English
Hungarian
Ügyszám:
.
268/A/1993
Előadó alkotmánybíró: Szabó András Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 42/1993. (VI. 30.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1993/300
.
A döntés kelte: Budapest, 06/29/1993
.
.

.
A döntés szövege (pdf):
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

      Az Alkotmánybíróság  a köztársasági elnöknek az Országgyűlés
      által  elfogadott,   de  még   ki  nem   hirdetett   törvény
      alkotmányellenességének  előzetes   vizsgálatára  benyújtott
      indítványa  alapján   -  Dr.  Zlinszky  János  alkotmánybíró
      különvéleményével - meghozta a következő

                             határozatot :

      Az Alkotmánybíróság  megállapítja, hogy  az  "egyes  büntető
      eljárási szabályok  kiegészítéséről" szóló,  az Országgyűlés
      1993.    február    16-i    ülésén     elfogadott    törvény
      alkotmányellenes.

      A  ki   nem  hirdetett   törvény  nemzetközi   szerződésekbe
      ütközésének    vizsgálatára     irányuló    indítványt    az
      Alkotmánybíróság visszautasítja.

      Az  Alkotmánybíróság   e  határozatát  a  Magyar  Közlönyben
      közzéteszi.
                                 Indokolás

                                     I.

        1. Az  Országgyűlés  1993.  február  16-ai  ülésén  törvényt
        fogadott el a következő szöveggel :

        "1. §  A büntető  eljárásról szóló  1973. évi I. törvény ( a
        továbbiakban :   Be )  13. §-ának c ) pontját, 127. §-a  (1)
        bekezdésének   b )   pontját,  a  131.  §-át, 139.  §-a  (1)
        bekezdésének  c )  pontját,  145. §  (2)   bekezdésének  d )
        pontját,  170. §  (1)  bekezdésének  c )  pontját, a  183. §
        (1)  bekezdését, a 208. §-ának (1) bekezdését, a 213. §-ának
        a )  pontját, a 214. §-át, a 250. §-ának I/a pontját, a 252.
        §-ának  (2)  bekezdését, a 263. §-át, valamint a  perújítási
        eljárásnak  a   XI.  fejezetben   írt  szabályait   a  jelen
        törvényben  foglalt  eltérésekkel  kell  alkalmazni,  ha  az
        eljárás tárgya  olyan bűntett,  amelyet a  törvény  öt  évet
        meghaladó   szabadságvesztéssel    vagy   ennél    súlyosabb
        büntetéssel rendel büntetni.

        2. §  (1)  Elévülés  ( az  1878. évi  V.  törvény  105. § 3.
        pontja, az  1950. évi II. törvény 24. § b ) pontja és 25. §-
        a, az 1961. évi V. törvény 30. §-ának b ) pontja és 31. §-a;
        1978. évi  IV. törvény  32. §-ának b ) pontja és 33-34. §-a
        ( címén a nyomozást - beleértve a  perújítási nyomozást is -
        megtagadni, illetve azt megszüntetni, vagy a terhelt terhére
        bejelentett perújítási  indítványt elutasítani  ( Be 276. §-
        ának  (1)  bekezdése a ) 2. pontja és  (3)  bekezdése,  279.
        §-ának  (2)   bekezdése, 281.  §-ának  (1)  bekezdése )  nem
        lehet.

        (2)   Az  ügyész a 145. § keretei között azzal az eltéréssel
        jár el,  hogy  az  eljárást elévülés  címén ( Be 145. §  (2)
        bekezdés d ) pontja ) nem szüntetheti meg.

        3. § Vádirat, illetve perújítási indítvány benyújtása esetén
        ( Be 146. §-ának (1) bekezdése, 278.  §-ának (1) bekezdése )
        a bíróság  az eljárást a Be VIII., IX., X. és XI. fejezetébe
        foglalt szabályok szerint folytatja le, azzal az eltéréssel,
        hogy  elévülés  címén (  Be 213.  §-a (1)  bekezdésének  a )
        pontja,   250.  §-ának  I /  a. pontja  ) az   eljárás   nem
        szüntethető  meg,  és  e  címen  a  perújítási indítvány sem
        utasítható el.

        4. §   (1)  A tárgyalás eredményeként - amennyiben a bíróság
        az elévülést  nem állapítja  meg -, a Be általános szabályai
        szerint jár el.

        (2)   Ha  a bíróság azt állapítja meg, hogy a  büntethetőség
        elévült és  egyéb okból  nem kell  az eljárást megszüntetni,
        vagy  a  Be  214.  §-ának (3) bekezdése  alapján a vádlottat
        felmenteni, a  bűncselekmény elkövetésének  és  az  elévülés
        tényének megállapítása mellett az eljárást megszünteti.

        5. §  Ez a  törvény kihirdetése  napján lép  hatályba, és az
        ebben foglalt  rendelkezéseket az 1995. december 31. napjáig
        megindított büntető ügyekben kell alkalmazni. "

        2. A köztársasági elnök a törvényt nem hirdette ki, hanem az
        1993. március  5-én, valamint  8-án  kelt  indítványaiban  -
        együttesen az  1956  októberi  forradalom  és  szabadságharc
        során  elkövetett   egyes   bűncselekményekkel   kapcsolatos
        eljárásról   szóló,   elfogadott   törvénnyel   -   előzetes
        alkotmányossági vizsgálatot kért.

        A mindkét törvényre együttesen vonatkozó indítvány szerint :
        "Az  Országgyűlés   által  jelenleg   elfogadott   törvények
        ugyanazt a tárgykört érintik, mint az Alkotmánybíróság által
        korábban vizsgált törvényjavaslat. Ezért indítványozom, hogy
        az  Alkotmánybíróság   ezen  törvények   vonatkozásában   is
        vizsgálja meg,  azok (  egyes  rendelkezéseiben,  egészükben
        illetve egymással való kapcsolatukban ) megfelelnek- e

        - a  Polgári és  Politikai Jogok  Nemzetközi Egyezségokmánya
        15. §-ában,

        - az Emberi Jogi Egyezmény 7. §  (1)  bekezdésében,

        - az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében, 7. § (1) bekezdésében,
        8. § (1) és (2) bekezdésében,  57. § (2) és (4) bekezdésében
        valamint

        - az  Alkotmánybíróság 11/1992.(III.5.) AB határozatában írt
        követelményeknek,

        azaz a  büntetőjogi legalitás alkotmányos elveinek, az állam
        büntető  hatalma  korlátozottsága  elvének,  a  jogban  való
        bizalom elvének,  a jogbiztonság elvének és ezeken keresztül
        a jogállamiság követelményrendszerének. "

                                    II.

        Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint az elfogadott, de ki
        nem hirdetett törvény egészében és részleteiben, tartalmilag
        és formailag is alkotmányellenes.

        - Egészében  ellentétes az Alkotmány 2. §  (1)  bekezdésében
        normatív  tartalommal   rögzített   jogállamisággal,   annak
        lényegi elemét  képező jogbiztonság követelményével, továbbá
        az alkotmányos  büntetőjognak a  jogállamiság mellett  másik
        alappillérét képező 8. §  (1)  és  (2)  bekezdésével.

        -   Tartalmilag   súlyosabb   visszaható   hatályú   büntető
        jogalkotást jelent,  nem felel  meg a  büntetőjogi legalitás
        alkotmányos elveinek.

        -  A  perújítás  esetére  irányadó  rendelkezései  sértik  a
        jogállamiság részeként alkotmányos jelentőséggel bíró jogerő
        intézményét.

        A törvényjavaslat  parlamenti vitájában  alapvető  hangsúlyt
        kapott  az  Alkotmánybíróság 11/1992.(III.5.)  AB határozata
        ( a továbbiakban : elévülési határozat ) . A törvényjavaslat
        mellett és  ellen szólók  jogi érvelése  elsősorban a  körül
        forgott, hogy  a  törvényjavaslat  mennyiben  felel  meg  az
        elévülési  határozat   indokolásában  kifejtett  tételeknek,
        illetve mennyiben  kerüli meg  azokat,  mennyiben  alapul  a
        határozati indokolás  azon mondatán, miszerint :  "Egyedül a
        bíróság  állapíthatja   meg  jogerősen,  azaz  az  ügyre  és
        mindenkire  irányadóan,   hogy   egy   adott   bűncselekmény
        büntethetősége elévülte. " / V. p. bevezető / A köztársasági
        elnök indítványa  is felszólítja az Alkotmánybíróságot, hogy
        vesse össze az elfogadott törvényt az elévülési határozatban
        írt követelményekkel.

        A  büntetőeljárásban   eljáró  hatóságok  határozatai  közül
        kétségtelenül  csak   a   bíróság   határozataihoz   fűződik
        jogerőhatás.  Az   ugyanazon  személlyel  szemben  ugyanazon
        bűncselekmény miatti  kétszeri eljárás  tilalma csak jogerős
        bírósági határozat esetén érvényesül. A nyomozás megtagadása
        vagy megszüntetése nem akadálya újabb nyomozásnak, illetőleg
        az eljárás  későbbi folytatásának  / Be  127. §  (4)  bek. ,
        141. § / .

        Az  állami   büntető  hatalom   érvényesítésének  szervezeti
        rendjére vonatkozó alkotmányos rendelkezések az Alkotmánynak
        az   Országgyűlés    törvényalkotási   jogára,   a   Kormány
        feladataira,  valamint   az  ügyészségre   és  a   bíróságra
        vonatkozó tételei alapján értelmezhetők.

        Az ügyészség  a nyomozás  törvényessége felett  felügyeletet
        gyakorol (  törvényben meghatározott  ügyekben maga is végez
        nyomozást );   képviseli  a  vádat  a  bíróság előtt / 51. §
        (2)  bek. /. A  bűncselekmény  elkövetőinek  megbüntetése  a
        bíróságok hatáskörébe tartozik / 50. §  (2)  bek. /.

        Ezekkel az  alkotmányos rendelkezésekkel  van összhangban  a
        Benek az a szabályozása, amely szerint a nyomozó hatóságok -
        törvényben meghatározott előfeltételek mellett - kötelesek a
        tényállást alaposan  és hiánytalanul  tisztázni és az állami
        büntető igénynek  érvényt szerezni; de kötelesek tartózkodni
        a (  további )  eljárástól, ha  a büntető igény hiányát vagy
        megszünését észlelik.  Ez az  elévülés büntető  anyagi  jogi
        természetének megfelelő  eljárásjogi  szabály.  Az  elévülés
        ugyanis eljárási  intézkedés nélkül  is bekövetkezik,  és ez
        nem igényel  hatósági  megállapítást.  Ellenkezőleg  :    az
        eljárási cselekmények az elévülést félbeszakítják, nyugvását
        vagy újrakezdését eredményezik.

        A büntetőigény hiánya, a büntethetőség elévülésekor utólagos
        elenyészése a  büntetőeljárásnak  olyan  abszolút  akadálya,
        amely  hivatalból   észlelendő  és  eljárási  következményei
        hivatalból  érvényesítendők,   akár  az   elkövető   akarata
        ellenére is. Ezt a büntetőjog ultima ratio jellege, az állam
        büntető hatalmából az egyének életébe, jogaiba való hatósági
        beavatkozás súlya  indokolja. A büntetőeljárás, nem csupán a
        terhelt, hanem  kívülálló személyek  alapvető  jogaiba  való
        bevatkozást,  az  eljárásban  való  közreműködésre,  illetve
        eljárási   cselekmények    eltűrésére   kényszerítést   tesz
        lehetővé.  Elenyészett   büntető  igény   esetében  maga   a
        potenciális terhelt  sem kényszerítheti  ki a büntetőeljárás
        megindítását,  az   ügyész   indítványtételre   kötelezését,
        továbbá  nyilvános   bírósági  tárgyaláson   jogerőre  képes
        határozat  hozatalát.  Erre  a  bűncselekmény  sértettjeinek
        sincs alkotmányos joga.

        Az Alkotmány 57. §  (1)  bekezdése szerint "mindenkinek joga
        van ahhoz,  hogy az  ellene emelt  bármely vádat"  a törvény
        által felállított  független és  pártatlan bíróság igazságos
        és nyilvános tárgyaláson bírálja el.

        Ez a  rendelkezés sem  biztosít alkotmányos  jogot a büntető
        igény  létének   vagy   hiányának   kizárólagosan   bírósági
        eldöntésére; a  benne foglalt alapvető jog érvényesülésére -
        értelemszerűen - a vádemelést követően kerülhet csak sor.

        Az Alkotmánybíróság  álláspontja e  kérdésben  megegyezik  a
        nemzetközi bírói gyakorlattal. Az 1993. évi XXXI. törvénnyel
        kihirdetett Emberi  Jogok Európai  Egyezménye 6. Cikkének 1.
        pontja szerint  mindenkinek joga  van  arra,  hogy  ügyét  a
        törvény által  létrehozott független  és  pártatlan  bíróság
        tisztességesen, nyilvánosan  és ésszerű időben tárgyalja, és
        hozzon határozatot  az "ellene  felhozott büntetőjogi  vádak
        megalapozottságát illetően.  " Az  Egyezmény  rendelkezéseit
        értelmező  gyakorlat   szerint  a   6.  cikk   akkor   kerül
        alkalmazásra,  amikor   valakivel  szemben   büntetőeljárást
        indítanak,   pontosabban   vádat   emelnek.   Az   Egyezmény
        tekintetében  a   strasbourgi  gyakorlat  nem  ismeri  el  a
        büntetőeljárás,   ezen    belül   a    bírósági    tárgyalás
        kikényszerítésének jogát,  nem ismeri el az eljárás alá vont
        személynek azt a jogosultságát, hogy követelje :  a bűnösség
        vagy az  ártatlanság deklarálásáig  folytassák le a bírósági
        tárgyalást. Nem  ismeri el  harmadik személyek  jogát sem  a
        büntetőeljárás kikényszerítésére.

                                    III.

        1. Visszaélés  lenne  az  állam  büntető  hatalmával,  ha  a
        büntetőeljárás szükségképpen jogkorlátozó eszközrendszerét a
        büntetőjogi felelősségre  vonás  célja  nélkül  alkalmaznák.
        Amennyiben a büntetőeljárás ténylegesen létező büntető igény
        hiányában is  folytatható lenne,  úgy a  formailag  még  oly
        törvényesnek  látszó  eljárás  (  szabályszerű  szervezetben
        működő hatóságok, szabályosan végzett eljárási cselekmények,
        az eljárás  alá  vont  személyek  alkotmányos  jogainak,  az
        ártatlanság  vélelmének,   a  védelemhez   való  jognak,   a
        jogorvoslati jognak, a független és pártatlan bíróság előtti
        méltányos  eljáráshoz   való  jognak,   a   törvény   előtti
        egyenlőségnek biztosítása  )  is  alkotmányellenessé  válik,
        mert  az   Alkotmányban  rögzített   más,  fontos  alapjogok
        korlátozásának sem  alkotmányos,  sem  büntető  anyagi  jogi
        célja és értelme nincs.

        A Be  13. §-a, amelyet a vizsgált törvény bizonyos körben és
        időben   felfüggesztendőnek   tart,   nem   csupán   egy   a
        büntetőeljárás  rendelkezései közül, hanem - a Be 12. §  (1)
        bekezdésével együttesen  ( büntetőeljárást csak a törvényben
        meghatározott  feltételek   alapján,  bűncselekmény   alapos
        gyanúja esetén,  és  csak  az  ellen  lehet  indítani,  akit
        bűncselekmény  alapos   gyanúja   terhel   )   -   alapvető,
        garanciális eljárási szabály.

        Az  alkotmányos  büntetőjog szempontjából az  Alkotmány 8. §
        (1)  és  (2)   bekezdése az  az   alaprendelkezés,  amely  a
        jogállamiság általános normatív tartalmán túl védi az egyént
        a  büntetőjogi   eszközöknek  az   állam   általi   önkényes
        felhasználása ellen.  Ezzel az  alkotmányos tétellel  vannak
        összhangban  a  büntetőjogi  szabályrendszernek,  a  büntető
        anyagi és  eljárási, valamint  a büntetésvégrehajtási jognak
        mindazon alapelvei és garanciális rendelkezései, amelyek nem
        nyertek   tételes    megfogalmazást   az   Alkotmány   egyéb
        rendelkezéseiben.

        A  demokratikus   jogállamok  alkotmányai  igen  eltérőek  a
        tekintetben, hogy a büntetőjogi szabályrendszernek az egyént
        az állam túlhatalmával szemben védő tételeiből mit és milyen
        részletességgel tartalmaznak.  A magyar  büntetőjog is  több
        olyan alapvető,  garanciális rendelkezést tartalmaz, amelyek
        közös célja  az állami  önkény  kizárása  az  állam  büntető
        hatalmának érvényesítési  folyamatából. Az  Alkotmánybíróság
        már  az   elévülési  határozatban  is  világosan  kifejtette
        álláspontját   arról,    hogy   a    "büntető   jogszabályok
        alkotmányosságát nem  csupán  az  Alkotmányban  kifejezetten
        szereplő büntetőjogi garanciákkal kell mérni. A büntetőjogra
        számos más  alapelv és  alapjog  is  irányadó.  "  /  V.  p.
        bevezető / Ezeknek a jogalkotó részéről akár törvényben való
        kizárása, korlátozása, felfüggesztése "alapvető jog lényeges
        tartalmának" korlátozását  jelenti, azaz  sérti az Alkotmány
        8. §  (2)  bekezdésében foglalt tilalmat.

        A büntetőeljárás  alapvető rendelkezései  között ilyen  a Be
        13.  §-a.   A  büntetőeljárás  részletszabályainak  kimerítő
        elemzése nélkül is belátható, hogy az eljárás megindítása és
        folytatása az egyén alapvető alkotmányos jogainak :

        - szabadságának ( Alkotmány 55. § ) ,

        - szabad   mozgásának    és   tartózkodási   helye    szabad
        megválasztásának, a  lakóhely vagy  az  ország  elhagyásához
        való   jognak  ( 58.  § (1)  bek. - az 1989. évi XXVIII.  tv
        szerint nem utazhat külföldre a büntetőeljárás befejezéséig,
        akivel szemben  olyan szándékosan  elkövetett  bűncselekmény
        miatt van  folyamatban  büntetőeljárás,  amelyre  a  törvény
        háromévi szabadságvesztésnél  súlyosabb büntetést rendel, az
        1989. évi  XXIX. tv  pedig ugyanezen  esetben a kivándorlást
        tiltja meg ) ,
        - a  jóhírnévhez, a magánlakás sérthetetlenségéhez, valamint
        a  magántitok  és a  személyes adat  védelméhez való  jognak
        ( 59. § (1) bek. - a személyes adatok védelméről szóló 1992.
        évi LXIII. tv lehetővé teszi az egyénre vonatkozó különleges
        adatok kezelését  is a  bűnüldözés érdekében ) korlátozására
        ad alapot.

        A korlátozás nem csupán a büntető eljárás alá vont személyt,
        a terheltet  érinti, hanem  érintheti az eljárásban tanúként
        részt  venni   köteles,  vagy   a  bizonyítékok  megszerzése
        érdekében  alkalmazott  eljárási  cselekményeket  (  szemle,
        lefoglalás,  házkutatás,  motozás  stb.  )  eltűrni  köteles
        "kívülálló"   személyek   alkotmányos   alapjogait   is.   A
        mindezekre  alapot   adó   büntetőeljárás   megindítása   és
        lefolytatása  olyan   esetekben,  amikor  az  állam  büntető
        hatalmát  megalapozó   büntető  igény   már   nem   létezik,
        alkotmányellenes.

        2. A  büntetőeljárás maga  természetesen nem  büntető anyagi
        jogi jogkövetkezmény,  hiszen célja  és feladata éppen annak
        feltárása,  hogy  a  büntetőjogi  felelősségre  vonásnak,  a
        büntetések és  / vagy intézkedések alkalmazásának feltételei
        fennállnak-e és  ha igen, akkor azok elrendelése. Azonban az
        olyan szabályozás,  amely nyilvánvalóan  nem  létező  állami
        büntető igény  esetén, az  elévült  bűncselekmény  történeti
        tényállásának és  elkövetőjének megállapítása  érdekében, az
        elsőfokú bírósági tárgyaláson alapuló határozatig kötelezővé
        teszi   az    eljárás   lefolytatását,    gyakorlatilag    a
        büntetőeljárást, az  abban alkalmazott eljárási cselekmények
        valóságos  korlátozó   tartalmát   (   ez   lehet   előzetes
        letartóztatás is  ) ,  az alkotmányos  alapjogként garanciát
        hordozó nyilvános  tárgyalást,  a  büntető  eljárás  hatálya
        alatt  álló   személyre  nehezedő   pszichikai  terheket,  a
        mindennapi életvitelben  jelentkező gyakorlati nehézségeket,
        többletköltségeket,   esetleges   gazdasági   veszteségeket,
        továbbá a  bűnösség  tényének  bírósági  deklarálását  magát
        változtatja    az    elévült    bűncselekmény    büntetőjogi
        jogkövetkezményévé.

        3.  Olyan   bűntettek   /   tehát   szándékosan   elkövetett
        bűncselekmények / esetén, amelyekre az elkövetéskor irányadó
        büntető törvény  öt  évet  meghaladó  szabadságvesztés  vagy
        ennél    súlyosabb     büntetés    /    életfogytig    tartó
        szabadságvesztés,  halálbüntetés  /  kiszabását  rendeli,  a
        törvény kihirdetése  napjától  1995.  december  31.  napjáig
        megindult ügyekben nem, illetve csak sajátosan érvényesülhet
        a Be  13. §  c )  pontjában benne  rejlő  rendelkezés,  mely
        szerint  :    büntetőeljárást  nem  lehet  indítani,  a  már
        megindult eljárást  pedig meg kell szüntetni, ha az elkövető
        büntethetősége elévült.

        Ugyanezen bűncselekmények  miatt, ugyenezen időben megindult
        ügyekben   nem    érvényesül   továbbá   a  Be  276.  §  (4)
        bekezdésnek /  és nem  a törvény  2. §-ában hivatkozott  (3)
        bekezdésnek, mert  az az  Alkotmánybíróság határozatát, mint
        perújítási okot  tartalmazza /  az a  rendelkezése,  hogy  a
        perújításnak a  terhelt terhére csak az elévülési időn belül
        van helye. A minden kétséget kizáróan bekövetkezett elévülés
        tehát  nem  akadálya,  hogy  a  bíróság  jogerős  ítéletével
        elbírált cselekmény  ( alapügy ) esetén perújításra kerüljön
        sor, ha  az alapügyben  akár felmerült,  akár fel nem merült
        tényre vonatkozó  olyan új  bizonyítékot hoznak  fel,  amely
        valószínűvé  teszi,  hogy  a  terhelt  bűnösségét  meg  kell
        állapítani  vagy   lényegesen  súlyosabb  büntetést  kellene
        kiszabni.

        A   törvény    sajátos   rendelkezéseinek    érvényesítésére
        értelemszerűen  akkor   lenne  szükség,   ha   az   elévülés
        bekövetkeztére utaló  körülmények -  az elévülés  tartamára,
        kezdetére,   félbeszakadásának   és   nyugvásának   eseteire
        vonatkozó büntető  törvényi szabályok figyelembe vételével -
        a konkrét  ügyben kétségkívül  észlelhetők.  Ha  ugyanis  az
        elévülés   megállapításához    további   tények    feltárása
        szükséges, tehát  az elévülés  bekövetkezése kétséges  ( pl.
        kérdéses a cselekmény minősítése, a cselekmény befejezésének
        időpontja, eredmény  vagy állapotbűncselekmény  jellege,  az
        elkövető ellen a hatóság részéről a bűncselekmény miatt tett
        intézkedések köre,  időpontja, megszakító hatása ) , akkor a
        hatályos  szabályok   is   megfelelő   eljárási   eszközöket
        biztosítanak azok tisztázására.

        4. A törvény a terhelt terhére az ügyész részéről perújítási
        indítvány benyújtását,  a bíróság részéről pedig a perújítás
        elrendelését és  tárgyalás kitűzését  teszi kötelezővé a már
        elbírált  bűncselekmény   miatti   büntethetőség   elévülési
        idejének eltelte után is.

        A  büntetőeljárásnak   alkotmányos  jelentőségű,   az  állam
        büntető hatalmának  további korlátait  kijelölő rendelkezése
        szerint büntetőeljárást  nem lehet indítani, a már megindult
        eljárást meg  kell szüntetni,  ha a terhelt cselekményét már
        jogerősen elbírálták, kivéve a perújítás és a felülvizsgálat
        esetét /  Be. 13.  § d ) pont / . E szabályban a büntetőjogi
        felelősségre   vonásra    irányadó,    egymással    szorosan
        összefüggő, két  garanciális elvből,  a "res  iudicata",  az
        egyszer elbírált  cselekmény "ítélt"  jellegéből, valamint a
        "ne bis  in idem",  az ugyanazon  cselekmény miatti kétszeri
        eljárás alkotmányos jelentőségű tilalmából következő relatív
        eljárási akadály fogalmazódik meg.

        A perújítás  a büntetőjog  ezen alapvető elveit kivételesen,
        az anyagi igazság érvényesülése érdekében feloldó rendkivüli
        jogorvoslat.  A   törvény  ennek   a   kivételes   eszköznek
        felhasználási lehetőségét  terjeszti ki  az  elévülési  időn
        túlra.  Ezzel  további  alkotmányellenességet  valósít  meg,
        mivel  megsérti   a  jogállamiság   lényegi  elemét   alkotó
        alkotmányos    jogintézmény,    a    jogerő    tiszteletének
        követelményét.

        Az  Alkotmánybíróság   a  törvényességi  óvást  megsemmisítő
        9/1992.(I.30.)   AB   határozatában   kinyilvánította   azon
        álláspontját, hogy  az  anyagi  igazság  és  a  jogbiztonság
        követelményét   a    jogerő   intézménye    a   jogbiztonság
        elsődlegessége   alapján   hozza   összhangba.   "A   jogerő
        intézménye,  alaki   és  anyagi   jogerőként   való   pontos
        meghatározottsága  a   jogállamiság  részeként   alkotmányos
        követelmény.   Az   Alkotmánynak   megfelelően   biztosított
        jogorvoslati    lehetőségek    mellett    beállott    jogerő
        tiszteletben  tartása   a  jogrend   egészének   biztonságát
        szolgálja. A jogerős határozatok megváltoztathatatlanságához
        és  irányadó voltához  alapvető alkotmányos érdek fűződik. "
        / V/4. p. /

        A   jogerő    áttörésére   csak   kivételesen   alkalmazható
        perújításnak olyan  szabályozása, amely lehetőséget teremt a
        büntetőeljárás eszközeinek  ismételt alkalmazására a bíróság
        jogerős  határozatával  már  elbírált  cselekmény  miatt,  a
        terhelt   terhére,    mégpedig   már    elenyészett   állami
        büntetőigény  esetén,   az   alkotmányossági   követelmények
        tükrében elfogadhatatlan.

        5.  A   köztársasági  elnök   indítványában   a   törvénynek
        meghatározott nemzetközi  szerződésekbe  (  egyezményekbe  )
        ütközésének vizsgálatát is kérte.

        Az Alkotmánybíróságról  szóló 1989.  évi XXXII. törvény ( AB
        tv )  1. §  c ) pontja szerint az Alkotmánybíróság hatásköre
        jogszabály (  és az  állami irányítás  egyéb jogi  eszköze )
        nemzetközi szerződésbe ütközése vizsgálatára terjed ki. A ki
        nem hirdetett törvény nem tekinthető jogszabálynak; előzetes
        normakontroll végzésére  pedig csak az AB tv 1. § a ) pontja
        alapján a  ki nem  hirdetett  törvény  Alkotmányba  ütközése
        tekintetében van lehetőség.

        Az  Alkotmánybíróság  ezért  hatáskörének  hiánya  miatt  az
        indítványnak ezt a részét visszautasította.
                               Dr. Sólyom László
                           az Alkotmánybíróság elnöke

                    Dr. Ádám Antal          Dr. Kilényi Géza
                    alkotmánybíró             alkotmánybíró

                               Dr. Schmidt Péter
                                 alkotmánybíró

                                Dr. Szabó András
                              előadó alkotmánybíró

                 Dr. Tersztyánszky Ödön         Dr. Vörös Imre
                     alkotmánybíró              alkotmánybíró

                               Dr. Zlinszky János
                                 alkotmánybíró
          Dr. Zlinszky János alkotmánybíró különvéleménye

             A köztársasági  klnök az  egyes büntetőeljárási szabályok
          kiegészítéséről elfogadott törvényt előzetes normakontrollra
          küldte meg,  és kérte  annak vizsgálatát, hogy megfelel-e az
          Alkotmány   2.  §  (1)   bekezdésében,  8.  §  (1)  és   (2)
          bekezdésében, 57. §  (2)  és  (4)  bekezdésében, valamint az
          Alkotmánybíróság    11/1992.(III.5.)     AB    határozatában
          foglaltaknak,  azaz   a  büntetőjogi  legalitás  alkotmányos
          elvének, a  jogban  való  bizalom  elvének,  a  jogbiztonság
          elvének    és     ezeken    keresztül     a     jogállamiság
          követelményrendszerének.

             1 )  Az Alkotmány 2. § (1) bekezdése a jogállamiság elvét
          rögzíti. Ebből  következik  a  hatalmi  ágak  megosztása,  s
          a visszamenőleges érvényű jogalkotás tilalma. A hatalmi ágak
          megosztása  értelmében  egyedül  a  bíróság  állapíthat  meg
          bűnösséget,   szabhat    ki   büntetést,    és   véglegesen,
          joghatályosan csak  a bíróság  állapíthatja  meg  mindenkire
          kötelező érvénnyel a büntethetőséget kizáró vagy megszüntető
          okot is.  Ezzel a  kizárólagos bírói  hatáskörrel a vizsgált
          törvény nem ellenkezik.

             Nem    alkotmányellenes    a    büntetőeljárás    olyatén
          szabályozása,  hogy  elévülés  alapos  feltételezése  esetén
          rendőri vagy  ügyészi szakban  is  abba  lehessen  hagyni  a
          nyomozást. Az  ilyen  -  elévülésre  tekintettel  -  történt
          megszüntetésnek azonban nincs jogereje, az eljárást bármikor
          újra lehet kezdeni. . A rendszerváltozást követő időszakban,
          amikor  a   bűncselekmények   üldözhetőségével   kapcsolatos
          vélemények   a    társadalomban   erősen    megoszolnak,   a
          jogállamiságból    következő    jogbiztonság    követelménye
          indokolttá teheti az elévülés megállapításának kizárólagosan
          a bíróság  hatáskörébe utalását.  A múlt  függő  kérdéseinek
          végleges  lezárásához   komoly  társadalmi   érdek  fűződik.
          "Nyilvánvalóan" elévült  bűncselekmény viszont  ugyanúgy nem
          létezik, mint  ahogy nyilvánvalóan  elkövetett bűncselekmény
          sem létezhet jogilag.

             2 )  Az Alkotmány  8. §  (1)  és  (2)  bekezdése alapvető
          jogok   korlátozására    és    bizonyos    alapvető    jogok
          korlátozhatatlanságára vonatkozik.  Ilyen - korlátozhatatlan
          emberi jog  -  a  törvény  előtti  egyenlőség,  ilyen  az  -
          egyébként külön  is  nevesített  -  ártatlanság  vélelme.  A
          bűnelkövetőnek e  jogai jogállamban  nem vonhatók  el.  Erre
          vonatkozik  nevesítetten  az  Alkotmány   57. §  (1), (2)  -
          (3)   bekezdése. Nincs  azonban  olyan emberi alapvető  jog,
          amely tiltja  a bűnelkövető ellen eljárás lefolytatását vagy
          felelősségrevonásának kezdeményezését  :   nincs alanyi joga
          senkinek sem  bűncselekménye  büntetlenségére.  Az  állam  a
          törvényszabta  határok   közt  köteles,   viszont   csak   a
          törvényszabta   határok    közt   jogosult   büntetőhatalmát
          érvényesíteni.     E      hatalom     korlátainak     minden
          büntetőeljárásnál egyformán kell érvényesülniök.

             A támadott  törvény az eljárás rendjét bizonyos súlyosabb
          bűncselekményekre megváltoztatja,  de ezzel  sem  a  törvény
          előtti egyenlőség,  sem az  ártatlanság  vélelme  elvét  nem
          sérti. Magának  a bűnüldözésnek  a gyakorlati  szabályait az
          állam módosítani  az alkotmány  szerint  jogosult,  mert  az
          eljárás módosítása  nem visszaható  hatályú, és  az eljárási
          szabályok törvénnyel megállapíthatók.

             3 )  Az Alkotmány  57. §  (1) pont  szerint   mindenkinek
          joga van ahhoz, hogy az ellene emelt bármely vádat a törvény
          által felállított  független és  pártatlan bíróság igazságos
          és nyilvános  tárgyaláson bírálja el. A támadott törvény ezt
          az elvet  nem sérti.  Mind az  elkövető  személyét,  mind  a
          büncselekményi jelleget, mind az elévülést a bíróság köteles
          tárgyaláson  megállapítani  :    ezzel  a  támadott  törvény
          szigorúan az  alkotmányosság határai  között marad.  Maga az
          elévülés    csak    meghatározott    tettes    meghatározott
          cselekményének büntethetőségét szüntetheti meg :  amíg nincs
          határozott   tettes    és   határozott   cselekmény,   addig
          értelmetlen  lenne   elévülésről   beszélni.   Az   elévülés
          megállapítása a  büntethetőség akadályának megállapítása, ez
          pedig eleve  nem történhet  meg olyan cselekménnyel szemben,
          amelyet nem  követtek el  és olyan  elkövető javára, aki nem
          követett el  bűncselekményt. A  cselekmények  nem  általában
          évülnek el, hanem adott tettes adott bűncselekménye évül el:
          ám maga az,  hogy volt a tettesnek  büntethető  cselekménye,
          csak   bíróság   által   nyilvános   igazságos   tárgyaláson
          állapítható  meg   vádemelés  esetén  az  alkotmány  tételes
          előírása szerint.

             Az állam  eltekinthet a  bűnüldözéstől  a  legkülönbözőbb
          szempontok szerint,  kegyelmet oszthat  törvényhozása  révén
          korlátlanul, de  a bíróság  nem teheti meg, hogy az elévülés
          kérédésében határozott  állást foglaljon  tárgyaláson kívül,
          minthogy ezzel közvetve a bűnösség kérdésében is állást kell
          foglalnia, és  ezt csak tárgyaláson teheti. Tény, hogy ezzel
          az elévült  bűncselekmény tettese  bizonyos -  az eljárásból
          adódó -  hátrányt  szenved.  Másrészt  azonban  az  elkövető
          biztonságát is  szolgálja annak  megállapítása,  hogy  van-e
          vele   szemben   bűnüldözésnek   helye,   s   a   társadalom
          megbékélését,  a  jogbiztonság  alkotmányos  szempontját  is
          szolgálja   az   eljárásnak   a   törvényjavaslat   szerinti
          módosítása.

             Mindezekre figyelemmel  úgy  ítélem,    hogy  a  támadott
          törvény, noha  több vonatkozásban  kimunkálatlan  és  felvet
          kétségeket az eljárás egyes részletkérdéseiben, nem sérti az
          alkotmányos büntetőjogot.

          Budapest, 1993. június 29.
                                                    Dr. Zlinszky János
                                                         alkotmánybíró
            .
            English:
            English:
            .
            Petition filed:
            .
            Subject of the case:
            .
            Amending the Criminal Procedure Act of 1973
            Number of the Decision:
            .
            42/1993. (VI. 30.)
            Date of the decision:
            .
            06/29/1993
            Summary:
            Parliament enacted a bill in February 1993 amending the Criminal Procedure Act of 1973 making it obligatory for public prosecutors to level accusations in certain cases even if they had become statute-barred. The President of the Republic did not sign the bill but turned to the Constitutional Court for prior control of constitutionality. The Court turned down the bill by the same arguments that are set forth in decision no. 11 of March 5, 1992. The bill violates the principle of the rule of law, legality and legal certainty.
            .
            CODICES summary:
            http://www.codices.coe.int/NXT/gateway.dll/CODICES/precis/eng/eur/hun/hun-1993-2-013
            .