A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára, valamint mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség vizsgálatára irányuló indítványok alapján
meghozta az alábbi
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi
XXXII. törvény 29. §-ának “amelyet az Országgyűlés – az
Alkotmánybíróság javaslatára – törvényben határoz meg”
szövegrésze alkotmányellenességének megállapítására és
megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.
2. Az Alkotmánybíróság elutasítja azokat az indítványokat is,
amelyek mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség
megállapítását azért kezdeményezték, mert az Országgyűlés nem
alkotta meg az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII.
törvény 29. §-ának előírása szerint az Alkotmánybíróság
szervezetére és eljárására vonatkozó részletes szabályokat
tartalmazó ügyrendi törvényt.
Az Alkotmánybíróság e határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a
továbbiakban: Abtv.) 29. §-ával összefüggésben több indítvány
érkezett.
1. Az egyik indítványozó utólagos normakontroll keretében
kérte vizsgálni az Abtv. 29. §-át. Véleménye szerint az
Alkotmány Alkotmánybíróságra vonatkozó 32/A. §-ából, valamint
az Abtv. preambulumából az következik, hogy az
Alkotmánybíróság önálló hatalmi ág, s mint ilyen az
ügyrendjét maga kell hogy meghatározhassa. Az indítványozó
kifejti, hogy az alkotmányos szervek rendszerében az
Országgyűlés, a Kormány, a helyi önkormányzatok maguk
alkothatják meg ügyrendjüket, a szervezetükre és működésükre
vonatkozó részletes szabályokat, ezzel szemben az
Alkotmánybíróság belső eljárási szabályait az Országgyűlés –
mint másik hatalmi ág – hivatott szabályozni. Az indítványozó
álláspontja szerint ez sérti az államhatalmi ágak
elválasztásának elvét, s ezáltal az Alkotmány 2. § (1)
bekezdésében deklarált jogállamiságot. Az indítványozó
határozott kérelme az Abtv. 29. §-ából “amelyet az
Országgyűlés – az Alkotmánybíróság javaslatára – törvényben
határoz meg” szövegrész megsemmisítésére irányult. A
megsemmisítés folytán hatályban maradó szöveg – az
indítványozó szerint – biztosítja az Alkotmánybíróságnak az
önálló ügyrendi szabályozás lehetőségét.
Az indítványozó kérelmét a későbbiekben visszavonta, mert “a
Kormány a Magyar Közlönyben közzétette jogalkotási
programját, amelyben szerepel az Abtv. reformja is”, s ennek
keretében – véli az indítványozó – az általa felvetett
probléma minden bizonnyal rendezésre kerül. Ezt követően az
indítványozó a visszavont kérelmét újból előterjesztette.
Álláspontja, hogy az Abtv. – kétharmados többséget igénylő –
módosítása nem várható, az alkotmányellenes helyzet azonban
továbbra is fennáll, ha az Országgyűlés alakító módon
beavatkozhat a legfőbb alkotmányvédő szerv működésének
legapróbb részleteibe is.
2. Mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség
megállapítására három indítvány érkezett, az indítványozók az
alábbi alkotmányossági problémákat vetették fel:
2.1. Az egyik indítványozó kifejtette, hogy az Alkotmány 7. §
(2) bekezdése szerint a jogalkotás rendjét törvény
szabályozza, a jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény
pedig – a 2. § a) és 3. § a) pontjaiban – úgy rendelkezik,
hogy az állam szervezetére és működésére vonatkozó alapvető
rendelkezéseket, az Alkotmányban felsorolt állami szervek
működését törvényben kell szabályozni. Véleménye, hogy az
alkotmányos szervekre vonatkozó törvényi szabályozási igény
magában foglalja az Abtv. 29. §-a szerinti ügyrendi törvényt
is. Az indítványozó kérelmében megjelölte az Abtv. 18. § (2)
bekezdését amely szerint az Alkotmánybíróság Hivatalának
szervezetére és működésére vonatkozó szabályokat az
Alkotmánybíróság ügyrendjének kell megállapítani.
Álláspontja, hogy az Alkotmánybíróság Hivatalára vonatkozó
törvényi szabályozás hiánya is alátámasztja a mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenesség fennálltát.
Az indítványozó úgy véli, hogy az alkotmánysértő mulasztás
nemcsak az Országgyűlés, hanem – az Abtv. 29. §-a szerint
javaslattételi jog elmulasztása miatt – az Alkotmánybíróság
tekintetében is megállapítható. Az indítványozó kérte “az
Országgyűlés és az Alkotmánybíróság felhívását határidő
megjelöléssel feladatának teljesítésére.”
2.2. Egy további indítványozó az Abtv. 29. §-a szerinti
ügyrendi törvény megalkotásának hiánya miatt mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítását azért
kezdeményezte, mert – álláspontja szerint – a
szabályozatlanság miatt az Alkotmány 2. § (1) bekezdése, 61.
§ (1) bekezdése és 57. § (1) bekezdése egyaránt sérül. Az
indítványozó kifejtette, hogy a jogállamisághoz tartozik az
állami szervek működésének, eljárásának megismerhetősége,
amelyet a kihirdetett és mindenki által hozzáférhető jogi
szabályozás biztosít. Ennek elmaradása nemcsak a
jogállamiságot, hanem a közérdekű adatok megismeréséhez való
jogot is sérti.
Az indítványozó szerint az ügyrendi törvény megalkotásának
elmulasztása miatt az Alkotmány 57. § (1) bekezdésébe foglalt
bíróság előtti egyenlőség elve nem érvényesül. Kifejti, hogy
“a törvényerőre emelt ügyrend hiányában az eljárás egyes
résztvevői között (azokban az esetekben amikor az Abtv.
alapján az eljárást “bárki” indítványozhatja) a
jogegyenlőséget a szabályozás nem biztosítja.” Az
indítványozó szerint e kérdés eldöntésénél tekintettel kell
lenni arra is, hogy az Abtv. 19. §-a kisegítő jelleggel a
polgári perrendtartás szabályait is alkalmazni rendeli.
2.3. Az Alkotmánybíróság ügyrendjéről szóló törvény
megalkotásának elmulasztását egy újabb indítványozó azért
kifogásolta, mert álláspontja szerint az ügyrendi törvény az
Abtv. “több szakaszában is pótolhatatlan funkció betöltésére
hivatott”. Az indítványozó hivatkozik az Abtv. 17. § (1)
bekezdés d) pontjára, amely szerint az Alkotmánybíróság
elnöke ellátja azokat a feladatokat, amelyeket számára –
többek között – az Alkotmánybíróság ügyrendje előír;
hivatkozik az Abtv. 18. § (2) bekezdésére, amely az
Alkotmánybíróság Hivatala működését az ügyrendi szabályozás
körébe vonta; hivatkozik továbbá az Abtv. 19. §-ára, 25. §
(3) bekezdésére, 29. §-ára, 30. § (1) bekezdés f) pontjára és
a 32. §-ára is, amelyek az ügyrend vonatkozásában további
eljárási kérdésekben való szabályozásra adnak felhatalmazást.
Az indítványozó szerint az Abtv. 29. §-ában előírt ügyrendi
törvény megalkotásának hiánya az Alkotmány 32/A. § (6)
bekezdését sértő mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenességet eredményez, mert az Abtv. csak az
ügyrendi törvénnyel együtt alkalmazható. Az indítványozó úgy
véli, hogy ügyrend hiányában az Alkotmánybíróság eljárása
szabályok nélküli, s ez visszaélésekre nyújt alkalmat. Az
indítványozó végül – a korábbi indítványozókkal megegyező
módon – kifejti, hogy “vizsgálni kellene a javaslattételi
joggal felruházott szerv felelősségét is az Országgyűlés
jogalkotói feladatának elmulasztása motívumai mellett”.
3. Az Alkotmánybíróság az indítványokat egyesítette és egy
eljárásban bírálta el.
II.
1. Az indítványozók által hivatkozott alkotmányi
rendelkezések szerint:
“2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus
jogállam.”
“7. § (2) A jogalkotás rendjét törvény szabályozza, amelynek
elfogadásához a jelenlévő országgyűlési képviselők
kétharmadának szavazata szükséges.”
“32/A. § (6) Az Alkotmánybíróság szervezetéről és működéséről
szóló törvény elfogadásához a jelenlévő országgyűlési
képviselők kétharmadának szavazata szükséges.”
“57. § (1) A Magyar Köztársaságban a bíróság előtt mindenki
egyenlő, és mindenkinek joga van ahhoz, hogy az ellene emelt
bármely vádat, vagy valamely perben a jogait és kötelességeit
a törvény által felállított független és pártatlan bíróság
igazságos és nyilvános tárgyaláson bírálja el.”
“61. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van a
szabad véleménynyilvánításra, továbbá arra, hogy a közérdekű
adatokat megismerje, illetőleg terjessze.”
2. Az Abtv. vonatkozó szabályai értelmében:
“17. § (1) Az Alkotmánybíróság elnöke
(...)
d) ellátja azokat a feladatokat, amelyeket törvény,
illetőleg az Alkotmánybíróság ügyrendje számára előír.”
“18. § (1) Az ügyvitel és előkészítés teendőit az
Alkotmánybíróság Hivatala látja el.
(2) Az Alkotmánybíróság Hivatalának szervezetére és
működésére vonatkozó szabályokat az Alkotmánybíróság
ügyrendje állapítja meg.”
“19. § Ha e törvény, illetőleg az Alkotmánybíróság ügyrendje
eltérő rendelkezést nem tartalmaz, az Alkotmánybíróság
eljárása során a jogi képviselet, az anyanyelv használatának
biztosítása, a bírák kizárása tekintetében a polgári
perrendtartásról szóló törvény rendelkezéseit kell
megfelelően alkalmazni.”
“25. § (3) Az Alkotmánybíróság zárt ülésen, általában – az
Alkotmánybíróság ügyrendjében meghatározott esetek
kivételével – szótöbbséggel hozza meg határozatát, amelyet
meg kell indokolni. A határozatot az indítványozónak
kézbesíteni kell.”
“29. § Az Alkotmánybíróság szervezetére és eljárására
vonatkozó részletes szabályokat az Alkotmánybíróság ügyrendje
állapítja meg, amelyet az Országgyűlés – az Alkotmánybíróság
javaslatára – törvényben határoz meg.”
“30. § (1) Az Alkotmánybíróság teljes ülésén dönt a következő
ügyekben:
(...)
f) az Alkotmánybíróság ügyrendjéről szóló törvényjavaslat
megalkotása;”
“32. § Az Alkotmánybíróság teljes ülése vagy három tagú
tanácsai eljárnak mindazokban az ügyekben is, amelyeknek az
elbírálását törvény, illetőleg az Alkotmánybíróság ügyrendje
a hatáskörükbe utalja.”
3. A jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény (a
továbbiakban: Jat.) irányadó rendelkezései értelmében:
“2. § Az Országgyűlés törvényben állapítja meg
a) a társadalmi rendre, valamint a társadalom meghatározó
jelentőségű intézményeire, az állam szervezetére, működésére,
és az állami szervek hatáskörére vonatkozó alapvető
rendelkezéseket,”
“3. § A társadalmi rendre vonatkozóan törvényben kell
szabályozni különösen
a) az Alkotmányban felsorolt állami szervek működését,”
“14. § (1) A jogszabályt – a (2)-(3) bekezdésben foglalt
kivétellel – a Magyar Köztársaság hivatalos lapjában: a
Magyar Közlönyben kell kihirdetni. A jogszabály átfogó
módosítása esetén a jogszabályt egységes szerkezetben is
közzé kell tenni.”
III.
1. Az Alkotmánynak a jogállami értékeknek megfelelő 1989. évi
XXXI. törvénnyel történő átfogó módosítása, illetve az
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény
megteremtette Magyarországon az alkotmánybíráskodás
jogszabályi kereteit. Az Alkotmány és az Abtv. megfelelő
szabályokat biztosított arra, hogy az Alkotmánybíróság –
szervezetében és működésében is – alkotmányvédelmi
feladatának eleget tehessen. Az Alkotmánybíróság a 11/1992.
(III. 5.) AB határozatában többek között megállapította, hogy
az 1989. október 23-án kihirdetett alkotmánymódosítással
gyakorlatilag új Alkotmány lépett hatályba, ami az államnak,
a jognak és a politikai rendszernek a korábbitól gyökeresen
különböző, új minőségét vezette be azzal a meghatározásával,
hogy “a Magyar Köztársaság független, demokratikus jogállam”.
... Az Alkotmány létrehozta az Alkotmánybíróságot a
jogszabályok alkotmányosságának felülvizsgálatára és az
alkotmányellenes jogszabályok megsemmisítésére. A jogállam új
szervei közül először az Alkotmánybíróság kezdte meg (1990.
január 2-án) működését. (ABH 1992, 77., 80.)
Az 1989. október 30-án kihirdetett Abtv. a 29. §-ában úgy
rendelkezett, hogy az Alkotmánybíróság szervezetére és
eljárására vonatkozó részletes szabályokat az ügyrendi
törvény határozza meg; e törvény megalkotásához az
Alkotmánybíróságnak javaslattételi jogot biztosított.
2. Az Alkotmánybíróság jelen ügy kapcsán áttekintette az
Abtv. 29. §-ában foglalt ügyrendi törvény létrehozásával és
ezen belül az Alkotmánybíróság javaslattételi jogának
gyakorlásával összefüggő előzményeket.
2.1. Az Alkotmánybíróság – figyelembe véve az
alkotmánybíráskodás másfél évének tapasztalatait – 1991.
augusztusára elkészítette ügyrendjét. Az Alkotmánybíróság
elnöke a javaslatot megküldte a miniszterelnöknek és az
igazságügyminiszternek, hogy gondoskodjanak a javaslatnak a
törvényhozási eljárásba való felvételéről. Az
Alkotmánybíróság által előterjesztett javaslat szerint az
Alkotmánybíróság ügyrendjének megalkotása elválaszthatatlan
az Abtv. módosításától. Az Alkotmánybíróság ezért az
Alkotmánybíróság ügyrendjén túl elkészített egy indokolással
ellátott törvényjavaslatot is az Abtv. módosítására, s
kifejtette abbéli véleményét, hogy ha a hiányzó garanciális
rendelkezések bekerülnek az Abtv.-be, akkor a pusztán
technikai jellegű ügyrendi szabályokat – a nemzetközi
gyakorlatban gyakori megoldást követve – az Alkotmánybíróság
határozattal tehetné közzé a Magyar Közlönyben.
Az Alkotmánybíróság 1991. szeptember 20-án, a parlamenti
frakciók és a független képviselőcsoport képviselőivel
tárgyalást folytatott az Alkotmánybíróság által elkészített
törvény-javaslatról. Az előterjesztett koncepció fő irányai
elfogadást nyertek. Az Alkotmánybíróság elnöke, az
Országgyűlés elnökének 1992. február 11-én írott levelében,
az Abtv. reformját is tartalmazó törvényjavaslat parlamenti
előterjesztőjeként – az Alkotmánybíróság sajátos közjogi
pozíciójára tekintettel – az Országgyűlés Alkotmányügyi
Törvényelőkészítő és Igazságügyi Bizottságát javasolta. A
Bizottság elnöke 1992. március 4-én kelt levelében azonban
arról tájékoztatta az Alkotmánybíróságot, hogy “Bizottságunk
többségi szavazattal arra az álláspontra helyezkedett, hogy a
törvényjavaslatok előterjesztését nem vállalja”. A bizottsági
előterjesztés elutasításának oka egyrészt a Bizottság túlzott
leterheltsége, másrészt az Alkotmánybíróság által
beterjesztett javaslatok “kiemelkedő jelentősége és
sürgőssége” volt. A Bizottság elnöke az Alkotmánybíróság
által kidolgozott tervezeteket “a megfelelő törvényalkotási
kormányzati előkészítés érdekében” az igazságügyminiszternek
küldte meg.
1992. közepétől az Igazságügyi Minisztérium és az
Alkotmánybíróság között az Abtv.-t és az Alkotmánybíróság
ügyrendjét érintő szakmai egyeztetések elkezdődtek. Később, a
már közelgő választások és a parlament egyéb törvényalkotási
feladatai miatt azonban a tárgyalások lelassultak. Az
Alkotmánybíróság elnöke ezért 1994. január 27-én – a testület
felhatalmazás alapján – újból benyújtotta az Országgyűlés
elnökének az Alkotmánybíróság ügyrendjéről szóló javaslatot.
Az Alkotmánybíróság ezen újbóli előterjesztésében
visszalépett az 1991-ben kialakított, az Abtv. módosításával
összekötött szabályozási koncepciótól, és immár nem egy
csomag részeként, hanem önállóan küldte meg az Abtv. 29. §-a
szerinti ügyrendi törvény javaslatát. Az Alkotmánybíróság
arra kérte az Országgyűlés elnökét, hogy “az Országgyűlés az
ügyrendünkről szóló törvényt kivételes eljárásban hozza meg”.
Az Alkotmánybíróság által benyújtott, az “Alkotmánybíróság
Ügyrendjéről” szóló törvényjavaslat a 15.239. számot kapta. A
megküldött anyagot az Országgyűlés Ügyrendi Bizottsága
tárgyalta meg, ahol az az álláspont alakult ki, hogy az
Alkotmány és a Házszabály szerint az Alkotmánybíróság nem
lehet a saját ügyrendjéről szóló törvény előterjesztője.
Ezzel szemben az Alkotmánybíróság azt képviselte, hogy az
Abtv. 29. §-a egyértelműen fogalmaz: az Alkotmánybíróság
ügyrendjét az Országgyűlés – az Alkotmánybíróság javaslatára
– törvényben határozza meg. Az Alkotmánybíróság 1994. február
14-én kelt levelében kifejtette, hogy “Az Alkotmánybíróság
törvénykezdeményezési joga olyan különös, az Abtv.-n alapuló
jogosultság, amely kizárólag az ügyrendi törvényre
vonatkozik.”
[Időközben felvetődött az alkotmánybírák számára vonatkozó
alkotmánymódosítási javaslat is, amely az Alkotmány 32/A. §
(4) bekezdésében eredetileg szereplő tizenöt bíró helyett,
kisebb számú testületet javasolt. E kérdés a későbbiekben
függetlenedett az Abtv.-t is érintő “reform-csomagtól”, az
Országgyűlés az 1994. évi LXXIV. törvénnyel módosította az
Alkotmány 32/A. §-át, mely szerint “Az Alkotmánybíróság
tizenegy tagját az Országgyűlés választja”.]
2.2. Az első választási ciklus végével a Kormány az 1990-
1994. közötti országgyűlési ciklusban benyújtott valamennyi
törvényjavaslatát visszavonta. Bár az Alkotmánybíróság
hasonló lépést nem tett, az Országgyűlés főtitkárától azt a
tájékoztatást kapta, hogy az 1994-ben megalakult új
Országgyűlés az Alkotmánybíróság ügyrendjéről szóló 15.239.
számú törvényjavaslatot nem tekinti benyújtottnak, azt a
tárgyalandó törvényjavaslatok között nem is tartják nyilván.
Az Alkotmánybíróság – eleget téve immár többedszer az Abtv.
29. §-ából folyó kötelességének – 1995. december 12-én az
Alkotmánybíróság ügyrendjéről szóló törvényjavaslatot
változatlan formában megküldte az Országgyűlés elnökének,
kérve “annak minél korábbi napirendre tűzését”. Az
Országgyűlés Házbizottsága megvitatta az Alkotmánybíróság
javaslatát és úgy döntött, hogy az Alkotmánybíróság által
készített ügyrendi törvényjavaslat előterjesztője (a
törvénykezdeményező) a parlamenti frakcióvezetők lesznek. A
Házbizottság garantálta, hogy az Alkotmánybíróság
véleményének kikérése nélkül a szövegjavaslat nem
változtatható meg.
Ilyen előzmények után a T/2066. számon az Országgyűlés
napirendjére került az Alkotmánybíróság ügyrendjéről szóló
törvényjavaslat. 1996. április 2-án az Országgyűlés
lefolytatta a törvényjavaslat általános vitáját. A vitában a
különböző frakciók részéről leginkább az a koncepcionális
kérdés merült fel, hogy az ügyrendi törvényjavaslatban
foglalt egyes kérdések szabályozását az Abtv.-be kellene
foglalni. 1996. június 26-án összeült az Országgyűlés
Alkotmány- és Igazságügyi Bizottsága, hogy megtárgyalja a
T/2066. számú törvényjavaslathoz érkezett módosító
indítványokat. Az ülésén az Alkotmánybíróságot az
Alkotmánybíróság elnöke képviselte. E bizottsági ülésen a
szabályozási szintek problémája került középpontba. Az (ekkor
még) várható új Alkotmány – vagy a több elemű
alkotmánymódosítás –, lehetőségét szem előtt tartva a
bizottsági ülésen karakteresen fogalmazódott meg az az
álláspont, hogy a jövőben az Alkotmánybíróságra vonatkozóan
az Alkotmányban részletesebb szabályokra van szükség.
Fölmerült, hogy alkotmányi szinten kell szabályozni pl. az
Alkotmánybíróság hatásköreit. Ezt az elképzelést az
Alkotmánybíróság határozottan támogatta. A szabályozás
második szintje ez esetben az Abtv. lenne, és a technikai
jellegű, kizárólag az Alkotmánybíróság belső működését érintő
szabályokat az Alkotmánybíróság maga határozná meg. Ezzel
párhuzamosan az Alkotmány- és Igazságügyi Bizottságban
megfogalmazódtak olyan érvek, hogy az új Alkotmány, vagy az
átfogó alkotmánymódosítás hosszabb előkészületet igényel,
viszont az Országgyűlés az Alkotmánybíróság ügyrendjéről
szóló törvényt immár hat éve nem alkotta meg. Ezért e
javaslat azt tartalmazta, hogy az Országgyűlés fogadja el az
immár beterjesztett ügyrendi törvényjavaslatot, amelyet
hatályon kívül lehet helyezni, ha a kétszintű szabályozás
megvalósul. E bizottsági ülésen az Alkotmánybíróság működését
érintő komoly tartalmi kérdésekről is vita folyt. A vita
azzal zárult, hogy a bizottság felkérte az igazságügyi
kormányzatot: “dolgozzon ki egy új, egységes és átfogó,
újraszabályozó alkotmánybírósági törvényt”.
Az Alkotmánybíróság működését érintő tartalmi kérdéseken
belül konszenzus látszott kialakulni abban, hogy a kétszintű,
tehát a részletesebb alkotmányi és Abtv.-beli szabályozás az
elfogadható megoldás; az egyéb kérdéseket az Alkotmánybíróság
maga határozza meg. Ez az álláspont lényegében megegyezik az
Alkotmánybíróság által 1991-ben előterjesztettekkel.
Ezt követően az Alkotmánybíróság ügyrendjét is érintő
szabályozás iránti igény – a fentiek alapján – új irányt
vett. Az Igazságügyi Minisztériumban folyó előkészítő munka
az Alkotmány vonatkozó rendelkezései és az Abtv. módosítására
(új Abtv. megalkotására) koncentrálódtak. Az Alkotmánybíróság
ügyrendjéről a hangsúly áthelyeződött a magasabb és kétszintű
szabályozás felé (az ideiglenes jelleggel – az Alkotmány
módosításáig – megalkotandó ügyrendi törvény gondolata a
későbbiekben a törvényhozás részéről nem merült fel).
Megjegyzendő, hogy garanciális okokból a kétszintű
szabályozást, az Alkotmánybíróság hatásköreinek Alkotmányba
foglalását az Alkotmánybíróság is szorgalmazta. Az ötven
országgyűlési képviselő előzetes normakontrollra irányuló
jogát megszüntető törvényjavaslat alkotmányossági vizsgálata
során meghozott 66/1997. (XII. 29.) AB határozatában az
Alkotmánybíróság hangsúlyozta: “Az Alkotmány 2. § (1)
bekezdésében deklarált jogállamiság tartalmi követelménye az
Alkotmánybíróság – közjogi helyzetéből fakadó – alkotmányi
hatásköri szabályozása és ezáltal védelme. E védelem
szükségessége az Alkotmánybíróságnak a hatalommegosztás
rendszerében elfoglalt szerepéből, azaz az alkotmányossági
szempontoknak az államszervezet egészében való
érvényesítéséből ered.” (ABH 1997. 397., 403.)
2.3. Az Alkotmánybíróságra vonatkozó szabályozás történetének
következő lépéseit az Abtv. és az Alkotmány módosításáról
beterjesztett T/5400. és T/5399. számú törvényjavaslatok
jelentették, amelyek együttes általános vitáját az
Országgyűlés 1998. február 17-én tartotta meg. E
törvényjavaslatok azonban nem a több éve már igényelt – az
Alkotmánybíróság ügyrendjével is összefüggő – “reform-
csomagot” tartalmazták, hanem egy – az 1998-as év elejére már
nyilvánvalóvá vált – újabb problémát kívántak áthidalni,
nevezetesen: a testület létszáma a határozatképesség alsó
határára került, mert a megüresedett bírói helyekre az
Országgyűlés nem választott új alkotmánybírókat. Az
igazságügyminiszter a T/5400. és T/5399. számú
törvényjavaslatok általános vitáját megelőző expozéjában
utalt arra, hogy az alkotmányozási folyamatban kell az
Alkotmánybíróságra vonatkozó joganyagot megújítani.
Kifejtette, hogy “Az Alkotmánybíróság ügyrendi bizottsága és
az Igazságügyi Minisztérium szakértői között immáron több
fordulóban a teljes szabályozás áttekintésének munkálatai
megkezdődtek, és remélhetőleg az új parlament számára, az új
kormány számára ez a tervezet jó kiinduló alapot jelenthet,
amelyet érdemben akár az Országgyűlés őszi ülésszakán is meg
lehet vitatni” (Az Országgyűlés hiteles jegyzőkönyve az 1998.
február 17-ei ülésről, 42485. hasáb).
A T/5400. és T/5399. számon megtárgyalt törvényjavaslatok
azonban nem e folyamat első lépései voltak. Az
alkotmánymódosítási javaslat az alkotmánybírák jelölési
rendjének megváltoztatását célozta, az Abtv. módosítás pedig
az alkotmánybírák megbízatásának meghosszabbítását (9 évről
12 évre), a sürgősségi eljárás indítványozását, az elnök
megválasztásának és a szignálás rendjének szabályait,
valamint a bírák társadalombiztosítási nyugellátásával
kapcsolatos rendelkezéseket tartalmazta. E javaslatokból
azonban az Országgyűlés a ciklus végéig nem alkotott
törvényt. (A későbbiekben a hiányzó alkotmánybírákat az
Országgyűlés megválasztotta, így a jelölési rendszer
alkotmányi módosítása is vesztett aktualitásából.)
3. A választásokat követően, 1999. februárjában –
felhasználva a korábbi anyagokat és a tárgyalások eredményét
– az Igazságügyi Minisztérium elkészítette “az
Alkotmánybíróságra vonatkozó jogi szabályozás
felülvizsgálatának koncepciójáról” szóló kormány-
előterjesztést, amelyet megküldött az Alkotmánybíróság
számára, észrevételezés céljából. A koncepció – a korábban
már nagyrészben elfogadottá vált – kétszintű (alkotmányi és
Abtv.-beli) szabályozásra tett javaslatot. Az
Alkotmánybíróság megvitatta az előterjesztést. Álláspontját
az 1999. március 23-án foglalta írásba. Az Alkotmánybíróság
úgy ítélte meg, hogy az előterjesztés “jó kiindulópontja egy
átfogó kodifikációs reformnak”, a koncepció egyes elemeivel
kapcsolatban pedig részletesen kifejtette álláspontját.
A fentiek alapján pontosított koncepciót a Kormány 1999.
júniusában elfogadta, és az Országgyűlés Alkotmányügyi
Bizottsága 1999. október 12-ei ülésén megvitatta. Az
Alkotmánybíróságot a helyettes elnök képviselte. A bizottsági
vitán elhangzottakra is figyelemmel az Igazságügyi
Minisztérium 2000. februárjában elkészítette a tárgybeli
kormány-előterjesztést és a kapcsolódó törvényjavaslatok
tervezetét.
Az Alkotmánybíróság véleményének (és az ezt követő
tárcaegyeztetések) figyelembevételével 2000. júniusára
végleges formát kapott az – ez idő szerint e tárgyban utolsó
– előterjesztés, s a Magyar Közlöny 2000. évi 127. számában
közzétett “A Kormány törvényalkotási programja az
Országgyűlés 2001. évi tavaszi ülésszakára” című jogalkotási
tervben feltüntetésre kerültek az Alkotmány módosításáról
szóló T/3066. számú, és az Abtv.-t érintő T/3067. számú
“elfogadandó törvényjavaslatok”. Ezekről azonban az
Országgyűlés nyilvános vitát nem tartott, törvény e
javaslatokból sem született.
A javaslat az Alkotmánybíróság ügyrendjét érintően úgy
rendelkezik, hogy “Az Alkotmányban és az e törvényben nem
szabályozott szervezeti, működési és eljárási szabályokat az
Alkotmánybíróság ügyrendje határozza meg, amelyet az
Alkotmánybíróság teljes ülése hagy jóvá. Az ügyrendet az
Alkotmánybíróság hivatalos lapjában kell közzétenni.”
A fentiek alapján megállapítható, hogy az Alkotmánybíróság
több esetben is élt az Abtv. 29. §-ába foglalt javaslattételi
jogával. A fentebb bemutatott okok miatt azonban az
Alkotmánybíróság ideiglenes ügyrendjéből a mai napig nem lett
törvény.
4. Az Alkotmánybíróság végül megjegyzi: az 1991-ben
kidolgozott, majd törvényjavaslatként többször is
előterjesztett ügyrend-tervezet az Alkotmánybíróság belső
működését – mint ideiglenes ügyrend – szabályozza. Az
Alkotmánybíróság teljes ülése 1991. július 2-án hozott
11/1991. (VII. 2.) Tü. határozatában kinyilvánította, hogy az
“Ügyrend-tervezetet a teljes ülés az alkotmánybírósági
eljárásban kötelező érvényűnek ismeri el.” Az ügyrendre
tartozó szervezeti, működési és eljárási szabályok többsége a
gyakorlat alapján alakult ki, a megfelelő változtatások az
ideiglenes ügyrendben átvezetésre kerültek.
Arra tekintettel, hogy az Alkotmánybíróság a belső
eljárásában változatlanul kötelezőnek ismeri el az ügyrend-
tervezetben megfogalmazott eljárási szabályokat, a teljes
ülés 2001. december 3-án – a 3/2001. (XII. 3.) Tü.
határozatában – úgy döntött, hogy elrendeli ideiglenes
ügyrendjének az Alkotmánybíróság hivatalos lapjában való
közzétételét. (Az ideiglenes ügyrend az “Alkotmánybíróság
Határozatai” hivatalos lap X. évfolyam 2001. decemberi
számában jelent meg.)
IV.
Az Alkotmánybíróság szerint az indítványozó utólagos
normakontroll iránti kérelme – azaz, hogy az Abtv. 29. §-a
sérti az államhatalmi ágak elválasztásának elvét, és ezáltal
az Alkotmány 2. § (1) bekezdését, valamint 32/A. §-át –
megalapozatlan.
1. Az államhatalmi ágak elválasztásának elvét a hatályos
jogrendszerben egyedül az Abtv. preambuluma említi abban az
összefüggésben, hogy az Abtv. megalkotása – többek között –
“a hatalmi ágak elválasztása és kölcsönös egyensúlyának
megteremtése” érdekében szükséges. Bár az Alkotmány az
államhatalmi ágak elválasztása elvét szövegszerűen nem
tartalmazza, a Magyar Köztársaság államszervezete ezen elv
alapján épül fel. Ezt bizonyítják az egyes állami szervek
(hatalmi ágak) feladatát és hatáskörét leíró alkotmányi
rendelkezések, az állami szervek egymáshoz való viszonyát
érintő szabályok (szervezeti és eljárási garanciák), illetve
az Alkotmányba foglalt összeférhetetlenségi rendelkezések. Az
Alkotmánybíróság a 38/1993. (VI. 11.) AB határozatában a
hatalmi ágak elválasztásának elvét a jogállamiság
alkotóelemének tekintette, s kifejtette, hogy ezt az elvet az
Alkotmány is tükrözi (ABH 1993, 256., 261.). Az
Alkotmánybíróság gyakorlatában az államhatalmi ágak
elválasztásának elvét [úgy is mint az Alkotmány 2. § (1)
bekezdésébe foglalt jogállamiság részét] következetesen
érvényesítette. [Lásd pl.: 41/1993. (VI. 30.) AB határozat,
ABH 1993, 292., 294.; 17/1994. (III. 29.) AB határozat, ABH
1994, 84., 85-86.; 55/1994. (XI. 10.) AB határozat, ABH 1994,
296., 300-301.; 28/1995. (V. 19.) AB határozat, ABH 1995,
138., 142., 143. stb.]
Az Alkotmánybíróság saját közjogi státuszát és a
hatalommegosztás elvét már az ítélkezés kezdetén, a 31/1990.
(XII. 18.) AB határozatában összefüggésbe hozta. Hatáskörét
értelmezve az Alkotmánybíróság elvi jelentőséggel mondta ki,
hogy az Alkotmány egyes rendelkezéseinek értelmezésére
irányuló alkotmánybírósági hatáskör gyakorlásánál
“messzemenően figyelembe kell venni a hatalmi ágak
megosztásának elvét, amely a magyar államszervezet
legfontosabb szervezeti és működési alapelve” (ABH 1990,
136., 137.). Az Alkotmánybíróság a 16/1991. (IV. 20.) AB
határozatában a törvényjavaslat alkotmányellenességének
előzetes vizsgálatára irányuló – egykori – hatáskörét szintén
az államhatalmi ágak elválasztása elvére tekintettel
értelmezte. Kifejtette, hogy az Alkotmánybíróság úgy
gyakorolja a törvényjavaslat egyes rendelkezései
alkotmányellenességének előzetes vizsgálatát, hogy a lehető
legkisebbé tegye az ellentmondást saját jogállása, különösen
a hatalommegosztásban elfoglalt helye és az Abtv. által
lehetővé tett előzetes normakontroll között (ABH 1991, 58.,
61.).
Az Alkotmánybíróság a 66/1997. (XII. 29.) AB határozatában
hatáskörei alkotmányi védelmével összefüggésben hivatkozott a
jogállamiság és a hatalommegosztás elvére. E határozat
szerint: “A magyar közjogi berendezkedés egyik alapja az
Alkotmány 2. § (1) bekezdésében megállapított jogállamiság
elve. Az Alkotmánybíróság megítélése szerint e jogállamban az
Alkotmánybíróság hatáskörének a klasszikus alkotmányos
szervekkel azonos alkotmányos védelmet kell biztosítani.” E
követelményt az Alkotmánybíróság a hatalommegosztás
rendszerében elfoglalt szerepéből eredeztette (ABH 1997,
397., 403.).
A fentieket is figyelembe véve megállapítható, hogy az
Alkotmánybíróság közjogi jogállása és a hatalommegosztás elve
(az elv érvényesítése) szoros kapcsolatban áll, ezért az
Alkotmány 2. § (1) bekezdése alapja lehet az alkotmányossági
vizsgálatnak.
2. Az Alkotmánybíróság független, kizárólag az Alkotmány alá
rendelt alkotmányos szerv, közjogi státusza az Alkotmányon
alapul. Az Alkotmány 32/A. §-a az Országgyűlés és az
Alkotmánybíróság viszonyában kifejezetten szól az
alkotmányellenes törvény megsemmisítésének kötelezettségéről
[32/A. § (2) bekezdés]. Az Alkotmánybíróság tehát alkotmányos
felhatalmazás alapján bírája az Országgyűlés jogalkotó
tevékenységének. [Lásd: 16/1991. (IV. 20.) AB határozat, ABH
1991, 58, 59-60.] Ez azonban nem azt jelenti, hogy az
Országgyűlés – megfelelő, az alkotmányos státusz tiszteletben
tartását szolgáló garanciális szabályok betartásával – nem
alkothatna az Alkotmánybíróság tevékenységét érintő
törvényeket. Maga az Alkotmány 32/A. § (6) bekezdése erre
kifejezett felhatalmazást ad (az Abtv. tekintetében).
Az alkotmányos felhatalmazáson alapuló Abtv.-n túlmenően az
Alkotmánybíróság ügyrendi működésére vonatkozó szabályozásnak
azonban elvileg kétféle alkotmányos megoldása is lehetséges,
nevezetesen: a jelenlegi, azaz a külön törvényi szabályozás
és az Alkotmánybíróság hatáskörébe tartozó belső normatív
szabályozás.
Az Abtv. 29. §-ával összefüggésben tehát az alkotmányossági
kérdés nem pusztán az, hogy az Alkotmánybíróság ügyrendjét az
Országgyűlés meghatározhatja (ugyanis Alkotmányból eredő joga
a törvényalkotás), hanem az is, hogy megvannak-e a megfelelő
garanciák arra, hogy a törvényhozás az – Alkotmányban
biztosított és az Abtv.-ben részletesen szabályozott –
alkotmányos jogállásával összhangban szabályozza az
Alkotmánybíróság belső eljárási rendjét.
2.1. Az Alkotmánybíróság megítélése szerint az Abtv. – az
ügyrendi törvény megalkotására vonatkozóan – tartalmaz
biztosítékot az Alkotmánybíróság önállóságának védelmére. Az
Alkotmány 32/A. §-ával – az Alkotmánybíróság alkotmányos
státuszával – összefüggésbe hozható az Abtv. 29. §-a és 30. §
(1) bekezdés f) pontja. Az Abtv. 29. §-a szerint az
Alkotmánybíróság ügyrendi törvényét az Országgyűlés az
Alkotmánybíróság javaslatára alkotja meg. Az Abtv. 30. § (1)
bekezdés f) pontja pedig kimondja, hogy az Alkotmánybíróság
teljes ülése dönt “az Alkotmánybíróság ügyrendjéről szóló
törvényjavaslat megalkotása” tárgyában.
Az Alkotmánybíróság álláspontja, hogy az Abtv. 29. §-a és 30.
§ (1) bekezdés f) pontja szerinti eljárási szabályok
biztosítják az Alkotmánybíróság Alkotmányban és Abtv.-ben
meghatározott önállóságát és függetlenségét. Az Abtv. e
szabályai az ügyrendi törvény megalkotásában együttműködést
feltételeznek az Országgyűlés és az Alkotmánybíróság között.
A jelenleg irányadó “együttműködő modell” is garantálja a
hatalmi ágak elválasztását: azt, hogy a független alkotmányos
szervek a maguk hatáskörében eljárva kölcsönösen tiszteletben
tartják egymás belső működését.
Az Alkotmánybíróság rámutat: a hatalommegosztás elve
elsősorban nem az államhatalmi ágak merev elválasztását
jelenti, hanem az alkotmányos szervek működésének, a
hatalomgyakorlásnak kölcsönös ellenőrzését,
kiegyensúlyozását. Jelen esetben – az Alkotmánybíróság
független alkotmányos státuszának védelmében – az
Országgyűlés törvényalkotási joga esik korlátozás alá,
nevezetesen: az Országgyűlés az Alkotmánybíróság
“javaslatára”, az Alkotmánybíróság teljes ülése által
“megalkotott” ügyrendi törvényjavaslatot tekintheti annak
alapjául, hogy az Abtv. 29. §-ába foglalt jogalkotói
feladatát teljesítse. Az Alkotmánybíróság szerint az Abtv.-
ben meghatározott együttműködésben jelenik meg az az
egyensúly, amely a hatalommegosztás egyfajta biztosítékát
jelenti.
Az Alkotmánybíróság e kérdés kapcsán is utal több döntésében
kifejtett álláspontjára: az Alkotmány 32/A. § (1)
bekezdéséből az utólagos normakontrollra irányuló hatásköre
kényszerítően és teljeskörűen következik, azaz valamennyi
jogszabályra nézve fennáll, amelyet törvényhozás útján
szűkíteni nem lehet. [4/1997. (I. 22.) AB határozat, ABH
1997, 41., 49.] Erre irányuló indítvány alapján tehát az
Alkotmánybíróság bármely jogszabály alkotmányosságát
felülvizsgálhatja, így azokat is, amelyek az
Alkotmánybíróságot érintik. [Az Alkotmánybíróság az Abtv.
rendelkezéseinek alkotmányossági vizsgálata tárgyában is
számos határozatot hozott, lásd pl.: a 10/1992. (II. 25.) AB
határozatot, ABH 1992, 72.; a 66/1997. (XII. 29.) AB
határozatot, ABH 1997. 397. stb.] Az Alkotmánybíróság a
29/1997. (IV. 29.) AB határozatában pedig kifejtette, hogy a
törvényhozási eljárás garanciális szabályainak mellőzése –
adott esetben – közjogi érvénytelenségre vezethet. (ABH 1997.
122., 128.) Mindezeket szem előtt tartva az Alkotmánybíróság
úgy ítélte meg, hogy alkotmányvédelmi feladata körében is
rendelkezésre állnak olyan biztosítékok, amelyekkel az
Alkotmány szerint független és önálló szervek (közöttük az
Alkotmánybíróság) alkotmányos jogállásának tiszteletben
tartását – a hatalmi ágak elválasztásának elvét –
biztosíthatja.
2.2. Az indítványozó az utólagos normakontrollra irányuló
kérelmét az Alkotmánybíróság belső viszonyait érintő
szabályozási autonómia védelme tekintetében is megfogalmazta.
Ezzel kapcsolatban az Alkotmánybíróság – az indítvány alapján
– áttekintette az alkotmányos szervekre (az egyes hatalmi
ágakra) vonatkozó hatályos szabályozást.
Az Országgyűlést érintően maga az Alkotmány fogalmaz meg
rendelkezést: az Alkotmány 24. § (4) bekezdése értelmében “az
Országgyűlés a jelenlévő országgyűlési képviselők
kétharmadának szavazatával elfogadott Házszabályban állapítja
meg működésének szabályait és tárgyalási rendjét.” Ezen
alkotmányos felhatalmazás alapján született a Magyar
Köztársaság Országgyűlésének Házszabályáról szóló 46/1994.
(IX. 30.) OGY határozat. Jogforrási minőségét tekintve
szintén az állami irányítás egyéb jogi eszközei közé tartozik
a Kormány ügyrendje, amelyről a többször módosított
1088/1994. (IX. 20.) Korm. határozat szól. Az Országgyűlés és
a Kormány vonatkozásában tehát a kibocsátó szabályozza saját
működését.
Sajátos megoldás érvényesül a bíróságoknál. Az eljárás
garanciális rendelkezéseit a különböző eljárási törvények
tartalmazzák, míg a bírósági ügyvitel tekintetében a polgári
perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény 395. § (3)
bekezdése kimondja, hogy annak rendjét az
igazságügyminiszter, az Országos Igazságszolgáltatási Tanács
egyetértésével, rendeletben állapíthatja meg. Azonos tartalmú
szabályt fogalmaz meg a büntetőeljárásról szóló 1973. évi I.
törvény 404/A. §-a is. Tehát a bírósági ügyvitel tekintetében
az Országos Igazságszolgáltatási Tanács egyetértési joga
szolgál a belső autonómia védelmére. A Legfelsőbb Bíróság
vonatkozásában a jelenleg alkalmazandó Bírósági Ügyviteli
Szabályzat 201. § (2) bekezdése a Legfelsőbb Bíróságot
jogosítja fel a saját ügyvitelének meghatározására. A
Legfelsőbb Bíróság e kérdéseket az 1/1994. LfB utasításban
rendezte. A bíróságok szervezetéről és igazgatásáról szóló
1997. évi LXVI. törvény 32. § (8) bekezdése szerint pedig “a
jogegységi eljárásra vonatkozó ügyviteli rendelkezéseket a
Legfelsőbb Bíróság ügyviteli szabályzata állapítja meg”.
Az önkormányzatok alkotmányos felhatalmazás alapján
szabályozhatják szervezeti és működési kérdéseiket. Az
Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés e) pontja önkormányzati
alapjogként fogalmazza meg azt, hogy a helyi
képviselőtestület a “törvény keretei között önállóan
alakíthatja ki szervezetét és működési rendjét”. Az
önkormányzatok e tárgyban rendeleteket alkotnak.
Az Állami Számvevőszékről szóló 1989. évi XXXVIII. törvény
13. § értelmében az Állami Számvevőszék elnöke: “a)
javaslatot tesz az Országgyűlésnek az Állami Számvevőszék
szervezeti felépítésére és létszámára; b) jóváhagyja az
Állami Számvevőszék szervezeti-működési szabályzatát.” Tehát
a belső szabályozási önállóság a Számvevőszék tekintetében is
érvényesül: szervezeti és működési szabályzatát maga
állapíthatja meg, a szervezeti felépítés és a létszám
tekintetében az Országgyűlés szerepe a jóváhagyásra terjed ki
[14. § (1) bekezdés].
Szintén érvényesül a belső szabályozási autonómia az
állampolgári jogok országgyűlési biztosai tekintetében, a
róluk szóló 1993. évi LIX. törvény 28. § (2) bekezdése úgy
szól, hogy “az Országgyűlési Biztos Hivatala Szervezeti és
Működési Szabályzatát az országgyűlési biztos állapítja meg.”
Látható tehát, hogy valamennyi, függetlenséggel rendelkező
alkotmányos szervnél van egy olyan határ, amelyen belül a
belső szabályozási autonómia érvényesül, azaz önmagára
vonatkozóan az adott szerv maga hozhat rendelkezéseket.
Megállapítható az is, hogy a hatályos jogban nincs különösebb
rendező elv arra nézve, hogy ennek az autonómiának milyen
mélységűnek kell lennie: önmagában nem tekinthető irányadónak
sem az adott szerv alkotmányos súlya (lásd pl. a bíróságok
tekintetében érvényesülő szabályokat), sem pedig az, hogy az
adott szerv rendelkezik-e jogalkotó hatáskörrel (lásd pl. a
Számvevőszékre, vagy az ombudsmani hivatalra vonatkozó
szabályokat).
Az Alkotmánybíróság szerint ugyanúgy, ahogy az alkotmányos
szervek hatáskörei teljeskörű alkotmányi rögzítésének
követelménye megfogalmazást nyert [66/1997. (XII. 29.) AB
határozat, ABH 1997, 397., 403.] felvethető az az igény is,
hogy a független alkotmányos szervek belső viszonyait érintő
kérdéseket e szervek – a szabályozási autonómiát általános
követelményként feltételezve – maguk rendezzék. (Az
Alkotmánybíróság – a III. pont alatt ismertetett “Abtv.
reform” keretében – saját ügyrendjének elfogadását illetően
is erre az álláspontra helyezkedett.) A különböző megoldások
alkotmányossága – beleértve azt, hogy adott esetben hol
húzható meg az a határ, amelyen túl más hatalmi ág
alkotmányosan már nem avatkozhat be – esetenként dönthető el.
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy az Abtv. 29. §-ából
nem vonható le olyan következtetés, hogy az Alkotmánybíróság
ügyrendjéről szóló törvény eleve az Alkotmánybíróság belső
autonómiáját sértő, a hatalommegosztás elvével ellentétes
szabályozást eredményez.
Az Alkotmánybíróság a fenti indokok alapján az Abtv. 29. §-
ának megsemmisítésére irányuló indítványt elutasította.
V.
Az Alkotmánybíróság szerint a mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítására irányuló indítványok is
megalapozatlanok.
1. Az Alkotmánybíróságnak a mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség vizsgálatára irányuló hatáskörét az Abtv.
49. §-a szabályozza. E szerint:
“(1) Ha az Alkotmánybíróság hivatalból, illetőleg bárki
indítványára azt állapítja meg, hogy a jogalkotó szerv a
jogszabályi felhatalmazásból származó jogalkotói feladatát
elmulasztotta és ezzel alkotmányellenességet idézett elő, a
mulasztást elkövető szervet – határidő megjelölésével –
felhívja feladatának teljesítésére.
(2) A mulasztást elkövető szerv a megjelölt határidőn belül
köteles jogalkotói feladatának eleget tenni.”
Az Alkotmánybíróság az Abtv. 49. §-ával összefüggésben
kimondta, hogy e törvényi rendelkezés alkalmazása során a két
feltételnek – a mulasztásnak és ennek folytán előidézett
alkotmányellenes helyzetnek – együttesen kell fennállnia.
(1395/E/1996. AB határozat, ABH 1998, 667., 669.)
2. A jelen ügyben megállapítható, hogy az Abtv. 29. §-a
egyértelmű felhatalmazást ad arra, hogy az Országgyűlés az
Alkotmánybíróság ügyrendjét törvényben szabályozza, valamint
az is, hogy e törvény még nem született meg. Az indítványozók
– e határozat I/2. pontjában ismertetett sorrendben – azt
állítják, hogy az Alkotmány 7. § (2) bekezdése, továbbá az
Alkotmány 2. § (1) bekezdése, 61. § (1) bekezdése és 57. §
(1) bekezdése, valamint a Alkotmány 32/A. § (6) bekezdése
egyaránt sérül az ügyrendi törvény megalkotásának
elmulasztása miatt. Alkotmányossági kérdés tehát, hogy az
Alkotmány megjelölt rendelkezéseinek sérelme megállapítható-e
a szabályozás hiánya következtében. Az Alkotmánybíróság a
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség
megállapítására irányuló indítványokat az alábbiak szerint
bírálta el:
2.1. Az Alkotmánybíróság az Alkotmány 7. § (2) bekezdését
értelmezve több döntésében rámutatott, hogy Alkotmány 7. §
(2) bekezdése alapján ugyan a jogalkotás rendjét törvény
szabályozza, amelynek elfogadásához a jelenlévő országgyűlési
képviselők kétharmadának szavazata szükséges, ez a
rendelkezés azonban önmagában nem tette alkotmányos szabállyá
a jogalkotásról szóló törvény normáit (496/B/1990. AB
határozat, ABH 1991, 493., 496.). Így önmagában a Jat.
szabályainak megsértése nem valósít meg
alkotmányellenességet, csak akkor, ha egyben valamely
alkotmányos elv, vagy rendelkezés sérül [32/1991. (VI. 6.) AB
határozat, ABH 1991, 146., 159.; 34/1991. (VI. 15.) AB
határozat, ABH 1991, 170., 172.]. Az Alkotmánybíróság
ugyanakkor az Alkotmány 2. § (1) bekezdésébe foglalt
jogállamiságból eredő jogbiztonság védelme érdekében, illetve
más alkotmányos rendelkezések alapján (lásd pl. a jogforrási
hierarchiára vonatkozó alkotmányi szabályokat) egyes
jogalkotási (a Jat.-ban is szereplő) alapelveket alkotmányos
védelemben részesít.
Az indítványozó jelen ügyben – a Jat. 2. § a) pontjának azt a
szövegrészét hívta fel, mely szerint az állam szervezetére,
működésére és az állami szervek hatáskörére vonatkozó
alapvető rendelkezéseket törvényben kell szabályozni, illetve
az indítványozó megjelölte a Jat. hasonló tartalmú 3. § a)
pontját, amelynek értelmében törvényben kell szabályozni az
Alkotmányban felsorolt állami szervek működését. Az
indítványozó úgy véli, hogy az ügyrendi törvény
megalkotásának hiánya miatt a Jat. e rendelkezései sérülnek.
Az Alkotmánybíróság megítélése szerint a Jat. – indítványozó
által felhívott – rendelkezései közvetlenül visszavezethetők
az Alkotmányra: alkotmányossági kérdés az, hogy milyen
kérdések szabályozása tartozik a kizárólagos törvényhozási
tárgyak körébe. Azonban az állam szervezetére, az alkotmányos
szervek működésére vonatkozó törvényi szintű szabályozási
igény elsősorban nem a Jat. idézett általános szabályaiból,
hanem magából az Alkotmányból következik. Az Alkotmányban
található törvényalkotásra felhatalmazó rendelkezések egy
része az ún. államszervezeti törvényekre irányadó. [Így –
többek között – törvényt kell alkotni az Alkotmány 32/B. §-a
(7) bekezdése szerint az országgyűlési biztosokról, a 32/C. §
(4) bekezdése szerint az Állami Számvevőszékről, a 39. § (2)
bekezdése értelmében a Kormány tagjai és az államtitkárok
jogállásáról, az 50. § (5) bekezdése értelmében törvényben
kell rendezni a bíróságok szervezetét és igazgatását stb.]
E sorba illeszkedik az Alkotmány 32/A. § (6) bekezdése, amely
az Alkotmánybíróság szervezetéről és működéséről szóló
törvény megalkotására ad felhatalmazást.
Megállapítható tehát, hogy az Alkotmányban az államszervezeti
törvények tekintetében a Jat.-nál (annak 2. § a) pontjától és
3. § a) pontjától) részletesebb és pontosabb szabályok
találhatók. A Jat. idézett rendelkezései nem az Alkotmányba
foglalt államszervezeti törvényeken túli törvények
megalkotására adnak további felhatalmazást, hanem az
Alkotmányban részletezett államszervezeti törvények
összefoglaló megnevezését adják. E törvények, közöttük az
Alkotmány 32/A. § (6) bekezdése szerinti Abtv. is,
megalkotásra kerültek. Az Abtv. 29. §-a által meghatározott
ügyrendi törvény kívül esik a Jat. által is meghatározott
kizárólagos törvényhozási tárgyak körén.
Az indítványozó az ügyrendi törvény megalkotásának hiányát az
Abtv. 18. § (2) bekezdésével összefüggésben is sérelmezi. Az
Abtv. 18. § (2) bekezdése értelmében az Alkotmánybíróság
Hivatalának szervezetére és működésére vonatkozó szabályokat
az Alkotmánybíróság ügyrendje állapítja meg. Az
Alkotmánybíróság szerint egy adott szervezet belső szervezeti
egységeire vonatkozó szabályok lehetnek ugyan törvényi, de
lehetnek a belső szabályozás tárgyai is [lásd pl. a már
említett, az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról
szóló 1993. évi LIX. törvény 28. § (2) bekezdését, amely
szerint “az Országgyűlési Biztos Hivatala Szervezeti és
Működési Szabályzatát az országgyűlési biztos állapítja meg].
Következésképpen az erre vonatkozó törvényi rendezés hiánya
önmagában nem eredményezi – sem az Alkotmány, sem a Jat.
(Alkotmány alapján is védett) rendelkezései alapján – az
alkotmányellenes helyzet fennállását. Egyébiránt az Abtv. 18.
§ (1) bekezdése a legfontosabb kérdést, a hivatal alapvető
feladatát meghatározza. E szerint: az ügyvitel és az
előkészítés teendőit az Alkotmánybíróság Hivatala látja el.
2.2. Az indítványozó az Alkotmánybíróságra vonatkozó joganyag
megismerhetősége szempontjából is kérte a mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítását. Ezzel
összefüggésben egy másik indítványozó is kérelmet fogalmazott
meg. Eszerint az Alkotmány 2. § (1) bekezdése, 61. § (1)
bekezdése egyaránt sérül, mert e rendelkezésekből az
következik, hogy az állami szervek eljárásának és működésének
kihirdetett és mindenki által hozzáférhető jogi szabályozáson
kell nyugodnia. Az Abtv. 29. §-ában foglalt ügyrendi törvény
megalkotásának elmulasztása – mivel ezáltal az ügyrendi
szabályok széles körben nem ismertek – a fenti alkotmányos
tételeket sérti, alkotmányellenes helyzetet idéz elő.
Az Alkotmánybíróság szerint az indítványozók helyesen
mutatnak rá arra, hogy az alkotmányos szervek – közöttük az
Alkotmánybíróság – eljárásának és működésének
megismerhetősége az Alkotmány 2. § (1) bekezdéséből és a 61.
§ (1) bekezdéséből folyó alkotmányos követelmény. Az
Alkotmánybíróság már az 56/1991. (XI. 8.) AB határozatában
kifejtette, hogy "a jogállamiság egyik alapvető követelménye,
hogy a közhatalommal rendelkező szervek a jog által
meghatározott szervezeti keretek között, a jog által
megállapított működési rendben, a jog által a polgárok
számára megismerhető és kiszámítható módon szabályozott
korlátok között fejtik ki a tevékenységüket.” (ABH 1991,
454., 456.). Az Alkotmánybíróság a 34/1994. (VI. 24.) AB
határozatában e követelményt az Alkotmány 61. § (1)
bekezdésében szereplő, a közérdekű adatok nyilvánossága és az
azokhoz való hozzáférhetőség alkotmányos szabályával is
összefüggésbe hozta (ABH 1994, 177., 185.). Alkotmányossági
kérdés tehát, hogy e követelmények az Abtv. 29. §-a szerinti
törvény megalkotásának elmulasztása miatt sérülnek-e.
Az Alkotmánybíróság tevékenysége alapvetően az Alkotmányon
nyugszik. Az Alkotmány felhatalmazása alapján megalkotott
Abtv. az Alkotmánybíróság eljárásának és működésének
legfontosabb szabályait rögzíti. Az Alkotmány és az Abtv.
magukban foglalják az Alkotmánybíróság függetlenségét
garantáló, az alkotmánybírói tisztség közjogi karakterét
meghatározó, az indítványozási jogot s az egyes eljárások
sajátosságait leíró, illetve az alkotmánybírósági döntésekre
irányadó legfőbb garanciális rendelkezéseket.
Az Alkotmánybíróság megítélése szerint azonban pusztán abból
a tényből, hogy az Abtv. 29. §-a alapján az ügyrendi törvény
még nem született meg, nem lehet olyan következtetést
levonni, hogy az Alkotmánybíróság működése nem megismerhető.
Az Alkotmánybíróság eljárására és működésére vonatkozóan
nemcsak az Alkotmány, és az Abtv., hanem a külön hatáskört
megállapító egyéb törvényekben szereplő rendelkezések is
irányadók [lásd pl. az 1997. évi C. törvénynek a népszavazási
ügyekben soron kívüli eljárást előíró 130. § (2) bekezdését].
Az Alkotmánybíróság eljárásának megismerhetősége
szempontjából kiemelendő továbbá, hogy az Abtv. – több
tekintetben valóban keretjellegű – szabályait az
Alkotmánybíróság a különböző ügyek kapcsán több ízben és több
aspektusból is értelmezte. Az Alkotmánybíróság hatáskör-
értelmezései [lásd pl. a 4/1997. (I. 22.) AB határozatot,
amely kimondta, hogy utólagos normakontroll tárgya lehet a
nemzetközi szerződést kihirdető jogszabály (ABH 1997, 41.)]
vagy az egyes hatáskörökben az indítványozási joggal
összefüggő megállapítások [lásd pl. a 30/1999. (X. 13.) AB
határozatot, amely az önkormányzati rendeletek
felülvizsgálatára irányuló indítványozási jogot tisztázta
(ABH 1999, 411.)], illetve a konkrét ügyekben felmerült egyes
eljárási kérdések alkotmánybírósági határozattal való
rendezése [lásd pl. az 57/1991. (XI. 8.) AB határozatot,
amely az alkotmányjogi panasz jogorvoslati jellegét
rögzítette (ABH 1991, 272., 281-282.)] is része az
Alkotmánybíróság eljárásának, működésének. Az
Alkotmánybíróság az Abtv. szabályainak alkalmazásához – adott
esetben – alkotmányos követelményt is fűzhet. [41/1998. (X.
2.) AB határozat, ABH 1998, 306.] Az Alkotmánybíróság e
határozatait a Magyar Közlönyben közzétette, így azok – a
jogszabályokkal azonos módon – mindenki számára
hozzáférhetőek és megismerhetők. Akár a hatáskör-értelmezés,
akár az egyes eljárási kérdések alkotmánybírósági
határozattal való rendezése ismert más országok
alkotmánybírósági gyakorlatában is.
Megjegyzendő továbbá, hogy az Alkotmánybíróság az ügyrendi
törvényjavaslat – e határozat III. részében ismertetett –
többszöri előterjesztésével, végül pedig e javaslat alapját
képező ideiglenes ügyrend közzétételével maga is jelentősen
hozzájárult ahhoz, hogy a működésére vonatkozó
részletszabályok is nyilvánosságot kapjanak.
A fentiek alapján megállapítható, hogy az Alkotmánybíróság
eljárására és működésére vonatkozó alkotmányi, Abtv.-beli és
egyéb törvényi rendelkezések kihirdetésre kerültek, az
Alkotmánybíróság a legjelentősebb, az állampolgárok széles
körét érintő – ezen belül a saját hatáskörét is értelmező –
határozatait a Magyar Közlönyben folyamatosan közzéteszi. (Az
Alkotmánybíróság valamennyi döntése pedig megtalálható az
“Alkotmánybíróság Határozatai” című – havi rendszerességgel
megjelenő – hivatalos lapban.) Tehát az Alkotmánybíróság
működése és eljárása megismerhető.
Az Alkotmánybíróság úgy ítéli meg, hogy mivel az eljárására
vonatkozó garanciális szabályok mindenki számára hozzáférhető
módon – a fent bemutatottak szerint – közzétételre kerültek,
az ügyrend egyéb szabályainak törvényi formában való
közzététele az Alkotmány 2. § (1) bekezdéséből, és 61. § (1)
bekezdéséből kényszerítően nem következik. Az
Alkotmánybíróság ezért az erre alapított indítványt is
elutasította.
2.3. Az indítványozó a mulasztásban megnyilvánuló
alkotmánysértés vizsgálatát az Alkotmány 57. § (1) bekezdése
alapján is kérte. Álláspontja, hogy a törvényerőre emelt
ügyrend hiányában az eljárás egyes résztvevői között – ha az
eljárást “bárki” indítványozhatja – a jogegyenlőséget a
szabályozás nem biztosítja. Az indítványozó szerint a bíróság
előtti egyenlőség sérelmének vizsgálata során tekintettel
kell lenni arra is, hogy az Abtv. 19. §-a kisegítő jelleggel
a polgári perrendtartás szabályait is alkalmazni rendeli.
Az Abtv. 19. §-a értelmében: “ha e törvény, illetőleg az
Alkotmánybíróság ügyrendje eltérő rendelkezést nem tartalmaz,
az Alkotmánybíróság eljárása során a jogi képviselet, az
anyanyelv használatának biztosítása, a bírák kizárása
tekintetében a polgári perrendtartásról szóló törvény
rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.” Ez a szabály
valamennyi hatáskörben lefolytatható eljárásra irányadó. Az
Alkotmánybíróság szerint azzal, hogy az Abtv. 19. §-a e három
kérdésben – az eltérő törvényi szabályozás lehetőségével – a
polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvényt (a
továbbiakban: Pp.) nevezi meg háttérjogszabályként, nem tette
az alkotmánybírósági eljárást a rendes bírósági eljárásokkal
hasonlatossá. Az Alkotmánybíróság álláspontja, hogy az Abtv.
19. §-a nincs összefüggésben az Alkotmány 57. § (1)
bekezdésével.
Az Abtv. szerint “bárki” megindíthatja az eljárást utólagos
absztrakt normakontroll [Abtv. 21. § (2) bekezdése],
alkotmányjogi panasz és mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség vizsgálata [21. § (4) bekezdése]
hatáskörökben. Az Abtv. szabályai alapján az eljárás
szempontjából általában nincs relevanciája annak, hogy azt ki
indítványozta. Az Alkotmánybíróság a jogkövetkezményt a
jogszabályra nézve állapítja meg, így az alkotmánybírósági
belső eljárás technikai részletei az Alkotmány 57. § (1)
bekezdésével a továbbiakban nem hozható kapcsolatba.
Az Alkotmánybíróság ezért az Alkotmány 57. § (1) bekezdésére
alapított indítványt is elutasította.
2.4. Egy további indítványozó szintén eljárási kérdések miatt
állít mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenességet,
nevezetesen: az Alkotmány 32/A. § (6) bekezdése sérül, mert –
álláspontja szerint – az Abtv. csak az ügyrendi törvénnyel
együtt alkalmazható. Az indítványozó pontosan megjelölte az
Abtv. – alább részletezésre kerülő – azon rendelkezéseit,
amelyek az ügyrendi törvényre utalnak, s ennek tükrében kérte
az alkotmányossági vizsgálatot. Az indítvány alapján
alkotmányossági kérdés, hogy az Alkotmánybíróság, pusztán az
Abtv. rendelkezéseinek alkalmazásával, alkotmányvédelmi
feladatának eleget tud-e tenni. Az Alkotmánybíróság
álláspontja a következő:
Az Abtv. 17. § (1) bekezdés d) pontja értelmében az
Alkotmánybíróság elnöke ellátja azokat a feladatokat,
amelyeket törvény, illetőleg az Alkotmánybíróság ügyrendje
számára előír. Ugyanakkor e rendelkezés nem szakítható el
szövegkörnyezetétől. Az Abtv. 17. § (1) bekezdés d) pontja
egy felsorolás utolsó rendelkezése, a 17. § (1) bekezdés a)-
c) pontjai az Alkotmánybíróság működését érintően az
Alkotmánybíróság elnökének alapvető feladatait rögzítik. Nem
érinti az Alkotmánybíróság működését – és az Abtv.
alkalmazását az –, hogy további feladatokat törvény, vagy
kihirdetett ügyrend nem állapít meg az Alkotmánybíróság
elnökének.
Az Abtv. 18. § (2) bekezdése az ügyrendi szabályozás körébe
utalta az Alkotmánybíróság Hivatala szervezetére és
működésére vonatkozó rendelkezések meghatározását. Az
Alkotmánybíróságnak az Abtv. 18. § (2) bekezdésével
kapcsolatos indokai e határozat V/2.1. pontjaiban kifejtésre
kerültek, jelen probléma szempontjából pedig megállapítható,
hogy az Abtv. alkalmazhatóságát nem érinti, hogy az
Alkotmánybíróság Hivatala működésére vonatkozóan nincs
részletes törvényi szabályozás.
Az Abtv. 19. §-a törvénynek, illetőleg az Alkotmánybíróság
ügyrendjének lehetővé teszi, hogy a Pp.-től eltérő
szabályokat állapítson meg bizonyos – e határozat V/2.3.
pontjában ismertetett – kérdésekben. Az, hogy az ügyrend,
vagy más törvény révén nem született a Pp.-től eltérő
rendelkezés, nyilvánvalóan nem eredményezi azt, hogy e
tárgykörök szabályozatlanok maradtak, mivel az Abtv.
hivatkozott rendelkezése értelmében speciális – Abtv.-beli
vagy ügyrendi – szabályok hiányában a Pp. megnevezett
szakaszai alkalmazandók.
Az Abtv. 25. § (3) bekezdése főszabályként megállapítja, hogy
az Alkotmánybíróság szótöbbséggel hozza meg határozatát, de
lehetővé teszi, hogy az ügyrend meghatározott esetekben ettől
eltérjen, kivételeket állapítson meg. Ez arra utal, hogy az
ügyrend bizonyos döntéseket a szótöbbségtől eltérő,
minősített többség követelményéhez köthet. Ilyen jellegű
eltérő rendelkezés hiánya azonban nem akadálya annak, hogy az
Alkotmánybíróság a hatáskörébe tartozó kérdésekben
határozatot hozzon. Ugyanakkor megjegyzendő, hogy maga az
Abtv. az ügyek szerint megfelelően differenciál: részletesen
meghatározza, hogy mely ügyekben kell teljes ülésen dönteni
(Abtv. 30. §), s mely problémákat bírálhatják el a három tagú
tanácsok (Abtv. 31. §). Az Alkotmánybíróság szerint az Abtv.-
be foglalt e szabályok elegendőek a különböző ügyek – súlyuk
szerinti – megosztásához, sem a működőképességet, sem a
határozathozatalt nem akadályozza, hogy az Abtv. 25. § (3)
bekezdésének megfelelő kivételről nem rendelkezik norma.
Az Abtv. 30. § (1) bekezdés f) pontja az Alkotmánybíróság
teljes ülésének hatáskörébe utalja az ügyrendi
törvényjavaslat megalkotását. Mint az ügyrendi törvénnyel
kapcsolatos történeti résznél bemutatásra került az
Alkotmánybíróság e törvényi feladatának (több ízben is)
eleget tett, az Abtv. e rendelkezése alapján megalkotott
ideiglenes ügyrend határozza meg az Alkotmánybíróság belső
működésének és eljárásának részleteit.
Végül az Abtv. 32. §-a utal az Alkotmánybíróság ügyrendjére
abban az összefüggésben, hogy törvény, illetőleg az
Alkotmánybíróság ügyrendje további hatásköröket állapíthat
meg az Alkotmánybíróság teljes ülése és háromtagú tanácsai
számára. Az Abtv.-n kívül más törvények valóban állapítanak
meg egyéb hatásköröket az Alkotmánybíróság számára, erre
felhatalmazást azonban nem az Abtv. 32. §-a, hanem az 1. § h)
pontja biztosít. Ennek értelmében az Alkotmánybíróság
hatáskörébe tartozik “eljárás mindazokban az ügyekben,
amelyeket törvény hatáskörébe utal”. Igy, ha az
Alkotmánybíróság ügyrendjéről törvény rendelkezik, valóban
fennáll az elvi lehetősége, hogy ebben további hatáskörök
megállapításra kerüljenek. Az Alkotmánybíróság meglévő
hatásköreiben való eljárással azonban az Abtv. 32. §-a nincs
összefüggésben.
Megállapítható tehát, hogy az Abtv. azon rendelkezései,
amelyek az Alkotmánybíróság ügyrendjére utalnak az
Alkotmánybíróság eljárására nincsenek meghatározó
befolyással. Az Abtv. rendelkezései önmagukban is
alkalmazhatók, az Alkotmánybíróság működését és eljárását
megfelelőn szabályozzák. Az ügyrendi törvény megalkotásának
elmulasztása nem veszélyezteti, hogy az Alkotmánybíróság
ellássa az Alkotmány 32/A. §-ába foglalt alkotmányvédelmi
feladatát.
A kifejtett indokok alapján megállapítható, hogy a
törvénysértő mulasztás – az ügyrendi törvény hiánya – nem az
Alkotmányból levezethető jogalkotási feladat elmulasztása. E
mulasztás nem éri el az alkotmányellenesség szintjét, nem
teremtett alkotmánysértő helyzetet, amely az Alkotmánybíróság
intézkedését indokolná, ezért az Alkotmánybíróság az
indítványokat elutasította.
Az Alkotmánybíróság határozatának a Magyar Közlönyben való
közzétételét az ügy jelentőségére tekintettel rendelte el.
Dr. Németh János
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Bagi István Dr. Bihari Mihály
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Czúcz Ottó Dr. Erdei Árpád
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Harmathy Attila Dr. Holló András
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Kukorelli István
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Strausz János Dr. Tersztyánszkyné dr. Vasadi Éva
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |