A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság az állampolgári jogok országgyűlési
biztosának, valamint a nemzeti és etnikai kisebbségi jogok
országgyűlési biztosának közösen előterjesztett, az Alkotmány
értelmezésére és mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség
megállapítására irányuló indítványai tárgyában – dr. Czúcz Ottó
és dr. Kiss László alkotmánybírók párhuzamos indokolásával,
valamint dr. Bagi István és dr. Holló András alkotmánybírók
különvéleményével – meghozta a következő
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság az Alkotmány 70/E. § értelmezése alapján
a következőket állapítja meg:
Az Alkotmány 70/E. § (1) bekezdése szerinti szociális
biztonsághoz való jog a szociális ellátások összessége által
nyújtandó megélhetési minimum állami biztosítását tartalmazza.
A megélhetési minimum garantálásából konkrétan meghatározott
részjogok, – így a “lakhatáshoz való jog” – mint alkotmányos
alapjogok nem vezethetők le. E tekintetben az állam
kötelezettsége és ebből következően a felelőssége nem
állapítható meg.
Az Alkotmány 70/E. § (2) bekezdése alapján az állam a polgárok
megélhetéshez szükséges ellátásra való jogának realizálása
érdekében társadalombiztosítási és szociális intézményi
rendszert köteles létrehozni, fenntartani és működtetni. A
megélhetési minimumot biztosító szociális ellátások
rendszerének kialakításakor alapvető alkotmányi követelmény az
emberi élet és méltóság védelme. Ennek megfelelően az állam
köteles az emberi lét alapvető feltételeiről – így
hajléktalanság esetén az emberi életet közvetlenül fenyegető
veszélyhelyzet elhárításához szállásról – gondoskodni.
2. Az Alkotmánybíróság a “lakhatáshoz való jog” biztosítása
tekintetében a mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség
megállapítására irányuló indítványt elutasítja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának, valamint a
nemzeti és etnikai kisebbségek országgyűlési biztosának közösen
előterjesztett indítványa kifogásolta, hogy az állam nem tesz
eleget az Alkotmány 15., 16., 17., valamint 70/E. §-aiból
fakadó jogalkotási feladatának.
Az indítványozók szerint sem a szociális ellátásokról, sem a
társadalombiztosításról szóló törvényi rendelkezések “nem fedik
le teljes egészében a hivatkozott alkotmányos rendelkezésekből
az államra háruló szabályozási kötelezettségeket, hiszen
álláspontjuk szerint a szociális biztonsághoz való alapjognak a
hajlékhoz (lakhatáshoz) való jog nélkülözhetetlen részét
képezi, mert annak hiányában egyetlen szociális intézkedés sem
érheti el a célját.”
Továbbá az indítványozók szerint a helyi önkormányzatokról
szóló 1990. évi LXV. törvény, valamint a lakások és helyiségek
bérletére, valamint elidegenítésükre vonatkozó egyes
szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény rendelkezései nem
határozzák meg a megjelölt alkotmányos rendelkezéseknek
megfelelően a szociális lakásgazdálkodással kapcsolatos állami
feladatokat, valamint azok állami és önkormányzati szervek
közötti megosztását. Egyrészről ugyanis a hatályos jogszabályok
kizárólag a helyi önkormányzatok kötelezettségévé teszik a
szociális lakásgazdálkodással kapcsolatos “állami felelősség
érvényesítését”, másrészről pedig az önkormányzatok jelentős
része “ennek a feladatnak az ellátására nem alkalmas”. Ez pedig
az állampolgári jogok régiónként eltérő biztosítására, s ennek
következtében diszkrimináció kialakulására ad lehetőséget.
A probléma megoldásához az indítványozók szerint
“elengedhetetlenül szükséges a szociális biztonsághoz való
alapjog alkotmányos tartalmának a lakhatással összefüggésben
való értelmezése, valamint a szociális biztonsághoz való
alapjoggal és a lakásgazdálkodással kapcsolatos állami
felelősség alkotmányos alapjainak és terjedelmének
meghatározása.”
Mindezekre tekintettel az indítvány elsődlegesen az Alkotmány
70/E. §-ának értelmezésére irányult azt a kérdést téve fel,
hogy:
– a szociális biztonsághoz való alkotmányos alapjog részét
képezi-e a lakhatáshoz való jog, és e jog milyen terjedelmű
[Alkotmány 70/E. § (1) bekezdés];
– megállapítható-e az állam felelőssége a lakhatáshoz való
jog érvényesülésének biztosításában [Alkotmány 70/E. §
(2) bekezdés]?
Az indítványozók másodlagosan mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítását kérték, mivel az állam
elmulasztotta a szociális biztonsághoz való alapjogból származó
“lakhatáshoz való jog” biztosítására vonatkozó szabályozó- és
intézményrendszer megalkotását.
II.
1. Az Alkotmánynak az indítványozók által értelmezni kért
rendelkezése a következő:
“70/E. § (1) A Magyar Köztársaság állampolgárainak joguk van a
szociális biztonsághoz; öregség, betegség, rokkantság,
özvegység, árvaság és önhibájukon kívül bekövetkezett
munkanélküliség esetén a megélhetésükhöz szükséges ellátásra
jogosultak.
(2) A Magyar Köztársaság az ellátásra való jogot a
társadalombiztosítás útján és szociális intézmények
rendszerével valósítja meg.”
Az indítványozók által felhívott további alkotmányi
rendelkezések:
“15. § A Magyar Köztársaság védi a házasság és a család
intézményét.”
“16. § A Magyar Köztársaság különös gondot fordít az ifjúság
létbiztonságára, oktatására és nevelésére, védelmezi az ifjúság
érdekeit.”
“17. § A Magyar Köztársaság a rászorulókról kiterjedt szociális
intézkedésekkel gondoskodik.”
III.
1. Az indítvány első része kapcsán az Alkotmánybíróság az
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény
(továbbiakban: Abtv.) 1. § g) pontjában meghatározott
hatáskörében járt el. Az Abtv. 1. § g) pontja értelmében az
Alkotmánybíróság hatáskörébe tartozik az Alkotmány
rendelkezéseinek értelmezése. Az Abtv. 21. § (6) bekezdése
alapján az 1. § g) pontja szerinti eljárást a) az Országgyűlés
vagy annak állandó bizottsága, b) a köztársasági elnök, c) a
Kormány vagy annak tagja, d) az Állami Számvevőszék elnöke, e)
a Legfelsőbb Bíróság elnöke, f) a legfőbb ügyész
indítványozhatják. Az Abtv. 21. § (8) bekezdése szerint törvény
másokat is feljogosíthat alkotmányértelmezési eljárás
indítványozására. Az állampolgári jogok országgyűlési
biztosáról szóló 1993. évi LIX. törvény 22. §-ának e) pontja az
állampolgári jogok országgyűlési biztosát is feljogosította
alkotmányértelmezés kezdeményezésére. Az indítvány tehát az
annak előterjesztésére jogosulttól származik.
Az Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint [először:
31/1990. (XII. 18.) AB határozat, ABH 1990. 136, 137.;
legutóbb: 652/G/1994. AB határozat. ABH 1998. 574, 576.] az
Abtv. 1. § g) pontjában szabályozott, elvont
alkotmányértelmezésre vonatkozó indítvány esetében az alábbi
követelményeket kell figyelembe venni. Az indítványnak az Abtv.
21. § (6) bekezdésében meghatározott szervtől vagy személytől
kell származnia; nem általánosságban, hanem valamely konkrét
alkotmányjogi probléma aspektusából kell kezdeményeznie az
eljárást; az Alkotmány egy ugyancsak konkrétan megjelölt
rendelkezésének értelmezését kell kérnie. Végül az adott
alkotmányossági problémának közvetlenül – más jogszabály
közbejötte nélkül – levezethetőnek kell lennie az Alkotmányból.
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az indítvány ezeknek a
feltételeknek megfelel.
2. Az Alkotmánybíróság felhívja a figyelmet arra, hogy az
indítványozók álláspontja szerint a szociális biztonsághoz való
jognak a “lakhatáshoz való jog” tartalmi eleme. Erre hivatkozva
(jóllehet az indítványuk elsődlegesen éppen annak
alkotmányértelmezés révén történő tisztázására irányul, hogy a
szociális biztonsághoz való jognak van-e ilyen tartalma, az
milyen terjedelmű és melyek az állam ebből fakadó
kötelezettségei) az indítványozók állították az államnak a
“lakhatáshoz való jog” általuk feltételezett létéből adódó
kötelezettségeit, továbbá azok megsértését is.
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint az indítványozóknak a
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítására
irányuló kérelme csak az Alkotmány 70/E. §-ának értelmezését
követően dönthető el. Ezért az Alkotmánybíróság a mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítására irányuló
kérelmet csak az Alkotmány értelmezésének függvényében,
mindazonáltal azzal egy eljárásban bírálta el.
IV.
Az Alkotmánybíróság utólagos normakontroll hatáskörében eljárva
több ízben foglalkozott az Alkotmány 70/E. §-ának
értelmezésével. Az Alkotmánybíróság már egy korai határozatában
rámutatott arra, hogy “a szociális biztonság nem jelent sem
biztosított jövedelmet, sem pedig azt, hogy az állampolgárok
egyszer elért életszínvonala a gazdasági viszonyok kedvezőtlen
alakulása következtében ne csökkenhetne. Az államnak polgárai
szociális biztonsága tekintetében fennálló kötelezettségeit az
Alkotmány 70/E. § (1) bekezdésében foglaltak általános
jelleggel nevesítik.” [32/1991. (VI. 6.) AB határozat, ABH
1991. 146, 163.]
Majd az Alkotmánybíróság kifejtette, hogy “az Alkotmány 70/E. §
(2) bekezdésének idézett rendelkezéséből tehát csak az
következik, hogy az állam a polgárok megélhetéshez szükséges
ellátáshoz való jogaik realizálása érdekében
társadalombiztosítási és szociális intézményi rendszert köteles
létrehozni, fenntartani és működtetni. Az Alkotmány azonban e
rendszerek működésére vonatkozó alapvető elveket és
szempontokat már nem határozza meg.” Az Alkotmány 70/E. §-ával
összefüggésben hangsúlyozta az Alkotmánybíróság, hogy “az
Alkotmány szerint ugyanis az egyedüli követelmény, hogy a
társadalombiztosítási és a szociális intézményi rendszer a
megélhetéshez szükséges ellátásra vonatkozó jogosultságot
megvalósítsa.” [26/1993. (IV. 29.) AB határozat, ABH 1993. 196,
199.]
Az Alkotmánybíróság az Alkotmány 70/E. §-ával összefüggésben a
38/1994. (VI. 24.) AB határozatban (ABH 1994. 429, 433.)
ismételten hangsúlyozza, hogy “amint arra az Alkotmánybíróság
26/1993. (IV. 29.) AB határozatában rámutatott az Alkotmány e
rendelkezéséből következik, hogy az állam olyan
társadalombiztosítási és szociális intézményrendszert köteles
létrehozni, fenntartani és működtetni, amely biztosítja a
polgárok számára a megélhetéshez szükséges ellátáshoz való
jogaik érvényesülését (ABH 1993. 196.).”
Az Alkotmánybíróság rámutatott arra is, hogy “az alkotmányi
feladatok és a szociális jogok megvalósítása eszközei és
mértéke tekintetében a jogalkotó viszonylag nagy szabadságot
ilvez. Alkotmányossági probléma abban a határesetben
keletkezhet, ha az állam beavatkozása, vagy – gyakrabban – az
állam mulasztása az Alkotmányban előírt feladat teljesítését,
vagy valamely védett intézmény, illetőleg jog megvalósulását
nyilvánvalóan lehetetlenné teszi; e minimális követelmény
felett azonban – más alapjog sérelmét kivéve – nincs alkotmányi
ismérv az államcélt vagy szociális jogot szolgáló jogszabályok
alkotmányosságának minősítésére.” [28/1994. (V. 20.) AB
határozat, ABH 1994. 134, 140.]
Az Alkotmánybíróság 43/1995. (VI. 30.) AB számú határozata a
szociális ellátások mértékének megváltoztatásával kapcsolatban
utalt arra, hogy “az állam a 70/E. §-ban megfogalmazott
kötelezettségének eleget tesz, ha a szociális ellátás
biztosítására megszervezi és működteti a társadalombiztosítás
és a szociális támogatások rendszerét. Ezen belül a jogalkotó
maga határozhatja meg, hogy milyen eszközökkel éri el
társadalompolitikai céljait.” Ezzel kapcsolatban rámutatott
arra is, hogy “az állam széles körű jogosítványokkal
rendelkezik a szociális ellátásokon belüli változtatásokra.”
Ugyanakkor azt is megállapította az Alkotmánybíróság, hogy “az
elvonások folytán a szociális ellátás mértéke egészében nem
csökkenhet a 70/E. § szerint megkövetelhető minimális szint
alá." (ABH 1995. 188, 191-192.)
Ez utóbbi határozatot idézi az Alkotmánybíróság a 731/B/1995.
számú határozatában: “Az Alkotmány e rendelkezéséből nem
következik, hogy a lakáshozjutás állami támogatására az
állampolgároknak alanyi joga lenne, de az sem, hogy az állam a
lakáscélú támogatásoknak meghatározott formáját és rendszerét
köteles volna biztosítani.
Az Alkotmány e szabálya csak az állami szociálpolitika
működtetését írja elő, és alkotmányos követelményként pedig
csak azt határozza meg, hogy a szociális ellátás mértéke
egészében nem csökkenhet a 70/E. §-ban meghatározott minimális
szint alá.” (ABH 1995. 801, 803.)
Az Alkotmánybíróság 32/1998. (VI. 25.) AB határozatában – a
szociális biztonság alapjogával kapcsolatos jellemzők és
követelmények meghatározása kapcsán – a minimális mértékű
ellátás minősége tekintetében foglalt állást, kimondva, hogy
“az Alkotmány 70/E. §-ában meghatározott szociális biztonsághoz
való jog a szociális ellátások összessége által nyújtandó olyan
megélhetési minimum állami biztosítását tartalmazza, amely
elengedhetetlen az emberi méltósághoz való jog
megvalósulásához.” (ABH 1998. 251, 254.)
Az alkotmányossági mérce ezzel – az emberi méltósághoz való jog
bevonása folytán – a 70/E. § (1) bekezdésének elvontságából
(szociális ellátórendszer fenntartása a megélhetéshez szükséges
ellátás biztosítására) a minőség tekintetében is konkréttá
vált: a szociális intézményrendszer keretében nyújtandó
ellátásnak olyan minimumot kell nyújtania, hogy az biztosítsa
az emberi méltósághoz való jog megvalósulását. Az ezt a
minimumot el nem érő mértékű szolgáltatás esetében a szociális
biztonsághoz való jog érvényesüléséről nem lehet beszélni.
A szociális jogok esetében a megélhetési minimumot az
ellátórendszer részjogosítványainak összessége kell, hogy
biztosítsa. Ennek összességében kell megfelelnie az általános
mércének: az emberi méltósághoz való jognak, mely az
Alkotmánybíróság értelmezésében az emberi élethez való joggal
“egységet alkotó olyan oszthatatlan és korlátozhatatlan
alapjog, amely számos egyéb alapjognak forrása és feltétele.”
[23/1990. (X. 31.) AB határozat, ABH 1990. 88, 93.] Az emberi
élethez való joggal összefüggésben pedig az Alkotmánybíróság
“az állam objektív, intézményes életvédelmi kötelességét”
állapította meg, mely szerint: “az élethez való jogból az
államnak nem csupán az a kötelessége keletkezik, hogy az egyes
emberek élethez való alanyi jogát ne sértse meg, és hogy annak
védelméről jogalkotással és szervezési intézkedésekkel
gondoskodjék, hanem általában az emberi életet és
létfeltételeit is védenie kell.” [48/1998. (XI. 23.) AB
határozat, ABH 1998. 333, 342.]
V.
1. Az alkotmányjogi dogmatikában immár hagyományosnak
tekinthető az ún. első és második generációs emberi és
állampolgári jogok megkülönböztetése. Eszerint az első
nemzedékhez tartoznak a klasszikus szabadságjogok, melyek a
közhatalmat gyakorló állami szervek elé állítanak korlátokat az
egyéni szabadság védelmében. A második generációt a gazdasági,
szociális és kulturális jogok alkotják. Ezek érvényesülése az
állam kifejezett cselekvését feltételezi. Nyilvánvaló, hogy
ezen jogok garantálása a társadalom mindenkori gazdasági
teljesítőképességének függvénye. Ez irányadó az Alkotmány
70/E. §-ában foglalt szociális biztonsághoz való jogra is.
2. Az Alkotmány 70/E. § (1) bekezdése szerinti szociális
biztonsághoz való jog a szociális ellátások összessége által
nyújtandó megélhetési minimum állam általi biztosításának
kötelezettségét tartalmazza. A megélhetési minimum
garantálásából konkrétan meghatározott részjogok mint
alkotmányos alapjogok nem vezethetők le. Az állam ugyanis
nagyfokú szabadságot élvez a szociális biztonság megvalósítása
konkrét eszközeinek meghatározása tekintetében. Amennyiben az
Alkotmánybíróság az Alkotmány 70/E. §-ából eredő általános
ellátási kötelezettségen belül egyes részjogosítványokat (pl.
lakhatáshoz való jog, megfelelő élelmezéshez, tisztálkodáshoz,
ruházkodáshoz való jog) állapítana meg és kényszerítene ki az
alkotmányos alapjog szigorúságával, akkor ez a szociális
ellátás újabb és újabb elemeinek alkotmányos alapjogként
történő elismeréséhez vezetne. Egy ilyen értelmezés nem lenne
tekintettel az alkotmányozó hatalomnak az alkotmányos alapjogok
meghatározásával kapcsolatos jogára. Figyelmen kívül hagyná azt
az alkotmányos követelményt is, hogy a jogalkotó széleskörű
szabadságot élvez a szociális biztonság megvalósítása konkrét
eszközeinek meghatározása tekintetében. Ilyen módon az
Alkotmánybíróság a jogalkotót a nemzetgazdaság mindenkori
teljesítőképességétől függetlenül kötelezné egyes konkrét
ellátási formák biztosítására. Így nem érvényesülhetne az állam
kötelessége a szociális ellátások mértékének növelésére a
nemzetgazdaság teljesítőképessége függvényében, mert csak
egyes, állandó jelleggel meghatározott konkrét támogatási
formák nyújtására lenne köteles. Minderre figyelemmel az
Alkotmánybíróság az emberi életet és méltóságot biztosító,
valamint a nemzetgazdaság teljesítőképességének megfelelő
általános ellátási kötelezettség kimondásán túlmenően
tartózkodik egyes konkrét részjogok alkotmányos alapjogként
történő elismerésétől. Mindebből következően a “lakhatáshoz
való jog” biztosítása tekintetében az állam kötelezettsége és
ebből következően a felelőssége nem állapítható meg.
Az Alkotmány 70/E. § (1) bekezdése szerinti megélhetési minimum
alkotmányos alapkövetelményeként meghatározott emberi élethez
és méltósághoz való jog védelmében az állam az emberi lét
feltételeiről köteles gondoskodni. Ennek megfelelően az állam
ellátási kötelezettsége a hajléktalanság esetén az emberi
életet közvetlenül fenyegető veszély-helyzetben kiterjed a
szállás biztosítására is. A szállás biztosítására irányuló
állami kötelezettség nem azonos a “lakhatáshoz való jog”
megteremtésével. A szállás biztosítására az állam abban az
esetben köteles, ha a szállásnélküliség az emberi életet
közvetlenül fenyegeti. Az állam tehát ebben a végső helyzetben
köteles azokról gondoskodni, akik az emberi lét alapfeltételeit
önerejükből nem tudják megteremteni.
3. Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint nem állapítható meg
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség a “lakhatáshoz
való jog” biztosítása vonatkozásában, hiszen az Alkotmány
70/E. §-a alapján nem következik ilyen konkrét jog
szabályozására vonatkozó jogalkotói kötelezettség. Erre
tekintettel az Alkotmánybíróság az indítványnak a mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítására irányuló
részét elutasította.
4. Az Alkotmány 70/E. §-ának értelmezésével kapcsolatban az
Alkotmánybíróság rámutat arra, hogy a szociális igazgatásról és
szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény, valamint a
gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi
XXXI. törvény az állam ellátási kötelezettségével kapcsolatban
részletes rendelkezéseket tartalmaz, amelyek vonatkoznak a
rászorultak elhelyezésének biztosítására is. Az állam többek
között a hajléktalan személyek számára nappali melegedő
lehetőséget, átmeneti szállást, éjjeli menedékhelyet biztosít,
valamint hajléktalanok otthona, illetve rehabilitációs
intézménye keretében nyújt szállásjellegű ellátást. Ezen
túlmenően létezik még a települési önkormányzat által nyújtható
lakásfenntartási támogatás, amely nyilvánvalóan a lakással
rendelkező, de a lakás fenntartására nem elegendő jövedelmű
személyek számára jelent szociális ellátást. A gyermekvédelmi
törvény ismeri az otthonteremtési támogatásnak, a családok
átmeneti otthonának, a gyermekek átmeneti gondozásának,
valamint az utógondozói ellátásnak az intézményét. Ezen
támogatási formákkal összefüggésben az Alkotmánybíróság
ismételten hangsúlyozza, hogy az államnak a mindenkori
nemzetgazdasági lehetőségek figyelembevételével törekednie kell
a támogatások mértékének növelésére, illetőleg a társadalom
teljesítőképességéhez is igazodóan a szociális ellátások
bővítésére.
5. Bár konkrét ellátás nyújtására vonatkozó alkotmányos alapjog
az Alkotmány 70/E. §-ából nem következik, az államnak az
altalános ellátási kötelezettsége alapján törekednie kell a
szociális biztonság lehető legteljesebb megvalósítására. Ezt
nemzetközi kötelezettség-vállalásai is előírják számára. Ezzel
összefüggésben az Alkotmánybíróság utal arra a korábbi
megállapítására, miszerint “az emberi élet és méltóság
egységéből fakadó alapjogokat az alkotmányos jogállam a
vonatkozó nemzetközi egyezmények és az alapvető jogelvek
figyelembevételével, az Alkotmányban meghatározott közösségi és
egyéni érdekek szolgálatában hivatott szabályozni.” [23/1990.
(X. 31.) AB határozat, ABH 1990. 88, 93.]
A szociális biztonság megvalósítására vonatkozó jogállami
kötelezettséget határoz meg többek között az 1976. évi
9. törvényerejű rendelettel kihirdetett, az Egyesült Nemzetek
Közgyűlése XXI. ülésszakán, 1966. december 16-án elfogadott
Gazdasági, Szociális és Kulturális Jogok Nemzetközi
Egyezségokmánya, melynek 9. Cikke előírja: “Az
Egyezségokmányban részes államok elismerik, hogy mindenkinek
joga van a szociális biztonságra, beleértve a
társadalombiztosítást is.” Ennél részletesebb rendelkezést
tartalmaz a fenti Egyezségokmány 11. Cikk 1. pontja, mely külön
hangsúlyt helyez az életkörülmények javítása érdekében az egyes
létfeltételek megteremtésére irányuló folyamatos tevőleges
állami cselekvésre: “Az Egyezségokmányban részes államok
elismerik mindenkinek a jogát önmaga és családja megfelelő
életszínvonalára, ideértve a kellő táplálkozást, ruházkodást és
lakást, valamint az életkörülmények állandó javulását. A részes
államok megfelelő intézkedéseket hoznak e jog megvalósítása
érdekében, továbbá elismerik, hogy evégből alapvető fontosságú
a szabad elhatározás alapján nyugvó nemzetközi együttműködés.”
Ehhez hasonló intézkedési kötelezettséget fogalmaz meg a részes
államok számára az Európai Szociális Karta kihirdetéséről szóló
1999. évi C. törvény 16. Cikke, amely a család szociális, jogi
és gazdasági védelemének széleskörű megvalósítását írja elő: “A
család, mint a társadalom alapvető egysége, teljes körű
fejlődéshez szükséges feltételek biztosítása érdekében a
Szerződő Felek kötelezettséget vállalnak arra, hogy olyan
intézkedésekkel támogatják a családi élet gazdasági, jogi és
szociális védelmét, mint például a szociális és családi
juttatások, pénzügyi intézkedések, a családok lakhatásának
biztosítása, a fiatal házasoknak nyújtott kedvezmények és egyéb
megfelelő eszközök.”
VI.
1. Az Alkotmánybíróság nem foglalkozott az Alkotmánynak az
indítványban említett 15., 16. és 17. §-ával, mivel a kérelem a
70/E. § értelmezésére vonatkozott, valamint tárgyi összefüggés
hiánya miatt sem volt szükséges a 15-16. §-ok figyelembevétele
az indítványozók által kért alkotmányértelmezés kapcsán. Az
Alkotmány 17. §-ában foglalt szociális intézkedésekkel
kapcsolatban pedig “az Alkotmánybíróság több határozatában is
kifejezésre juttatta, hogy az “általános rendelkezések” körében
található tétel vizsgálata az “alapvető jogok és
kötelezettségek” körében fellelhető alkotmányos rendelkezések
tükrében – éppen azokkal mutatott szoros összefüggése miatt –
végzendő el” (3/D/1998. AB határozat, ABH 1999. 642, 644.).
Ennek megfelelően az Alkotmánybíróság az Alkotmány 70/E. §-ának
irtelmezésénél nem tért ki külön a 17. § rendelkezéseire.
2. Az Alkotmánybíróság a határozat Magyar Közlönyben való
közzétételét az Abtv. 51. § (2) bekezdése alapján rendelte el.
Dr. Németh János
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Bagi István Dr. Bihari Mihály
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Dr. Czúcz Ottó Dr. Erdei Árpád
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Harmathy Attila Dr. Holló András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Kukorelli István
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Strausz János Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Czúcz Ottó alkotmánybíró párhuzamos indoklása
A határozat és az indokolás valamennyi elemével egyetértek, e
párhuzamos indoklásban mindössze a döntés életvédelmi
aspektusainak jelentőségét kívánom nyomatékosabbá tenni,
kiemelni.
1. Kiemelkedően fontos alkotmányos követelménynek tekintem a
határozat rendelkező részének azon elemét, amely megállapítja,
hogy “az állam köteles… az életet közvetlenül fenyegető
veszélyhelyzet elhárításához szállásról – gondoskodni”. Ez a
tétel egyfelől világosan tükrözi azt az (elméleti modell-
elemzésekkel is igazolható) felismerést, amely szerint az olyan
populációk, amelyek nem alakítanak ki megfelelő mechanizmusokat
a létveszélybe került tagjaik védelmére, kihalással fenyegető
versenyhátrányba kerülhetnek más közösségekkel szemben.
Emellett azonban e követelmény – meggyőződésem szerint –
egyértelműen következik az Alkotmány 70/E. § és 54. § (1)
bekezdéseinek összevetéséből, továbbá megfogalmazása szervesen
illeszkedik az Alkotmánybíróság eddig követett – életvédelemmel
összefüggő – értelmezési gyakorlatához.
2. Mindennapi tapasztalatainkból tudjuk, hogy az életben –
többnyire valamilyen természeti csapás, emberi tragédia,
haláleset nyomán, vagy egyéb, előre nem látható ok
következtében – időnként kialakulhatnak olyan különleges
élethelyzetek, amikor kizárólag egy – az alapvető
létszükségletek körébe tartozó – elem (pl. elegendő élelem,
megfelelő ruházat, vagy szállás) hiánya is az érintett életét
közvetlenül fenyegető veszély forrásává válhat. Az Alkotmány
70/E. § (1) bekezdése úgy rendelkezik, hogy “A Magyar
Köztársaság állampolgárainak joguk van a szociális
biztonsághoz; öregség, betegség, rokkantság, özvegység, árvaság
és önhibájukon kívüli munkanélküliség esetén a megélhetésükhöz
szükséges ellátásokra jogosultak.” S a (2) bekezdés szerint “A
Magyar Köztársaság az ellátáshoz való jogot a
társadalombiztosítás útján és a szociális intézmények
rendszerével valósítja meg.”
Helyesen idézi ezzel összefüggésben a határozat indoklása
azokat a korábbi alkotmánybírósági döntéseket, melyek kifejtik,
hogy a szociális jogok megvalósításának eszközei és mértéke
tekintetében a jogalkotó viszonylag nagy szabadságot élvez, s
hogy az állam széles körű jogosítványokkal rendelkezik a
szociális ellátásokon belüli változásokra. Olyan esetekben
azonban, amikor valakinek az élete kerül veszélybe egy
meghatározott megélhetési feltétel hiánya miatt, már változik
az állami kötelezettség szerkezete. Ilyenkor már nem elégséges
különféle szociális intézményeket pusztán fenntartani és (és
azokat a mindenkori szociálpolitikai felfogásnak megfelelően)
működtetni, ilyen esetekben az állam köteles a rendelkezésére
álló erőforrásokat úgy csoportosítani, hogy a konkrét veszély
elhárításához szükséges eszközök – időben, s a veszély
elhárításához szükséges mértékben – az érintettek
rendelkezésére bocsáthatók legyenek. Ezzel összefüggésben
utalnunk kell az Alkotmánybíróság 64/1991. (XII. 17.) AB
határozatára, amelyben kifejtette: “Az Alkotmány 54. § (1)
bekezdése egyrészt minden ember számára garantálja az élethez
való jogot, másrészt – a 8. § (1) bekezdésével összhangban –
»az állam elsőrendű kötelességévé« teszi az emberi élet
védelmét. Az állam kötelessége az alapvető jogok »tiszteletben
tartására és védelmére« a szubjektív alapjogokkal kapcsolatban
nem merül ki abban, hogy tartózkodnia kell megsértésüktől,
hanem magában foglalja azt is, hogy gondoskodnia kell az
érvényesülésükhöz szükséges feltételekről.” [64/1991. (XII.
17.) ABH 297, 302.] Hasonlóan érvel a 60/1993. (XI. 29.) AB
határozat, a 28/1994. (V. 20.), valamint az 58/1994. (XII. 14.)
AB határozat is.
Mindebből világossá válik, hogy az állam kötelezettségei más
dimenzióba kerülnek akkor, ha a szokványos szociális gondok
között olyan eset bukkan fel, amelynél a megélhetési feltételek
valamelyik elemének hiánya miatt az érintett élete is közvetlen
veszélybe kerül. Ilyenkor az állam életvédelmi funkciója miatt
az ellátási kötelezettségei is a szokásosnál intenzívebbé,
“sűrűbbé” válnak.
Megjegyzem, hogy az intenzitás növekedése nem jelenti egyben
azt is, hogy ezek a kötelezettségek abszolút szerkezetűvé
válnának, vagyis, hogy az állam köteles lenne bárkinek az
egyszerű bejelentése alapján ellátásokat nyújtani, ha az
érintett úgy érezné: élete veszélybe került. Az államnak ilyen
esetekben is körültekintően szabályozni kell, hogy milyen
ismérvek alapján, milyen eljárás keretében állapítsák meg azt,
hogy a szállás hiánya miatt az adott körülmények között valóban
veszélyeztetett-e az érintett élete (s az sem kizárt, hogy
amennyiben szükséges, bizonyos célszerűen megválasztott
magatartási szabályokat is meghatározzanak az érintettnek, a
tőle elvárható kooperációra hívják fel a veszélyhelyzet
mielőbbi elhárítása érdekében).
Ezek az eljárási és tartalmi feltételek azonban a másik oldalon
nem válhatnak olyan súlyúvá és terjedelművé, hogy
alkalmazásukkal kiüresedjenek az állam életvédelemmel
összefüggő kötelezettségei. S emiatt az ilyen helyzetbe került
személyek számára csak azok a védelmi eszközök, megoldások
álljanak rendelkezésre, amelyek a nehéz helyzetben lévő, de
közvetlen életveszélynek nem kitett állampolgárok szociális
problémái kezelésére egyébként adottak. A szabályozás ilyen
részletkérdéseinek alkotmányos megítélésére azonban
nyilvánvalóan csak egy erre irányuló indítvány alapján indított
külön vizsgálat nyomán kerülhet sor.
3. Egyetértek a rendelkező rész azon pontjával is, mely szerint
a “lakhatáshoz való jog” biztosítása tekintetében az
Alkotmánybíróság nem állapította meg a mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenességet. Ez azonban nem jelenti
azt, hogy a jogalkotónak ne lehetnének szerteágazó szabályozási
feladatai az emberi életet közvetlenül fenyegető veszélyhelyzet
elhárításához szükséges szállás biztosítása kapcsán. E körben
feltehetően célszerű lesz ellenőrizni, hogy a jelenlegi
szabályok megfelelnek-e az említett követelményeknek. E
kérdések azonban már túlmutatnak az Alkotmánybíróság által most
tárgyalt ügyön.
Budapest, 2000. november 7.
Dr. Czúcz Ottó
alkotmánybíró
A párhuzamos indokoláshoz csatlakozom:
Dr. Kiss László
alkotmánybíró
Dr. Bagi István alkotmánybíró különvéleménye
I.
Az Alkotmány értelmezésére és mulasztás megállapítására
irányuló eljárásban hozott 5/G/1998. sz. határozat rendelkező
részének 1) pontja első bekezdésével, valamint a második
bekezdés első mondatában foglaltakkal, továbbá a 2) pontjában
rögzített megállapításokkal egyetértek.
Alapvetően nem értek egyet azonban a rendelkező rész második
bekezdésében tett megállapítással, mely szerint az állam
köteles hajléktalanság esetén az emberi életet közvetlenül
fenyegető veszélyhelyzet elhárításához szállásról gondoskodni.
A fenti gondolat erkölcsi és szociológiai tartalmát magam is
igaznak ismerem el, ugyanakkor egyetértek a határozat azon
megállapításával, hogy az Alkotmány 70/E. § (1) bekezdéséből a
megélhetési minimum garantálásából konkrétan meghatározott
részjogok nem vezethetőek le.
Álláspontom szerint az Alkotmány 70/E. § (2) bekezdésének
értelmezése során ugyanez a megállapítás tehető, tehát konkrét
“részjogok” – így ezen belül “szállás” biztosításának állami
kötelezettsége – közvetlenül az Alkotmány rendelkezéséből nem
vezethető le, figyelembe véve azt is, hogy a konkrét
kötelezettség megjelölése normaként értelmezhető.
Az Alkotmánybíróság hatáskörébe un. absztrakt
alkotmányértelmezésre terjed ki. Nem lehet pontosan
megállapítani, hogy mi tartozik a “szállás” fogalmi körébe –
pusztán a fedél, vagy annál több, így pl. nagy hidegben fűtési
kötelezettség, életet fenyegető veszélyhelyzet esetén élelmezés
biztosítása, vagy más, a veszélyhelyzet esetén szükséges
intézkedés –, véleményem szerint az alkotmányi rendelkezés
ilyen jellegű értelmezése nem tekinthető elvontnak.
Ellenkező értelmezés, olyan álláspont esetén, amely szerint a
szállás biztosítása egyértelmű és konkrét kötelezettséget
jelent, ennek kimondása már a törvényhozó normaalkotási
feladata, az Alkotmány esetleges módosításával.
II.
Véleményem szerint az Alkotmány 70/E. § (2) bekezdését – a
Magyar Köztársaság az ellátásra való jogot a
társadalombiztosítás útján és szociális intézmények
rendszerével valósítja meg – a határozat által is idézett
korábbi alkotmánybírósági határozatok absztrakt módon és
kellőképpen értelmezték, konkrét állami kötelezettség kimondása
már mintegy az Alkotmány “szövegszerű kiegészítését” jelentené.
A “hajléktalanság” és az “életet közvetlenül fenyegető
veszélyhelyzet” túl tág értelmezése lehetőséget adnak, de az
utóbbi fogalom-meghatározás a más jogágakban szereplő voltára
tekintettel a megállapítás elvontságát veszélyezteti.
Magam az általam konkrétnak tartott állami kötelezettség
kimondását az Alkotmány 70/E. § (2) bekezdésének értelmezése
során mellőztem volna.
Budapest, 2000. november 7.
Dr. Bagi István
alkotmánybíró
Dr. Holló András alkotmánybíró különvéleménye
1/ Egyetértek a Határozat 2. pontjával, a “lakhatáshoz való
jog” biztosítása tekintetében a mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítására irányuló indítvány
elutasításával, továbbá a Határozatnak az Alkotmány 70/E. §
értelmezését tartalmazó 1. pontjával, kivéve annak utolsó
mondatával. Az általam kifogásolt mondat a következő: “Ennek
megfelelően az állam köteles az emberi lét alapvető
feltételeiről – így hajléktalanság esetén az emberi életet
közvetlenül fenyegető veszélyhelyzet elhárításához szállásról –
gondoskodni”.
Álláspontom szerint ezzel az értelmező mondattal az
Alkotmánybíróság túllépett az absztrakt alkotmányértelmezés
hatáskörén és a törvényhozó hatalom körébe tartozó konkrét
állami feladatot, s egyben a feladatellátás konkrét feltételét
is megfogalmazta.
Az idézett konkrét állami feladat nem kapcsolható kényszerítően
és közvetlenül az Alkotmány 70/E. §-ának az Alkotmánybíróság
korábbi határozataiban kifejtett – értelmezett – tartalmához.
2/ Az Alkotmánybíróság az Alkotmány 70/E. §-át mindezideig a
jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára
irányuló hatáskörében eljárva értelmezte és fokozatosan – több
határozatában – bontotta ki annak tartalmát.
A szociális biztonsághoz való jog – az Alkotmánybíróság eddigi
értelmezéseiben – olyan ellátó rendszer kiépítésére,
működtetésére irányuló állami kötelezettséget jelent, amely
biztosítja az ellátáshoz való jognak azt az alkotmányos
minimumát, amely az emberi méltósághoz való jog
megvalósulásához elengedhetetlen. A Határozat 1. pontja
lényegében ezt az értelmezést emeli az absztrakt
alkotmányértelmezés szintjére, kiegészítve az általam kritizált
mondattal.
Az Alkotmánybíróság a 32/1998. (VI. 25.) AB határozatában,
annak az alkotmányos követelménynek a kimondásával, hogy az
ellátási minimum alkotmányos mércéje az emberi méltósághoz való
jog megvalósulása, kiteljesítette az Alkotmány 70/E. §-ának
értelmezését. Az emberi méltóság, mint általános mérce itt nem
az általános személyiségi jog “egyik megfogalmazása” (8/1990.
(IV. 23.) AB határozat). A szociális biztonsághoz való jogból
az emberi méltóságnak megfelelő ún. “részjogok” nem vezethetők
le. A szociális jogok esetében az ellátórendszer
részjogosítványai összességének, illetőleg egy adott, konkrét
ellátási formának az egyéb juttatásokkal együttesen (32/1998.
(VI. 25.) AB határozat, ABH 1998. 254.) kell megfelelnie az
általános mércének, az emberi méltósághoz való jog
megvalósulásának abban az általános értelemben ahogy azt a
64/1991. (XII. 17.) AB határozat megfogalmazta, az emberi
státusz meghatározójaként: “Emberi méltósága és élete
mindenkinek érinthetetlen, aki ember, függetlenül fizikai és
szellemi fejlettségétől, illetve állapotától és attól is, hogy
emberi lehetőségéből mennyit valósított meg és miért annyit.
Egyetlen emberi élethez való jogáról sem beszélhetünk úgy, hogy
ne értenénk bele az élethez és a méltósághoz való alanyi
jogát”. (ABH 1991. 309.)
Következésképpen az Alkotmány 70/E. §-ában meghatározott
szociális biztonsághoz való jognak, mint a megélhetéshez
szükséges ellátáshoz való jognak alkotmányos minimuma – az
emberi méltósághoz való jog megvalósulásának alkotmányos
követelménye által meghatározottan – jelenti az emberi státusz,
az emberi létfeltételek mindazon összetevőit (segélyezési,
ellátási formákat) amelyeket az állam törvényalkotás útján –
alanyi jogként, vagy rászorultság szerint – biztosítani
köteles.
A kifejtettek alátámasztásaként hivatkozom az Alkotmánybíróság
28/1994. (V. 20.) AB határozatára: “Az intézmények létrehozása
mellett a szociális jogok megvalósítása az igénybevételükkel
kapcsolatos alanyi jogok révén történik, amelyeket a
törvényhozásnak kell meghatároznia” (ABH 1994. 134, 138.). Ezek
nagyságára és módjára az Alkotmányból közvetlenül nevesített
alkotmányos kötelezettség nem vezethető le. (698/B/1990. AB
határozat: hivatkozva az 1449/B/1992. AB határozat, ABH 1994.
561. 563.)
3/ Álláspontom szerint az Alkotmánybíróság (elvont)
alkotmányértelmezési hatáskörétől az adott alkotmányi norma
tartalmának kibontásától el kell választani az abból (az
értelmezett alkotmányi normából) levezethető törvényhozói
(végrehajtási) feladatok elvileg lehetséges változatainak
megfogalmazását. Az általam kifogásolt mondat az Alkotmány
70/E. §-ának eddigi, a Határozatban összefoglalt értelmezéséből
elvileg levezethető konkrét – feltételeket is magában foglaló –
állami feladat megfogalmazása és mint ilyen nem része, nem
tartalmi eleme az Alkotmány 70/E. §-ának. Az Alkotmány 70/E. §-
ából következő konkrét – “nevesített” – állami
kötelezettségeket a törvényhozásnak és nem az
Alkotmánybíróságnak kell meghatároznia. “Az alkotmányi
előírások megvalósítása – számos feltételtől függően – változó
és folyamatos törvényhozási jogalkalmazási, önkormányzati és
társadalmi feladat”. (1558/B/1991. AB határozat, ABH 1994. 510,
511.)
Budapest, 2000. november 7.
Dr. Holló András
alkotmánybíró
. |