalom szempontjából - csoporthomogenitás a
munkavállalói jogok és kötelezettségek azonossága esetén
volna megállapítható. A fentiekben ismertetettek szerinti
vázolt különbözőségre figyelemmel az Alkotmánybíróság
megállapította, hogy az indítványozó által megjelölt
különbségtétel két egymástól elkülönült, nem homogén csoport
közötti, ezért a Kjt. fenti rendelkezései nem eredményeznek
alkotmányellenességet.
Mindezekre tekintettel a Kjt. 33. §-ának, valamint a 78. §
(1) és (2) bekezdésének, továbbá a Kjt. 87. § (2)
bekezdésének rendelkezései nem sértik az Alkotmány 70/A. §-
át, ezért az erre irányuló indítványi kérelmeket az
Alkotmánybíróság elutasította.
2. Az indítványok alapján az Alkotmánybíróság vizsgálta azt
is, hogy megállapítható-e a Kjt. 78. § (1) és (2)
bekezdésének az alkotmányellenessége azért, mert (a Kjt. 64.
§-ától és a Kjt. 57. §-ától eltérően) csak a közalkalmazotti
jogviszonyban töltött időt veszi figyelembe és ezzel megsérti-
e - amint azt az indítványozók állítják - az Alkotmány 70/A.
és 70/B. §-ának rendelkezéseit.
Az Alkotmánybíróság a diszkrimináció vizsgálata során -
utalva az Alkotmánybíróság erre irányuló állandó
gyakorlatára, melyet az indokolás III. 1. pontjában már
részletesen kifejtett - amennyiben a csoport homogenitás
megállapítható, azt vizsgálja, hogy a jogalkotó önkényesen,
ésszerű indok nélkül tett-e különbséget az azonos
szabályozási kör alá vont jogalanyok között. Az
Alkotmánybíróság következetes gyakorlata szerint ugyanis a
megkülönböztetés akkor alkotmányellenes, "ha a jogszabály a
szabályozás szempontjából azonos csoportba tartozó (egymással
összehasonlítható) jogalanyok között tesz különbséget
anélkül, hogy annak alkotmányos indoka lenne" (191/B/1992. AB
határozat, ABH 1992, 592, 593.; 1043/B/1997. AB határozat,
ABH 1998, 800, 802.).
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az indítványozó
által kifogásolt "különbözőség" az indítványozó által
megjelölt heterogén munkajogi jogintézmények feladatának
eltéréséből adódik. Míg ugyanis a jogalkotó szándéka a
jubileumi jutalom bevezetésével a közszférában eltöltött
közalkalmazotti pályaút honorálása, addig a szabadság és a
besorolás idejének megállapításánál a jogalkotó más
szempontokat tart szem előtt akkor, amikor a közalkalmazotti
jogviszonyban töltött időn túl figyelembe veszi azt az
időtartamot is, amely alatt a közalkalmazott a
közalkalmazotti jogviszonyában betöltendő munkaköréhez
szükséges végzettséggel, vagy képesítéssel rendelkezett [Kjt.
64. § (2) bekezdés második mondata, amelyre a pótszabadság
megállapításánál is figyelemmel vannak, Kjt. 57. § (1)
bekezdés].
Az Alkotmánybíróság a megkülönböztetés indokaira tekintettel
úgy ítélte meg, hogy a támadott rendelkezések nem
eredményeznek alkotmányellenességet.
Az indítványozó álláspontja szerint hátrányos
megkülönböztetést eredményez a Kjt. 78. §-a (1) és (2)
bekezdésének rendelkezése is a közalkalmazottak között, mivel
az ugyanolyan foglalkozást folytatók között különbséget tesz
aszerint, hogy az adott munkát a munkavállalók
közalkalmazotti jogviszony keretében, avagy más jogviszonyban
végezték-e.
Az Alkotmánybíróság jelen határozatának III. 1. pontjában,
bár más aspektusból (nevezetesen: munkáltató fenntartójának
változása szempontjából) már vizsgálta ezt a kérdést. Ez
esetben ugyanazon problémakör másik oldalról történő
megközelítéséről van szó. Önmagában ugyanis a tényleges
munkafeladat azonossága nem eredményez csoportképző ismérvet.
Az indítványozó által megjelölt két munkavállalói csoport két
különböző munkajogi jogviszonyban áll, melyekből származó,
mind a munkáltató, mind a munkavállaló számára keletkező
jogok és kötelezettségek - a korábban kifejtettek szerint -
egymástól teljesen eltérőek.
Ezért az Alkotmánybíróság az indítványnak ezt a részét -
alkotmányellenesség hiányában - elutasította.
3. Egy további indítványozó a jubileumi jutalom intézményét -
a közalkalmazotti jogviszonyban töltött idő számításával
kapcsolatosan - azért vélte alkotmányellenesnek, mert azáltal
sérülni látta az Alkotmány 70/B. §-ában foglaltakat.
Az Alkotmánybíróság korábban már kifejtett álláspontja
szerint az Alkotmány 70/B. §-a az általános diszkrimináció
tilalmat megfogalmazó 70/A. §-ának a munka világára
vonatkoztatott konkretizálása (137/B/1991. AB határozat, ABH
1992, 456, 459.; 849/B/1992. AB határozat, ABH 1996, 391,
395., stb.).
Az egyenlő munkáért mindenkinek, bármely megkülönböztetés
nélkül, egyenlő bérhez való jog alkotmányos tartalma minden
olyan megkülönböztetést tilt, ami nem a munkát végző személy
munkavégzésével kapcsolatos.
Az Alkotmánybíróság jelen határozatában már kifejtette, hogy
a jubileumi jutalom alapja a közszolgálatban eltöltött
hosszabb szolgálati idő. A jubileumi jutalom - függetlenül
attól, hogy egyúttal megfelelő színvonalú munkavégzéssel
párosul - alapvetően nem a közalkalmazott által végzett munka
ellenértéke. Ezért nem hozható kapcsolatba az Alkotmány 70/B.
§-ával. Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy a jogalkotónak a
jubileumi jutalom rendelkezéseinek kialakításakor ne kellene
figyelemmel lenni az Alkotmány diszkriminációt tiltó
rendelkezéseire. Az Alkotmánybíróság erre irányuló
vizsgálatát azonban jelen határozata III. 1. és 2. pontjában
már elvégezte.
Mindezekre tekintettel az Alkotmánybíróság az indítványt
ebben a részében elutasította.
4. Az Alkotmánybíróság ezt követően azt vizsgálta, hogy a
Kjt. jubileumi jutalomra vonatkozó szabályozása sértett-e
szerzett jogokat.
Az Alkotmánybíróság több határozatában kifejtette, hogy az
Alkotmány 2. § (1) bekezdésében megállapított jogállamisághoz
szervesen kapcsolódó jogbiztonság egyik fontos alkotóelemét
képezi a Jat. 12. § (2) bekezdésében megfogalmazott
visszaható hatály tilalma [34/1991. (VI. 15.) AB határozat,
ABH 1991, 170, 172.; 7/1992. (I. 30.) AB határozat, ABH 1992,
45, 48.; 25/1992. (IV. 30.) AB határozat, ABH 1992, 131,
132.; stb.], mely értelmében a jogszabály a kihirdetését
megelőző időre nem állapíthat meg kötelezettséget, és nem
nyilváníthat valamely magatartást jogellenesnek. Az
alkotmánybírósági gyakorlat következetes abban a tekintetben
is, hogy valamely jogszabály akkor is a Jat. 12. § (2)
bekezdésében foglalt visszamenőleges jogalkotás tilalmába
ütközik, ha a hatálybaléptetés nem visszamenőlegesen történt,
de a jogszabály rendelkezéseit - erre irányuló kifejezett
rendelkezés szerint - a jogszabály hatálybalépése előtt
létrejött jogviszonyokra is alkalmazni kell. [57/1994. (XI.
17.) AB határozat, ABH 1994, 316, 324.]
A jogalkotó - mint arra már az Alkotmánybíróság a fentiekben
utalt - a Kjt. 1992. július 1-jével történő hatályba
lépésével speciális, új típusú jogviszonyt hozott létre,
amikor - a korábban homogén munkajog területén a
munkavégzésre irányuló jogviszonyok között - megalkotta (az
eltérő sajátosságokat kiemelve) a közalkalmazotti
jogviszonyt. A jogalkotó (a korábbi munkaviszonyt nem
érintve) bizonyos feltételekhez kötötte, hogy mely
munkavégzésre irányuló egyéb viszonyt és milyen tartamban
tekint a közalkalmazotti viszonyba beszámíthatónak. Továbbá
megállapította a korábban (Mt.) hatályban volt jubileumi
jutalomtól eltérő, új jubileumi jutalom szabályozásának
feltételeit.
Az Alkotmánybíróság következetes gyakorlata szerint az
Alkotmány 2. §-ának (1) bekezdésében deklarált
jogállamisághoz hozzátartozik a szerzett jogok tiszteletben
tartása. [pl. 62/1993. (XI. 29.) AB határozat, ABH 1993, 364,
367.] Az Alkotmánybíróság számos határozatában utalt azonban
arra, hogy: "A jogbiztonság és a szerzett jog alkotmányos
védelme nem értelmezhető akként, hogy a múltban keletkezett
jogviszonyokat soha nem lehet alkotmányos szabályozásokkal
megváltoztatni." (pl.: 515/B/1997. AB határozat, ABH 1998,
976, 977.)
A fentiekből megállapítható, hogy a korábbi Munka
Törvénykönyve alapján, régi jogcímen járó jubileumi jutalomra
jogosultak nem szereztek jogot - a Kjt. vitatott rendelkezése
folytán - az új jogcímen járó jubileumi jutalomra való
jogosultságra. Mindezekre figyelemmel az Alkotmánybíróság
megállapította, hogy a kifogásolt tartalmú jogi előírás nem
hozható összefüggésbe a szerzett jogok kérdésével, ezért a
szerzett jogok sérelme nem állapítható meg.
Mivel a jogalkotó a Kjt. 78. §-a rendelkezéseinek
megállapításával nem idézte elő sem a visszamenőleges hatály,
sem a szerzett jogok sérelmét, ezért az Alkotmány 2. § (1)
bekezdésének sérelme nem állapítható meg.
5. Az indítványozó támadta továbbá a Kjt. 87. §-át a
jubileumi jutalom számítására vonatkozóan, hivatkozva többek
között az áthelyezés intézményére is. Az indítványozó azonban
a fentiekben ismertetett szabályokkal kapcsolatban
alkotmányossági problémára nem hivatkozott.
Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 22. §
(2) bekezdése szerint az indítványnak a kérelem alapjául
szolgáló ok megjelölése mellett határozott kérelmet kell
tartalmaznia. "Nem elegendő tehát az Alkotmány egyes
rendelkezéseire hivatkozni: az indítványban meg kell
indokolni, hogy az Alkotmány egyes felhívott rendelkezéseit a
megsemmisíteni kért jogszabály miért és mennyiben sérti."
(654/H/1999. AB határozat, ABH 2001, 1645.)
Az Alkotmánybíróság eljárása során megállapította, hogy a
Kjt. 87. §-át a jubileumi jutalom számítására vonatkozóan
kifogásoló indítványi kérelem a fenti feltételeknek nem tett
eleget, mert az a kérelem alapjául szolgáló ok megjelölését
is tartalmazó határozott kérelmet nem tartalmazott.
Ezért az Alkotmánybíróság a fenti indítványi részt az
Alkotmánybíróság gyakorlatára figyelemmel [1011/B/1999. AB
határozat, ABH 2001, 1365-1373.; 71/2002. (XII. 17.) AB
határozat, ABK 2002. december, 753-760.; 22/2003. (IV. 28.)
AB határozat, MK 2003. 43. szám, 3624-3649.]
visszautasította.
Dr. Németh János
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Bagi István Dr. Bihari Mihály
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Czúcz Ottó Dr. Erdei Árpád
előadó alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Harmathy Attila Dr. Holló András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Kukorelli István
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Strausz János Dr. Tersztyánszkyné dr. Vasadi Éva
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |