Hungarian
Ügyszám:
.
1063/B/1991
Előadó alkotmánybíró: Kilényi Géza Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 28/1995. (V. 19.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1995/138
.
A döntés kelte: Budapest, 05/15/1995
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az  Alkotmánybíróság  jogszabály  alkotmányellenességének
    vizsgálatára  benyújtott  indítvány  alapján  meghozta  a
    következő

                          határozatot :

    Az Alkotmánybíróság megállapítja : alkotmányellenes, ha a
    törvény nem  korlátozza hatékony garanciával a végrehajtó
    hatalomnak  azt   a  felhatalmazását,  hogy  a  bíróságok
    számára az Országgyűlés által megállapított költségvetési
    előirányzatot átcsoportosítsa.

    Mivel az  1995. költségvetési  évben ilyen  garancia  nem
    érvényesül,  az   Alkotmánybíróság  az  államháztartásról
    szóló 1992.  évi XXXVIII.  törvény 39.  §-ában a Kormány,
    illetőleg annak  tagja  számára  adott  felhatalmazást  a
    Magyar Köztársaság 1995. évi költségvetéséről szóló 1994.
    évi CIV.  törvény 1. számú melléklete XII. fejezetének 2.
    címére kiterjedő  érvénnyel  e  határozat  kihirdetésének
    napjával megsemmisíti.

    Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
    közzéteszi.
                              Indokolás

                                 I.

      1. Az  indítványozó szerint  az a  szabályozás,  amelynek
      értelmében  a   Magyar  Köztársaság   1991.  évi   állami
      költségvetéséről és az államháztartás vitelének 1991. évi
      szabályairól   szóló   1990.   évi   CIV.   törvény   ( a
      továbbiakban : Kvtv1 ) 1. számú mellékletében a bíróságok
      nem alkotnak  külön  költségvetési  fejezetet,  hanem  az
      Igazságügyi Minisztérium  fejezetbe  tartoznak,  sérti  a
      hatalmi  ágak   elválasztásának  -  ezáltal  a  bíróságok
      függetlenségének - alkotmányos elvét, különös figyelemmel
      arra  is,   hogy  a   fejezeten  belül  a  címek  közötti
      átcsoportosítás jogát  a Kormány  átengedheti  a  fejezet
      irányításáért        felelősnek,         tehát         az
      igazságügyminiszternek. Az  indítványozó a  fejezetrendet
      meghatározó      rendelkezés      alkotmányellenességének
      megállapítását és "kiküszöbölését" kérte.

      2. A  Kvtv1 1.  számú melléklete  az I-XXVI.  fejezetében
      részletezte az  állami költségvetés  1991. évi kiadásait.
      Az Igazságügyi Minisztériumról szóló XII. fejezeten belül
      a  2.   cím  tartalmazta   a  bíróságok  kiemelt  kiadási
      előirányzatait :  a béralap  (1), a társadalombiztosítási
      járulék (2),  a dologi  kiadások (3)  megjelöléssel. A 6.
      cím szerint  az "Ágazati és célfeladatokhoz" tartozott az
      1. alatti  alcímben felvett "Előmeneteli- és bérrendszer"
      kiadási előirányzata.

      A  Kvtv1  -  az  indítványozott  vizsgálattal  összefüggő
      körben,   az    1991.   évi   költségvetés   végrehajtása
      tekintetében   -   meghatározott   feladat   teljesítését
      szolgáló jogszabály,  ezért a  feladat megvalósítása - az
      éves költségvetés  teljesítése  -  után  időbeli  hatálya
      megszűnt.

      Tekintettel azonban arra, hogy az indítvány elbírálásakor
      hatályos  költségvetési  törvény,  a  Magyar  Köztársaság
      1995. évi  költségvetéséről szóló  1994. évi CIV. törvény
      ( a  továbbiakban  :  Kvtv2 ) ,  és  ennek  a  3.  §  (1)
      bekezdésében   meghatározott    1.    számú    melléklete
      "Bíróságok"-ra     változatlanul      az     "Igazságügyi
      Minisztérium" fejezetben  tartalmaz  rendelkezéseket,  az
      Alkotmánybíróság az  indítványt az utóbbi jogszabály ezen
      rendelkezéseire kiterjedtnek  tekintette és  ezt vonta az
      alkotmányossági vizsgálat körébe.

                                 II.

      Az indítványnak  az a  része, amelyben  az indítványozó a
      hatályos költségvetési  törvény ( Kvtv2 )  egyik részének
      megsemmisítését kérte, nem megalapozott.

      1. Az  Alkotmány 19. § (3) bekezdés d ) pontja értelmében
      az  állami   költségvetés  jóváhagyása   az  Országgyűlés
      jogkörébe tartozik.

      Az állami  pénzügyekről szóló 1979. évi II. törvénynek az
      indítvány    benyújtásakor     hatályban    volt    egyes
      rendelkezéseit  az   államháztartásról  szóló  1992.  évi
      XXXVIII. törvény ( Áht ) 127. § a ) pontja hatályon kívül
      helyezte, de  az Áht  28. §-a  - az  Alkotmány 19.  § (3)
      bekezdés  d )   pontjának  megfelelően   -  változatlanul
      kimondja,  hogy   a  központi  költségvetésről  és  annak
      végrehajtásáról az Országgyűlés alkot törvényt.

      Az Alkotmány  35. §  (1) bekezdés  b ) pontja  szerint  a
      Kormány biztosítja a törvények végrehajtását, az e ) pont
      szerint  a  Kormány  gondoskodik  a  társadalmi-gazdasági
      tervek megvalósulásáról.

      Az Áht  37. §-a szerint a Kormány felelős a költségvetési
      törvény végrehajtásáért.

      2. Az Áht 30. §-a értelmében a költségvetési törvényben a
      bevételeket és  kiadásokat fejezetenként  és címenként az
      Országgyűlés határozza meg.

      A kiadási  címeken belül  elkülönítetten az  Országgyűlés
      határozza    meg     a     személyi     juttatások,     a
      társadalombiztosítási  járulék,   a  dologi  kiadások,  a
      pénzeszközátadás,  az   egyéb  támogatás,  az  ellátottak
      pénzbeli juttatásai,  a felhalmozási kiadások, a fejezeti
      kezelésű speciális  támogatások, a  célfeladat, illetve a
      kiemelt jelentőségű  kormányzati beruházási és felújítási
      előirányzatokat ( 30.  § (1)  bek. , 23. § (3) bek. ) . A
      24. § (3) bekezdése szerint ezek az előirányzatok csak az
      adott célra használhatók fel.

      Az Áht  39. §  kimondja, hogy  a fejezeten  belül a címek
      között átcsoportosítást  - meghatározott kivételekkel - a
      Kormány engedélyezhet.  A Kormány e jogát - jogszabályban
      meghatározott módon - átengedheti a fejezet irányításáért
      felelősnek.

      3. Az  Országgyűlésnek  az  a  jogköre,  hogy  törvényben
      állapítsa meg az állami költségvetést, valamennyi hatalmi
      ágra kiterjed.  Hasonlóképpen általános érvényű a Kormány
      felelőssége is  a költségvetési  törvény végrehajtásáért.
      Noha  az  Alkotmánybíróság  már  1990-ben  kimondta  :  a
      hatalmi   ágak    elválasztásának    elve    "a    magyar
      államszervezet  legfontosabb   szervezeti   és   működési
      alapelve" ( 31/1990. ( XII. 18. ) AB határozat, ABK 1990.
      136. ,  137. ) ,  sem ebből,  sem az  Alkotmány  egyetlen
      rendelkezéséből  nem   következik,  hogy  a  költségvetés
      fejezeti tagozódásának is mechanikusan az említett elvhez
      kell   igazodnia.    Nem    kizárólag    az    tekinthető
      alkotmányosnak,  ha  az  állami  költségvetésen  belül  a
      bíróságok önálló  fejezetet alkotnak.  Nem  szükségképpen
      alkotmányellenes tehát  az sem,  hogy az 1995. évi állami
      költségvetésben a  Legfelsőbb Bíróság  önálló  fejezetben
      szerepel, míg  az összes  többi  bíróság  az  Igazságügyi
      Minisztérium költségvetési  fejezetén  belül  "Bíróságok"
      elnevezésű címet alkot.

      Alkotmányossági szempontból nem a költségvetés szerkezeti
      tagolása  a  döntő,  hanem  az,  hogy  a  törvény  miként
      biztosítja a bíróságok - mint önálló hatalmi ág - számára
      a végrehajtó  hatalommal szembeni  védettséget.  Az  erre
      irányuló  garancia-fajták  részben  az  Áht-ben,  részben
      külön törvényben  lelhetők fel. Az Alkotmánybíróság ezzel
      kapcsolatban - a teljesség igénye nélkül - a következőkre
      mutat rá :

      a/  Az  Áht  39.  §-a  értelmében  meghatározott  kivétel
      szerint  nem  illeti  meg  a  Kormányt  a  címek  közötti
      átcsoportosítás   engedélyezésének    joga   ama    címek
      tekintetében, amelyek  módosítására  vonatkozó  jogot  az
      Országgyűlés a  költségvetési törvényben magának tartotta
      fenn. Ez  azért hatékony garancia, mert az érintett címek
      vonatkozásában nem  csupán a  költségvetés megállapítása,
      hanem annak  módosítása is  az  Országgyűlés  kizárólagos
      hatáskörébe tartozik,  a Kormány  saját hatáskörében  nem
      csoportosíthat    át,     legfeljebb    erre     irányuló
      előterjesztést tehet az Országgyűlésnek.

      Az 1994. évi CIV. törvény ( Kvtv2 ) 40. §-ának (1) és (2)
      bekezdése  összesen  10  cím,  alcím,  illetőleg  kiemelt
      előirányzat módosításának  jogát utalta  az  Országgyűlés
      kizárólagos hatáskörébe.  A "Bíróságok"  cím nem tartozik
      ebbe a felsorolásba.

      b/  Más  jellegű  garanciát  teremt  az  Alkotmánybíróság
      számára az  1989. évi  XXXII. törvény. Noha e törvény nem
      mondja ki,  hogy az Alkotmánybíróság önálló költségvetési
      fejezet,   úgy   rendelkezik   :   "az   Alkotmánybíróság
      megállapítja  saját  költségvetését,  amelyet  az  állami
      költségvetés részeként jóváhagyás céljából előterjeszt az
      Országgyűlésnek". Az idézett rendelkezésnek az a lényege,
      hogy  az  Alkotmánybíróság  a  költségvetés  előkészítési
      szakaszában  kapott   hatékony  garanciát   a  végrehajtó
      hatalommal   szemben    :   bár    az    Alkotmánybíróság
      költségvetése része  az  állami  költségvetésnek,  sem  a
      pénzügyminiszter,   sem    a   Kormány    nem    jogosult
      megváltoztatni  az   Alkotmánybíróság  által  kidolgozott
      tervezetet,   legfeljebb    az   Országgyűlésnek    tehet
      javaslatot erre  nézve. ( Az  már a költségvetési törvény
      fejezeti tagolásából folyik, hogy a Kormánynak az Áht 39.
      §-ában meghatározott  felhatalmazása  nem  terjed  ki  az
      Országgyűlés   által    az    Alkotmánybíróság    számára
      megállapított          költségvetési          előirányzat
      megváltoztatására. )

      c/ Ennél  lényegesen kisebb  értékű  garanciát  kapott  a
      bírói hatalmi ág azáltal, hogy a bíróságokról szóló 1972.
      évi IV.  törvény 51/C.  §-ának (2) bekezdése kimondotta :
      az Országos  Bírói Tanács  egyetértése szükséges  egyebek
      között   a    bíróságok   éves   költségvetési   tervének
      előterjesztéséhez. A  garancia csekély hatékonysága abból
      ered, hogy

      -   az    egyetértési   jog   csupán   "a   fejezetgazda"
      igazságügyminisztert köti,  de már  a pénzügyminiszter az
      Áht 48.  §-ának a/  pontjában meghatározott  "előkészítő-
      koordináló tevékenysége" során eltérhet az Országos Bírói
      Tanács egyetértésével kialakított számoktól, s az eltérés
      lehetősége   még   inkább   adott   a   törvényjavaslatot
      előterjesztő Kormány esetében;

      - de  még ha  a végrehajtó hatalom utóbb említett szervei
      tiszteletben tartanák is a bírói hatalmi ág önkormányzati
      testületének állásfoglalását,  az  ehhez  való  kötöttség
      mindenképpen véget  ér az  Országgyűlés által  elfogadott
      költségvetési törvény  kihirdetése napján. Ettől a naptól
      kezdve  ugyanis   hatályba  lép   az   Áht   39.   §-ában
      meghatározott felhatalmazás, s annak alapján - amennyiben
      a költségvetési cím módosításának jogát az Országgyűlés a
      költségvetési törvényben nem tartotta fenn önmaga számára
      - a  Kormány, illetőleg  annak átruházott  jogkörében  az
      igazságügy-miniszter nem  csupán  egyetértéshez,  de  még
      véleményezéshez sem  kötött módon  csoportosíthatja át  a
      "Bíróságok"  cím   költségvetési  előirányzatait.   Ez  a
      rendkívül széleskörű  átcsoportosítási jog  nem csupán  a
      bíróságok  szempontjából   aggályos,   de   a   parlament
      költségvetés-megállapítási    jogkörét    is    fölöttébb
      formálissá teszi, hiszen még annak sincs akadálya, hogy a
      törvényhozás által  egyik nap  megállapított  összeget  a
      végrehajtó hatalom akár másnap a felére csökkentse.

      Az állami  költségvetés egy  naptári  évre  szól.  Ez  az
      időtartam  elég  hosszú  ahhoz,  hogy  közben  -  akár  a
      nemzetközi gazdasági kapcsolatokban, akár az ország belső
      gazdasági életében  - jelentős  változások  következzenek
      be,  amelyek   indokolttá  tehetik   akár  az  elfogadott
      költségvetésen    belüli     átcsoportosításokat,    akár
      pótköltségvetés   kidolgozását.    Éppen   ezért   az   a
      felhatalmazás, amelyet  az Áht  39. §-a  adott a Kormány,
      illetőleg a  Kormány egyes  tagjai számára  egyrészt  nem
      alkotmányellenes,  másrészt  az  államszervezet  normális
      működése szempontjából indokolt.

      Az átcsoportosítási  jog mindaddig  általában nem vet fel
      alkotmányossági problémát, amíg annak gyakorlása megmarad
      a széles  értelemben vett végrehajtó hatalom szférájában.
      A problémák  ott kezdődnek,  amikor a  végrehajtó hatalom
      részére  biztosított   átcsoportosítási   jog   -   amely
      végeredményét   tekintve   az   Országgyűlés   döntésének
      korrekcióját jelenti - valamely más hatalmi ágat érint. A
      hatalmi ágak  elválasztásának elve  ugyanis  nem  pusztán
      annyit jelent, hogy az egyik hatalmi ág nem vonhatja el a
      másik  jogosítványait,   hanem  azt   is  jelenti   :   a
      demokratikus jogállamban  korlátlan  és  korlátozhatatlan
      hatalom nincs,  s ennek  érdekében bizonyos  hatalmi ágak
      szükségképpen    korlátozzák     más     hatalmi     ágak
      jogosítványait. Az  Alkotmánybíróság pl.  - az  Alkotmány
      31/A.  §-ának   (5)  és  (6)  bekezdésében,  továbbá  IV.
      fejezetében meghatározott  jogosítványai révén  - mind  a
      törvényhozó,  mind   a  végrehajtó   hatalom,  továbbá  a
      köztársasági   elnök   és   az   önkormányzatok   hatalmi
      jogosítványainak korlátjaként jelenik meg.

      Hasonlóképpen a bíróságok tevékenysége - az Alkotmány 50.
      §-ának  (2)   bekezdésére  figyelemmel  -  korlátok  közé
      szorítja  a   végrehajtó  hatalom  működését.  Szervezet-
      szociológiai szempontból  tehát a  végrehajtó hatalom nem
      feltétlenül abban  érdekelt,  hogy  az  Alkotmánybíróság,
      illetőleg a bíróságok minél nagyobb hatékonysággal lássák
      el feladataikat.  Mivel azonban az utóbb említett szervek
      a jogállamiság  fontos letéteményesei,  a törvényhozásnak
      hatékony  garanciát   kell  kiépítenie  annak  megelőzése
      céljából,  hogy   a  végrehajtó  hatalom  a  költségvetés
      végrehajtásának   keretei    között   olyan    széleskörű
      felhatalmazást  kapjon,   amely  szélsőséges   esetben  e
      szervek   anyagi    ellehetetlenülését    és    működésük
      megbénulását      vagy      eljárásaik      időtartamának
      elviselhetetlen mértékű  meghosszabbodását idézi  elő.  A
      jogállam  fogalmához   ugyanis  nem  csupán  a  jogállami
      intézményrendszer   formális   kiépítése,   hanem   annak
      normális működtetése - s az ehhez szükséges költségvetési
      eszközök rendelkezésre bocsátása - is hozzátartozik.

      Az Alkotmánybíróság már több határozatában foglalkozott a
      költségvetési    jog     alkotmányossági     garanciáinak
      kérdésével.   A    testület   47/1994.   ( X. 21. )    AB
      határozatában  ( ABH  1994.  281.  ,  284.  )  több  elvi
      jelentőségű - és a jelen ügyre is értelemszerűen irányadó
      - elvi megállapítást tett. Mindenekelőtt megállapította :
      önmagában véve  az nem  alkotmányellenes, hogy  a  Magyar
      Rádió és  a Magyar  Televízió  költségvetése  nem  önálló
      költségvetési  fejezet,   hanem   a   "Miniszterelnökség"
      költségvetési    fejezet     része.     Ugyanakkor     az
      Alkotmánybíróság  arra   is  rámutatott   :  "nem  csupán
      szimbolikus jelentősége  van annak,  hogy valamely  szerv
      önálló  fejezetként,   vagy  valamely   fejezeten  belüli
      címként szerepel.  A költségvetési  törvényben foglalt, a
      törvényhozási     folyamat     demokratikus     garanciái
      érvényesülésével        kialakított         előirányzatok
      megváltoztatási jogát  tekintve alkotmányos  jelentőséget
      nyerhet, hogy  vajon a  módosításoknál is érvényesülnek-e
      ezek   a   garanciák".   Az   Alkotmánybíróság   arra   a
      következtetésre  jutott,  hogy  a  költségvetési  törvény
      kifogásolt rendelkezései  alapján a  Kormány rendelkezési
      jogot  kapott  a  Magyar  Rádió  és  a  Magyar  Televízió
      közszolgálati  feladatai   ellátásához  szükséges  anyagi
      eszközei  felett,   amely   az   Alkotmánybíróság   által
      megkövetelt garanciák  hiányában magában  rejti  annak  a
      lehetőségét, hogy  a műsorkínálat  tartalmára  legalábbis
      közvetett befolyást  gyakorolhasson.  Eme  megállapításon
      nyugszik a  határozat rendelkező  részének az  a mondata,
      amely szerint  "alkotmányellenes  a  Magyar  Rádió  és  a
      Magyar Televízió költségvetési előirányzatának a VII.

      Miniszterelnökség fejezeten  belül a  31. és  32.  címben
      akként való  elhelyezése,  hogy  a  törvény  egyszersmind
      előirányzat-módosítási jogot  biztosít a Kormány kijelölt
      tagjának. "

      Az Alkotmánybíróság 57/1994. ( XI. 17. ) AB határozatában
      ( ABH 1994. 316. , 324. ) elvi jelentőséggel mutatott rá,
      hogy a  költségvetési  év  tartama  alatt  nem  csupán  a
      végrehajtó hatalom,  de még az Országgyűlés költségvetés-
      módosítási jogköre  sem korlátlan. A határozat értelmében
      "a  költségvetési   gazdálkodásnak  az   a  jogbiztonsági
      minimum-követelménye, hogy  az állam  a költségvetési  év
      tartama alatt  ellentételezés nélkül, az önkormányzatokra
      hátrányos  módon  ne  változtassa  meg  az  önkormányzati
      költségvetések forrásszerkezetét,  így egyebek  között  a
      szabadon  felhasználható   bevételeket  ne  minősítse  át
      célhoz kötött bevételekké, illetőleg a korábban is célhoz
      kötött bevételek felhasználási céljait ne szűkítse. "

      Az Alkotmánybíróság  - egészen  más  összefüggésben  :  a
      bírói  függetlenség  aspektusából  -  több  határozatában
      foglalkozott a  végrehajtó hatalmat,  s ezen  belül is az
      igazságügyminisztert a  bíróságok és a bírák tekintetében
      megillető egyes jogkörökkel. A testület 45/1994. ( X.21.)
      AB  határozatában   ( ABH 1994. 254. ) megállapította : a
      bírói függetlenség alkotmányos alapelvével ellentétes, ha
      a bírák  részére a  Kormány bármely tagja a bírói hatalmi
      ág érdemi  közrehatása  nélkül  kitüntetést  adományozhat
      vagy kitüntetés adományozására tehet előterjesztést.

      A jelen ügy alapjául szolgáló indítvány elemzése során az
      Alkotmánybíróság  arra   a  következtetésre  jutott  :  a
      bíróságok  költségvetési  előirányzatának  módosítása  az
      egész bírói  hatalmi ág  - és  közvetve a  jogállamiság -
      szempontjából sokkal  nagyobb jelentőségű kérdés, mint az
      egyes bírák  számára történő  kitüntetés-adományozás.  Ha
      tehát az  utóbbinál indokolt  volt garanciát  beépíteni a
      végrehajtó hatalom  és a  bírói hatalmi ág viszonyába, ez
      az igény  hatványozott mértékben  merül fel  a  bíróságok
      működésének anyagi  feltételeit meghatározó költségvetési
      előirányzatok    módosításánál.    Az    Alkotmánybíróság
      megállapítja :  a bíróságok  a költségvetés  végrehajtása
      során legalább  olyan hatékonyságú  garanciára tarthatnak
      számot  a   végrehajtó   hatalommal   szemben,   mint   a
      közszolgálati médiumok.  Ebből eredően alkotmányellenes a
      végrehajtó  hatalom   korlátlan  -  törvényi  garanciával
      korlátok  közé   nem  szorított   -   felhatalmazása   az
      Országgyűlés  által  a  bíróságok  számára  megállapított
      költségvetési előirányzat átcsoportosítására.

      Az  alkotmányellenes   helyzet  felszámolása   az   1996.
      költségvetési évtől  kezdődően többféle módon lehetséges.
      Az Országgyűlés  megteheti, hogy  az éves költségvetésről
      szóló törvényben önmaga számára tartja fenn a "Bíróságok"
      cím  előirányzatát   érintő  átcsoportosítás   jogát.   A
      törvényhozónak az  is jogában  áll, hogy - a bíróságokról
      szóló törvény módosítása útján - az Országos Bírói Tanács
      egyetértési jogát  kiterjessze a "Bíróságok" címet érintő
      átcsoportosításra  is.   De   alkotmányosan   elfogadható
      garancia lehet  a költségvetés  szerkezetének  ( fejezeti
      tagolásának ) átalakítása is.

      Az Alkotmánybíróság  -  a  jogbiztonság  és  a  bíróságok
      működőképességének megőrzése érdekében - nem semmisítette
      meg a  költségvetési törvénynek  a bíróságokra  vonatkozó
      rendelkezéseit.  Avégett   azonban,  hogy   már  a  folyó
      költségvetési év  hátralévő részében  se maradjon fenn az
      alkotmányellenes   helyzet,    az   Alkotmánybíróság    -
      halasztást nem tűrő intézkedésként - a rendelkező részben
      foglaltak  szerint  határozott.  Mivel  a  soronkövetkező
      költségvetési  évekre  nézve  az  Alkotmánybíróság  által
      megkívánt garancia kialakítása többféleképpen lehetséges,
      az Országgyűlés  mérlegelési jogkörébe  tartozik a  szóba
      jöhető jogi  szabályozási  módok  közötti  választás.

      Az Alkotmánybíróság  a  törvényhozás  ezzel   kapcsolatos
      jogkörét   tehát    -   saját   alkotmányos   helyzetének
      megfelelően -  nem vonta  el, s  ezért nem foglalt állást
      abban a  kérdésben  :  a  költségvetési  törvény  keretei
      között, avagy  a bíróságokról  szóló törvényben  kerüljön
      sor   a   hosszabb   távra   szóló   megfelelő   garancia
      megteremtésére.
                           Dr. Sólyom László ,
                       az Alkotmánybíróság elnöke

                             Dr. Ádám Antal
                              alkotmánybíró

                             Dr. Kilényi Géza
                           előadó alkotmánybíró

                   Dr. Lábady Tamás  Dr. Schmidt Péter
                     alkotmánybíró     alkotmánybíró

               Dr. Szabó András      Dr. Tersztyánszky Ödön
                  alkotmánybíró          alkotmánybíró

                 Dr. Vörös Imre      Dr. Zlinszky János
                  alkotmánybíró         alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        28/1995. (V. 19.)
        Date of the decision:
        .
        05/15/1995
        .
        .