A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
vizsgálatára benyújtott indítvány alapján meghozta a
következő
határozatot :
Az Alkotmánybíróság megállapítja : alkotmányellenes, ha a
törvény nem korlátozza hatékony garanciával a végrehajtó
hatalomnak azt a felhatalmazását, hogy a bíróságok
számára az Országgyűlés által megállapított költségvetési
előirányzatot átcsoportosítsa.
Mivel az 1995. költségvetési évben ilyen garancia nem
érvényesül, az Alkotmánybíróság az államháztartásról
szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 39. §-ában a Kormány,
illetőleg annak tagja számára adott felhatalmazást a
Magyar Köztársaság 1995. évi költségvetéséről szóló 1994.
évi CIV. törvény 1. számú melléklete XII. fejezetének 2.
címére kiterjedő érvénnyel e határozat kihirdetésének
napjával megsemmisíti.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
1. Az indítványozó szerint az a szabályozás, amelynek
értelmében a Magyar Köztársaság 1991. évi állami
költségvetéséről és az államháztartás vitelének 1991. évi
szabályairól szóló 1990. évi CIV. törvény ( a
továbbiakban : Kvtv1 ) 1. számú mellékletében a bíróságok
nem alkotnak külön költségvetési fejezetet, hanem az
Igazságügyi Minisztérium fejezetbe tartoznak, sérti a
hatalmi ágak elválasztásának - ezáltal a bíróságok
függetlenségének - alkotmányos elvét, különös figyelemmel
arra is, hogy a fejezeten belül a címek közötti
átcsoportosítás jogát a Kormány átengedheti a fejezet
irányításáért felelősnek, tehát az
igazságügyminiszternek. Az indítványozó a fejezetrendet
meghatározó rendelkezés alkotmányellenességének
megállapítását és "kiküszöbölését" kérte.
2. A Kvtv1 1. számú melléklete az I-XXVI. fejezetében
részletezte az állami költségvetés 1991. évi kiadásait.
Az Igazságügyi Minisztériumról szóló XII. fejezeten belül
a 2. cím tartalmazta a bíróságok kiemelt kiadási
előirányzatait : a béralap (1), a társadalombiztosítási
járulék (2), a dologi kiadások (3) megjelöléssel. A 6.
cím szerint az "Ágazati és célfeladatokhoz" tartozott az
1. alatti alcímben felvett "Előmeneteli- és bérrendszer"
kiadási előirányzata.
A Kvtv1 - az indítványozott vizsgálattal összefüggő
körben, az 1991. évi költségvetés végrehajtása
tekintetében - meghatározott feladat teljesítését
szolgáló jogszabály, ezért a feladat megvalósítása - az
éves költségvetés teljesítése - után időbeli hatálya
megszűnt.
Tekintettel azonban arra, hogy az indítvány elbírálásakor
hatályos költségvetési törvény, a Magyar Köztársaság
1995. évi költségvetéséről szóló 1994. évi CIV. törvény
( a továbbiakban : Kvtv2 ) , és ennek a 3. § (1)
bekezdésében meghatározott 1. számú melléklete
"Bíróságok"-ra változatlanul az "Igazságügyi
Minisztérium" fejezetben tartalmaz rendelkezéseket, az
Alkotmánybíróság az indítványt az utóbbi jogszabály ezen
rendelkezéseire kiterjedtnek tekintette és ezt vonta az
alkotmányossági vizsgálat körébe.
II.
Az indítványnak az a része, amelyben az indítványozó a
hatályos költségvetési törvény ( Kvtv2 ) egyik részének
megsemmisítését kérte, nem megalapozott.
1. Az Alkotmány 19. § (3) bekezdés d ) pontja értelmében
az állami költségvetés jóváhagyása az Országgyűlés
jogkörébe tartozik.
Az állami pénzügyekről szóló 1979. évi II. törvénynek az
indítvány benyújtásakor hatályban volt egyes
rendelkezéseit az államháztartásról szóló 1992. évi
XXXVIII. törvény ( Áht ) 127. § a ) pontja hatályon kívül
helyezte, de az Áht 28. §-a - az Alkotmány 19. § (3)
bekezdés d ) pontjának megfelelően - változatlanul
kimondja, hogy a központi költségvetésről és annak
végrehajtásáról az Országgyűlés alkot törvényt.
Az Alkotmány 35. § (1) bekezdés b ) pontja szerint a
Kormány biztosítja a törvények végrehajtását, az e ) pont
szerint a Kormány gondoskodik a társadalmi-gazdasági
tervek megvalósulásáról.
Az Áht 37. §-a szerint a Kormány felelős a költségvetési
törvény végrehajtásáért.
2. Az Áht 30. §-a értelmében a költségvetési törvényben a
bevételeket és kiadásokat fejezetenként és címenként az
Országgyűlés határozza meg.
A kiadási címeken belül elkülönítetten az Országgyűlés
határozza meg a személyi juttatások, a
társadalombiztosítási járulék, a dologi kiadások, a
pénzeszközátadás, az egyéb támogatás, az ellátottak
pénzbeli juttatásai, a felhalmozási kiadások, a fejezeti
kezelésű speciális támogatások, a célfeladat, illetve a
kiemelt jelentőségű kormányzati beruházási és felújítási
előirányzatokat ( 30. § (1) bek. , 23. § (3) bek. ) . A
24. § (3) bekezdése szerint ezek az előirányzatok csak az
adott célra használhatók fel.
Az Áht 39. § kimondja, hogy a fejezeten belül a címek
között átcsoportosítást - meghatározott kivételekkel - a
Kormány engedélyezhet. A Kormány e jogát - jogszabályban
meghatározott módon - átengedheti a fejezet irányításáért
felelősnek.
3. Az Országgyűlésnek az a jogköre, hogy törvényben
állapítsa meg az állami költségvetést, valamennyi hatalmi
ágra kiterjed. Hasonlóképpen általános érvényű a Kormány
felelőssége is a költségvetési törvény végrehajtásáért.
Noha az Alkotmánybíróság már 1990-ben kimondta : a
hatalmi ágak elválasztásának elve "a magyar
államszervezet legfontosabb szervezeti és működési
alapelve" ( 31/1990. ( XII. 18. ) AB határozat, ABK 1990.
136. , 137. ) , sem ebből, sem az Alkotmány egyetlen
rendelkezéséből nem következik, hogy a költségvetés
fejezeti tagozódásának is mechanikusan az említett elvhez
kell igazodnia. Nem kizárólag az tekinthető
alkotmányosnak, ha az állami költségvetésen belül a
bíróságok önálló fejezetet alkotnak. Nem szükségképpen
alkotmányellenes tehát az sem, hogy az 1995. évi állami
költségvetésben a Legfelsőbb Bíróság önálló fejezetben
szerepel, míg az összes többi bíróság az Igazságügyi
Minisztérium költségvetési fejezetén belül "Bíróságok"
elnevezésű címet alkot.
Alkotmányossági szempontból nem a költségvetés szerkezeti
tagolása a döntő, hanem az, hogy a törvény miként
biztosítja a bíróságok - mint önálló hatalmi ág - számára
a végrehajtó hatalommal szembeni védettséget. Az erre
irányuló garancia-fajták részben az Áht-ben, részben
külön törvényben lelhetők fel. Az Alkotmánybíróság ezzel
kapcsolatban - a teljesség igénye nélkül - a következőkre
mutat rá :
a/ Az Áht 39. §-a értelmében meghatározott kivétel
szerint nem illeti meg a Kormányt a címek közötti
átcsoportosítás engedélyezésének joga ama címek
tekintetében, amelyek módosítására vonatkozó jogot az
Országgyűlés a költségvetési törvényben magának tartotta
fenn. Ez azért hatékony garancia, mert az érintett címek
vonatkozásában nem csupán a költségvetés megállapítása,
hanem annak módosítása is az Országgyűlés kizárólagos
hatáskörébe tartozik, a Kormány saját hatáskörében nem
csoportosíthat át, legfeljebb erre irányuló
előterjesztést tehet az Országgyűlésnek.
Az 1994. évi CIV. törvény ( Kvtv2 ) 40. §-ának (1) és (2)
bekezdése összesen 10 cím, alcím, illetőleg kiemelt
előirányzat módosításának jogát utalta az Országgyűlés
kizárólagos hatáskörébe. A "Bíróságok" cím nem tartozik
ebbe a felsorolásba.
b/ Más jellegű garanciát teremt az Alkotmánybíróság
számára az 1989. évi XXXII. törvény. Noha e törvény nem
mondja ki, hogy az Alkotmánybíróság önálló költségvetési
fejezet, úgy rendelkezik : "az Alkotmánybíróság
megállapítja saját költségvetését, amelyet az állami
költségvetés részeként jóváhagyás céljából előterjeszt az
Országgyűlésnek". Az idézett rendelkezésnek az a lényege,
hogy az Alkotmánybíróság a költségvetés előkészítési
szakaszában kapott hatékony garanciát a végrehajtó
hatalommal szemben : bár az Alkotmánybíróság
költségvetése része az állami költségvetésnek, sem a
pénzügyminiszter, sem a Kormány nem jogosult
megváltoztatni az Alkotmánybíróság által kidolgozott
tervezetet, legfeljebb az Országgyűlésnek tehet
javaslatot erre nézve. ( Az már a költségvetési törvény
fejezeti tagolásából folyik, hogy a Kormánynak az Áht 39.
§-ában meghatározott felhatalmazása nem terjed ki az
Országgyűlés által az Alkotmánybíróság számára
megállapított költségvetési előirányzat
megváltoztatására. )
c/ Ennél lényegesen kisebb értékű garanciát kapott a
bírói hatalmi ág azáltal, hogy a bíróságokról szóló 1972.
évi IV. törvény 51/C. §-ának (2) bekezdése kimondotta :
az Országos Bírói Tanács egyetértése szükséges egyebek
között a bíróságok éves költségvetési tervének
előterjesztéséhez. A garancia csekély hatékonysága abból
ered, hogy
- az egyetértési jog csupán "a fejezetgazda"
igazságügyminisztert köti, de már a pénzügyminiszter az
Áht 48. §-ának a/ pontjában meghatározott "előkészítő-
koordináló tevékenysége" során eltérhet az Országos Bírói
Tanács egyetértésével kialakított számoktól, s az eltérés
lehetősége még inkább adott a törvényjavaslatot
előterjesztő Kormány esetében;
- de még ha a végrehajtó hatalom utóbb említett szervei
tiszteletben tartanák is a bírói hatalmi ág önkormányzati
testületének állásfoglalását, az ehhez való kötöttség
mindenképpen véget ér az Országgyűlés által elfogadott
költségvetési törvény kihirdetése napján. Ettől a naptól
kezdve ugyanis hatályba lép az Áht 39. §-ában
meghatározott felhatalmazás, s annak alapján - amennyiben
a költségvetési cím módosításának jogát az Országgyűlés a
költségvetési törvényben nem tartotta fenn önmaga számára
- a Kormány, illetőleg annak átruházott jogkörében az
igazságügy-miniszter nem csupán egyetértéshez, de még
véleményezéshez sem kötött módon csoportosíthatja át a
"Bíróságok" cím költségvetési előirányzatait. Ez a
rendkívül széleskörű átcsoportosítási jog nem csupán a
bíróságok szempontjából aggályos, de a parlament
költségvetés-megállapítási jogkörét is fölöttébb
formálissá teszi, hiszen még annak sincs akadálya, hogy a
törvényhozás által egyik nap megállapított összeget a
végrehajtó hatalom akár másnap a felére csökkentse.
Az állami költségvetés egy naptári évre szól. Ez az
időtartam elég hosszú ahhoz, hogy közben - akár a
nemzetközi gazdasági kapcsolatokban, akár az ország belső
gazdasági életében - jelentős változások következzenek
be, amelyek indokolttá tehetik akár az elfogadott
költségvetésen belüli átcsoportosításokat, akár
pótköltségvetés kidolgozását. Éppen ezért az a
felhatalmazás, amelyet az Áht 39. §-a adott a Kormány,
illetőleg a Kormány egyes tagjai számára egyrészt nem
alkotmányellenes, másrészt az államszervezet normális
működése szempontjából indokolt.
Az átcsoportosítási jog mindaddig általában nem vet fel
alkotmányossági problémát, amíg annak gyakorlása megmarad
a széles értelemben vett végrehajtó hatalom szférájában.
A problémák ott kezdődnek, amikor a végrehajtó hatalom
részére biztosított átcsoportosítási jog - amely
végeredményét tekintve az Országgyűlés döntésének
korrekcióját jelenti - valamely más hatalmi ágat érint. A
hatalmi ágak elválasztásának elve ugyanis nem pusztán
annyit jelent, hogy az egyik hatalmi ág nem vonhatja el a
másik jogosítványait, hanem azt is jelenti : a
demokratikus jogállamban korlátlan és korlátozhatatlan
hatalom nincs, s ennek érdekében bizonyos hatalmi ágak
szükségképpen korlátozzák más hatalmi ágak
jogosítványait. Az Alkotmánybíróság pl. - az Alkotmány
31/A. §-ának (5) és (6) bekezdésében, továbbá IV.
fejezetében meghatározott jogosítványai révén - mind a
törvényhozó, mind a végrehajtó hatalom, továbbá a
köztársasági elnök és az önkormányzatok hatalmi
jogosítványainak korlátjaként jelenik meg.
Hasonlóképpen a bíróságok tevékenysége - az Alkotmány 50.
§-ának (2) bekezdésére figyelemmel - korlátok közé
szorítja a végrehajtó hatalom működését. Szervezet-
szociológiai szempontból tehát a végrehajtó hatalom nem
feltétlenül abban érdekelt, hogy az Alkotmánybíróság,
illetőleg a bíróságok minél nagyobb hatékonysággal lássák
el feladataikat. Mivel azonban az utóbb említett szervek
a jogállamiság fontos letéteményesei, a törvényhozásnak
hatékony garanciát kell kiépítenie annak megelőzése
céljából, hogy a végrehajtó hatalom a költségvetés
végrehajtásának keretei között olyan széleskörű
felhatalmazást kapjon, amely szélsőséges esetben e
szervek anyagi ellehetetlenülését és működésük
megbénulását vagy eljárásaik időtartamának
elviselhetetlen mértékű meghosszabbodását idézi elő. A
jogállam fogalmához ugyanis nem csupán a jogállami
intézményrendszer formális kiépítése, hanem annak
normális működtetése - s az ehhez szükséges költségvetési
eszközök rendelkezésre bocsátása - is hozzátartozik.
Az Alkotmánybíróság már több határozatában foglalkozott a
költségvetési jog alkotmányossági garanciáinak
kérdésével. A testület 47/1994. ( X. 21. ) AB
határozatában ( ABH 1994. 281. , 284. ) több elvi
jelentőségű - és a jelen ügyre is értelemszerűen irányadó
- elvi megállapítást tett. Mindenekelőtt megállapította :
önmagában véve az nem alkotmányellenes, hogy a Magyar
Rádió és a Magyar Televízió költségvetése nem önálló
költségvetési fejezet, hanem a "Miniszterelnökség"
költségvetési fejezet része. Ugyanakkor az
Alkotmánybíróság arra is rámutatott : "nem csupán
szimbolikus jelentősége van annak, hogy valamely szerv
önálló fejezetként, vagy valamely fejezeten belüli
címként szerepel. A költségvetési törvényben foglalt, a
törvényhozási folyamat demokratikus garanciái
érvényesülésével kialakított előirányzatok
megváltoztatási jogát tekintve alkotmányos jelentőséget
nyerhet, hogy vajon a módosításoknál is érvényesülnek-e
ezek a garanciák". Az Alkotmánybíróság arra a
következtetésre jutott, hogy a költségvetési törvény
kifogásolt rendelkezései alapján a Kormány rendelkezési
jogot kapott a Magyar Rádió és a Magyar Televízió
közszolgálati feladatai ellátásához szükséges anyagi
eszközei felett, amely az Alkotmánybíróság által
megkövetelt garanciák hiányában magában rejti annak a
lehetőségét, hogy a műsorkínálat tartalmára legalábbis
közvetett befolyást gyakorolhasson. Eme megállapításon
nyugszik a határozat rendelkező részének az a mondata,
amely szerint "alkotmányellenes a Magyar Rádió és a
Magyar Televízió költségvetési előirányzatának a VII.
Miniszterelnökség fejezeten belül a 31. és 32. címben
akként való elhelyezése, hogy a törvény egyszersmind
előirányzat-módosítási jogot biztosít a Kormány kijelölt
tagjának. "
Az Alkotmánybíróság 57/1994. ( XI. 17. ) AB határozatában
( ABH 1994. 316. , 324. ) elvi jelentőséggel mutatott rá,
hogy a költségvetési év tartama alatt nem csupán a
végrehajtó hatalom, de még az Országgyűlés költségvetés-
módosítási jogköre sem korlátlan. A határozat értelmében
"a költségvetési gazdálkodásnak az a jogbiztonsági
minimum-követelménye, hogy az állam a költségvetési év
tartama alatt ellentételezés nélkül, az önkormányzatokra
hátrányos módon ne változtassa meg az önkormányzati
költségvetések forrásszerkezetét, így egyebek között a
szabadon felhasználható bevételeket ne minősítse át
célhoz kötött bevételekké, illetőleg a korábban is célhoz
kötött bevételek felhasználási céljait ne szűkítse. "
Az Alkotmánybíróság - egészen más összefüggésben : a
bírói függetlenség aspektusából - több határozatában
foglalkozott a végrehajtó hatalmat, s ezen belül is az
igazságügyminisztert a bíróságok és a bírák tekintetében
megillető egyes jogkörökkel. A testület 45/1994. ( X.21.)
AB határozatában ( ABH 1994. 254. ) megállapította : a
bírói függetlenség alkotmányos alapelvével ellentétes, ha
a bírák részére a Kormány bármely tagja a bírói hatalmi
ág érdemi közrehatása nélkül kitüntetést adományozhat
vagy kitüntetés adományozására tehet előterjesztést.
A jelen ügy alapjául szolgáló indítvány elemzése során az
Alkotmánybíróság arra a következtetésre jutott : a
bíróságok költségvetési előirányzatának módosítása az
egész bírói hatalmi ág - és közvetve a jogállamiság -
szempontjából sokkal nagyobb jelentőségű kérdés, mint az
egyes bírák számára történő kitüntetés-adományozás. Ha
tehát az utóbbinál indokolt volt garanciát beépíteni a
végrehajtó hatalom és a bírói hatalmi ág viszonyába, ez
az igény hatványozott mértékben merül fel a bíróságok
működésének anyagi feltételeit meghatározó költségvetési
előirányzatok módosításánál. Az Alkotmánybíróság
megállapítja : a bíróságok a költségvetés végrehajtása
során legalább olyan hatékonyságú garanciára tarthatnak
számot a végrehajtó hatalommal szemben, mint a
közszolgálati médiumok. Ebből eredően alkotmányellenes a
végrehajtó hatalom korlátlan - törvényi garanciával
korlátok közé nem szorított - felhatalmazása az
Országgyűlés által a bíróságok számára megállapított
költségvetési előirányzat átcsoportosítására.
Az alkotmányellenes helyzet felszámolása az 1996.
költségvetési évtől kezdődően többféle módon lehetséges.
Az Országgyűlés megteheti, hogy az éves költségvetésről
szóló törvényben önmaga számára tartja fenn a "Bíróságok"
cím előirányzatát érintő átcsoportosítás jogát. A
törvényhozónak az is jogában áll, hogy - a bíróságokról
szóló törvény módosítása útján - az Országos Bírói Tanács
egyetértési jogát kiterjessze a "Bíróságok" címet érintő
átcsoportosításra is. De alkotmányosan elfogadható
garancia lehet a költségvetés szerkezetének ( fejezeti
tagolásának ) átalakítása is.
Az Alkotmánybíróság - a jogbiztonság és a bíróságok
működőképességének megőrzése érdekében - nem semmisítette
meg a költségvetési törvénynek a bíróságokra vonatkozó
rendelkezéseit. Avégett azonban, hogy már a folyó
költségvetési év hátralévő részében se maradjon fenn az
alkotmányellenes helyzet, az Alkotmánybíróság -
halasztást nem tűrő intézkedésként - a rendelkező részben
foglaltak szerint határozott. Mivel a soronkövetkező
költségvetési évekre nézve az Alkotmánybíróság által
megkívánt garancia kialakítása többféleképpen lehetséges,
az Országgyűlés mérlegelési jogkörébe tartozik a szóba
jöhető jogi szabályozási módok közötti választás.
Az Alkotmánybíróság a törvényhozás ezzel kapcsolatos
jogkörét tehát - saját alkotmányos helyzetének
megfelelően - nem vonta el, s ezért nem foglalt állást
abban a kérdésben : a költségvetési törvény keretei
között, avagy a bíróságokról szóló törvényben kerüljön
sor a hosszabb távra szóló megfelelő garancia
megteremtésére.
Dr. Sólyom László ,
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal
alkotmánybíró
Dr. Kilényi Géza
előadó alkotmánybíró
Dr. Lábady Tamás Dr. Schmidt Péter
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Szabó András Dr. Tersztyánszky Ödön
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Vörös Imre Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |