A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !
A Centrum Pártok Nemzeti Szövetsége, a Keresztény
Demokrata Néppárt Bács-Kiskun megyei Szervezete, Müller
Lajos sződligeti lakos, valamint a Magyar Köztársaság
ideiglenes elnöke indítványt nyújtott be az
Alkotmánybírósághoz az országgyűlési képviselők
választásáról szóló törvény egyes rendelkezései
alkotmányellenességének vizsgálatára.
Az Alkotmánybíróság - az említett négy ügyet egyesítette
és az indítványok alapján a személyi számnak és a
lakcímnek az ajánló szelvényen való feltüntetését
illetően Dr. Sólyom László alkotmánybíró
különvéleményével - meghozta az alábbi
határozatot:
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy az országgyűlési
képviselők választásáról szóló 1989. évi XXXIV. törvény
5. § (2) - (4) bekezdése, 10. § (4) bekezdése,
illetőleg a törvény 7. számú melléklete nem
alkotmányellenes, ezért a hivatkozott rendelkezések
megsemmisítésére irányuló kérelmet elutasítja.
Ugyancsak elutasítja az Alkotmánybíróság az 5. § (2)
bekezdésében foglaltak miatt az egész törvény
megsemmisítésére irányuló kérelmet.
Az Alkotmánybíróság elrendeli határozatának a Magyar
Közlönyben való közzétételét.
Indokolás
A Centrum Pártok Nemzeti Szövetségének megítélése szerint
az országgyűlési képviselők választásáról szóló 1989. évi
XXXIV. törvénnyel (a továbbiakban: Vjt.) bevezetett
ajánló szelvény intézménye alkotmányellenes, mert sérti a
választás titkosságát, amelyet az Alkotmány 71. §-ának
(1) bekezdése biztosít, továbbá összeegyeztethetetlen
az Alkotmány 59. §-ával, amely a magántitok és a
személyes adatok védelméről rendelkezik. Erre alapítva a
Szövetség az egész Vjt. megsemmisítését kérte.
Jogszabályhelyre való hivatkozás nélkül ugyancsak a
választás titkosságának sérelmére hivatkozott a
Keresztény Demokrata Néppárt Bács-Kiskun megyei
Szervezete is, emellett kifogásolta a Vjt-nek a megyei és
az országos listákra vonatkozó szabályait is. Müller
Lajos az Alkotmány 59. §-ára hivatkozással vélte
alkotmányellenesnek az ajánló szelvényre vonatkozó
szabályokat. A Magyar Köztársaság ideiglenes elnöke az
1990. február 7-én tartott politikai tanácskozáson a
centrum-pártok képviselői által megfogalmazott aggályok
nyomán annak hangsúlyozása mellett, hogy a maga részéről
e kétségeket nem osztja ugyancsak az ajánló szelvényekkel
kapcsolatos rendelkezések alkotmányellenessége tárgyában
kezdeményezte az Alkotmánybíróság állásfoglalását.
1. Az Alkotmánybíróság az indítványok alapján
mindenekelőtt az ajánló szelvények és az Alkotmánynak a
szavazás titkosságára vonatkozó rendelkezése közötti
kapcsolatot vizsgálta.
A Magyar Köztársaság Alkotmányának 71. § (1) bekezdése
kimondja, hogy az országgyűlési képviselőket... a
választópolgárok általános és egyenlő választójog
alapján, közvetlen és titkos szavazással választják.
Ugyanezen § (3) bekezdése szerint az országgyűlési
képviselők... választásáról külön törvény rendelkezik. E
külön törvény ez idő szerint a Vjt.
A Vjt. 5. §-ának (2) bekezdése szerint az egyéni
választókerületben a jelöléshez legalább hétszázötven
választópolgárnak az aláírásával hitelesített ajánlása
szükséges. Az ajánlás megtételére kizárólag az e törvény
melléklete szerinti Ajánló szelvény szolgál. A
választópolgár csak egy egyéni választókerületi jelöltet
ajánlhat és csak abban az egyéni választókerületben,
amelyben az állandó, ennek hiányában ideiglenes lakóhelye
van.
A törvény 10. §-ának (4) bekezdése kimondja, hogy az
ajánló szelvényen az aláíráson kívül fel kell tüntetni a
jelölt nevét, az ajánló választópolgár állandó, ennek
hiányában ideiglenes lakóhelyét és személyi számát.
A Vjt. 7. számú melléklete szerint az ajánlási szelvényen
egyebek között fel kell tüntetni a választópolgár nevét,
személyi számát, állandó lakásának címét és választói
nyilvántartási sorszámát.
A Vjt. 5. §-ának (2) bekezdése, 10. §-ának (4)
bekezdése, illetőleg 7. számú melléklete nem áll
ellentétben az Alkotmány idézett rendelkezésével. Az
utóbbi ugyanis az országgyűlési képviselők titkos
szavazással való választását írja elő. A titkosság
követelményének nem lehet olyan kiterjesztő értelmezést
tulajdonítani, hogy a titkosság nem csupán a szavazásra,
hanem a választással kapcsolatos valamennyi eljárásra,
így pl. a választók nyilvántartásának összeállítására,
illetőleg a jelölésre is irányadó. Az ilyen kiterjesztő
értelmezés ugyanis azon túlmenően, hogy semmiféle
jogszabályi alapja nincs, beláthatatlan káros
következményekkel járna, mivel gyakorlatilag kizárná a
jelölés törvényességének ellenőrzését, hiszen azonosító
adatok hiányában nem lehetne megállapítani, vajon a 750
ajánlás mindegyike az adott választókerületben lakó,
választójoggal rendelkező állampolgártól származik-e,
illetőleg nem származik-e ugyanattól a személytől egynél
több ajánlás. Kétségtelen, hogy az ajánlási szelvényen
több olyan személyi adat található, amelyek alapján
külön-külön is meg lehet állapítani a választópolgár
kilétét. Ám ez az adott esetben, az Alkotmánybíróság
megítélése szerint, nem tekinthető indokolatlan
túlbiztosításnak, hanem a választások törvényességét
szolgáló garancia, hiszen ilyen módon egy azonosító adat
pl. a személyi szám illetéktelen személy tudomására
jutása és jogosulatlan felhasználása esetén is viszonylag
nagy biztonsággal ki lehet deríteni az ajánló szelvény
meghamisítását. A több azonosító adat számítógép
segítségével történő egybevetése módot nyújt a gyors és
megbízható ellenőrzésre.
2. Az 1. pontban kifejtett okokból nem ellentétesek a
Vjt. hivatkozott szabályai az Alkotmány 59. §-ával sem,
amely rendelkezés szerint a Magyar Köztársaságban
mindenkit megillet egyebek között a magántitok és a
személyes adatok védelméhez való jog. E jog ugyanis épp
úgy nem abszolút érvényű, ahogyan az Alkotmányban foglalt
többi alapvető jog sem az; a személyes adatok védelme nem
annyit jelent, hogy azokat az érintett személyen kívül
semmiféle okból és semmilyen körülmények között nem
ismerheti meg senki más. Az adott esetben éppen egy másik
alapvető állampolgári jog: a választójog és a hozzá
kapcsolódó ajánlási jog érvényesülése, illetőleg az e
jogokkal való visszaélés megelőzése vagy feltárása
érdekében tette lehetővé a Vjt., hogy a választási
szervek, illetőleg a bíróságok a választásokkal
kapcsolatos szabályok megtartásának ellenőrzése végett
megismerhessék a választópolgárok néhány személyes
adatát. A személyes adatok ismeretével való visszaéléssel
szemben a választópolgárokat részben maga a Vjt., részben
pedig a Büntető Törvénykönyv és a Polgári Törvénykönyv
védi. Éppen a személyes adatok hatékony védelme érdekében
az 1990. évi II. törvény több új, garanciális
rendelkezéssel egészítette ki a Vjt-t. Így egyebek között
előírta, hogy
- az egyéni választókerületi választási bizottság az
ajánló szelvényeket zárt, lepecsételt kötegben,
biztonságos helyen köteles őrizni,
- az ajánló szelvényekről - számuk megállapításán kívül -
nyilvántartást vezetni tilos,
- ha az egyéni választókerületi választási bizottság
döntése ellen kifogást nem nyújtottak be, a bizottság a
szavazás napján a szelvényeket a jelölt, illetőleg
megbízottjának jelenlétében megsemmisíti.
Az ajánló szelvény jobb felső sarkában ugyancsak az
esetleges visszaélés megakadályozása érdekében van egy
kódszám. Ez azonban az egyes választópolgárok személyes
adataival nem áll semmiféle kapcsolatban, tehát a kódszám
ismerete nem nyújt lehetőséget az ajánló szelvényt
kitöltő választópolgár kilétének megállapítására.
Egyébként pedig a Vjt. 5. §-ának (2) bekezdése csupán
ajánlási jogot ad a választópolgárnak, de nem teszi
kötelességévé, hogy éljen is ajánlási jogával. Abból
tehát, ha a választópolgár nem használta fel ajánló
szelvényét, reá nézve semmiféle hátrányos következmény
nem származhat, e tény szavazásra való jogosultságát nem
érinti. Ha viszont a választópolgár élt ajánlási jogával,
ez semmilyen kötelezettséget nem hárít reá, nem köteles
tehát a szavazás alkalmával az általa ajánlott jelöltre
adni szavazatát. A szavazás titkossága folytán pedig
eleve kizárt bármilyen módszer az ajánlás és a szavazás
közötti kapcsolat feltárására: lehetetlen megállapítani,
hogy valaki az általa ajánlott személyre szavazott-e vagy
sem.
A kifejtettek szerint tehát a választópolgár maga
jogosult eldönteni, hogy az ajánlás érdekében felfedi-e
bizonyos személyes adatait egy párt, illetőleg a
választás törvényességét ellenőrző szervek előtt vagy
sem.
3. A Vjt. 5. §-ának (3) bekezdése szerint az a párt
állíthat területi listát, amely a területi
választókerületben az egyéni választókerületek
egynegyedében, de legalább két egyéni választókerületben
jelöltet állított. Ugyanezen § (4) bekezdése értelmében
pedig országos listát az a párt állíthat, amely legalább
két területi választókerületben állított listát.
Az ismertetett szabályozás közvetlen, illetőleg közvetett
kapcsolatot teremt az egyéni választókerületekben folyó
ajánló szelvény gyűjtés eredményessége és a területi,
valamint országos listaállítási jog között. Ez a
kapcsolatteremtés azonban mivel az Alkotmány a jelölési
eljárást nem szabályozza az Alkotmány egyetlen
rendelkezésével sem ellentétes, a Vjt. hivatkozott
rendelkezései nem lépik túl az Alkotmány 71. §-ának (3)
bekezdésében foglalt felhatalmazás kereteit.
* * *
Az Alkotmánybíróság - az Alkotmánybíróságról szóló 1989.
évi XXXII. törvény 1. §-ában meghatározott hatáskörét
figyelembe véve az indítványok elbírálásánál kizárólag
annak megállapítására szorítkozott: az indítványtevők
által kifogásolt jogszabályi rendelkezések
alkotmányellenesek-e vagy sem. Mivel az Alkotmánybíróság
nem jogalkotó szerv, nem tartozik hatáskörébe annak
vizsgálata, hogy a jelöltállításnak a Vjt-ben
szabályozott módja a jelenlegi magyarországi viszonyokra
tekintettel a szóba jöhető és az egyes külföldi
országokban esetleg alkalmazott más módszerek közül a
legcélszerűbb, a legdemokratikusabb, a választópolgárok
akaratát leghatékonyabban érvényre juttató mód-e.
Hasonlóképpen az Alkotmánybíróság jelen határozatának
meghozatalánál a személyi számot, mint az állampolgárok
azonosítására szolgáló eszközt adottnak vette és mivel az
indítványozók nem általában a személyi szám létezését,
hanem kizárólag a személyi számnak az ajánló szelvényen
való feltüntetését kifogásolták nem bocsátkozott annak
vizsgálatába, hogy a személyi szám bevezetésére és
alkalmazására vonatkozó hatályos jogszabályok összhangban
állnak-e a magasabb szintű jogszabályokkal.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság helyettes elnöke
Dr. Ádám Antal
alkotmánybíró
Dr. Kilényi Géza
előadó alkotmánybíró
Dr. Solt Pál Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Sólyom László alkotmánybíró különvéleménye
1. Egyetértve az Alkotmánybíróság azon álláspontjával,
hogy sem az ajánló szelvény útján való jelölés, sem az
ajánló szelvényen feltüntetett személyi adatok nem sértik
az Alkotmánynak a szavazás titkosságára vonatkozó
előírását, az a véleményem, hogy a választópolgár
személyi számának és lakcímének nyilvánosságra hozása az
ajánló szelvényen a szükségesnél jobban korlátozza a
személyes adatok védelméhez való alkotmányos jogot.
2. Az Alkotmány 59. §-a szerint a Magyar Köztársaságban
mindenkit megillet a személyes adatok védelméhez való
jog. Ennek a jognak az a tartalma, hogy mindenki maga
rendelkezik személyes adatainak feltárásáról és
felhasználásáról. Személyes adatot felvenni és
felhasználni tehát általában csak az érintett
beleegyezésével szabad; mindenki számára követhetővé és
ellenőrizhetővé kell tenni az adatfeldolgozás egész
útját, vagyis mindenkinek joga van tudni, ki, hol, mikor,
milyen célra használja fel az ő személyes adatát.
Kivételesen törvény elrendelheti személyes adat kötelező
kiszolgáltatását, és előírhatja a felhasználás módját is.
Az ilyen törvény korlátozza az adatvédelemhez való
alapvető jogot, és akkor alkotmányos, ha megfelel az
Alkotmány 8. § (3) bekezdésében megállapított
feltételeknek. Az Alkotmány 8. § (3) bekezdése szerint
alapvető jog gyakorlása csak alkotmányerejű törvényben
megállapított olyan korlátozásnak vethető alá, amely az
állam biztonsága, a belső rend, a közbiztonság, a
közegészség, a közerkölcs vagy mások alapvető jogainak és
szabadságának védelme érdekében szükséges. Véleményem
szerint egy jog védelme magában foglalja e jog
érvényesülésének biztosítását is.
Egyéni választókerületi rendszerben a választópolgárok
általi képviselőjelöléshez szükségképpen hozzátartozik,
hogy az ajánlók felfedjék személyazonosságukat, mert
ajánlásuk valódisága és jogszerűsége csakis így
ellenőrizhető. A személyazonosság igazolásának törvényi
megkövetelése ugyan korlátozza az ajánló rendelkezési
jogát személyes adatai felett, de ez a korlátozás nem
alkotmányellenes, mert ahhoz szükséges, hogy mind maga az
ajánló, mind a többi választópolgár alapvető politikai
jogát gyakorolhassa, s ezenkívül a jelöltek jogainak
védelmére is szolgál. (Az ajánlási jogosultság
igazolásának sok módja van; ezek célszerűségének vagy
adatvédelmi alkalmasságának megítélése nem az
Alkotmánybíróság hatáskörébe tartozik. A jelen ügy
politikai vonatkozásaira tekintettel mégis megjegyzem,
hogy a törvényesség szempontjából az írásbeli ajánlást
tartom a legmegbízhatóbbnak. A jelölőgyűlésre
bebocsátottak igazoltatása az adatvédelmet tekintve sem
előnyösebb: ott az ajánlás ugyanis nyilvánosan folyik.)
Egy alapvető jog korlátozásának alkotmányosságához
azonban nem elég, hogy egy másik alapvető jog és
szabadság érvényesítése és védelme érdekében történik. Az
állam csak akkor nyúlhat az alapvető jog korlátozásának
végső eszközéhez, ha a másik jog védelme vagy
érvényesülése semmilyen más módon nem érhető el, és a
korlátozás csak olyan mértékű lehet, amennyi ehhez
feltétlenül szükséges. A személyi adatok megkövetelése az
ajánló szelvényen attól függően alkotmányos vagy
alkotmányba ütköző, hogy azok mindegyike elengedhetetlen
volt-e a jelölés törvényességének ellenőrizhetőségéhez.
3. Az országgyűlési képviselők választásáról szóló 1989.
évi XXXIV. törvény által bevezetett ajánló szelvény
( 5. § (2) bekezdés) kétségkívül korlátozza az ajánló
választópolgár jogát a személyes adataival való
rendelkezésre, mert az ajánló szelvényen fel kell
tüntetni az ajánló nevét, lakcímét, személyi számát,
valamint választói nyilvántartási sorszámát ( 10. § (4)
bekezdés és a törvény 7. számú melléklete). Ez a
korlátozás csak akkor és csak olyan mértékben megengedett
az Alkotmány 8. § (3) bekezdése értelmében, ha az
ajánló választópolgár ajánlási jogosultságának más módon
ésszerűen el nem végezhető ellenőrzésére szolgál.
A választási bizottságnak azt kell ellenőriznie, hogy az
ajánlási szelvényen szereplő aláírás hiteles-e, illetve
hogy az ajánló a lakhelye szerinti választókerületben
jelölt-e képviselőt. Erre a név és a választókerület
számának feltüntetése elegendő lett volna. A többi adat a
személyi szám, a lakcím és a választói nyilvántartási
sorszám csak arra szolgál, hogy magának az ajánló
szelvénynek a hamisítását megnehezítse, illetve a
hamisított szelvények megtalálását megkönnyítse. Ez a
hitelesítési feladat azonban könnyen megoldható lett
volna más módon is, azaz anélkül, hogy az ajánló
személyes adatait nyilvánosságra hozták volna. (Pl. az
ajánló szelvényen és a vele együtt kézbesített
értesítésen és az ezeket előállító számítógépes
programban: azonos kódszám alkalmazása stb.) Tehát az
1989. évi XXXIV. törvény 10. § (4) bekezdése, amely az
ajánló szelvényen feltüntetni rendeli az ajánló
lakóhelyét és személyi számát is, e két adat
vonatkozásában a szükségesnél jobban korlátozza a
személyes adatok védelméhez való alapvető jogot, s ezért
e részében alkotmányellenes.
4. A személyes adatok feletti rendelkezési jog
korlátozása a kötelező nyilvánosság ra hozás által nem
célszerűségi, hanem alkotmányjogi kérdés. Ezért az
azonosításra külön-külön is alkalmas adatok párhuzamos
szerepeltetése az ajánló szelvényen nem tekinthető
törvényességi garanciának. A túlbiztosítás egyébként
gyakorlatilag is kétélű: az emiatt nyilvánosságra került
személyi adatokkal való visszaélés veszélye is megnőtt.
Időközben az Országgyűlés észlelte, hogy a választójogi
törvény védtelenül hagyta a személyes adatokhoz való
alapvető jogot. A törvényt módosítva garanciát adott a
választási bizottságokhoz került ajánlási szelvények,
illetve az azokon levő személyes adatok védelmére, és az
érintett számára is áttekinthetővé tette az
adatfelhasználás útját egészen a megsemmisítésig (1990.
évi II. törvény 1. § (5) -(10) bekezdés). Az új törvény
azonban amellett, hogy nem oldja meg az összegyűjtött, de
a választási bizottságoknak le nem adott szelvények
adatvédelmét egyáltalán nem is érinti a felvetett
alkotmányossági problémát. A kérdés nem a nyilvánosságra
került személyi adatok védelme, hanem a nyilvánosságra
hozás elrendelésének elkerülhetetlen szükségessége, s
ezáltal a személyes adatok védelméhez való alapvető jog
korlátozásának alkotmányjogi megengedhetősége volt.
Budapest, 1990. február 12.
Dr. Sólyom László
alkotmánybíró
. |