Hungarian
Ügyszám:
.
763/B/1997
Előadó alkotmánybíró: Harmathy Attila Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 763/B/1997. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2004/1151
.
A döntés kelte: Budapest, 02/03/2004
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                    A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !
                                   

        Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
    utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta az
    alábbi

                             határozatot:
                                   
        Az Alkotmánybíróság elutasítja

    - a Magyar Köztársaság és Ukrajna között a jószomszédság és az
     együttműködés alapjairól Kijevben, az 1991. évi  december  hó
     6.  napján  aláírt Szerződés kihirdetéséről szóló  1995.  évi
     XLV. törvénnyel közzétett Szerződés 2. cikk második mondata,

    -  a  Magyar  Köztársaság  és  a  Szlovák  Köztársaság  között
     Párizsban,   1995.  március  19-én  aláírt,   a   jószomszédi
     kapcsolatokról  és a baráti együttműködésről szóló  Szerződés
     kihirdetéséről  szóló  1997. évi XLIII. törvénnyel  közzétett
     Szerződés 3. cikk (l) bekezdése második mondata

    -  a  Magyar Köztársaság és Románia között Temesvárott,  1996.
     szeptember  16-án  aláírt, a megértésről, az együttműködésről
     és  a  jószomszédságról szóló Szerződés kihirdetéséről  szóló
     1997.  évi  XLIV.  törvénnyel  közzétett  Szerződés  4.  cikk
     második mondata

    alkotmányellenességének  megállapítására  és  megsemmisítésére
    irányuló indítványt.
                                 Indokolás
                                     
                                    I.
                                     
      1.   Az  indítványozó  azt  kérte,  hogy  az  Alkotmánybíróság
      állapítsa meg
      - a Magyar Köztársaság és Ukrajna között a jószomszédság és az
       együttműködés alapjairól Kijevben, az 1991. évi  december  hó
       6.  napján  aláírt Szerződés kihirdetéséről szóló  1995.  évi
       XLV. törvénnyel közzétett Szerződés (a továbbiakban: Sz1.) 2.
       cikke második mondatának,
      - a Magyar Köztársaság és a Szlovák Köztársaság között
       Párizsban, 1995. március 19-én aláírt, a jószomszédi
       kapcsolatokról és a baráti együttműködésről szóló Szerződés
       kihirdetéséről szóló 1997. évi XLIII. törvénnyel közzétett
       Szerződés (a továbbiakban: Sz2.) 3. cikk (l) bekezdése
       második mondatának,
      - a Magyar Köztársaság és Románia között Temesvárott, 1996.
       szeptember 16-án aláírt, a megértésről, az együttműködésről
       és a jószomszédságról szóló Szerződés kihirdetéséről szóló
       1997. évi XLIV. törvénnyel közzétett Szerződés (a
       továbbiakban: Sz3.) 4. cikke második mondatának

      alkotmányellenességét és semmisítse meg ezeket a
      rendelkezéseket.

      Az  indítványozó  kérelmét azzal indokolta,  hogy  a  támadott
      rendelkezések  sértik  az Alkotmány 2.  §-a  (1)  bekezdésének
      elveit,  hivatkozott továbbá az Alkotmány 5. és 6. §-ának  (3)
      bekezdésére  is. Álláspontja szerint „[a] magyar állam  a  nép
      szabadsága és hatalma, a nemzet szuverenitása érdekében védi a
      mindenkori  határokat. Ellenkező esetben a Magyar  Köztársaság
      lenne  az  egyetlen állam a világon, amely – szembeszállva  az
      államok   szuverén   egyenlőségének   cogens   elvével   saját
      szuverenitásának csorbítása érdekében – alkotmányosan zárná ki
      a  számára  előnyös  határváltozások  és  nemzetközi  jogviták
      indításának lehetőségét.”

      2.   Az   indítványozó  törvényekkel  kihirdetett   nemzetközi
      szerződések    egyes    részeit    támadta.    Kérelmét     az
      Alkotmánybíróságról  szóló  1989.  évi   XXXII.   törvény   (a
      továbbiakban:  Abtv.) 1. §-ának b) pontjára,  21.  §-ának  (2)
      bekezdésére és 37. §-ára hivatkozással terjesztette elő.

      Az Abtv.-nek az indítványban hivatkozott rendelkezései szerint
      jogszabály,  valamint az állami irányítás egyéb  jogi  eszköze
      alkotmányellenességének     utólagos     vizsgálatát     bárki
      indítványozhatja, az indítványban javasolni kell a rendelkezés
      teljes vagy részleges megsemmisítését.

      Az  Alkotmánybíróság  a 4/1997. (I. 22.) AB  határozatban  már
      megvizsgálta, hogy sor kerülhet-e az Abtv. 1. §-ának b) pontja
      alapján   jogszabállyal   kihirdetett   nemzetközi   szerződés
      alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára. A  határozat  a
      rendelkező  rész 1. és 2. pontjában kimondta,  hogy  az  Abtv.
      hivatkozott  rendelkezése  alapján  a  nemzetközi   szerződést
      kihirdető  jogszabály  tárgya lehet  utólagos  alkotmányossági
      vizsgálatnak   és   a   vizsgálat   a   nemzetközi   szerződés
      alkotmányellenességének kérdésére is  kiterjedhet  (ABH  1997,
      41.).

      A  fentiek  alapján  –  tekintettel arra,  hogy  az  indítvány
      megfelel az Abtv.-ben az elbírálás feltételeként meghatározott
      követelményeknek   –   az   Alkotmánybíróság   az    indítvány
      elbírálására hatáskörét megállapította.

                                    II.
                                     
      Az indítvány elbírálásánál figyelembe vett jogszabályok:

      a/ az Alkotmány hivatkozott rendelkezései:
      „2.   §  (1)  A  Magyar  Köztársaság  független,  demokratikus
      jogállam.”
      „5.  §  A Magyar Köztársaság állama védi a nép szabadságát  és
      hatalmát,  az  ország  függetlenségét  és  területi   épségét,
      valamint a nemzetközi szerződésekben rögzített határait.”
      „6.  §  (3) A Magyar Köztársaság felelősséget érez a  határain
      kívül  élő magyarok sorsáért, és előmozdítja a Magyarországgal
      való kapcsolatuk ápolását.”

      b/ az indítvánnyal támadott jogszabályhelyek:
      az Sz1. 2. cikke:
      „A  Szerződő Felek az Egyesült Nemzetek Alapokmányában  és  az
      Európai     Biztonsági     és    Együttműködési     Értekezlet
      dokumentumaiban  vállalt  kötelezettségeikkel  összhangban   a
      közöttük esetleg felmerülő vitákat kizárólag békés eszközökkel
      oldják meg. Soha, semmilyen körülmények között sem alkalmazzák
      egymással szemben elsőként fegyveres erőiket.
      A  Felek  tiszteletben  tartják egymás  területi  épségét,  és
      kijelentik,  hogy  egymással szemben nincs,  és  nem  is  lesz
      területi követelésük.”

      az Sz2. 3. cikkének (1) bekezdése:
      „A  Szerződő Felek a nemzetközi jog alapelveivel és  normáival
      összhangban  megerősítik,  hogy  tiszteletben  tartják   közös
      államhatáruk    sérthetetlenségét    és    egymás     területi
      integritását.  Megerősítik,  hogy egymással  szemben  területi
      követelésük nincs és ilyet a jövőben sem támasztanak.”

      az Sz3. 4. cikke:
      „A  Szerződő  Felek, a nemzetközi jog elveivel  és  normáival,
      valamint   a   Helsinki  Záróokmány  alapelveivel  összhangban
      megerősítik,   hogy   tiszteletben   tartják   közös   határuk
      sérthetetlenségét  és  a  másik  Fél  területi   integritását.
      Úgyszintén   megerősítik,  hogy  egymással  szemben   területi
      követelésük nincsen és ilyet a jövőben sem támasztanak.”

                                   III.
                                     
      Az indítvány nem megalapozott.

      1.  Az  indítványozó  három nemzetközi szerződésnek  azokat  a
      rendelkezéseit  támadja, amelyek szerint a  szerződést  aláíró
      államok  kijelentik,  hogy nem támasztanak  egymással  szemben
      területi követeléseket.

      2.   Az  Alkotmány  2.  §-ának  (1)  bekezdése  akkor,  amikor
      kimondja,  hogy a Magyar Köztársaság független és demokratikus
      jogállam, meghatározza az Országgyűlés és a Kormány, általában
      a  közhatalom gyakorlásának kereteit. A korlátok a  nemzetközi
      szerződések   megkötésére  és  kihirdetésére  is  vonatkoznak.
      Nemzetközi   szerződés   megkötése   nem   jelenthet   burkolt
      alkotmánymódosítást,   nemzetközi  kötelezettségvállalás   nem
      járhat   az  Alkotmány  sérelmével  [30/1998.  (VI.  25.)   AB
      határozat, ABH 1998, 220, 233, 234.]. Önmagában az a körülmény
      azonban,   hogy  az  állam  valamilyen  területen   nemzetközi
      szerződéssel   korlátozza  tevékenységét,   nem   jelenti   az
      Alkotmány  sérelmét.  Az  államok önkorlátozása  által  jönnek
      létre  az  államok együttműködésének feltételei [5/2001.  (II.
      28.) AB határozat, ABH 2001, 86, 89.].

      Az   Alkotmány  2.  §-ának  (1)  bekezdésébe  a  független  és
      demokratikus  állam  elvet  az Alkotmány  módosításáról  szóló
      1989.  évi  XXXI. törvény iktatta be [a 2. § (1)  bekezdésének
      jelenlegi  szövegét  azután az Alkotmány  módosításáról  szóló
      1990.  évi  XL.  törvény határozta meg]. Az  1989.  évi  XXXI.
      törvény  tervezetének  indokolása  kiemelte,  hogy  a   Magyar
      Köztársaság  szuverén  állam  és  biztosítani  kell,  hogy   a
      szuverenitás  minden  korlátozástól  mentes  legyen.  Kimondta
      azonban azt is, hogy „[az] első és második világháborút követő
      békeszerződések nyomán kialakult európai határok realitását  –
      tekintettel   a   világpolitikai  erőviszonyokra,   szövetségi
      rendszerünkre  –  nem  lehet kétségbe vonni,  ez  azonban  nem
      jelenti  azt, hogy a kialakult sajátos nemzetiségi viszonyokra
      ne kellene fokozott figyelmet fordítani. Ezért az Alkotmány is
      rögzíti, hogy a határainkon túl lévő magyarság tekintetében az
      anyaország  jelentős  szerepet  kíván  betölteni.”  Rámutatott
      továbbá  arra is, hogy „[a] Magyar Köztársaság elemi érdekének
      tekinti,   hogy  jogrendszere  a  nemzetközi  jog  általánosan
      elismert  szabályaival összhangban legyen.  Ennek  alkotmányos
      rögzítése  egyúttal  a  jogalkotás számára  zsinórmértékül  is
      szolgál.”

      A    jogszabállyal    kihirdetett    nemzetközi    szerződések
      alkotmányossági vizsgálatával foglalkozó 4/1997. (I.  22.)  AB
      határozat  –  az  Alkotmány 7. §-ának (1) bekezdésével  és  az
      Alkotmányt módosító Országgyűlésnek az indokolásban kifejezett
      szándékával  összhangban – kimondta,  hogy  a  nemzetközi  jog
      általánosan  elismert szabályai nem állnak ugyan az  Alkotmány
      szintjén,  de  az  Alkotmányt  a  nemzetközi  jog  e   sajátos
      szabályaira figyelemmel kell értelmezni (ABH 1997, 41, 51.).

      3.  A nemzetközi jog általánosan elismert szabálya az Egyesült
      Nemzetek   Alapokmányának   2.   cikkében   található   az   a
      rendelkezés,   amely  szerint  az  ENSZ  valamennyi   tagjának
      tartózkodnia  kell  –  többek között – a  más  állam  területi
      épsége  ellen  irányuló  erőszakkal  való  fenyegetéstől  vagy
      erőszak  alkalmazásától (az Alapokmányt a magyar  jog  részévé
      tette    az   Egyesült   Nemzetek   Alapokmányának   törvénybe
      iktatásáról szóló 1956. évi I. törvény).

      Az  ENSZ Alapokmányának céljai és elvei alapján határozta  meg
      az  Európai Biztonsági és Együttműködési Értekezlet a Helsinki
      Záróokmány  szövegét. A Záróokmány 1. fejezet III.  rész  első
      bekezdése  szerint a résztvevő államok (így  Magyarország  is)
      sérthetetlennek tekintik egymás határait, valamint  valamennyi
      európai  állam határát. Az 1. fejezet IV. rész első  bekezdése
      pedig  kimondja, hogy a résztvevő államok tiszteletben tartják
      minden egyes résztvevő állam területi épségét.

      4.  Mind az ENSZ Alapokmánya, mind a Helsinki Záróokmány a II.
      világháború után kialakult helyzetet veszi alapul  az  államok
      területi  sérthetetlenségére  vonatkozó  szabályainál.  A  II.
      világháború  után  Magyarország által  aláírt  és  kihirdetett
      békeszerződés  1.  cikke  meghatározta  Magyarország  határait
      Romániával, a Szovjetunióval és Csehszlovákiával (a  Párizsban
      1947.  évi  február hó 10. napján kelt békeszerződés tárgyában
      meghozott 1947. évi XVIII. törvény).

      Az    a   három   nemzetközi   szerződés,   amelynek   egy-egy
      rendelkezését támadja az indítványozó, kimondja, hogy az  ENSZ
      Alapokmányának céljai, valamint elvei és az Európai Biztonsági
      és  Együttműködési Értekezlet Záróokmánya alapján fogalmaz meg
      szabályokat (Sz1. és Sz2. preambuluma, Sz3. 3. és  4.  cikke).
      Ezen  az  alapon  a  támadott  szabályok  lényegileg  az  ENSZ
      Alapokmányának   és   a  Helsinki  Záróokmánynak   megfelelően
      megerősítik  a Párizsban aláírt békeszerződésben meghatározott
      határokat.  Továbblépést az jelent, hogy  mindhárom  szerződés
      megfogalmaz  –  a  békeszerződésben  nem  szereplő   –   olyan
      szabályokat,  amelyek a szerződést kötő államok területén  élő
      nemzeti  kisebbségek jogainak védelmét, a nemzeti  kisebbségek
      kultúrájának   és   kulturális   emlékműveinek   fennmaradását
      szolgálják,  az  asszimilációs  politikát  tiltják.  Egyébként
      mindhárom   szerződés  tartalmaz  rendelkezést  a  szerződéses
      viszony megszűnéséről [az Sz1. 22. cikke, az Sz2. 22. cikkének
      (1) bekezdése, az Sz3. 23. cikke].

      Mindennek  alapján  az Alkotmánybíróság azt  állapította  meg,
      hogy   az   indítványozó  által  támadott  rendelkezések   nem
      ellentétesek az Alkotmány 2. §-ának (1) bekezdésével.

      Az  indítványozó  az Alkotmány 2. §-ának (1) bekezdésén  kívül
      hivatkozott  az  5. §-ra és a 6. § (3) bekezdésére  is,  de  a
      támadott    rendelkezések   alkotmányellenességére   vonatkozó
      érvelése  a  2.  §  (1)  bekezdésében  deklarált  szuverenitás
      elvének  sérelmére  vonatkozott. Ezért az Alkotmánybíróság  az
      indítványban    említett    többi    rendelkezés    sérelmének
      vizsgálatával nem foglalkozott.

      A kifejtettek alapján az Alkotmánybíróság a rendelkező részben
      foglaltak szerint határozott.
                               Dr. Holló András
                          az Alkotmánybíróság elnöke
                                       
            Dr. Bihari Mihály                        Dr. Czúcz Ottó
            alkotmánybíró                             alkotmánybíró
                                       
            Dr. Erdei Árpád                     Dr. Harmathy Attila
            alkotmánybíró                      előadó alkotmánybíró
                                       
            Dr. Kiss László                    Dr. Kukorelli István
            alkotmánybíró                             alkotmánybíró
                                       
            Dr. Strausz János    Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
            alkotmánybíró                             alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        763/B/1997
        Date of the decision:
        .
        02/03/2004
        .
        .