Hungarian
Ügyszám:
.
19/B/1990
Előadó alkotmánybíró: Kilényi Géza Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 2/1990. (II. 18.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1990/18
.
A döntés kelte: Budapest, 02/12/1990
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                 A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !

    A  Centrum   Pártok  Nemzeti   Szövetsége,  a  Keresztény
    Demokrata Néppárt  Bács-Kiskun megyei  Szervezete, Müller
    Lajos sződligeti  lakos, valamint  a  Magyar  Köztársaság
    ideiglenes   elnöke    indítványt    nyújtott    be    az
    Alkotmánybírósághoz    az     országgyűlési    képviselők
    választásáról   szóló    törvény   egyes    rendelkezései
    alkotmányellenességének vizsgálatára.

    Az Alkotmánybíróság  - az említett négy ügyet egyesítette
    és  az  indítványok  alapján  a  személyi  számnak  és  a
    lakcímnek  az   ajánló  szelvényen   való   feltüntetését
    illetően     Dr.      Sólyom     László     alkotmánybíró
    különvéleményével - meghozta az alábbi

                          határozatot:

    Az Alkotmánybíróság  megállapítja, hogy  az országgyűlési
    képviselők választásáról  szóló 1989.  évi XXXIV. törvény
    5.  §   (2) - (4)   bekezdése,  10.  §   (4)   bekezdése,
    illetőleg   a    törvény   7.    számú   melléklete   nem
    alkotmányellenes,  ezért   a  hivatkozott   rendelkezések
    megsemmisítésére irányuló kérelmet elutasítja.

    Ugyancsak elutasítja  az  Alkotmánybíróság  az 5.  §  (2)
    bekezdésében   foglaltak    miatt   az    egész   törvény
    megsemmisítésére irányuló kérelmet.

    Az  Alkotmánybíróság  elrendeli  határozatának  a  Magyar
    Közlönyben való közzétételét.
                              Indokolás

      A Centrum Pártok Nemzeti Szövetségének megítélése szerint
      az országgyűlési képviselők választásáról szóló 1989. évi
      XXXIV.  törvénnyel   (a  továbbiakban:  Vjt.)  bevezetett
      ajánló szelvény intézménye alkotmányellenes, mert sérti a
      választás titkosságát,  amelyet az  Alkotmány 71.  §-ának
      (1) bekezdése  biztosít,  továbbá   összeegyeztethetetlen
      az  Alkotmány   59.  §-ával,  amely  a  magántitok  és  a
      személyes adatok  védelméről rendelkezik. Erre alapítva a
      Szövetség az egész Vjt. megsemmisítését kérte.

      Jogszabályhelyre  való   hivatkozás  nélkül  ugyancsak  a
      választás   titkosságának    sérelmére   hivatkozott    a
      Keresztény   Demokrata    Néppárt   Bács-Kiskun    megyei
      Szervezete is, emellett kifogásolta a Vjt-nek a megyei és
      az országos  listákra  vonatkozó  szabályait  is.  Müller
      Lajos  az   Alkotmány  59.   §-ára  hivatkozással   vélte
      alkotmányellenesnek  az   ajánló   szelvényre   vonatkozó
      szabályokat. A  Magyar Köztársaság  ideiglenes elnöke  az
      1990. február  7-én  tartott  politikai  tanácskozáson  a
      centrum-pártok képviselői  által megfogalmazott  aggályok
      nyomán annak  hangsúlyozása mellett, hogy a maga részéről
      e kétségeket nem osztja ugyancsak az ajánló szelvényekkel
      kapcsolatos rendelkezések  alkotmányellenessége tárgyában
      kezdeményezte az Alkotmánybíróság állásfoglalását.

      1.   Az    Alkotmánybíróság   az    indítványok   alapján
      mindenekelőtt az  ajánló szelvények  és az Alkotmánynak a
      szavazás  titkosságára   vonatkozó  rendelkezése  közötti
      kapcsolatot vizsgálta.

      A   Magyar  Köztársaság Alkotmányának 71. § (1) bekezdése
      kimondja,  hogy   az  országgyűlési   képviselőket...   a
      választópolgárok   általános   és   egyenlő   választójog
      alapján,  közvetlen  és  titkos  szavazással  választják.
      Ugyanezen §   (3)   bekezdése  szerint  az  országgyűlési
      képviselők... választásáról  külön törvény rendelkezik. E
      külön törvény ez idő szerint a Vjt.

      A Vjt.  5.  §-ának   (2)   bekezdése  szerint  az  egyéni
      választókerületben  a  jelöléshez  legalább  hétszázötven
      választópolgárnak az  aláírásával  hitelesített  ajánlása
      szükséges. Az  ajánlás megtételére kizárólag az e törvény
      melléklete   szerinti    Ajánló   szelvény   szolgál.   A
      választópolgár csak  egy egyéni választókerületi jelöltet
      ajánlhat és  csak  abban  az  egyéni  választókerületben,
      amelyben az állandó, ennek hiányában ideiglenes lakóhelye
      van.

      A törvény  10. §-ának   (4)  bekezdése  kimondja, hogy az
      ajánló szelvényen  az aláíráson kívül fel kell tüntetni a
      jelölt nevét,  az ajánló  választópolgár  állandó,  ennek
      hiányában ideiglenes lakóhelyét és személyi számát.

      A Vjt. 7. számú melléklete szerint az ajánlási szelvényen
      egyebek között  fel kell tüntetni a választópolgár nevét,
      személyi számát,  állandó lakásának  címét  és  választói
      nyilvántartási sorszámát.

      A  Vjt.  5.  §-ának   (2)   bekezdése,  10.  §-ának   (4)
      bekezdése,  illetőleg   7.  számú   melléklete  nem   áll
      ellentétben  az  Alkotmány  idézett  rendelkezésével.  Az
      utóbbi  ugyanis   az  országgyűlési   képviselők   titkos
      szavazással  való   választását  írja  elő.  A  titkosság
      követelményének nem  lehet olyan  kiterjesztő értelmezést
      tulajdonítani, hogy  a titkosság nem csupán a szavazásra,
      hanem a  választással kapcsolatos  valamennyi  eljárásra,
      így pl.  a választók  nyilvántartásának  összeállítására,
      illetőleg a  jelölésre is  irányadó. Az ilyen kiterjesztő
      értelmezés  ugyanis   azon  túlmenően,   hogy   semmiféle
      jogszabályi    alapja    nincs,    beláthatatlan    káros
      következményekkel járna,  mivel gyakorlatilag  kizárná  a
      jelölés törvényességének  ellenőrzését, hiszen  azonosító
      adatok hiányában  nem lehetne  megállapítani, vajon a 750
      ajánlás  mindegyike  az  adott  választókerületben  lakó,
      választójoggal  rendelkező   állampolgártól  származik-e,
      illetőleg nem  származik-e ugyanattól a személytől egynél
      több ajánlás.  Kétségtelen, hogy  az ajánlási  szelvényen
      több  olyan  személyi  adat  található,  amelyek  alapján
      külön-külön is  meg  lehet  állapítani  a  választópolgár
      kilétét. Ám  ez az  adott  esetben,  az  Alkotmánybíróság
      megítélése   szerint,    nem   tekinthető    indokolatlan
      túlbiztosításnak,  hanem   a  választások  törvényességét
      szolgáló garancia,  hiszen ilyen módon egy azonosító adat
      pl.  a  személyi  szám  illetéktelen  személy  tudomására
      jutása és jogosulatlan felhasználása esetén is viszonylag
      nagy biztonsággal  ki lehet  deríteni az  ajánló szelvény
      meghamisítását.  A   több   azonosító   adat   számítógép
      segítségével történő  egybevetése módot  nyújt a gyors és
      megbízható ellenőrzésre.

      2. Az  1. pontban  kifejtett okokból  nem ellentétesek  a
      Vjt. hivatkozott  szabályai az  Alkotmány 59. §-ával sem,
      amely  rendelkezés   szerint  a   Magyar   Köztársaságban
      mindenkit megillet  egyebek  között  a  magántitok  és  a
      személyes adatok  védelméhez való  jog. E jog ugyanis épp
      úgy nem abszolút érvényű, ahogyan az Alkotmányban foglalt
      többi alapvető jog sem az; a személyes adatok védelme nem
      annyit jelent,  hogy azokat  az érintett  személyen kívül
      semmiféle  okból  és  semmilyen  körülmények  között  nem
      ismerheti meg senki más. Az adott esetben éppen egy másik
      alapvető állampolgári  jog:  a  választójog  és  a  hozzá
      kapcsolódó ajánlási  jog érvényesülése,  illetőleg  az  e
      jogokkal  való   visszaélés  megelőzése   vagy  feltárása
      érdekében  tette  lehetővé  a  Vjt.,  hogy  a  választási
      szervek,   illetőleg   a   bíróságok   a   választásokkal
      kapcsolatos szabályok  megtartásának  ellenőrzése  végett
      megismerhessék  a   választópolgárok   néhány   személyes
      adatát. A személyes adatok ismeretével való visszaéléssel
      szemben a választópolgárokat részben maga a Vjt., részben
      pedig a  Büntető Törvénykönyv  és a  Polgári Törvénykönyv
      védi. Éppen a személyes adatok hatékony védelme érdekében
      az  1990.   évi  II.   törvény   több   új,   garanciális
      rendelkezéssel egészítette ki a Vjt-t. Így egyebek között
      előírta, hogy

      - az  egyéni  választókerületi  választási  bizottság  az
      ajánló   szelvényeket    zárt,   lepecsételt    kötegben,
      biztonságos helyen köteles őrizni,

      - az ajánló szelvényekről - számuk megállapításán kívül -
      nyilvántartást vezetni tilos,

      - ha  az  egyéni  választókerületi  választási  bizottság
      döntése ellen  kifogást nem  nyújtottak be, a bizottság a
      szavazás  napján   a  szelvényeket  a  jelölt,  illetőleg
      megbízottjának jelenlétében megsemmisíti.

      Az ajánló  szelvény  jobb  felső  sarkában  ugyancsak  az
      esetleges visszaélés  megakadályozása érdekében  van  egy
      kódszám. Ez  azonban az  egyes választópolgárok személyes
      adataival nem áll semmiféle kapcsolatban, tehát a kódszám
      ismerete  nem   nyújt  lehetőséget  az  ajánló  szelvényt
      kitöltő választópolgár kilétének megállapítására.

      Egyébként pedig  a Vjt.  5. §-ának  (2)  bekezdése csupán
      ajánlási jogot  ad  a  választópolgárnak,  de  nem  teszi
      kötelességévé, hogy  éljen  is  ajánlási  jogával.  Abból
      tehát, ha  a  választópolgár  nem  használta  fel  ajánló
      szelvényét, reá  nézve semmiféle  hátrányos  következmény
      nem származhat,  e tény szavazásra való jogosultságát nem
      érinti. Ha viszont a választópolgár élt ajánlási jogával,
      ez semmilyen  kötelezettséget nem  hárít reá, nem köteles
      tehát a  szavazás alkalmával  az általa ajánlott jelöltre
      adni szavazatát.  A  szavazás  titkossága  folytán  pedig
      eleve kizárt  bármilyen módszer  az ajánlás és a szavazás
      közötti kapcsolat  feltárására: lehetetlen megállapítani,
      hogy valaki az általa ajánlott személyre szavazott-e vagy
      sem.

      A  kifejtettek   szerint  tehát   a  választópolgár  maga
      jogosult eldönteni,  hogy az  ajánlás érdekében felfedi-e
      bizonyos  személyes   adatait  egy   párt,  illetőleg   a
      választás törvényességét  ellenőrző  szervek  előtt  vagy
      sem.

      3. A  Vjt. 5.  §-ának  (3)   bekezdése szerint  az a párt
      állíthat    területi    listát,    amely    a    területi
      választókerületben    az     egyéni     választókerületek
      egynegyedében, de  legalább két egyéni választókerületben
      jelöltet állított. Ugyanezen §  (4)  bekezdése értelmében
      pedig országos  listát az a párt állíthat, amely legalább
      két területi választókerületben állított listát.

      Az ismertetett szabályozás közvetlen, illetőleg közvetett
      kapcsolatot teremt  az egyéni  választókerületekben folyó
      ajánló szelvény  gyűjtés eredményessége  és  a  területi,
      valamint  országos   listaállítási  jog   között.  Ez   a
      kapcsolatteremtés azonban  mivel az  Alkotmány a jelölési
      eljárást   nem    szabályozza   az   Alkotmány   egyetlen
      rendelkezésével  sem   ellentétes,  a   Vjt.  hivatkozott
      rendelkezései  nem lépik túl az Alkotmány 71. §-ának  (3)
      bekezdésében foglalt felhatalmazás kereteit.

                                * * *

      Az Alkotmánybíróság  - az Alkotmánybíróságról szóló 1989.
      évi XXXII.  törvény 1.  §-ában  meghatározott  hatáskörét
      figyelembe véve  az indítványok  elbírálásánál  kizárólag
      annak  megállapítására  szorítkozott:  az  indítványtevők
      által      kifogásolt      jogszabályi      rendelkezések
      alkotmányellenesek-e vagy  sem. Mivel az Alkotmánybíróság
      nem  jogalkotó  szerv,  nem  tartozik  hatáskörébe  annak
      vizsgálata,   hogy    a   jelöltállításnak    a   Vjt-ben
      szabályozott módja  a jelenlegi magyarországi viszonyokra
      tekintettel  a   szóba  jöhető   és  az   egyes  külföldi
      országokban esetleg  alkalmazott más  módszerek  közül  a
      legcélszerűbb, a  legdemokratikusabb, a  választópolgárok
      akaratát leghatékonyabban érvényre juttató mód-e.

      Hasonlóképpen  az  Alkotmánybíróság  jelen  határozatának
      meghozatalánál a  személyi számot,  mint az állampolgárok
      azonosítására szolgáló eszközt adottnak vette és mivel az
      indítványozók nem  általában a  személyi szám  létezését,
      hanem kizárólag  a személyi  számnak az ajánló szelvényen
      való feltüntetését  kifogásolták nem  bocsátkozott  annak
      vizsgálatába,  hogy   a  személyi  szám  bevezetésére  és
      alkalmazására vonatkozó hatályos jogszabályok összhangban
      állnak-e a magasabb szintű jogszabályokkal.
                            Dr. Sólyom László
                  az Alkotmánybíróság helyettes elnöke

                             Dr. Ádám Antal
                              alkotmánybíró

                            Dr. Kilényi Géza
                          előadó alkotmánybíró

                 Dr. Solt Pál               Dr. Zlinszky János
                 alkotmánybíró                  alkotmánybíró
        Dr. Sólyom László alkotmánybíró különvéleménye

        1. Egyetértve  az Alkotmánybíróság  azon  álláspontjával,
        hogy sem  az ajánló  szelvény útján  való jelölés, sem az
        ajánló szelvényen feltüntetett személyi adatok nem sértik
        az  Alkotmánynak   a  szavazás   titkosságára   vonatkozó
        előírását,  az   a  véleményem,   hogy  a  választópolgár
        személyi számának  és lakcímének nyilvánosságra hozása az
        ajánló szelvényen  a  szükségesnél  jobban  korlátozza  a
        személyes adatok védelméhez való alkotmányos jogot.

        2. Az  Alkotmány 59.  §-a szerint a Magyar Köztársaságban
        mindenkit megillet  a személyes  adatok  védelméhez  való
        jog. Ennek  a jognak  az a  tartalma, hogy  mindenki maga
        rendelkezik   személyes    adatainak   feltárásáról    és
        felhasználásáról.   Személyes    adatot    felvenni    és
        felhasználni   tehát    általában   csak    az   érintett
        beleegyezésével szabad;  mindenki számára  követhetővé és
        ellenőrizhetővé  kell   tenni  az  adatfeldolgozás  egész
        útját, vagyis mindenkinek joga van tudni, ki, hol, mikor,
        milyen célra használja fel az ő személyes adatát.

        Kivételesen törvény  elrendelheti személyes adat kötelező
        kiszolgáltatását, és előírhatja a felhasználás módját is.
        Az  ilyen   törvény  korlátozza  az  adatvédelemhez  való
        alapvető jogot,  és akkor  alkotmányos,  ha  megfelel  az
        Alkotmány   8.   §    (3)    bekezdésében   megállapított
        feltételeknek. Az  Alkotmány 8. §  (3)  bekezdése szerint
        alapvető jog  gyakorlása csak  alkotmányerejű  törvényben
        megállapított olyan  korlátozásnak vethető  alá, amely az
        állam  biztonsága,   a  belső  rend,  a  közbiztonság,  a
        közegészség, a közerkölcs vagy mások alapvető jogainak és
        szabadságának  védelme  érdekében  szükséges.  Véleményem
        szerint  egy   jog  védelme   magában  foglalja   e   jog
        érvényesülésének biztosítását is.

        Egyéni választókerületi  rendszerben  a  választópolgárok
        általi képviselőjelöléshez  szükségképpen  hozzátartozik,
        hogy  az  ajánlók  felfedjék  személyazonosságukat,  mert
        ajánlásuk   valódisága   és   jogszerűsége   csakis   így
        ellenőrizhető. A  személyazonosság igazolásának  törvényi
        megkövetelése ugyan  korlátozza  az  ajánló  rendelkezési
        jogát személyes  adatai felett,  de ez  a korlátozás  nem
        alkotmányellenes, mert ahhoz szükséges, hogy mind maga az
        ajánló, mind  a többi  választópolgár alapvető  politikai
        jogát gyakorolhassa,  s  ezenkívül  a  jelöltek  jogainak
        védelmére   is    szolgál.   (Az   ajánlási   jogosultság
        igazolásának sok  módja van;  ezek  célszerűségének  vagy
        adatvédelmi    alkalmasságának    megítélése    nem    az
        Alkotmánybíróság  hatáskörébe   tartozik.  A   jelen  ügy
        politikai vonatkozásaira  tekintettel  mégis  megjegyzem,
        hogy a  törvényesség szempontjából  az írásbeli  ajánlást
        tartom    a    legmegbízhatóbbnak.    A    jelölőgyűlésre
        bebocsátottak igazoltatása  az adatvédelmet  tekintve sem
        előnyösebb: ott az ajánlás ugyanis nyilvánosan folyik.)

        Egy  alapvető   jog   korlátozásának   alkotmányosságához
        azonban  nem   elég,  hogy  egy  másik  alapvető  jog  és
        szabadság érvényesítése és védelme érdekében történik. Az
        állam csak  akkor nyúlhat  az alapvető jog korlátozásának
        végső  eszközéhez,   ha  a   másik   jog   védelme   vagy
        érvényesülése semmilyen  más módon  nem érhető  el, és  a
        korlátozás  csak   olyan  mértékű  lehet,  amennyi  ehhez
        feltétlenül szükséges. A személyi adatok megkövetelése az
        ajánló  szelvényen   attól   függően   alkotmányos   vagy
        alkotmányba ütköző,  hogy azok mindegyike elengedhetetlen
        volt-e a jelölés törvényességének ellenőrizhetőségéhez.

        3. Az  országgyűlési képviselők választásáról szóló 1989.
        évi  XXXIV.  törvény  által  bevezetett  ajánló  szelvény
        ( 5. §  (2)   bekezdés) kétségkívül  korlátozza az ajánló
        választópolgár   jogát   a   személyes   adataival   való
        rendelkezésre,  mert   az  ajánló   szelvényen  fel  kell
        tüntetni az  ajánló  nevét,  lakcímét,  személyi  számát,
        valamint  választói nyilvántartási sorszámát ( 10. §  (4)
        bekezdés  és   a  törvény  7.  számú  melléklete).  Ez  a
        korlátozás csak akkor és csak olyan mértékben megengedett
        az Alkotmány  8. §   (3)   bekezdése  értelmében,  ha  az
        ajánló választópolgár  ajánlási jogosultságának más módon
        ésszerűen el nem végezhető ellenőrzésére szolgál.

        A választási  bizottságnak azt kell ellenőriznie, hogy az
        ajánlási szelvényen  szereplő aláírás  hiteles-e, illetve
        hogy az  ajánló a  lakhelye  szerinti  választókerületben
        jelölt-e képviselőt.  Erre a  név  és  a  választókerület
        számának feltüntetése elegendő lett volna. A többi adat a
        személyi szám,  a lakcím  és a  választói  nyilvántartási
        sorszám  csak   arra  szolgál,  hogy  magának  az  ajánló
        szelvénynek  a   hamisítását  megnehezítse,   illetve   a
        hamisított szelvények  megtalálását  megkönnyítse.  Ez  a
        hitelesítési  feladat  azonban  könnyen  megoldható  lett
        volna  más   módon  is,  azaz  anélkül,  hogy  az  ajánló
        személyes adatait  nyilvánosságra hozták  volna. (Pl.  az
        ajánló  szelvényen   és   a   vele   együtt   kézbesített
        értesítésen   és   az   ezeket   előállító   számítógépes
        programban: azonos  kódszám alkalmazása  stb.)  Tehát  az
        1989. évi  XXXIV. törvény 10. §  (4)  bekezdése, amely az
        ajánló   szelvényen   feltüntetni   rendeli   az   ajánló
        lakóhelyét  és   személyi   számát   is,   e   két   adat
        vonatkozásában  a   szükségesnél  jobban   korlátozza   a
        személyes adatok  védelméhez való alapvető jogot, s ezért
        e részében alkotmányellenes.

        4.  A   személyes   adatok   feletti   rendelkezési   jog
        korlátozása a  kötelező nyilvánosság  ra hozás  által nem
        célszerűségi,  hanem   alkotmányjogi  kérdés.   Ezért  az
        azonosításra külön-külön  is alkalmas  adatok  párhuzamos
        szerepeltetése  az   ajánló  szelvényen   nem  tekinthető
        törvényességi  garanciának.   A  túlbiztosítás  egyébként
        gyakorlatilag is  kétélű: az emiatt nyilvánosságra került
        személyi adatokkal  való visszaélés  veszélye is megnőtt.
        Időközben az  Országgyűlés észlelte,  hogy a választójogi
        törvény védtelenül  hagyta  a  személyes  adatokhoz  való
        alapvető jogot.  A törvényt  módosítva garanciát  adott a
        választási  bizottságokhoz  került  ajánlási  szelvények,
        illetve az  azokon levő személyes adatok védelmére, és az
        érintett   számára    is    áttekinthetővé    tette    az
        adatfelhasználás útját  egészen a  megsemmisítésig (1990.
        évi II.  törvény 1. §  (5) -(10) bekezdés). Az új törvény
        azonban amellett, hogy nem oldja meg az összegyűjtött, de
        a  választási  bizottságoknak  le  nem  adott  szelvények
        adatvédelmét  egyáltalán   nem  is   érinti  a  felvetett
        alkotmányossági problémát.  A kérdés nem a nyilvánosságra
        került személyi  adatok védelme,  hanem a  nyilvánosságra
        hozás  elrendelésének  elkerülhetetlen  szükségessége,  s
        ezáltal a  személyes adatok  védelméhez való alapvető jog
        korlátozásának alkotmányjogi megengedhetősége volt.

        Budapest, 1990. február 12.
                                                Dr. Sólyom László
                                                  alkotmánybíró
          .
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          .
          Number of the Decision:
          .
          2/1990. (II. 18.)
          Date of the decision:
          .
          02/12/1990
          .
          .