Hungarian
Ügyszám:
.
1488/B/1991
Előadó alkotmánybíró: Ádám Antal Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 24/1992. (IV. 21.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1992/126
.
A döntés kelte: Budapest, 04/14/1992
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                  A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az  Alkotmánybíróság  jogszabály  alkotmányellenességének
    vizsgálata  iránti   indítványok  tárgyában   meghozta  a
    következő

                          határozatot:

    Az  Alkotmánybíróság   megállapítja,   hogy   az   elmúlt
    rendszerhez   kötődő    egyes   társadalmi    szervezetek
    vagyonelszámoltatásáról szóló  1990. évi  LXXIII. törvény
    8. §-a  alkotmányellenes, ezért  azt  1992.  június  15-i
    hatállyal megsemmisíti.

    Az Alkotmánybíróság  e határozatát  a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                              Indokolás

                                 I.

      Indítványozók  az   elmúlt   rendszerhez   kötődő   egyes
      társadalmi szervezetek  vagyonelszámoltatásáról szóló, az
      1990.  évi   LXXIX.  és   az  1991.  évi  LI.  törvénnyel
      módosított 1990.  évi LXXIII.  törvény  (a  továbbiakban:
      Tv.) 8.  §-a alkotmányellenességének utólagos vizsgálatát
      kezdeményezték, amely  az elszámolási  kötelezettség  alá
      eső  egyes  vagyontárgyakra  elidegenítési  és  terhelési
      tilalmat  rendel   el.  Álláspontjuk   szerint  a  Tv.  e
      rendelkezése sérti az Alkotmány 3. § (1) bekezdését, mert
      a vagyonelszámolásra  kötelezett Magyar  Szocialista Párt
      (MSZP), mint  legitim és  törvényesen  működő  parlamenti
      párt  szabad   tevékenységét  a   gazdálkodás   területén
      tartósan  és  jelentősen  korlátozza.  Előadták,  hogy  a
      törvényhozó a  kifogásolt tilalmat eredetileg átmenetinek
      tervezte, a  vagyonelszámolást és  az azt követő eljárási
      rendet meghatározott  határidőkhöz kötötte. Az MSZP és az
      Állami Számvevőszék a Tv.-ben előírt kötelezettségét [Tv.
      6. §  (1)  és  (2)  bekezdése]  teljesítette,  a  Kormány
      azonban az  Országgyűlés  részére  előírt  javaslattételi
      kötelezettségét (Tv.  eredeti  7. §-a)  elmulasztotta,  s
      ezáltal  szerintük   1991.  február 1-től   az  elrendelt
      tilalom jogalap  nélkülivé, s egyúttal alkotmányellenessé
      vált. A  törvény módosításáról  rendelkező 1991.  évi LI.
      törvény  (a   továbbiakban:  Tvm.)   pedig  a  kifogásolt
      rendelkezést   nem    érintette,   a    vagyonelszámolási
      határidőket    azonban     meghosszabbította,    amelynek
      következtében az MSZP-re hátrányos és bizonytalan állapot
      - neki fel nem róható okból - tartóssá vált.

                                 II.

      Az Alkotmány  3. §  (1) bekezdése  megállapítja,  hogy  a
      Magyar  Köztársaságban   a  pártok  az  Alkotmány  és  az
      alkotmányos  jogszabályok  tiszteletben  tartása  mellett
      szabadon alakulhatnak és szabadon tevékenykedhetnek.

      A Tv.  2. §-a  szerint "Az elszámolási kötelezettség az
      alábbi vagyonra terjed ki:

      a/ ingatlanok - értékhatár nélkül,

      b/ gépek,  berendezések, felszerelések,  járművek, jóléti
      állóeszközök,  üzemkörön   kívüli   állóeszközök   -   ha
      beszerzési értékük az 50.000 Ft-ot meghaladta,

      c/ a védett műalkotások - értékhatár nélkül,

      d/ az  elszámoló által  alapított  vagy  a  részvételével
      működő gazdálkodó  szervezetek [Ptk.  685. §  c/ pont] és
      alapítványok,
      e/ értékpapírok (értékhatár nélkül),

      f/ pénz- és bankszámlák".

      A Tv.  indítványokkal kifogásolt 8. §-a alapján pedig " A
      2.  §   a/,   b/,   c/   és   d/   pontjaiban   felsorolt
      vagyontárgyakat   a    törvény    hatálybalépésétől    az
      Országgyűlés további  intézkedéséig  tilos  elidegeníteni
      vagy megterhelni."

      A  Tv.-nek  a  Tvm.  1.  §-ával  kiegészített  6.  §  (3)
      bekezdése  alapján   az  Állami   Számvevőszék   azt   az
      elszámolót, akinek  a vagyonelszámolása  az adatok hiánya
      miatt nem  volt hitelesíthető,  a számvevőszéki  jelentés
      alapján, a  konkrét  igények  meghatározásával  felhívja,
      hogy  a  hiányokat  60  napon  belül  pótolja.  E  §  (6)
      bekezdése  szerint   pedig  az   Állami  Számvevőszék   a
      pótelszámolások   hitelességét    ellenőrzi,   és   ennek
      eredményéről további  60 napon  belül jelentést  tesz  az
      Országgyűlésnek.

      A  Tv.   eredeti  7.   §-a  úgy   rendelkezett,  hogy  az
      elszámolások  alapján   a  Kormány   1991.  január  31-ig
      javaslatot   tesz   az   Ország-gyűlésnek   a   szükséges
      intézkedések megtételére.  A Tv.-nek  a  Tvm.  2.  §-ával
      megállapított új  7. §-a  szerint pedig  az  Országgyűlés
      döntésének megfelelően  a Kormány  megteszi  a  szükséges
      intézkedéseket.

                                III.

      1. Az  Alkotmánybíróság az  indítványozók  kezdeményezése
      alapján az 1991. július 8-án meghozott 1154/B/1990/5. sz.
      határozatával  vizsgálta   a  Tv.  címe  és  preambuluma,
      valamint a  vagyonelszámolási kötelezettséget megállapító
      1.  §-a   alkotmányosságát,  s   az   alkotmányellenesség
      megállapítására vonatkozó  indítványokat és a Tv. teljes,
      illetőleg részbeni  megsemmisítésére irányuló  kérelmeket
      elutasította. E  határozatában  megállapította,  hogy  az
      MSZP vagyonelszámoltatása  nem ütközik  az Alkotmány 3. §
      (1) bekezdésébe és 70/A. §-ába, továbbá az nem ellentétes
      a pártok  működéséről és  gazdálkodásáról szóló 1989. évi
      XXXIII. törvénynek  a párt  vagyonára és  gazdálkodására,
      valamint annak ellenőrzésére vonatkozó szabályaival sem.

      Az Alkotmánybíróság  rámutatott arra  is, hogy  az  MSZMP
      vagyonelszámoltatása   tárgykörében    az   1989.   évben
      megtartott  népszavazás  eredményéből  következően  -  az
      1989. évi  XVII. törvény  4. §  (2) bekezdése alapján - a
      törvényhozó   az    MSZP,   mint   az   MSZMP   jogutódja
      vagyonelszámoltatására nemcsak  jogosult,  hanem  köteles
      is.

      2. A  fentiekre is  figyelemmel az Alkotmánybíróságnak az
      in-dítványokkal összefüggésben  azt  kellett  vizsgálnia,
      hogy a  Tv.-nek az  elidegenítési és  terhelési  tilalmat
      megállapító       előírása       sérti-e,       illetőleg
      alkotmányellenesen  korlátozza-e   a   vagyonelszámolásra
      kötelezett MSZP-nek az Alkotmány 3. § (1) bekezdésében és
      a 13. § (1) bekezdésében megállapított alapjogát.

      Az Alkotmány  3. § (1) bekezdése a pártok alapításának és
      működésének  szabadságát   az   általános   rendelkezések
      körében önálló,  nevesített alapjogként  határozza meg és
      részesíti alkotmányos védelemben. Ez az előírás azonban a
      pártok szabad tevékenységét, s annak alkotmányos védelmét
      az  Alkotmány  és  az  alkotmányos  jogszabályok  keretei
      között biztosítja.  Ez a  korlátozott védelem irány-adó a
      párt gazdasági tevékenységére is. Ebből következően tehát
      a párt  gazdasági tevékenységének  törvényi szabályozáson
      alapuló korlátozása önmagában nem sérti az Alkotmány 3. §
      (1) bekezdését és összhangban áll a 8. § (2) bekezdésének
      az   alapjogok   törvényi   szabályozását   előíró   első
      fordulatával is.  Az  Alkotmány  8.  §  (2)  bekezdésének
      második fordulata  ugyanakkor az  alapvető  jog  lényeges
      tartalmának  korlátozását   tiltja.  Az  Alkotmánybíróság
      állandó  gyakorlata   szerint  az   alapjog   tartalmának
      korlátozása  alkotmányellenes,   ha  a   korlátozás   nem
      elkerülhetetlenül szükséges és nem arányos mértékű.

      3.  Az   Országgyűlés   elnökének   az   Alkotmánybíróság
      felkérésére  adott   tájékoztó  átiratából,  s  az  annak
      mellékletét képező  anyagok-ból a következők állapíthatók
      meg. Az  Állami Számvevőszék (ÁSz.) elnöke a Tv. 6. § (2)
      bekezdésében előírtak  szerint a  beszámoló jelentését az
      Országgyűlésnek benyújtotta.  E beszámolóból  kitűnően az
      ÁSz. a  vagyonelszámolásra  kötelezett  kilenc  szervezet
      közül hat szervezet - köztük az MSZP - vagyonelszámolását
      nem  találta  hitelesnek.  Az  indítványban  foglaltakkal
      ellentétben tehát az MSZP és a kötelezettek többségének a
      vagyonelszámolása nem  minősült hitelesnek,  s  emiatt  a
      Kormány a  Tv. eredeti  7. §-ában  előírt kötelezettségét
      nem teljesíthette.  Ezekre figyelemmel  indokolt  volt  a
      vizsgált törvénynek  a  már  idézett  és  új  határidőket
      megállapító   módosítása.    Nem   helytálló   az   egyik
      indítványban foglalt  az az  állítás, hogy  a  kifogásolt
      tilalom a Kormány részére eredetileg előírt kötelezettség
      határidejének lejártával jogalap nélkülivé vált, mert azt
      a Tv.  8. §-a  nem ehhez  a határidőhöz kötötte, hanem az
      Országgyűlés további intézkedéséig állapította meg.

      4. A Tv. megsemmisített rendelkezésével összefüggésben az
      Alkotmánybíróság   hangsúlyozottan    állapítja   meg   a
      következőket.

      a/  Az   elidegenítési  és   terhelési  tilalom  előírása
      mellőzhetetlenül szükséges a Tv.-ben alkotmányosan előírt
      elszámolás eredményes elvégzéséhez.

      b/  A  kifogásolt  tilalom  kétségtelenül  korlátozza  az
      elszámoló tulajdonát és gazdasági tevékenységét.

      c/ Ez  a korlátozás  csak annyiban  lehet alkotmányos, ha
      időtartamát tekintve  megfelelően igazodik  az elszámolás
      folyamatához és idejéhez.

      d/ A  megsemmisített rendelkezés  szövegezéséből kitűnik,
      hogy a  törvényalkotó ez  utóbbi követelményt  szem előtt
      tartva ideiglenesnek, átmenetinek szánta az indítványozók
      által kifogásolt korlátozást.

      A   Tv.    kifogásolt   8.    §-ának   alkotmányellenessé
      nyilvánítását   és   megsemmisítését   mégis   az   tette
      indokolttá, hogy  a törvény  nem határozta  meg pontosan,
      hogy  az   elszámolások   hitelesítése   és   az   Állami
      Számvevőszéknek  az  Országgyűlés  előtti  jelentéstétele
      után az  Országgyűlés mikor,  mennyi időn  belül  köteles
      meghozni azt  a döntését  ("további intézkedését"), amely
      az  elidegenítési   és  terhelési   tilalom   megszűnését
      eredményezi.

      Az  Alkotmány   3.  §  (1)  bekezdésében  és  13.  §  (1)
      bekezdésében biztosított alapvető jogok korlátozása a Tv.
      által követett  alkotmányos célok  szolgálatában  ugyanis
      csak akkor  tekinthető maradéktalanul  arányosnak,  ha  a
      korlátozás  ideiglenességét,   átmenetiségét  a  törvényi
      rendezés  pontosan,   kiszámíthatóan  és  ellenőrizhetően
      biztosítja  [   7/1991.  (II.28.)   ABh.  és  a  13/1992.
      (III. 25.) ABh. ].

      Az Alkotmánybíróság  a Tv. kifogásolt rendelkezését azért
      semmisítette meg  a  határozat  közzétételétől  számított
      későbbi  ( 1992.  június  15-i )  hatállyal,  hogy  ha  a
      Tv.-ben szabályozott elszámolási folyamat addig nem zárul
      le,  a   törvényalkotónak  módjában   álljon   a   8.   §
      rendelkezését   az    előbbiekben   jelzett   alkotmányos
      követelményeknek     megfelelően     megállapítani.     E
      követelménynek a  törvényalkotó akként  tehet eleget,  ha
      pontosan megszabja,  hogy az  Állami  Számvevőszéknek  az
      elszámolásokról  szóló  Parlament  előtti  jelentéstétele
      után az  Országgyűlés mennyi  időn belül köteles meghozni
      azt a  döntését, amelynek  következtében a  Tv. 8. §-ában
      előírt elidegenítési és terhelési tilalom megszűnik.
                           Dr. Sólyom László
                       az Alkotmánybíróság elnöke

                             Dr. Ádám Antal
                          előadó alkotmánybíró

                            Dr. Herczegh Géza
                              alkotmánybíró

          Dr. Kilényi Géza                   Dr. Lábady Tamás
            alkotmánybíró                      alkotmánybíró

           Dr. Schmidt Péter               Dr. Szabó András
              alkotmánybíró                  alkotmánybíró

          Dr. Tersztyánszky Ödön             Dr. Vörös Imre
                alkotmánybíró                alkotmánybíró

                           Dr. Zlinszky János
                              alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        24/1992. (IV. 21.)
        Date of the decision:
        .
        04/14/1992
        .
        .