A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára és mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítására irányuló indítványok
tárgyában – Dr. Kovács Péter alkotmánybíró párhuzamos
indokolásával – meghozta a következő
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság megállapítja: az Alkotmány 61. § (2)
bekezdéséből fakadó alkotmányos követelmény, hogy a
rádiózásról és a televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény
49. §-a alkalmazásakor a tájékoztatás kiegyensúlyozottságát –
a műsor jellegétől függően – az egyes műsorszámon belül,
illetve a műsorszámok összességében kell vizsgálni.
2. Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a rádiózásról és a
televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény 48. § (3) bekezdése
alkotmányellenes, ezért azt 2007. június 30-i hatállyal
megsemmisíti.
3. Az Alkotmánybíróság a rádiózásról és a televíziózásról
szóló 1996. évi I. törvény 49. §-a, 50. § (2) bekezdése,
továbbá 51. § (2) bekezdése alkotmányellenességének
megállapítására irányuló indítványokat elutasítja.
4. Az Alkotmánybíróság a rádiózásról és a televíziózásról
szóló 1996. évi I. törvény 50. § egészének és az 51. § (4)
bekezdésének a megsemmisítését, valamint a 49. § (6)
bekezdésével kapcsolatban benyújtott, mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítását, továbbá az
ORTT gyakorlatának a felülvizsgálatát és meghatározott
tartalmú közlemény közzétételét kezdeményező indítványt
visszautasítja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Az Alkotmánybírósághoz több indítvány érkezett a rádiózásról
és a televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény (a
továbbiakban: Médiatörvény) egyes rendelkezései
alkotmányossági vizsgálatára. Jelen eljárásban az
Alkotmánybíróság a Médiatörvény Panaszbizottság működésével
kapcsolatos 48. § (3) bekezdésének, 49-50. §-ainak, 50. § (2)
bekezdésének, valamint 51. § (2) bekezdés második mondatának
és az 51. § (4) bekezdésének az alkotmányellenessége
megállapítását és megsemmisítését kezdeményező indítványokat
bírálta el.
1. Az egyik indítvány szerint az Alkotmány 61. §-ába ütköznek
a Médiatörvény 49-50. §-ai, mert azok nem zárják ki annak a
lehetőségét, hogy a Panaszbizottság egyetlen műsorszám kapcsán
vizsgálja a kiegyensúlyozottság követelményének
érvényesülését. A Panaszbizottság ugyanis a 37/1992. (VI. 10.)
AB határozatban (a továbbiakban: Abh.) megfogalmazott
követelményekkel ellentétben sokszor egy-egy műsorszám miatt
lép fel.
Ez az indítvány a Médiatörvény 48. § (3) bekezdésének utólagos
vizsgálatát is kéri az Alkotmánybíróságtól, mert az a kérelem
szerint sérti az Alkotmány 61. §-ának a szabad
véleménynyilvánítás jogát biztosító rendelkezését és
ellentétes azokkal az alkotmányossági követelményekkel,
amelyeket az Alkotmánybíróság az Abh.-ban megfogalmazott.
2. A másik indítvány szerint az Alkotmány 61. § (2)
bekezdésében biztosított sajtószabadságot alkotmánysértő módon
korlátozza a Médiatörvény 50. § (2) bekezdése, mert „túl
széles felhatalmazást ad” a Panaszbizottságnak, illetve
fellebbezés esetén az ORTT-nek. A Panaszbizottság és az ORTT
ugyanis megjelöli azt az időpontot és módot, ahogyan a
műsorszolgáltató köteles a Panaszbizottság, illetve az ORTT
állásfoglalását közölni, vagy a kifogást tevő számára
álláspontja kifejtésére lehetőséget adni.
Az indítvány emellett az Alkotmány 57. § (5) bekezdését, 59. §
(1) bekezdését és a 61. §-át sértőnek tartja, hogy a
Médiatörvény 51. § (2) bekezdés második mondata alapján a
Panaszbizottság állásfoglalása ellen benyújtott jogorvoslati
kérelemről másodfokon döntő ORTT elmarasztaló határozatát a
műsorszolgáltatónak azonnal teljesítenie kell, a bírósági
felülvizsgálatra benyújtott kérelemnek ugyanis a határozat
végrehajtására nézve nincs halasztó hatálya. Az indítványozó
szerint ez a rendelkezés nincs összhangban a polgári
perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény (a továbbiakban:
Pp.) XX. és XXI. fejezeteiben foglaltakkal sem.
Az indítvány az Alkotmány tételes szabályának megjelölése
nélkül, általában tartja alkotmányellenesnek, hogy a
műsorszolgáltatót elmarasztaló határozatot azelőtt teszik
közzé a Művelődési Közlönyben (1999-től a Kulturális
Közlönyben), mielőtt a felülvizsgálati kérelem alapján indult
bírósági eljárás jogerősen befejeződött volna [Médiatörvény
51. § (4) bekezdés].
A Médiatörvény 49. § (6) bekezdésének első mondata alapján a
Panaszbizottság a műsorszolgáltatót és a kifogást tevőt
meghallgathatja. Az indítvány szerint a gyakorlatban a
Panaszbizottság többnyire a felek meghallgatása nélkül, az
iratok alapján dönt. Így az ORTT is anélkül hoz határozatot,
hogy a feleket legalább egyszer meghallgatták volna. Ez a
gyakorlat – a beadványt készítő szerint – ellentétes az
Alkotmány 61. §-ába foglaltakkal. Ezzel összefüggésben azt
kéri az Alkotmánybíróságtól, hogy „kellő garanciák híján az
alkotmányos védelem szempontjából nyilvánítsa aggályosan
hiányosnak” a Médiatörvény 49. § (6) bekezdését.
Végül az indítványozó azt kezdeményezi, hogy az
Alkotmánybíróság határozatban mondja ki: „a politikai pártok
semmilyen formában nem avatkozhatnak be a közszolgálati média
működésébe, a Panaszbizottságnál kizárólag állampolgárok
tehetnek panaszt jogos egyéni érdekeik védelmében”.
II.
1. Az Alkotmány indítvánnyal érintett rendelkezései:
„8. § (2) A Magyar Köztársaságban az alapvető jogokra és
kötelességekre vonatkozó szabályokat törvény állapítja meg,
alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.”
„57. § (5) A Magyar Köztársaságban a törvényben meghatározottak
szerint mindenki jogorvoslattal élhet az olyan bírósági,
közigazgatási és más hatósági döntés ellen, amely a jogát vagy
jogos érdekét sérti. A jogorvoslati jogot — a jogviták ésszerű
időn belüli elbírálásának érdekében, azzal arányosan — a
jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazatával
elfogadott törvény korlátozhatja.”
„59. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkit megillet a
jóhírnévhez, a magánlakás sérthetetlenségéhez, valamint a
magántitok és a személyes adatok védelméhez való jog.”
„61. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van a
szabad véleménynyilvánításra, továbbá arra, hogy a közérdekű
adatokat megismerje, illetőleg terjessze.
(2) A Magyar Köztársaság elismeri és védi a sajtó
szabadságát.”
2. A Médiatörvénynek az indítványok elbírálása során figyelembe
vett rendelkezései:
„4. § (1) A közérdeklődésre számot tartó hazai és külföldi
eseményekről, vitatott kérdésekről a tájékoztatásnak
sokoldalúnak, tényszerűnek, időszerűnek, tárgyilagosnak és
kiegyensúlyozottnak kell lennie.
(2) A műsorszolgáltatásban közzétett műsorszámok összessége,
illetőleg ezek bármely tartalom vagy műfaj szerinti csoportja
nem állhat párt vagy politikai mozgalom, illetve ezek
nézeteinek szolgálatában.
(3) A műsorszolgáltató politikai tájékoztató és hírszolgáltató
műsorszámaiban műsorvezetőként, hírolvasóként, tudósítóként
rendszeresen közreműködő munkatársak — a munkavégzésükre
irányuló jogviszonyuktól függetlenül — műsorszolgáltatónál
politikai hírhez véleményt, értékelő magyarázatot — kivéve a
hírmagyarázatot — nem fűzhetnek.
(4) A műsorban közzétett hírekhez fűzött véleményt, értékelő
magyarázatot e minőségének és szerzőjének megnevezésével, a
hírektől megkülönböztetve kell közzétenni.”
„48. § (2) A Panaszbizottság ügyrendjét és az egyes ügyekben
eljáró tanácsok eljárási rendjét — ideértve az eljáró
Panaszbizottság tagjának elfogultság miatti kizárására
vonatkozó szabályokat is — a Testület állapítja meg. Ennek
során figyelemmel kell lenni a felek egyenlősége, a
nyilvánosság és a pártatlanság elvének érvényesítésére.
(3) A Panaszbizottság ügyrendje tartalmazza a 4. §-a alá nem
tartozó panaszügyek elintézésének rendjét is. Az ilyen ügyekben
a Panaszbizottság a panaszt megvizsgálja és állásfoglalásáról
tájékoztatja a panaszost, az érintett műsorszolgáltatót,
továbbá — ha ezt szükségesnek tartja — a közvéleményt.”
„49. § (1) Ha a műsorszolgáltató a vételkörzet lakosságát
foglalkoztató társadalmi kérdésben egyoldalúan tájékoztat,
különösen ha a vitatott kérdésben egyetlen vagy egyoldalú
álláspont megjelenítésére vagy kifejezésére ad lehetőséget,
vagy ha egyéb módon súlyosan megsérti a kiegyensúlyozott
tájékoztatás követelményét, a kifejezésre nem juttatott
álláspont képviselője vagy a sérelmet szenvedett (a
továbbiakban: kifogást tevő) kifogásával a műsorszolgáltatóhoz
fordulhat.
(2) A kifogást tevő a kifogásolt közlés megjelenésétől,
többszöri közlés esetén az utolsó ismétléstől számított
negyvennyolc órán — a Magyar Köztársaság határain kívül élő
(tartózkodó, működő) személy esetében nyolc napon — belül
írásban kérheti a műsorszolgáltatótól álláspontjának — a
kifogásolt álláspont megjelenéséhez hasonló körülmények közötti
— ismertetését. Nem élhet a kifogásolás jogával a kifogást
tevő, ha az ismertetésre nem juttatott álláspontja
ismertetésére ezen álláspont más képviselője már lehetőséget
kapott, vagy ha e lehetőséget a kifogást tevő kapta, de azzal
nem élt.
(3) A műsorszolgáltató a kifogás elfogadásáról vagy
elutasításáról, annak kézhezvételétől számított negyvennyolc
órán belül dönt. A döntésről a kifogást tevőt haladéktalanul
értesíteni kell. A kifogást tevő a döntés közlésétől számított
negyvennyolc órán belül — a döntés közlésének elmaradása esetén
a kifogásolt vagy sérelmezett megjelenítéstől számított hat
napon — külföldi esetén tizenkét napon — belül a kifogásolt
műsorszám és a műsorszolgáltató pontos megnevezésével írásban
panaszt nyújthat be a Panaszbizottsághoz. A Panaszbizottsághoz
akkor is benyújtható a panasz, ha a műsorszolgáltató a kifogást
elfogadó nyilatkozata ellenére a kifogásban foglaltakat nem
teljesíti. Ebben az esetben a Panaszbizottsághoz a kifogás
teljesítésére vállalt határidő lejártát követő negyvennyolc
órán belül kell a panaszt benyújtani.
(4) A Panaszbizottság a panasz benyújtásától számított tizenöt
napon belül állást foglal a kifogást tevő által előterjesztett
kérdésekben.
(5) A műsorszolgáltató a Panaszbizottság felhívására
haladéktalanul a Panaszbizottság rendelkezésére bocsátja a
vitatott műsorszámot rögzítő anyagot, és megadja a
Panaszbizottságnak az üggyel kapcsolatban kért felvilágosítást.
(6) A Panaszbizottság a műsorszolgáltatót és a kifogást tevőt
meghallgathatja. A meghallgatástól való távolmaradás az
állásfoglalásnak nem akadálya.”
„50. § (2) Ha a Panaszbizottság állásfoglalása szerint a
műsorszolgáltató megsértette a tájékoztatás
kiegyensúlyozottságát, a műsorszolgáltató a Panaszbizottság
által megjelölt időpontban és módon — a Panaszbizottság
állásfoglalásában foglaltaknak megfelelően — értékelő
magyarázat nélkül közli a Panaszbizottság állásfoglalását, vagy
lehetőséget ad a kifogást tevőnek álláspontja megjelenítésére.”
„51. § (1) A Panaszbizottság állásfoglalása ellen jogorvoslati
kérelemmel a Testülethez lehet fordulni az állásfoglalás
közlésétől számított negyvennyolc órán belül. A
műsorszolgáltató jogorvoslati kérelme halasztó hatályú.
(2) A Testület a jogorvoslati kérelemről nyolc napon belül
határoz. A Testület elmarasztaló határozatát, illetve ha a
Testület a műsorszolgáltató kérelmét elutasítja, a
Panaszbizottság állásfoglalását azonnal teljesíteni kell.
(3) A Testület határozatának felülvizsgálatát a bíróságtól
lehet kérni. A bíróság a polgári perrendtartásról szóló —
többször módosított — 1952. évi III. törvény (a továbbiakban:
Pp.) XX. fejezetének szabályai szerint jár el. A bíróság a
Testület határozatát megváltoztathatja.
(4) Az alaposnak bizonyult kifogásnak a műsorszolgáltató
műsorában történt közlésén túlmenően a műsorszolgáltatót
marasztaló jogerős határozatot a Művelődési Közlönyben is
közzé kell tenni.”
III.
Az indítványok részben megalapozottak.
A most elbírált mindkét indítvány kifogásolja, hogy a
Panaszbizottság (adott esetben a másodfokon eljáró ORTT)
olykor „műkritikát” gyakorol egy-egy műsorral szemben, azaz
egyetlen műsorszám kapcsán vizsgálja a kiegyensúlyozottság
követelményének az érvényesülését. Ennek – az indítványozók
álláspontja szerint – az az oka, hogy a Médiatörvény vonatkozó
49. §-a az Alkotmány 61. § (1) és (2) bekezdéseit sértő módon
nem zárja ki kifejezetten e vizsgálódás lehetőségét.
Az Alkotmánybíróság a következőkben azt vizsgálta, hogy a
Panaszbizottság eljárását szabályozó Médiatörvény 49. §-a az
Alkotmány 8. § (2) bekezdésének megfelelően korlátozza-e a
vélemény- és sajtószabadságot.
1. Az alkotmánybírósági gyakorlat alapján az állam csak abban
az esetben korlátozhatja az alapjogokat, ha a szabályozás
alapjául szolgáló legitim célok védelme más módon nem érhető
el. „Az alapjog korlátozásának alkotmányosságához tehát
szükséges, hogy a korlátozás megfeleljen az arányosság
követelményeinek: az elérni kívánt cél fontossága és az ennek
érdekében okozott alapjogsérelem súlya megfelelő arányban
legyenek egymással. A törvényhozó a korlátozás során köteles
az adott cél elérésére alkalmas legenyhébb eszközt
alkalmazni.” (Összefoglalóan: 879/B/1992. AB határozat, ABH
1996, 401.)
Az Alkotmány 61. § (1) bekezdése alapján mindenkinek joga van
a szabad véleménynyilvánításhoz. A sajtó számára speciális
védelmet nyújtó Alkotmány 61. § (2) bekezdése alapján a Magyar
Köztársaság elismeri és védi a sajtó szabadságát. Ezt a
szabadságot az államnak arra figyelemmel kell garantálnia,
hogy a sajtó egyrészt a véleménynyilvánítás, másrészt a
tájékoztatás és a véleményformálás fontos eszköze. Az
Alkotmány sajtószabadságot garantáló 61. § (2) bekezdésébe
beletartozik a cenzúra tilalma és a lapalapítás szabadsága,
(Abh., ABH 1992, 227, 229-230.) továbbá a szerkesztői
autonómia is. [57/2001. (XII. 5.) AB határozat, ABH 2001, 484,
499.]
A törvényhozó a Médiatörvényben „a kiegyensúlyozott
tájékoztatás előmozdítására” hozta létre a Panaszbizottságot.
A műsorszolgáltató szempontjából a kiegyensúlyozott
tájékoztatás követelményére vonatkozó előírás és a követelmény
érvényesülése felett őrködő testület, a Panaszbizottság
létrejötte a sajtószabadság jelentős korlátozását jelenti. Az
Alkotmánybíróság ezért a továbbiakban azt vizsgálta, milyen
jogalkotói cél érdekében korlátozza a kiegyensúlyozottságot
vizsgáló Panaszbizottság eljárása a műsorszolgáltatók
szerkesztési szabadságát.
2. A tájékoztatási monopóliumok létrejöttének megakadályozása
alkotmányos cél. [Alkotmány 61. § (4) bekezdés] A
tájékoztatási monopóliumok a műsorszolgáltatási technológia
rohamos fejlődését követően elsősorban a
„véleménymonopóliumok” kialakulásának veszélyét jelentik,
ezért legitim célként fogadja el az Alkotmánybíróság a
véleménypluralizmus fenntartását. E cél elérése érdekében
korlátozza a kiegyensúlyozottság követelménye a
műsorszolgáltató szerkesztési szabadságát. Általánosan
elfogadott, hogy a rádiós és televíziós műsorszolgáltatás
véleményformáló hatása és a mozgóképek, hangok, élő
tudósítások meggyőző ereje sokszorosa az egyéb információs
társadalmi szolgáltatások gondolkodásra ható erejének. Az
elektronikus média esetében ezért indokolt speciális, a
sokoldalú tájékoztatásra vonatkozó előírások meghozatala,
amelynek célja az, hogy a politikai közösség tagjai közérdekű
kérdésekben a releváns vélemények ismeretében alakíthassák ki
álláspontjukat.
3. A kiegyensúlyozottsági követelmény olyan médiamodellben
született, amelynek alapvető jellemzője volt a korlátozott
számú műsorszolgáltató és az egyoldalú tájékoztatás. Ezt
tükrözi az 1992-ben hozott Abh., amely a véleménynyilvánítási
és tájékozódási szabadság érvényesülése érdekében a
sajtószabadságra vonatkozó sajátosságokon túl további
feltételeket követelt meg a rádióval és televízióval
kapcsolatban, mert a földfelszíni műsorszórásra alkalmas
frekvencia-készlet szűkös erőforrás, az országos közszolgálati
rádió és televízió pedig monopolhelyzetben volt. (ABH 1992,
227, 230-231.)
Az Alkotmánybíróság megvizsgálta, hogy az új műsorterjesztési
technológiák megjelenését követően fenntarthatóak-e az Abh.
frekvenciaszűkösségre és a közszolgálati rádió és televízió
monopolhelyzetére vonatkozó érvei, valamint azt, miként
módosul a kiegyensúlyozott tájékoztatásra vonatkozó
követelmény érvényességi köre az információs és kommunikációs
technológiák fejlődésével.
3.1. A frekvenciaszűkösség azt jelenti, hogy analóg
környezetben korlátozott az audiovizuális tartalmak
szolgáltatására alkalmas frekvenciák száma. A frekvencia-
korlát érv technikailag egyre kevésbé indokolható, mert a
digitalizálás lényegesen kisebb sávszélességet igényel, mint
az analóg átvitel. Változatlan minőség mellett tehát
mennyiségileg több műsorszolgáltatásra van lehetőség, adott
esetben annál is többre, amennyit a piac el tud(na) tartani. A
frekvenciaszűkösségre vonatkozó érv megalapozatlanságára
következtethetünk az új műsorterjesztési technológiák
elterjedéséből is. E technológiák ugyanis nem igényelnek
rádiófrekvenciákat. Ilyen például a digitális kábel, az
internet TV és a DSL alapú interaktív TV.
A frekvencia-korlátra vonatkozó érv elavultságával szemben
viszont felvethető, hogy az analóg átvitel megszűnését
követően megjelennek olyan nagyobb sávszélességet igénylő
technikák, amelyek miatt ismét probléma lehet a földfelszíni
frekvenciák korlátozott száma (térhatású TV). Másrészt a
műsorszolgáltatások mellett egyéb szolgáltatások (például
mobil szolgáltatások) is célul tűzik a jól használható
frekvenciák megszerzését.
A frekvencia-korlát érv tehát – várhatóan – nem válik teljesen
okafogyottá, de önmagában nem indokolhatja a rádió és a
televízió működésére vonatkozó (a nyomtatott sajtót érintő
rendelkezéseken túlmenő) speciális állami előírások, ezen
belül a kiegyensúlyozottsági követelmény létét.
3.2. Az Abh. szerint a társadalomban meglévő vélemények teljes
körű, kiegyensúlyozott arányú és valósághű kifejezésre
juttatására, valamint a közérdeklődésre számot tartó
eseményekről és tényekről való elfogulatlan tájékoztatásra
vonatkozó követelmények teljesülését „a rádió és televízió
egészét”, vagyis az összes belföldi rádiós és televíziós
csatornát figyelembe véve kellett biztosítani (külső
pluralizmus). [megerősítve: 22/1999. (VI. 30.) AB határozat,
(ABH 1999, 176, 184.)] Másrészt, az Abh. az akkor
gyakorlatilag monopolhelyzetben lévő országos közszolgálati
rádióval és televízióval kapcsolatban kötelezte a törvényhozót
olyan törvények megalkotására, amelyek „anyagi, eljárási,
valamint szervezeti rendelkezésekkel” teszik lehetővé a
„teljes körű, kiegyensúlyozott arányú és valósághű
tájékoztatást” (belső pluralizmus).
Az Alkotmánybíróság jelen ügyben megállapította, hogy az
országos közszolgálati rádió és televízió monopolhelyzete az
1992-ben hozott határozat óta megszűnt. A földfelszíni
frekvencián történő műsorszórás mellett létezik többek között
a műholdas és kábeles műsorszolgáltatás, és új lehetőségeket
kínál a távközlési technológia gyors fejlődése. A külső
pluralizmus a rádió és a televízió programok teljes kínálatát
figyelembe véve, a sokszereplős piac létrejöttével
megvalósult. Ez a sokszínű műsorkínálat azonban önmagában nem
teszi szükségtelenné a kiegyensúlyozottsági követelmény (belső
pluralizmus) előírását.
Az Abh. 1992-ben a kiegyensúlyozottság mint a
műsorszolgáltatásra vonatkozó tartalmi követelmény
érvényesülési körének a meghatározásakor abból indult ki, hogy
az országos közszolgálati rádiók és televíziók a szűkös
erőforrásnak számító frekvenciákat használják, másrészt abból,
hogy ezek azok a tömegtájékoztatási eszközök, amelyek a
társadalom egészét szólítják meg.
Ma nem csak a közszolgálati rádiók és televíziók használnak
földfelszíni frekvenciát, valamint a teljes körű és
tárgyilagos tájékoztatás alapján létrejövő demokratikus
közvélemény alakításában sem csupán a közszolgálati
műsorszolgáltatók vesznek részt.
A földfelszíni frekvenciát használó televíziós és rádiós
csatornák az ORTT által adott műsorszórási engedély alapján
működnek, ezért értelemszerűen indokolt annak folyamatos
vizsgálata, hogy e műsorszolgáltatók a rájuk vonatkozó
jogszabályokban és az engedélyben meghatározott feltételeknek
eleget tesznek-e. A szűkös mértékben rendelkezésre álló
frekvenciát használó televízió és rádió csatornák mindenki
számára hozzáférhető, jelenleg anyagi ellenszolgáltatás nélkül
igénybe vehető műsorszolgáltatások.
A véleménypluralizmus fenntartása érdekében a
kiegyensúlyozottság vizsgálandó a közpénzből létrehozott és
működtetett közszolgálati műsorszolgáltatók, továbbá azon
kereskedelmi rádiók és televíziók esetében, amelyek
véleményformáló ereje jelentőssé válik.
4. A törvényhozó a kiegyensúlyozottsági követelmény
érvényesítésére sajátos, többfokozatú eljárást
intézményesített. A Médiatörvény 49. §-a a
kiegyensúlyozottságról szóló vita rendezését elsősorban a
sérelmet szenvedett/meg nem szólaltatott személyre és a
műsorszolgáltatóra bízza, és csak ennek eredménytelensége
esetén van lehetőség a Panaszbizottság eljárásának a
megindítására.
A Médiatörvény 49. § (1) bekezdés alapján a kifejezésre nem
juttatott álláspont képviselője vagy a sérelmet szenvedett
kifogást nyújthat be a műsorszolgáltatóhoz, ha az a
vételkörzet lakosságát foglalkoztató kérdésben egyoldalúan
tájékoztat, különösen, ha a kérdésben egyetlen vagy egyoldalú
álláspont megjelenítésére vagy kifejezésére ad lehetőséget,
vagy ha egyéb módon súlyosan megsérti a kiegyensúlyozott
tájékoztatás követelményét. Ebben a kifogást tevő írásban
kérheti a műsorszolgáltatótól álláspontjának – a kifogásolt
álláspont megjelenéséhez hasonló körülmények közötti –
ismertetését. A műsorszolgáltató a kifogásról 48 órán belül
dönt, ezt követően a kifogást tevő panasszal élhet a
Panaszbizottságnál. Erre utal a Médiatörvény 47. § (1)
bekezdése: „a kiegyensúlyozott tájékoztatás követelményének
(4. §) megsértése miatti panaszokat a testület
Panaszbizottsága (…) bírálja el”.
A törvényhozó a Médiatörvény 49. §-ának megalkotásakor a már
létező jogvédelmi eszközök (sajtó-helyreigazítás, személyiségi
jogi per, becsületsértés és rágalmazás miatti büntetőeljárás)
mellé illesztette a kifogás és a panasz benyújtásának
lehetőségét. Ez utóbbiak viszont nem a személyiségi jogsérelmek
orvoslását szolgálják, és elsősorban nem a valótlan
tényállítások korrigálását célozzák, hanem a kiegyensúlyozott
tájékoztatás követelményének a megsértése esetén jelentenek
jogorvoslatot. Előfordulhat, hogy ugyanazon műsorszám(ok)
tárgyában párhuzamosan folyik az eljárás a bíróság előtt sajtó-
helyregazítási perben és a kiegyensúlyozottsággal kapcsolatban
benyújtott kifogás majd panasz alapján a Panaszbizottság előtt.
Sajtó-helyreigazítást az kérhet, akinek személyére a
sajtóközlemény utal, vagy akinek a személye a sajtóközlemény
tartalmából felismerhető (PK 13. szám). A bíróság a kérelem
alapján azt vizsgálja, hogy a közölt tény valós-e, illetve,
hogy a műsorszolgáltató nem tüntetett-e fel valamely valós
tényt hamis színben [a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi
IV. törvény 79. § (1) bekezdése]. A bíróságok szervezetéről és
igazgatásáról szóló 1997. évi LXVI. törvény 7. §-a szerint a
bíróság határozata mindenkire kötelező, ideértve azt is, ha a
bíróság valamely ügyben hatáskörét vagy ennek hiányát állapítja
meg. A bíróság határozata tehát köti a Panaszbizottságot is.
A panaszbizottsági eljárás lefolytatása viszont „perfüggőséget”
nem eredményez, a Panaszbizottság, de még a másodfokon eljáró
ORTT döntése sem jelent ítélt dolgot. Így a panaszos a
kiegyensúlyozottsági eljárás megindításától függetlenül –
amennyiben annak jogi feltételei fennállnak – dönthet a sajtó-
helyreigazítási eljárás megindításáról. A helyreigazítási
perhez képest a Panaszbizottság eljárását tágabb személyi kör
kezdeményezheti („a kifejezésre nem juttatott álláspont
képviselője” és a „sérelmet szenvedett”), és a
kiegyensúlyozottság egyik elemét alkotó tényszerűségi
követelmény szélesebb körű vizsgálatot enged, mint a sajtó-
helyreigazítás.
Mindezek alapján a véleménypluralizmus mint alkotmányos cél
elérése érdekében nem minősül a sajtószabadság szükségtelen
korlátozásának, hogy a tájékoztatás sokszínűségének a
vizsgálatára a jogalkotó önálló állami intézményt hozott
létre, és hogy e jogintézmény eljárását külön, a Médiatörvény
49. §-ában szabályozta.
5. Az alapjog-korlátozás arányosságának a vizsgálata körében
értékelte az Alkotmánybíróság azt az indítványozói kifogást,
amely szerint a sajtószabadságot sérti, hogy a Panaszbizottság
egy műsoron belül is vizsgálhatja a kiegyensúlyozott
tájékoztatás érvényesülését.
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a Médiatörvény 49. §-a
alapján nincs akadálya annak, hogy a műsorszolgáltató
rendszeresen jelentkező műsorszámok sorozatában mutassa be a
közéleti témához kapcsolódó releváns álláspontokat. A
kiegyensúlyozott tájékoztatás követelménye nem értelmezhető
úgy, mint amely azt a követelményt támasztja a
műsorszolgáltatóval szemben, hogy az minden egyes álláspontot
minden műsorszámban megjelenítsen. Ha a kiegyensúlyozottsági
követelmény érvényesítésére minden esetben kizárólag egy
műsorszámon belül keríthetne sort a műsorszolgáltató, az a
sajtó-, azon belül a szerkesztési szabadság olyan fokú
sérelmét jelentené, amelyet a legitim jogalkotói cél: a
véleménypluralizmus elérése nem igazol. Az egyes műsorszámok
kiegyensúlyozottságára vonatkozó előírás arra késztetné a
műsorszolgáltatókat, hogy kevesebb tájékoztató jellegű műsort
készítsenek, és hogy egy-egy vitatottabb közügyet érintő
kérdésről egyáltalán ne ejtsenek szót, a panaszbizottsági
eljárást elkerülendő. Ez pedig a műsorszolgáltatók
öncenzúráját jelentené, amely nem a sokszínű tájékoztatás
elérését segítené, hanem ellenkezőleg, a műsorok
elszíntelenedéséhez vezetne, és a közügyek megvitatása ellen
hatna.
A tág értelemben vett kiegyensúlyozottság fogalmába tartozó
kvalitatív követelményeket jelenleg a Médiatörvény 4. §-a és
23. §-a nevesíti.
A Panaszbizottság eljárása során alkalmazandó Médiatörvény 4.
§ (1) bekezdése a „tájékoztatással” kapcsolatban fogalmazza
meg a sokoldalúság, a tényszerűség, az időszerűség és a
tárgyilagosság, vagyis a belső pluralizmus követelményeit. A
tájékoztatás – a műsor fajtájától függően – megvalósulhat egy
műsorszámon (Médiatörvény 2. § 28. pont) belül, és
megvalósulhat a naponta, hetente, kéthetente, illetve a
nagyobb időközönként rendszeresen jelentkező műsorok
összességében.
A Médiatörvény 4. § (2) bekezdése szerint a „műsorszámok
összessége”, illetve a műsorok „bármely tartalom vagy műfaj
szerinti csoportja” nem állhat párt vagy politikai mozgalom,
és azok nézetei szolgálatában. E szabály alapján a tartalmi
befolyásolás vizsgálata a műsorfolyam egészére, illetve
műsorcsoportokra vonatkozik.
A 4. § (3) és (4) bekezdései azt a kötelezettséget fogalmazzák
meg, hogy a hírolvasók, tudósítók, a hírműsorok műsorvezetői a
politikai hírhez véleményt, értékelő magyarázatot (a
hírmagyarázatot kivéve) ne fűzzenek [(3) bekezdés]; és azt,
hogy a véleményt, értékelő magyarázatot a hírektől
megkülönböztetve kell közzétenni [(4) bekezdés].
A közszolgálati műsorszolgáltató a Médiatörvény 4. §-ával
tartalmilag megegyező 23. § (2) bekezdése alapján
rendszeresen, átfogóan, elfogulatlanul, hitelesen és pontosan
köteles tájékoztatni a közérdeklődésre számot tartó hazai és
külföldi eseményekről. A 23. § (3) bekezdésben foglaltak
szerint a közszolgálat feladata a műsorszámok és nézetek
sokszínűségének, a kisebbségi álláspontok megjelenítésének és
a műsorszámok változatosságának a biztosítása. A közszolgálati
műsorszolgáltatók esetében tehát a médiatörvénybeli különös
rendelkezés műsorszámok sokszínűségéről, változatosságáról
szól, vagyis lehetővé teszi az egymást kiegészítő, illetve a
meghatározott időközönként rendszeresen jelentkező műsorok
együttes vizsgálatát.
A fenti – kiegyensúlyozott tájékoztatásra vonatkozó –
követelmények súlyos sérelme esetén a Médiatörvény 49. §-a
alapján a „kifejezésre nem juttatott álláspont képviselője” és
a „sérelmet szenvedett” a műsorszolgáltatóhoz, annak
sikertelensége esetén a Panaszbizottsághoz fordulhat. A
sérelem bekövetkezhet, ha „a vételkörzet lakosságát
foglalkoztató kérdésben egyoldalúan tájékoztat”, ha egy
„vitatott kérdésben egyetlen vagy egyoldalú álláspont
megjelenítésére vagy kifejezésére ad lehetőséget” vagy egyéb
más módon. Minden esetben jogalkalmazói mérlegelés kérdése,
hogy a jogsértés olyan súlyú-e, amely az eljárás megindítását
indokolja. A Médiatörvény 49. § (2) bekezdése – fő szabály
szerint – a sérelmes közlés megjelenésétől (többszöri közlés
esetén az utolsó ismétléstől) számított 48 órán belül teszi
lehetővé az érintett számára a kifogás benyújtását, a 49. §
(3) és (5) bekezdései pedig „műsorszámot” említenek. Ez utóbbi
rendelkezések alapján a kifogást tevő az általa
kiegyensúlyozatlannak vélt műsorszám(ok) miatt fordul a
műsorszolgáltatóhoz, majd a Panaszbizottsághoz. A
Panaszbizottság viszont a tájékoztatás kiegyensúlyozottságát –
a műsor jellegétől függően – egy műsorszámban vagy a műsorok
egy csoportjában, a rendszeresen jelentkező műsorok esetében
pedig több, egymást követő műsorban vizsgálja.
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a Médiatörvény 49. §-
a nem korlátozza aránytalanul az Alkotmány 61. § (2)
bekezdését, mert – a fentiek alapján – lehetővé teszi a
kiegyensúlyozottság több műsorszámban történő vizsgálatát és
meghatározza a kifogás benyújtásának, valamint a kifogás
sikertelensége esetén az ún. panaszjog gyakorlásának a
határait. A 49. § (2) bekezdés rövid időt biztosít a kifogás
benyújtására: a sérelmezett közléstől, többszöri közlés esetén
az utolsó ismétléstől számított 48 órát (a külföldön élő,
tartózkodó vagy működő személy esetében 8 napot). A
kifogástétel jogával való visszaélést elkerülendő a 49. § (2)
bekezdés alapján a kifogást tevő véleményének csupán a
kifogásolt álláspont megjelenéséhez hasonló körülmények
közötti ismertetését kérheti. Egyáltalán nem jogosult a
kifogás benyújtására, ha lehetősége volt álláspontja
kifejtésére, de azzal nem élt, vagy ha ugyanazon álláspont más
képviselője már lehetőséget kapott a megszólalásra.
A Médiatörvény 49. § (3) bekezdésében foglalt fő szabály
szerint a panasz benyújtására is viszonylag rövid idő, a
műsorszolgáltató döntésének közlését követően 48 óra (külföldi
esetében 12 nap) áll rendelkezésre. A panaszjog gyakorlásának
további korlátját jelenti, hogy a Panaszbizottság határozata
ellen jogorvoslatot kizárólag a műsorszolgáltató számára
biztosít a Médiatörvény. „Az egyoldalú jogorvoslati
lehetőséget az indokolja, hogy a megszólalási jogot önmagában
nem lehet alanyi jogként értelmezni, jogi következményekkel
pedig csak a műsorszolgáltató sújtható”– szól a törvény
indokolása.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság a Médiatörvény 49. §-a
alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére
irányuló indítványt elutasította.
A 38/1993. (VI. 11.) AB határozat rendelkező részében foglalt
megállapítás szerint az Alkotmánybíróság a jogszabály
alkotmányossági vizsgálata eredményeképpen határozattal
megállapíthatja azokat az alkotmányos követelményeket,
amelyeknek a norma értelmezésének meg kell felelniük. Jelen
ügyben az Alkotmánybíróság úgy ítélte meg, a Médiatörvény 49. §-
ának van olyan értelmezése, amely az Alkotmány 61. § (2)
bekezdésének megfelel, ezért határozatának rendelkező részében
meghatározta azt a jogszabály-értelmezést, amely esetében a
kifogásolt rendelkezés az Alkotmánnyal összhangban van.
Eszerint az Alkotmány 61. § (2) bekezdéséből fakadó alkotmányos
követelmény, hogy a rádiózásról és a televíziózásról szóló
1996. évi I. törvény 49. §-a alkalmazásakor a tájékoztatás
kiegyensúlyozottságát – a műsor jellegétől függően – az egyes
műsorszámon belül, illetve a műsorszámok összességében kell
vizsgálni.
IV.
Az Alkotmánybíróság a következőkben a Médiatörvény 48. § (3)
bekezdésének alkotmányosságát vizsgálta. E rendelkezés szerint
a Panaszbizottság ügyrendje tartalmazza a 4. § alá nem tartozó
panaszügyek elintézésének rendjét is. Az ilyen ügyekben a
Panaszbizottság a panaszt megvizsgálja, és állásfoglalásáról
tájékoztatja a panaszost, az érintett műsorszolgáltatót, és ha
szükségesnek tartja, a közvéleményt is.
1. A Médiatörvény 48. § (3) bekezdése a Panaszbizottság
ügyrendjére bízza az ún. egyéb panaszok esetében irányadó
eljárási szabályok megalkotását. A Panaszbizottság ügyrendjét
az ORTT állapítja meg [48. § (2) bekezdés]. A Médiatörvény nem
határozza meg, hogy milyen normaszegés esetén fordulhat
panasszal valaki a Panaszbizottsághoz, nem rendezi a követendő
eljárási rendet, nem biztosít jogorvoslatot az érintettek
számára, következésképpen nincsenek törvényi keretei annak a
mozgástérnek, amelyen belül az ORTT a panaszeljárást
szabályozhatja.
A határozat III.1. pontja alapján a Panaszbizottság létrejötte
és működése a sajtószabadság jelentős korlátozását jelenti. Az
Alkotmány 8. § (2) bekezdése alapján „törvény kell az alapjog
közvetlen és jelentős korlátozásához” [64/1991. (XII. 17.) AB
határozat, ABH 1991, 297, 300.]. Ennek ellenére a Médiatörvény
48. § (3) bekezdése szerint nem törvény, hanem a jogszabálynak
sem minősülő ügyrend rendelkezik az ún. egyéb panaszra
vonatkozó eljárásról.
Az ORTT Panaszbizottságának ügyrendje és az egyes ügyekben
eljáró tanácsok eljárási rendjének (a továbbiakban:
Panaszbizottság ügyrendje) 1. § (1) bekezdése a
következőképpen rendelkezik: „a Panaszbizottság feladata az
Rttv. 4. § (1) bekezdésének megsértése következtében indult,
valamint a műsorszolgáltatók tevékenységével kapcsolatos egyéb
panaszok elbírálása”. Jelenleg a Panaszbizottság ügyrendjének
1. § (3) bekezdése alapján a Panaszbizottság egyéb panaszként
bírálja el azokat a kérelmeket, amelyek nem a Médiatörvény 4.
§ (1) bekezdésének a hatálya alá tartoznak, hanem például a
Médiatörvény 4. § (2)-(4) bekezdéseinek és az alapelvek [az
alkotmányos rend tiszteletben tartása, az emberi jogok
megsértésétől való tartózkodás, a kirekesztés és a
gyűlöletkeltés tilalmát tartalmazó 3. § (2), (3) bekezdései és
a vallási, hitbeli meggyőződést védő 5. §] sérelmét
kifogásolják.
A Panaszbizottság ügyrendjének 1. § (3) bekezdése alapján
továbbá lehetőség van „a törvényben nem rögzített, de a
műsorszolgáltató tevékenységét érintő kifogások” benyújtására.
Így a Panaszbizottság nem csupán a kiegyensúlyozottság
tárgyában, hanem például fogyasztóvédelmi, reklámkorlátozó
szabályok betartását követelő panaszok, személyiségi jogi
kérelmek tárgyában, sőt, esztétikai és ízlésbeli kérdésekben
is döntést hoz [A példákat lásd
http://www.ortt.hu/panaszbiz.php?parent=1)]. Ezekben az
ügyekben a Panaszbizottság törvényben meghatározott eljárási
szabályok és az azokhoz kapcsolódó eljárási garanciák
hiányában jár el.
2. A következőkben az Alkotmánybíróság azt vizsgálta, hogy a
Médiatörvény 48. § (3) bekezdése tartalmi szempontból az
Alkotmány 8. § (2) bekezdésének megfelelően korlátozza-e a
sajtószabadsághoz való jogot. Ahogyan azt a határozat III. 4.
pontja megállapítja, a véleménypluralizmus érdekében a
törvényhozó a Médiatörvény 4. §-ában megkövetelt
kiegyensúlyozott tájékoztatás érvényesülésének a vizsgálatára
hozta létre a Panaszbizottságot.
A Médiatörvény 47. § (1) bekezdése egyértelműen rendelkezik
arról, hogy a kiegyensúlyozott tájékoztatás követelményének
(4. §) megsértése miatti panaszokat a testület
Panaszbizottsága bírálja el. A Médiatörvény 112. § (1)
bekezdése alapján az ORTT jogosult eljárni azzal a
műsorszolgáltatóval szemben, amely a Médiatörvényben „előírt
feltételeket és előírásokat nem teljesíti vagy megsérti”. Amíg
a panaszbizottsági eljárás célja az, hogy az el nem hangzott
vélemények elhangozhassanak egy adott műsorban, addig a
műsorfolyam egészét vizsgáló ORTT eljárása során – többek
között – bírság kiszabásával, a műsorszolgáltatási jogosultság
gyakorlásának felfüggesztésével vagy akár a szerződés
felmondásával szankcionálja a jogsértést elkövető
műsorszolgáltatót. E két – akár párhuzamosan futó – eljárás
mellett a Médiatörvény 48. § (3) bekezdésében hivatkozott
egyéb panasz eljárásnak, amely pontosan meg nem határozott, a
műsorszolgáltatók szerkesztési szabadságát közvetlenül érintő
ügyek elbírálására ad hatáskört a Panaszbizottságnak, nincs
alkotmányos célja.
Tekintettel arra, hogy az Alkotmánybíróság megállapította: a
Médiatörvény 48. § (3) bekezdésének első mondata
szükségtelenül, alkotmányosan indokolt cél nélkül korlátozza a
sajtószabadsághoz való jogot, nem vizsgálhatta a jogkorlátozás
arányosságát.
Mindezek alapján a Médiatörvény 48. § (3) bekezdése formai és
tartalmi szempontból sem felel meg az Alkotmány 8. § (2)
bekezdésében foglalt, az alapjogok korlátozására vonatkozó
követelményeknek. Egyrészt, mert – anélkül, hogy a
Médiatörvény az alapjog korlátozás feltételeit meghatározná –
a jogszabálynak nem minősülő ügyrendre bízza az egyéb
panaszokkal kapcsolatos eljárási rend szabályozását. Másrészt,
e rendelkezés szükségtelenül, alkotmányosan indokolt cél
nélkül korlátozza az Alkotmány 61. § (2) bekezdésében
biztosított sajtószabadságot. Ezért az Alkotmánybíróság a
Médiatörvény 48. § (3) bekezdését az Alkotmánybíróságról szóló
1989. évi XXXII. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 43. § (4)
bekezdése alapján a jogbiztonság érdekében, a Panaszbizottság
előtt folyamatban lévő ügyekre tekintettel 2007. június 30-i
hatállyal megsemmisítette.
V.
1. Az Alkotmánybíróság ezt követően azt vizsgálta, összhangban
van-e az Alkotmány 61. § (2) bekezdésével a Médiatörvény 50. §
(2) bekezdése, amely arra kötelezi a kiegyensúlyozott
tájékoztatás követelményét megsértő műsorszolgáltatót, hogy a
megjelölt időpontban és módon, a Panaszbizottság
állásfoglalásában foglaltaknak megfelelően értékelő magyarázat
nélkül közölje a Panaszbizottság állásfoglalását, vagy adjon
lehetőséget a kifogást tevőnek álláspontja megjelenítésére. Az
indítványozó álláspontja szerint e rendelkezés „túl széles
felhatalmazást ad a Panaszbizottságnak, illetve fellebbezés
esetén a Testületnek. Nem csak a közlés időpontját, hanem
annak módját is meghatározhatják. Az állásfoglalások pedig
olyan értékelő megállapításokat tartalmaznak, melyek
beavatkozást jelentenek a műsorok készítésébe, így a
szerkesztésbe, a dramaturgiai és képi megoldásokba.”
A Médiatörvény 50. § (2) bekezdése a tájékoztatás
kiegyensúlyozottságának a megsértése esetén a Panaszbizottság
által megjelölt időpontban és módon vagylagosan kétféle
kötelezés előírását teszi lehetővé. A Panaszbizottság
állásfoglalásának értékelő magyarázat nélküli közlését vagy a
kifogást tevő álláspontja megjelenítésének lehetővé tételét.
Mindkét eszköz egyidejűleg nem alkalmazható (BH 2005. 80).
Az Alkotmánybíróság jelen határozatában megállapította, hogy a
Médiatörvény legitim cél, a kiegyensúlyozott tájékoztatás
érvényre juttatása érdekében hozta létre a Panaszbizottságot.
E cél érdekében a Panaszbizottság a műsor jellegétől függően
egy műsorszámot vagy egy adott időtartamon belül a releváns
műsorszámok összességét vizsgálva foglal állást. Az, hogy a
Panaszbizottság megjelölheti azt az időpontot és módot,
ahogyan az állásfoglalásában foglaltakat az elmarasztalt
műsorszolgáltató közölni köteles, önmagában nem sérti a
sajtószabadságot. Ha egy adott ügyben a Panaszbizottság a
szerkesztői szabadságot sértő módot vagy például
indokolatlanul hosszú időtartamot jelölne meg az általa
megállapított közlemény közlésére, akkor a műsorszolgáltató a
Médiatörvény 51. § (1) és (3) bekezdéseiben biztosított
jogorvoslati utat igénybe véve fordulhat az ORTT-hez, majd a
bírósághoz.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság elutasította azt az
indítványozói kifogást, amely a Médiatörvény 50. § (2)
bekezdésének a megsemmisítését az Alkotmány 61. § (2)
bekezdésére tekintettel kérte.
2.1. Az Alkotmánybíróság ezt követően azt az indítványi
kifogást vizsgálta, amely szerint nincs összhangban a Pp. XX.
és XXI. fejezetében foglaltakkal, és az Alkotmány 57. § (5)
bekezdését is sérti a Médiatörvény 51. § (2) bekezdés második
mondata, amely alapján az ORTT elmarasztaló határozatát,
illetve ha az ORTT a műsorszolgáltató kérelmét elutasítja, a
Panaszbizottság állásfoglalását azonnal teljesíteni kell.
Az Alkotmánybíróság gyakorlata alapján az azonos szintű
jogszabályok ütközése a rendes bírósági jogalkalmazás által
feloldandó jogértelmezési kérdés, amely nem tartozik az
Alkotmánybíróság hatáskörébe. Az Alkotmánybíróság az azonos
szintű jogszabályok közötti ellentétet akkor vizsgálja, ha ez
az ellentét egyben az Alkotmány valamely rendelkezését sérti,
de „önmagában a jogállamiság elvéből nem következik, hogy az
azonos szintű jogszabályok közötti normakollízió kizárt”
[35/1991. (VI. 20.) AB határozat, ABH 1991, 175, 176.].
Mivel az indítványozó a törvényi kollízión túl az Alkotmány
57. § (5) bekezdésére is hivatkozott, az Alkotmánybíróság
érdemben vizsgálta, hogy a Médiatörvény 51. § (2) bekezdése
megfelel-e az Alkotmány 57. § (5) bekezdésének, amely a
törvényben meghatározottak szerint biztosítja a jogorvoslathoz
való jogot az olyan bírósági, közigazgatási és más hatósági
döntés ellen, amely a jogát vagy jogos érdekét sérti.
Az Alkotmánybíróság gyakorlatában a jogorvoslathoz való
alkotmányos jog azt a követelményt támasztja a törvényhozóval
szemben, hogy „az első fokon meghozott érdemi döntésekkel
szemben, azt felülvizsgálandó, magasabb fórumhoz lehessen
fordulni, illetve hatósági döntésekkel szemben rendelkezésre
álljon a bírói út” [42/2004. (XI. 9.) AB határozat, ABH 2004,
551, 572.]. A jogorvoslás lehetőségét jelen esetben az ORTT
mint másodfokon eljáró szerv előtti eljárás, továbbá az ORTT
által meghozott közigazgatási határozat bírósági
felülvizsgálata biztosítja. A jogorvoslatnak azonban
hatékonynak kell lennie, ami azt is jelenti, hogy a
„jogorvoslatot általában a határozat végrehajtását megelőzően
kell biztosítani” [71/2002. (XII. 17.) AB határozat, ABH 2002,
417, 426-427.]. Ez a követelmény a most vizsgált
rendelkezésekben teljesül, hiszen a Médiatörvény 51. § (1)
bekezdése alapján a Panaszbizottság állásfoglalása ellen a
műsorszolgáltató jogorvoslati kérelmével az ORTT-hez
fordulhat, és e kérelem halasztó hatályú. A Médiatörvény 51. §
(2) bekezdése arra az esetre vonatkozik, amikor a másodfokon
eljáró ORTT elmarasztaló határozatot hoz, illetve ha az ORTT a
műsorszolgáltató kérelmét elutasítja, és ezzel az első fokon
eljárt Panaszbizottság állásfoglalását jóváhagyja
határozatában. Ezekben az esetekben az ORTT elmarasztaló
határozatát vagy a Panaszbizottság állásfoglalását azonnal
teljesíteni kell.
A jogorvoslatnak „az Alkotmány 57. § (5) bekezdésében
megfogalmazott követelmények kielégítése szempontjából elég
egyfokúnak lennie” [953/B/1993. AB határozat, ABH 1996, 432,
434.] és az alapvető jog érvényesüléséhez „hozzátartozik az,
hogy általában, fő szabály szerint a jogorvoslat
kezdeményezése a sérelmezett döntés végrehajthatóságára
halasztó hatályú”. Sem az Alkotmány 57. § (5) bekezdéséből,
sem pedig az Alkotmány 50. § (2) bekezdéséből nem következik
viszont az, hogy „a jogorvoslati eljárásban már felülbírált
közigazgatási határozat végrehajtására a bírói ellenőrzés
kezdeményezésének önmagában halasztó hatályt kell biztosítani”
(ABH 1996, 434-435.).
Adott esetben azonban, ha a közigazgatási perben eljáró bíró
indokoltnak látja a megtámadott közigazgatási határozat
végrehajtásának felfüggesztését, azt a Pp. 332. § (3)
bekezdésének megfelelően – kérelem alapján – bármikor
elrendelheti [2/2006. Közigazgatási jogegységi határozat, MK
2006/49.].
Mindezek alapján az, hogy a Médiatörvény 51. § (2) bekezdése a
végrehajthatóságot halasztó joghatást mellőzi, nem ellentétes
az Alkotmány 57. § (5) bekezdésével, mert ez a követelmény az
Alkotmány által megkövetelt (egyfokú) jogorvoslat kimerítése
során teljesül, a végrehajtás bírói felfüggesztésének
lehetőségét pedig törvény (a Pp.) biztosítja.
2.2. Az indítványozó a Médiatörvény 51. § (2) bekezdés második
mondatát alkotmánysértőnek tartja, mert a halasztó hatály
hiánya miatt lehetőség van „két, egymásnak ellentmondó
tartalmú, egymással rivalizáló törvényes közlemény – egy
államigazgatási határozat és egy jogerős bírósági ítélet –
egymást követő megjelenésére a legnagyobb nyilvánosság előtt”.
Ez pedig sérti a műsorkészítésben résztvevő munkatársak jó
hírnevét.
Az Alkotmány 59. § (1) bekezdése alapján a Magyar
Köztársaságban mindenkit megillet a jó hírnévhez, a magánlakás
sérthetetlenségéhez, valamint a magántitok és a személyes
adatok védelméhez való jog.
A kifogásolt rendelkezés az ORTT elmarasztaló határozatának,
amennyiben az ORTT a műsorszolgáltató kérelmét elutasítja, a
Panaszbizottság állásfoglalásának azonnali teljesítésére
kötelez. A Panaszbizottság, a másodfokon eljáró ORTT és a
közigazgatási határozat jogszerűségét felülvizsgáló bíróság a
műsor típusától függően az egyes műsorszámoknak és adott
műsorszámok összességének a kiegyensúlyozottságáról hoz
döntést. E döntések közzététele önmagában nem eredményezi az
Alkotmány 59. § (1) bekezdésének a sérelmét. Ha az ORTT a
Médiatörvény 51. §-a alapján jár el, eljárására a Ket.
rendelkezései – a Médiatörvényben foglalt eltérésekkel –
irányadóak. Amennyiben az ORTT határozatát a bíróság
felülvizsgálja, a bíróság döntése az ORTT-re (és a
Panaszbizottságra) is kötelező. A bírói út tehát az első és a
másodfokon médiaügyekben hozott döntésekben foglalt esetleges
tévedések orvoslására szolgál.
Az Alkotmánybíróság ezért elutasította azt az indítványi
kifogást, amely a Médiatörvény 51. § (2) bekezdése második
mondatának a megsemmisítését az Alkotmány 59. § (1)
bekezdésére tekintettel kérte.
2.3. Az indítványozó a Médiatörvény 51. § (2) bekezdés második
mondatát az Alkotmány 61. §-ába ütközőnek tartja, mert a
kiegyensúlyozottság kérdésében hozott, adott esetben egymásnak
ellentmondó ORTT határozat és jogerős bírósági ítélet egymást
követő közlése sérti „a közvélemény hiteles és valós
tájékoztatásához, tájékozódásához fűződő fontos közérdeket,
mely alkotmányos alapjogból fakad”.
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a kiegyensúlyozottság
tárgyában hozott közigazgatási határozat és azt követően az
annak jogszerűségét felülvizsgáló bírósági határozat közlése
nem korlátozza, sőt, elősegíti a politikai közösség tagjainak
tájékozódását. A határozatok nyilvános közlése nélkül nem
volna lehetőség a kiegyensúlyozottsági követelményt értelmező
Panaszbizottság, ORTT és a bíróság joggyakorlatának nyomon
követésére, és az egyes ügyekben hozott döntések indokainak a
megismerésére. Mindezek alapján az Alkotmánybíróság
elutasította azt az indítványi kifogást, amely a Médiatörvény
51. § (2) bekezdése második mondatának megsemmisítését az
Alkotmány 61. §-ára tekintettel kérte.
VI.
1. Az Abtv. 22. § (2) bekezdése értelmében az indítványban meg
kell jelölni a kérelem alapjául szolgáló okot. Nem elég az
Alkotmány rendelkezésére hivatkozni, meg kell indokolni, hogy
az Alkotmány rendelkezéseit a megsemmisíteni kért jogszabály
miért és mennyiben sérti (472/B/2000. AB határozat, ABH 2001,
1655.). Az Alkotmánybíróság visszautasította a Médiatörvény
50. § egészének a megsemmisítésére irányuló indítványi részt,
mert az indítványozó a kifogásolt rendelkezés egyes
bekezdéseire vonatkozóan nem terjesztett elő határozott
kérelmet.
2. Az Alkotmánybíróság visszautasította a beadványnak azt a
részét is, amelyben az indítványozó a vonatkozó alkotmányos
szakasz(ok) pontos megjelölése nélkül kérte a Médiatörvény 51.
§ (4) bekezdése alkotmányellenességének a megállapítását és
megsemmisítését.
3. Visszautasította továbbá azt az indítványi kérelmet,
amelyben a panaszos azt kérte az Alkotmánybíróságtól, „hogy
kellő garanciák híján az alkotmányos védelem szempontjából
nyilvánítsa aggályosan hiányosnak” a Médiatörvény 49. § (6)
bekezdését. Az Alkotmánybíróság e kifogásokat az Abtv. 22. §
(1) bekezdése alapján – határozott kérelem hiányában – nem
tekintette érdemben elbírálható indítványi elemeknek.
Az Alkotmánybíróság ideiglenes ügyrendjéről és annak
közzétételéről szóló módosított és egységes szerkezetbe
foglalt 3/2001. (XII. 3.) Tü. határozat (ABH 2003, 2065., a
továbbiakban: Ügyrend) 29. § b) pontja alapján, hatásköre
hiányában visszautasította az Alkotmánybíróság a Médiatörvény
49. § (6) bekezdése kapcsán az ORTT gyakorlatát kifogásoló
indítványrészt.
4. Végül az Ügyrend 29. § b) pontja alapján, hatásköre
hiányában visszautasította az Alkotmánybíróság az
indítványozónak azt a kérelmét is, hogy alkotmánybírósági
határozat mondja ki: „a politikai pártok semmilyen formában
nem avatkozhatnak be a közszolgálati média működésébe, a
Panaszbizottságnál kizárólag állampolgárok tehetnek panaszt
jogos egyéni érdekeit védelmében”.
A határozat Magyar Közlönyben történő közzététele az Abtv. 41.
§-án alapul.
Dr. Bihari Mihály
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Balogh Elemér Dr. Bragyova András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Erdei Árpád Dr. Harmathy Attila
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Holló András Dr. Kiss László
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kovács Péter Dr. Kukorelli István
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Dr. Paczolay Péter
alkotmánybíró
Dr. Kovács Péter alkotmánybíró párhuzamos indokolása
Egyetértek a határozat rendelkező részében foglaltakkal,
azonban fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy a Médiatörvény 48.
§ (3) bekezdése szerinti ún. „egyéb panaszok” eljárás –
annyiban, amennyiben ennek során a Médiatörvény alapelveinek
(az Alkotmány tiszteletben tartása, az emberi jogok
megsértésétől való tartózkodás, a kirekesztés és a
gyűlöletkeltés tilalma, a vallási és hitbeli meggyőződés
tiszteletben tartása) megsértését panaszolják – olyan korlátját
jelenti a véleménynyilvánítási szabadságnak, amely tartalmilag
összeegyeztethető azokkal a nemzetközi jogi koordinátákkal,
amelyek között Magyarország a véleménynyilvánítási szabadságot
biztosítani köteles.
A véleménynyilvánítási szabadságnak fenti tartalmú, természetes
korlátai egybeesnek azokkal, amelyeket az 1976. évi 8.
törvényerejű rendelettel kihirdetett, a Polgári és Politikai
Jogok Nemzetközi Egyezségokmányának 19. cikke és az 1993. évi
XXXI. törvénnyel kihirdetett Emberi Jogok Európai Egyezményének
10. cikke is tartalmaz, különös tekintettel arra, ahogyan
azokat az Emberi Jogok Bizottsága vagy utóbbi esetében az
Emberi Jogok Európai Bírósága értelmezte a közrend, közerkölcs
és mások jogainak vagy jóhírének védelme címén, egy
demokratikus társadalomban szükséges mértékig alkalmazható
korlátozásokat és megszorításokat. A gyűlöletkeltés elleni
fellépést illetve annak a nemzeti jogszabályrendszernek a
megteremtését vagy kibővítését, amelyik a jogállamiság
szabályait figyelembe véve megakadályozza, hogy a
szólásszabadság mögé a legalapvetőbb emberi jogok megsértői
rejtőzzenek az Európa Tanács Miniszteri Bizottsága, illetve a
Rasszizmus és Intolerancia Elleni Európai Bizottság (ECRI) több
határozatukban is sürgették. A Miniszteri Bizottság ajánlásai
közül mindenekelőtt az ún. gyűlöletbeszédről szóló, 1997.
október 30-án elfogadott, n°(97)20 ajánlás a legfontosabb,
amelynek hét elve – az Emberi Jogok Európai Bíróságának
joggyakorlatát is szintetizálva – részletesen felsorolja azokat
a feltétlenül megteendő, illetve a szükséges esetben ezeken túl
is tehető lépéseket, amelyek kiemelkedő fontosságú terepe a
média. Emellett a válaszjogról szóló, 2004. december 15-én
elfogadott n° (2004)16 ajánlást, a médiáról és a tolerancia
kultúrájáról 1997. október 30-án elfogadott n°(97)21 ajánlást
illetve az ugyanezen a napon elfogadott, az erőszak
tükröződéséről az elektronikus médiában című, n° (97)19
ajánlást tartom irányadónak, külön is kiemelve előbbiben a 2.
pontban foglaltakat, utóbbiban pedig a 3. irányelv ii. és iii.
pontjait. Az ECRI esetében – ezzel egybevágóan – a 2002.
december 13-án elfogadott, a rasszizmus és a faji
megkülönbözetés elleni nemzeti jogalkotásokról szóló n° 7
illetve az antiszemitizmus elleni harcról 2004. június 25-én
elfogadott n° 9 ajánlás tartalmaz szabályokat a médiumokra
irányuló, illetve az állami szubvenciók feltételhez kötésére és
a szubvenció megvonására vonatkozó szabályokat, az ezeket az
elveket be nem tartókkal szemben. Az ECRI-nek Magyarországról
készített, 1999. június 18-án elfogadott, a magyar Kormány
által tudomásul vett, CRI(2000)5 jelzetű, n° 2.
országjelentésében foglalt 11. és 23-24. paragrafusai
(amelyeket a jelentéshez csatolt melléklet tanúsága szerint,
egyes egyéb paragrafusoktól eltérően nem is vitatott a
Kormány), szintén alátámasztják az ún. egyéb panaszok
eljárásnak a tartalmi fontosságát.
Így tehát a megsemmisítés – nézetem szerint – ebben az esetben
szükségképpen jogalkotási feladatot eredményez.
Budapest, 2007. január 16.
Dr. Kovács Péter
alkotmánybíró
. |