A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta az
alábbi
határozatot:
Az Alkotmánybíróság elutasítja
- a Magyar Köztársaság és Ukrajna között a jószomszédság és az
együttműködés alapjairól Kijevben, az 1991. évi december hó
6. napján aláírt Szerződés kihirdetéséről szóló 1995. évi
XLV. törvénnyel közzétett Szerződés 2. cikk második mondata,
- a Magyar Köztársaság és a Szlovák Köztársaság között
Párizsban, 1995. március 19-én aláírt, a jószomszédi
kapcsolatokról és a baráti együttműködésről szóló Szerződés
kihirdetéséről szóló 1997. évi XLIII. törvénnyel közzétett
Szerződés 3. cikk (l) bekezdése második mondata
- a Magyar Köztársaság és Románia között Temesvárott, 1996.
szeptember 16-án aláírt, a megértésről, az együttműködésről
és a jószomszédságról szóló Szerződés kihirdetéséről szóló
1997. évi XLIV. törvénnyel közzétett Szerződés 4. cikk
második mondata
alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére
irányuló indítványt.
Indokolás
I.
1. Az indítványozó azt kérte, hogy az Alkotmánybíróság
állapítsa meg
- a Magyar Köztársaság és Ukrajna között a jószomszédság és az
együttműködés alapjairól Kijevben, az 1991. évi december hó
6. napján aláírt Szerződés kihirdetéséről szóló 1995. évi
XLV. törvénnyel közzétett Szerződés (a továbbiakban: Sz1.) 2.
cikke második mondatának,
- a Magyar Köztársaság és a Szlovák Köztársaság között
Párizsban, 1995. március 19-én aláírt, a jószomszédi
kapcsolatokról és a baráti együttműködésről szóló Szerződés
kihirdetéséről szóló 1997. évi XLIII. törvénnyel közzétett
Szerződés (a továbbiakban: Sz2.) 3. cikk (l) bekezdése
második mondatának,
- a Magyar Köztársaság és Románia között Temesvárott, 1996.
szeptember 16-án aláírt, a megértésről, az együttműködésről
és a jószomszédságról szóló Szerződés kihirdetéséről szóló
1997. évi XLIV. törvénnyel közzétett Szerződés (a
továbbiakban: Sz3.) 4. cikke második mondatának
alkotmányellenességét és semmisítse meg ezeket a
rendelkezéseket.
Az indítványozó kérelmét azzal indokolta, hogy a támadott
rendelkezések sértik az Alkotmány 2. §-a (1) bekezdésének
elveit, hivatkozott továbbá az Alkotmány 5. és 6. §-ának (3)
bekezdésére is. Álláspontja szerint „[a] magyar állam a nép
szabadsága és hatalma, a nemzet szuverenitása érdekében védi a
mindenkori határokat. Ellenkező esetben a Magyar Köztársaság
lenne az egyetlen állam a világon, amely – szembeszállva az
államok szuverén egyenlőségének cogens elvével saját
szuverenitásának csorbítása érdekében – alkotmányosan zárná ki
a számára előnyös határváltozások és nemzetközi jogviták
indításának lehetőségét.”
2. Az indítványozó törvényekkel kihirdetett nemzetközi
szerződések egyes részeit támadta. Kérelmét az
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a
továbbiakban: Abtv.) 1. §-ának b) pontjára, 21. §-ának (2)
bekezdésére és 37. §-ára hivatkozással terjesztette elő.
Az Abtv.-nek az indítványban hivatkozott rendelkezései szerint
jogszabály, valamint az állami irányítás egyéb jogi eszköze
alkotmányellenességének utólagos vizsgálatát bárki
indítványozhatja, az indítványban javasolni kell a rendelkezés
teljes vagy részleges megsemmisítését.
Az Alkotmánybíróság a 4/1997. (I. 22.) AB határozatban már
megvizsgálta, hogy sor kerülhet-e az Abtv. 1. §-ának b) pontja
alapján jogszabállyal kihirdetett nemzetközi szerződés
alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára. A határozat a
rendelkező rész 1. és 2. pontjában kimondta, hogy az Abtv.
hivatkozott rendelkezése alapján a nemzetközi szerződést
kihirdető jogszabály tárgya lehet utólagos alkotmányossági
vizsgálatnak és a vizsgálat a nemzetközi szerződés
alkotmányellenességének kérdésére is kiterjedhet (ABH 1997,
41.).
A fentiek alapján – tekintettel arra, hogy az indítvány
megfelel az Abtv.-ben az elbírálás feltételeként meghatározott
követelményeknek – az Alkotmánybíróság az indítvány
elbírálására hatáskörét megállapította.
II.
Az indítvány elbírálásánál figyelembe vett jogszabályok:
a/ az Alkotmány hivatkozott rendelkezései:
„2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus
jogállam.”
„5. § A Magyar Köztársaság állama védi a nép szabadságát és
hatalmát, az ország függetlenségét és területi épségét,
valamint a nemzetközi szerződésekben rögzített határait.”
„6. § (3) A Magyar Köztársaság felelősséget érez a határain
kívül élő magyarok sorsáért, és előmozdítja a Magyarországgal
való kapcsolatuk ápolását.”
b/ az indítvánnyal támadott jogszabályhelyek:
az Sz1. 2. cikke:
„A Szerződő Felek az Egyesült Nemzetek Alapokmányában és az
Európai Biztonsági és Együttműködési Értekezlet
dokumentumaiban vállalt kötelezettségeikkel összhangban a
közöttük esetleg felmerülő vitákat kizárólag békés eszközökkel
oldják meg. Soha, semmilyen körülmények között sem alkalmazzák
egymással szemben elsőként fegyveres erőiket.
A Felek tiszteletben tartják egymás területi épségét, és
kijelentik, hogy egymással szemben nincs, és nem is lesz
területi követelésük.”
az Sz2. 3. cikkének (1) bekezdése:
„A Szerződő Felek a nemzetközi jog alapelveivel és normáival
összhangban megerősítik, hogy tiszteletben tartják közös
államhatáruk sérthetetlenségét és egymás területi
integritását. Megerősítik, hogy egymással szemben területi
követelésük nincs és ilyet a jövőben sem támasztanak.”
az Sz3. 4. cikke:
„A Szerződő Felek, a nemzetközi jog elveivel és normáival,
valamint a Helsinki Záróokmány alapelveivel összhangban
megerősítik, hogy tiszteletben tartják közös határuk
sérthetetlenségét és a másik Fél területi integritását.
Úgyszintén megerősítik, hogy egymással szemben területi
követelésük nincsen és ilyet a jövőben sem támasztanak.”
III.
Az indítvány nem megalapozott.
1. Az indítványozó három nemzetközi szerződésnek azokat a
rendelkezéseit támadja, amelyek szerint a szerződést aláíró
államok kijelentik, hogy nem támasztanak egymással szemben
területi követeléseket.
2. Az Alkotmány 2. §-ának (1) bekezdése akkor, amikor
kimondja, hogy a Magyar Köztársaság független és demokratikus
jogállam, meghatározza az Országgyűlés és a Kormány, általában
a közhatalom gyakorlásának kereteit. A korlátok a nemzetközi
szerződések megkötésére és kihirdetésére is vonatkoznak.
Nemzetközi szerződés megkötése nem jelenthet burkolt
alkotmánymódosítást, nemzetközi kötelezettségvállalás nem
járhat az Alkotmány sérelmével [30/1998. (VI. 25.) AB
határozat, ABH 1998, 220, 233, 234.]. Önmagában az a körülmény
azonban, hogy az állam valamilyen területen nemzetközi
szerződéssel korlátozza tevékenységét, nem jelenti az
Alkotmány sérelmét. Az államok önkorlátozása által jönnek
létre az államok együttműködésének feltételei [5/2001. (II.
28.) AB határozat, ABH 2001, 86, 89.].
Az Alkotmány 2. §-ának (1) bekezdésébe a független és
demokratikus állam elvet az Alkotmány módosításáról szóló
1989. évi XXXI. törvény iktatta be [a 2. § (1) bekezdésének
jelenlegi szövegét azután az Alkotmány módosításáról szóló
1990. évi XL. törvény határozta meg]. Az 1989. évi XXXI.
törvény tervezetének indokolása kiemelte, hogy a Magyar
Köztársaság szuverén állam és biztosítani kell, hogy a
szuverenitás minden korlátozástól mentes legyen. Kimondta
azonban azt is, hogy „[az] első és második világháborút követő
békeszerződések nyomán kialakult európai határok realitását –
tekintettel a világpolitikai erőviszonyokra, szövetségi
rendszerünkre – nem lehet kétségbe vonni, ez azonban nem
jelenti azt, hogy a kialakult sajátos nemzetiségi viszonyokra
ne kellene fokozott figyelmet fordítani. Ezért az Alkotmány is
rögzíti, hogy a határainkon túl lévő magyarság tekintetében az
anyaország jelentős szerepet kíván betölteni.” Rámutatott
továbbá arra is, hogy „[a] Magyar Köztársaság elemi érdekének
tekinti, hogy jogrendszere a nemzetközi jog általánosan
elismert szabályaival összhangban legyen. Ennek alkotmányos
rögzítése egyúttal a jogalkotás számára zsinórmértékül is
szolgál.”
A jogszabállyal kihirdetett nemzetközi szerződések
alkotmányossági vizsgálatával foglalkozó 4/1997. (I. 22.) AB
határozat – az Alkotmány 7. §-ának (1) bekezdésével és az
Alkotmányt módosító Országgyűlésnek az indokolásban kifejezett
szándékával összhangban – kimondta, hogy a nemzetközi jog
általánosan elismert szabályai nem állnak ugyan az Alkotmány
szintjén, de az Alkotmányt a nemzetközi jog e sajátos
szabályaira figyelemmel kell értelmezni (ABH 1997, 41, 51.).
3. A nemzetközi jog általánosan elismert szabálya az Egyesült
Nemzetek Alapokmányának 2. cikkében található az a
rendelkezés, amely szerint az ENSZ valamennyi tagjának
tartózkodnia kell – többek között – a más állam területi
épsége ellen irányuló erőszakkal való fenyegetéstől vagy
erőszak alkalmazásától (az Alapokmányt a magyar jog részévé
tette az Egyesült Nemzetek Alapokmányának törvénybe
iktatásáról szóló 1956. évi I. törvény).
Az ENSZ Alapokmányának céljai és elvei alapján határozta meg
az Európai Biztonsági és Együttműködési Értekezlet a Helsinki
Záróokmány szövegét. A Záróokmány 1. fejezet III. rész első
bekezdése szerint a résztvevő államok (így Magyarország is)
sérthetetlennek tekintik egymás határait, valamint valamennyi
európai állam határát. Az 1. fejezet IV. rész első bekezdése
pedig kimondja, hogy a résztvevő államok tiszteletben tartják
minden egyes résztvevő állam területi épségét.
4. Mind az ENSZ Alapokmánya, mind a Helsinki Záróokmány a II.
világháború után kialakult helyzetet veszi alapul az államok
területi sérthetetlenségére vonatkozó szabályainál. A II.
világháború után Magyarország által aláírt és kihirdetett
békeszerződés 1. cikke meghatározta Magyarország határait
Romániával, a Szovjetunióval és Csehszlovákiával (a Párizsban
1947. évi február hó 10. napján kelt békeszerződés tárgyában
meghozott 1947. évi XVIII. törvény).
Az a három nemzetközi szerződés, amelynek egy-egy
rendelkezését támadja az indítványozó, kimondja, hogy az ENSZ
Alapokmányának céljai, valamint elvei és az Európai Biztonsági
és Együttműködési Értekezlet Záróokmánya alapján fogalmaz meg
szabályokat (Sz1. és Sz2. preambuluma, Sz3. 3. és 4. cikke).
Ezen az alapon a támadott szabályok lényegileg az ENSZ
Alapokmányának és a Helsinki Záróokmánynak megfelelően
megerősítik a Párizsban aláírt békeszerződésben meghatározott
határokat. Továbblépést az jelent, hogy mindhárom szerződés
megfogalmaz – a békeszerződésben nem szereplő – olyan
szabályokat, amelyek a szerződést kötő államok területén élő
nemzeti kisebbségek jogainak védelmét, a nemzeti kisebbségek
kultúrájának és kulturális emlékműveinek fennmaradását
szolgálják, az asszimilációs politikát tiltják. Egyébként
mindhárom szerződés tartalmaz rendelkezést a szerződéses
viszony megszűnéséről [az Sz1. 22. cikke, az Sz2. 22. cikkének
(1) bekezdése, az Sz3. 23. cikke].
Mindennek alapján az Alkotmánybíróság azt állapította meg,
hogy az indítványozó által támadott rendelkezések nem
ellentétesek az Alkotmány 2. §-ának (1) bekezdésével.
Az indítványozó az Alkotmány 2. §-ának (1) bekezdésén kívül
hivatkozott az 5. §-ra és a 6. § (3) bekezdésére is, de a
támadott rendelkezések alkotmányellenességére vonatkozó
érvelése a 2. § (1) bekezdésében deklarált szuverenitás
elvének sérelmére vonatkozott. Ezért az Alkotmánybíróság az
indítványban említett többi rendelkezés sérelmének
vizsgálatával nem foglalkozott.
A kifejtettek alapján az Alkotmánybíróság a rendelkező részben
foglaltak szerint határozott.
Dr. Holló András
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Bihari Mihály Dr. Czúcz Ottó
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Erdei Árpád Dr. Harmathy Attila
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Kukorelli István
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Strausz János Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |