A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a
következő
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a
társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI.
törvény 54. § (1) bekezdésének a „ , korábbi házasságból,
ilettársi együttélésből származó” szövegrésze alkotmányellenes,
ezért azt a határozat közzétételének napjával megsemmisíti.
A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI.
törvény 54. § (1) bekezdése a következő szöveggel marad
hatályban:
„54. § (1) Árvaellátásra az a gyermek jogosult – ideértve a
házasságban vagy az élettársi közösségben együtt élők egy
háztartásban közösen nevelt gyermeket is –, akinek szülője
haláláig az öregségi, illetve rokkantsági nyugdíjhoz szükséges
szolgálati időt megszerezte, vagy öregségi, illetve rokkantsági
nyugdíjasként halt meg.”
2. Az Alkotmánybíróság a társadalombiztosítási nyugellátásról
szóló 1997. évi LXXXI. törvény 4. § f) pontja, valamint 54. §
(1) bekezdésének egésze és (3) bekezdése
alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére
irányuló indítványt elutasítja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Az indítvány a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló
1997. évi LXXXI. törvény (a továbbiakban: Tny.) 4. § f) pontja,
valamint 54. § (1) és (3) bekezdése alkotmányellenességének
megállapítására és megsemmisítésére irányult. Az ügy
indítványozó által vázolt előzménye szerint a házaspár nőtagja
örökbefogadott egy gyermeket, a férj azonban az örökbefogadás
megtörténte előtt meghalt, így az elhunyt után a gyermek nem
jogosult árvaellátásra. Álláspontja szerint sérül az Alkotmány
67. § (1) bekezdése, mert a Tny. az „árvaellátás” fogalmát,
illetőleg a jogosultság feltételeit úgy határozza meg, hogy
kizár „egyes örökbefogadott gyermeket” az árvaellátásból. A
kifogásolt rendelkezések különbséget tesznek a vérszerinti és
az örökbefogadott gyermek közt, illetőleg nincsenek tekintettel
„egyes örökbefogadott”, hátrányos helyzetű gyermekekre, így a
szabályozás ellentétes az Alkotmány 70/A. § (1) bekezdésében
foglalt tilalommal, illetve a (3) bekezdésben meghatározott
esélyegyenlőség követelményeinek biztosításával. Az
indítványozó kiegészített beadványában a diszkrimináció
tilalmába, az Alkotmány 67. §-ába, 70/A. § (1) bekezdésébe és
70/E. §-ába ütközőnek tartotta a Tny. 54. § (1) bekezdésének a
„korábbi házasságból, élettársi együttélésből származó”
szövegrészét is, mert a nevelt gyermekek között születési
helyzet alapján tesz indokolatlan megkülönböztetést „egyfajta
vérségi kapcsolat előírásával,” veszélyeztetve ezáltal a
gyermek szociális biztonságát.
A Tny. 54. § (3) bekezdését a Magyar Köztársaság 2010. évi
költségvetését megalapozó egyes törvények módosításáról szóló
2009. évi CIX. törvény 52. § (12) bekezdésének a) pontja
módosította, ez azonban az indítványban felvetett
alkotmányossági problémákat érdemben nem befolyásolta. Ezért az
Alkotmánybíróság a vizsgálatot a hatályos szöveg vonatkozásában
folytatta le.
II.
Az Alkotmánybíróság az indítvány elbírálásánál a következő
jogszabályi rendelkezéseket vette figyelembe:
1. Az Alkotmány vonatkozó rendelkezései:
„67. § (1) A Magyar Köztársaságban minden gyermeknek joga van
a családja, az állam és a társadalom részéről arra a védelemre
és gondoskodásra, amely a megfelelő testi, szellemi és erkölcsi
fejlődéséhez szükséges.”
„70/A. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a területén
tartózkodó minden személy számára az emberi, illetve az
állampolgári jogokat, bármely megkülönböztetés, nevezetesen
faj, szín, nem, nyelv, vallás, politikai vagy más vélemény,
nemzeti vagy társadalmi származás, vagyoni, születési vagy
egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.
(…)
(3) A Magyar Köztársaság a jogegyenlőség megvalósulását az
esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölését célzó intézkedésekkel is
segíti.”
„70/E. § (1) A Magyar Köztársaság állampolgárainak joguk van
a szociális biztonsághoz; öregség, betegség, rokkantság,
özvegység, árvaság és önhibájukon kívül bekövetkezett
munkanélküliség esetén a megélhetésükhöz szükséges ellátásra
jogosultak.
(2) A Magyar Köztársaság az ellátáshoz való jogot a
társadalombiztosítás útján és a szociális intézmények
rendszerével valósítja meg.”
2. A Tny. támadott rendelkezései:
„4. § (1) E törvény alkalmazásában
(…)
f) árvaellátás: az elhunyt nyugdíjas, illetve nyugdíjban nem
részesülő, de nyugdíjjogosultságot szerzett elhunyt személy
gyermekének, örökbe fogadott gyermekének, meghatározott
feltételek esetén nevelt gyermekének, testvérének, unokájának
járó ellátás;”
„54. § (1) Árvaellátásra az a gyermek jogosult – ideértve a
házasságban vagy az élettársi közösségben együtt élők egy
háztartásban közösen nevelt, korábbi házasságból, élettársi
együttélésből származó gyermeket is –, akinek szülője haláláig
az öregségi, illetve rokkantsági nyugdíjhoz szükséges
szolgálati időt megszerezte, vagy öregségi, illetve rokkantsági
nyugdíjasként halt meg.
(…)
(3) Árvaellátás jár a testvérnek és az unokának (ideértve a
dédunokát és ükunokát is) is, ha őt az elhunyt saját
háztartásában eltartotta, és a gyermeknek tartásra köteles és
képes hozzátartozója nincs.”
III.
Az indítvány részben megalapozott.
1. Az Alkotmánybíróság a Tny. 54. § (1) bekezdésének
alkotmányosságát a 17/2000. (V. 26.) AB határozatában (a
továbbiakban: Abh.) már vizsgálta az Alkotmány 70/A. §-a és
70/E. §-a alapján, ezért először abban a kérdésben kellett
allást foglalnia, hogy az indítvány tárgya nem minősül-e „ítélt
dolognak.”
Az Alkotmánybíróság ideiglenes ügyrendjéről és annak
közzétételéről szóló, többször módosított és egységes
szerkezetbe foglalt 2/2009. (I. 12.) Tü. határozat (ABK 2009.
január, 3.; a továbbiakban: Ügyrend) 31. §-ának c) pontja
szerint az eljárás megszüntetésének van helye, ha az indítvány
az Alkotmánybíróság által érdemben már elbírált jogszabállyal
azonos jogszabály (jogszabályi rendelkezés) felülvizsgálatára
irányul, és az indítványozó az Alkotmánynak ugyanarra a §-ára,
illetőleg alkotmányos elvére (értékére) – ezen belül – azonos
alkotmányos összefüggésre hivatkozva kéri az alkotmánysértést
megállapítani („ítélt dolog”). Ha az újabb indítványt más okra,
más alkotmányossági összefüggésre alapítják, az
Alkotmánybíróság az újabb indítvány érdemi vizsgálatába
bocsátkozik. [35/1997. (VI. 11.) AB határozat, ABH 1997, 200,
212.; 17/1999. (VI. 11.) AB határozat, ABH 1999, 131, 133.;
5/2002. (II. 22.) AB határozat, ABH 2002, 78, 81.]
Az Abh. azzal összefüggésben vizsgálta a támadott rendelkezés
alkotmányosságát, hogy az árva gyermekek között
megkülönböztetést tesz aszerint, hogy az elhunyt szülő
megszerezte-e a szükséges szolgálati időt vagy sem, így egyes
gyermekek számára nem biztosítja a szociális ellátáshoz való
jogot.
A határozat elutasította az indítványt, és indoklásában a
következőket állapította meg: „Az Alkotmány rendelkezéseiből
nem következik az, hogy pusztán az árvaság tényénél fogva
minden magyar állampolgárnak alanyi joga lenne a
társadalombiztosítás keretében az árvaellátásra. Az árvaellátás
ugyanis a társadalombiztosítás keretében biztosított
hozzátartozói nyugellátás, amely nem azonosítható az Alkotmány
70/E. § (1) bekezdésében szereplő árvaság esetére szóló,
megélhetéshez szükséges ellátáshoz való joggal, hanem annak
csupán egyik lehetséges – a társadalombiztosítás rendszerében
megvalósuló – formája. Ezen túlmenően a szociális biztonsághoz
való jog más – a szociális intézmények keretébe tartozó –
jogintézmény útján is megvalósulhat. (…) Az árvaellátás (…) az
elhunyt jogszerző megszerzett jogosultságára (jogosulti
pozíciójára) épülő másodlagos jogviszony (hozzátartozói
nyugellátás), amely tehát a hozzátartozó, jelen esetben az
elhunyt szülő nyugdíjjogosultságához előírt feltételek
fennálltától (szolgálati idő, előzetes járulékfizetés) függ.
Abban az esetben, ha az elhunyt szülő nyugdíjjogosultsága nem
áll fenn, úgy a gyermeke sem jogosult társadalombiztosítási
árvaellátásra. Ez azonban nem zárja ki, hogy a szociális
igazgatás keretén belül támogatást, illetve ellátást kapjon. Az
utóbbi esetben azonban a társadalombiztosítás feltételrendszere
helyett a szociális igazgatás szabályai érvényesülnek, amelyek
nem elhunyt szülő (jogszerző) tekintetében fennálló
követelményekhez, hanem az adott személy (árva) körülményeiben,
jövedelmi és vagyoni viszonyaiban vizsgálandó – a
rászorultságot igazoló – tényezőkhöz kapcsolják az ellátás
nyújtását.” (ABH 2000, 112, 114, 115-16.)
Miután a jelen ügyben az indítványozó az indítványt a
korábbitól eltérő összefüggésekre hivatkozva terjesztette elő,
az Alkotmánybíróság az ügy érdemi vizsgálatát elvégezte, a
fenti határozatban foglaltakat azonban döntésének indokolásánál
irányadónak tekintette.
2. Az árvaellátás a társadalombiztosítás ellátásaira és a
magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások
fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény (a továbbiakban:
Tbj.) 14. § (3) bekezdése értelmében a társadalombiztosítás
rendszerében nyújtott nyugdíjbiztosítási hozzátartozói ellátás,
amelyet a Tbj. 2. § (3) bekezdésére figyelemmel a biztosítottak
társadalombiztosításban való részvételi kötelezettsége és
társadalombiztosítási járulékfizetési kötelezettségük
teljesítése alapoz meg. A juttatás a rokoni (elsődlegesen szülő-
gyermek) kapcsolaton alapul, és az Abh. által is kiemelten a
szülő megszerzett nyugdíjjogosultságára épül.
A Tny. 4. § (1) bekezdés f) pontjában és 54. § (1) és (3)
bekezdésében a vérszerinti és az örökbefogadott gyermek közti
különbségtétel nem lelhető fel, ellenkezőleg, mindkettő
árvaellátásban részesül, ha szülője részéről is fennállnak a
jogszabályi feltételek. Mivel a házasságról, a családról és a
gyámságról szóló 1952. évi IV. törvény (a továbbiakban: Csjt.)
51. § (1) bekezdése értelmében az örökbefogadott mind az
örökbefogadóval, mind annak rokonaival szemben az örökbefogadó
gyermekének jogállásába lép, a Tny. 4. § (1) bekezdése csak
pontosításként utal az örökbefogadott gyermekre, mivel státusa
azonos a vérszerinti gyermekével. A fentiekre figyelemmel a
rendelkezések nem vetik fel az Alkotmány 70/A. § (1)
bekezdésének sérelmét, ezért az Alkotmánybíróság az indítványt
ebben a részében elutasította.
3. Az indítvány szerint a támadott szabályozás nem biztosítja
az esélyegyenlőséget, mert pusztán az elhunyt személy
örökbefogadási szándékára figyelemmel nem kezeli a vele rokoni
kapcsolatban nem álló – és a Tny. 54. § (1) bekezdése szerint
nevelt gyermeknek sem minősülő – gyermeket örökbefogadottként,
ezért nem kerülhet az „árvával” azonos státusba. A Tny.
kifogásolt szabályai azonban nem az „árva” fogalmát definálják,
hanem az elhunyt jogán a hozzátartozókat – köztük az
örökbefogadottat – megillető juttatásról rendelkeznek. Az
indítványozó által felvetett probléma, hogy ki tekinthető
örökbefogadottnak, ezáltal árvaellátásra jogosultnak, és az
ezzel kapcsolatos érvelés a Csjt. – indítvánnyal nem támadott –
örökbefogadási szabályaival áll összefüggésben. Megjegyzi
azonban az Alkotmánybíróság, hogy a törvényhozó az
örökbefogadás szándékát az örökbefogadási eljárás megindítása
esetén figyelembe veszi: főszabály szerint az örökbefogadás a
gyámhatóság engedélyező határozata jogerőre emelkedésével lép
hatályba, ha azonban az örökbefogadó az eljárás folyamán
meghal, az örökbefogadás joghatásai – annak engedélyezése
esetében – az örökbefogadó halálával beállnak. [Csjt. 48. § (1)
bekezdése és 50. § (1) bekezdése] Ilyen esetben tehát az
örökbefogadottat az örökbefogadó gyermekének jogállása illeti
meg. Amennyiben pedig a gyermek a vele családi kapcsolatban nem
álló személy anyagi támogatását veszti el, hozzátartozói
nyugellátásban nem, de – ahogy arra az Abh. utalt – szociális
támogatásban részesülhet, a szociális igazgatás rendszerén
belül. Ezért az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a
támadott rendelkezések és az Alkotmány 70/A. § (3) bekezdése
között az indítványozó által felvetett összefüggésben nincs
alkotmányjogilag értékelhető kapcsolat. Az Alkotmánybíróság
állandó gyakorlata szerint az érdemi alkotmányossági
vsszefüggés hiánya az indítvány elutasítását eredményezi.
[985/B/1991. AB határozat, ABH 1991, 652, 653-654.; 32/2000.
(X. 20.) AB határozat, ABH 2002, 215, 220.; 19/2004. AB
határozat, ABH 2004, 312, 343.] Ezért az Alkotmánybíróság ezen
indítványi részt is elutasította.
4. Abban az esetben, ha az örökbefogadás nem történt meg,
családi kapcsolat hiányában a gyermeknek az Alkotmány 67. § (1)
bekezdésében biztosított joga és a szülő jogán alapuló
ellátásra vonatkozó rendelkezések között alkotmányjogilag
értékelhető összefüggés nem állapítható meg. Erre figyelemmel
az Alkotmánybíróság ebben a vonatkozásban is elutasította az
indítványt.
5. Az árvaellátásra jogosult „nevelt” gyermekek körébe azt a
gyermeket vonta a jogalkotó, aki a szülők egyikével vérségi
kapcsolatban áll, amely rendelkezés az indítványozó szerint
indokolatlan megkülönböztetést tartalmaz annak a gyermeknek a
terhére, akit csak az egyik szülő fogadott örökbe.
Az Alkotmánybíróság kialakult gyakorlata szerint az Alkotmány
70/A. §-ában foglalt rendelkezést a jogegyenlőség általános
elvét megfogalmazó alkotmányi követelményként értelmezte. E
határozataiban az Alkotmánybíróság kifejtette, hogy az
Alkotmány e rendelkezése az azonos szabályozási körbe vont
jogalanyok közötti olyan alkotmányos indok nélkül tett
megkülönböztetést tiltja, amelynek következtében egyes
jogalanyok hátrányos helyzetbe kerülnek. Kimondta, hogy az
alkotmányi tilalom elsősorban az alkotmányos alapjogok
tekintetében tett megkülönböztetésekre terjed ki, abban az
esetben, ha a megkülönböztetés nem alapvető alkotmányos jog
tekintetében történt, az eltérő szabályozás
alkotmányellenessége akkor állapítható meg, ha az az emberi
méltósághoz való jogot sérti. Az Alkotmánynak ez az általános
jogegyenlőségi követelménye arra vonatkozik, hogy az állam,
mint közhatalom a jogok és kötelezettségek elosztása során
köteles egyenlőkként – egyenlő méltóságú személyként – kezelni
a jogalanyokat, a jogalkotás során a jogalkotónak mindegyikük
szempontjait azonos körültekintéssel, elfogulatlansággal és
méltányossággal kell értékelnie. [pl. 9/1990. (IV. 25.) AB
határozat, ABH 1990, 46, 48.; 21/1990. (X. 4.) AB határozat,
ABH 1990, 73, 77-78.; 61/1992. (XI. 20.) AB határozat, ABH
1992, 280, 281-282.; 35/1994. (VI. 24.) AB határozat, ABH 1994,
197, 203-204.; 30/1997. (IV. 29.) AB határozat, ABH 1997, 130,
138-140., 39/1999. (XII. 21.) AB határozat, ABH 1999, 325, 342-
344.] A megkülönböztetésnek azonos csoportra nézve kell
fennállnia. Az azonos csoporton, adott szabályozási koncepción
belüli eltérő szabályozás akkor nem alkotmányellenes, ha az
eltérésnek kellő alkotmányos indoka van. [21/1990. (X. 4.) AB
határozat, ABH 1990, 77-78.] Az Alkotmánybíróság állandó
gyakorlata szerint az azonos helyzetben lévők között nem
alapjogok tekintetében tett megkülönböztetés csak akkor
tekinthető alkotmányellenesnek, ha nincs ésszerű indoka, tehát
önkényes. [16/1991. (V. 20.) AB határozat, ABH 1991, 62.;
61/1992. (XI. 20.) AB határozat, ABH 1992, 280-282.]
Minthogy az árvaellátásra jogosultság esetében – az Abh.-ban
kifejtettekre is figyelemmel – nem alapjogra vonatkozó
különbségtételről van szó, az Alkotmánybíróság azt vizsgálta,
hogy a kifogásolt rendelkezés azáltal, hogy a nevelt gyermeket
csak meghatározott feltételek fennállása esetén vonja a
jogosultsági körbe, azonos csoportba tartozó jogalanyokat érint-
e, és a megkülönböztetés önkényes-e.
A Tny. 54. § (1) bekezdése az ellátásra jogosult nevelt
gyermek ismérveit egyrészt az elhunyt személy és házastársa
oldaláról, másrészt a másik szülővel való kapcsolata alapján
határozza meg: így az elhunyt személy haláláig a vele együttélő
házastárssal, élettárssal közös háztartásban kell nevelkednie,
valamint a másik szülővel vérségi kötelékben kell állnia,
mégpedig annak korábbi házasságából, élettársi együttéléséből
kell származnia. Ebből következően nem értendő ide a házastárs
– közös háztartásban nevelkedő – örökbefogadott, vagy nem
házasságból, élettársi kapcsolatból született gyermeke.
Az Alkotmánybíróság megítélése szerint e nevelt gyermekek a
szabályozás szempontjából homogén csoportot alkotnak, mert
azzal a házastárssal, aki őket a közös háztartásba hozta,
rokoni (szülő-gyermek) kapcsolatban állnak. E szempontból
közömbös, hogy a gyermek házasságból, életközösségből,
házasságon kívüli kapcsolatból, reprodukciós eljárásból
származik, vagy a szülő egyedülállóként fogadta örökbe, mert az
árvaellátás valamennyi nevelt gyermek esetében a kiesett tartás
pótlását szolgálja.
Más jogszabály a jogosultságok szempontjából a nevelt
gyermekek között nem tesz különbséget, és azonosan kezeli a
nevelt gyermeket a vérszerinti és örökbefogadott gyermekkel. A
családok támogatásáról szóló 1998. évi LXXXIV. törvény 7. § (1)
bekezdés a) pontja a családi pótlékra jogosultak között
felsorolja a nevelőszülőt és a szülővel együtt élő házastársat,
vagyis a vele egy háztartásban nevelt, nem saját gyermek után
is megilleti a juttatás; a szociális igazgatásról és szociális
ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 4. § db) pontja
közeli hozzátartozónak tekinti egyéb feltételek mellett a vér
szerinti, örökbefogadott, illetve nevelt gyermeket, illetőleg a
37/B. § (1) bekezdés c) pontja az aktív korúak ellátására
jogosítja azt a személyt, aki – egyéb feltételek fennállása
esetén – kiskorú gyermeket nevel. A Csjt. 62. § (1) bekezdése
úgy rendelkezik, hogy a házastárs vagy bejegyzett élettárs
köteles háztartásában eltartani a vele együtt élő házastársának
vagy bejegyzett élettársának olyan tartásra szoruló kiskorú
gyermekét (mostohagyermek), akit házastársa vagy bejegyzett
élettársa az ő beleegyezésével hozott a közös háztartásba. Ha a
házasságban élő személy önállóan fogad örökbe gyermeket, a
Csjt. 48. § (1) bekezdése megkívánja a házastárs
hozzájárulását, ami ugyan nem eredményez közöttük rokoni
kapcsolatot, azonban a Csjt. előző szabálya alapján tartási
kötelezettsége keletkezik. E rendelkezések szülői pozíciót
biztosítanak a gyermekkel rokoni kapcsolatban nem álló
személynek.
Minderre figyelemmel az Alkotmánybíróság megállapította, hogy
a Tny. önkényesen, ésszerű indok nélkül tesz különbséget a
nevelt gyermekek között kizárólag a szülővel fennálló rokoni
kapcsolatukat megalapozó tények szerint, amely az Alkotmány
70/A. § (1) bekezdésében megfogalmazott diszkrimináció tilalmát
sérti. Ezért a Tny. 54. § (1) bekezdése kifogásolt
szövegrészének alkotmányellenességét az Alkotmánybíróság
megállapította és megsemmisítette.
Mivel fentiek szerint megállapította a támadott jogszabályi
rész alkotmányellenességét, ezért állandó gyakorlatának
megfelelően [64/1991. (XII. 17.) AB határozat, ABH 1991, 297,
307.; 30/2000. (X. 11.) AB határozat, ABH 2000, 202, 209.] nem
vizsgálta azt az indítványi elemet, amely ugyanezen szövegrész
megsemmisítését más alkotmányos összefüggésekre alapozva kérte.
A határozat Magyar Közlönyben való közzététele az
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 41. §-án
alapul.
Dr. Paczolay Péter
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Balogh Elemér Dr. Paczolay Péter
előadó alkotmánybíró az Alkotmánybíróság elnöke,
az aláírásban akadályozott
Dr. Bihari Mihály
alkotmánybíró helyett
Dr. Bragyova András Dr. Holló András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Kovács Péter
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Paczolay Péter Dr. Lévay Miklós
az Alkotmánybíróság elnöke alkotmánybíró
az aláírásban akadályozott
Dr. Lenkovics Barnabás
alkotmánybíró helyett
Dr. Stumpf István
alkotmánybíró
. |