English
Hungarian
Ügyszám:
.
108/B/1997
Előadó alkotmánybíró: Kukorelli István Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 1/2007. (I. 18.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2007/45
.
A döntés kelte: Budapest, 01/16/2007
.
.

.
A döntés szövege (pdf):
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
                       A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

      Az    Alkotmánybíróság    jogszabály   alkotmányellenességének
      utólagos    vizsgálatára    és   mulasztásban    megnyilvánuló
      alkotmányellenesség   megállapítására   irányuló   indítványok
      tárgyában   –   Dr.  Kovács  Péter  alkotmánybíró   párhuzamos
      indokolásával – meghozta a következő

                               határozatot:

      1.  Az  Alkotmánybíróság megállapítja: az Alkotmány 61. §  (2)
      bekezdéséből   fakadó   alkotmányos   követelmény,   hogy    a
      rádiózásról  és a televíziózásról szóló 1996. évi  I.  törvény
      49. §-a alkalmazásakor a tájékoztatás kiegyensúlyozottságát  –
      a  műsor  jellegétől  függően – az  egyes  műsorszámon  belül,
      illetve a műsorszámok összességében kell vizsgálni.

      2.  Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a rádiózásról és  a
      televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény 48. § (3) bekezdése
      alkotmányellenes,  ezért  azt  2007.  június  30-i   hatállyal
      megsemmisíti.

      3.  Az  Alkotmánybíróság a rádiózásról  és  a  televíziózásról
      szóló  1996.  évi  I. törvény 49. §-a, 50.  §  (2)  bekezdése,
      továbbá    51.   §   (2)   bekezdése   alkotmányellenességének
      megállapítására irányuló indítványokat elutasítja.

      4.  Az  Alkotmánybíróság a rádiózásról  és  a  televíziózásról
      szóló  1996. évi I. törvény 50. § egészének és az  51.  §  (4)
      bekezdésének  a  megsemmisítését,  valamint  a   49.   §   (6)
      bekezdésével     kapcsolatban     benyújtott,     mulasztásban
      megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítását,  továbbá  az
      ORTT   gyakorlatának  a  felülvizsgálatát   és   meghatározott
      tartalmú   közlemény   közzétételét  kezdeményező   indítványt
      visszautasítja.

      Az  Alkotmánybíróság  ezt a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
      közzéteszi.
                                   Indokolás

                                      I.

        Az  Alkotmánybírósághoz több indítvány érkezett a  rádiózásról
        és   a   televíziózásról  szóló  1996.  évi  I.   törvény   (a
        továbbiakban:      Médiatörvény)      egyes      rendelkezései
        alkotmányossági    vizsgálatára.    Jelen    eljárásban     az
        Alkotmánybíróság  a  Médiatörvény Panaszbizottság  működésével
        kapcsolatos 48. § (3) bekezdésének, 49-50. §-ainak, 50. §  (2)
        bekezdésének,  valamint 51. § (2) bekezdés második  mondatának
        és   az   51.   §  (4)  bekezdésének  az  alkotmányellenessége
        megállapítását  és megsemmisítését kezdeményező  indítványokat
        bírálta el.

        1.  Az egyik indítvány szerint az Alkotmány 61. §-ába ütköznek
        a  Médiatörvény 49-50. §-ai, mert azok nem zárják ki  annak  a
        lehetőségét, hogy a Panaszbizottság egyetlen műsorszám kapcsán
        vizsgálja      a      kiegyensúlyozottság      követelményének
        érvényesülését. A Panaszbizottság ugyanis a 37/1992. (VI. 10.)
        AB   határozatban   (a   továbbiakban:  Abh.)   megfogalmazott
        követelményekkel ellentétben sokszor egy-egy  műsorszám  miatt
        lép fel.
        Ez az indítvány a Médiatörvény 48. § (3) bekezdésének utólagos
        vizsgálatát is kéri az Alkotmánybíróságtól, mert az a  kérelem
        szerint    sérti   az   Alkotmány   61.   §-ának   a    szabad
        véleménynyilvánítás   jogát   biztosító    rendelkezését    és
        ellentétes   azokkal   az  alkotmányossági   követelményekkel,
        amelyeket az Alkotmánybíróság az Abh.-ban megfogalmazott.
        2.   A  másik  indítvány  szerint  az  Alkotmány  61.  §   (2)
        bekezdésében biztosított sajtószabadságot alkotmánysértő módon
        korlátozza  a  Médiatörvény 50. §  (2)  bekezdése,  mert  „túl
        széles   felhatalmazást  ad”  a  Panaszbizottságnak,   illetve
        fellebbezés esetén az ORTT-nek. A Panaszbizottság és  az  ORTT
        ugyanis  megjelöli  azt  az  időpontot  és  módot,  ahogyan  a
        műsorszolgáltató köteles a Panaszbizottság,  illetve  az  ORTT
        állásfoglalását   közölni,  vagy  a  kifogást   tevő   számára
        álláspontja kifejtésére lehetőséget adni.
        Az indítvány emellett az Alkotmány 57. § (5) bekezdését, 59. §
        (1)  bekezdését  és  a  61.  §-át  sértőnek  tartja,  hogy   a
        Médiatörvény  51.  § (2) bekezdés második  mondata  alapján  a
        Panaszbizottság  állásfoglalása ellen benyújtott  jogorvoslati
        kérelemről  másodfokon döntő ORTT elmarasztaló  határozatát  a
        műsorszolgáltatónak  azonnal  teljesítenie  kell,  a  bírósági
        felülvizsgálatra  benyújtott kérelemnek  ugyanis  a  határozat
        végrehajtására  nézve nincs halasztó hatálya. Az  indítványozó
        szerint   ez  a  rendelkezés  nincs  összhangban   a   polgári
        perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény (a továbbiakban:
        Pp.) XX. és XXI. fejezeteiben foglaltakkal sem.
        Az  indítvány  az  Alkotmány tételes  szabályának  megjelölése
        nélkül,   általában   tartja   alkotmányellenesnek,   hogy   a
        műsorszolgáltatót  elmarasztaló  határozatot  azelőtt   teszik
        közzé   a   Művelődési  Közlönyben  (1999-től   a   Kulturális
        Közlönyben), mielőtt a felülvizsgálati kérelem alapján  indult
        bírósági  eljárás  jogerősen befejeződött volna  [Médiatörvény
        51. § (4) bekezdés].
        A  Médiatörvény 49. § (6) bekezdésének első mondata alapján  a
        Panaszbizottság  a  műsorszolgáltatót  és  a  kifogást   tevőt
        meghallgathatja.  Az  indítvány  szerint  a   gyakorlatban   a
        Panaszbizottság  többnyire a felek  meghallgatása  nélkül,  az
        iratok  alapján dönt. Így az ORTT is anélkül hoz  határozatot,
        hogy  a  feleket legalább egyszer meghallgatták  volna.  Ez  a
        gyakorlat  –  a  beadványt  készítő szerint  –  ellentétes  az
        Alkotmány  61.  §-ába foglaltakkal. Ezzel  összefüggésben  azt
        kéri  az  Alkotmánybíróságtól, hogy „kellő garanciák híján  az
        alkotmányos   védelem  szempontjából  nyilvánítsa   aggályosan
        hiányosnak” a Médiatörvény 49. § (6) bekezdését.
        Végül    az   indítványozó   azt   kezdeményezi,    hogy    az
        Alkotmánybíróság  határozatban mondja ki: „a politikai  pártok
        semmilyen formában nem avatkozhatnak be a közszolgálati  média
        működésébe,   a   Panaszbizottságnál  kizárólag  állampolgárok
        tehetnek panaszt jogos egyéni érdekeik védelmében”.

                                      II.

        1. Az Alkotmány indítvánnyal érintett rendelkezései:

        „8.  §  (2)  A  Magyar  Köztársaságban az alapvető  jogokra  és
        kötelességekre  vonatkozó szabályokat  törvény  állapítja  meg,
        alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.”
        „57. § (5) A Magyar Köztársaságban a törvényben meghatározottak
        szerint   mindenki  jogorvoslattal  élhet  az  olyan  bírósági,
        közigazgatási és más hatósági döntés ellen, amely a jogát  vagy
        jogos  érdekét sérti. A jogorvoslati jogot — a jogviták ésszerű
        időn  belüli  elbírálásának  érdekében,  azzal  arányosan  —  a
        jelenlévő  országgyűlési képviselők kétharmadának  szavazatával
        elfogadott törvény korlátozhatja.”
        „59.  §  (1)  A  Magyar  Köztársaságban mindenkit  megillet  a
        jóhírnévhez,  a  magánlakás  sérthetetlenségéhez,  valamint  a
        magántitok és a személyes adatok védelméhez való jog.”
        „61.  §  (1)  A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga  van  a
        szabad  véleménynyilvánításra, továbbá arra, hogy a  közérdekű
        adatokat megismerje, illetőleg terjessze.
        (2)   A   Magyar   Köztársaság  elismeri  és  védi   a   sajtó
        szabadságát.”

        2. A Médiatörvénynek az indítványok elbírálása során figyelembe
        vett rendelkezései:

        „4.  §  (1)  A  közérdeklődésre számot tartó hazai és  külföldi
        eseményekről,    vitatott   kérdésekről    a    tájékoztatásnak
        sokoldalúnak,  tényszerűnek,  időszerűnek,  tárgyilagosnak   és
        kiegyensúlyozottnak kell lennie.
        (2)  A  műsorszolgáltatásban közzétett műsorszámok  összessége,
        illetőleg  ezek bármely tartalom vagy műfaj szerinti  csoportja
        nem   állhat   párt  vagy  politikai  mozgalom,  illetve   ezek
        nézeteinek szolgálatában.
        (3)  A műsorszolgáltató politikai tájékoztató és hírszolgáltató
        műsorszámaiban  műsorvezetőként,  hírolvasóként,   tudósítóként
        rendszeresen   közreműködő  munkatársak  —  a   munkavégzésükre
        irányuló   jogviszonyuktól  függetlenül  —  műsorszolgáltatónál
        politikai  hírhez véleményt, értékelő magyarázatot —  kivéve  a
        hírmagyarázatot — nem fűzhetnek.
        (4)  A  műsorban közzétett hírekhez fűzött véleményt,  értékelő
        magyarázatot  e  minőségének és szerzőjének  megnevezésével,  a
        hírektől megkülönböztetve kell közzétenni.”
        „48.  §  (2) A Panaszbizottság ügyrendjét és az egyes  ügyekben
        eljáró   tanácsok  eljárási  rendjét  —  ideértve   az   eljáró
        Panaszbizottság   tagjának   elfogultság   miatti    kizárására
        vonatkozó  szabályokat  is — a Testület  állapítja  meg.  Ennek
        során   figyelemmel   kell  lenni  a   felek   egyenlősége,   a
        nyilvánosság és a pártatlanság elvének érvényesítésére.
        (3)  A  Panaszbizottság ügyrendje tartalmazza a 4. §-a alá  nem
        tartozó panaszügyek elintézésének rendjét is. Az ilyen ügyekben
        a  Panaszbizottság  a panaszt megvizsgálja és állásfoglalásáról
        tájékoztatja   a   panaszost,  az  érintett  műsorszolgáltatót,
        továbbá — ha ezt szükségesnek tartja — a közvéleményt.”
        „49.  §  (1)  Ha  a  műsorszolgáltató a vételkörzet  lakosságát
        foglalkoztató  társadalmi  kérdésben  egyoldalúan   tájékoztat,
        különösen  ha  a  vitatott  kérdésben egyetlen  vagy  egyoldalú
        álláspont  megjelenítésére  vagy kifejezésére  ad  lehetőséget,
        vagy  ha  egyéb  módon  súlyosan  megsérti  a  kiegyensúlyozott
        tájékoztatás   követelményét,  a  kifejezésre   nem   juttatott
        álláspont   képviselője   vagy   a   sérelmet   szenvedett   (a
        továbbiakban:  kifogást tevő) kifogásával a műsorszolgáltatóhoz
        fordulhat.
        (2)   A  kifogást  tevő  a  kifogásolt  közlés  megjelenésétől,
        többszöri   közlés  esetén  az  utolsó  ismétléstől   számított
        negyvennyolc  órán  — a Magyar Köztársaság határain  kívül  élő
        (tartózkodó,  működő)  személy esetében  nyolc  napon  —  belül
        írásban  kérheti  a  műsorszolgáltatótól  álláspontjának  —   a
        kifogásolt álláspont megjelenéséhez hasonló körülmények közötti
        —  ismertetését.  Nem élhet a kifogásolás  jogával  a  kifogást
        tevő,    ha   az   ismertetésre   nem   juttatott   álláspontja
        ismertetésére  ezen álláspont más képviselője  már  lehetőséget
        kapott,  vagy ha e lehetőséget a kifogást tevő kapta, de  azzal
        nem élt.
        (3)   A   műsorszolgáltató   a   kifogás   elfogadásáról   vagy
        elutasításáról,  annak  kézhezvételétől számított  negyvennyolc
        órán  belül  dönt. A döntésről a kifogást tevőt  haladéktalanul
        értesíteni kell. A kifogást tevő a döntés közlésétől  számított
        negyvennyolc órán belül — a döntés közlésének elmaradása esetén
        a  kifogásolt  vagy sérelmezett megjelenítéstől  számított  hat
        napon  —  külföldi esetén tizenkét napon — belül  a  kifogásolt
        műsorszám  és a műsorszolgáltató pontos megnevezésével  írásban
        panaszt  nyújthat be a Panaszbizottsághoz. A Panaszbizottsághoz
        akkor is benyújtható a panasz, ha a műsorszolgáltató a kifogást
        elfogadó  nyilatkozata  ellenére a kifogásban  foglaltakat  nem
        teljesíti.  Ebben  az  esetben a Panaszbizottsághoz  a  kifogás
        teljesítésére  vállalt  határidő lejártát  követő  negyvennyolc
        órán belül kell a panaszt benyújtani.
        (4)  A Panaszbizottság a panasz benyújtásától számított tizenöt
        napon  belül állást foglal a kifogást tevő által előterjesztett
        kérdésekben.
        (5)    A   műsorszolgáltató   a   Panaszbizottság   felhívására
        haladéktalanul  a  Panaszbizottság  rendelkezésére  bocsátja  a
        vitatott   műsorszámot   rögzítő   anyagot,   és   megadja    a
        Panaszbizottságnak az üggyel kapcsolatban kért felvilágosítást.
        (6)  A  Panaszbizottság a műsorszolgáltatót és a kifogást tevőt
        meghallgathatja.   A  meghallgatástól  való   távolmaradás   az
        állásfoglalásnak nem akadálya.”
        „50.  §  (2)  Ha  a  Panaszbizottság állásfoglalása  szerint  a
        műsorszolgáltató       megsértette        a        tájékoztatás
        kiegyensúlyozottságát,  a  műsorszolgáltató  a  Panaszbizottság
        által   megjelölt  időpontban  és  módon  —  a  Panaszbizottság
        állásfoglalásában   foglaltaknak   megfelelően    —    értékelő
        magyarázat nélkül közli a Panaszbizottság állásfoglalását, vagy
        lehetőséget ad a kifogást tevőnek álláspontja megjelenítésére.”
        „51.  § (1) A Panaszbizottság állásfoglalása ellen jogorvoslati
        kérelemmel   a  Testülethez  lehet  fordulni  az  állásfoglalás
        közlésétől    számított    negyvennyolc    órán    belül.     A
        műsorszolgáltató jogorvoslati kérelme halasztó hatályú.
        (2)  A  Testület a jogorvoslati kérelemről nyolc  napon  belül
        határoz.  A  Testület elmarasztaló határozatát, illetve  ha  a
        Testület    a   műsorszolgáltató   kérelmét   elutasítja,    a
        Panaszbizottság állásfoglalását azonnal teljesíteni kell.
        (3)  A  Testület határozatának felülvizsgálatát  a  bíróságtól
        lehet  kérni.  A  bíróság a polgári perrendtartásról  szóló  —
        többször  módosított — 1952. évi III. törvény (a továbbiakban:
        Pp.)  XX.  fejezetének szabályai szerint jár el. A  bíróság  a
        Testület határozatát megváltoztathatja.
        (4)  Az  alaposnak  bizonyult  kifogásnak  a  műsorszolgáltató
        műsorában   történt  közlésén  túlmenően  a  műsorszolgáltatót
        marasztaló  jogerős  határozatot a  Művelődési  Közlönyben  is
        közzé kell tenni.”

                                     III.

        Az indítványok részben megalapozottak.

        A   most  elbírált  mindkét  indítvány  kifogásolja,  hogy   a
        Panaszbizottság  (adott  esetben  a  másodfokon  eljáró  ORTT)
        olykor  „műkritikát” gyakorol egy-egy műsorral  szemben,  azaz
        egyetlen  műsorszám  kapcsán vizsgálja  a  kiegyensúlyozottság
        követelményének  az érvényesülését. Ennek –  az  indítványozók
        álláspontja szerint – az az oka, hogy a Médiatörvény vonatkozó
        49.  §-a az Alkotmány 61. § (1) és (2) bekezdéseit sértő módon
        nem zárja ki kifejezetten e vizsgálódás lehetőségét.
        Az  Alkotmánybíróság  a következőkben azt  vizsgálta,  hogy  a
        Panaszbizottság eljárását szabályozó Médiatörvény 49.  §-a  az
        Alkotmány  8.  §  (2) bekezdésének megfelelően korlátozza-e  a
        vélemény- és sajtószabadságot.

        1.  Az alkotmánybírósági gyakorlat alapján az állam csak abban
        az  esetben  korlátozhatja az alapjogokat,  ha  a  szabályozás
        alapjául  szolgáló legitim célok védelme más módon nem  érhető
        el.   „Az  alapjog  korlátozásának  alkotmányosságához   tehát
        szükséges,   hogy  a  korlátozás  megfeleljen  az   arányosság
        követelményeinek: az elérni kívánt cél fontossága és az  ennek
        érdekében  okozott  alapjogsérelem  súlya  megfelelő  arányban
        legyenek  egymással. A törvényhozó a korlátozás során  köteles
        az   adott   cél   elérésére   alkalmas   legenyhébb   eszközt
        alkalmazni.”  (Összefoglalóan: 879/B/1992. AB  határozat,  ABH
        1996, 401.)

        Az  Alkotmány 61. § (1) bekezdése alapján mindenkinek joga van
        a  szabad  véleménynyilvánításhoz. A sajtó  számára  speciális
        védelmet nyújtó Alkotmány 61. § (2) bekezdése alapján a Magyar
        Köztársaság  elismeri  és  védi a  sajtó  szabadságát.  Ezt  a
        szabadságot  az  államnak arra figyelemmel  kell  garantálnia,
        hogy  a  sajtó  egyrészt  a  véleménynyilvánítás,  másrészt  a
        tájékoztatás   és  a  véleményformálás  fontos   eszköze.   Az
        Alkotmány  sajtószabadságot garantáló 61.  §  (2)  bekezdésébe
        beletartozik  a  cenzúra tilalma és a lapalapítás  szabadsága,
        (Abh.,   ABH   1992,  227,  229-230.)  továbbá  a  szerkesztői
        autonómia is. [57/2001. (XII. 5.) AB határozat, ABH 2001, 484,
        499.]

        A    törvényhozó   a   Médiatörvényben   „a   kiegyensúlyozott
        tájékoztatás  előmozdítására” hozta létre a Panaszbizottságot.
        A    műsorszolgáltató    szempontjából   a    kiegyensúlyozott
        tájékoztatás követelményére vonatkozó előírás és a követelmény
        érvényesülése   felett  őrködő  testület,  a   Panaszbizottság
        létrejötte a sajtószabadság jelentős korlátozását jelenti.  Az
        Alkotmánybíróság  ezért a továbbiakban azt  vizsgálta,  milyen
        jogalkotói  cél  érdekében korlátozza a  kiegyensúlyozottságot
        vizsgáló    Panaszbizottság   eljárása   a   műsorszolgáltatók
        szerkesztési szabadságát.

        2.  A tájékoztatási monopóliumok létrejöttének megakadályozása
        alkotmányos   cél.   [Alkotmány  61.   §   (4)   bekezdés]   A
        tájékoztatási  monopóliumok  a műsorszolgáltatási  technológia
        rohamos       fejlődését      követően      elsősorban       a
        „véleménymonopóliumok”  kialakulásának   veszélyét   jelentik,
        ezért  legitim  célként  fogadja  el  az  Alkotmánybíróság   a
        véleménypluralizmus  fenntartását.  E  cél  elérése  érdekében
        korlátozza     a     kiegyensúlyozottság    követelménye     a
        műsorszolgáltató    szerkesztési   szabadságát.    Általánosan
        elfogadott,  hogy  a  rádiós  és televíziós  műsorszolgáltatás
        véleményformáló   hatása   és  a   mozgóképek,   hangok,   élő
        tudósítások  meggyőző  ereje sokszorosa az  egyéb  információs
        társadalmi  szolgáltatások  gondolkodásra  ható  erejének.  Az
        elektronikus  média  esetében  ezért  indokolt  speciális,   a
        sokoldalú   tájékoztatásra  vonatkozó  előírások  meghozatala,
        amelynek  célja az, hogy a politikai közösség tagjai közérdekű
        kérdésekben a releváns vélemények ismeretében alakíthassák  ki
        álláspontjukat.

        3.  A  kiegyensúlyozottsági követelmény  olyan  médiamodellben
        született,  amelynek alapvető jellemzője  volt  a  korlátozott
        számú  műsorszolgáltató  és  az  egyoldalú  tájékoztatás.  Ezt
        tükrözi  az 1992-ben hozott Abh., amely a véleménynyilvánítási
        és   tájékozódási   szabadság   érvényesülése   érdekében    a
        sajtószabadságra   vonatkozó   sajátosságokon   túl    további
        feltételeket   követelt   meg  a  rádióval   és   televízióval
        kapcsolatban,  mert  a  földfelszíni  műsorszórásra   alkalmas
        frekvencia-készlet szűkös erőforrás, az országos közszolgálati
        rádió  és  televízió pedig monopolhelyzetben volt. (ABH  1992,
        227, 230-231.)
        Az  Alkotmánybíróság megvizsgálta, hogy az új műsorterjesztési
        technológiák  megjelenését követően fenntarthatóak-e  az  Abh.
        frekvenciaszűkösségre és a közszolgálati  rádió  és  televízió
        monopolhelyzetére  vonatkozó  érvei,  valamint   azt,   miként
        módosul    a    kiegyensúlyozott   tájékoztatásra    vonatkozó
        követelmény  érvényességi köre az információs és kommunikációs
        technológiák fejlődésével.

        3.1.   A   frekvenciaszűkösség  azt   jelenti,   hogy   analóg
        környezetben    korlátozott   az    audiovizuális    tartalmak
        szolgáltatására  alkalmas  frekvenciák  száma.  A  frekvencia-
        korlát  érv  technikailag egyre kevésbé  indokolható,  mert  a
        digitalizálás  lényegesen kisebb sávszélességet igényel,  mint
        az   analóg   átvitel.  Változatlan  minőség   mellett   tehát
        mennyiségileg  több műsorszolgáltatásra van  lehetőség,  adott
        esetben annál is többre, amennyit a piac el tud(na) tartani. A
        frekvenciaszűkösségre   vonatkozó   érv   megalapozatlanságára
        következtethetünk   az   új   műsorterjesztési    technológiák
        elterjedéséből  is.  E  technológiák  ugyanis  nem  igényelnek
        rádiófrekvenciákat.  Ilyen  például  a  digitális  kábel,   az
        internet TV és a DSL alapú interaktív TV.
        A  frekvencia-korlátra  vonatkozó érv  elavultságával  szemben
        viszont   felvethető,  hogy  az  analóg  átvitel   megszűnését
        követően  megjelennek  olyan  nagyobb  sávszélességet  igénylő
        technikák,  amelyek miatt ismét probléma lehet a  földfelszíni
        frekvenciák  korlátozott  száma  (térhatású  TV).  Másrészt  a
        műsorszolgáltatások  mellett  egyéb  szolgáltatások   (például
        mobil   szolgáltatások)  is  célul  tűzik  a  jól  használható
        frekvenciák megszerzését.
        A frekvencia-korlát érv tehát – várhatóan – nem válik teljesen
        okafogyottá,  de  önmagában  nem indokolhatja  a  rádió  és  a
        televízió  működésére  vonatkozó (a nyomtatott  sajtót  érintő
        rendelkezéseken  túlmenő)  speciális  állami  előírások,  ezen
        belül a kiegyensúlyozottsági követelmény létét.

        3.2. Az Abh. szerint a társadalomban meglévő vélemények teljes
        körű,   kiegyensúlyozott  arányú  és   valósághű   kifejezésre
        juttatására,   valamint   a   közérdeklődésre   számot   tartó
        eseményekről  és  tényekről  való elfogulatlan  tájékoztatásra
        vonatkozó  követelmények teljesülését „a  rádió  és  televízió
        egészét”,  vagyis  az  összes belföldi  rádiós  és  televíziós
        csatornát   figyelembe   véve   kellett   biztosítani   (külső
        pluralizmus).  [megerősítve: 22/1999. (VI. 30.) AB  határozat,
        (ABH   1999,   176,  184.)]  Másrészt,  az   Abh.   az   akkor
        gyakorlatilag  monopolhelyzetben lévő  országos  közszolgálati
        rádióval és televízióval kapcsolatban kötelezte a törvényhozót
        olyan  törvények  megalkotására,  amelyek  „anyagi,  eljárási,
        valamint   szervezeti  rendelkezésekkel”  teszik  lehetővé   a
        „teljes    körű,   kiegyensúlyozott   arányú   és    valósághű
        tájékoztatást” (belső pluralizmus).

        Az  Alkotmánybíróság  jelen  ügyben  megállapította,  hogy  az
        országos  közszolgálati rádió és televízió monopolhelyzete  az
        1992-ben   hozott  határozat  óta  megszűnt.  A   földfelszíni
        frekvencián történő műsorszórás mellett létezik többek  között
        a  műholdas  és kábeles műsorszolgáltatás, és új lehetőségeket
        kínál  a  távközlési  technológia  gyors  fejlődése.  A  külső
        pluralizmus a rádió és a televízió programok teljes  kínálatát
        figyelembe    véve,   a   sokszereplős   piac    létrejöttével
        megvalósult. Ez a sokszínű műsorkínálat azonban önmagában  nem
        teszi szükségtelenné a kiegyensúlyozottsági követelmény (belső
        pluralizmus) előírását.
        Az    Abh.    1992-ben    a   kiegyensúlyozottság    mint    a
        műsorszolgáltatásra     vonatkozó     tartalmi     követelmény
        érvényesülési körének a meghatározásakor abból indult ki, hogy
        az  országos  közszolgálati  rádiók  és  televíziók  a  szűkös
        erőforrásnak számító frekvenciákat használják, másrészt abból,
        hogy  ezek  azok  a  tömegtájékoztatási  eszközök,  amelyek  a
        társadalom egészét szólítják meg.

        Ma  nem  csak a közszolgálati rádiók és televíziók  használnak
        földfelszíni   frekvenciát,  valamint   a   teljes   körű   és
        tárgyilagos   tájékoztatás  alapján   létrejövő   demokratikus
        közvélemény    alakításában   sem   csupán   a   közszolgálati
        műsorszolgáltatók vesznek részt.
        A  földfelszíni  frekvenciát  használó  televíziós  és  rádiós
        csatornák  az  ORTT által adott műsorszórási engedély  alapján
        működnek,   ezért  értelemszerűen  indokolt  annak  folyamatos
        vizsgálata,   hogy  e  műsorszolgáltatók  a  rájuk   vonatkozó
        jogszabályokban és az engedélyben meghatározott  feltételeknek
        eleget  tesznek-e.  A  szűkös  mértékben  rendelkezésre   álló
        frekvenciát  használó  televízió és rádió  csatornák  mindenki
        számára hozzáférhető, jelenleg anyagi ellenszolgáltatás nélkül
        igénybe vehető műsorszolgáltatások.
        A      véleménypluralizmus     fenntartása     érdekében     a
        kiegyensúlyozottság  vizsgálandó a közpénzből  létrehozott  és
        működtetett  közszolgálati  műsorszolgáltatók,  továbbá   azon
        kereskedelmi   rádiók   és   televíziók   esetében,    amelyek
        véleményformáló ereje jelentőssé válik.

        4.    A   törvényhozó   a   kiegyensúlyozottsági   követelmény
        érvényesítésére      sajátos,      többfokozatú       eljárást
        intézményesített.     A     Médiatörvény     49.     §-a     a
        kiegyensúlyozottságról  szóló  vita  rendezését  elsősorban  a
        sérelmet  szenvedett/meg  nem  szólaltatott  személyre  és   a
        műsorszolgáltatóra  bízza,  és  csak  ennek  eredménytelensége
        esetén   van   lehetőség  a  Panaszbizottság   eljárásának   a
        megindítására.
        A  Médiatörvény  49. § (1) bekezdés alapján a kifejezésre  nem
        juttatott  álláspont  képviselője vagy a  sérelmet  szenvedett
        kifogást   nyújthat  be  a  műsorszolgáltatóhoz,   ha   az   a
        vételkörzet  lakosságát  foglalkoztató  kérdésben  egyoldalúan
        tájékoztat, különösen, ha a kérdésben egyetlen vagy  egyoldalú
        álláspont  megjelenítésére vagy kifejezésére  ad  lehetőséget,
        vagy  ha  egyéb  módon  súlyosan megsérti  a  kiegyensúlyozott
        tájékoztatás  követelményét. Ebben  a  kifogást  tevő  írásban
        kérheti  a  műsorszolgáltatótól álláspontjának – a  kifogásolt
        álláspont   megjelenéséhez  hasonló  körülmények   közötti   –
        ismertetését.  A műsorszolgáltató a kifogásról 48  órán  belül
        dönt,   ezt  követően  a  kifogást  tevő  panasszal  élhet   a
        Panaszbizottságnál.  Erre  utal  a  Médiatörvény  47.  §   (1)
        bekezdése:  „a  kiegyensúlyozott tájékoztatás  követelményének
        (4.    §)    megsértése   miatti   panaszokat    a    testület
        Panaszbizottsága (…) bírálja el”.

        A  törvényhozó a Médiatörvény 49. §-ának megalkotásakor  a  már
        létező  jogvédelmi eszközök (sajtó-helyreigazítás, személyiségi
        jogi  per,  becsületsértés és rágalmazás miatti büntetőeljárás)
        mellé   illesztette   a  kifogás  és  a  panasz   benyújtásának
        lehetőségét. Ez utóbbiak viszont nem a személyiségi jogsérelmek
        orvoslását   szolgálják,   és   elsősorban   nem   a   valótlan
        tényállítások  korrigálását célozzák, hanem a  kiegyensúlyozott
        tájékoztatás  követelményének  a megsértése  esetén  jelentenek
        jogorvoslatot.   Előfordulhat,  hogy  ugyanazon   műsorszám(ok)
        tárgyában párhuzamosan folyik az eljárás a bíróság előtt sajtó-
        helyregazítási perben és a kiegyensúlyozottsággal  kapcsolatban
        benyújtott kifogás majd panasz alapján a Panaszbizottság előtt.
        Sajtó-helyreigazítást   az   kérhet,   akinek   személyére    a
        sajtóközlemény  utal, vagy akinek a személye  a  sajtóközlemény
        tartalmából  felismerhető (PK 13. szám). A  bíróság  a  kérelem
        alapján  azt  vizsgálja, hogy a közölt tény  valós-e,  illetve,
        hogy  a  műsorszolgáltató nem tüntetett-e  fel  valamely  valós
        tényt hamis színben [a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959.  évi
        IV. törvény 79. § (1) bekezdése]. A bíróságok szervezetéről  és
        igazgatásáról  szóló 1997. évi LXVI. törvény 7. §-a  szerint  a
        bíróság határozata mindenkire kötelező, ideértve azt is,  ha  a
        bíróság valamely ügyben hatáskörét vagy ennek hiányát állapítja
        meg. A bíróság határozata tehát köti a Panaszbizottságot is.
        A panaszbizottsági eljárás lefolytatása viszont „perfüggőséget”
        nem  eredményez, a Panaszbizottság, de még a másodfokon  eljáró
        ORTT  döntése  sem  jelent  ítélt  dolgot.  Így  a  panaszos  a
        kiegyensúlyozottsági  eljárás  megindításától   függetlenül   –
        amennyiben annak jogi feltételei fennállnak – dönthet a  sajtó-
        helyreigazítási   eljárás  megindításáról.  A   helyreigazítási
        perhez  képest a Panaszbizottság eljárását tágabb személyi  kör
        kezdeményezheti   („a   kifejezésre  nem  juttatott   álláspont
        képviselője”    és    a    „sérelmet   szenvedett”),    és    a
        kiegyensúlyozottság    egyik   elemét   alkotó    tényszerűségi
        követelmény  szélesebb körű vizsgálatot enged,  mint  a  sajtó-
        helyreigazítás.

        Mindezek  alapján a véleménypluralizmus mint  alkotmányos  cél
        elérése  érdekében  nem minősül a sajtószabadság  szükségtelen
        korlátozásának,   hogy   a  tájékoztatás   sokszínűségének   a
        vizsgálatára  a  jogalkotó  önálló  állami  intézményt  hozott
        létre,  és hogy e jogintézmény eljárását külön, a Médiatörvény
        49. §-ában szabályozta.

        5.  Az  alapjog-korlátozás arányosságának a vizsgálata körében
        értékelte  az Alkotmánybíróság azt az indítványozói  kifogást,
        amely szerint a sajtószabadságot sérti, hogy a Panaszbizottság
        egy   műsoron   belül   is  vizsgálhatja  a   kiegyensúlyozott
        tájékoztatás érvényesülését.

        Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a Médiatörvény 49. §-a
        alapján   nincs   akadálya  annak,  hogy  a   műsorszolgáltató
        rendszeresen jelentkező műsorszámok sorozatában mutassa  be  a
        közéleti   témához   kapcsolódó  releváns   álláspontokat.   A
        kiegyensúlyozott  tájékoztatás követelménye  nem  értelmezhető
        úgy,    mint   amely   azt   a   követelményt   támasztja    a
        műsorszolgáltatóval szemben, hogy az minden egyes  álláspontot
        minden  műsorszámban  megjelenítsen. Ha a kiegyensúlyozottsági
        követelmény  érvényesítésére  minden  esetben  kizárólag   egy
        műsorszámon  belül  keríthetne sort a műsorszolgáltató,  az  a
        sajtó-,  azon  belül  a  szerkesztési  szabadság  olyan   fokú
        sérelmét  jelentené,  amelyet  a  legitim  jogalkotói  cél:  a
        véleménypluralizmus elérése nem igazol. Az  egyes  műsorszámok
        kiegyensúlyozottságára  vonatkozó  előírás  arra  késztetné  a
        műsorszolgáltatókat, hogy kevesebb tájékoztató jellegű  műsort
        készítsenek,  és  hogy  egy-egy  vitatottabb  közügyet  érintő
        kérdésről  egyáltalán  ne  ejtsenek szót,  a  panaszbizottsági
        eljárást    elkerülendő.   Ez   pedig   a    műsorszolgáltatók
        öncenzúráját  jelentené,  amely nem  a  sokszínű  tájékoztatás
        elérését    segítené,    hanem   ellenkezőleg,    a    műsorok
        elszíntelenedéséhez vezetne, és a közügyek  megvitatása  ellen
        hatna.

        A  tág  értelemben vett kiegyensúlyozottság fogalmába  tartozó
        kvalitatív követelményeket jelenleg a Médiatörvény 4.  §-a  és
        23. §-a nevesíti.
        A  Panaszbizottság eljárása során alkalmazandó Médiatörvény 4.
        §  (1)  bekezdése a „tájékoztatással” kapcsolatban  fogalmazza
        meg  a  sokoldalúság,  a tényszerűség,  az  időszerűség  és  a
        tárgyilagosság,  vagyis a belső pluralizmus követelményeit.  A
        tájékoztatás – a műsor fajtájától függően – megvalósulhat  egy
        műsorszámon   (Médiatörvény  2.  §   28.   pont)   belül,   és
        megvalósulhat  a  naponta,  hetente,  kéthetente,  illetve   a
        nagyobb    időközönként   rendszeresen   jelentkező    műsorok
        összességében.
        A  Médiatörvény  4.  §  (2) bekezdése szerint  a  „műsorszámok
        összessége”,  illetve a műsorok „bármely tartalom  vagy  műfaj
        szerinti  csoportja” nem állhat párt vagy politikai  mozgalom,
        és  azok  nézetei szolgálatában. E szabály alapján a  tartalmi
        befolyásolás   vizsgálata  a  műsorfolyam  egészére,   illetve
        műsorcsoportokra vonatkozik.
        A 4. § (3) és (4) bekezdései azt a kötelezettséget fogalmazzák
        meg, hogy a hírolvasók, tudósítók, a hírműsorok műsorvezetői a
        politikai   hírhez   véleményt,   értékelő   magyarázatot   (a
        hírmagyarázatot  kivéve) ne fűzzenek [(3) bekezdés];  és  azt,
        hogy   a   véleményt,   értékelő   magyarázatot   a   hírektől
        megkülönböztetve kell közzétenni [(4) bekezdés].
        A  közszolgálati  műsorszolgáltató a  Médiatörvény  4.  §-ával
        tartalmilag   megegyező   23.   §   (2)   bekezdése    alapján
        rendszeresen, átfogóan, elfogulatlanul, hitelesen és  pontosan
        köteles  tájékoztatni a közérdeklődésre számot tartó hazai  és
        külföldi  eseményekről.  A  23. §  (3)  bekezdésben  foglaltak
        szerint  a  közszolgálat  feladata a  műsorszámok  és  nézetek
        sokszínűségének, a kisebbségi álláspontok megjelenítésének  és
        a műsorszámok változatosságának a biztosítása. A közszolgálati
        műsorszolgáltatók  esetében tehát a  médiatörvénybeli  különös
        rendelkezés   műsorszámok  sokszínűségéről,  változatosságáról
        szól,  vagyis lehetővé teszi az egymást kiegészítő, illetve  a
        meghatározott  időközönként  rendszeresen  jelentkező  műsorok
        együttes vizsgálatát.

        A   fenti   –  kiegyensúlyozott  tájékoztatásra  vonatkozó   –
        követelmények  súlyos  sérelme esetén a Médiatörvény  49.  §-a
        alapján a „kifejezésre nem juttatott álláspont képviselője” és
        a   „sérelmet   szenvedett”   a   műsorszolgáltatóhoz,   annak
        sikertelensége  esetén  a  Panaszbizottsághoz   fordulhat.   A
        sérelem    bekövetkezhet,   ha   „a   vételkörzet   lakosságát
        foglalkoztató  kérdésben  egyoldalúan  tájékoztat”,   ha   egy
        „vitatott   kérdésben   egyetlen  vagy   egyoldalú   álláspont
        megjelenítésére vagy kifejezésére ad lehetőséget”  vagy  egyéb
        más  módon.  Minden esetben jogalkalmazói mérlegelés  kérdése,
        hogy  a jogsértés olyan súlyú-e, amely az eljárás megindítását
        indokolja.  A  Médiatörvény 49. § (2) bekezdése –  fő  szabály
        szerint  – a sérelmes közlés megjelenésétől (többszöri  közlés
        esetén  az  utolsó ismétléstől) számított 48 órán belül  teszi
        lehetővé az érintett számára a kifogás benyújtását,  a  49.  §
        (3) és (5) bekezdései pedig „műsorszámot” említenek. Ez utóbbi
        rendelkezések    alapján   a   kifogást   tevő    az    általa
        kiegyensúlyozatlannak  vélt  műsorszám(ok)  miatt   fordul   a
        műsorszolgáltatóhoz,    majd    a    Panaszbizottsághoz.     A
        Panaszbizottság viszont a tájékoztatás kiegyensúlyozottságát –
        a  műsor  jellegétől függően – egy műsorszámban vagy a műsorok
        egy  csoportjában, a rendszeresen jelentkező műsorok  esetében
        pedig több, egymást követő műsorban vizsgálja.

        Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a Médiatörvény 49. §-
        a   nem  korlátozza  aránytalanul  az  Alkotmány  61.  §   (2)
        bekezdését,  mert  –  a fentiek alapján  –  lehetővé  teszi  a
        kiegyensúlyozottság több műsorszámban történő  vizsgálatát  és
        meghatározza  a  kifogás  benyújtásának,  valamint  a  kifogás
        sikertelensége   esetén  az  ún.  panaszjog  gyakorlásának   a
        határait.  A 49. § (2) bekezdés rövid időt biztosít a  kifogás
        benyújtására: a sérelmezett közléstől, többszöri közlés esetén
        az  utolsó  ismétléstől számított 48 órát  (a  külföldön  élő,
        tartózkodó   vagy  működő  személy  esetében   8   napot).   A
        kifogástétel jogával való visszaélést elkerülendő a 49. §  (2)
        bekezdés  alapján  a  kifogást  tevő  véleményének  csupán   a
        kifogásolt   álláspont  megjelenéséhez   hasonló   körülmények
        közötti  ismertetését  kérheti.  Egyáltalán  nem  jogosult   a
        kifogás   benyújtására,   ha   lehetősége   volt   álláspontja
        kifejtésére, de azzal nem élt, vagy ha ugyanazon álláspont más
        képviselője már lehetőséget kapott a megszólalásra.
        A  Médiatörvény  49.  § (3) bekezdésében  foglalt  fő  szabály
        szerint  a  panasz  benyújtására is viszonylag  rövid  idő,  a
        műsorszolgáltató döntésének közlését követően 48 óra (külföldi
        esetében  12 nap) áll rendelkezésre. A panaszjog gyakorlásának
        további  korlátját jelenti, hogy a Panaszbizottság  határozata
        ellen   jogorvoslatot  kizárólag  a  műsorszolgáltató  számára
        biztosít    a   Médiatörvény.   „Az   egyoldalú   jogorvoslati
        lehetőséget az indokolja, hogy a megszólalási jogot  önmagában
        nem  lehet  alanyi  jogként értelmezni, jogi következményekkel
        pedig  csak  a  műsorszolgáltató  sújtható”–  szól  a  törvény
        indokolása.

        Mindezek  alapján  az Alkotmánybíróság a Médiatörvény  49.  §-a
        alkotmányellenességének  megállapítására  és   megsemmisítésére
        irányuló indítványt elutasította.
        A  38/1993. (VI. 11.) AB határozat rendelkező részében  foglalt
        megállapítás   szerint   az   Alkotmánybíróság   a   jogszabály
        alkotmányossági    vizsgálata   eredményeképpen    határozattal
        megállapíthatja    azokat   az   alkotmányos   követelményeket,
        amelyeknek  a  norma értelmezésének meg kell  felelniük.  Jelen
        ügyben az Alkotmánybíróság úgy ítélte meg, a Médiatörvény 49. §-
        ának  van  olyan  értelmezése, amely az  Alkotmány  61.  §  (2)
        bekezdésének megfelel, ezért határozatának rendelkező  részében
        meghatározta  azt  a jogszabály-értelmezést, amely  esetében  a
        kifogásolt   rendelkezés  az  Alkotmánnyal   összhangban   van.
        Eszerint az Alkotmány 61. § (2) bekezdéséből fakadó alkotmányos
        követelmény,  hogy  a  rádiózásról és a  televíziózásról  szóló
        1996.  évi  I.  törvény 49. §-a alkalmazásakor  a  tájékoztatás
        kiegyensúlyozottságát – a műsor jellegétől függően –  az  egyes
        műsorszámon  belül,  illetve a műsorszámok  összességében  kell
        vizsgálni.

                                      IV.

        Az  Alkotmánybíróság a következőkben a Médiatörvény 48. §  (3)
        bekezdésének alkotmányosságát vizsgálta. E rendelkezés szerint
        a Panaszbizottság ügyrendje tartalmazza a 4. § alá nem tartozó
        panaszügyek  elintézésének rendjét is.  Az  ilyen  ügyekben  a
        Panaszbizottság  a  panaszt megvizsgálja, és állásfoglalásáról
        tájékoztatja a panaszost, az érintett műsorszolgáltatót, és ha
        szükségesnek tartja, a közvéleményt is.

        1.  A  Médiatörvény  48.  §  (3) bekezdése  a  Panaszbizottság
        ügyrendjére  bízza  az  ún. egyéb panaszok  esetében  irányadó
        eljárási  szabályok megalkotását. A Panaszbizottság ügyrendjét
        az ORTT állapítja meg [48. § (2) bekezdés]. A Médiatörvény nem
        határozza   meg,  hogy  milyen  normaszegés  esetén  fordulhat
        panasszal valaki a Panaszbizottsághoz, nem rendezi a követendő
        eljárási  rendet,  nem  biztosít jogorvoslatot  az  érintettek
        számára, következésképpen nincsenek törvényi keretei  annak  a
        mozgástérnek,   amelyen   belül  az  ORTT   a   panaszeljárást
        szabályozhatja.
        A határozat III.1. pontja alapján a Panaszbizottság létrejötte
        és működése a sajtószabadság jelentős korlátozását jelenti. Az
        Alkotmány 8. § (2) bekezdése alapján „törvény kell az  alapjog
        közvetlen és jelentős korlátozásához” [64/1991. (XII. 17.)  AB
        határozat, ABH 1991, 297, 300.]. Ennek ellenére a Médiatörvény
        48. § (3) bekezdése szerint nem törvény, hanem a jogszabálynak
        sem   minősülő  ügyrend  rendelkezik  az  ún.  egyéb  panaszra
        vonatkozó eljárásról.
        Az  ORTT  Panaszbizottságának ügyrendje és az  egyes  ügyekben
        eljáró    tanácsok   eljárási   rendjének   (a   továbbiakban:
        Panaszbizottság    ügyrendje)   1.   §   (1)    bekezdése    a
        következőképpen  rendelkezik: „a Panaszbizottság  feladata  az
        Rttv.  4. § (1) bekezdésének megsértése következtében  indult,
        valamint a műsorszolgáltatók tevékenységével kapcsolatos egyéb
        panaszok  elbírálása”. Jelenleg a Panaszbizottság ügyrendjének
        1.  § (3) bekezdése alapján a Panaszbizottság egyéb panaszként
        bírálja el azokat a kérelmeket, amelyek nem a Médiatörvény  4.
        §  (1)  bekezdésének a hatálya alá tartoznak, hanem például  a
        Médiatörvény  4. § (2)-(4) bekezdéseinek és az  alapelvek  [az
        alkotmányos   rend  tiszteletben  tartása,  az  emberi   jogok
        megsértésétől   való   tartózkodás,   a   kirekesztés   és   a
        gyűlöletkeltés tilalmát tartalmazó 3. § (2), (3) bekezdései és
        a   vallási,   hitbeli  meggyőződést  védő  5.   §]   sérelmét
        kifogásolják.
        A  Panaszbizottság  ügyrendjének 1. §  (3)  bekezdése  alapján
        továbbá  lehetőség  van  „a törvényben  nem  rögzített,  de  a
        műsorszolgáltató tevékenységét érintő kifogások” benyújtására.
        Így   a   Panaszbizottság  nem  csupán  a  kiegyensúlyozottság
        tárgyában,  hanem  például  fogyasztóvédelmi,  reklámkorlátozó
        szabályok  betartását  követelő  panaszok,  személyiségi  jogi
        kérelmek  tárgyában, sőt, esztétikai és ízlésbeli  kérdésekben
        is        döntést       hoz       [A       példákat       lásd
        http://www.ortt.hu/panaszbiz.php?parent=1)].    Ezekben     az
        ügyekben  a Panaszbizottság törvényben meghatározott  eljárási
        szabályok   és   az  azokhoz  kapcsolódó  eljárási   garanciák
        hiányában jár el.

        2.  A következőkben az Alkotmánybíróság azt vizsgálta, hogy  a
        Médiatörvény  48.  §  (3)  bekezdése tartalmi  szempontból  az
        Alkotmány  8.  §  (2) bekezdésének megfelelően korlátozza-e  a
        sajtószabadsághoz való jogot. Ahogyan azt a határozat III.  4.
        pontja   megállapítja,  a  véleménypluralizmus   érdekében   a
        törvényhozó    a    Médiatörvény   4.    §-ában    megkövetelt
        kiegyensúlyozott tájékoztatás érvényesülésének a  vizsgálatára
        hozta létre a Panaszbizottságot.
        A  Médiatörvény  47. § (1) bekezdése egyértelműen  rendelkezik
        arról,  hogy  a  kiegyensúlyozott tájékoztatás követelményének
        (4.    §)    megsértése   miatti   panaszokat    a    testület
        Panaszbizottsága  bírálja  el.  A  Médiatörvény  112.  §   (1)
        bekezdése   alapján   az  ORTT  jogosult   eljárni   azzal   a
        műsorszolgáltatóval  szemben, amely a Médiatörvényben  „előírt
        feltételeket és előírásokat nem teljesíti vagy megsérti”. Amíg
        a  panaszbizottsági eljárás célja az, hogy az el nem  hangzott
        vélemények  elhangozhassanak  egy  adott  műsorban,  addig   a
        műsorfolyam  egészét  vizsgáló ORTT eljárása  során  –  többek
        között – bírság kiszabásával, a műsorszolgáltatási jogosultság
        gyakorlásának   felfüggesztésével  vagy   akár   a   szerződés
        felmondásával    szankcionálja    a    jogsértést     elkövető
        műsorszolgáltatót. E két – akár párhuzamosan  futó  –  eljárás
        mellett  a  Médiatörvény  48. § (3)  bekezdésében  hivatkozott
        egyéb panasz eljárásnak, amely pontosan meg nem határozott,  a
        műsorszolgáltatók szerkesztési szabadságát közvetlenül  érintő
        ügyek  elbírálására  ad hatáskört a Panaszbizottságnak,  nincs
        alkotmányos célja.

        Tekintettel  arra, hogy az Alkotmánybíróság megállapította:  a
        Médiatörvény    48.   §   (3)   bekezdésének   első    mondata
        szükségtelenül, alkotmányosan indokolt cél nélkül korlátozza a
        sajtószabadsághoz való jogot, nem vizsgálhatta a jogkorlátozás
        arányosságát.

        Mindezek alapján a Médiatörvény 48. § (3) bekezdése formai  és
        tartalmi  szempontból  sem felel meg az  Alkotmány  8.  §  (2)
        bekezdésében  foglalt,  az alapjogok  korlátozására  vonatkozó
        követelményeknek.   Egyrészt,   mert   –   anélkül,   hogy   a
        Médiatörvény az alapjog korlátozás feltételeit meghatározná  –
        a   jogszabálynak  nem  minősülő  ügyrendre  bízza  az   egyéb
        panaszokkal kapcsolatos eljárási rend szabályozását. Másrészt,
        e   rendelkezés  szükségtelenül,  alkotmányosan  indokolt  cél
        nélkül   korlátozza  az  Alkotmány  61.  §  (2)   bekezdésében
        biztosított  sajtószabadságot.  Ezért  az  Alkotmánybíróság  a
        Médiatörvény 48. § (3) bekezdését az Alkotmánybíróságról szóló
        1989.  évi  XXXII. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 43.  §  (4)
        bekezdése  alapján a jogbiztonság érdekében, a Panaszbizottság
        előtt  folyamatban lévő ügyekre tekintettel 2007. június  30-i
        hatállyal megsemmisítette.

                                      V.

        1. Az Alkotmánybíróság ezt követően azt vizsgálta, összhangban
        van-e az Alkotmány 61. § (2) bekezdésével a Médiatörvény 50. §
        (2)   bekezdése,   amely  arra  kötelezi  a   kiegyensúlyozott
        tájékoztatás követelményét megsértő műsorszolgáltatót, hogy  a
        megjelölt    időpontban    és   módon,    a    Panaszbizottság
        állásfoglalásában foglaltaknak megfelelően értékelő magyarázat
        nélkül  közölje a Panaszbizottság állásfoglalását, vagy  adjon
        lehetőséget a kifogást tevőnek álláspontja megjelenítésére. Az
        indítványozó  álláspontja szerint e  rendelkezés  „túl  széles
        felhatalmazást  ad  a Panaszbizottságnak, illetve  fellebbezés
        esetén  a  Testületnek.  Nem csak a közlés  időpontját,  hanem
        annak  módját  is  meghatározhatják. Az állásfoglalások  pedig
        olyan    értékelő   megállapításokat   tartalmaznak,    melyek
        beavatkozást   jelentenek  a  műsorok   készítésébe,   így   a
        szerkesztésbe, a dramaturgiai és képi megoldásokba.”

        A   Médiatörvény   50.   §   (2)  bekezdése   a   tájékoztatás
        kiegyensúlyozottságának a megsértése esetén a  Panaszbizottság
        által   megjelölt  időpontban  és  módon  vagylagosan  kétféle
        kötelezés   előírását   teszi  lehetővé.   A   Panaszbizottság
        állásfoglalásának értékelő magyarázat nélküli közlését vagy  a
        kifogást  tevő álláspontja megjelenítésének lehetővé  tételét.
        Mindkét eszköz egyidejűleg nem alkalmazható (BH 2005. 80).
        Az Alkotmánybíróság jelen határozatában megállapította, hogy a
        Médiatörvény  legitim  cél,  a  kiegyensúlyozott  tájékoztatás
        érvényre  juttatása érdekében hozta létre a Panaszbizottságot.
        E  cél  érdekében a Panaszbizottság a műsor jellegétől függően
        egy  műsorszámot vagy egy adott időtartamon belül  a  releváns
        műsorszámok összességét vizsgálva foglal állást.  Az,  hogy  a
        Panaszbizottság  megjelölheti  azt  az  időpontot  és   módot,
        ahogyan   az  állásfoglalásában  foglaltakat  az  elmarasztalt
        műsorszolgáltató  közölni  köteles,  önmagában  nem  sérti   a
        sajtószabadságot.  Ha  egy adott ügyben  a  Panaszbizottság  a
        szerkesztői    szabadságot   sértő    módot    vagy    például
        indokolatlanul  hosszú  időtartamot  jelölne  meg  az   általa
        megállapított közlemény közlésére, akkor a műsorszolgáltató  a
        Médiatörvény  51.  §  (1)  és  (3)  bekezdéseiben  biztosított
        jogorvoslati utat igénybe véve fordulhat az ORTT-hez,  majd  a
        bírósághoz.

        Mindezek  alapján  az  Alkotmánybíróság  elutasította  azt  az
        indítványozói  kifogást,  amely  a  Médiatörvény  50.  §   (2)
        bekezdésének  a  megsemmisítését  az  Alkotmány  61.   §   (2)
        bekezdésére tekintettel kérte.

        2.1.  Az  Alkotmánybíróság  ezt  követően  azt  az  indítványi
        kifogást vizsgálta, amely szerint nincs összhangban a Pp.  XX.
        és  XXI. fejezetében foglaltakkal, és az Alkotmány 57.  §  (5)
        bekezdését is sérti a Médiatörvény 51. § (2) bekezdés  második
        mondata,  amely  alapján  az  ORTT  elmarasztaló  határozatát,
        illetve  ha az ORTT a műsorszolgáltató kérelmét elutasítja,  a
        Panaszbizottság állásfoglalását azonnal teljesíteni kell.

        Az   Alkotmánybíróság  gyakorlata  alapján  az  azonos  szintű
        jogszabályok  ütközése a rendes bírósági  jogalkalmazás  által
        feloldandó  jogértelmezési  kérdés,  amely  nem  tartozik   az
        Alkotmánybíróság  hatáskörébe. Az Alkotmánybíróság  az  azonos
        szintű jogszabályok közötti ellentétet akkor vizsgálja, ha  ez
        az  ellentét egyben az Alkotmány valamely rendelkezését sérti,
        de  „önmagában a jogállamiság elvéből nem következik, hogy  az
        azonos   szintű  jogszabályok  közötti  normakollízió  kizárt”
        [35/1991. (VI. 20.) AB határozat, ABH 1991, 175, 176.].

        Mivel  az  indítványozó a törvényi kollízión túl az  Alkotmány
        57.  §  (5)  bekezdésére is hivatkozott,  az  Alkotmánybíróság
        érdemben  vizsgálta, hogy a Médiatörvény 51. §  (2)  bekezdése
        megfelel-e  az  Alkotmány  57. §  (5)  bekezdésének,  amely  a
        törvényben meghatározottak szerint biztosítja a jogorvoslathoz
        való  jogot  az olyan bírósági, közigazgatási és más  hatósági
        döntés ellen, amely a jogát vagy jogos érdekét sérti.
        Az   Alkotmánybíróság  gyakorlatában  a  jogorvoslathoz   való
        alkotmányos  jog azt a követelményt támasztja a törvényhozóval
        szemben,  hogy  „az  első fokon meghozott  érdemi  döntésekkel
        szemben,  azt  felülvizsgálandó,  magasabb  fórumhoz  lehessen
        fordulni,  illetve hatósági döntésekkel szemben  rendelkezésre
        álljon a bírói út” [42/2004. (XI. 9.) AB határozat, ABH  2004,
        551,  572.]. A jogorvoslás lehetőségét jelen esetben  az  ORTT
        mint  másodfokon eljáró szerv előtti eljárás, továbbá az  ORTT
        által     meghozott    közigazgatási    határozat     bírósági
        felülvizsgálata    biztosítja.   A   jogorvoslatnak    azonban
        hatékonynak   kell  lennie,  ami  azt  is  jelenti,   hogy   a
        „jogorvoslatot általában a határozat végrehajtását  megelőzően
        kell biztosítani” [71/2002. (XII. 17.) AB határozat, ABH 2002,
        417,   426-427.].   Ez   a   követelmény   a   most   vizsgált
        rendelkezésekben  teljesül, hiszen a Médiatörvény  51.  §  (1)
        bekezdése  alapján  a Panaszbizottság állásfoglalása  ellen  a
        műsorszolgáltató   jogorvoslati   kérelmével    az    ORTT-hez
        fordulhat, és e kérelem halasztó hatályú. A Médiatörvény 51. §
        (2)  bekezdése arra az esetre vonatkozik, amikor a  másodfokon
        eljáró ORTT elmarasztaló határozatot hoz, illetve ha az ORTT a
        műsorszolgáltató kérelmét elutasítja, és ezzel az  első  fokon
        eljárt      Panaszbizottság     állásfoglalását     jóváhagyja
        határozatában.  Ezekben  az  esetekben  az  ORTT  elmarasztaló
        határozatát  vagy  a  Panaszbizottság állásfoglalását  azonnal
        teljesíteni kell.

        A   jogorvoslatnak  „az  Alkotmány  57.  §  (5)   bekezdésében
        megfogalmazott  követelmények kielégítése  szempontjából  elég
        egyfokúnak  lennie” [953/B/1993. AB határozat, ABH 1996,  432,
        434.]  és az alapvető jog érvényesüléséhez „hozzátartozik  az,
        hogy    általában,   fő   szabály   szerint   a    jogorvoslat
        kezdeményezése   a   sérelmezett  döntés   végrehajthatóságára
        halasztó  hatályú”. Sem az Alkotmány 57. §  (5)  bekezdéséből,
        sem  pedig  az Alkotmány 50. § (2) bekezdéséből nem következik
        viszont  az,  hogy „a jogorvoslati eljárásban már  felülbírált
        közigazgatási  határozat  végrehajtására  a  bírói  ellenőrzés
        kezdeményezésének önmagában halasztó hatályt kell biztosítani”
        (ABH 1996, 434-435.).
        Adott  esetben azonban, ha a közigazgatási perben eljáró  bíró
        indokoltnak   látja  a  megtámadott  közigazgatási   határozat
        végrehajtásának  felfüggesztését,  azt  a  Pp.  332.   §   (3)
        bekezdésének   megfelelően  –  kérelem  alapján   –   bármikor
        elrendelheti  [2/2006. Közigazgatási jogegységi határozat,  MK
        2006/49.].

        Mindezek alapján az, hogy a Médiatörvény 51. § (2) bekezdése a
        végrehajthatóságot halasztó joghatást mellőzi, nem  ellentétes
        az  Alkotmány 57. § (5) bekezdésével, mert ez a követelmény az
        Alkotmány  által megkövetelt (egyfokú) jogorvoslat  kimerítése
        során   teljesül,   a   végrehajtás  bírói   felfüggesztésének
        lehetőségét pedig törvény (a Pp.) biztosítja.

        2.2. Az indítványozó a Médiatörvény 51. § (2) bekezdés második
        mondatát  alkotmánysértőnek tartja,  mert  a  halasztó  hatály
        hiánya   miatt  lehetőség  van  „két,  egymásnak   ellentmondó
        tartalmú,  egymással  rivalizáló  törvényes  közlemény  –  egy
        államigazgatási  határozat és egy jogerős  bírósági  ítélet  –
        egymást követő megjelenésére a legnagyobb nyilvánosság előtt”.
        Ez  pedig  sérti  a műsorkészítésben résztvevő munkatársak  jó
        hírnevét.

        Az   Alkotmány   59.   §  (1)  bekezdése  alapján   a   Magyar
        Köztársaságban mindenkit megillet a jó hírnévhez, a magánlakás
        sérthetetlenségéhez,  valamint a  magántitok  és  a  személyes
        adatok védelméhez való jog.
        A  kifogásolt  rendelkezés az ORTT elmarasztaló határozatának,
        amennyiben  az ORTT a műsorszolgáltató kérelmét elutasítja,  a
        Panaszbizottság   állásfoglalásának   azonnali   teljesítésére
        kötelez.  A  Panaszbizottság, a másodfokon eljáró  ORTT  és  a
        közigazgatási határozat jogszerűségét felülvizsgáló bíróság  a
        műsor  típusától  függően  az egyes  műsorszámoknak  és  adott
        műsorszámok   összességének   a  kiegyensúlyozottságáról   hoz
        döntést.  E döntések közzététele önmagában nem eredményezi  az
        Alkotmány  59. § (1) bekezdésének a sérelmét.  Ha  az  ORTT  a
        Médiatörvény  51.  §-a  alapján  jár  el,  eljárására  a  Ket.
        rendelkezései  –  a  Médiatörvényben  foglalt  eltérésekkel  –
        irányadóak.   Amennyiben  az  ORTT   határozatát   a   bíróság
        felülvizsgálja,   a  bíróság  döntése   az   ORTT-re   (és   a
        Panaszbizottságra) is kötelező. A bírói út tehát az első és  a
        másodfokon médiaügyekben hozott döntésekben foglalt  esetleges
        tévedések orvoslására szolgál.

        Az  Alkotmánybíróság  ezért  elutasította  azt  az  indítványi
        kifogást,  amely  a  Médiatörvény 51. § (2) bekezdése  második
        mondatának   a  megsemmisítését  az  Alkotmány   59.   §   (1)
        bekezdésére tekintettel kérte.

        2.3. Az indítványozó a Médiatörvény 51. § (2) bekezdés második
        mondatát  az  Alkotmány  61. §-ába ütközőnek  tartja,  mert  a
        kiegyensúlyozottság kérdésében hozott, adott esetben egymásnak
        ellentmondó ORTT határozat és jogerős bírósági ítélet  egymást
        követő   közlése  sérti  „a  közvélemény  hiteles   és   valós
        tájékoztatásához,  tájékozódásához fűződő  fontos  közérdeket,
        mely alkotmányos alapjogból fakad”.

        Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a kiegyensúlyozottság
        tárgyában  hozott közigazgatási határozat és azt  követően  az
        annak  jogszerűségét felülvizsgáló bírósági határozat  közlése
        nem  korlátozza, sőt, elősegíti a politikai közösség tagjainak
        tájékozódását.  A  határozatok nyilvános  közlése  nélkül  nem
        volna  lehetőség a kiegyensúlyozottsági követelményt értelmező
        Panaszbizottság,  ORTT  és a bíróság  joggyakorlatának  nyomon
        követésére, és az egyes ügyekben hozott döntések indokainak  a
        megismerésére.    Mindezek   alapján    az    Alkotmánybíróság
        elutasította  azt az indítványi kifogást, amely a Médiatörvény
        51.  §  (2)  bekezdése második mondatának  megsemmisítését  az
        Alkotmány 61. §-ára tekintettel kérte.

                                      VI.

        1. Az Abtv. 22. § (2) bekezdése értelmében az indítványban meg
        kell  jelölni a kérelem alapjául szolgáló okot.  Nem  elég  az
        Alkotmány rendelkezésére hivatkozni, meg kell indokolni,  hogy
        az  Alkotmány rendelkezéseit a megsemmisíteni kért  jogszabály
        miért  és mennyiben sérti (472/B/2000. AB határozat, ABH 2001,
        1655.).  Az  Alkotmánybíróság visszautasította a  Médiatörvény
        50.  § egészének a megsemmisítésére irányuló indítványi részt,
        mert   az   indítványozó   a  kifogásolt   rendelkezés   egyes
        bekezdéseire   vonatkozóan  nem  terjesztett  elő   határozott
        kérelmet.
        2.  Az  Alkotmánybíróság visszautasította a beadványnak azt  a
        részét  is,  amelyben az indítványozó a vonatkozó  alkotmányos
        szakasz(ok) pontos megjelölése nélkül kérte a Médiatörvény 51.
        §  (4)  bekezdése alkotmányellenességének a megállapítását  és
        megsemmisítését.
        3.   Visszautasította  továbbá  azt  az  indítványi  kérelmet,
        amelyben  a  panaszos azt kérte az Alkotmánybíróságtól,  „hogy
        kellő  garanciák  híján  az alkotmányos védelem  szempontjából
        nyilvánítsa aggályosan hiányosnak” a Médiatörvény  49.  §  (6)
        bekezdését. Az Alkotmánybíróság e kifogásokat az Abtv.  22.  §
        (1)  bekezdése  alapján – határozott kérelem hiányában  –  nem
        tekintette érdemben elbírálható indítványi elemeknek.
        Az   Alkotmánybíróság   ideiglenes   ügyrendjéről   és   annak
        közzétételéről   szóló  módosított  és  egységes   szerkezetbe
        foglalt  3/2001. (XII. 3.) Tü. határozat (ABH 2003,  2065.,  a
        továbbiakban:  Ügyrend)  29. § b)  pontja  alapján,  hatásköre
        hiányában  visszautasította az Alkotmánybíróság a Médiatörvény
        49.  §  (6)  bekezdése kapcsán az ORTT gyakorlatát  kifogásoló
        indítványrészt.

        4.  Végül  az  Ügyrend  29.  §  b) pontja  alapján,  hatásköre
        hiányában    visszautasította    az    Alkotmánybíróság     az
        indítványozónak  azt  a  kérelmét is,  hogy  alkotmánybírósági
        határozat  mondja  ki: „a politikai pártok semmilyen  formában
        nem  avatkozhatnak  be  a közszolgálati  média  működésébe,  a
        Panaszbizottságnál  kizárólag állampolgárok  tehetnek  panaszt
        jogos egyéni érdekeit védelmében”.

        A határozat Magyar Közlönyben történő közzététele az Abtv. 41.
        §-án alapul.
                                 Dr. Bihari Mihály
                            az Alkotmánybíróság elnöke
                                         
                   Dr. Balogh Elemér        Dr. Bragyova András
                   alkotmánybíró                  alkotmánybíró
                                         
                   Dr. Erdei Árpád          Dr. Harmathy Attila
                   alkotmánybíró                  alkotmánybíró
                                         
                   Dr. Holló András             Dr. Kiss László
                   alkotmánybíró                  alkotmánybíró
                                         
                   Dr. Kovács Péter        Dr. Kukorelli István
                   alkotmánybíró           előadó alkotmánybíró
                                         
                                Dr. Paczolay Péter
                                   alkotmánybíró
          Dr. Kovács Péter alkotmánybíró párhuzamos indokolása

          Egyetértek   a   határozat  rendelkező  részében  foglaltakkal,
          azonban fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy a Médiatörvény  48.
          §  (3)  bekezdése  szerinti  ún.  „egyéb  panaszok”  eljárás  –
          annyiban,  amennyiben  ennek során a Médiatörvény  alapelveinek
          (az   Alkotmány   tiszteletben   tartása,   az   emberi   jogok
          megsértésétől   való   tartózkodás,   a   kirekesztés   és    a
          gyűlöletkeltés  tilalma,  a  vallási  és  hitbeli   meggyőződés
          tiszteletben tartása) megsértését panaszolják – olyan korlátját
          jelenti  a véleménynyilvánítási szabadságnak, amely tartalmilag
          összeegyeztethető  azokkal  a nemzetközi  jogi  koordinátákkal,
          amelyek  között Magyarország a véleménynyilvánítási szabadságot
          biztosítani köteles.

          A véleménynyilvánítási szabadságnak fenti tartalmú, természetes
          korlátai  egybeesnek  azokkal,  amelyeket  az  1976.   évi   8.
          törvényerejű  rendelettel kihirdetett, a Polgári  és  Politikai
          Jogok  Nemzetközi Egyezségokmányának 19. cikke és az 1993.  évi
          XXXI. törvénnyel kihirdetett Emberi Jogok Európai Egyezményének
          10.  cikke  is  tartalmaz,  különös tekintettel  arra,  ahogyan
          azokat  az  Emberi  Jogok Bizottsága vagy  utóbbi  esetében  az
          Emberi  Jogok Európai Bírósága értelmezte a közrend, közerkölcs
          és   mások   jogainak   vagy  jóhírének  védelme   címén,   egy
          demokratikus   társadalomban  szükséges  mértékig  alkalmazható
          korlátozásokat  és  megszorításokat.  A  gyűlöletkeltés  elleni
          fellépést  illetve  annak  a  nemzeti  jogszabályrendszernek  a
          megteremtését   vagy   kibővítését,  amelyik   a   jogállamiság
          szabályait    figyelembe    véve   megakadályozza,    hogy    a
          szólásszabadság  mögé  a legalapvetőbb emberi  jogok  megsértői
          rejtőzzenek az Európa Tanács Miniszteri Bizottsága,  illetve  a
          Rasszizmus és Intolerancia Elleni Európai Bizottság (ECRI) több
          határozatukban  is sürgették. A Miniszteri Bizottság  ajánlásai
          közül  mindenekelőtt  az  ún.  gyűlöletbeszédről  szóló,  1997.
          október  30-án  elfogadott, n°(97)20  ajánlás  a  legfontosabb,
          amelynek  hét  elve  –  az  Emberi  Jogok  Európai  Bíróságának
          joggyakorlatát is szintetizálva – részletesen felsorolja azokat
          a feltétlenül megteendő, illetve a szükséges esetben ezeken túl
          is  tehető  lépéseket, amelyek kiemelkedő fontosságú  terepe  a
          média.  Emellett  a  válaszjogról szóló, 2004.  december  15-én
          elfogadott  n°  (2004)16 ajánlást, a médiáról és  a  tolerancia
          kultúrájáról  1997. október 30-án elfogadott n°(97)21  ajánlást
          illetve   az   ugyanezen   a  napon  elfogadott,   az   erőszak
          tükröződéséről  az  elektronikus  médiában  című,   n°   (97)19
          ajánlást tartom irányadónak, külön is kiemelve előbbiben  a  2.
          pontban foglaltakat, utóbbiban pedig a 3. irányelv ii. és  iii.
          pontjait.  Az  ECRI  esetében – ezzel  egybevágóan  –  a  2002.
          december   13-án   elfogadott,   a   rasszizmus   és   a   faji
          megkülönbözetés  elleni  nemzeti  jogalkotásokról  szóló  n°  7
          illetve  az  antiszemitizmus elleni harcról 2004. június  25-én
          elfogadott  n°  9  ajánlás tartalmaz szabályokat  a  médiumokra
          irányuló, illetve az állami szubvenciók feltételhez kötésére és
          a  szubvenció megvonására vonatkozó szabályokat, az  ezeket  az
          elveket  be  nem tartókkal szemben. Az ECRI-nek Magyarországról
          készített,  1999.  június 18-án elfogadott,  a  magyar  Kormány
          által    tudomásul   vett,   CRI(2000)5    jelzetű,    n°    2.
          országjelentésében   foglalt   11.   és   23-24.   paragrafusai
          (amelyeket  a  jelentéshez csatolt melléklet tanúsága  szerint,
          egyes   egyéb  paragrafusoktól  eltérően  nem  is  vitatott   a
          Kormány),   szintén   alátámasztják  az  ún.   egyéb   panaszok
          eljárásnak a tartalmi fontosságát.

          Így  tehát a megsemmisítés – nézetem szerint – ebben az esetben
          szükségképpen jogalkotási feladatot eredményez.

          Budapest, 2007. január 16.
                                                         Dr. Kovács Péter
                                                            alkotmánybíró

          .
          English:
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          Subject of the case:
          .
          The Act on Media
          Number of the Decision:
          .
          1/2007. (I. 18.)
          Date of the decision:
          .
          01/16/2007
          Summary:
          The Hungarian Constitution requires the Complaints Committee to carry out an assessment as to whether balanced information is being provided in the programmes being broadcasted.
          .
          CODICES summary:
          http://www.codices.coe.int/NXT/gateway.dll/CODICES/precis/eng/eur/hun/hun-2007-1-001
          .
          Full text:
          en_0001_2007.pdfen_0001_2007.pdf