A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság mulasztásban megnyilvánuló
törvénysértés megállapítása iránti indítvány alapján
meghozta a következő
határozatot
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy Sárszentmihály
Község Önkormányzatának Képviselőtestülete törvénysértést
követett el azáltal, hogy az 1992. évi költségvetés
végrehajtására vonatkozó zárszámadásról szóló rendeletet nem
alkotta meg. Ezért felhívja a képviselőtestületet arra, hogy
az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény
82. §-ában meghatározott jogalkotási kötelezettségének
1995. május 31-ig tegyen eleget.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar
Közlönyben közzéteszi.
Indokolás
I.
Sárszentmihály Község Önkormányzatának
Képviselőtestülete az 1992. évi költségvetésével
összefüggésben nem alkotta meg az államháztartásról szóló
1992. évi XXXVIII. törvény ( a továbbiakban : Áht. ) 82. §-
ában foglalt rendelkezés alapján a zárszámadásról szóló
rendeletét. Emiatt a köztársasági megbízott a helyi
önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény ( a
továbbiakban : Ötv. ) 99. § (1) bekezdésében foglalt
jogkörében az önkormányzat képviselőtestületét a
törvénysértés megszüntetésére hívta fel. A képviselőtestület
a felhívásban foglaltaknak nem tett eleget, ezért a
köztársasági megbízott az Ötv. 99. § (2) bekezdés a) pontja
alapján az Alkotmánybíróságnál kezdeményezte a törvénysértés
megszüntetését.
Az indítvány szerint a képviselőtestület
1993. május 27-ei és a július 29-i ülésén tárgyalta az 1992.
évi költségvetés végrehajtásáról szóló beszámolót, azonban e
tárgykörben megfelelő szavazati arány hiányában érdemi
döntést nem hozott. A képviselőtestület a zárszámadásról
szóló rendeletet a törvényességi felhívást követően sem
alkotta meg.
Az indítványozó a kiegészített beadványában kérte az
Alkotmánybíróságot, hogy a jogszabályalkotási kötelezettség
elmulasztása miatt fennálló mulasztásos törvénysértést
állapítsa meg és a képviselőtestületet kötelezze a
zárszámadásról szóló rendelet megalkotására.
II.
Az Alkotmánybíróság a rendelkező részben foglalt
határozatát a következőkre alapozta.
Az Áht. 2. §-a alapján : "Az államháztartást a
központi kormányzat, az elkülönített állami pénzalapok, a
helyi önkormányzatok, valamint a társadalombiztosítás
költségvetései alkotják". A 65. §-a előírja : "A helyi
önkormányzat a költségvetését önállóan, rendeletben ( a
továbbiakban : költségvetési rendelet ) állapítja meg". A
82. §-a pedig így rendelkezik : "A jegyző által elkészített
zárszámadási rendelettervezetet a polgármester a
költségvetési évet követően 3 hónapon belül terjeszti a
képviselőtestület elé. A képviselőtestület a zárszámadásról
rendeletet alkot".
Az Ötv. 77. § (2) bekezdésének első mondata
megállapítja : "Az önkormányzatok költségvetése az
államháztartás része, ahhoz teljes pénzforgalmával
kapcsolódik". A 91. § (1) bekezdése szerint : "Az
önkormányzat meghatározza gazdasági programját és
költségvetését".
A fenti törvényi rendelkezések értelmében a helyi
önkormányzatok költségvetése az államháztartás rendszerébe
tartozik, annak részét alkotja. Az Áht. pedig kötelezően
előírja, hogy az önkormányzatok költségvetését, valamint a
költségvetés végrehajtására vonatkozó zárszámadást
önkormányzati rendeletben kell megállapítani. Az Áht. tehát
a szóban forgó tárgykörök tekintetében egyértelműen
szabályozási kötelezettséget határoz meg.
Az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdésének a) pontja
szerint : "A helyi képviselőtestület önkormányzati ügyekben
önállóan szabályoz és igazgat, döntése kizárólag
törvényességi okból vizsgálható felül". A 44/A § (2)
bekezdése alapján pedig : "A helyi képviselőtestület a
feladatkörében rendeletet alkothat, amely nem lehet
ellentétes a magasabb szintű jogszabállyal". Az Ötv. 16. §
(1) bekezdése pedig úgy rendelkezik, hogy : "A
képviselőtestület a törvény által nem szabályozott helyi
társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvény
felhatalmazása alapján, annak végarehajtására önkormányzati
rendeletet alkot".
Az Alkotmány 43. § (2) bekezdésének első mondata akként
rendelkezik, hogy a helyi önkormányzati jogokat és
kötelezettségeket törvény határozza meg. Az Alkotmány e
rendelkezéséből az következik, hogy törvény
az önkormányzatok tekintetében szabályozási kötelezettséget
is megállapíthat. Az Áht. 82. §-ában meghatározott
jogalkotási kötelezettség tehát az Alkotmány eme
rendelkezésén alapul. Erre tekintettel az önkormányzatnak az
Alkotmány 44/A § (1) a) pontjában meghatározott szabályozási
autonómiája nem terjed addig, hogy a zárszámadási rendelet
megalkotására vonatkozó törvényi kötelezettségét mellőzze.
Az önkormányzat a törvény által kötelezően meghatározott
feladat- és hatáskörében köteles eljárni, s ez vonatkozik a
jogalkotási kötelezettségére is.
Az önkormányzat vizsgált jogalkotási kötelezettségének
elmulasztása mulasztásban megnyilvánuló törvénysértésnek
minősül. Az Alkotmánybíróság a 62/1994. ( XII. 24. ) AB
határozatában hasonló ügyben mulasztásos törvénysértést
állapított meg, mert az érintett önkormányzat
a zárszámadásról szóló rendeletet nem alkotta meg
( ABK 1994, 516, 517 ) .
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság megállapította,
hogy Sárszentmihály Község Önkormányzatának
Képviselőtestülete mulasztásban megnyilvánuló törvénysértést
követett el azzal, hogy az Áht. 82. §-ában foglalt előírás
ellenére a zárszámadásról szóló rendeletét nem alkotta meg.
Ezért felhívta a képviselőtestületet arra, hogy a rendelkező
részben megállapított határidőig tegyen eleget a jogalkotási
kötelezettségének.
Dr. Ádám Antal
előadó alkotmánybíró
Dr. Kilényi Géza Dr. Schmidt Péter
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |