Hungarian
Ügyszám:
.
254/B/2006
Előadó alkotmánybíró: Paczolay Péter Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 254/B/2006. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2009/2545
.
A döntés kelte: Budapest, 03/24/2009
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
    vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő

                             határozatot:

    Az  Alkotmánybíróság  a  közúti közlekedés  szabályairól  szóló
    1/1975.  (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet 48. § (4)  bekezdése
    alkotmányellenességének  megállapítására  és   megsemmisítésére
    irányuló indítványt elutasítja.
                                 Indokolás

                                    I.

         1.   Az  indítványozó  előadta,  hogy  a  közúti  közlekedés
      szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (a
      továbbiakban:  KRESZ) 48. § (5) bekezdésének  első  mondata,  a
      biztonsági öv használatáról szóló szabályozás az Alkotmány 8. §-
      ába,  54. § (1) bekezdésébe, 55. § (1) bekezdésébe és  70/D.  §
      rendelkezéseibe ütközik.
        Az  indítványozó  szerint  az  élethez  való  jognak  nemcsak
      pozitív,  hanem negatív oldala is van. Az élethez és az  emberi
      méltósághoz való jog nemcsak azt jelenti, hogy senkit nem lehet
      életétől  önkényesen megfosztani, hanem azt is,  hogy  mindenki
      köteles tiszteletben tartani embertársának önrendelkezési jogát
      a  saját  élete  vonatkozásában.  Az  indítványozó  álláspontja
      szerint,   az   államnak  el  kell  tűrnie   az   egyén   olyan
      magatartását,  amely  csak  saját  egészségét,  testi   épségét
      fenyegeti, amíg ez a tevékenység mások épségét, egészségét  nem
      veszélyezteti.
       Az indítványozó kifejtette, hogy nem mutatható ki egyértelműen
      a biztonsági öv használatának a pozitív hatása az elérni kívánt
      cél  –  az  élet védelme – érdekében. Az indítványozó véleménye
      szerint   a  biztonsági  övnek  semmilyen  kihatása   nincs   a
      közlekedésre,  mivel nem lehet kétséget kizáróan megállapítani,
      hogy  egy baleset becsatolt biztonsági övvel, vagy anélkül lett
      volna  szerencsésebb. A biztonsági öv használatának  kötelezővé
      tételével  az indítványozó véleménye szerint az állam  alapvető
      jogokat korlátoz rendeleti szinten, amelyet csak törvény  útján
      lehetne szabályozni az Alkotmány rendelkezése alapján.
         Az  indítványozó  kifejtette  azon  álláspontját,  hogy   az
      Alkotmány  55.  §-a  nemcsak a szabadság és  fogság  fogalmával
      kapcsolatban értelmezhető, hiszen az állam az egyének személyes
      biztonságát  különböző  rendvédelmi szervekkel  is  biztosítja.
      Léteznek  olyan  modern élethelyzetek, mint a közlekedés,  ahol
      szükség  van egységes szabályozásra az állampolgárok egyéni  és
      kollektív biztonsága érdekében. Az állam az alkotmányos határok
      között   dönthet   arról,  hogy  milyen  biztonsági   szabályok
      szükségesek  és  ésszerűek,  ez  azonban  nem  sérthet   emberi
      jogokat.
         Az   indítványozó  hivatkozott  az  Alkotmány  70/D.  §-ának
      sérelmére  is. Álláspontja szerint az államnak el kell  tűrnie,
      ha  az  egyén kizárólag a saját egészségére káros tevékenységet
      folytat.  E  vonatkozásban azonban az indítványozó  tartalmilag
      nem  az  egészséghez  való jog, hanem az Alkotmány  54.  §-ából
      levezethető önrendelkezési jog sérelmét állította.

        2.  Az  indítvány  benyújtását követően „a közúti  közlekedés
      szabályairól  szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM  együttes  rendelet
      módosításáról”  szóló  58/2007. (III. 31.)  Korm.  rendelet  (a
      továbbiakban: Mód. R.) 7. § (1) bekezdése módosította  a  KRESZ
      48.   §-át.   A  módosítást  követően  az  indítványozó   által
      kifogásolt  szabályt  a  KRESZ 48. § (4) bekezdése  tartalmilag
      változatlanul  határozza  meg,  ezért  az  Alkotmánybíróság  az
      alkotmányossági vizsgálatát e bekezdés vonatkozásában folytatta
      le.

                                    II.

       1. Az Alkotmány hivatkozott rendelkezései:

        „8. § (1) A Magyar Köztársaság elismeri az ember sérthetetlen
      és   elidegeníthetetlen  alapvető  jogait,  ezek   tiszteletben
      tartása és védelme az állam elsőrendű kötelessége.
         (2)   A   Magyar  Köztársaságban  az  alapvető  jogokra   és
      kötelességekre  vonatkozó szabályokat  törvény  állapítja  meg,
      alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.
       (…)
         54.   §   (1)   A  Magyar  Köztársaságban  minden   embernek
      veleszületett  joga  van az élethez és az  emberi  méltósághoz,
      amelyektől senkit nem lehet önkényesen megfosztani.
       (…)
        55.  §  (1)  A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga  van  a
      szabadságra  és  a  személyi  biztonságra,  senkit  sem   lehet
      szabadságától másként, mint a törvényben meghatározott  okokból
      és a törvényben meghatározott eljárás alapján megfosztani.”

       2. A KRESZ kifogásolt, az indítvány elbírálásakor hatályos
      rendelkezése:

       „48. § (4) A külön jogszabályban meghatározott M1, M2, M3, N1,
      N2,  N3 kategóriájú gépkocsiban, amelynek meghatározott üléseit
      biztonsági  övvel  kell  felszerelni, továbbá  olyan  járműben,
      amelynek  üléseit  biztonsági övvel szerelték  fel,  az  ülésen
      utazó  személynek  a  biztonsági öv becsatolásával  kell  magát
      rögzíteni.”

                                   III.

       Az indítvány nem megalapozott.

        1.  Az Alkotmánybíróság már több alkalommal vizsgálta a KRESZ
      biztonsági  öv használatát előíró szabályának alkotmányosságát,
      ezért  tisztázni kellett, hogy az indítvány nem  ítélt  dologra
      irányul-e.
        A  60/1993. (XI. 29.) AB határozat rámutatott arra,  hogy  az
      Alkotmány  8.  §  (2)  bekezdése  szerint  alapjog  tartalmának
      meghatározása  és  lényeges garanciáinak  megállapítása  csakis
      törvényben történhet, törvény kell továbbá az alapjog közvetlen
      és  jelentős korlátozásához is. Közvetett és távoli összefüggés
      esetében  azonban elegendő a rendeleti szint is. A határozatban
      az  Alkotmánybíróság kifejtette azon álláspontját is,  hogy  az
      államnak   az  élethez,  egészséghez,  biztonsághoz  való   jog
      tiszteletben  tartására és védelmére irányuló kötelezettségéből
      számos,  a  közúti  közlekedés  szabályaiba  foglalt  korlátozó
      jellegű  előírás  megalkotásának szükségessége következik  (ABH
      1993, 507, 510–511.).
         Az   Alkotmány   54.   §  (1)  bekezdése   tekintetében   az
      Alkotmánybíróság  a  351/B/2005.  AB  határozatában  rámutatott
      arra,  hogy  az  állam az alkotmányos határok  között  szabadon
      dönthet  arról,  hogy a közúti közlekedésben való  részvétellel
      kapcsolatban  az  életet, testi épséget,  egészséget  védelmező
      milyen  biztonsági szabályokat tart ésszerűnek bevezetni,  ezek
      közül melyek betartását látja ellenőrizhetőnek, illetőleg  mely
      szabályok  végrehajtását látja célszerűnek.  (ABH  2005,  1543,
      1546–1547.)

         Az  „ítélt  dolog”  az  Alkotmánybíróság  gyakorlatában  azt
      jelenti,  hogy ugyanazon jogszabályi rendelkezésre  vonatkozóan
      azonos  okból  vagy  összefüggésben  ismételten  előterjesztett
      indítvány  elbírált kérdésnek minősül, mert az érdemi döntéssel
      elbírált ügyben hozott határozat az Alkotmánybíróságot is köti.
      Mindebből  azonban az is következik, hogy amennyiben  az  újabb
      indítványt  más  okból,  a rendelkezésnek  más  alkotmányossági
      összefüggésére  történő  hivatkozással,  vagy  tartalmilag  más
      rendelkezés  megjelölésével terjesztik elő, az Alkotmánybíróság
      az   újabb   indítvány  érdemi  vizsgálatába  bocsátkozik.   Az
      elbírálásnál értelemszerűen felhasználja mindazokat az  érveket
      és  megállapításokat, amelyek a tartalmi összefüggésbe  hozható
      korábbi  döntésénél irányadók voltak (652/B/1997. AB határozat,
      ABH  1997,  752, 754-755.; 441/D/2006. AB határozat, ABH  2007,
      1980, 1982.).

        A Mód. R. 7. § (1) bekezdése az indítványozó által kifogásolt
      rendelkezést a KRESZ 48. § (4) bekezdésébe vezette be, amely  –
      ebben  a  formájában  – még nem volt alkotmánybírósági  eljárás
      tárgya,   ezért   az  indítvány  nem  ítélt  dologra   irányul.
      Tekintettel  azonban arra, hogy a módosítás a KRESZ  biztonsági
      övre  vonatkozó  szabályának tartalmát  nem  érintette,  és  az
      indítványozó  tartalmilag a 60/1993. (XI. 29.) AB  határozatban
      és  a  351/B/2005. AB határozatban már elbírált kérdéseket veti
      fel,  az  Alkotmánybíróság  az  ott  kifejtettekre  utalva   az
      indítványt  –  az  Alkotmány 8. és 54.  §-ai  vonatkozásában  –
      elutasította.

        2.  Az  indítványozó  szerint a  biztonsági  öv  használatára
      vonatkozó   szabályok  sértik  az  Alkotmány   szabadságot   és
      személyes biztonságot meghatározó 55. § (1) bekezdését.
        A  biztonsághoz való jog részben arra a jogállami elvre utal,
      hogy   személyes  szabadságától  nem  lehet  senkit  önkényesen
      megfosztani. A személyek biztonsága tehát a fizikai biztonságot
      jelenti,  vagyis  a biztosítékot az őrizetbe  vétellel  vagy  a
      letartóztatással   szemben.  A  személyes   szabadságtól   való
      megfosztás  egyrészt bűncselekmény szankciójaként jelenik  meg,
      másrészt pedig a szabadság korlátozásának az az esete, ami  ezt
      megelőzi,  nevezetesen az őrizetbe vétel, illetve  az  előzetes
      letartóztatás.  Az  Alkotmánynak  az  idézett  rendelkezései  a
      magyar habeas corpus szabályozásának kiinduló pontjai.

       Az   Alkotmánybíróság  megítélése  szerint   az   indítvánnyal
      támadott  jogszabályhely,  valamint  az  Alkotmány  55.  §  (1)
      bekezdésében meghatározott jog között nem lelhető fel  tartalmi
      vsszefüggés,   ezért   az   indítványt   e   vonatkozásban   is
      elutasította.
                Dr. Lenkovics Barnabás         Dr. Lévay Miklós
                alkotmánybíró                     alkotmánybíró

                              Dr. Paczolay Péter
                             előadó alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        254/B/2006
        Date of the decision:
        .
        03/24/2009
        .
        .