Hungarian
Ügyszám:
.
530/B/2003
Előadó alkotmánybíró: Bihari Mihály Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 63/2003. (XII. 15.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2003/676
.
A döntés kelte: Budapest, 12/15/2003
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                    A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az   Alkotmánybíróság   jogszabályok  alkotmányellenességének
    megállapítására  és  megsemmisítésére, valamint  mulasztásban
    megnyilvánuló  alkotmányellenesség  megállapítására  irányuló
    indítványok tárgyában – Dr. Czúcz Ottó és Dr. Harmathy Attila
    alkotmánybírák különvéleményével – meghozta a következő

                            határozatot:

    1.  Az  Alkotmánybíróság megállapítja, hogy  az  egészségügyi
    szolgáltatókról    és   az   egészségügyi   közszolgáltatások
    szervezéséről   szóló  2003.  évi  XLIII.   törvény   közjogi
    érvénytelenség miatt alkotmányellenes, ezért azt e  határozat
    kihirdetése napjával megsemmisíti. A megsemmisítés nem érinti
    a  határozat közzététele előtt létrejött jogviszonyokat, s  a
    belőlük származó jogokat és kötelezettségeket.

    2.   Az   Alkotmánybíróság  elutasítja  azt  a   mulasztásban
    megnyilvánuló  alkotmányellenesség  megállapítására  irányuló
    indítványt,    amely    szerint    a    Magyar    Köztársaság
    Országgyűlésének Házszabályáról szóló 46/1994. (IX. 30.)  OGY
    határozat  nem tartalmaz garanciális szabályokat az Alkotmány
    26. §-ában szabályozott eljárás tekintetében.

    3.   Az   Alkotmánybíróság  elutasítja  azt  a   mulasztásban
    megnyilvánuló  alkotmányellenesség  megállapítására  irányuló
    indítványt,   amely   kifogásolta,   hogy   az   egészségügyi
    szolgáltatókról    és   az   egészségügyi   közszolgáltatások
    szervezéséről  szóló 2003. évi XLIII. törvény  megalkotásával
    összefüggően az egészségügyi dolgozók jogállásáról, illetve a
    törvény   végrehajtási  rendeleteinek  megalkotásáról   szóló
    szabályozást a jogalkotó nem alkotta meg.

    4.   Az   Alkotmánybíróság   az   egészségügyi   szolgáltatás
    gyakorlásának  általános feltételeiről, valamint  a  működési
    engedélyezési  eljárásról  szóló 96/2003.  (VII.  15.)  Korm.
    rendelet   12.  §-a,  az  egészségügyi  ellátási  szerződések
    pályáztatásával  és  a pályázatok elbírálásával,  valamint  a
    vagyoni   biztosítékkal  kapcsolatos  részletes  szabályokról
    szóló   97/2003.  (VII.  15.)  Korm.  rendelet,   továbbá   a
    közreműködői  szerződésről  és a  közreműködő  által  végzett
    tevékenységről  szóló  98/2003.  (VII.  15.)  Korm.  rendelet
    alkotmányellenességének megállapítására  és  megsemmisítésére
    irányuló indítványokat visszautasítja.

    5.  Az  Alkotmánybíróság a jogalkotásra vonatkozó  indítványt
    visszautasítja.

    Az  Alkotmánybíróság  ezt a határozatát a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                Indokolás
                                   
                                   I.

      Az  Alkotmánybírósághoz több indítvány  érkezett,  amelyekben
      alapvetően az egészségügyi szolgáltatókról és az egészségügyi
      közszolgáltatások    szervezéséről    szóló     2003.     évi
      XLIII.  törvény  (a továbbiakban: Kórháztv.) egésze,  illetve
      egyes rendelkezései alkotmányellenességének megállapítását és
      –  visszamenőleges hatályú – megsemmisítését  kezdeményezték.
      Az  Alkotmánybíróság az indítványokat egyesítette  és  azokat
      egy  eljárásban  bírálta  el. Az  indítványok  az  alábbiakat
      tartalmazták:

      1.1.   Az  egyik  indítványban  arra  tekintettel  kérték   a
      Kórháztv.  alkotmányellenességének  megállapítását,  hogy  „a
      törvényt eredményező jogalkotási folyamat eljárási rendje nem
      volt szabályszerű”.

      Az   indítványozók   kifogásolták,   hogy   az   Országgyűlés
      „lényegében érdemi vita nélkül és figyelmen kívül  hagyva”  a
      köztársasági   elnök   észrevételeit,  változatlan   formában
      fogadta  el  a  megfontolásra  visszaküldött  Kórháztv.-t.  A
      Kórháztv.  újratárgyalása kapcsán figyelmen kívül  hagyták  a
      Magyar  Köztársaság  Országgyűlésének  Házszabályáról   szóló
      46/1994. (IX. 30.) OGY határozat (a továbbiakban: Házszabály)
      több rendelkezését (pl. az Országgyűlés ülésezésére, módosító
      javaslatok benyújtására, az országgyűlési képviselők  és  más
      érintettek értesítésére vonatkozó rendelkezéseket). A törvény
      elfogadására  vonatkozó  eljárási szabályok  figyelmen  kívül
      hagyása  pedig  az  Alkotmány 2. § (1) bekezdésének  sérelmét
      eredményezte. Ezzel kapcsolatban az indítványozók több  olyan
      alkotmánybírósági  határozatra  is  hivatkoztak,  amelyek   a
      törvényalkotási   folyamatra  vonatkozó  eljárási   szabályok
      betartását a törvény érvényességi követelményeként határozták
      meg.
      Az   indítványozók   az  Alkotmány  2.  §  (1)   bekezdésével
      összefüggésben az Alkotmány 30/A. § (1) bekezdés e)  pontjába
      foglaltak   megsértését  is  állították,  mert  a   Kórháztv.
      újratárgyalásakor nem biztosították a köztársasági  elnöknek,
      hogy    az    országgyűlési   ülésen   részt   vehessen    és
      felszólalhasson.  Hivatkoztak a  675/B/2001.  AB  határozatra
      (ABH   2002,  1320.),  mely  az  Alkotmány  26.  §-a  kapcsán
      kifejtette,  hogy  az  Alkotmány „a törvényalkotási  folyamat
      részesévé  teszi  a köztársasági elnököt”  (ABH  2002,  1320,
      1326.).     Az    indítványozók    szerint    a     Kórháztv.
      újratárgyalásakor az Országgyűlés lényegében  kiüresítette  a
      köztársasági elnöknek a törvényhozási folyamattal kapcsolatos
      jogosítványát.

      Az  indítványozók az Alkotmány 2. § (2) bekezdésének sérelmét
      is  állították. Arra hivatkoztak, hogy a népszuverenitás elve
      sérült azért, mert az Országgyűlés elnöke egyes országgyűlési
      képviselőket  nem  értesített  a  Kórháztv.  újratárgyalására
      összehívott rendkívüli ülésről. Ezek a képviselők  a  törvény
      bizottsági  tárgyalásáról sem értesültek. Ezért a bizottsági,
      valamint  a  plenáris ülésen nem gyakorolhatták országgyűlési
      képviselői jogaikat. Az indítványozók hivatkoztak továbbá  az
      Alkotmány 26. § (2) bekezdésének a sérelmére is.

      1.2.    A    Kórháztv.    alkotmányellenességének    utólagos
      megállapítására vonatkozó indítványukhoz kapcsolódóan azt  is
      kérték  az indítványozók, hogy az Alkotmánybíróság állapítson
      meg  mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenességet  azért,
      mert „a Házszabály jelenlegi szabályozása nem tartalmaz kellő
      garanciákat  az  Alkotmány  26. §-ában  szabályozott  eljárás
      tekintetében”.  Az eljárási szabályok hiánya tette  lehetővé,
      hogy  az  Országgyűlés kiüresítsen egy, a köztársasági  elnök
      számára  biztosított  „alkotmányos jogot”.  Az  indítványozók
      szerint tehát hiányoznak a garanciális szabályok „arra nézve,
      hogy   az   Országgyűlésnek  hogyan  kell  eljárnia,   ha   a
      köztársasági elnök a kihirdetésre megküldött törvényt aláírás
      előtt  észrevételeinek  közlésével megfontolás  végett  küldi
      vissza az Országgyűlésnek”.

      2.    Egy    másik    indítványban   az    egész    Kórháztv.
      alkotmányellenességének  utólagos vizsgálatát  kezdeményezték
      az  Alkotmánybíróságról szóló 1989.  évi  XXXII.  törvény  (a
      továbbiakban:   Abtv.)  30.  §  (1)  bekezdés   c)   pontjára
      figyelemmel. Az indítványozó különösen azt kifogásolta,  hogy
      „az  állam  a  Kórháztörvénnyel jelentős  részben  lemond  az
      egészségügyi  ellátás  állami  rendszerének  megszervezésével
      összefüggő feladatairól”.

      Az  indítványozó az állami és önkormányzati tulajdonban  lévő
      egészségügyi   szolgáltatók,   illetve   a   nemzeti   vagyon
      „kiárusítása” miatt az Alkotmány 10. § (1) bekezdése, illetve
      12. § (2) bekezdése sérelmét állította.

      Az   indítványozó  álláspontja  szerint  továbbá  az  állami,
      önkormányzati  tulajdonban álló egészségügyi  szolgáltatókban
      foglalkoztatottak  számára  bizonytalanságot   eredményez   a
      Kórháztv., s ez a jogbiztonság alkotmányos elvét sérti.
      Ezen  túlmenően az Alkotmány 35. § (1) bekezdés d) pontjának,
      illetve  70/D. §-ának sérelmét látja abban, hogy a  Kórháztv.
      „a  vállalkozás  és  a gazdasági verseny  szabadsága  elvének
      rendeli  alá  a legmagasabb szintű egészséghez  fűződő  jogok
      érvényesülését,  s  biztosításának és  garantálásának  állami
      kötelezettségeit”.

      Az  Alkotmány  44/C. §-ának sérelmét arra  tekintettel  kérte
      megállapítani,  hogy  a Kórháztv. – mint egyszerű  többséggel
      elfogadott  törvény – „alapvetően és önkényesen avatkozik  be
      és  módosítja  az  önkormányzatok  feladatait  és  jogait  az
      egészségügyi  ellátásban”. Ennek szabályozása pedig  csak  az
      országgyűlési    képviselők    kétharmadának     szavazatával
      elfogadott törvénnyel lehetséges.

      3.  Egy további indítványban a Kórháztv. egyes rendelkezései,
      valamint  a  törvény  alkalmazására  való  felkészülési   idő
      hiányára tekintettel az egész törvény alkotmányellenességének
      megállapítását és megsemmisítését kezdeményezték.
      Indítványukban   kifejtették,   hogy   a   Kórháztv.   3.   §
      (2)  bekezdése, 4. § (1) és (2) bekezdése, 9. § (1)  bekezdés
      b)  pontja,  12. § (1) bekezdése, 31. §-a, valamint  32.  §-a
      olyan  alkotmányellenes  állapotot  idéznek  elő,  amely   az
      Alkotmány   70/D.  §-ában,  illetve  70/E.   §-ában   foglalt
      alkotmányos jogok sérelmét eredményezi.
      Azt  állították továbbá, hogy a Kórháztv. 8. §  (1)  bekezdés
      b)  pontja, 9. § (5) bekezdése, 13. § (1) bekezdés a)  pontja
      és  (2) bekezdés b) pontja, valamint 14-16. §-ai, továbbá 22-
      23.  §-ai  az  Alkotmány 60. § (1), (3)  és  (4)  bekezdéseit
      sértik.

      Az  egész  törvény alkotmányellenességének megállapítását  és
      megsemmisítését végül azért kezdeményezték, mert álláspontjuk
      szerint  nem maradt kellő idő a Kórháztv. alkalmazására  való
      felkészüléshez.   Ezáltal  sérült   a   jogalkotásról   szóló
      1987.  évi  XI.  törvény 12. § (3) és (4) bekezdése,  s  azon
      keresztül   az   Alkotmány  2.  §  (1)  bekezdésébe   foglalt
      jogállamiság követelménye.

      4.1. Egy további indítványozó a Kórháztv. 3. § (2) bekezdése,
      4. § (1) és (2) bekezdése, 8. § (1) bekezdés b) pontja, 9.  §
      (1) bekezdés b) pontja és (5) bekezdése, 12. § (1) bekezdése,
      13.  § (1) bekezdés a) pontja és (2) bekezdés b) pontja,  14-
      16.  §-a,  22-23.  §-a, 31-32. §-a, továbbá  az  egészségügyi
      szolgáltatás gyakorlásának általános feltételeiről,  valamint
      a működési engedélyezési eljárásról szóló 96/2003. (VII. 15.)
      Korm.  rendelet  (a továbbiakban: Korm. rendelet1.)  12.  §-a
      „alkotmányosság   szempontjából   történő   felülvizsgálatát”
      kérte, de indítványának tartalma szerint a Kórháztv. egészére
      vonatkozóan      kezdeményezte     az     alkotmányellenesség
      megállapítását, illetve annak megsemmisítését.  Indítványában
      az Alkotmány 2. § (1) bekezdése, 9. § (2) bekezdése, 44/C. §-
      a, 70/A. §-a, 70/D. §-a és 70/E. §-a sérelmére hivatkozott.

      4.2.  Az  indítványozó továbbá azt is kezdeményezte, hogy  az
      Alkotmánybíróság          mulasztásban          megnyilvánuló
      alkotmányellenességet is állapítson meg. Álláspontja  szerint
      a  Kórháztv. eredményeként az egészségügyi dolgozók jogállása
      „egyik  napról  a  másikra” megváltozik.  Jogbizonytalanságot
      eredményez  ezért az, hogy nem alkották meg  az  egészségügyi
      dolgozók   jogállására  vonatkozó  szabályozást,  illetve   a
      törvény  hatálybalépésével  a  végrehajtási  rendeletek   sem
      készültek  el.  Ez a jogalkotói mulasztás az Alkotmány  2.  §
      (1) bekezdésének sérelmét eredményezi.

      5.  Két további indítványban, melyeknek tartalma azonos volt,
      az  indítványozók  a  Kórháztv. „hatályon  kívül  helyezését”
      kérték,  mivel a törvény „nem biztosítja az állampolgároknak”
      az  Alkotmány  9. § (1) bekezdésében, 13. § (1) bekezdésében,
      70/D.  §  (1) és (2) bekezdésében, valamint 70/E.  §  (1)  és
      (2) bekezdésében foglalt jogát.

      Indítványukban  kifejtették, hogy  a  Kórháztv.  3.  §-a  „az
      egészségügyi szolgáltatások területére megfelelő  jogszabályi
      háttér és garancia rendszer nélkül engedi be a magántőkét”. A
      megfelelő  „kontroll” hiányában pedig csökken a „betegellátás
      színvonala”,   veszélybe   kerül  a  „népegészségügyi   célok
      megvalósítása”,    az    „ellátás    igénybevételéhez    való
      esélyegyenlőség” és az „egészségügyi dolgozók állása, illetve
      közalkalmazotti  státusza és az ezzel  járó  jogosultságaik”,
      továbbá sérül a „szabad orvos- és intézményválasztáshoz  való
      jog”.

      A  Kórháztv. 22. § (4) bekezdésével és 32. § (3) bekezdésével
      kapcsolatban  kifogásolták, hogy az ún.  „vagyoni  biztosíték
      minimum”,  valamint az „ellátási kötelezettség teljesítéséhez
      rendelkezésre     bocsátott     célvagyon     rendeltetésének
      megváltoztatása”  következtében  sérül  a  tulajdonhoz   való
      alkotmányos jog. Azt állították, hogy az „állampolgárok  ezek
      fedezetét,  a járulékfizetési kötelezettségüket jövedelmükből
      teljesítik,  s ezáltal az ilyen befizetésekre is  kiterjed  a
      tulajdonhoz való jog védelme”.

      6.    További    indítványozók    a    Kórháztv.    egészének
      megsemmisítését  –  a törvény 27. §-ának, illetve  30-32.  §-
      ainak külön kiemelésével – indítványozták. Indítványukban  az
      Alkotmány  19. § (3) bekezdés c) pontja, 26. § (2) bekezdése,
      31/A.  §  (1)  bekezdése,  70/A. §  (1)  bekezdése,  valamint
      70/D. § (1) bekezdése sérelmét állították.

      Indítványuk  indokolásaként előadták,  hogy  az  Országgyűlés
      alkotmányellenesen  járt  el  a Kórháztv.  újratárgyalásánál,
      mert az Alkotmány „megfontolásra” vonatkozó előírásainak  nem
      tett  eleget. Álláspontjuk szerint a Kórháztv. ellentétes  az
      Alkotmány  31/A. § (1) bekezdésével is, mert  a  köztársasági
      elnök  indítványának „»csípőből tüzelve« történő  –  elvetése
      sértően megkérdőjelezi az Elnök ítélőképességét”. Kifejtették
      továbbá,  hogy a Kórháztv. feleslegesen növeli az egészségügy
      kiadásait,   s   ezen  keresztül  indokolatlanul   rontja   a
      költségvetés  egyensúlyát és fokozza az ország  eladósodását,
      ezért  ellentétes az Alkotmány 19. § (3) bekezdés  c)  pontja
      szerinti   „gazdaságosság  követelményével”.   Az   Alkotmány
      70/A.  §  (1)  bekezdése,  valamint  70/D.  §  (1)  bekezdése
      sérelmét   pedig   arra  tekintettel   állították,   hogy   a
      privatizált   egészségügyi  intézmények  tulajdonosai   által
      felszámított árak miatt milliós nagyságrendű tömegeket zárnak
      ki  a  korszerű gyógyító-megelőző egészségügyi szolgáltatások
      igénybevételétől.

      7.   Egy   további  indítványozó  a  Kórháztv.,  valamint   a
      „96/2003./VII.15./ korm. rendelet, a 97/2003./VII.15./  Korm.
      rendelet,   a   98/2003./VII.15./  Korm.  rendelet   utólagos
      felülvizsgálatát” kérte. Indítványában a Kórháztv. egészének,
      illetve  a kormányrendeleteknek a megsemmisítését nem  kérte,
      azokat nem kifogásolta. Ezzel szemben kifejezetten megjelölte
      a    Kórháztv.   következő   rendelkezéseit,   amelyeknek   a
      megsemmisítését kérte: „»gazdasági« társaság /12. §. /1/ bek.-
      ben/  törlését  –  a  vagyonértékesítés  /31.  §.-át,  teljes
      egészében/ – a 32. §./1/ bek.-ését”.

      Ezen   túlmenően  a  vagyontársulással,  a  többségi  állami,
      önkormányzati  tulajdonnal, a mentés, vérellátás,  járványügy
      kizárólagos  állami  feladatként  történő  megtartásával,   a
      gyógyszergyártók  kizárásával,  az  „orvosi   praxisközösség”
      lehetővé  tételével,  az  állami,  önkormányzati  egyszemélyi
      felelős   vezetés   biztosításával,   a   tulajdonosi   jogok
      gyakorlásával,  a vagyontárgy elidegenítésével,  a  betegjogi
      képviselő   kötelező   bevonásával,  a   minősített   többség
      előírásával, az érdekvédelmi szervezet hiányával, a  kórházak
      nemzeti  kinccsé  nyilvánításával kapcsolatos  megállapítások
      kimondását  kérte az Alkotmánybíróságtól. Indítványában  több
      alkotmányi rendelkezésre hivatkozott: 2. § (2) bekezdés, 3. §
      (2) bekezdés, 19. § (2) bekezdés, 35. § (1) bekezdés d) pont,
      44/C.   §   (1)  bekezdés,  57.  §  (3)  bekezdés,  70/E.   §
      (1)   bekezdés,   70/D.   §   (1)   bekezdés.   Indítványának
      indokolásában „aggodalmainak” sokaságát fejtette ki.

                                   II.

      1. Az Alkotmány vizsgált rendelkezései:

      „2.  §  (1)  A  Magyar  Köztársaság  független,  demokratikus
      jogállam.

      (2)  A  Magyar Köztársaságban minden hatalom a népé, amely  a
      népszuverenitást   választott  képviselői   útján,   valamint
      közvetlenül gyakorolja.”

      „22.  §  (2)  Az Országgyűlés alakuló ülését –  a  választást
      követő  egy  hónapon belüli időpontra – a köztársasági  elnök
      hívja  össze; egyébként az Országgyűlés ülésszakának és  ezen
      belül  az  egyes üléseknek az összehívásáról az  Országgyűlés
      elnöke gondoskodik.”

      „26.  §  (1)  A törvény kihirdetéséről, annak kézhezvételétől
      számított   tizenöt   napon  –  az   Országgyűlés   elnökének
      sürgősségi  kérelmére öt napon – belül a  köztársasági  elnök
      gondoskodik.  A kihirdetésre megküldött törvényt  aláírja.  A
      törvényt a hivatalos lapban ki kell hirdetni.
      (2)   Ha  a  köztársasági  elnök  a  törvénnyel  vagy   annak
      valamelyik  rendelkezésével nem ért egyet, azt aláírás  előtt
      az  (1)  bekezdésben  említett  határidőn  belül  megfontolás
      végett,   észrevételeinek   közlésével   visszaküldheti    az
      Országgyűlésnek.

      (3)   Az  Országgyűlés  a  törvényt  újra  megtárgyalja,   és
      elfogadásáról ismét határoz. Az Országgyűlés elnöke által ezt
      követően  megküldött  törvényt a köztársasági  elnök  köteles
      aláírni és öt napon belül kihirdetni.

      (4)  A  köztársasági  elnök  a  törvényt  aláírás  előtt   az
      (1)   bekezdésben  említett  határidőn  belül  véleményezésre
      megküldi   az   Alkotmánybíróságnak,  ha   annak   valamelyik
      rendelkezését alkotmányellenesnek tartja.

      (5)  Ha  az Alkotmánybíróság – soron kívüli eljárásban  –  az
      alkotmányellenességet megállapítja, a  köztársasági  elnök  a
      törvényt az Országgyűlésnek visszaküldi, egyébként köteles  a
      törvényt aláírni és öt napon belül kihirdetni.

      (6)  A  népszavazásra bocsátott törvényt a köztársasági elnök
      csak akkor írja alá, ha azt a népszavazás megerősítette.”

      „30/A. § (1) A köztársasági elnök
      (…)
      e)   részt  vehet  és  felszólalhat  az  Országgyűlés  és  az
      országgyűlési bizottságok ülésein,
      (…)”

      2. A Házszabály érintett rendelkezései:

      „23. § A Házbizottság
      (…)
      t)  az  Országgyűlés  ülésének  napirendtervezetét  az  ülést
      megelőző  48  órával korábban közzéteszi, és a karzaton  –  a
      férőhelyektől függően – ülőhelyeket biztosít az állampolgárok
      számára;
      (…)”

      „45.  §  (1)  A  köztársasági  elnök,  a  Kormány  tagja,  az
      Alkotmánybíróság  elnöke,  a  Legfelsőbb  Bíróság  elnöke,  a
      legfőbb   ügyész,   az  országgyűlési   biztos,   az   Állami
      Számvevőszék  elnöke, továbbá az általa benyújtott  beszámoló
      országgyűlési vitája során az Országgyűlés előtt beszámolásra
      kötelezett   részt  vehet  és  felszólalhat  az  Országgyűlés
      ülésén.

      (2)  Ha a Házszabály kivételt nem tesz, a köztársasági elnök,
      a  miniszterelnök, továbbá – a Kormány nevében  –  a  Kormány
      tagja bármikor felszólalhat.”

      „47.  §  (1)  Az  ülés napirendjére az elnök  a  Házbizottság
      ajánlása  alapján tesz javaslatot. E javaslatot legkésőbb  az
      ülést  megelőzően két nappal meg kell küldeni a képviselőknek
      és a 45. § (1) bekezdésében felsorolt személyeknek.”

      „107.   §   (1)  A  zárószavazás  megkezdése  előtt  módosító
      javaslatot lehet benyújtani bármely – korábban megszavazott –
      rendelkezéshez  kapcsolódóan, ha a  megszavazott  rendelkezés
      nincs  összhangban  az Alkotmánnyal vagy  más  törvénnyel,  a
      törvényjavaslat  már  megszavazott  rendelkezésével,  vagy  a
      törvényjavaslat    módosítással   nem    érintett    valamely
      rendelkezésével. Zárószavazás előtti módosító  javaslatot  az
      előterjesztő  is  benyújthat.  Zárószavazás  előtti  módosító
      javaslatot  írásban  lehet  benyújtani  legkésőbb  annak   az
      ülésnapnak  a  megnyitása  előtt egy  órával,  amely  ülésnap
      napirendjén szerepel az adott törvényjavaslat zárószavazása.

      (2)  A  zárószavazás előtti módosító javaslatot az  elnök  az
      Alkotmányügyi   bizottságnak  adja   ki.   A   költségvetési,
      pótköltségvetési,    zárszámadási,   illetve    költségvetést
      módosító törvényjavaslathoz benyújtott zárószavazást megelőző
      módosító javaslatot az elnök a Költségvetési bizottságnak  is
      kiadja.

      (3)   A   zárószavazás   megkezdése  előtt   a   zárószavazás
      elhalasztását javasolhatja a kijelölt bizottság,  illetve  az
      Alkotmányügyi   bizottság,  amennyiben  az  (1)   bekezdésben
      meghatározott   módosító  javaslatot  kíván   benyújtani.   A
      zárószavazás  elhalasztásáról  –  a  javaslattevő  indokainak
      meghallgatása után – az Országgyűlés vita nélkül határoz.

      (4)  A  törvényjavaslat záró vitája az (1) bekezdés  szerinti
      módosító  javaslatok megtárgyalásából áll. A  tárgyalásra,  a
      vitára  és  a  szavazásra a 105-106.  §  rendelkezéseit  kell
      megfelelően alkalmazni azzal, hogy amennyiben nem  a  Kormány
      az  előterjesztő, akkor nyilatkoznia kell, hogy egyetért-e  a
      törvényjavaslat  elfogadásával.  A  zárószavazást  megelőzően
      benyújtott  módosító javaslat esetén a zárószavazást  csak  a
      törvényjavaslat záró vitája után lehet megtartani.

      (5)  Ha  a  zárószavazás során minősített  többséget  igénylő
      döntés  is  szükséges, akkor a zárószavazást  két  részletben
      kell  lefolytatni  úgy, hogy először a  minősített  többséget
      igénylő döntést kell meghozni. A szükséges minősített többség
      hiányában  az  56. § rendelkezéseit azzal az eltéréssel  kell
      alkalmazni,  hogy  az elnök köteles elrendelni  a  tárgyalási
      szünetet.”

      „110. § (1) Ha a köztársasági elnök a kihirdetésre megküldött
      törvényt aláírás előtt észrevételeinek közlésével megfontolás
      végett  visszaküldi,  azt  az Országgyűlés  legkésőbb  hatvan
      napon belül napirendjére tűzi.

      (2)  A  köztársasági  elnök átiratát az  Országgyűlés  elnöke
      kiadja az Alkotmányügyi, valamint a kijelölt bizottságnak. Az
      eljárásra  ezt követően a 107. § (2) és (4) bekezdéseit  kell
      megfelelően alkalmazni.”

      „111.  §  Ha  a köztársasági elnök az Alkotmánybíróság  által
      alkotmányellenesnek    nyilvánított     rendelkezés     miatt
      visszaküldi  a  törvényt az Országgyűlésnek, az  Országgyűlés
      elnöke  felhívja az Alkotmányügyi Bizottságot és  a  kijelölt
      bizottságot   az  Alkotmánybíróság  határozatának   megfelelő
      módosító javaslat előterjesztésére. Az eljárásra ezt követően
      a 107. § (2) és (4) bekezdéseit kell megfelelően alkalmazni.”

                                  III.

      Az indítványok részben megalapozottak.

      Az  Alkotmánybíróság  a  Kórháztv.-t  kifogásoló  indítványok
      közül   először  azokat  az  indítványi  elemeket  vizsgálta,
      amelyekben  a  törvény  megalkotásával  kapcsolatos  eljárási
      szabálytalanságok miatt kezdeményezték az alkotmányellenesség
      megállapítását.

      1.  Az  Alkotmánybíróság töretlen gyakorlata, hogy magának  a
      jogalkotási  eljárásnak az alkotmányosságát is  vizsgálja  és
      dönt     a     „formai    hibás    törvényhozási     eljárás”
      alkotmányosságáról. Az Alkotmánybíróság már a 11/1992.  (III.
      5.)  AB  határozatában  kifejtette:  „A  jogállamiság  és   a
      jogbiztonság elvéből fakadnak az eljárási garanciák. (…) Csak
      a  formalizált  eljárás szabályainak követésével  keletkezhet
      irvényes   jogszabály   (…).”  (ABH   1992,   77,   85.)   Az
      Alkotmánybíróság több határozatában részletesen  foglalkozott
      a  közjogi  érvényesség eseteivel. A 29/1997.  (IV.  29.)  AB
      határozatában  kifejtette, hogy a „formai hibás törvényhozási
      eljárás – megfelelő indítvány alapján – a jövőben alapot ad a
      törvény  kihirdetése napjára történő visszamenőleges  hatályú
      megsemmisítésére.”  (ABH 1997, 122.) A  határozat  indokolása
      szerint  „[a]  megsemmisítés alapja a közjogi érvénytelenség,
      amely    a   norma   formai   alkotmányellenességének   egyik
      változata.”  (ABH 1997, 122, 128.) Az 52/1997.  (X.  14.)  AB
      határozat    rendelkező    részében    az    Alkotmánybíróság
      megismételte  azt  a  korábbi határozatában  foglalt  tételt,
      melynek  megfelelően  a jogalkotás során elkövetett  eljárási
      alkotmánysértés    önmagában    megalapozza     a     törvény
      megsemmisíthetőségét.  (ABH 1997,  331,  332.)  Az  indokolás
      pedig   újfent   megállapította,  hogy  a   súlyos   eljárási
      szabálytalanság  közjogi  érvénytelenséget   idéz   elő.   Az
      Alkotmánybíróság a 39/1999. (XII. 21.) AB határozatában  –  a
      hivatkozott  határozatokra  utalva  –  leszögezte,  hogy   „a
      törvényalkotási   folyamat   egyes   eljárási    szabályainak
      betartása  a  törvény  érvényességének  az  Alkotmány  2.   §
      (1)  bekezdéséből  levezethető jogállami követelménye.”  (ABH
      1999, 325, 349.)

      Az  Alkotmánybíróság  8/2003.  (III.  14.)  AB  határozatában
      alkotmányos   követelményként  azt  is   meghatározta,   hogy
      „jogalkotásra   csak   a  jogbiztonság  alkotmányos   elvének
      megfelelően  kerülhet sor. A jogbiztonság  elve  megköveteli,
      hogy  a  jogalkotás  (...) ésszerű rendben történjék  (...)”.
      (ABK 2003. március, 90.)

      A   köztársasági   elnök  észrevételei  nyomán   lefolytatott
      újratárgyalás a törvényhozási folyamat része. A törvényhozási
      eljárás  ide  vonatkozó  szabályai nyújtanak  biztosítékot  a
      törvény  érdemi újratárgyalásához, ezért be nem  tartásuk  az
      Alkotmány  26. § (3) bekezdésének megsértéséhez és egyben  az
      Alkotmány 2. § (1) bekezdésének a sérelméhez vezet. Ez  pedig
      az  adott jogszabály formai alkotmányellenességét vonja  maga
      után.

      Az  Alkotmánybíróság  az eddigi gyakorlatának  megfelelően  a
      továbbiakban  azt vizsgálta, hogy a Kórháztv.  megalkotásakor
      követtek-e  el  olyan  eljárási  szabálytalanságot,  amely  a
      törvény közjogi érvénytelenségét idézte elő.

      1.1. Az Alkotmány 22. § (2) bekezdése szerint az Országgyűlés
      ülései   –  kivéve  az  alakuló  ülés  –  összehívásáról   az
      Országgyűlés  elnöke gondoskodik. A Házszabály – határidőkhöz
      kötötten  – az Országgyűlés elnökének mérlegelésére bízza  az
      ülés  összehívását. Az ülés időpontját a Házszabályban előírt
      határidőkön  belül, ésszerű keretek között,  az  Országgyűlés
      működőképességét figyelembe véve kell meghatározni.

      Az  Országgyűlés  elnöke 2003. június 23-án 10  órakor  kapta
      kézhez  a köztársasági elnök átiratát. Az Országgyűlés  2003.
      június   23-án  11  órától  –  meghatározott  napirenddel   –
      rendkívüli  ülést  tartott. A Kórháztv.  újratárgyalására  az
      Országgyűlés elnöke egy másik rendkívüli ülést hívott  össze,
      mégpedig  ugyanerre  a napra 20 órai kezdettel.  A  Kórháztv.
      érdemi   újratárgyalásával,  illetve  a  köztársasági   elnök
      észrevételeinek érdemi megvitatásával kapcsolatos,  az  ülést
      megelőző  feladatokat a korábbi ülés alatt,  azzal  egyidőben
      kellett volna elvégezni. A folyamatos ülésezés miatt az aznap
      összehívott,  a  folyamatban lévő  ülést  közvetlenül  követő
      újabb ülésre vonatkozóan az érdemi tárgyalás feltételeit  nem
      biztosították.    A    Kórháztv.   érdemi   újratárgyalásának
      ellehetetlenítése   ellentétes   a   törvényalkotás   ésszerű
      rendjére vonatkozó alkotmányos követelménnyel.

      1.2.  A  törvényhozás  kiszámíthatóságának,  ésszerű  rendben
      történő   lefolytatásának   lényeges   feltétele,   hogy   az
      Országgyűlés   ülésének   összehívásáról,   annak    javasolt
      napirendjéről  valamennyi  képviselő  megfelelő   időben,   a
      Házszabály  előírásainak megfelelően értesüljön. Ezt  a  célt
      szolgálja   a   Házszabály  47.  §  (1)  bekezdése,   melynek
      értelmében  a  napirendi javaslatnak az ülést megelőzően  két
      nappal  történő  megküldésével értesülnek a képviselők  és  a
      meghatározott  érintettek  az  Országgyűlés  üléséről,  annak
      napirendjéről.  Ez  egyben a törvény újratárgyalásának  kezdő
      időpontját  meghatározó  garanciális  szabály.  A  Házszabály
      110.  §  (1)  bekezdése ugyanakkor rögzíti  az  újratárgyalás
      megkezdésének   végső   időpontját  is,   mely   szerint   az
      Országgyűlés  a  visszaküldött  törvényt  a  visszaküldésétől
      számított  hatvan  napon  belül  napirendjére  tűzi.  A   két
      határnap   közötti  58  nap  valamelyikén   kell   tehát   az
      Országgyűlésben a törvény újratárgyalását megkezdeni.

      A Házszabály 47. § (1) bekezdése szerint az ülés napirendjére
      vonatkozó javaslatot legkésőbb az ülést megelőzően két nappal
      kell  megküldeni  a  képviselőknek  és  a  Házszabály  45.  §
      (1)   bekezdésében  felsorolt  személyeknek.  Amennyiben   az
      országgyűlési  képviselők, illetve más érintettek  nem,  vagy
      nem a megfelelő időben értesülnek az ülésről, illetőleg annak
      napirendjéről,  akkor  nincs  lehetőségük   arra,   hogy   az
      Országgyűlés  működése  során jogaikat  gyakorolják,  illetve
      kötelezettségeiket teljesítsék. Az ülést két nappal  megelőző
      értesítés  hiánya következtében az Országgyűlés  működése,  a
      törvényhozási  folyamat  kiszámíthatatlanná  válik,  amely  a
      törvényalkotási folyamat kiszámíthatóságára, ésszerű rendjére
      vonatkozó alkotmányos követelménnyel ellentétes.

      Az   ülés  szabályszerű  összehívása,  a  napirendi  javaslat
      megfelelő  időben  történő  továbbítása  az  Alkotmány  2.  §
      (2)  bekezdése  szerinti  képviseleti hatalomgyakorlásnak  is
      lényeges   feltétele.  A  képviseleti  hatalomgyakorlás   nem
      érvényesülhet,    ha   az   Országgyűlés   üléséről,    annak
      napirendjéről   a  képviselőket  nem  értesítik,   vagy   nem
      valamennyi   képviselőt,  illetve  nem  a  megfelelő   időben
      értesítenek,   s   ennek   következtében   ellehetetlenül   a
      képviselői  jogaik gyakorlása, kötelezettségeik  teljesítése.
      Az    ülés   összehívására   vonatkozó   előzetes   értesítés
      garantálja,  hogy  egyetlen  képviselőt  se  mellőzzenek   az
      Országgyűlés tevékenységében.

      A   Kórháztv.   újratárgyalására  az  Országgyűlés   ülésének
      összehívására  irányadó  eljárási  szabályokkal  ellentétesen
      került  sor:  az  ülés  összehívásáról és  az  ülés  javasolt
      napirendjéről   nem  értesítették  valamennyi   országgyűlési
      képviselőt,  illetve  a képviselőknek a napirendi  javaslatot
      nem  megfelelő  időben  küldték meg.  Az  országgyűlési  ülés
      napirendjére  tett  javaslat előzetes megküldésére  vonatkozó
      szabály  figyelmen  kívül hagyása nem  pusztán  a  Házszabály
      rendelkezését,    hanem   egyben   az    Alkotmány    2.    §
      (2)  bekezdésében meghatározottakat is sértette, mivel így  a
      törvényhozási eljárás kiszámíthatatlanná vált.

      1.3.  A Házszabály 23. § t) pontja szerint a Házbizottság  az
      Országgyűlés  ülésének napirend-tervezetét az ülést  megelőző
      48 órával korábban közzéteszi. Ez a rendelkezés elsősorban  a
      nyilvánosság   tájékoztatását  segíti  elő  az   Országgyűlés
      üléseiről,   de   a  napirend  tervezetének  közzététele   az
      országgyűlési   képviselők   értesítésére   is   szolgál.   A
      közzététel,    illetve   a   közzététel   általi    értesítés
      elmulasztása a képviselők jogainak gyakorlását, a plenáris és
      bizottsági  vita  ésszerű  rendben történő  lefolytatását,  s
      ezáltal a törvényhozási folyamatot lehetetleníti el.
      1.4.  Az  Alkotmány 30/A. § (1) bekezdés e) pontja szerint  a
      köztársasági   elnök   részt   vehet   és   felszólalhat   az
      Országgyűlés  és az országgyűlési bizottságok ülésein.  Ennek
      az  alkotmányi  rendelkezésnek az érvényesülése  érdekében  a
      Házszabály  47.  §  (1)  bekezdése  előírja,  hogy  az  ülést
      megelőzően  két nappal a köztársasági elnöknek  is  meg  kell
      küldeni  a  napirendi  javaslatot. Ez  az  egyik  biztosítéka
      annak,  hogy  a köztársasági elnök az Alkotmányban  garantált
      részvételi  és  felszólalási jogát  az  Országgyűlés  ülésein
      gyakorolhassa.  A  köztársasági elnök  részt  vehet,  de  nem
      köteles  részt venni az Országgyűlés ülésein.  Ez  az  általa
      visszaküldött   törvény   újratárgyalására   is   vonatkozik,
      távolléte   tehát  nem  akadályozza  meg  az  újratárgyalást.
      Tekintettel azonban arra, hogy a törvény újratárgyalására  az
      államfő  észrevételei  alapján kerül sor,  ezért  az  államfő
      részvételi,    illetve   felszólalási    jogának    feltétlen
      biztosítása feltétele a törvény érdemi újratárgyalásának.

      A  köztársasági elnök előzetes értesítésére hasonló szabályok
      vonatkoznak,  mint az országgyűlési képviselők  értesítésére.
      Nem   felel   meg   az  értesítés  a  törvényhozás   eljárási
      szabályainak, ha az nem a megfelelő módon, nem írásban, hanem
      például  telefonon,  faxon vagy e-mailen keresztül  történik,
      illetve  ha  arra  nem a Házszabály 47.  §  (1)  bekezdésében
      rögzített határidő megtartásával kerül sor.

      1.5. A Házszabály 107. § (1) bekezdése szerint a zárószavazás
      előtti  módosító javaslatot legkésőbb annak az  ülésnapnak  a
      megnyitása  előtt egy órával lehet benyújtani, amely  ülésnap
      napirendjén az adott törvényjavaslat zárószavazása  szerepel.
      Ez a rendelkezés vonatkozik a törvény újratárgyalására is.

      A  Kórháztv. újratárgyalására a 2003. június 23-án 20  órakor
      kezdődött  rendkívüli  ülésen került  sor.  Az  országgyűlési
      képviselők    a   Kórháztv.   újratárgyalására    összehívott
      rendkívüli ülésről, illetve a napirendi javaslatról  csak  15
      óra  után  értesülhettek. Ezt követően  az  Országgyűlés  még
      ülésezett,    szavazásokat   tartottak.   Az    országgyűlési
      képviselőknek  tehát  nem  volt  lehetőségük  arra,  hogy   a
      Házszabály  107.  §  (1)  bekezdésének  megfelelően  módosító
      indítványt   készítsenek,  s  nyújtsanak   be.   A   módosító
      indítványok  benyújtásának az ellehetetlenülése is  akadályát
      képezte a Kórháztv. érdemi újratárgyalásának.

      1.6.   Az   Alkotmánybíróság  a  62/2003.   (XII.   15.)   AB
      határozatában (a továbbiakban: 1. ABh.) rámutatott arra, hogy
      a  köztársasági  elnök  az  Alkotmány  26.  §-ában  rögzített
      jogköreivel  a  törvényhozást befolyásolhatja. A  törvényhozó
      hatalom  korlátozása  a  hatalommegosztás  elvének  tényleges
      megvalósulását biztosítja.
      Az  Alkotmánybíróság a 38/1993. (VI. 11.) AB határozatában  a
      hatalommegosztás   elvét   a   jogállamiság   alkotóelemeként
      értelmezte  [ABH  1993, 256, 261.]. A 28/1995.  (V.  19.)  AB
      határozatában az Alkotmánybíróság kifejtette, hogy a „hatalmi
      ágak  elválasztásának elve ugyanis nem pusztán annyit jelent,
      hogy   az   egyik  hatalmi  ág  nem  vonhatja  el   a   másik
      jogosítványait,   hanem  azt  is  jelenti:   a   demokratikus
      jogállamban  korlátlan és korlátozhatatlan hatalom  nincs,  s
      ennek   érdekében   bizonyos   hatalmi   ágak   szükségképpen
      korlátozzák más hatalmi ágak jogosítványait.” [ABH 1995, 138,
      142.]

      Az Alkotmánybíróság az 1. ABh.-ban rámutatott arra is, hogy a
      köztársasági  elnök  az  aláírási  jogkörének  gyakorlásával,
      illetve     a     törvény    visszaküldésével     vagy     az
      Alkotmánybíróságnak történő megküldésével képezi korlátját az
      Országgyűlés  törvényalkotási tevékenységének.  Az  Alkotmány
      26.  §-ában rögzített államfői jogosítvány tehát az Alkotmány
      2.  §  (1)  bekezdésében meghatározott demokratikus  jogállam
      érvényesülését  szolgálja. Az 1. ABh.  megállapította:  „[a]z
      Alkotmány  2. § (1) bekezdése szerinti demokratikus  jogállam
      megvalósulásának    feltétele    többek    között:    1.    a
      hatalommegosztás elve, 2. az elválasztott alkotmányos szervek
      együttműködési  kötelezettsége, 3.  az  elválasztott  szervek
      eljárási   és   döntési   autonómiájának,   döntéshozatalának
      kölcsönös    tiszteletben   tartása,   4.   az    Alkotmányra
      visszavezethető  eljárási  szabályok  léte   és   betartása.”
      Amennyiben a demokratikus jogállam megvalósulásának ezeket  a
      feltételeit  megsértik, akkor az egyben  az  Alkotmány  2.  §
      (1) bekezdésének a sérelméhez is vezet.

      Az  1.  ABh.-ban  az  Alkotmánybíróság  kifejtette,  hogy   a
      köztársasági elnöknek a törvényhozást ellenőrző jogosítványa,
      illetve   a   köztársasági  elnök   jogkörén   keresztül   az
      alkotmányellenesség     előzetes    vizsgálatára     irányuló
      alkotmánybírósági   eljárás  is  a   hatalommegosztás   elvét
      szolgálja.  A  törvényhozás egyértelműen és kizárólagosan  az
      Országgyűlés   hatáskörébe   tartozó   tevékenység,   ám    a
      köztársasági   elnök  a  törvényhozási  folyamatot   érdemben
      korlátozó,  ellenőrző  jogkörrel  rendelkezik;  az  Alkotmány
      26.  §-ában  biztosított  jogával  élve  az  Országgyűlést  a
      törvény  újratárgyalására kötelezheti. Az 1. ABh. leszögezte:
      „A  hatalommegosztás rendszerében azonban a hatalmi ágak,  az
      alkotmányos   szervek   egymás   működését,   a    hatáskörök
      gyakorlását  nem akadályozhatják. A hatalommegosztás  elvéből
      fakad   az  a  követelmény,  hogy  a  köztársasági  elnök   a
      törvényhez fűződő egyet nem értésével nem lehetetlenítheti el
      a  törvényhozást. Az Országgyűléstől törvényhozási  joga  nem
      vonható el, csupán arra kényszeríthető, hogy korábbi döntését
      újra   megfontolja,   vagy  eljárása  során   az   alkotmányi
      előírásokat   tiszteletben  tartsa.  A  törvényalkotási   jog
      elvonását  jelentené az, ha a köztársasági elnök  a  törvényt
      mindaddig  visszaküldhetné az Országgyűlésnek,  amíg  az  nem
      kerül   az   államfő  észrevételeinek  megfelelő  tartalommal
      elfogadásra.   Az   Alkotmánybíróság   a   törvény   előzetes
      alkotmányossági     vizsgálata     során,     alkotmánysértés
      megállapítása esetén csak tartalmi követelményeket határozhat
      meg,  az Alkotmánynak megfelelő törvényszöveg meghatározására
      azonban  nincs lehetősége.” Az államfői, s azon keresztül  az
      alkotmányossági   kontroll   is   csak   korlátozottan,    az
      Alkotmányban meghatározott módon gyakorolható tehát.

      Az  1.  ABh. utalt arra, hogy „[a]z alkotmányos demokráciában
      érvényesülnie    kell    az   elválasztott    hatalmi    ágak
      együttműködési  kötelezettségének. Az Alkotmánybíróság  a  3.
      ABh-ban  [36/1992. (VI. 10.) AB határozat]  rámutatott  arra,
      hogy   »az   Alkotmányban  szabályozott  szervek  alkotmányos
      jelentőségű     hatásköreiket     jóhiszeműen,     feladataik
      teljesítését    kölcsönösen    segítve    és    együttműködve
      gyakorolják.«  (ABH 1992, 207, 218.)” Az alkotmányos  szervek
      együttműködése     nélkül    az    alkotmányos     demokrácia
      elképzelhetetlen. A köztársasági elnök egyet  nem  értése,  a
      törvény   visszaküldését  eredményező  államfői  észrevételek
      esetén  is  együttműködésre  köteles  az  Országgyűlés  és  a
      köztársasági  elnök, amiből következően a köztársasági  elnök
      észrevételeit az Országgyűlésnek érdemben meg kell fontolnia.
      A  két hatalmi ág az eljárási szabályokat szigorúan betartva,
      egymás  jogait  és  hatáskörét nem sértve és  nem  korlátozva
      köteles   részt   venni  a  döntéshozatali   eljárásban.   Az
      együttműködési   kötelezettség  azt  is   jelenti,   hogy   a
      köztársasági  elnöknek  az  észrevételeit  olyan  módon  kell
      közölnie,  hogy  azok alapján valóban érdemi  vitát  lehessen
      lefolytatni a törvény újratárgyalására irányuló országgyűlési
      eljárásban.

      Az  Alkotmánybíróság  az  1.  ABh.-ban  kifejtette,  hogy   a
      demokratikus  jogállam  feltételezi  az  egyes  hatalmi  ágak
      részére   meghatározott  hatáskörök  és  funkciók   kölcsönös
      tiszteletben  tartását és gyakorlásuk biztosítását.  Léteznek
      ugyanis  olyan  hatáskörök, amelyek  az  egyes  hatalmi  ágak
      közötti     együttműködési    kötelezettségtől    függetlenül
      gyakorolhatóak.   Ezekben  az  esetekben  a   döntés   teljes
      felelőssége  az  adott  szervet  terheli,  amely  hatáskörét,
      funkcióját  gyakorolva úgy hozza meg a  döntését,  hogy  arra
      vonatkozóan más szervnek nincs ellenőrzési joga.  Ezekben  az
      esetekben    tehát    nem    terheli   őket    együttműködési
      kötelezettség.
      Az 1. ABh. leszögezte: „[a] demokratikus jogállam feltételezi
      továbbá  a  demokratikusan elfogadott  eljárási  szabályokat,
      illetve  az  azoknak megfelelő döntéshozatalt. Az alkotmányos
      demokrácia  összetett  rendszer, melyben  részletes  eljárási
      szabályok   rendezik  több  szerv  –  olykor   folyamatos   –
      együttműködését.  A  szervek  együttműködését,  tevékenységük
      kölcsönös  ellenőrzését biztosító szabályok azért jelentősek,
      mert  az  eljárás eredményének – a döntésnek – a demokratikus
      legitimitását   az   eljárási  szabályok   megléte,   továbbá
      feltétlen   és   maradéktalan   betartása   biztosítja.    Az
      alkotmányos   jelentőségű   eljárási   szabályok   megsértése
      formailag  érvénytelen (közjogi érvénytelenség) és  illegitim
      döntést  eredményez. Az Alkotmányra visszavezethető  eljárási
      szabályok   sérelmével   meghozott   döntésnek   nincs    sem
      alkotmányos legalitása, sem demokratikus legitimitása.”

      A  demokratikus jogállam elve tehát a törvényhozással szemben
      követelményként  állítja,  hogy a  törvényhozást  befolyásoló
      jogosítvánnyal  rendelkező szervek egymás eljárási  pozícióit
      és  jogait  tartsák  tiszteletben. A hatalmi  ágak  kölcsönös
      ellensúlyozása   biztosítja   a   hatalommegosztás    elvének
      tényleges    megvalósulását.   Amennyiben   a   visszaküldött
      törvényről  vita nélkül, illetve az érdemi vitát lehetetlenné
      téve,  lényeges eljárási szabályok megsértésével, garanciális
      jelentőségű  határidők  figyelmen kívül  hagyásával  dönt  az
      Országgyűlés,   akkor   az   a   köztársasági   elnöknek   az
      Alkotmányban    biztosított,   a   törvényhozást    korlátozó
      jogosítványát    sérti,   s   a   hatalommegosztás    elvének
      érvényesülését   lehetetleníti  el.  A   köztársasági   elnök
      jogkörének    kiüresítése   ezért   az   Alkotmány    2.    §
      (1)  bekezdésében  garantált demokratikus  jogállam  sérelmét
      eredményezi.

      Az  Alkotmánybíróság  az  1. ABh.-ban  kiemelte,  hogy  „[a]z
      Alkotmány  26.  §-ával  kapcsolatos  eljárásokban  valamennyi
      eljárási  szabály  egyaránt fontos. Minden eljárási  szabály,
      minden    eljárási   szakasz   azonos   legitimációs   erővel
      rendelkezik.”  Az  eljárási  szabályok  megsértése  tehát   a
      törvény közjogi érvénytelenségét vonja maga után.

      Az  1.  ABh.-ban  az Alkotmánybíróság végül rámutatott  arra,
      hogy  „[a]z  alkotmányos demokráciában az eljárási  szabályok
      kivétel   nélküli  és  feltétlen  betartását   elsősorban   a
      döntéshozatalban  résztvevő – ellenérdekű  és  olykor  eltérő
      jogállású, eltérő funkciókat betöltő – szervek ellenőrzik  és
      kényszerítik   ki.  Az  eljárási  szabályokat   sértő   módon
      meghozott  döntés  alkotmányos legalitását  és  legitimitását
      bármely,  a  döntéshozatalban részt vevő  személy,  szervezet
      vagy   intézmény   –   jogszerűen  és  jogilag   szabályozott
      eljárásban  – kétségbe vonhatja. Ezen túlmenően  –  az  Abtv.
      21.  §  (2)  bekezdése alapján – az ilyen  döntéssel  szemben
      bárki utólagos alkotmányossági vizsgálatot kezdeményezhet  az
      Alkotmánybíróságnál.”

      A  Kórháztv.-nyel  kapcsolatban az  Alkotmánybíróság  rámutat
      arra,  hogy a törvénynek a köztársasági elnök döntését követő
      újratárgyalása   során  az  érdemi  tárgyalás   feltételeinek
      biztosítását szolgáló jelentős eljárási szabályokat sértettek
      meg,  amelynek  következtében  sérelmet  szenvedett  mind  az
      Alkotmány  26.  §  (3)  bekezdése, mind  az  Alkotmány  2.  §
      (1)  bekezdésében  foglalt jogállamiság  elve  és  formálissá
      vált,  kiüresedett  az  Alkotmány 26. §  (2)  bekezdésében  a
      köztársasági    elnök    számára   biztosított    jogosítvány
      gyakorlása.  Ennélfogva  az Alkotmánybíróság  megállapította,
      hogy   a   hibás  törvényhozási  eljárás  a  törvény  közjogi
      irvénytelenségét idézte elő.

      Az  indítványozók a Kórháztv. megsemmisítését  kihirdetésének
      napjára  (2003. június 30.) visszamenőleges hatállyal  kérték
      megállapítani. Az Abtv. 43. § (1) és (4) bekezdése alapján  a
      megsemmisített  jogszabályt  az erről  szóló  határozatnak  a
      hivatalos   lapban  való  közzététele  napjától   nem   lehet
      alkalmazni,  ám  az  Alkotmánybíróság  ettől  az   időponttól
      eltérően  is  meghatározhatja az alkotmányellenes  jogszabály
      hatályon  kívül  helyezését  vagy  konkrét  esetben   történő
      alkalmazhatóságát,  ha ezt a jogbiztonság  vagy  az  eljárást
      kezdeményező különösen fontos érdeke indokolja.

      Az  Alkotmánybíróság  közjogi  érvénytelenség  címén  először
      semmisített  meg  törvényt. Az Abtv. 40-43.  §-a  a  tartalmi
      alkotmánysértés   megállapítása  esetén  követendő   eljárást
      szabályozza.  Általános szabályként a megsemmisítés  ex  nunc
      hatályú,  vagyis  a  jogszabály  a  határozat  kihirdetésének
      napján   veszti   hatályát.  A  tartalmi  alkotmányellenesség
      kapcsán    megállapított,   a   jogszabály   megsemmisítésére
      vonatkozó     szabályokat     értelemszerűen     a     formai
      alkotmánysértés,  így a közjogi érvénytelenség  megállapítása
      esetén    is    alkalmazni   kell.   Közjogi   érvénytelenség
      megállapítására a törvény olyan súlyos fogyatékossága  esetén
      kerül  sor,  amely  az ex tunc, vagyis a törvény  kihirdetése
      napjára  visszamenő hatályú megsemmisítését indokolná.  Jelen
      esetben    az    Alkotmánybíróság   az   Alkotmány    2.    §
      (1)     bekezdésében    megfogalmazott,    a     jogállamiság
      követelményéből  levezethető jogbiztonság elvére  tekintettel
      döntött  úgy, hogy a megsemmisítés hatályát nem a  Kórháztv.,
      hanem  az Alkotmánybíróság határozatának kihirdetése napjával
      állapítja   meg.   Az   Alkotmánybíróság   határozata   –   a
      jogbiztonság   elvére   tekintettel,   az   Abtv.    43.    §
      (2)  bekezdésének megfelelően – a kihirdetése előtt létrejött
      jogviszonyokat  (szerződéseket), illetve  az  ezekből  fakadó
      jogokat és kötelezettségeket nem érinti.

      Az   Alkotmánybíróság  –  állandó  gyakorlatának  megfelelően
      [30/2000.  (X. 11.) AB határozat, ABH 2000, 202,  209.]  –  a
      Kórháztv. egészének formai okból történő megsemmisítése miatt
      a  törvény  alkotmányellenességét tartalmi okokból állító,  a
      jelen  határozat  Indokolása I. rész 2., 3.,  4.1.,  5.,  6.,
      valamint   7.   pontjába  foglalt  indítványi  elemeket   nem
      vizsgálta.

      2.   Az   egyik   indítványban   mulasztásban   megnyilvánuló
      alkotmányellenesség megállapítását kérték az indítványozók az
      Alkotmánybíróságtól arra hivatkozással,  hogy  „a  Házszabály
      jelenlegi  szabályozása nem tartalmaz  kellő  garanciákat  az
      Alkotmány 26. §-ában szabályozott eljárás tekintetében”.

      Az  Abtv. 49. § (1) bekezdése értelmében: az Alkotmánybíróság
      mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenességet állapít meg,
      ha  a jogalkotó szerv a jogszabályi felhatalmazásból származó
      jogalkotói     feladatát     elmulasztotta      és      ezzel
      alkotmányellenességet  idézett elő,  s  ennek  megfelelően  a
      mulasztást  elkövető  szervet  –  határidő  megjelölésével  –
      felhívja feladatának teljesítésére.

      Az  Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint  mulasztásban
      megnyilvánuló alkotmánysértést állapít meg akkor  is,  ha  az
      adott  kérdés  tekintetében  van  ugyan  szabályozás,  de  az
      „alapjog  érvényesüléséhez  szükséges  jogszabályi  garanciák
      hiányoznak”. [15/1998. (V. 8.) AB határozat, ABH  1998,  132,
      138.]  Továbbá a 4/1999. (III. 31.) AB határozat szerint:  „A
      szabályozás tartalmának hiányos voltából eredő alkotmánysértő
      mulasztás  megállapítása esetében  is  a  mulasztás,  vagy  a
      kifejezett  jogszabályi felhatalmazáson  nyugvó,  vagy  ennek
      hiányában,   a   feltétlen  jogszabályi   rendezést   igénylő
      jogalkotói  kötelezettség elmulasztásán alapul.”  (ABH  1999,
      52,  57.) Az Alkotmánybíróság gyakorlata tehát lehetővé teszi
      mulasztásban   megnyilvánuló  alkotmánysértés  megállapítását
      akkor  is,  ha  a  jogalkotó  a jogszabályi  felhatalmazásból
      származó jogalkotói feladatát teljesítette ugyan, ennek során
      azonban  olyan  szabályozási  hiányosságok  következtek   be,
      amelyek alkotmányellenes helyzetet idéztek elő.

      A  jogalkotó  szerv  tehát  a  jogalkotási  kötelezettségének
      konkrét  jogszabályi felhatalmazás nélkül is  köteles  eleget
      tenni, ha azt észleli, hogy a hatás- és feladatkörébe tartozó
      területen  jogszabályi rendezést igénylő kérdés  merült  fel,
      feltéve,   hogy  a  szabályozást  valamely  alkotmányos   jog
      érvényesülése,  vagy  biztosítása kényszerítően  megköveteli.
      [22/1990. (X. 16.) AB határozat, ABH 1990, 83, 86.] Az  állam
      jogalkotói  kötelezettsége – ahogy ezt az Alkotmánybíróság  a
      37/1992.  (VI.  10.) AB határozatában (ABH 1992,  227,  231.)
      kiemelte – következhet az Alkotmányból kifejezett rendelkezés
      nélkül  is,  ha valamely alkotmányos alapjog biztosítása  ezt
      feltétlenül  szükségessé teszi. (1395/E/1996.  AB  határozat,
      ABH 1998, 669.)

      Az  Alkotmánybíróság  az  Alkotmány 26.  §-ával  kapcsolatban
      rámutat  arra, hogy a törvényhozás záró szakaszát érintően  a
      köztársasági elnök számára megállapított jogkör, illetve ezen
      államfői  jogkör  gyakorlásával kapcsolatos eljárás  alapjait
      tekintve  alkotmányi  szinten szabályozott.  A  Házszabály  a
      törvény      újratárgyalásának      kiegészítő,      eljárási
      részletszabályait  tartalmazza. A hatályos  szabályozás  –  a
      jogalkalmazói, ez esetben a házbizottsági értelmezés által  –
      megfelelt  annak az elvárásnak, hogy annak alapján a  törvény
      újratárgyalásával kapcsolatos eljárást lefolytassák,  s  erre
      eddig  több alkalommal ténylegesen sor is került. Az eljárási
      szabályok vizsgálatára a jelen esetben is csupán azért került
      sor,  mert  nem  tartották be azokat,  s  ez  eredményezte  a
      Kórháztv. megsemmisítését.

      A   meglévő  szabályozás  alkalmas  tehát  arra,  hogy  annak
      alkalmazásával   és  betartásával  az  Országgyűlés   törvény
      újratárgyalására vonatkozó eljárást folytasson le, a hatályos
      szabályok  alapján  is  működik a  törvény  újratárgyalásának
      intézménye.  Eljárási  szabályok hiánya miatt  alkotmánysértő
      jogalkotói   mulasztás  tehát  nem  állapítható   meg.   Erre
      tekintettel  az Alkotmánybíróság a mulasztásban megnyilvánuló
      alkotmányellenesség    kimondására    irányuló     indítványt
      elutasította.

      3.  Egy  további  indítványban azért  kérték  a  mulasztásban
      megnyilvánuló  alkotmányellenesség  megállapítását,  mert  az
      indítványozó szerint jogbizonytalanságot eredményez,  hogy  a
      Kórháztv.-nyel összefüggően nem alkották meg az  egészségügyi
      dolgozók   jogállására  vonatkozó  szabályozást,  illetve   a
      törvény  hatálybalépésével  a  végrehajtási  rendeletek   sem
      készültek el.

      Az  Alkotmánybíróság  a  jelen  határozatával  a  Kórháztv.-t
      megsemmisítette.  Nem állapítható meg tehát olyan  jogalkotói
      feladat, amelynek alapján a már megsemmisített Kórháztv.-nyel
      összefüggő   szabályozás  megalkotása  lenne   szükséges.   A
      Kórháztv.-nyel   összefüggő   további   szabályozás   hiányát
      kifogásoló – mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenességre
      irányuló – indítványt ezért az Alkotmánybíróság elutasította.

      4.1.  A  Kórháztv.  alkotmányellenességének  megállapításával
      összefüggésben az egyik indítványozó a Korm. rendelet1. 12. §-
      a,   más   indítványozó   a  Korm.  rendelet1.   egésze,   az
      egészségügyi  ellátási  szerződések  pályáztatásával   és   a
      pályázatok  elbírálásával, valamint a  vagyoni  biztosítékkal
      kapcsolatos részletes szabályokról szóló 97/2003. (VII.  15.)
      Korm.  rendelet,  továbbá a közreműködői  szerződésről  és  a
      közreműködő által végzett tevékenységről szóló 98/2003. (VII.
      15.) Korm. rendelet vizsgálatát is kérte.

      Az  Abtv.  22.  §  (2) bekezdése szerint  az  indítványnak  a
      kérelem  alapjául szolgáló ok megjelölése mellett  határozott
      kérelmet  kell  tartalmaznia. Az Abtv. 37. §-a értelmében  az
      alkotmányellenesség   utólagos  megállapítását   kezdeményező
      indítványban javasolni kell a jogszabály teljes vagy részbeni
      megsemmisítését.

      Az  Alkotmánybíróság megállapította, hogy az indítványok  nem
      tartalmaztak    határozott   kérelmet   a   vizsgálni    kért
      kormányrendeletek megsemmisítésére. Ezért az Alkotmánybíróság
      a  két  indítványt – mint érdemi vizsgálatra  alkalmatlant  –
      visszautasította.

      4.2.   Az   Alkotmánybíróság   a   Kórháztv.-hez   kapcsolódó
      kormányrendeleteket,     illetve    miniszteri     rendeletet
      –  megfelelő indítvány hiányában – tartalmilag nem vizsgálta.
      A  jogbizonytalanság elkerülése érdekében az Alkotmánybíróság
      a   Kórháztv.-t   nem  ex  tunc,  hanem  ex  nunc   hatállyal
      semmisítette meg. Az Alkotmánybíróság következetes gyakorlata
      alapján  a  felhatalmazást adó jogszabály megsemmisítése  nem
      érinti   a   felhatalmazás  alapján  elfogadott  jogszabályok
      hatályát.  Az ex nunc hatályú megsemmisítés következményeként
      nem  válnak tehát formai okból alkotmányellenessé a korábban,
      felhatalmazás  alapján  megalkotott rendeletek.  A  Kórháztv.
      végrehajtása    érdekében   elfogadott    rendeletek    ebből
      következően  formailag  a  törvény  megsemmisítése  után   is
      bennmaradtak  a  jogrendszerben, ám  azok  jogforrási  alapja
      megszűnt.   A   jogbizonytalanság  elkerülése   érdekében   a
      jogforrási     alapjukat    vesztett    jogszabályoknak     a
      jogrendszerből    való    kiiktatása    azonban    nem     az
      Alkotmánybíróság, hanem a jogalkotó alkotmányos  kötelessége,
      amely   kötelezettség  a  határozat  meghozatalának  napjától
      fennáll.

      5.   Az   egyik  indítványozó  általánosan  kötelező  érvényű
      megállapítások  megfogalmazását kérte az Alkotmánybíróságtól.
      Az    általános    érvényű   kötelezettségek    megállapítása
      jogszabályi  szintű szabályozást igényel, amely  a  jogalkotó
      hatásköre.  Jogalkotói  feladat  ellátása  nem  tartozik   az
      Alkotmánybíróság    hatáskörébe.    Erre    tekintettel    az
      Alkotmánybíróság   a   jogalkotásra   vonatkozó    indítványt
      visszautasította.

      A határozat közzététele az Abtv. 41. §-án alapul.
                              Dr. Holló András
                         az Alkotmánybíróság elnöke

              Dr. Bagi István                 Dr. Bihari Mihály
              alkotmánybíró                előadó alkotmánybíró
                                     
             Dr. Czúcz Ottó                     Dr. Erdei Árpád
             alkotmánybíró                        alkotmánybíró
                                     
             Dr. Harmathy Attila                Dr. Kiss László
             alkotmánybíró                        alkotmánybíró
                                     
             Dr. Kukorelli István             Dr. Strausz János
             alkotmánybíró                        alkotmánybíró
                                     
                     Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
                                alkotmánybíró
        Dr. Czúcz Ottó alkotmánybíró különvéleménye

        Elfogadom  a  többségi  döntéssel  meghozott  határozat  azon
        részét,   amely   az  egészségügyi  szolgáltatókról   és   az
        egészségügyi közszolgáltatások szervezéséről szóló 2003.  évi
        XLIII.  törvényt (a továbbiakban: Kórháztv.),  annak  közjogi
        érvénytelensége miatt megsemmisítette, ugyanakkor  nem  értek
        egyet a megsemmisítés időpontjával. Az Alkotmánybíróságnak  e
        jogszabályt  –  álláspontom  szerint  –  az  Alkotmány  2.  §
        (1)   bekezdésében  deklarált  jogállamiság   részét   képező
        jogbiztonság védelme érdekében jövőbeni-, vagyis  pro  futuro
        hatállyal kellett volna megsemmisítenie.

        A  többségi határozat maga is úgy rendelkezik, hogy a törvény
        megsemmisítése  nem  érinti  a  határozat  közzététele  előtt
        létrejött  jogviszonyokat, s a belőlük  származó  jogokat  és
        kötelezettségeket.  Az  indokolás  pedig  kifejti,  hogy   az
        Alkotmánybíróság  azért  nem  élt  a  közjogi  érvénytelenség
        esetén  egyébként  indokolható, ex tunc-,  vagyis  a  törvény
        kihirdetése  napjára  visszamenőleges  hatályú  megsemmisítés
        eszközével,    mert   figyelemmel   volt    a    jogbiztonság
        követelményére.  A  jogbiztonság  szempontjait   azonban   az
        Alkotmánybíróságnak  –  megítélésem  szerint  –  nem  csak  a
        törvény  kibocsátása és a megsemmisítő határozat  kihirdetése
        közötti,  hanem  a törvény megsemmisítése és  az  új  törvény
        meghozatala közötti időszakot tekintve is szem előtt  kellett
        volna tartania.

        A   Kórháztv.-nek  az  AB  határozat  kihirdetésével  történő
        megsemmisítése  következtében  olyan  rendelkezések  veszítik
        hatályukat,    amelyek   az   egészségügyi   szolgáltatásokra
        vonatkozó  alapvető, és az egyes egészségügyi  szolgáltatókra
        vonatkozó   különleges   anyagi   és   eljárási   szabályokat
        tartalmaztak.  A megsemmisített törvény egyes  szakaszai  más
        jogszabályok   alkalmazásához   nélkülözhetetlen   fogalmakat
        definiáltak;  továbbá korlátozást jelentettek és  garanciákat
        fogalmaztak  meg az egészségügyi intézmények „egybentartása”,
        valamint  a  közvagyon  védelme  érdekében.  Így  például   a
        Kórháztv.  adta  meg  az egészségügyi szolgáltatások  szakmai
        minimumfeltételeinek meghatározásához szükséges és a működési
        engedélyezés   alapjául   szolgáló   „egészségügyi    szakma”
        definícióját [2. § (1) bekezdés d) pont], és a „gyógyintézet”
        fogalmát  [2.  §  (1) bekezdés e) pont].  E  definícióknak  a
        gyógyítás   egységének   és  szakmai  színvonalának   védelme
        érdekében  van jelentősége. A Kórháztv. zárta ki a szakorvosi
        rendelőintézeti    és    a   kórházi   szolgáltatásoknak    a
        jövedelmezőség szerinti „szétdarabolását” azzal, hogy csak  a
        komplex  szolgáltatásra  engedett  szerződést  kötni  [14.  §
        (3)   bekezdés].  Megállapította  az  egészségügyi   ellátási
        szerződés  kötelező tartalmi elemeit [14. § (2) bekezdés],  a
        szerződéskötést  megelőző  pályázati  eljárást  (15.  §),   a
        szerződés  időtartamát  (16. §), a  szerződéskötésből  kizárt
        egészségügyi    szolgáltatókat   (17.   §),    a    szerződés
        megszűnésének  eseteit  (26. §), a  fekvőbeteg  gyógyintézeti
        ellátás tekintetében pedig külön vagyoni biztosítékot írt elő
        (22-23.  §). Kizárólag a Kórháztv. szabályozta a már hatályon
        kívül    helyezett,    az   egészségügyi    közszolgáltatások
        nyújtásáról  és  az  orvosi tevékenység végzésének  formáiról
        szóló  2001.  évi CVII. törvény által bevezetett egészségügyi
        célvagyon   jogintézményét  (32.  §).   További   garanciákat
        állapított   meg   az   állami   és   önkormányzati    vagyon
        privatizációja  esetére,  így  például  rögzítette,  hogy  az
        állami,  önkormányzati társasági tulajdonrészek megszerzésére
        –  az  50  %-os tulajdoni hányad eléréséig – csak  tőkeemelés
        formájában kerülhet sor [31. § (5) bekezdés] stb.

        Mindezekből kitűnik, hogy a törvény az egészségügyi  rendszer
        működésének   egésze-,  s  különösen   a   közérdek   védelme
        szempontjából     kiemelkedően     fontos     rendelkezéseket
        tartalmazott.  Ezeknek  a szabályoknak  –  a  törvény  formai
        alkotmányellenessége  miatti, vagyis a rendelkezéseit  érintő
        tartalmi,   érdemi   alkotmányossági  vizsgálat   nélküli   –
        kiiktatása  a  jogrendszerből, az  új  törvény  meghozataláig
        terjedő időszakban is súlyos zavarok forrásává válhat.

        Még   ha   jóhiszeműen  feltételezzük  is,  hogy  a  rendszer
        részeként  vagy  annak  környezetében  tevékenykedő  egyetlen
        szereplő  sem  kíván visszaélni az így kialakuló szabályozási
        hiányosságok  által kínált „lehetőségekkel”, könnyű  belátni,
        hogy  objektív  okok  miatt is előfordulhat:  halaszthatatlan
        intézkedések   válnak  szükségessé,  amelyek   során   zavart
        okozhat,  hogy  hiányoznak  a  törvény  megsemmisítése  miatt
        kiesett rendelkezések. Egy-egy magánszolgáltató halála,  vagy
        valamelyik  egészségügyi vállalkozás  csődje  nyomán  például
        gondoskodni kell az adott területen az egészségügyi ellátások
        nyújtásának   újbóli  megszervezéséről.  Ennek   során   nagy
        valószínűséggel rendezni kell az adott szolgáltató kezelésébe
        került   azon   (többnyire  korábbi   közösségi   forrásokból
        származó) vagyontárgyak sorsát is, amelyek eddig egészségügyi
        célvagyonnak   minősültek.   Ezeket   a   vagyontárgyakat   a
        megsemmisített   Kórháztv.  garanciális   szabályai   szerint
        továbbra   is   csak  egészségügyi  célokra  lehetett   volna
        használni.   A  törvény  azonnali  hatályú  megsemmisítésével
        azonban  ezek a célvagyont védő korlátozások megszűntek.  Egy
        esetleges  felszámolási  eljárásban  az  ilyen  vagyontárgyak
        bármely    célra    értékesíthetővé    válhatnak.    Mindezek
        következtében  a  törvény garanciális  szabályainak  azonnali
        hatályú  megsemmisítése nemcsak a jogbiztonságot-,  hanem  az
        Alkotmány   70/D.   §-ában   rögzített   legmagasabb   szintű
        egészséghez való jogot is veszélyeztetheti.

        Az  Alkotmánybíróság  már egy korai  döntésében,  a  10/1992.
        (II.  25.)  AB határozatban hangsúlyozta, hogy a  „jogszabály
        alkotmányellenessége következményeit úgy kell rendezni,  hogy
        az  ténylegesen a jogbiztonságra vezessen (…). Az  Abtv.  (…)
        lehetővé  teszi, hogy az Alkotmánybíróság az ex nunc hatályon
        kívül helyezés szabályától eltérjen, ha az adott esetben  egy
        más  időpont jobban szolgálja a jogbiztonságot.”  (ABH  1992,
        72, 74-75.)

        Az  Alkotmánybíróság ezt követő döntéseiben is következetesen
        azt   az   álláspontot   képviselte,   hogy   „[a]   jövőbeni
        megsemmisítés  lehetősége azáltal szolgálja a jogbiztonságot,
        hogy   lehetővé  teszi  a  törvényhozó  számára   új,   immár
        alkotmányos jogszabály meghatározott időn belüli megalkotását
        anélkül,  hogy  az  adott  szabályozási  területen   –   akár
        átmenetileg   is  –  joghézag  keletkezzék.  A   jogbiztonság
        alkotmányos   szempontja   ugyanis   adott   esetben,   adott
        szabályozási körben egyáltalában nem tűri el a joghézagot. Az
        Alkotmánybíróság ezért – a joghézag elkerülése céljából  –  a
        jövőbeni  megsemmisítéssel időt hagy a törvényhozónak  az  új
        szabályozás megalkotására” [13/1992. (III. 25.) AB határozat,
        ABH 1992, 95, 97.; lásd még: 22/1992. (IV. 10.) AB határozat,
        ABH  1992,  122.;  29/1993. (V. 4.) AB határozat,  ABH  1993,
        227.; 64/1997. (XII. 17.) AB határozat, ABH 1997, 380.].

        Az  Alkotmánybíróságnak – megítélésem  szerint  –  a  mostani
        döntésében  is  a  jövőbeni megsemmisítés eszközével  kellett
        volna  élni.  Ha  a Kórháztv. azonnali hatályú megsemmisítése
        nyomán  akár  csak  egyetlen esetben is  előfordul,  hogy  az
        ország  bármely  részében olyan szolgáltatási zavarok  lépnek
        fel,  amelyek  nyomán akár egyetlen ember  ellátatlan  marad,
        vagy  egészségkárosodást szenved  el,  ez  –  az  én  szakmai
        értékrendem  szerint  –  már  oly mértékben  veszélyezteti  a
        jogbiztonságot,   és  legmagasabb  szintű  egészséghez   való
        alkotmányos jogot, hogy erre tekintettel indokolt lett  volna
        az  Abtv.  43.  §  (4) bekezdésében biztosított  lehetőséggel
        élni,  s  a  közjogilag érvénytelennek minősített törvényt  –
        egy,  az  új  törvény  meghozatalát  lehetővé  tevő  határidő
        megszabásával  – pro futuro hatályú döntéssel  kellett  volna
        megsemmisíteni.

        Budapest, 2003. december 15.
                                                       Dr. Czúcz Ottó
                                                        alkotmánybíró

        Dr. Harmathy Attila alkotmánybíró különvéleménye

        Nem  értek egyet a határozat rendelkező részének 2. pontjával
        és   az  erre  vonatkozó  indokolással.  Álláspontom  szerint
        mulasztásban  megnyilvánuló  alkotmányellenesség   áll   fenn
        amiatt,  hogy az Országgyűlés nem határozta meg az  Alkotmány
        26.  §-ával  összefüggésben a köztársasági  elnök  átiratának
        megtárgyalására  és  a  törvény  újratárgyalására   vonatkozó
        garanciális eljárási szabályokat. Indokaim a következők:

        Az  Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 49. §-
        ának  (1) bekezdése szerint az Alkotmánybíróság akkor állapít
        meg  mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenességet,  ha  a
        jogalkotó   szerv   a   jogszabályi  felhatalmazásból   eredő
        jogalkotói     feladatát     elmulasztotta      és      ezzel
        alkotmányellenességet idézett elő.

        A mulasztás a következők szerint állapítható meg:

        Az  Alkotmány 26. §-ának (2) bekezdése szerint a köztársasági
        elnök  aláírás  előtt  –  meghatározott  határidőn  belül   –
        megfontolás   végett  visszaküldheti  az  Országgyűlésnek   a
        törvényt,    ha   a   törvénnyel   vagy   annak    valamelyik
        rendelkezésével nem ért egyet. A 26. § (3) bekezdése  szerint
        az    Országgyűlés   a   törvényt   újra   megtárgyalja,   és
        elfogadásáról ismét határoz.

        A   köztársasági  elnök  az  Országgyűlés  által   elfogadott
        törvénnyel  szemben  ezt  a jogát  az  Alkotmány  29.  §-ának
        (1)    bekezdésében    meghatározott,    az    államszervezet
        demokratikus  működése  felett  történő  ellenőrző   feladata
        alapján   gyakorolja.   Az   Alkotmánybíróság   egy   korábbi
        határozatában már rámutatott arra, hogy az Alkotmány  26.  §-
        ának  rendelkezései a köztársasági elnököt a  törvényalkotási
        folyamat  részesévé teszik (675/ B/2001.  AB  határozat,  ABH
        2002, 1320, 1326.).

        Az  525/G/2003.  AB határozat rendelkező részének  2.  pontja
        szerint   a  hatalommegosztás  elve  érvényesülésének   egyik
        biztosítéka,  hogy  az Országgyűlés az Alkotmány  26.  §-ának
        (3)  bekezdése  alapján  köteles a köztársasági  elnök  által
        megfontolás     végett    visszaküldött    törvény     érdemi
        újratárgyalására,  és  az  érdemi  újratárgyalást   biztosító
        eljárási   szabályoknak  garanciális   jelentőségük   van   a
        jogbiztonság   és   a   hatalmi  ágak  elválasztása   elvének
        érvényesülése szempontjából.

        A   törvény   újratárgyalásáról  csak  a  Magyar  Köztársaság
        Országgyűlésének Házszabályáról szóló 46/1994. (IX. 30.)  OGY
        határozat   (a  továbbiakban:  Házszabály)  tartalmaz   egyes
        rendelkezéseket. Így a Házszabály 110. §-ának  (2)  bekezdése
        előírja  a  107.  §  (2) és (4) bekezdésének  a  zárószavazás
        megkezdése előtti szakaszra vonatkozó szabályai alkalmazását.
        Hiányoznak  azonban  azok a garanciális  eljárási  szabályok,
        amelyek   részletesen   előírnák,  hogyan   valósul   meg   a
        köztársasági  elnök  észrevételei alapján  a  törvény  érdemi
        újratárgyalása.   (A  Házszabálynak  a  zárószavazás   előtti
        szakasz  szabályai alkalmazására vonatkozó utaló rendelkezése
        alkotmányellenességének   vizsgálatára   nem   érkezett    be
        indítvány,  így  az Alkotmánybíróság ezzel  a  kérdéssel  nem
        foglalkozott.)

        A szabályozás hiánya miatt keletkező alkotmányellenes helyzet
        a következők alapján állapítható meg:

        Az  Alkotmánybíróság már 1992-ben kimondta az elvet, hogy  az
        Alkotmány  2.  §-ának (1) bekezdésében deklarált jogállamiság
        elvéből fakad az eljárási garanciák követelménye, és  csak  a
        formalizált   eljárás  szabályainak  követésével  keletkezhet
        érvényes  jogszabály [11/1992. (III. 5.)  AB  határozat,  ABH
        1992,  77,  85.].  Az  Országgyűlésnek a  köztársasági  elnök
        észrevételei  érdemi megtárgyalására vonatkozó kötelezettsége
        az  Alkotmány  26.  §-ának  (3) bekezdésén  alapul.  Ennek  a
        kötelezettségnek  a  teljesítését veszélyezteti  az  eljárási
        szabályok   hiánya.   Az   alkotmányellenes   helyzetet    az
        Alkotmánybíróság  a  kialakult gyakorlata  szerint  abban  az
        esetben is megállapítja, ha meghatározott kérdésre van  ugyan
        valamilyen  szabály, de az Alkotmányból levezethető  tartalmú
        rendelkezés  hiányzik [összefoglalóan 6/1999.  (IV.  21.)  AB
        határozat, ABH 1999, 90, 93.].

        A    fentiek    alapján    a    mulasztásban    megnyilvánuló
        alkotmányellenességet  meg kellett volna  állapítani  és  fel
        kellett  volna hívni az Országgyűlést jogalkotói  feladatának
        teljesítésére.

        Budapest, 2003. december 15.
                                                  Dr. Harmathy Attila
                                                        alkotmánybíró
          .
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          .
          Number of the Decision:
          .
          63/2003. (XII. 15.)
          Date of the decision:
          .
          12/15/2003
          .
          .