A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság a közúti közlekedés szabályairól szóló
1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet 48. § (4) bekezdése
alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére
irányuló indítványt elutasítja.
Indokolás
I.
1. Az indítványozó előadta, hogy a közúti közlekedés
szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (a
továbbiakban: KRESZ) 48. § (5) bekezdésének első mondata, a
biztonsági öv használatáról szóló szabályozás az Alkotmány 8. §-
ába, 54. § (1) bekezdésébe, 55. § (1) bekezdésébe és 70/D. §
rendelkezéseibe ütközik.
Az indítványozó szerint az élethez való jognak nemcsak
pozitív, hanem negatív oldala is van. Az élethez és az emberi
méltósághoz való jog nemcsak azt jelenti, hogy senkit nem lehet
életétől önkényesen megfosztani, hanem azt is, hogy mindenki
köteles tiszteletben tartani embertársának önrendelkezési jogát
a saját élete vonatkozásában. Az indítványozó álláspontja
szerint, az államnak el kell tűrnie az egyén olyan
magatartását, amely csak saját egészségét, testi épségét
fenyegeti, amíg ez a tevékenység mások épségét, egészségét nem
veszélyezteti.
Az indítványozó kifejtette, hogy nem mutatható ki egyértelműen
a biztonsági öv használatának a pozitív hatása az elérni kívánt
cél – az élet védelme – érdekében. Az indítványozó véleménye
szerint a biztonsági övnek semmilyen kihatása nincs a
közlekedésre, mivel nem lehet kétséget kizáróan megállapítani,
hogy egy baleset becsatolt biztonsági övvel, vagy anélkül lett
volna szerencsésebb. A biztonsági öv használatának kötelezővé
tételével az indítványozó véleménye szerint az állam alapvető
jogokat korlátoz rendeleti szinten, amelyet csak törvény útján
lehetne szabályozni az Alkotmány rendelkezése alapján.
Az indítványozó kifejtette azon álláspontját, hogy az
Alkotmány 55. §-a nemcsak a szabadság és fogság fogalmával
kapcsolatban értelmezhető, hiszen az állam az egyének személyes
biztonságát különböző rendvédelmi szervekkel is biztosítja.
Léteznek olyan modern élethelyzetek, mint a közlekedés, ahol
szükség van egységes szabályozásra az állampolgárok egyéni és
kollektív biztonsága érdekében. Az állam az alkotmányos határok
között dönthet arról, hogy milyen biztonsági szabályok
szükségesek és ésszerűek, ez azonban nem sérthet emberi
jogokat.
Az indítványozó hivatkozott az Alkotmány 70/D. §-ának
sérelmére is. Álláspontja szerint az államnak el kell tűrnie,
ha az egyén kizárólag a saját egészségére káros tevékenységet
folytat. E vonatkozásban azonban az indítványozó tartalmilag
nem az egészséghez való jog, hanem az Alkotmány 54. §-ából
levezethető önrendelkezési jog sérelmét állította.
2. Az indítvány benyújtását követően „a közúti közlekedés
szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet
módosításáról” szóló 58/2007. (III. 31.) Korm. rendelet (a
továbbiakban: Mód. R.) 7. § (1) bekezdése módosította a KRESZ
48. §-át. A módosítást követően az indítványozó által
kifogásolt szabályt a KRESZ 48. § (4) bekezdése tartalmilag
változatlanul határozza meg, ezért az Alkotmánybíróság az
alkotmányossági vizsgálatát e bekezdés vonatkozásában folytatta
le.
II.
1. Az Alkotmány hivatkozott rendelkezései:
„8. § (1) A Magyar Köztársaság elismeri az ember sérthetetlen
és elidegeníthetetlen alapvető jogait, ezek tiszteletben
tartása és védelme az állam elsőrendű kötelessége.
(2) A Magyar Köztársaságban az alapvető jogokra és
kötelességekre vonatkozó szabályokat törvény állapítja meg,
alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.
(…)
54. § (1) A Magyar Köztársaságban minden embernek
veleszületett joga van az élethez és az emberi méltósághoz,
amelyektől senkit nem lehet önkényesen megfosztani.
(…)
55. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van a
szabadságra és a személyi biztonságra, senkit sem lehet
szabadságától másként, mint a törvényben meghatározott okokból
és a törvényben meghatározott eljárás alapján megfosztani.”
2. A KRESZ kifogásolt, az indítvány elbírálásakor hatályos
rendelkezése:
„48. § (4) A külön jogszabályban meghatározott M1, M2, M3, N1,
N2, N3 kategóriájú gépkocsiban, amelynek meghatározott üléseit
biztonsági övvel kell felszerelni, továbbá olyan járműben,
amelynek üléseit biztonsági övvel szerelték fel, az ülésen
utazó személynek a biztonsági öv becsatolásával kell magát
rögzíteni.”
III.
Az indítvány nem megalapozott.
1. Az Alkotmánybíróság már több alkalommal vizsgálta a KRESZ
biztonsági öv használatát előíró szabályának alkotmányosságát,
ezért tisztázni kellett, hogy az indítvány nem ítélt dologra
irányul-e.
A 60/1993. (XI. 29.) AB határozat rámutatott arra, hogy az
Alkotmány 8. § (2) bekezdése szerint alapjog tartalmának
meghatározása és lényeges garanciáinak megállapítása csakis
törvényben történhet, törvény kell továbbá az alapjog közvetlen
és jelentős korlátozásához is. Közvetett és távoli összefüggés
esetében azonban elegendő a rendeleti szint is. A határozatban
az Alkotmánybíróság kifejtette azon álláspontját is, hogy az
államnak az élethez, egészséghez, biztonsághoz való jog
tiszteletben tartására és védelmére irányuló kötelezettségéből
számos, a közúti közlekedés szabályaiba foglalt korlátozó
jellegű előírás megalkotásának szükségessége következik (ABH
1993, 507, 510–511.).
Az Alkotmány 54. § (1) bekezdése tekintetében az
Alkotmánybíróság a 351/B/2005. AB határozatában rámutatott
arra, hogy az állam az alkotmányos határok között szabadon
dönthet arról, hogy a közúti közlekedésben való részvétellel
kapcsolatban az életet, testi épséget, egészséget védelmező
milyen biztonsági szabályokat tart ésszerűnek bevezetni, ezek
közül melyek betartását látja ellenőrizhetőnek, illetőleg mely
szabályok végrehajtását látja célszerűnek. (ABH 2005, 1543,
1546–1547.)
Az „ítélt dolog” az Alkotmánybíróság gyakorlatában azt
jelenti, hogy ugyanazon jogszabályi rendelkezésre vonatkozóan
azonos okból vagy összefüggésben ismételten előterjesztett
indítvány elbírált kérdésnek minősül, mert az érdemi döntéssel
elbírált ügyben hozott határozat az Alkotmánybíróságot is köti.
Mindebből azonban az is következik, hogy amennyiben az újabb
indítványt más okból, a rendelkezésnek más alkotmányossági
összefüggésére történő hivatkozással, vagy tartalmilag más
rendelkezés megjelölésével terjesztik elő, az Alkotmánybíróság
az újabb indítvány érdemi vizsgálatába bocsátkozik. Az
elbírálásnál értelemszerűen felhasználja mindazokat az érveket
és megállapításokat, amelyek a tartalmi összefüggésbe hozható
korábbi döntésénél irányadók voltak (652/B/1997. AB határozat,
ABH 1997, 752, 754-755.; 441/D/2006. AB határozat, ABH 2007,
1980, 1982.).
A Mód. R. 7. § (1) bekezdése az indítványozó által kifogásolt
rendelkezést a KRESZ 48. § (4) bekezdésébe vezette be, amely –
ebben a formájában – még nem volt alkotmánybírósági eljárás
tárgya, ezért az indítvány nem ítélt dologra irányul.
Tekintettel azonban arra, hogy a módosítás a KRESZ biztonsági
övre vonatkozó szabályának tartalmát nem érintette, és az
indítványozó tartalmilag a 60/1993. (XI. 29.) AB határozatban
és a 351/B/2005. AB határozatban már elbírált kérdéseket veti
fel, az Alkotmánybíróság az ott kifejtettekre utalva az
indítványt – az Alkotmány 8. és 54. §-ai vonatkozásában –
elutasította.
2. Az indítványozó szerint a biztonsági öv használatára
vonatkozó szabályok sértik az Alkotmány szabadságot és
személyes biztonságot meghatározó 55. § (1) bekezdését.
A biztonsághoz való jog részben arra a jogállami elvre utal,
hogy személyes szabadságától nem lehet senkit önkényesen
megfosztani. A személyek biztonsága tehát a fizikai biztonságot
jelenti, vagyis a biztosítékot az őrizetbe vétellel vagy a
letartóztatással szemben. A személyes szabadságtól való
megfosztás egyrészt bűncselekmény szankciójaként jelenik meg,
másrészt pedig a szabadság korlátozásának az az esete, ami ezt
megelőzi, nevezetesen az őrizetbe vétel, illetve az előzetes
letartóztatás. Az Alkotmánynak az idézett rendelkezései a
magyar habeas corpus szabályozásának kiinduló pontjai.
Az Alkotmánybíróság megítélése szerint az indítvánnyal
támadott jogszabályhely, valamint az Alkotmány 55. § (1)
bekezdésében meghatározott jog között nem lelhető fel tartalmi
vsszefüggés, ezért az indítványt e vonatkozásban is
elutasította.
Dr. Lenkovics Barnabás Dr. Lévay Miklós
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Paczolay Péter
előadó alkotmánybíró
. |