A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság országos
népszavazás kitűzésére irányuló kezdeményezés aláírásgyűjtő
ívének hitelesítése tárgyában hozott határozata ellen
benyújtott kifogás alapján meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság 39/2010.
(I. 29.) OVB határozatát a jelen határozatban foglalt
indokolással helybenhagyja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
A választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a
továbbiakban: Ve.) 130. § (1) bekezdése alapján magánszemélyek
kifogást nyújtottak be az Alkotmánybírósághoz az Országos
Választási Bizottság (a továbbiakban: OVB) 39/2010. (I. 29.)
OVB határozata (a továbbiakban: OVBh.) ellen. Az OVB vitatott
határozatában megtagadta annak az országos népszavazási
kezdeményezésre irányuló aláírásgyűjtő ív mintapéldányának a
hitelesítését, amelyen a következő kérdés szerepelt:
„Egyetért-e azzal, hogy az Országgyűlés módosítsa az
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvényt oly módon,
hogy az Alkotmánybíróság székhelye ne Esztergomban, hanem
Székesfehérvárott legyen?”
Az OVB eljárása során vizsgálta, hogy a kezdeményezés megfelel-
e a Ve. 3. §-ában meghatározott alapelveknek, köztük a
jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás követelményének. Az
OVB határozatának indokolásában többek között megállapította,
hogy a kezdeményezők – a népszavazásra feltenni kívánt kérdés
súlyát, jelentőségét, hatását tekintve – nem a népszavazás
alkotmányos rendeltetésére, a közvetlen hatalomgyakorlás
kivételességére, az állam életében betöltött szerepére és
súlyára tekintettel jártak el, így nem a népszavazás
alkotmányos rendeltetésének megfelelően éltek népszavazáshoz
való jogukkal.
Az OVB határozatának indokolásában megállapította továbbá, hogy
a kezdeményezés nem felel meg az országos népszavazásról és
népi kezdeményezésről szóló 1998. évi III. törvény (a
továbbiakban: Nsztv.) 13. §-ának (1) bekezdésében foglalt
egyértelműségi feltételnek.
A kifogástevők álláspontja szerint az OVBh. jogszabálysértő.
Úgy vélik, az OVB megalapozatlanul hivatkozott az OVBh.-ban az
Nsztv. 10. §-ára és 13. §-ára, mivel az aláírásgyűjtő ív
mintapéldányán kizárólag egy kérdés szerepel, amely kérdés
érthető, egyértelmű, mind nyelvtani, mind jogalkotási, mind
pedig a „választópolgári megérthetőség” tekintetében. Mindezek
alapján az OVBh. megsemmisítését, és az OVB új eljárás
lefolytatására való kötelezését kérik az Alkotmánybíróságtól.
II.
Az Alkotmánybíróság határozatának meghozatala során a következő
jogszabályokat vette alapul:
1. Az Alkotmány indítvánnyal érintett rendelkezései:
„2. § (2) A Magyar Köztársaságban minden hatalom a népé, amely
a népszuverenitást választott képviselői útján, valamint
közvetlenül gyakorolja.”
„19. § (2) Az Országgyűlés a népszuverenitásból eredő jogait
gyakorolva biztosítja a társadalom alkotmányos rendjét,
meghatározza a kormányzás szervezetét, irányát és feltételeit.
(3) E jogkörében az Országgyűlés
a) megalkotja a Magyar Köztársaság Alkotmányát;
b) törvényeket alkot;”
„28/B. § (1) Országos népszavazás és népi kezdeményezés tárgya
az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdés lehet.”
„28/C. § (5) Nem lehet országos népszavazást tartani:
(...)
d) az Országgyűlés hatáskörébe tartozó személyi és
szervezetalakítási (-átalakítási, -megszüntetési) kérdésekről,”
2. Az Nsztv. rendelkezései:
„2. § Az aláírásgyűjtő ívek mintapéldányát az aláírásgyűjtés
megkezdése előtt – hitelesítés céljából – be kell nyújtani az
Országos Választási Bizottsághoz.”
„10. § Az Országos Választási Bizottság megtagadja az
aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha
a) a kérdés nem tartozik az Országgyűlés hatáskörébe,
b) a kérdésben nem lehet országos népszavazást tartani,
c) a kérdés megfogalmazása nem felel meg a törvényben foglalt
követelményeknek,
d) ugyanazon tartalmú kérdésben három éven belül eredményes
országos népszavazást tartottak,
e) az aláírásgyűjtő ív nem felel meg a választási eljárásról
szóló törvényben foglalt követelményeknek.”
3. A Ve. rendelkezései:
„77. § (2) A kifogásnak tartalmaznia kell
a) a jogszabálysértés megjelölését,
b) a jogszabálysértés bizonyítékait,
c) a kifogás benyújtójának nevét, lakcímét (székhelyét) és – ha
a lakcímétől (székhelyétől) eltér – postai értesítési címét,”
„117. § (1) Az Országos Választási Bizottság a jogszabályi
feltételeknek megfelelő aláírásgyűjtő ívet, illetőleg kérdést a
benyújtástól számított harminc napon belül hitelesíti.”
„130. § (1) Az Országos Választási Bizottságnak az
aláírásgyűjtő ív, illetőleg a konkrét kérdés hitelesítésével
kapcsolatos döntése elleni kifogást a határozat közzétételét
követő tizenöt napon belül lehet – az Alkotmánybírósághoz
címezve – az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani.
(...)
(3) Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el. Az
Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság, illetőleg az
Országgyűlés határozatát helybenhagyja, vagy azt megsemmisíti,
és az Országos Választási Bizottságot, illetőleg az
Országgyűlést új eljárásra utasítja.”
III.
A kifogás nem megalapozott.
1. Az Alkotmánybíróság hatáskörét a jelen ügyben az
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 1. § h)
pontja alapján a Ve. 130. §-a határozza meg. Az
Alkotmánybíróság eljárása ebben a hatáskörben jogorvoslati
természetű. Az Alkotmánybíróság az OVB határozatában, valamint
a kifogásban foglaltak alapján azt vizsgálja, hogy az OVB az
aláírásgyűjtő ív hitelesítésének megtagadása során az
Alkotmánynak és az irányadó törvényeknek megfelelően járt-e el
[63/2002. (XII. 3.) AB határozat, ABH 2002, 342, 344.]. Az
Alkotmánybíróság feladatát e hatáskörben eljárva is alkotmányos
jogállásával és rendeltetésével összhangban látja el [25/1999.
(VII. 7.) AB határozat, ABH 1999, 251, 256.].
2. Az Alkotmánybíróság a kifogás elbírálása során a
következőket állapította meg.
Az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdésének d) pontja kizárja a
népszavazás tartását a kezdeményezők által népszavazásra
feltenni kívánt kérdésben. Az Alkotmány említett rendelkezése
alapján nem lehet népszavazást tartani az Országgyűlés
hatáskörébe tartozó személyi és szervezetalakítási (-
átalakítási, -megszüntetési) kérdésekről.
Az Alkotmánybíróság 25/2004. (VII. 7.) AB határozatában már
értelmezte az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdés d) pontját. E
határozatában rámutatott: „Az Országgyűlés döntési jogkörébe
tartozó szervezetalakító kérdésekről az Országgyűlés számos
formában és minőségében dönthet. Alkotmányozó hatalomként az
Alkotmányban szereplő állami szervtípusokat is alakíthatja,
törvényhozóként az alkotmányban nem szereplő kérdésekben
szabályozhat az Alkotmány keretei között. Szerveket hozhat
létre, szüntethet meg, alakíthat át, de határozati formában is
hozhat egyes – pl. a saját belső szervezetére vonatkozó –
szervezetalakító döntéseket. Az Országgyűlés alkotmányozóként
és törvényhozóként is szabályozhatja a saját létrejötte,
működése szabályait. (...) Az OVB-nek, illetve az
Alkotmánybíróságnak ezért esetről esetre kell eldöntenie, hogy
a népszavazást kezdeményező által megfogalmazott kérdés az
Országgyűlés hatáskörébe tartozó szervezetalakítási kérdés-e.”
(ABH 2004, 380, 385.)
Az Alkotmánybíróság ezen határozatából kitűnően valamely
konkrét szerv vagy szervtípus létrehozására, átalakítására,
illetőleg megszüntetésére irányuló kérdés minősíthető olyan
szervezetalakítási kérdésnek, amelyre a népszavazás
elrendelésének tilalma kiterjed. [106/2008. (IX. 18.) AB
határozat, ABH 2008, 869, 874.]
A jelen eljárásban vizsgált kérdés alapján a
választópolgároknak olyan törvénymódosításról kellene állást
foglalniuk, amely megváltoztatná az Alkotmánybíróság
székhelyét. A székhely meghatározása, illetve megváltoztatása
szervezetalakítási (-átalakítási) kérdésnek minősül. Az
Alkotmánybíróság ennek megfelelően megállapította, hogy az
államszervezeti döntés, így az Alkotmánybíróság székhelyére
vonatkozó törvényi szabályozás is az Alkotmány 28/C. § (5)
bekezdés d) pontjának hatálya alá tartozó kérdés, ezért
népszavazás tárgyát nem képezheti.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság az eljárása alapjául
szolgáló kifogást nem találta megalapozottnak, azért az OVBh.-t
a jelen határozatban foglalt indokolással jóváhagyta.
Az Alkotmánybíróság a határozat közzétételét az OVB
határozatának a Magyar Közlönyben való megjelenésére
tekintettel rendelte el.
Dr. Paczolay Péter
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Balogh Elemér Dr. Bragyova András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Holló András Dr. Kiss László
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kovács Péter Dr. Lenkovics Barnabás
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lévay Miklós Dr. Trócsányi László
előadó alkotmánybíró alkotmánybíró
. |