Hungarian
Ügyszám:
.
1161/E/1993
Előadó alkotmánybíró: Ádám Antal Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 9/1995. (II. 22.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1995/455
.
A döntés kelte: Budapest, 02/16/1995
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                   A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

         Az    Alkotmánybíróság    mulasztásban    megnyilvánuló
    törvénysértés   megállapítása   iránti   indítvány   alapján
    meghozta a következő

                            határozatot

         Az Alkotmánybíróság  megállapítja, hogy  Sárszentmihály
    Község  Önkormányzatának  Képviselőtestülete  törvénysértést
    követett  el   azáltal,  hogy   az  1992.  évi  költségvetés
    végrehajtására vonatkozó zárszámadásról szóló rendeletet nem
    alkotta meg. Ezért felhívja a képviselőtestületet arra, hogy
    az  államháztartásról   szóló  1992.  évi  XXXVIII.  törvény
    82.  §-ában   meghatározott  jogalkotási   kötelezettségének
    1995. május 31-ig tegyen eleget.

         Az  Alkotmánybíróság   ezt  a   határozatát  a   Magyar
    Közlönyben közzéteszi.
                               Indokolás

                                   I.

           Sárszentmihály         Község          Önkormányzatának
      Képviselőtestülete    az    1992.    évi    költségvetésével
      összefüggésben nem  alkotta meg  az államháztartásról  szóló
      1992. évi XXXVIII. törvény ( a továbbiakban :  Áht. ) 82. §-
      ában foglalt  rendelkezés  alapján  a  zárszámadásról  szóló
      rendeletét.  Emiatt   a  köztársasági   megbízott  a   helyi
      önkormányzatokról  szóló   1990.  évi   LXV.   törvény   ( a
      továbbiakban :   Ötv.  )  99.  §  (1)  bekezdésében  foglalt
      jogkörében    az    önkormányzat    képviselőtestületét    a
      törvénysértés megszüntetésére hívta fel. A képviselőtestület
      a  felhívásban   foglaltaknak  nem   tett  eleget,  ezért  a
      köztársasági megbízott  az Ötv. 99. § (2) bekezdés a) pontja
      alapján az Alkotmánybíróságnál kezdeményezte a törvénysértés
      megszüntetését.

           Az    indítvány     szerint     a     képviselőtestület
      1993. május 27-ei és a július 29-i ülésén tárgyalta az 1992.
      évi költségvetés végrehajtásáról szóló beszámolót, azonban e
      tárgykörben  megfelelő   szavazati  arány  hiányában  érdemi
      döntést nem  hozott. A  képviselőtestület  a  zárszámadásról
      szóló rendeletet  a  törvényességi  felhívást  követően  sem
      alkotta meg.

           Az indítványozó  a kiegészített  beadványában kérte  az
      Alkotmánybíróságot, hogy  a jogszabályalkotási kötelezettség
      elmulasztása  miatt   fennálló  mulasztásos   törvénysértést
      állapítsa  meg   és  a   képviselőtestületet   kötelezze   a
      zárszámadásról szóló rendelet megalkotására.

                                  II.

           Az  Alkotmánybíróság   a  rendelkező   részben  foglalt
      határozatát a következőkre alapozta.

           Az Áht.  2.  §-a  alapján  :    "Az  államháztartást  a
      központi kormányzat,  az elkülönített  állami pénzalapok,  a
      helyi  önkormányzatok,   valamint   a   társadalombiztosítás
      költségvetései alkotják".  A 65.  §-a előírja  :   "A  helyi
      önkormányzat  a  költségvetését  önállóan,  rendeletben  ( a
      továbbiakban :   költségvetési  rendelet ) állapítja meg". A
      82. §-a pedig így rendelkezik :  "A jegyző által elkészített
      zárszámadási    rendelettervezetet    a    polgármester    a
      költségvetési évet  követően 3  hónapon  belül  terjeszti  a
      képviselőtestület elé.  A képviselőtestület a zárszámadásról
      rendeletet alkot".

           Az  Ötv.   77.  §   (2)   bekezdésének   első   mondata
      megállapítja  :     "Az   önkormányzatok  költségvetése   az
      államháztartás   része,    ahhoz   teljes    pénzforgalmával
      kapcsolódik".  A   91.  §  (1)  bekezdése  szerint  :    "Az
      önkormányzat   meghatározza    gazdasági    programját    és
      költségvetését".

           A  fenti  törvényi  rendelkezések  értelmében  a  helyi
      önkormányzatok költségvetése  az államháztartás  rendszerébe
      tartozik, annak  részét alkotja.  Az Áht.  pedig  kötelezően
      előírja, hogy  az önkormányzatok  költségvetését, valamint a
      költségvetés    végrehajtására     vonatkozó    zárszámadást
      önkormányzati rendeletben  kell megállapítani. Az Áht. tehát
      a  szóban   forgó   tárgykörök   tekintetében   egyértelműen
      szabályozási kötelezettséget határoz meg.

           Az  Alkotmány   44/A.  §  (1)  bekezdésének  a)  pontja
      szerint :  "A helyi képviselőtestület önkormányzati ügyekben
      önállóan   szabályoz    és   igazgat,    döntése   kizárólag
      törvényességi  okból   vizsgálható  felül".  A  44/A  §  (2)
      bekezdése alapján  pedig :   "A  helyi  képviselőtestület  a
      feladatkörében  rendeletet   alkothat,   amely   nem   lehet
      ellentétes a  magasabb szintű  jogszabállyal". Az Ötv. 16. §
      (1)  bekezdése   pedig  úgy   rendelkezik,  hogy   :      "A
      képviselőtestület a  törvény által  nem  szabályozott  helyi
      társadalmi   viszonyok    rendezésére,    továbbá    törvény
      felhatalmazása alapján,  annak végarehajtására önkormányzati
      rendeletet alkot".

           Az Alkotmány 43. § (2) bekezdésének első mondata akként
      rendelkezik,  hogy   a  helyi   önkormányzati   jogokat   és
      kötelezettségeket törvény  határozza  meg.  Az  Alkotmány  e
      rendelkezéséből     az      következik,     hogy     törvény
      az önkormányzatok  tekintetében szabályozási kötelezettséget
      is  megállapíthat.   Az  Áht.   82.   §-ában   meghatározott
      jogalkotási   kötelezettség    tehát   az    Alkotmány   eme
      rendelkezésén alapul. Erre tekintettel az önkormányzatnak az
      Alkotmány 44/A § (1) a) pontjában meghatározott szabályozási
      autonómiája nem  terjed addig,  hogy a zárszámadási rendelet
      megalkotására vonatkozó  törvényi kötelezettségét  mellőzze.
      Az önkormányzat  a törvény  által  kötelezően  meghatározott
      feladat- és  hatáskörében köteles eljárni, s ez vonatkozik a
      jogalkotási kötelezettségére is.

           Az önkormányzat  vizsgált jogalkotási kötelezettségének
      elmulasztása  mulasztásban   megnyilvánuló  törvénysértésnek
      minősül. Az  Alkotmánybíróság a  62/1994.  ( XII.  24. )  AB
      határozatában  hasonló   ügyben  mulasztásos  törvénysértést
      állapított    meg,    mert    az    érintett    önkormányzat
      a  zárszámadásról   szóló   rendeletet   nem   alkotta   meg
      ( ABK 1994, 516, 517 ) .

           Mindezek alapján  az  Alkotmánybíróság  megállapította,
      hogy      Sárszentmihály       Község       Önkormányzatának
      Képviselőtestülete mulasztásban megnyilvánuló törvénysértést
      követett el  azzal, hogy  az Áht. 82. §-ában foglalt előírás
      ellenére a  zárszámadásról szóló rendeletét nem alkotta meg.
      Ezért felhívta a képviselőtestületet arra, hogy a rendelkező
      részben megállapított határidőig tegyen eleget a jogalkotási
      kötelezettségének.
                               Dr. Ádám Antal
                            előadó alkotmánybíró

             Dr. Kilényi Géza                  Dr. Schmidt Péter
             alkotmánybíró                       alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        9/1995. (II. 22.)
        Date of the decision:
        .
        02/16/1995
        .
        .