A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság a Legfelsőbb Bíróság elnökének az
Alkotmány rendelkezései értelmezése tárgyában benyújtott
indítványa alapján meghozta a következő
határozatot :
1. A gyermeknek az a joga, hogy az állam részéről a
megfelelő testi, szellemi és erkölcsi fejlődéséhez szükséges
védelemben és gondoskodásban részesüljön ( Alkotmány 67. §
(1) bekezdés ) az állam alkotmányos kötelességét alapozza
meg a gyermek fejlődésének védelmére. Az államnak ez a
kötelessége alkotmányos alapot nyújt arra, hogy a
törvényhozó vagy a bíróság - elsősorban a nyilvánosság
szférájában - a gyermek alapjoggyakorlását, ezen belül a
gyermek egyesülési joga ( Alkotmány 63. § ) gyakorlását
korlátozza.
Az Alkotmány 67. § értelmében az államnak a gyermeket a
fejlődésére káros hatásokon kívül az olyan
kockázatvállalásoktól is meg kell óvnia, amelyekkel
kapcsolatban életkoránál ( az ettől függően feltételezett
testi, szellemi, erkölcsi és társadalmi érettségénél ) fogva
nem képes megismerni és értékelni sem a választható
lehetőségeket, sem pedig választása következményeit saját
személyiségére, illetve későbbi életére és társadalmi
beilleszkedésére nézve.
2. A fenti ismérvek alapján a gyermek tagságát
homoszexualitással kapcsolatos egyesületben törvény vagy
bírósági határozat kizárhatja vagy korlátozhatja. Az
egyesülési jog gyakorlása tényleges korlátozásának azonban a
gyermek fejlődését fenyegető konkrét kockázathoz kell
igazodnia. Annak mérlegelése során, hogy a gyermek fejlődése
védelméhez való jog a gyermek egyesülési joga gyakorlásának
korlátozásához vezethet-e, a gyermek életkorát és az
egyesület jellegét egymásra vonatkoztatva, abból a
szempontból kell értékelni, hogy a gyermek képes-e
megismerni és értékelni a homoszexualitáshoz való viszonyára
vonatkozó, választható lehetőségeket, továbbá választása
következményeit saját személyiségére, illetve későbbi
életére és társadalmi beilleszkedésére nézve, beleértve
azokat a következményeket, amelyek az adott egyesületben
való tagságból és a homoszexualitás ott vallott felfogásának
nyilvános vállalásából adódhatnak.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
1. A Legfelsőbb Bíróság elnöke indítványozta, hogy az
Alkotmánybíróság absztrakt alkotmányértelmezés keretében
határolja el egymástól az Alkotmány 67. §-ában illetve a 63.
§ (1) bekezdésében megfogalmazott alapvető jogokat. Az
indítványozó "konkrét alkotmányjogi probléma meglétét" vélte
felismerni "abban az összefüggésben, amely a gyermeknek azt
a jogát, hogy az állam részéről a megfelelő testi, szellemi
és erkölcsi védelemben és gondoskodásban részesüljön
[ Alkotmány 67. § ] , szembesíti az őt megillető egyesülési
joggal [ 63. § (1) bekezdés ] abban az esetben, ha olyan
egyesületben való tagságának kérdése merül fel, amely a
homoszexuális személyek, mint társadalmi csoport jogvédelmi
szövetségeként lép fel. "
2. Az indítvány megfelel az Alkotmánybíróság által a
31/1990. (XII. 18.) AB határozatban meghatározott
feltételeknek ( ABH 1990, 137. k. ) . Az elvont
alkotmányértelmezést az Alkotmánybíróság mindig is
igyekezett a két szélsőségtől távol tartani : egyrészt
"valamely alkotmányos rendelkezés teljesen elvont, semmiféle
konkrét problémához nem kapcsolódó, s így valójában
parttalan értelmezésétől"; másrészt attól, hogy az elvont
értelmezés konkrét ügyet döntsön el, vagy csupán jogszabályt
értelmezzen. Az utóbbi feltétellel az Alkotmánybíróság más
hatalmi ágak feladatától is távol kívánta tartani magát. Az
értelmezés viszonylagos általánosságát az Alkotmánybíróság a
"konkrét alkotmányjogi probléma" követelményével fejezte ki,
s esetről esetre döntötte el, hogy mikor adható az
indítványozót foglalkoztató egyedi problémán túlmutató,
"megfelelő elvontságú, a jövőben is minden esetben
kötelezően alkalmazandó válasz". (36/1992. (VI. 10) AB
határozat, ABH 1992, 211. )
II.
Az adott esetben egy klasszikus politikai szabadságjog, az
egyesülési jog ütközik a gyermek ahhoz való jogával, hogy
családja, az állam és a társadalom részéről a megfelelő
testi, szellemi és erkölcsi fejlődéséhez szükséges védelmet
és gondoskodást megkapja.
1. Két alapjog ütközését lehetetlen teljes általánosságban
elbírálni. Kérdés azonban, hogy van-e köztük olyan
hierarchikus viszony, vagy a természetükben rejlő különbség,
amely az elbíráláshoz általános keretet ad.
a) Az Alkotmánybíróság állandó gyakorlata a "kommunikációs
alapjogokat" a többi jog fölé helyezi annyiban, hogy "a
véleményszabadságot korlátozó törvényeket megszorítóan kell
értelmezni". ( 30/1992. (V. 26.) AB határozat, ABH 1992,
178 ) A véleménynyilvánítás szabadsága az Alkotmánybíróság
szerint "anyajoga" a kommunikációs alapjogoknak. A
véleménynyilvánítás szabadságának elsőbbsége más jogokkal
szemben azonban nem terjed ki automatikusan az összes
kommunikációs alapjogra. Ebben az esetben ugyanis szinte
minden klasszikus politikai szabadságjog kitüntetett
védelmet élvezne, ami egyrészt a véleményszabadság valódi
jelentőségét csökkentené, másrészt a természetükből folyó
különbségen túli jelentőséget kölcsönözne a politikai és a
szociális-kultúrális jogok közötti megkülönböztetésnek. A
véleményszabadság elsőbbségének kiterjesztéséhez más jogokra
az Alkotmánybíróság eddigi gyakorlata is különösen szoros
összefüggést kívánt meg az "anyajoggal". ( Lásd a
vallásszabadsággal kapcsolatban a 4/1993. (II. 12.) AB
határozatot, ABH 1993, 51. )
Az egyesülési jog nem osztozik tehát a véleményszabadság
elsőbbségében más alkotmányos jogokkal szemben.
b) A klasszikus szabadságjogok nem élveznek eleve
elsőbbséget a szociális jogokkal, vagy az államnak más, nem
klasszikus jogokból folyó kötelezettségeivel szemben. Ha
viszont e két különböző típusú jog egymással ütközik,
sajátosságaik nem hagyhatók figyelmen kívül.
2. A gyermek megfelelő fejlődéséhez szükséges védelemhez és
gondoskodáshoz való jogának az egyesülési szabadsággal való
ütközésekor e két különböző típusú jog korlátozhatóságának
különböző ismérveit is összhangba kell hozni.
a) A most eldöntendő esetben tehát nem csupán azt kell
értelmezés útján megmondani, hogy csakis a 67. §-t
figyelembe véve milyen védelmi intézkedésekre van joga a
gyermeknek - azaz hogy a gyermek tagságának korlátozása
homoszexualitással kapcsolatos egyesületben még része-e az
alkotmányosan megkövetelt gondoskodási minimumnak -, hanem a
védelem alkotmány megkövetelte szintjét arra figyelemmel
kell meghatároznia az Alkotmánybíróságnak, hogy ez a védelmi
szint egyszersmint szükséges és arányos korlátozása-e egy
klasszikus szabadságjog, az egyesülési jog gyakorlásának.
Azt, hogy az egyik alapjog érvényesüléséhez a másik milyen
mértékben korlátozható, konkrét jogszabályi rendelkezés,
vagy konkrét ügy kapcsán lehet csak eldönteni. Két alapjog
ütközéséről szóló absztrakt alkotmányértelmezés során
jelentős megszorítással, akkor alkalmazható egyrészt ( a
gyermek védelme vonatkozásában, 67. § ) az állami
intézkedési minimum, másrészt ( az egyesülési jog
korlátozhatóságára, 63. § ) a szükségesség/arányosság
tesztje, ha a "konkrét alkotmányjogi problémát" törvényi
tényálláshoz hasonló absztrakt tényállásként tekintjük.
Valójában az Alkotmánybíróságnak kell egy alkotmányossági
szempontból kifogástalan "törvényi tényállást" kreálnia,
amelyhez a törvényhozó igazodhat, vagy amelynek alapján a
bíróság alkotmányosan dönthet.
b) A gyermek védelemhez való joga és az egyesülési szabadság
összeütközése még az indítványban meghatározott tényálláson
belül is - "ha [ a gyermek ] olyan egyesületben való
tagságának kérdése merül fel, amely homoszexuális személyek,
mint társadalmi csoport jogvédelmi szövetségeként lép fel" -
több, egymástól eltérő megítélést kívánó esetben merülhet
föl. Különbözőek az alkotmányossági kérdések egyrészt
aszerint, hogy a gyermek tagságának általános megtiltásáról
vagy feltételhez kötéséről van-e szó, vagy pedig az
egyesülési jog egyedi érvényesítéséről; másrészt aszerint,
hogy a korlátozást jogszabály vagy bíróság mondja-e ki, vagy
pedig a szülő érvényesíti. Az egyesülési jog jogszabályi
korlátozása természete szerint általános; a bíróság
általában kizárhatja a gyermek tagságát adott egyesületben a
tagságot gyermek számára is lehetővé tévő egyesület
bejegyzésének megtagadásával, és dönthet egyedi tagsági
ügyben is; míg a szülő saját gyerekének tagságát tilthatja
meg.
Az Alkotmánybíróság azonban előrebocsátja, hogy e
korlátozások külön-külön vizsgálatára attól függően kerülhet
sor, hogy az Alkotmánybíróság a gyermek fejlődése védelmének
érdekében az egyesülési jog milyen súlyú korlátozását tartja
alkotmányosan indokoltnak. Ha ugyanis arra az eredményre
jut, hogy az állam kötelessége a gyermeket az ilyen
egyesületi tagsággal járó kockázattól általában megvédeni,
nem is merülhet föl, hogy ettől egyedi tagság ügyében
bíróság eltérhet, vagy hogy a védelmi kötelezettség - az
egyesületi tagsághoz való hozzájárulás formájában - a
szülőre hárulna.
3. A gyermek védelemhez való joga és az egyesülési jog
viszonyának tisztázásához a 67. §-ban foglalt jog két
sajátosságát kell figyelembe vennünk. Az egyik, hogy a
gyermek védelemhez és gondoskodáshoz való joga egyszersmint
az állam kötelességét alapozza meg a gyermek
személyiségfejlődése intézményes védelmére. Az államnak ez a
védelmi kötelessége a gyermek alapjogainak korlátozásához is
vezethet. Az Alkotmánybíróság határozatának döntő kérdése
éppen az lesz, hogy hol húzza meg a határt a gyermek önálló
alapjoggyakorlása és az állam, vagy a szülő alapjogi
gyámkodása között. Másrészt tisztázni kell a gyermek
alapjogi jogállásának azokat a sajátosságait, amelyek éppen
gyermek volta miatt térnek el az általánostól. [ Ld. alább
III. 1. ]
Az Alkotmány 63. §-ában biztosított egyesülési jog oldaláról
viszont abból kell kiindulnunk, hogy esetünkben nem valamely
egyesülési cél alkotmányosságáról van szó ( lásd az
egyesülési jogról szóló 1989. évi II. törvény - a
továbbiakban Egytv. - 2. § (3) bekezdését ) , hanem az
egyesülési jog gyakorlásának a gyermek érdekében ( Alkotmány
67. § ) való korlátozásáról. Azaz ennek az ügynek nem tárgya
a homoszexualitással kapcsolatos egyesületek alkotmányossági
szempontból való minősítése. Az egyesülési jog gyakorlása
korlátozásának alkotmányos feltételei a törvényhozó számára
az Alkotmányból és annak alkotmánybírósági értelmezéséből
folynak. A bíró a társadalmi szervezet nyilvántartásba
vételét megtagadja, ha az alapítók az Egytv-ben
meghatározott feltételeknek nem tettek eleget. Az Egytv. 2.
§ (2) bekezdése szerint az egyesülési jog gyakorlása nem
sértheti az Alkotmány 2. §-ának (3) bekezdését [ nem
irányulhat a hatalom erőszakos megszerzésére vagy
kizárólagos birtokolására ] , nem valósíthat meg
bűncselekményt és bűncselekmény elkövetésére való felhívást,
valamint nem járhat mások jogainak és szabadságának
sérelmével. Ezt az utóbbi feltételt tartalmazza a Gyermek
jogairól szóló - az 1991. évi LXIV. törvénnyel kihirdetett -
New York-i Egyezmény 15. cikke is, amely kimondja, hogy az
Egyezményben részes államok elismerik a gyermek egyesülési
jogát.
Az egyesülési jog korlátozása "mások jogai és szabadsága"
sérelemtől való megóvása érdekében akkor alkotmányos, ha ezt
a korlátozást a másik jog szükségessé tette és a korlátozás
mérve a védelem céljával arányos. E másik jognak is
alkotmányos jognak, vagy abból levezethető jognak kell
lennie. A gyermek alkotmányos joga a fejlődéséhez szükséges
védelemre és gondoskodásra kizárja a gyermek tagságát
bizonyos egyesületben. Ha az ilyen egyesületben alapszabálya
szerint gyermek is tag lehet, akkor ez az egyesület nem tesz
eleget az Egytv. 2. § (2) bekezdésének, mert a gyermekeknek
az Alkotmány 67. §-ában biztosított jogát sérti. Az
Alkotmánybíróság feladata ebben a határozatában a
homoszexualitással kapcsolatos egyesületek vonatkozásában
azokat az ismérveket meghatározni, amelyek alapján
megállapítható, hogy az egyesülési jog gyakorlásának
korlátozását mely esetben teszi szükségessé és arányossá a
gyermek joga a fejlődéséhez szükséges védelemre és
gondoskodásra. Ez az elvont alkotmányértelmezés egyben tehát
az Egytv. idézett fordulatának - az egyesülési jog
gyakorlása nem járhat mások jogainak és szabadságának
sérelmével - alkotmányos alkalmazási követelményeit is
meghatározza az indítványban felvetett tényállásra.
III.
1. Az Alkotmány szerint az emberi jogok "mindenkit"
megilletnek, az állampolgári jogok értelemszerűen a magyar
állampolgárokat, egyes jogoknál az Alkotmány maga határozza
meg a sajátos jogosulti kört ( menedékjog, választójog ) .
Az Alkotmány nem él következetesen az alapjogi jogképesség
és az alapjog gyakorlásához való jog megkülönböztetésével.
( A választójog elvileg az utóbbi körbe tartozó korlátait a
70. § a választójogból való kizárásként, vagyis a
jogképesség hiányaként határozza meg. ) Az alapjoggyakorlás
feltételeit azonban törvények egyes személyi körökre nézve
megállapíthatják.
A gyermeket megilletik az alapjogok. Az Alkotmány
kifejezetten csak a választójogból zárja ki a gyermekeket. A
gyermek az alapjogokat - mint mindenki más is - azokkal a
feltételekkel gyakorolhatja, amelyeket az egyes jogterületek
számára előírnak. Az ilyen korlátozások viszont
alkotmányossági vizsgálat tárgyai lehetnek.
Ahol a törvények nem szabályozzák a kis- és fiatalkorúak
joggyakorlását, az Alkotmány alapján esetről esetre kell
meghatározni, hogy a gyermek mely alapjogot, milyen
vonatkozásban gyakorolhat maga, illetve hogy ki gyakorolja
nevében és érdekében, illetve, hogy gyermek voltára és a 67.
§-ra tekintettel az alapjog gyakorlásának egyes területeiről
nem zárható-e ki teljesen. A gyermek alapjoggyakorlásának -
s ezen belül a személyes joggyakorlásnak - lehetősége a
joggyakorlás következményeit átfogó döntési képesség
kibontakozásával együtt, a növekvő korral egyre szélesebb
lesz.
Az Alkotmánybíróság eddig két vonatkozásban érintette ezt a
kérdést. Egyrészt alkotmányellenesnek ítélte, hogy a gyermek
vérségi származása kiderítéséhez való jogát a törvényes
képviselő korlátlan perindítási jogosultsága révén
végérvényesen el lehetett vonni ( ABH 1991, 272 ) ; másrészt
kimondta, hogy a szülőknek az a joga, hogy gyermekük a
lelkiismereti választásuk szerinti, de legalábbis a
meggyőződésükkel nem ellentétes irányultságú iskolába
járhasson, "a szülői vezetés korlátain belül" a gyermeket is
megilleti ( ABH 1993, 56 ) . Ez is megerősíti, hogy a
személyes, illetve a gyermek érdekében más által végzett
joggyakorlás az érintett alapjogtól függ. Sőt, még ezen
belül is további megkülönböztetésekre van szükség. Az
egyesülési jog gyakorlása például általában megilleti a
gyermeket is. Az azonban, hogy mikor dönthet róla a szülő,
mikor a gyermek, s mikor lehet korlátozni vagy kizárni az
egyesülési jogot, függ egyrészt az életkortól, másrészt az
egyesület céljától és a részvétel hatásától a gyermek - az
Alkotmány védelme alatt álló - testi, szellemi és erkölcsi
fejlődésére.
2. A gyermek alapjoggyakorlása korlátozásának indokoltsága
két tényező együttes mérlegelésétől függ : elég érett-e a
gyermek általában az önálló döntésre; illetve a döntés
tárgyától : az adott esetben mihez kell az érettség? A
résztvevők "érettségét" általában az érintett társadalmi
intézmények működőképességének védelme, azaz a közérdek
követeli meg. A jogkorlátozáshoz azonban elégséges érv lehet
a gyermek védelme saját maga ellen - azaz döntése
következményeitől - is. A közérdekű és a saját érdekből való
jogkorlátozás legtöbbször átfedi egymást.
A polgári jogi cselekvőképtelenség és korlátozott
cselekvőképesség például elsősorban az ügyleti forgalom
biztonságát védi; de a kiskorút ( vagyonát ) is óvja a
meggondolatlan veszteségektől és általában a kockázattól. Ez
utóbbi szempontból a védelem preventív : a gyermek jövője
érdekében korlátozza jogait a gyermekkor alatt. A
választójog, párttagság, egyes hivatalok viselésének
nagykorúsághoz vagy magasabb korhatárhoz kötése szintén az
egyes intézmények optimális működése érdekében történik. A
házasság korhoz ( és az alatt engedélyhez ) kötése az
intézmény komolyságát és tartósságát védi, egyben a
meggondolatlan státuszváltozás következményeitől is óvja a
gyermeket. A felsorolt esetekben a korhatár alatti tilalom
önmagukban pozitív tevékenységekre vonatkozik. A gyermek
joggyakorlásának korlátozása szempontjából azonban a tiltott
tevékenységnek nem az ilyen minősítése a döntő.
Az alapjoggyakorlás korlátozása nem hordoz értékítéletet
arról, amiben a gyermeket akadályozza, illetőleg amitől
visszatartja. A döntés súlya az, ami a gyermek
joggyakorlásának korlátozását indokolja mindaddig, amíg
felelős döntésre nem képes. A döntést azok a következmények,
illetve kockázatok tehetik súlyossá, amelyeket a döntéssel a
gyermek vállal.
Az Alkotmány 67. §-a, amely az állam kötelességévé teszi,
hogy a gyermek személyiségfejlődéséhez szükséges védelmet és
gondoskodást nyújtson, egyrészt vonatkozik az egyértelműen
káros hatások távoltartására, másrészt magában foglalja azt
is, hogy az állam a személyiségét, s így az egész jövendő
életét meghatározó súlyos kockázatvállalást is elhárítsa a
gyermektől.
Önmagának mindenki árthat, s vállalhat kockázatot, ha képes
a szabad, tájékozott és felelős döntésre. A nagykorúaknak a
jog be nem avatkozása széles lehetőséget ad erre, s az
általános személyiségi jogból folyó jog az önmeghatározásra
és cselekvési szabadságra ( Alkotmány 54. § (1) bekezdés )
garantálja ezt a lehetőséget. Az állam korlátozó gyámkodása
csak a határesetekben alkotmányossági viták tárgya ( a
kábítószer élvezésének büntetésétől az eutanáziáig ) . A
gyermekek esetében azonban maga az Alkotmány és nemzetközi
egyezmények teszik állami kötelességgé a gyermek fejlődési
útjának megóvását a veszélyektől és kockázatoktól, éppen
annak érdekében, hogy felkészülhessen a felelős és
tájékozott döntésekre, mihelyt életkorával vélelmezett
érettsége erre képessé teszi.
3. Az államnak az Alkotmány 67. §-ából folyó kötelességei a
gyermek fejlődésének védelmére, de alkotmányos lehetőségei
is, elsősorban a nyilvánosság szférájában jelenhetnek meg;
egyrészt a gyermek nyilvánosság előtti tevékenységét
szabályozhatják, másrészt általános szabályokkal nyújthatnak
intézményes védelmet. A magánszférában a gondoskodás és
védelem joga és kötelessége elsősorban a szülőket illeti.
Így például jogszabály - általános megelőző céllal -
tilthatja, hogy gyermeknek nyilvános vendéglátó helyen
alkoholt szolgáljanak fel, hogy iskola közelében pornográf
sajtótermékeket áruljanak, vagy szexboltot nyissanak.
Törvény a gyermek belépését is megtilthatja ilyen helyekre.
A szülő felelőssége viszont, hogy otthon a gyermek számára
hozzáférhetővé teszi-e az alkoholt vagy a pornográfiát. Az
állam csak a gyermek fejlődésének súlyos és konkrét sérelme
vagy veszélyeztetése esetén avatkozik be - például a szülői
felügyelet megszüntetése révén.
4. Az államnak a gyermeket az olyan kockázatvállalásoktól is
meg kell óvnia, amelyekkel kapcsolatban életkoránál ( az
ettől függően feltételezett testi, szellemi, erkölcsi és
társadalmi érettségénél ) fogva nem képes megismerni és
értékelni sem a választható lehetőségeket, sem pedig
választása következményeit saját személyiségére illetve
későbbi életére és társadalmi beilleszkedésére nézve. E
kockázatelhárítás részeként az állam köteles arra is, hogy
legalább a nyilvánosság szférájában ne engedje meg, hogy a
gyermek olyan tevékenységet folytasson, vagy olyan ügyekben
állást foglaljon, amelyekben a felelős álláspont
kialakítására a fentiek szerint a gyermek nem érett, noha a
nyilvános állásfoglalás a gyermek testi, szellemi és
erkölcsi fejlődésére, s későbbi sorsára meghatározó hatással
lehet. Különösen megnöveli a kockázatot, ha olyan
kérdésekben való nyilvános elköteleződésről van szó, amelyek
megítélése a társadalomban kifejezetten ellentmondásos abban
az értelemben, hogy széles körben negatív megítélés alá
esik.
A gyermek joggyakorlásának az Alkotmány 67. §-án alapuló
korlátozásakor az alábbiakat figyelembe kell venni :
Valamely szabadságjogot nem általában, hanem kizárólag
gyakorlásának abban a vonatkozásában lehet csak korlátozni,
amelyet a gyermek védelme, illetve mások jogainak védelme
szükségessé tesz.
A szabadságjog korlátozásához a gyermek védelme érdekében
sem elég a testi, szellemi vagy erkölcsi fejlődés elvont
veszélyeztetése. Azt kell bizonyítani, hogy valamely
tevékenységet azért korlátoz vagy tilt a jog, mert az az
érintett korosztályra konkrét veszélyekkel jár; e konkrét
veszély nagysága dönti el a jogkorlátozás arányosságát is.
Ahol az állam a túlzott kockázatvállalást hárítja el
beavatkozásával, a kockázat nagyságának minősítésénél
mérlegelni kell azt a pozitív, nevelő hatást is, amelyet a
vitában való részvétel a személyiségre gyakorolhat, hiszen a
nézetek vállalása és ütköztetése a demokrácia része. A
konkrét körülményektől függ tehát, hogy "vitás" kérdésekben
mennyire korlátozható a gyermek tájékozódási szabadsága és a
véleménynyilvánítása. Szembe kell néznie a gyermeknek is
azzal, hogy vannak kellemetlen, provokatív, ellenkezést
kiváltó, sőt potenciálisan károsan befolyásoló jelenségek,
meg kell tanulnia ezekhez viszonyulni, saját véleményt
formálni, vitázni, meggyőződését vállalni akár a többséggel
szemben stb. A hozzáférhetőség függhet például attól, hogy
van-e lehetőség az ilyen hatásokat összefüggésekbe
illeszteni, más véleménnyel is ütköztetni - mint például az
iskolai oktatás keretében.
Ugyanakkor egy-egy rizikó felbecsülése nem szorítkozhat
pusztán valamely szaktudomány saját területére korlátozott
értékelésére, hanem azt kell mérlegelni, hogy az az adott
társadalmi körülmények között az érintett gyermekcsoport
fejlődésére és jövőjére milyen hatással lehet.
Művészetkritikus adhat a műalkotásról egyértelműen pozitív
esztétikai ítéletet, ez még nem zárja ki a hozzáférés
korlátozását, hiszen lehet, hogy a gyerek nem képes
( kizárólag ) esztétikai értékelésre, és a mű tényleges
hatása veszélyes lehet.
5. Nem lehetne alkotmányosan indokolni a gyermek egyesülési
jogának általános korlátozását. Meghatározott fajta
egyesület alapításának vagy abban való részvételnek további
feltételekhez kötéséről vagy tiltásáról lehet csak szó.
Ebben a határozatban nincs szükség annak vizsgálatára, hogy
polgári jogi cselekvőképesség szabályai, különösen a szülő
( törvényes képviselő ) beleegyezése vagy utólagos
jóváhagyása a gyermek tagságot keletkeztető
jognyilatkozatának érvényességéhez, az egyesüléshez való
alapjog gyakorlására is vonatkoznak-e. Ha ugyanis valamely
egyesületben való tagság olyan súlyos kockázatot jelent a
gyermek számára, hogy tagságát az Alkotmánybíróság e
határozatban foglalt értelmezése alapján jogszabály vagy
bíróság általában kizárhatja, akkor a beleegyezés
tárgytalanná válik.
Az arra vonatkozó alkotmányossági kérdés tehát, hogy a
gyermek hány éves koráig gyakorolhatja az egyesüléshez való
jogot a szülő a ő nevében, s mikor érett a gyermek arra,
hogy maga döntsön eme alapjogának gyakorlásáról; továbbá,
hogy milyen esetekben írnak elő szülői beleegyezést az adott
tagsággal járó kockázat nagysága miatt, s mikor ítéli ezt a
kockázatot olyan nagynak a jog, hogy teljesen elvonja a
döntést a gyermek és szülője rendelkezési köréből, csakis
egyes kockázat-tipusokra külön-külön dönthető el.
IV.
1. A homoszexuálisok diszkriminációjára vonatkozó
( alkotmány ) bírósági ítéletek nemzetközi
összehasonlításából az a következtetés adódik, hogy ezekben
az "közvéleményben élő erkölcsi megítélés" egyre kevésbé
játszik meghatározó szerepet. A "közerkölcs", "többségi
nézetek" stb. előbb úgy szorultak ki a döntő érvek közül,
hogy a magánszférában a bíróságok elismerték az ettől eltérő
önrendelkezést is ( fogamzásgátlási, majd abortusz-esetekből
kiindulva ) ; később a diszkrimináció-tilalom
érvényesítésével ezt a védettséget a homoszexuálisokra is
kiterjesztették. A helyzet valójában sokkal bonyolultabb,
mert a közmorál még ma is sok fontos ítéletben szerepel
érvként. A liberalizálással párhuzamosan ugyanis jelen van
egy másik ítélkezési vonal is, amely - a közerkölcsökkel
összhangban - védelmet nyújt mások agresszív
"önérvényesítésével", saját erkölcsi normáinak provokatív
hirdetésével szemben ( ld. például az offenzív pornográfia
korlátozását ) . Ezeknek az ügyeknek a témája rendszerint a
"többségi nézet" ( amelyet nyilvánosan azok is vallanak,
akik nem tartják be, azaz az erkölcsi konvenció ) szerint
erkölcstelen tevékenység jelenléte a közszférában.
A külföldi ügyekből kiolvasható további fontos különbség,
hogy a "nem szerinti" megkülönböztetés általában sikeresen
támadható meg, a "szexuális irányultság" szerinti viszont
csak ritkán.
2. Általános jelenség, hogy a nemi erkölcs egyes részei -
éppen az erkölcsi pluralizmus elismerésével - a jogi
szankcionálásból kikerülnek. Kétségtelen viszont, hogy a
büntetőjog a nemi erkölcs területén ( is ) meghúzza azt a
szélső határt, amelynek áthágását a társadalom már nem tűri
el. Bár a bűncselekmények megállapítása törvényhozói
kompetencia, s így a demokratikus többségi vélemény - és
érzület - érvényesülésének tere, kivételes esetekben itt is
érvényesülhet alkotmánybírósági kontroll.
Vannak bűncselekmények, ahol ma is nemcsak egybeesik az
erkölcsi és jogi megítélés, hanem ahol a büntetendőséget
erkölcsileg nem lehet komolyan kérdésessé tenni - például az
emberölésnél. A nemi erkölcs szempontjából sem lehet
kérdésesnek tekinteni például a vérfertőzés megbüntetését,
noha elméleti cikkek már éppúgy megkérdőjelezték ezt, mint -
a "gyermeki szexualitás jogait" követelve - a "megrontás"
bűncselekménnyé nyilvánítását. Az ilyen törekvések azonban
elméleti kuriózumok maradtak, amelyeknek a tételes jogban és
az ítélkezésben nincs hatása. Ahol azonban a közvéleményben
megfelelő erővel - akárha aránytalan művi felerősítéssel is
- többféle erkölcsi megítélés van jelen, a "közerkölcs" vagy
a "közfelfogás" alkotmányos érvként szerepeltetése egyre
veszít erejéből és az ítélkezésben háttérbe szorul.
A korábban a nemi erkölcs elleni bűncselekménynek minősített
magatartások egy részét - a prostitúciót, a "természet
elleni fajtalanságot" az egyetértő felnőttek között - a
legtöbb európai jogban már nem büntetik. A közerkölcs
azonban továbbra is jelen van, bár szívesen ölti más,
jogilag egyértelműbben védhető érték vagy érdek álruháját. A
prostitució például nem bűncselekmény. Esetleges igazgatási
szabályozásakor azonban - pl. adott helyre korlátozás - a
szomszédok erkölcsi indítékú ellenkezését mérlegelni szokás,
ha nem is nyíltan. Ilyenkor elismerik, hogy a "környék
leromlik", de nem viszik végig, hogy miért - megállnak a
ténynél, hogy az ingatlanok értéke csökken.
3. Az Alkotmány szakított a korábban az állam alapjává tett
"hivatalos" ideológiával, és azzal, hogy a jogokat azzal
összhangban kell értelmezni. Az 1990. évi XL. törvénnyel
foganatosított alkotmánymódosítással kikerült az
Alkotmányból az utolsó utalás is önállóan - az egyes
alapjogoktól függetlenül - megfogalmazott eszmei áramlatokra
és értékekre. Az alkotmányértelmezésnek az értelmezendő
jogok fogalmából kell kiindulnia, mint semleges
kategóriából, amelynek határaira nézve nagyfokú konszenzus
állapítható meg, tartalmára nézve viszont több, eltérő
értéktartalmú koncepcióval is kitölthető. A pluralista
társadalom lényegéhez tartozik, hogy a jogok többféle
értéktartalommal is érvényesíthetők, úgy, hogy közben a
jogok egész alkotmányos rendszere koherens és működőképes
marad. Az Alkotmánybíróságnak határesetekben és össze nem
férő koncepciók ütközésekor kell beavatkoznia, azt a vonalat
meghúznia, amelyen túl egy adott tartalmi értelmezés már az
alkotmányos jogok rendszerével nem hozható összhangba. Az
Alkotmánybíróság ebben az értelmezésben nem az Alkotmány
feltételezett általános értékrendjéből indul ki, hanem az
egyes alapjogokból kibontható értéktartalmakat fejti ki. Az
egyes alapjogok értelmezésekor széles, összehasonlítható
nemzetközi tényanyag és elméleti vélemény áll rendelkezésre
ahhoz, hogy ne kelljen közvetlenül ideológikus vagy
politikai érvekhez folyamodni. Az ilyen módszerű
alkotmányértelmezést a formális garanciák hangsúlyozása az
ideológiák közvetlen érvényesítésével szemben, az egyes
jogok értéktartalmának kibontása pedig a pozitivizmussal
való visszaéléssel szemben védi.
Az Alkotmánybíróság nem vizsgálja felül a jogban
érvényesített közerkölcs tartalmát. Ahogy a "közérdek"
meghatározását is alapvetően átengedte a demokratikus
törvényhozásnak ( ABH 1993, 382 ) , a közrendet és benne az
erkölcsöket is a képviselőknek van joguk érvényesíteni -
amíg valamely más okból az Alkotmány határaiba nem ütköznek.
Ezeket a határokat kell a fenti módszer szerint úgy
megállapítani, hogy közben a közerkölcs önálló értékelésére
lehetőleg ne kerüljön sor.
Az azonos neműek közötti kapcsolatot - tartós és megvallott
formájában és egyes életviszonyokra korlátozva - maga az
Alkotmánybíróság ismerte el jogilag védendőnek ( 14/1995.
(III. 13.) AB határozat, ABH 1995, 82, 84 ) , de nem azért,
mert a kapcsolat homoszexuális, hanem mert olyan kapcsolat,
amelyhez hasonló tényállásokat a jog másutt is elismer, és a
megkülönböztetésnek nem volt alapja. A homoszexualitás
eddigi egyetlen megítélésénél is megmaradt tehát az
Alkotmánybíróság a közerkölcs minősítését mellőző, semleges
úton. Ez a semlegesség lehetséges az ebben az ügyben
elvégzett alkotmányértelmezésnél is - annak ellenére, hogy
az Alkotmány kifejezetten a gyermek megfelelő testi,
szellemi és erkölcsi fejlődésének védelméhez ad jogot. Ebben
az ügyben nincs arra ok, hogy az Alkotmánybíróság a gyermek
teljes személyiségfejlődésének védelme helyett a nemi
erkölcs egyes kérdéseire szorítkozzék. Sőt, ebben az ügyben
magát a homoszexualitás problémáját sem tekinti az
Alkotmánybíróság a nemi erkölcs kérdésének - noha a
közvélemény számára általában így vetődik fel.
4. A homoszexualitás okai, kialakulása, sőt fogalma is
tisztázatlan, illetve vitatott; még önértelmezésből is több,
egymásnak ellentmondó nézet létezik. Egyik véglet az, hogy a
homoszexualitás veleszületett és megváltoztathatatlan
adottság, mintegy "harmadik nem", a másik véglet szerint a
homoszexualitás "társadalmi konstrukció", nem különbözik
semmiben a heteroszexuális magatartástól, ezért ez az
irányzat a megkülönböztetés minden formáját, egyáltalán a
homoszexualitás problematizálását mint "megbélyegzést"
visszautasítja. Köztes nézetnek számít a ( divatjamúlt )
betegség-elmélet, amely szerint a homoszexualitásból ki
lehet gyógyulni, viszont nyilván nem szankcionálható.
Hasonlóan nem szélsőséges az a "semleges" megközelítés,
amely a szexuális irányultság alapján minden diszkriminációt
megalapozatlannak tart. Különbség van a felfogások között
aszerint is, hogy a homoszexualitás csupán szexuális
preferencia-e, vagy pedig az egyéni önazonosság alapja,
továbbá, ehhez kapcsolódóan, életstílus, sajátos kultúra.
( Magyarországon az utóbbi szellemben tiltakoznak egyes
csoportok a "homoszexuális" megjelölés ellen, mert ez
túlzottan a szexualitásra koncentrál, holott ők egész
személyiségüket tekintve - ahogy magukat nevezik -
"melegek". ) A különböző elméletekhez különböző igények
kapcsolódnak - pl. csupán a nemi tevékenység másságának és
háborítatlanságának elismerése, másik végletként viszont a
világ kétpólusú heteroszexuális uralmi viszonyainak
megdöntése.
Maga a homoszexualitás határa is elmosódó. Ma a "tiszta"
heteroszexualitás és homoszexualitás között folyamatos
átmenetet tételeznek fel. A másik vagy a saját nem iránti
érdeklődésnek, vonzalomnak stb. számos fajtája élhet egymás
mellett egy emberben, különböző intenzitással, s számtalan
egyéni és társadalmi tényezőtől függ, hogy ezekből az illető
mit fejez ki. A fantáziálástól a rejtett vonzalmon, továbbá
a biszexualitáson át a "homoszexuális" magatartás sokféle
válfajáig folyamatos és nem szükségképpen végleges a
magatartások skálája. Az Alkotmánybíróság számára
jelentősége van annak, hogy a homoszexuális magatartásban
nagy szerepe van az egyéni döntésnek. Választástól függ az
is, hogy valaki homoszexualitásához hogyan viszonyul, pl.
annak mekkora nyilvánosságot ad, rejtőzködni akar-e,
háborítatlanul élni hajlamával a magánszférában, vagy
harcosan színre lép.
A homoszexualitás különböző értelmezései más-más jogi
követelményeket támasztanak. Az emberi jogi megközelítés
leginkább a "semleges másság" elméletéhez illik : anélkül,
hogy a homoszexualitást értékelnénk, számtalan vonatkozásban
meg lehet állapítani, hogy az annak alapján való
megkülönböztetés az alkotmányos tesztek alapján
igazolhatatlan. Szokásos ( alkotmány ) bírósági ügyek :
munka ( különös hangsúllyal : tanári állás ) megtagadása
homoszexuálisoktól; megkülönböztetés lakásbérletnél.
Nehezebb megkerülni a homoszexualitás értékelését a
homoszexuális szülő szülői jogainak gyakorlása korlátozása
esetén és az ugyancsak korlátozó örökbefogadási szabályok
vizsgálatánál. Legnehezebb a büntetőjogban.
Azaz : a nem szerinti ( nemi szerep szerinti )
megkülönböztetés valóban megengedhetetlen ott, ahol a nemi
szerep az illető életviszony lényegét tekintve közömbös, de
legalább is nincs alkotmányosan igazolható súlya. Ahol
viszont épp ez adja az illető életviszony lényegét, nagyon
nehéz valamely más érveléssel kikerülni a homoszexualitásról
való állásfoglalást. Bizonyos homoszexuális irányzatok álma,
hogy úgy nyerjék el jogaik teljességét, hogy közben ne is
essék szó arról, hogy ők mik is, ezekben a témákban
megvalósíthatatlan. A homoszexuálisok jogainak elismerése
( ahol ez ilyen minőségükben szükséges ) mindig újra
megerősíti különállásukat.
V.
1. Az Alkotmánybíróság nem minősíti a homoszexualitást
erkölcsi szempontból. Ebben az ügyben azonban nem hagyhatja
figyelmen kívül sem a homoszexualitás sajátosságait, sem a
homoszexuálisok pillanatnyi társadalmi helyzetét.
A homoszexualitás sajátosságai ebben az ügyben
megkerülhetetlenek, hiszen nem olyan életviszonyról van szó,
ahol a nemi szerep eleve irreleváns. A homoszexualitás fent
bemutatott sajátosságai közül az elvégzendő
alkotmányértelmezés szempontjából a homoszexualitás
bizonytalan határai, továbbá a homoszexuális szerepek
sokfélesége ( mind saját viszonyulásra, mind társadalmi
használatra szánva ) , s a szerepvállalás saját elhatározása
a döntő.
A homoszexualitás, s ezen belül is valamely fajtájának
vállalása a homoszexualitás mai magyarországi társadalmi
fogadtatása miatt is egzisztenciálisan meghatározó döntés;
van mit vállalni, s a visszaút nehéz. A homoszexuálisok
társadalmi beilleszkedési, elfogadási, sőt diszkriminációs
problémáit - amelyeket maguk a homoszexuálisok az objektíve
mérhető társadalmi megítélésnél súlyosabbnak éreznek és úgy
élnek meg - sem minősíti az Alkotmánybíróság, hanem tényként
számításba veszi a gyermeket terhelő döntés súlyánál.
A gyermeknek nem elsősorban azt a döntését védi az
Alkotmány, hogy homoszexuális lesz-e, vagy sem, hanem hogy
mind a lehetőségek, mind a következmények ismeretében, kellő
érettséggel és felelősen dönthesse el, hogyan viszonyul
felismert hajlamaihoz, a sokféle szereplehetőség közül
melyiket választja. Ez az értelmezés van összhangban a 67. §
értéktartalmával.
Az Alkotmánybíróság tehát az Alkotmányt nem úgy értelmezi,
mintha a gyermek "erkölcsi fejlődését" ( 67. § ) a
homoszexuálissá válás lehetősége veszélyeztetné, mert a
homoszexualitásról az Alkotmány alapján nem formálhat
erkölcsi ítéletet. Az egész személyiség ( testi, szellemi és
erkölcsi ) fejlődését érintő és a gyermek jövőjét
meghatározó kárt okoz azonban, ha a fiatal az ilyen
sorskérdésben való döntéshez szükséges érettség híján
kényszerpályára kerül. Az állam két okból sem teheti ki a
fiatalt az éretlen választás kockázatának. Ezen okok egyike
sem egyedül a homoszexualitásra vonatkozik.
A pszichoszexuális fejlődés hosszú folyamat, amelyben az idő
előtti hatások súlyos károkat okoznak; az olyan hatások is,
amelyekhez kellő érettség híján nem tud megfelelően
viszonyulni a fiatal. Ezért a jog ezt a fejlődést még a
magánszférában is büntetőjogi szankciókkal védi ( lásd
megrontás ) , és a nyilvánosság szférájában további
korlátokkal segítheti. ( Például a gyermek védelme a
pornográfiától. )
Bizonyos döntéseknek olyan, társadalmi helyzetet meghatározó
következményei vannak, hogy a jog korhatárt szab. E döntések
egy része sajátos jogállás vállalása ( házasság, a nem
megváltoztatása ) , mások hatása felér egy státusz
vállalásával ( terméketlenné tétel, homoszexualitás
nyilvános vállalása ) . E szerepek és/vagy jogállások
elsősorban a következmények vállalásához szükséges
érettséget követelik meg, s ezért a korhatárok mindig
magasabbak a szerephez szükséges nemi érettség
kialakulásánál. A homoszexuális identitás kialakulása és
elfogadása ( a "coming out" ) mint a pszichoszexuális
fejlődés egy útja, maga is védelemben részesül ( tanácsadás,
védelem az erőszak ellen, választások nyitvatartása ) . A
jog azonban itt is szabhat magasabb életkori korlátot a
szerep nyilvános vállalásának ( ahol a jognak erre
egyáltalán lehetősége van - például az egyesületi tagság
szabályozásánál ) , mert a sokfajta homoszexuális szerep
társadalmi következményeinek felméréséhez másfajta érettség
szükséges.
A heteroszexuális érés és a homoszexuális coming out között
van különbség. A homoszexuális hajlamot ( társadalmunkban )
külön fel kell ismernie és elfogadnia az illetőnek, tőle
függ, hogy milyen mértékben vállalja. A heteroszexuálisok
érése "magától megy" ( azaz "természetesen" ) , a
pubertáskori önreflexióknak a férfi vagy női szerepen belüli
problémákat kell feldolgozniuk, nem magáról a szerepről,
mint választható identitásról szólnak. Akinek az utóbbival
vannak problémái, homoszexuálissá is válhat.
2. A fentiek alapján a gyermek részvétele homoszexuális
egyesületben az Alkotmány 67. §-a alapján elvileg
korlátozható. Az egyesülési jog tényleges korlátozásának
azonban a gyermek fejlődését fenyegető konkrét kockázathoz
kell igazodnia. A jogalkotónak, vagy a gyermek tagsága
lehetőségéről döntő bíróságnak az életkort és az egyesület
jellegét kell - egymásra vonatkoztatva - mérlegelnie.
Egyrészt azt az életkort kell tisztáznia a bíróságnak, amire
Magyarországon a homoszexuális orientáció általában rögzül.
A nyilvános szerepvállaláshoz szükséges védett kor azonban -
az egyesület jellegétől függően - ennél magasabban is
megállapítható.
A homoszexuális mivoltával küszködő 18 éven alattinak
segítséget jelenthet, ha valamely állandó keretben olyan
társakat talál, akiknek hasonló nehézségei vannak, s ahol
szükség szerint pszichológusi, orvosi vagy jogi stb.
tanácsokat is kaphat.
Más az olyan szervezet, amelyben felnőtt, gyakorló
homoszexuálisok vannak, s amely a homoszexuális szubkultúra
része. Ebben a közegben - most teljesen kikapcsolva a
büntetőjogi vonatkozást - fokozott a lehetősége annak, hogy
a még nem fixálódott homoszexualitású, vagy szerepet nem
választott fiatal idő előtti döntéssel lezárja választási
lehetőségeit.
Végül a "kifelé" is aktív, a homoszexuálisok jogaiért küzdő,
jelenlétüket demonstráló egyesület kifejezetten a
különállást, a választási kényszert, a teljes személyiséggel
vállalt homoszexuális létet képviseli. Nemcsak a serdülőnél,
sok felnőttnél sem egyértelmű és kizárólagos a homoszexuális
beállítottság. A "küzdő" egyesület nem hagyja meg azt a
lehetőséget, hogy valaki ne különbözzék teljes
személyiségével a kétnemű világtól, hogy rejtőzködjön, vagy
hogy "kettős" életet éljen mint biszexuális. A gyermek
részvétele az ilyen csoportokban a legproblematikusabb, mert
ez a leginkább nyilvános elköteleződés és ezért innen nyílik
a legkevésbé visszaút, vagy másfajta szerepfelfogás.
3. Az indítvány a gyermek homoszexualitással kapcsolatos
egyesületben való tagsága korlátozásának alkotmányosságát
veti fel. Az Alkotmánybíróság érvelése az érintett saját
homoszexualitásához való viszonyulásán és szerepvállalásán,
valamint döntése következményeinek súlyosságán alapult.
Kérdés, hogy ezen érvek alapján lehet-e különbséget tenni
egyrészt homoszexuális vagy potenciálisan homoszexuális
fiatalok, másrészt olyan gyermekek között, akiknél a
homoszexuális identitás választása fel sem merül, s egyedül
emberi jogi indíttatásból csatlakoznának homoszexuális
jogvédő egyesülethez.
A gyermek homoszexuális egyesületben való, nyilvános
tevékenysége korlátozására a fent kifejtett második érv - a
gyermek éretlensége a homoszexualitás kérdésében való
nyilvános állásfoglalás társadalmi következményei
felmérésére és a felelős döntésre - attól függetlenül
érvényes, hogy az illető fiatal pszichoszexuális fejlődése
milyen irányú. A kockázatnak ez az összetevője ugyanaz, mert
a nyilvánosság nem fog különböztetni a tagok között. Ilyen
megkülönböztetés egyébként egyrészt az átmenetek miatt,
másrészt technikailag is kivihetetlen lenne. Gyermekek
részvétele a nyilvános társadalmi diskurzusban más - és
nemcsak a nemi szerepet vagy a nemi erkölcsöt érintő -
kérdésben, továbbá személyi érintettség híján is
korlátozható lenne.
A csak jogvédő szándékú fiatalra természetesen a korlátozás
első érve - a saját homoszexualitáshoz való viszonyulás
kiérlelt megválasztásának védettsége - nem áll. Az
egyesülési jog korlátozásának szükségszerűsége azonban,
amelyet a homoszexuális vagy azzá válható fiatalok érdeke
alapozott meg, rájuk is kiterjed. Az életkori megkötést
éppen védeni kívánt kortársaik érdekében kell viselniük.
Azoknak a felelős és érett választását védi ugyanis
elsősorban a tagság életkori határhoz kötése, akik
választásuk következményét egész életükben viselik.
Dr. Sólyom László
előadó alkotmánybíró
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal Dr. Kilényi Géza
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lábady Tamás Dr. Schmidt Péter
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Szabó András Dr. Tersztyánszky Ödön
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Vörös Imre Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |