Hungarian
Ügyszám:
.
1058/B/1991
Előadó alkotmánybíró: Kilényi Géza Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 1058/B/1991. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1992/481
.
A döntés kelte: Budapest, 02/10/1992
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                  A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az  Alkotmánybíróság  jogszabály  alkotmányellenességének
    utólagos megállapítására és megsemmisítésére irányuló
    indítvány alapján meghozta a következő

                          határozatot:

    Az Alkotmánybíróság a helyi önkormányzatokról szóló 1990.
    évi LXV.  törvény 24.  § (1) bekezdésében, valamint 28. §
    (1)-(2)      bekezdésében      foglalt      rendelkezések
    alkotmányellenességének     megállapítására     vonatkozó
    indítványt   és   megsemmisítésükre   irányuló   kérelmet
    elutasítja.
                              Indokolás

      1.  Öt   budapesti  regionális  alapítvány  és  egyesület
      képviselői az Alkotmány 2. § (2) bekezdésében, 42. §-ában
      meghatározott követelményekkel  ellentétesnek  tartják  a
      helyi önkormányzatokról  szóló  1990.  évi  LXV.  törvény
      /továbbiakban: Ötv./ 24. § (1) bekezdésében és 28. § (1)-
      (2)  bekezdésében   foglalt  rendelkezéseket.  Felfogásuk
      szerint  az   Ötv.  24.   §-a,  amely   előírja,  hogy  a
      képviselőtestüle-  ti  bizottságok  tagjainak  több  mint
      felét a  települési képviselők  közül kell  választani, a
      lakossági   szervezetek,    alapítványok    képviselőinek
      esetleges mellőzése  révén "teljesen  belterjessé teszi a
      bizottsági munkát,  sőt meg- fosztja a lakosságot attól a
      jogától, hogy - az Alkotmány 2. § (2) bekezdése szerint -
      "közvetlenül is  gyakorolhassa  a  népszuverenitást".  Az
      Ötv.  28.   §-ának  a   település-   részi   önkormányzat
      létrehozására,  illetve  egyes  testületi  hatáskörök  és
      részönkormányzati átruházására  vonatkozó  rendelkezéseit
      pedig azért  vélik alkotmányellenesnek, mert a lakosságra
      eső rendelkezési  és vagyoni jogokat képviselőtestületnek
      nem kötelessége  átruházni, csupán lehetősége. Így "írott
      jogok"  maradnak   az  Alkotmány   42.  §-ának   azok  az
      előírásai, melyek  szerint a  választópolgárok közösségét
      megilleti a helyi önkormányzás joga.

      2. Indítványozóknak  a  támadott  törvényi  rendelkezések
      alkotmányellenességével   kapcsolatos   álláspontja   nem
      megalapozott.

      Az Alkotmánynak  az indítványozók  által is megjelölt 42.
      §-a egyebek  között  kimondja  "a  főváros  és  kerületei
      választópolgárainak   közösségét    megilleti   a   helyi
      önkormányzás    joga.     A    helyi    önkormányzás    a
      választópolgárok közösségét érintő helyi közügyek önálló,
      demokratikus intézése,  a helyi  közhatalomnak a lakosság
      érdekében  való   gyakorlása".  Miután  azonban  a  helyi
      önkormányzás  gyakorlása   elméletileg  a  legkülönbözőbb
      módszerek és  szervezeti formák  alkalmazása révén  volna
      lehetséges,  a   42.  §   idézett   rendelkezése   szoros
      összefüggésben áll  az  Alkotmány  44.  §-ával,  amelynek
      értelmében "a  választópolgárok a  helyi önkormányzást az
      általuk  válaszott   képviselőtestület  útján,  illetőleg
      helyi népszavazással gyakorolják."

      Az utóbbi  rendelkezéssel nem áll ellentétben az Ötv. 24.
      és 28.  §-a, amelyekből  kitűnik, hogy  a  településrészi
      önkormányzat a  helyi képviselőtestület  szerve, amelynek
      elnökét  és   tagjainak  több  mint  felét  a  települési
      képviselők közül kell választani.

      Ugyanakkor  az   Alkotmánybíróság  rámutat:  az  említett
      rendelkezésekből     nem      következik,     hogy      a
      választópolgároknak az egyesülési jog alapján létrehozott
      társadalmi  szervezeteit   a  törvény   kirekesztené   az
      önkormányzásban való  részvételből. Semmi  akadálya nincs
      ugyanis annak,  hogy az említett szervezetek tagjait vagy
      vezetőit települési  képviselővé válasszák.  Annak  sincs
      akadálya, hogy  e szervezetek  képviselőit - akkor is, ha
      nem települési képviselők - megválasszák a településrészi
      önkormányzat teljesjogú tagjává. S végül az Ötv. 8. § (5)
      bekezdése  kimondja:   "a   települési   önkormányzat   a
      feladatai  körében   támogatja  a  lakosság  önszerveződő
      közösségeinek   a    tevékenységét,    együttműködik    e
      közösségekkel".

      Az sem  ellentétes az  Alkotmány 42. §-ában foglaltakkal,
      hogy  az  Ötv.  -  az  55.  §-ában  foglalt  kivételektől
      eltekintve   -    a   képviselőtestületre   bízza   annak
      eldöntését: a  testület mely  hatásköreit  ruházza  át  a
      településrészi önkormányzatra, s milyen anyagi eszközöket
      ad a  számára. Ez  a  szabályozás  okszerű  következménye
      annak, hogy  a  településrészi  önkormányzat  nem  önálló
      önkormányzat, hanem  a települési  önkormányzat képviselő
      testületének egyik szerve.
                            Dr. Sólyom László
                       az Alkotmánybíróság elnöke

            Dr. Ádám Antal                   Dr. Herczegh Géza
            alkotmánybíró                       alkotmánybíró

         Dr. Zlinszky János                 Dr. Lábady Tamás
            alkotmánybíró                     alkotmánybíró

          Dr. Schmidt Péter                  Dr. Szabó András
            alkotmánybíró                      alkotmánybíró

        Dr. Tersztyánszky Ödön               Dr. Vörös Imre
            alkotmánybíró                     alkotmánybíró

                            Dr. Kilényi Géza
                          előadó alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        1058/B/1991
        Date of the decision:
        .
        02/10/1992
        .
        .