A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálata iránt benyújtott indítvány tárgyában
meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság a sztrájkról szóló 1989. évi VII.
törvény 3. §-a (1) bekezdésének d) pontja
alkotmányellenességének megállapítására és
megsemmisítésére irányuló kérelmet elutasítja.
Indokolás
Az indítványozó szerint a sztrájkról szóló 1989. évi VII.
tv. (a továbbiakban: Szt.) 3. § (1) bekezdés d) pontja
sérti az Alkotmány 4. §- ában foglaltakat azzal, hogy
jogellenesnek minősíti a sztrájkot ha az a kollektív
szerződésben rögzített megállapodás megváltoztatása
érdekében a kollektív szerződés hatályának ideje alatt
történik. Álláspontja szerint a jelenleg még hatályos
kollektív szerződéseket döntően az "állampárti vezetésbe
beépült" szakszervezetek kötötték általában 1-5 éves
időtartamra, így az újonan alakuló demokratikus
szakszervezeteknek nincs lehetősége a kollektív
szerződések tartalmának befolyásolására.
A munkaügyi miniszter az Alkotmánybíróság felkérésére
kifejtette, hogy nemzetközi egyezményekben rögzített
és a gyakorlatban is követett alapelv
az egyes szakszervezetekkel szembeni semleges
állami magatartás. Ennek feltételeit a munkaügyi
miniszter szerint a hatályos munkajogi szabályok
megteremtették. Az adott munkáltatónál működő valamennyi
szakszervezetet / munkavállalói érdekképviseleti
szervezetet ( a továbbiakban együtt: szakszervezet )
azonos jogok illetik meg, tehát mindegyiknek részt kell /
lehet vennie a kollektív szerződés megkötésére irányuló
tárgyalásokban, magában a szerződés aláírásában, valamint
módosítás esetére előírt eljárásban.
II.
Az Alkotmánybíróság eljárása során azt vizsgálta, hogy az
Szt-nek az indítvánnyal támadott rendelkezése sérti-e a
munkavállalókat képviselő és érdekeiket védő
érdekképviseleti szervezetek jogait.
Az indítvány nem megalapozott.
Az Alkotmány 4. §-a szerint:"A szakszervezetek és más
érdekképviseletek védik és képviselik a munkavállalók, a
szövetkezeti tagok és a vállalkozók érdekeit." Az Szt.
3. § (1) bekezdés d) pontja a következőket tartalmazza:
(jogellenes a sztrájk) " kollektív szerződésben rögzített
megállapodás megváltoztatása érdekében a kollektív
szerződés hatályának ideje alatt."
A kollektív szerződéssel összefüggő alapvető kérdéseket a
Munka Törvénykönyvéről szóló 1967. évi II. törvény (a
továbbikban: Mt.) szabályozza. Az Alkotmánybíróság
álláspontja szerint a munka világában a kollektív
szerződés kiemelkedő szerepet tölt be a munkáltatók és a
munkavállalók közötti kapcsolat, valamint a munkaviszony
lényeges elemeinek szabályozása révén. A megkötésére
jogosultak konszenzusa alapján létrejött kollektív
szerződések, illetőleg az általa szabályozott viszonyok
stabilitásához, kiszámíthatóságához a feleknek fontos
érdeke fűződik. Ezeket az érdekeket a jogalkotó is védi
azokkal a kogens előírásokkal amelyeket az érintettek a
kollektív szerződés megkötésekor, módosításakor és
felmondásakor nem hagyhatnak figyelmen kivül. E
garanciális szabályok körébe tartozónak kell tekinteni az
Szt. idézett rendelkezését is, mert azáltal, hogy a
hatályban lévő kollektív szerződésben rögzített
megállapodások megváltoztatásához nem engedi igénybe
venni a sztrájk eszközét, a feleket az egyébként
rendelkezésükre álló jogi eszközök alkalmazására
szorítja.
Az Alkotmánybíróság nem talált követlen összefüggést az
Szt. kifogásolt rendelkezése és az Alkotmány 4. §- ában
foglaltak között, az pedig nem sérti az Alkotmány
előírásait, hogy a jogalkotó - éppen a felek érdekeire is
figyelemmel - jogi garanciákkal oltalmazza a kollektív
szerződés intézményét. A sztrájk tilalma minden
szakszervezetre egyformán vonatkozik, és ilyen értelemben
valamennyiük irányban semleges.
A fentiekre figyelemmel az Alkotmánybíróság szerint az
Szt. idézett rendelkezése nem alkotmányellenes, ezért az
Alkotmánybíróság az indítványt elutasította.
Az Alkotmánybíróság e döntése kialakításakor tekintettel
volt arra is, hogy az új Mt. tervezete a kollektív
szerződéshez kapcsolódó részletes szabályozás
kialakításánál figyelmet kiván fordítani azokra a
kérdésekre is amelyekre a jelenlegi rendelkezések nem
adnak minden szempontból egyértemű választ.
Az Alkotmánybíróság eljárását az Alkotmánybíróságról
szóló 1989. évi XXXII. törvény 30. § (1) bekezdés c)
pontja alapján folytatta le. Határozatát megküldi az
indítványozónak és a munkaügyi miniszternek.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal
alkotmánybíró
Dr. Herczegh Géza
előadó alkotmánybíró
Dr. Kilényi Géza Dr. Lábady Tamás
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Schmidt Péter Dr. Szabó András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszky Ödön Dr. Vörös Imre
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró
. |