English
Hungarian
Ügyszám:
.
431/E/1996
Előadó alkotmánybíró: Erdei Árpád Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 45/2000. (XII. 8.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2000/344
.
A döntés kelte: Budapest, 12/04/2000
.
.

.
A döntés szövege (pdf):
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
                       A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

      Az       Alkotmánybíróság      mulasztásban      megnyilvánuló
      alkotmányellenesség    vizsgálatára    irányuló    indítványok
      tárgyában meghozta az alábbi

                               határozatot:

      Az  Alkotmánybíróság  az  indítványokat,  amelyek  szerint  az
      Országgyűlés  alkotmányellenes helyzetet  idézett  elő  azzal,
      hogy nem alkotott átfogó törvényt a diszkrimináció tilalmáról,
      elutasítja; azokat az indítványokat pedig, amelyek szerint  az
      átfogó     diszkrimináció-ellenes    törvény    megalkotásának
      elmulasztásával az Országgyűlés nemzetközi szerződésből  eredő
      kötelezettségét megsértette, visszautasítja.

      Az  Alkotmánybíróság  ezt a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
      közzéteszi.
                                   Indokolás

                                      I.

           1.  Több indítványozó fordult az Alkotmánybírósághoz  annak
        megállapítása végett, hogy “a Magyar Köztársaság Országgyűlése
        jogalkotói     feladatát     elmulasztotta,      és      ezzel
        alkotmányellenességet idézett elő, mivel nem  alkotott  átfogó
        törvényt a diszkrimináció tilalmáról.”
           Az indítványozók szerint az Alkotmány 7. § (1) bekezdése, a
        8.  §  (1)-(2) bekezdései – a Magyar Köztársaság által  aláírt
        nemzetközi  egyezményekre  is  figyelemmel  –  együttesen   az
        Országgyűlés   kötelezettségévé  teszik  egy   diszkrimináció-
        ellenes  törvény  megalkotását. Úgy vélik, hogy  “a  jelenlegi
        magyar jogrendszerben meglévő diszkrimináció-ellenes szabályok
        –  melyek  több  törvényben, így a Büntető Törvénykönyvben,  a
        Munka  Törvénykönyvében találhatók – nem elégítik ki azokat  a
        követelményeket,     melyek    a     felhívott     alkotmányos
        törvényhelyekből   és   a  nemzetközi   jogelvekből   kötelező
        jelleggel erednek”.
           Az   egyik  indítványozó  álláspontja  szerint  “a   magyar
        társadalomban  és  állami intézményrendszerében  tapasztalható
        diszkrimináció  kezelésére – mint annak egyik,  bár  semmiképp
        sem   kizárólagos  eszközére  –  mindenképp  szükség   van   a
        diszkrimináció  tilalmát egy törvényben  átfogóan  szabályozó,
        garanciákat nyújtó, szankciókat megállapító és eljárási rendet
        intézményesítő jogszabályra.”
           
           2.  Az  Alkotmánynak  az indítványozók  által  hivatkozott,
        illetve az indítvánnyal érintett rendelkezései a következők:
        “7.  §  (1)  A  Magyar  Köztársaság jogrendszere  elfogadja  a
        nemzetközi  jog  általánosan elismert  szabályait,  biztosítja
        továbbá  a  nemzetközi jogi kötelezettségek  és  a  belső  jog
        összhangját.”
        “8.  § (1) A Magyar Köztársaság elismeri az ember sérthetetlen
        és   elidegeníthetetlen  alapvető  jogait,  ezek  tiszteletben
        tartása és védelme az állam elsőrendű kötelessége.
        (2)   A   Magyar   Köztársaságban  az  alapvető   jogokra   és
        kötelességekre  vonatkozó szabályokat törvény  állapítja  meg,
        alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.”
        “70/A.  §  (1)  A  Magyar Köztársaság biztosítja  a  területén
        tartózkodó  minden  személy  számára  az  emberi,  illetve  az
        állampolgári  jogokat,  bármely megkülönböztetés,  nevezetesen
        faj,  szín,  nem, nyelv, vallás, politikai vagy más  vélemény,
        nemzeti  vagy  társadalmi származás, vagyoni,  születési  vagy
        egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.
        (2) Az embereknek az (1) bekezdés szerinti bármilyen hátrányos
        megkülönböztetését a törvény szigorúan bünteti.
        (3)  A  Magyar  Köztársaság a jogegyenlőség megvalósulását  az
        esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölését célzó intézkedésekkel  is
        segíti.”

                                      II.

           Az indítványok az alábbiak szerint megalapozatlanok.
           
           1. Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a
        továbbiakban:  Abtv.)  49.  § (1)  bekezdése  szerint,  ha  az
        Alkotmánybíróság hivatalból, illetőleg bárki indítványára  azt
        állapítja   meg,   hogy  a  jogalkotó  szerv   a   jogszabályi
        felhatalmazásból származó jogalkotói feladatát  elmulasztotta,
        és  ezzel  alkotmányellenességet  idézett  elő,  a  mulasztást
        elkövető   szervet  –  határidő  megjelölésével   –   felhívja
        feladatának teljesítésére.
           E  törvényi rendelkezés alkalmazása során a két feltételnek
        –    a   mulasztásnak   és   az   ennek   folytán   előidézett
        alkotmányellenes helyzetnek – együttesen kell  fennállnia.  Az
        Alkotmánybíróság következetes gyakorlata szerint a  jogalkotói
        feladat  elmulasztása akkor állapítható meg,  ha  a  jogalkotó
        jogalkotási       kötelezettsége      konkrét      jogszabályi
        felhatalmazásból    ered,   vagy   valamely    alapvető    jog
        érvényesüléséhez   magából   az  Alkotmányból   szükségszerűen
        következik a jogszabály megalkotásának kényszere. A  jogalkotó
        szerv     jogszabály-alkotási    kötelezettségének     konkrét
        jogszabályi  felhatalmazás  nélkül  is  köteles  tehát  eleget
        tenni,  ha azt észleli, hogy a hatás- és feladatkörébe tartozó
        területen  jogszabályi rendezést igénylő  kérdés  merült  fel,
        feltéve,   hogy   a  szabályozást  valamely  alkotmányos   jog
        érvényesülése   vagy  biztosítása  kényszerítően   megköveteli
        [22/1990. (X. 16.) AB határozat, ABH 1990, 83, 86.]. Az  állam
        jogalkotói  kötelezettsége – ahogy erre az Alkotmánybíróság  a
        37/1992.  (VI.  10.) AB határozatában (ABH  1992,  227,  231.)
        rámutatott    –   következhet   az   Alkotmányból   kifejezett
        rendelkezés   nélkül  is,  ha  valamely  alkotmányos   alapjog
        biztosítása ezt feltétlenül szükségessé teszi.
         
         Az      Alkotmánybíróság      mulasztásban      megnyilvánuló
        alkotmányellenességgel   kapcsolatos   gyakorlatát    legutóbb
        áttekintő  2/2000. (II. 25.) AB határozatban  rámutatott  arra
        is,   hogy  “az  Alkotmánybíróság  mulasztásban  megnyilvánuló
        alkotmányellenességet  állapít  meg  akkor  is,   ha   alapjog
        érvényesüléséhez  szükséges jogszabályi  garanciák  hiányoznak
        [37/1992.  (VI.  10.) AB határozat, ABH 1992, 227,  232.].  Az
        Alkotmánybíróság  mulasztásban megnyilvánuló  alkotmánysértést
        nemcsak  akkor állapít meg, ha az adott tárgykörre vonatkozóan
        semmilyen szabály nincs [35/1992. (VI. 10.) AB határozat,  ABH
        1992,  204,  205.],  hanem akkor is, ha az adott  szabályozási
        koncepción   belül   az   Alkotmányból  levezethető   tartalmú
        jogszabályi  rendelkezés  hiányzik  [22/1995.  (III.  31.)  AB
        határozat,  ABH  1995,  108,  113.;  29/1997.  (IV.  29.)   AB
        határozat, ABH 1997, 122, 128.; 15/1998. (V. 8.) AB határozat,
        ABH  1998,  132,  138.].  A  szabályozás  tartalmának  hiányos
        voltából eredő alkotmánysértő mulasztás megállapítása esetében
        is  a mulasztás, vagy a kifejezett jogszabályi felhatalmazáson
        nyugvó,   vagy   ennek  hiányában,  a  feltétlen   jogszabályi
        rendezést   igénylő  jogalkotói  kötelezettség   elmulasztásán
        alapul.” [ABK 2000. február, 26, 30.]
           
           2.   Mivel   kifejezett  alkotmányi  felhatalmazás   átfogó
        diszkrimináció-ellenes törvény megalkotására nézve  nincs,  az
        Alkotmánybíróság  a továbbiakban azt vizsgálta,  levezethető-e
        az   Alkotmányból  az  átfogó  kódex  megalkotására  vonatkozó
        törvényhozói kötelezettség.
           
           Az   Alkotmánybíróság   állandó  gyakorlata   szerint:   “A
        jogbiztonság követelményét önmagában nem sérti az, ha valamely
        tárgykörre  több  jogszabály is – és  nem  egyetlen  átfogó  –
        tartalmaz  rendelkezéseket” (1103/B/1990.  AB  határozat,  ABH
        1993, 539, 542.). Vagyis önmagában nem alkotmányellenes, ha az
        ugyanarra az életviszony-csoportra vonatkozó szabályozás több,
        külön   törvényben   és  alacsonyabb  szintű   jogszabályokban
        található,   és   nem  egyetlen  jogforrás   tartalmazza   azt
        (725/B/1991. AB határozat, ABH 1992, 663, 664.; 518/B/1996. AB
        határozat, ABH 1996, 624, 625.).
           
           Az   Alkotmánybíróság  arra  is  többször  rámutatott:  nem
        minden,  az  alapjoggal  összefüggő tárgykör  követeli  meg  a
        törvényi szabályozást. Közvetett és távoli összefüggés  esetén
        a  rendeleti szabályozás nem sérti sem az Alkotmány 2.  §-ában
        írt   jogállamiság   elvét,  sem  az   Alkotmány   8.   §-ában
        foglaltakat, sem a jogalkotásról szóló törvényben írtakat.  Ha
        nem   így   lenne,  mindent  törvényben  kellene  szabályozni.
        [64/1991.  (XII.  17.)  AB határozat,  ABH  1991,  297,  300.;
        48/1998. (XI. 23.) AB határozat, ABH 1998, 333, 337.; 50/1998.
        (XI.  27.)  AB  határozat, ABH 1998, 387, 400.]. Mindebből  az
        következik,  hogy  a jogrendszer egészének  kell  a  hátrányos
        megkülönböztetés  lehetőségét kizárnia,  illetve  a  hátrányos
        megkülönböztetés  elleni  védelem  eszközeit   és   garanciáit
        megteremtenie.
           
           Az    Alkotmánybíróság   álláspontja   szerint   tehát    a
        diszkrimináció-ellenes  szabályozás “ágazati  tagoltsága”  nem
        eredményez  önmagában alkotmányellenességet. A diszkrimináció-
        ellenes   szabályozás  többszintű  rendszerben,  a   generális
        alkotmányos   szabályhoz   kapcsolódóan   az   egyes   nagyobb
        jogterületekre,   jogágakra   lebontott   megvalósítása    nem
        alkalmatlan  a  hátrányos  megkülönböztetés  elleni   hatékony
        fellépés   biztosítására.   A   szabályozásban   természetesen
        mutatkozhatnak  hiányosságok;  előfordulhat,  hogy  a   tagolt
        szabályozás   egyes  hátrányos  megkülönböztetést  megvalósító
        esetekre  nem tartalmaz rendelkezést. Ezt megfelelő  indítvány
        alapján,  vagy adott esetben hivatalból az Alkotmánybíróságnak
        kell megállapítania.
           
           3.  Az  Alkotmánybíróság azt is vizsgálta,  hogy  a  magyar
        jogrendszer – mint azt az indítványozó állítja – valóban híján
        van-e    a   diszkrimináció   tilalmát   átfogóan   szabályozó
        jogszabálynak,   illetve   valóban  hiányoznak-e   a   tilalom
        érvényesüléséhez  szükséges  garanciák,  szankciók,   valamint
        eljárási   rend,   és  mindezek  folytán  megállapítható-e   a
        jogalkotói mulasztás.
           
           3.1.  A  diszkrimináció  tilalma a  legmagasabb  jogforrási
        szinten, az Alkotmányban jelenik meg. Az Alkotmány az  emberek
        egyenlőségét  két  irányból közelíti meg:  egyrészt  kimondja,
        hogy   mindenki   egyenlő,   másrészt   tiltja   a   hátrányos
        megkülönböztetést. Az Alkotmány az egyenjogúság fogalmát tágan
        határozza  meg: a 70/A. § (1) bekezdésében foglalt  felsorolás
        gyakorlatilag    átfogja    az   esetleges    megkülönböztetés
        szempontjából  releváns  összes  életviszonyt,  ám   példálózó
        jellegű,  tehát  az  alkotmányos védelem a  felsorolásban  nem
        szereplő más diszkriminációs szituációra is vonatkozik,  ahogy
        ezt  az  Alkotmánybíróság gyakorlata  is  mutatja.  Az  “egyéb
        helyzet”  fordulat  így  több ízben szolgált  jogszabályhelyek
        megsemmisítésének alapjául, mint pl. a szexuális irányultság a
        20/1999.  (VI.  25.)  AB  határozatban  (ABH  1999,  159.),  a
        jogsértés súlya a nem vagyoni kártérítésnél [34/1992. (VI. 1.)
        AB  határozat,  ABH 1992, 192.], a foglalkozás [74/1995  (XII.
        15.)  AB  határozat, ABH 1995, 369.], vagy a személyiség  jogi
        avagy  természetes mivolta [68/1997. (XII. 29.) AB  határozat,
        ABH 1997, 421.].
           
           Az   Alkotmány  70/A.  §  (2)  bekezdése  tehát   korántsem
        deklaratív,  hiszen az Alkotmány e rendelkezése a  “mérce”  az
        Alkotmánybíróság  eljárásában a jogalkotás  alkotmányosságának
        megítéléséhez,   a   diszkriminatív   tartalmú    jogszabályok
        alkotmányellenessé minősítéséhez és megsemmisítéséhez.
                   
           A    konkrét,    vagyis   a   jogalkalmazásban    és    más
        élethelyzetekben   elszenvedhető  hátrányos   megkülönböztetés
        lehetőségére reagál a 70/A. § (2) bekezdése, amikor  kimondja,
        hogy   az   embereknek  az  (1)  bekezdés  szerinti  bármilyen
        hátrányos  megkülönböztetését a törvény szigorúan bünteti.  Az
        Alkotmánynak   a   hátrányos  megkülönböztetést   tiltó   ezen
        rendelkezései  konkrét megfogalmazás nélkül is  az  “Alkotmány
        részei lennének”, a jogállamiság elvének fogalmi elemei között
        lennének felismerhetőek (jogbiztonság, jogegyenlőség).
           
           3.2.    A    diszkrimináció   megállapítása   szükségképpen
        valamiféle  összehasonlítást igényel,  minthogy  az  bizonyos,
        meghatározott  szempontból  egyenlőnek  tekintett   személyek,
        dolgok  vagy jelenségek megkülönböztetett kezelésében  áll.  E
        megkülönböztetett  kezelésnek a külső világban  érzékelhetőnek
        kell  lennie.  A  jogi értelemben megragadható  diszkrimináció
        mindig  valamilyen  jogra  vagy kötelezettségre  vonatkoztatva
        irtelmezhető:  valamely  jog  megvonásában  vagy  másokat  nem
        terhelő  kötelezettség megállapításában  kell  megtestesülnie,
        csak így válik jogilag relevánssá.
         
         A megkülönböztetés lehet hátrányos vagy pozitív. Az Alkotmány
        70/A.  §-a a hátrányos megkülönböztetést tiltja, ahogy ezt  az
        Alkotmánybíróság   az  Alkotmány  70/A.  §  (1)   bekezdésében
        megfogalmazott    megkülönböztetési   tilalom   értelmezésével
        kapcsolatban    a   9/1990.   (IV.   25.)   AB    határozatban
        megállapította:  “a diszkrimináció tilalma  nem  jelenti  azt,
        hogy minden, még a végső soron nagyobb társadalmi egyenlőséget
        célzó  megkülönböztetés  is tilos. A megkülönböztetés  tilalma
        arra  vonatkozik, hogy a jognak mindenkit egyenlőként (egyenlő
        méltóságú személyként) kell kezelnie, azaz az emberi  méltóság
        alapjogán   nem   eshet   csorba,   azonos   tisztelettel   és
        körültekintéssel,   az   egyéni  szempontok   azonos   mértékű
        figyelembevételével  kell a jogosultságok  és  a  kedvezmények
        elosztásának  szempontjait meghatározni. … az azonos  személyi
        méltóság jogából esetenként következhet olyan jog is,  hogy  a
        javakat  és  esélyeket  mindenki  számára  (mennyiségileg  is)
        egyenlően  osszák  el.  De ha valamely –  az  Alkotmányba  nem
        ütköző  – társadalmi cél, vagy valamely alkotmányos jog csakis
        úgy  érvényesíthető, hogy e szűkebb értelemben vett egyenlőség
        nem  valósítható  meg, akkor az ilyen pozitív  diszkriminációt
        nem lehet alkotmányellenesnek minősíteni.
         A  pozitív  diszkrimináció korlátjának  a  tágabb  értelemben
        leírt,  tehát az egyenlő méltóságra vonatkozó megkülönböztetés
        tilalma,  illetve  az  Alkotmányban  pozitívan  megfogalmazott
        alapjogok  tekintendők. Bár a társadalmi egyenlőség mint  cél,
        mint  társadalmi  érdek, megelőzhet egyéni érdekeket,  de  nem
        kerülhet  az egyén alkotmányos jogai elé.”(ABH 1990,  46,  48-
        49.)
           
           Az  alapvető  diszkrimináció-ellenes rendelkezéseket  tehát
        maga  az Alkotmány tartalmazza, ezek részleteit, biztosítékait
        a  jogforrási  hierarchiában az Alkotmány  alatt  elhelyezkedő
        jogszabályok,  köztük egyes jogágak átfogó  kódexei  foglalják
        magukban. Az Alkotmány “részletszabályai” – így az “egyenlőség
        jogának” részletszabályai is – tehát a különböző kódexekben és
        egyéb   alacsonyabb  szintű  jogszabályokban  találhatók.   Az
        Alkotmány  és a hozzá szorosan kapcsolódó további jogszabályok
        tartalmazzák  azokat a rendelkezéseket, amelyek összességükben
        a diszkrimináció tilalmának átfogó rendezésére hivatottak.
           
           4.   Az   Alkotmánybíróság  a  fentiek  fényében   azt   is
        szükségesnek  tartotta  megvizsgálni, hogy  milyen  garanciák,
        illetve  szankciók  kapcsolódnak a diszkrimináció  alkotmányos
        tilalmához,   vagyis   azon   személyek,   akiket    hátrányos
        megkülönböztetés ér, ez ellen milyen jogi eszközöket  vehetnek
        igénybe.
           
           A diszkrimináció megvalósulása sokféleképpen képzelhető el,
        és    ehhez   igazodóan   a   jogsértések   különböző    módon
        orvosolhatóak.  Világosan elkülöníthető azonban  a  lehetséges
        hátrányos megkülönböztetés két színtere, mégpedig a jogalkotás
        és   a   tág   értelemben  vett  jogalkalmazás.  Ez  utóbbival
        kapcsolatban  hangsúlyozandó, hogy  nem  csupán  a  közhatalom
        birtokában lévő szervek hatósági eljárásuk során –  vagy  akár
        azon  kívül  is  – alkalmazhatnak hátrányos megkülönböztetést,
        hanem  a  civil  szféra  szereplői is tanúsíthatnak  egymással
        szemben   alkotmányosan   meg  nem   engedett   diszkriminatív
        magatartást. Mindezeket az eseteket szem előtt tartva  kell  a
        jogalkotónak kialakítania a garanciákat és szankciókat.
           
           4.1.  Tekintettel a jogforrási hierarchiára, elvileg kizárt
        az,  hogy valamely jogszabály anélkül valósítson meg hátrányos
        megkülönböztetést,  hogy  közvetlenül  vagy  –  a  jogalkotási
        tárgyat magasabb szinten rendező jogszabály megsértése útján –
        közvetve  az  Alkotmányba ne ütköznék.  Ha  olyan  jogi  norma
        született, amely hátrányos megkülönböztetést foglal magába, az
        Abtv. értelmében bárki indítványozhatja az Alkotmánybíróságnál
        e   norma  alkotmányossági  vizsgálatát  [Abtv.  21.   §   (2)
        bekezdés].  Ugyancsak az Alkotmánybírósághoz  fordulhat  bárki
        annak   megállapítása   végett,  hogy  valamely   jogterületen
        hiányoznak   a   diszkrimináció  tilalmát  kibontó   speciális
        részletszabályok [Abtv. 21. § (4) bekezdés]. Így a  jogalkotás
        során esetlegesen jelentkező hátrányos megkülönböztetés elleni
        fellépés   eszközei  mindenkinek  rendelkezésére  állnak.   Az
        Alkotmánybíróság     a    ténylegesen     fennálló     negatív
        diszkriminációt   a   kérdéses  rendelkezés  megsemmisítésével
        szankcionálja,  vagy  az alkotmányellenes mulasztást  elkövető
        szervet felhívja feladatának teljesítésére.
           
           4.2.  A  jogalkalmazás  során  általános  érvényű  elv   az
        Alkotmány  57.  §-ában  deklarált törvény  előtti  egyenlőség,
        amely  “a  személyek  általános jogegyenlőségének  a  bírósági
        eljárásra  való vonatkoztatása” (18/B/1994. AB határozat,  ABH
        1998, 570, 572.). Az Alkotmánybíróság arra is rámutatott, hogy
        az   Alkotmány   57.  §  (1)  bekezdése  “a   törvény   előtti
        egyenlőséget  jogérvényesítési szempontból  deklarálja,  tehát
        valójában    eljárásjogi   garancia   arra,   hogy    jogainak
        érvényesítése tekintetében a bíróság (törvény) előtt  mindenki
        egyenlő eséllyel rendelkezik.” (191/B/1996. AB határozat,  ABH
        1997,  629,  631.) A bíróságok és hatóságok által  alkalmazott
        hátrányos   megkülönböztetés   elleni   fellépés   lehetőségét
        egyrészt  a  bíróságok  szervezetéről és  igazgatásáról  szóló
        1997. évi LXVI. törvény 10. §-a biztosítja, kimondva, hogy  “a
        bíróság   előtt  mindenki  egyenlő”,  másrészt   a   különböző
        hatóságok    eljárásaira   vonatkozó   törvények    (pl.    az
        államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi
        IV. törvény, az adózás rendjéről szóló 1990. évi XCI. törvény)
        is  tartalmazzák  vagy  az  egyenjogúság  kívánalmát,  vagy  a
        diszkrimináció  tilalmát. A különböző bíróságok  és  hatóságok
        határozatai,   illetve  eljárása  elleni   jogorvoslat   pedig
        bármilyen  jog-  (vagy érdek-) sérelem esetén igénybe  vehető,
        így  akkor  is,  ha  annak alapja a diszkrimináció  tilalmának
        megsértése.
           
           4.3.  A  jog  érvényesülése során a  bírósági  és  hatósági
        eljárásokon    kívül    is    megvalósulhat    a     hátrányos
        megkülönböztetés.  Amint azt a fentiekben az  Alkotmánybíróság
        megállapította,  az  Alkotmány és az Alkotmány  rendelkezéseit
        kifejtő   törvények   kimondják  a  diszkrimináció   tilalmát,
        kifejtik  annak  tartalmát. Ezen ágazati  szabályozás  körében
        kiemelkedő  jelentőségű  a polgári  jogi  védelem  szintje:  a
        Polgári  Törvénykönyvről  szóló  1959.  évi  IV.  törvény   (a
        továbbiakban:  Ptk.) 75. § (1) bekezdése  szerint  ugyanis  “A
        személyhez   fűződő  jogokat  mindenki  köteles   tiszteletben
        tartani.   E  jogok  a  törvény  védelme  alatt  állnak.”   “A
        személyhez   fűződő   jogok  sérelmét  jelenti   különösen   a
        magánszemélyek  bármilyen  hátrányos megkülönböztetése  nemük,
        fajuk,  nemzetiségük  vagy  felekezetük  szerint,  továbbá   a
        lelkiismereti  szabadság  sérelme  és  a  személyes  szabadság
        jogellenes korlátozása, a testi épség, az egészség, valamint a
        becsület és az emberi méltóság megsértése.” (Ptk. 76. §)
           
           A  védelem  másik eszköze a büntetőjog, hiszen a  hátrányos
        megkülönböztetés  legsúlyosabb eseteit  az  állam  büntetéssel
        fenyegeti.  A  Büntető Törvénykönyvről  szóló  1978.  évi  IV.
        törvény  (a  továbbiakban:  Btk.)  például  az  elévülhetetlen
        emberiség elleni bűncselekmények körébe tartozó népirtás (155.
        §)  és  apartheid (157. §) mellett több olyan  magatartást  is
        büntetni  rendel, amelynek indítéka, motívuma lehet valamilyen
        –   jellemzően,  de  nem  feltétlenül  etnikai   –   hátrányos
        megkülönböztetés  (emberölés: 166. §, testi  sértés:  170.  §,
        kényszerítés:   174.   §,  lelkiismereti  és   vallásszabadság
        megsértése:  174/A.  §, nemzeti, etnikai,  faji  vagy  vallási
        csoport  tagja  elleni erőszak: 174/B. §,  személyi  szabadság
        megsértése:  175.  §,  jogosulatlan  adatkezelés:  177/A.   §,
        rágalmazás:   179.   §,  becsületsértés:  180.   §,   hivatali
        visszaélés: 225. §, bántalmazás hivatalos eljárásban: 226.  §,
        kényszervallatás:  227.  §, jogellenes  fogvatartás:  228.  §,
        stb.).
           
           Külön figyelmet igényel a munkajogi szabályozás, minthogy a
        nemzetközi  tapasztalatok tanúsága szerint  ezen  a  területen
        igen  gyakori a diszkrimináció. Éppen ezért a munka  világában
        megvalósulható  diszkriminációs  esetek  kezelésére   szolgáló
        intézmények   a   polgári  jogi  védelem   mellett   ugyancsak
        kiemelkedő fontosságúak.
           Az  Alkotmány  70/B. §-a mondja ki a munkához  való  jogot,
        illetve   rendelkezik   a   hátrányos  megkülönböztetésnek   a
        foglalkoztatással kapcsolatban felmerülhető vonatkozásairól, a
        Munka  Törvénykönyvéről  szóló  1992.  évi  XXII.  törvény  (a
        továbbiakban:  Mt.)  pedig  a  bevezető  rendelkezések  között
        önálló   alcímben  foglalkozik  a  hátrányos  megkülönböztetés
        tilalmával  és  az  előnyben részesítés  kötelezettségével.  A
        közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII.  törvény
        visszautal  erre az elvre, mivel eltérő rendelkezés  hiányában
        az  Mt.  diszkrimináció  tilalmára vonatkozó  rendelkezései  a
        közalkalmazottak  foglalkoztatására  is  vonatkoznak.  Ugyanez
        vonatkozik  a  köztisztviselők jogállásáról  szóló  1992.  évi
        XXIII.  törvényre,  amelynek 71. § (2) bekezdés  a)  pontja  –
        többek között – az Mt. diszkrimináció-tilalmat kimondó  5.  §-
        ának   (1)-(2)   és  (4)  bekezdését  alkalmazni   rendeli   a
        köztisztviselői   jogviszonyra.  Az  egyes  szabálysértésekről
        szóló  218/1999. (XII. 28.) Korm. rendelet pedig önálló címben
        tartalmazza  a  munkaügyi szabálysértéseket,  ezek  között  is
        elsőként a munkavállaló hátrányos megkülönböztetését.
           
           A  fentiekből levonható az a következtetés, hogy a hatályos
        jog   általában  a  diszkrimináció  kiküszöbölésére   szolgáló
        többszintű  védelmi rendszerként is működik és az Országgyűlés
        a   szabályozásnak  e  módjával  is  eleget  tett   jogalkotói
        kötelezettségének.
           Az indítvány elutasításából azonban olyan következtetés nem
        vonható  le,  hogy  a  jelenlegi szabályozással  az  Alkotmány
        diszkriminációt   tiltó  rendelkezéseinek  valóra   váltásához
        szükséges  törvényhozási lehetőségek kimerültek  volna.  Annak
        eldöntése    viszont,    hogy    a    társadalmi    egyenlőség
        megteremtésének, valamint a hátrányos megkülönböztetés egyenlő
        esélyek   megteremtése  útján  való  megelőzésének  érdekében,
        illetőleg    az   ellene   történő   fellépés   lehetőségeinek
        biztosítására  milyen  további  eszközök  igénybevétele  és  a
        szabályozás milyen módja kívánatos, a törvényhozó feladata.
           
           Mindezekre  tekintettel az Alkotmánybíróság a  mulasztásban
        megnyilvánuló  alkotmányellenesség  megállapítására   irányuló
        indítványokat elutasította.
           
                                      IV.
           
           Az indítványozók véleménye szerint az átfogó diszkrimináció-
        ellenes törvény megalkotásának elmulasztásával a magyar  állam
        nemzetközi  szerződésből  eredő  kötelezettséget,  illetve  az
        Alkotmány 7. § (1) bekezdését is megsértette. Nézetük  szerint
        “a   Magyar   Köztársaság  elfogadta   a   nemzetközi   jogban
        általánosan  ismert elvet a diszkriminációról, … e tárgykörben
        több  nemzetközi  egyezményt írt alá és ezeket  jogrendszerébe
        beépítette.”  Hivatkoznak az indítványozók  az  1976.  évi  8.
        törvényerejű  rendelettel  kihirdetett  Polgári  és  Politikai
        Jogok  Nemzetközi Egyezségokmánya 2. cikkére,  amelynek  révén
        Magyarország kötelezte magát arra, hogy tiszteletben tartja és
        biztosítja  a területén tartózkodó és joghatósága alá  tartozó
        minden  személy számára az Egyezségokmányban elismert jogokat,
        minden  megkülönböztetés, nevezetesen faj, szín,  nem,  nyelv,
        vallás,  politikai vagy más vélemény, nemzeti vagy  társadalmi
        származás,  vagyoni,  születési vagy  egyéb  helyzet  szerinti
        különbségtétel  nélkül.  Hivatkoztak emellett  a  26.  Cikkre,
        amely  az  egyenlő törvényes védelemhez való jogot mondja  ki.
        Indítványukat alátámasztandó felhívták még az 1993. évi  XXXI.
        törvénnyel  kihirdetett,  az  emberi  jogok  és  az   alapvető
        szabadságok  védelméről szóló európai egyezményt, valamint  az
        1968.  évi  8.  törvényerejű rendelettel kihirdetett,  a  faji
        megkülönböztetés  valamennyi formájának  kiküszöböléséről  New
        Yorkban 1965. december 21-én elfogadott nemzetközi egyezményt.
           
           Az   Alkotmánybíróság  megállapította,  hogy  az  indítvány
        alapján  az  esetleges mulasztás tényét az indítványozó  által
        említett  nemzetközi egyezmények tükrében nem vizsgálhatja.  A
        nemzetközi  jogi kötelezettség mulasztással történő megsértése
        megállapítására irányuló eljárást (Abtv. 1. § c) pont) ugyanis
        csak   az   Abtv.   21.  §  (3)  bekezdésében  meghatározottak
        kezdeményezhetik,  az  indítványozók viszont  a  felsorolásban
        szereplő  közjogi  pozíciók egyikét sem töltik  be.  Ezért  az
        Alkotmánybíróság   az   indítványokat    ebben    a    részben
        visszautasította.
           
        Az  Alkotmánybíróság a fentiek alapján megállapította, hogy az
        Alkotmány  7.  §-ában  és 8. § (1)-(2)  bekezdéseiben  foglalt
        kettős  követelményt  a  hatályos szabályozás  nem  sérti.  Az
        Országgyűlés        “többszintű”        diszkrimináció-ellenes
        szabályozással  is  eleget tett jogalkotói  kötelezettségének.
        Mindezek  alapján  az  Alkotmánybíróság a  rendelkező  részben
        írtak szerint határozott.
           
           Az Alkotmánybíróság a határozatnak a Magyar Közlönyben való
        közzétételét annak közérdekűségére tekintettel rendelte el.
                                 Dr. Németh János
                            az Alkotmánybíróság elnöke

              Dr. Bagi István                      Dr. Bihari Mihály
              alkotmánybíró                            alkotmánybíró
                                         
              Dr. Czúcz Ottó                         Dr. Erdei Árpád
              alkotmánybíró                     előadó alkotmánybíró
                                         
              Dr. Harmathy Attila                   Dr. Holló András
              alkotmánybíró                            alkotmánybíró
                                         
              Dr. Kiss László                   Dr. Kukorelli István
              alkotmánybíró                            alkotmánybíró
                                         
              Dr. Strausz János   Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
              alkotmánybíró                            alkotmánybíró

          .
          English:
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          Subject of the case:
          .
          A petition saying that the Parliament created an unconstitutional situation by not enacting a specific anti-discrimination law
          Number of the Decision:
          .
          45/2000. (XII. 8.)
          Date of the decision:
          .
          12/04/2000
          .
          CODICES summary:
          http://www.codices.coe.int/NXT/gateway.dll/CODICES/precis/eng/eur/hun/hun-2000-3-008?fn=document-frameset.htm$f=templates$3.0
          .