Hungarian
Ügyszám:
.
1562/H/2010
Előadó alkotmánybíró: Lenkovics Barnabás Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 70/2011. (VIII. 31.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2011/1014
.
A döntés kelte: Budapest, 08/29/2011
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság országos
    népszavazás kitűzésére irányuló kezdeményezés aláírásgyűjtő
    ívének hitelesítése tárgyában hozott határozata ellen
    benyújtott kifogás alapján meghozta a következő
                             határozatot:
                                   
    Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság 635/2010.
    (X. 1.) OVB határozatát – a jelen határozatban foglalt indokok
    alapján – helybenhagyja.
    Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
    közzéteszi.
                                 Indokolás

                                    I.

      A választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a
      továbbiakban: Ve.) 130. § (1) bekezdése alapján kifogás
      érkezett az Alkotmánybírósághoz az Országos Választási
      Bizottság (a továbbiakban: OVB) 635/2010. (X. 1.) OVB
      határozata (a továbbiakban: OVBh.) ellen.
      Az OVB vitatott határozatában az országos népszavazás
      kezdeményezésre irányuló aláírásgyűjtő ív mintapéldányának
      hitelesítését megtagadta. Az aláírásgyűjtő íven a következő
      kérdés szerepel: „Egyetért-e Ön azzal, hogy az ingatlan
      adásvételi szerződések ügyvéd, közjegyző vagy jogtanácsos
      közreműködése nélkül is alkalmasak legyenek az ingatlan-
      nyilvántartásba történő bejegyzésre?”
      Az OVBh. indokolása szerint a népszavazásra feltenni kívánt
      kérdés célja sérti az Alkotmányban foglalt jogállamiság és
      jogbiztonság alapelvét azáltal, hogy az ügyvédek, közjegyzők
      illetve jogtanácsosok egyéb jogszabályokban foglalt
      kötelezettségeinek figyelmen kívül hagyásával kívánná a fent
      megnevezetteket az adásvételi eljárás folyamatából kizárni.
      Ezáltal egy eredményes népszavazást követően megalkotandó
      jogszabály ellentétes lenne a jelenlegi szabályokkal, mely így
      konkrét alapjog sérelmet is okozna. Az OVBh. több
      alkotmánybírósági határozatra hivatkozva megállapítja, hogy az
      Alkotmány módosítására irányuló kérdésben választópolgárok
      által kezdeményezett népszavazásnak nincs helye, és mivel így
      a kérdésben nem lehet országos népszavazást tartani, az OVB az
      országos népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló 1998.
      évi III. törvény (a továbbiakban: Nsztv.) 10. § b) pontja
      alapján az aláírásgyűjtő ív hitelesítését megtagadta.
      A kifogástevő – aki a hitelesítési eljárás kezdeményezője –
      szerint a kérdés nem jár alkotmánymódosítással, nem sérti a
      jogbiztonság és jogállamiság elvét. Megítélése szerint a
      kérdés megfelel a népszavazási kezdeményezés követelményeinek,
      és az hitelesíthető, ezért az OVBh. megsemmisítését és az OVB
      új eljárásra utasítását kéri az Alkotmánybíróságtól.
      Az OVBh. a Magyar Közlöny 2010. évi 153. számában, 2010.
      október 1-jén jelent meg, a kifogást 2010. október 8-án,
      határidőben terjesztették elő.

                                    II.

      Az   Alkotmánybíróság   határozatának  meghozatala   során   a
      következő jogszabályokat vette alapul:
      1. Az Alkotmány indítvánnyal érintett rendelkezése:
      „2.   §  (1)  A  Magyar  Köztársaság  független,  demokratikus
      jogállam.
      (2)  A  Magyar Köztársaságban minden hatalom a népé,  amely  a
      népszuverenitást   választott   képviselői   útján,   valamint
      közvetlenül gyakorolja.”
      2. Az Nsztv. rendelkezései:
      „2.  §  Az aláírásgyűjtő ívek mintapéldányát az aláírásgyűjtés
      megkezdése előtt – hitelesítés céljából – be kell nyújtani  az
      Országos Választási Bizottsághoz.”
      „10.   §  Az  Országos  Választási  Bizottság  megtagadja   az
      aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha
      a) a kérdés nem tartozik az Országgyűlés hatáskörébe,
      b) a kérdésben nem lehet országos népszavazást tartani,
      c)  a kérdés megfogalmazása nem felel meg a törvényben foglalt
      követelményeknek,
      d)  ugyanazon  tartalmú kérdésben három éven belül  eredményes
      országos népszavazást tartottak,
      e)  az  aláírásgyűjtő ív nem felel meg a választási eljárásról
      szóló törvényben foglalt követelményeknek.”
      „13.  §  (1) A népszavazásra feltett konkrét kérdést úgy  kell
      megfogalmazni, hogy arra egyértelműen lehessen válaszolni. ”
      „77. § (2) A kifogásnak tartalmaznia kell
      a) a jogszabálysértés megjelölését,
      b) a jogszabálysértés bizonyítékait,
      (…)”
      „130.   §   (1)   Az   Országos  Választási  Bizottságnak   az
      aláírásgyűjtő  ív, illetőleg a konkrét kérdés  hitelesítésével
      kapcsolatos  döntése elleni kifogást a határozat  közzétételét
      követő  tizenöt  napon  belül lehet –  az  Alkotmánybírósághoz
      címezve – az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani.
      (...)
      (3) Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el.  Az
      Alkotmánybíróság  az Országos Választási Bizottság,  illetőleg
      az    Országgyűlés   határozatát   helybenhagyja,   vagy   azt
      megsemmisíti, és az Országos Választási Bizottságot, illetőleg
      az Országgyűlést új eljárásra utasítja.”

                                   III.

      A kifogás nem megalapozott.

      1.  Az  Alkotmánybíróságnak a jelen ügyben irányadó hatáskörét
      az  Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 1. § h)
      pontjában  foglaltaknak megfelelően a Ve. 130.  §-a  határozza
      meg.  Az  Alkotmánybíróság az OVB határozatai ellen benyújtott
      kifogások    elbírálása   során   kialakította    következetes
      gyakorlatát.    Az   Alkotmánybíróság   a   kifogás    alapján
      lefolytatott  jogorvoslati eljárásban azt  vizsgálja,  hogy  a
      beérkezett kifogás megfelel-e a Ve. 77. § (2) bekezdésének a)-
      c)   pontjaiban,  illetve  130.  §  (1)  bekezdésében  foglalt
      feltételeknek,  és  az  OVB az aláírásgyűjtő  ív  hitelesítési
      eljárásában   az  Alkotmánynak  és  az  irányadó  törvényeknek
      megfelelően  járt-e  el. Eljárása során az Alkotmánybíróság  e
      feladatát    alkotmányos   jogállásával   és   rendeltetésével
      összhangban  látja el. [25/1999. (VII. 7.) AB  határozat,  ABH
      1999, 251, 256.]
      2.  Az  Alkotmánybíróság korábbi határozataiban már több ízben
      leszögezte, hogy az Alkotmány módosítására irányuló  kérdésben
      a  választópolgárok által kezdeményezett népszavazásnak  nincs
      helye. Az irányadó gyakorlatát összegző 25/1999. (VII. 7.)  AB
      határozatában  az Alkotmánybíróság kifejtette:  „Az  Alkotmány
      mint  alaptörvény, amely az állami berendezkedés  alapját,  az
      állam  és polgárainak viszonyát szabályozza, csak az Alkotmány
      rendszerén    belül,   az   Alkotmány   által    feljogosított
      alkotmányozó  hatalom  által,  az  Alkotmányban  meghatározott
      eljárás  szerint  módosítható. Az  Alkotmány  az  Országgyűlés
      hatáskörén    belül   megkülönböztetetten    szabályozza    az
      alkotmányozást.   Az   Alkotmánybíróság   több   határozatában
      megállapította,    hogy    az   Alkotmány    megalkotása    és
      megváltoztatása kizárólag az Országgyűlés jogkörébe  tartozik,
      és    az   Országgyűlés   e   jogkörében   alkotmányosan    az
      alkotmánymódosításra  irányadó eljárási  és  határozathozatali
      követelmények   betartásával,  alkotmánymódosításra   irányuló
      közvetlen   és  kifejezett  alkotmányozó  hatalmi  rendelkezés
      alapján járhat el. (1260/B/1997. AB határozat, ABH 1998,  816,
      819.; 30/1998. (VI. 25.) AB határozat, ABH 1998, 220, 234.]  A
      szervezeti   azonosság  ellenére  az  Alkotmány  rendelkezései
      alapján   különbséget  kell  tenni  az   alkotmányozó   és   a
      törvényhozó   hatalom  között.  Amikor  az   Országgyűlés   az
      Alkotmány   19.   §   (3)  bekezdés  a)  pontjában   rögzített
      hatáskörében  jár  el,  alkotmányozó  hatalmat   gyakorol   az
      Alkotmány 24. § (3) bekezdésében szabályozott eljárás szerint.
      Az  Alkotmány  e  rendelkezései egyértelműen  az  Országgyűlés
      hatáskörébe    utalják   az   Alkotmány    elfogadásáról    és
      módosításáról  való  döntést. Ebből  az  következik,  hogy  az
      Alkotmány  –  választópolgári kezdeményezésre – népszavazással
      nem   módosítható.   Az   Alkotmány   alapján   az   Alkotmány
      rendelkezéseinek megállapítása az Országgyűlés hatásköre  volt
      és  maradt  az  1997-es  alkotmánymódosítást  követően  is.  A
      népszavazással   kapcsolatos   alkotmánymódosítás   során   az
      Országgyűlés mint az alkotmányozó hatalom nem határozta meg  a
      népszavazásnak  az alkotmányozásban betöltött szerepét,  azaz,
      nem bírálta felül az Alkotmánybíróság által a 2/1993. (I. 22.)
      AB   határozatban  megállapított  követelményt,  mely  szerint
      népszavazással  nem  lehet  az  Alkotmányt  módosítani.  [...]
      Mindezeket  figyelembe véve megállapítható, hogy az  Alkotmány
      módosítására  irányuló kérdésben nem írható ki választópolgári
      kezdeményezésre  olyan  népszavazás, amely  az  Országgyűlésre
      kötelező  volta  miatt  elvonná az  Országgyűlés  alkotmányozó
      hatáskörét.” (ABH 1999, 251, 261, 262.)
      A kifejtettek alapján a népszavazás eredménye az Országgyűlést
      csak  mint  törvényhozó  hatalmat  kötelezheti  a  népszavazás
      eredményének  megfelelő – értelemszerűen azonban az  Alkotmány
      rendelkezéseivel  összhangban  álló  –  jogalkotásra.  Bár  az
      Alkotmány  nem állít fel rangsorbeli különbséget a  2.  §  (2)
      bekezdésében   meghatározott   népszuverenitás   gyakorlásának
      közvetett   vagy   közvetlen   módja   között,   a   közvetlen
      hatalomgyakorlás – és ezen belül a népszavazás –  kivételesnek
      tekinthető.  [Részletesen: 2/1993. (I. 22.) AB határozat,  ABH
      1993,  33,  36,  37.] A hatalomgyakorlás két  formája  közötti
      súlyponteltolódás a parlamentáris berendezkedés szükségképpeni
      velejárója. Az Alkotmánybíróság egy korábbi határozatában elvi
      éllel  szögezte le, hogy a népszavazás kiegészítő jellege  „az
      Alkotmányban  rögzített parlamentáris kormányforma  lényegéből
      következik. A parlamentáris kormányformának a képviselet útján
      való  hatalomgyakorlás  a  meghatározó  formája.  A  közvetlen
      hatalomgyakorlás   ebben   az   alkotmányos   berendezkedésben
      szükségszerűen kiegészítő, másodlagos forma.” [25/1999.  (VII.
      7.)  AB határozat, ABH 1999, 251, 261.] Mindebből fakadóan nem
      kényszeríthető   ki   népszavazás   eredményeként,   hogy   az
      Országgyűlés  mint alkotmányozó hatalom járjon  el.  [50/2001.
      (XI. 29.) AB határozat, ABH 2001, 359, 363-365.]
      3. Az Alkotmánybíróság ismertetett gyakorlata szerint tehát  a
      népszavazásra  feltenni  kívánt kérdés  nem  kényszerítheti  a
      jogalkotót az Alkotmány módosítására, vagyis a kérdésben akkor
      nem  lehet  népszavazást tartani, ha az eredményes népszavazás
      eredményeképp az Országgyűlésnek alkotmányozási kötelezettsége
      keletkezne.

      A  jelen  határozatban vizsgált kérdés az ingatlan  adásvételi
      szerződésekkel  kapcsolatos ügyvédi, közjegyzői  közreműködést
      kívánja  – népszavazás útján – megszüntetni. Ezen közreműködés
      alapját  az  ingatlan-nyilvántartásról szóló 1997.  évi  CXLI.
      törvény  32.  §  (3)  bekezdése határozza meg.  A  rendelkezés
      szerint   az   –   értelemszerűen   ingatlanra   vonatkozó   –
      tulajdonjog,  haszonélvezeti  jog,  a  használat  joga,  telki
      szolgalmi  jog,  vételi  jog,  jelzálogjog  (önálló  zálogjog)
      keletkezésére,  módosulására, illetve  megszűnésére  vonatkozó
      bejegyzésnek közokirat, ügyvéd által ellenjegyzett magánokirat
      alapján    van    helye.   Ellenjegyzésként   a    jogtanácsos
      ellenjegyzését  is  el  kell  fogadni,  ha  a  szerződő  felek
      valamelyike jogtanácsos által képviselt szervezet.
      Az    Alkotmánybíróság   egy   korábbi    határozatában    már
      megállapította,  hogy az Alkotmány 13. § (1) bekezdéséből  nem
      következik  kényszerítően az ingatlan-nyilvántartás  adatainak
      feltétlen  hitelessége, mert a tulajdonhoz való  jognak,  mint
      alapjognak  az alkotmányi biztosítása – ideértve az ingatlanra
      vonatkozó  tulajdonjogot is – nem feltétlenül és nem kizárólag
      az ingatlan-nyilvántartás hatályos rendszere útján valósítható
      meg.   Az   ingatlan-nyilvántartás   (telekkönyv)   alapvetően
      jogtechnikai     konstrukció,     intézmény,     amely      az
      ingatlantulajdonra  és ingatlanforgalomra  vonatkozó  hatályos
      jog  szerint az ingatlanokra vonatkozó tulajdonjog, használati
      és  más  jogok nyilvántartására, valamint fontosabb tények  és
      körülmények   feltüntetésére  szolgál,   sőt   az   ingatlanra
      vonatkozó egyes jogok keletkezésének az alapja is, de  magának
      e  rendszernek  a  létezése közvetlenül  az  Alkotmányból  nem
      vezethető le. [8/1998. (III. 20.) AB határozat, ABH 1998, 102,
      103-104.]   Az   Alkotmánybíróság   álláspontja   szerint    a
      földhivatali  nyilvántartás közhitelessége a  jogalkotó  által
      választott,   a   tulajdonhoz  való  jog  védelmére   használt
      módszernek  –  az  ingatlan-nyilvántartásnak  –  csupán  egyik
      jellemzője,  de  nem  az Alkotmányból közvetlenül  levezethető
      előírás. Az ingatlan-nyilvántartás – és ennek részeként,  ezen
      módszer    működésének   nélkülözhetetlen   feltételeként    a
      közhitelesség  –  a  jogalkotó  válasza  arra  az  alkotmányos
      követelményre, hogy a tulajdonhoz való jog eljárási garanciáit
      megteremtse. Az eljárási garanciák biztosításának módszere  és
      annak  jellemzői  nem  az Alkotmányból következnek.  Önmagában
      tehát  az, hogy az ingatlan-nyilvántartás rövid ideig egy  nem
      jogerős   –  azaz  még  megtámadható  –  határozaton   alapuló
      bejegyzést  (vagy  feljegyzést)  tartalmaz,  nem  ütközik   az
      Alkotmány   2.   §   (1)   bekezdésébe.  Az   Alkotmánybíróság
      álláspontja  szerint  az,  hogy a kérelemre  indult  ingatlan-
      nyilvántartási    eljárásokban    ügyvéd    vagy     közjegyző
      közreműködése kötelező, valamint az, hogy csak ezen  személyek
      által készített és ellenjegyzett okiratok alapján lehetséges a
      jogok  vagy tények be- vagy feljegyzése, ellensúlyozza a  fent
      leírt    helyzetből    fakadó   esetleges    bizonytalanságot.
      (78/B/2001. AB határozat, ABH 2009, 1450, 1459.)

      Az  Alkotmánybíróság  megállapítja, hogy az  aláírásgyűjtő  ív
      mintapéldányán  szereplő  kérdés  alapján  tartott  eredményes
      népszavazás következtében a jogalkotó kötelezettsége mindössze
      az  Inytv.  hivatkozott rendelkezésének módosítására (hatályon
      kívül   helyezésére)   irányulna,   egy   jogi   és   ténybeli
      bizonytalanságot ellensúlyozó jogszabályi konstrukciót kellene
      megszüntetnie. Ez az intézkedés azonban – annak ellenére, hogy
      nem   vonna  maga  után  az  Alkotmány  módosítására  irányuló
      kötelezettséget  –  valójában csökkentené azt  az  alkotmányos
      védelmi szintet, amelyet az Alkotmánybíróság által értelmezett
      Alkotmány    a   jogbiztonság,   illetve   a   tulajdonvédelem
      vonatkozásában jelenleg biztosít. Ennek alapján az  eredményes
      népszavazás alapján teendő jogalkotói aktus végső soron  –  az
      Alkotmánybíróság   által  értelmezett  –   Alkotmány   burkolt
      módosítását eredményezné.
      A   jogalkotó   a   jogbiztonság,  illetve  a  tulajdonvédelem
      alkotmányos  elveinek érvényesülése érdekében az  ügyvéd  vagy
      közjegyző közreműködésén kívül más módszert, vagy jogtechnikai
      megoldást is alkalmazhat. Bármilyen legyen is a választott  új
      megoldás,   az   anyagi  jogi  és  eljárásjogi   garanciák   a
      jogbiztonság és a tulajdonvédelem alkotmányos védelmi szintjét
      nem csökkenthetik. A népszavazásra feltenni javasolt kérdésből
      azonban  a  jogalkotónak ez a kötelezettsége nem derül  ki,  a
      választópolgárok  számára a népszavazás  eredményessége  olyan
      jogalkotói kötelezettséget mutatna, amelynek eredménye pusztán
      az    ügyvéd,   közjegyző   vagy   jogtanácsos   közreműködési
      kötelezettségének megszűntét jelentené az ingatlan  adásvételi
      szerződések alapján történő tulajdonjog bejegyzését illetően.
      Az  alkotmányos  védelmi szint biztosítására  való  jogalkotói
      kötelezettség miatt – ami tehát pusztán a kérdés  alapján  nem
      állapítható meg – a választópolgárok vonatkozásában  a  kérdés
      egyértelműségének követelménye nem érvényesül.
      Az   Alkotmánybíróság  26/2007.  (IV.  25.)  AB  határozatában
      megállapította: a választópolgári egyértelműségnek része, hogy
      a   választópolgárok  a  kérdés  megválaszolásának  lehetséges
      következményeit világosan lássák. (ABH 2007, 332, 337.)
      A népszavazásra bocsátandó kérdésről a választópolgároknak úgy
      kellene  döntésüket  meghozniuk,  hogy  nem  volna  egyértelmű
      számukra,  a  népszavazás sikere milyen változásokkal  jár  az
      ingatlan-nyilvántartás  garanciáit  illetően,  a  jogalkotó  –
      alkotmányos  kötelezettségét teljesítve – milyen intézményeket
      fog  bevezetni  (pl. telekkönyvi bíráskodás).  Azon  körülmény
      folytán,  hogy a kérdés alapján a választópolgárok nem  tudják
      egyértelműen  megállapítani,  milyen  jogalkotást   támogatnak
      szavazataikkal,  a kérdés nem felel meg az Nsztv.  13.  §  (1)
      bekezdésében szabályozott egyértelműség követelményének.  [ld.
      187/2010.  (XI.  12.) AB határozat. ABK 2010. november,  1244,
      1245.]

      Mindezek alapján az Alkotmánybíróság az OVB 635/2010. (X.  1.)
      OVB  határozatát a rendelkező részben foglaltak  szerint  –  a
      jelen határozatban foglalat indokok alapján – helyben hagyta.
      Az   Alkotmánybíróság   a  határozat   közzétételét   az   OVB
      határozatának   a   Magyar   Közlönyben   való   megjelenésére
      tekintettel rendelte el.
                             Dr. Paczolay Péter
                          az Alkotmánybíróság elnöke
                           
             Dr. Balogh Elemér                   Dr. Bihari Mihály
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró

             Dr. Bragyova András                  Dr. Holló András
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró

             Dr. Kiss László                      Dr. Kovács Péter
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró

             Dr. Lenkovics Barnabás               Dr. Lévay Miklós
             előadó alkotmánybíró                    alkotmánybíró

                              Dr. Stumpf István
                                alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        70/2011. (VIII. 31.)
        Date of the decision:
        .
        08/29/2011
        .
        .