A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság a legfőbb ügyésznek az Alkotmány
értelmezése tárgyában előterjesztett indítványa alapján
meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság az Alkotmány 27. §-ának értelmezése
alapján a legfőbb ügyész interpellálhatóságával kapcsolatban
az alábbiakat állapítja meg:
1. Az Alkotmány 27. §-a alapján a legfőbb ügyészhez intézett
interpelláció minden, a legfőbb ügyész feladatkörébe tartozó
ügyre irányulhat, így a jogalkalmazás körében, egyedi ügyben
meghozott döntésre, illetve foganatosított intézkedésre is.
A legfőbb ügyész a feladatkörében hozzá intézett
interpellációra köteles választ adni, válaszának azonban az
Alkotmányból, és mindenekelőtt az abban foglalt feladatköréből
levezethető, tartalmi korlátai vannak.
A legfőbb ügyész az interpellációra adott válaszában köteles
tiszteletben tartani az Alkotmány rendelkezéseit, így
különösen az Alkotmányban és ennek alapján más törvényekben
biztosított alapjogokat. A válaszadás nem veszélyeztetheti
továbbá az ügyészség, mint önálló alkotmányos szerv
Alkotmányban meghatározott feladatainak teljesítését.
A jogalkalmazás körébe tartozó, egyedi ügyben meghozott
döntésre, illetve foganatosított intézkedésre irányuló
interpellációra is csak a fenti keretek között válaszolhat a
legfőbb ügyész.
Az interpellációra adott válasz tartalmi korlátai figyelembe
veendők a legfőbb ügyésznek mind az interpellációra adott
válasza, mind a legfőbb ügyész bizottsági meghallgatása során.
2. A legfőbb ügyész, akit megbízatására az Országgyűlés
választ meg, feladatainak ellátása során hozott egyedi
döntéséért nem tartozik politikai felelősséggel az
Országgyűlésnek. Ennek megfelelően a hozzá intézett
interpellációra adott válaszának el nem fogadása nem érinti
közjogi helyzetét. A legfőbb ügyész alkotmányos helyzetéből és
az interpelláció funkciójából következően az interpellációra
adott válaszának el nem fogadása esetén nem vonható
felelősségre.
3. A legfőbb ügyész és az ügyészség nincs alárendelve az
Országgyűlésnek. A legfőbb ügyész ezért sem közvetlenül, sem
közvetve nem utasítható valamely meghatározott tartalmú,
egyedi döntés meghozatalára vagy megváltoztatására.
4. A legfőbb ügyész politikai felelősségének a hiánya nem
érinti az Országgyűlés irányában fennálló közjogi,
alkotmányjogi felelősségét, amely magában foglalja: az
Alkotmány 51. §-ában foglalt kötelezettségeinek és
feladatainak a teljesítését, az általános beszámolási
kötelezettségét, az Országgyűlés bizottságai előtti
meghallgatáson való megjelenési, valamint a bizottság előtti
válaszadási kötelezettségét, továbbá azt az alkotmányos
kötelezettségét is, hogy a hozzá intézett interpellációkra és
kérdésekre köteles választ adni. Az interpelláció és kérdés
kapcsán – az 1. pontban megfogalmazott korlátok között –
kizárólag magyarázatadásra és felvilágosításra köteles.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
A legfőbb ügyész indítványában – az Alkotmánybíróságról szóló
1989. évi XXXII. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 1. §
g) pontjára, valamint 21. § (6) bekezdésének f) pontjára
hivatkozva – az Alkotmány 27. §-ának az értelmezését kérte az
Alkotmány 51. § és 52. § (2) bekezdésére tekintettel. A
legfőbb ügyész a következő két kérdésben kérte az
Alkotmánybíróság állásfoglalását:
„1.) Az országgyűlési képviselők által a legfőbb ügyészhez
intézett interpelláció vonatkozhat-e az ügyész által a
jogalkalmazás körében, konkrét ügyben meghozott döntésre,
illetve foganatosított intézkedésre?
2.) Az interpelláció, az interpellációra adott válasz
elutasítása, vagy az Országgyűlésnek az interpelláció
tárgyában kialakított egyéb állásfoglalása tartalmazhat-e a
jogalkalmazás körébe tartozó közvetlen vagy közvetett
utasítást a legfőbb ügyész számára?”
Álláspontja szerint az értelmezés azért szükséges, mert bár az
interpelláció lehetséges címzettjeinek (a Kormány és tagjai,
valamint a legfőbb ügyész) jogállását és feladatait az
Alkotmány különbözően határozza meg, ennek (és az
országgyűlési képviselőkhöz való eltérő természetű viszonyuk)
ellenére interpellálhatóságukra az Alkotmány [és a Magyar
Köztársaság Országgyűlésének Házszabályáról szóló 46/1994.
(IX. 30.) OGY határozat, a továbbiakban: Házszabály] azonos
rendelkezéseket tartalmaz. Az értelmezést az teszi időszerűvé,
hogy az „elmúlt időszakban több esetben intéztek a legfőbb
ügyészhez interpellációt konkrét ügyben, amelyekben az
interpelláló képviselő büntető-, illetve polgári anyagi vagy
eljárási jogszabályok meghatározott módon történt
alkalmazására kért magyarázatot. Az el nem fogadott
interpellációk bizottsági tárgyalása során utalás történt
arra, hogy az ügyben eljáró ügyésznek másként kellett volna
döntenie. A Házszabálynak a legfőbb ügyészhez intézett
interpellációkra is irányadó szabályai szerint nem kizárt,
hogy az Országgyűlés illetékes bizottsága eljárása során a
konkrét ügyekre irányadó intézkedési tervet dolgoz ki.” A
legfőbb ügyész álláspontja szerint kizárólag az Alkotmány
értelmezése útján eldönthető, hogy „a legfőbb ügyész
Országgyűléssel szembeni felelősségéből, illetve az
Alkotmánynak az interpellálhatókra vonatkozó általános
rendelkezéséből következik-e a legfőbb ügyész
interpellálhatósága konkrét ügyben, a jogalkalmazás körében
meghozott döntésre, illetve foganatosított intézkedésekre
vonatkozóan. Hasonlóképpen kizárólag az Alkotmány értelmezése
alapján dönthető el az is, hogy a nem feltétlenül konkrét
ügyben, hanem akár általános jelleggel megfogalmazott
interpelláció, az interpellációra adott válasz elutasítása,
vagy az Országgyűlésnek az interpelláció tárgyában kialakított
egyéb állásfoglalása tartalmazhat-e általában vagy konkrét
ügyre vonatkozóan, a jogalkalmazás körébe tartozó közvetlen
vagy közvetett utasítást a legfőbb ügyész számára. (…) [A]z
Országgyűlés kötelezheti-e a legfőbb ügyészt arra, hogy
konkrét ügyben meghatározott intézkedést tegyen függetlenül a
saját, illetve az eljáró ügyész jogalkalmazói
meggyőződésétől.”
II.
1. Az Alkotmánynak az indítvánnyal érintett rendelkezései:
„27. § Az Országgyűlés tagjai az állampolgári, valamint a
nemzeti és etnikai kisebbségi jogok országgyűlési biztosaihoz,
az Állami Számvevőszék elnökéhez és a Magyar Nemzeti Bank
elnökéhez kérdést, a Kormányhoz, a Kormány bármely tagjához és
a legfőbb ügyészhez interpellációt és kérdést intézhetnek a
feladatkörükbe tartozó minden ügyben.”
„51. § (1) A Magyar Köztársaság legfőbb ügyésze és az
ügyészség gondoskodik a természetes személyek, a jogi
személyek és a jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek
jogainak a védelméről, valamint az alkotmányos rendet, az
ország biztonságát és függetlenségét sértő vagy veszélyeztető
minden cselekmény következetes üldözéséről.
(2) Az ügyészség törvényben meghatározott jogokat gyakorol a
nyomozással összefüggésben, képviseli a vádat a bírósági
eljárásban, továbbá felügyeletet gyakorol a büntetés-
végrehajtás törvényessége felett.
(3) Az ügyészség közreműködik annak biztosításában, hogy
mindenki megtartsa a törvényeket. Törvénysértés esetén –
törvényben meghatározott esetekben és módon – fellép a
törvényesség védelmében.”
„52. § (2) A legfőbb ügyész az Országgyűlésnek felelős, és
működéséről köteles beszámolni.”
„53. § (3) Az ügyészi szervezetet a legfőbb ügyész vezeti és
irányítja.”
2. Az Abtv. érintett rendelkezései:
„1. § Az Alkotmánybíróság hatáskörébe tartozik:
(…)
g) az Alkotmány rendelkezéseinek értelmezése;”
„21. § (6) Az 1. § g) pontja szerinti eljárást
indítványozhatják:
(…)
f) a legfőbb ügyész.”
III.
Az indítvány kapcsán az Alkotmánybíróság az Abtv. 1. §
g) pontjában meghatározott hatáskörében járt el. Az Abtv. 1. §
g) pontja értelmében az Alkotmánybíróság hatáskörébe tartozik
az Alkotmány rendelkezéseinek értelmezése.
Az Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint [először:
31/1990. (XII. 18.) AB határozat, ABH 1990, 136, 137-138.;
legutóbb: 42/2000. (XI. 8.) AB határozat, ABH 2000, 329, 331-
332.] az Abtv. 1. § g) pontjában szabályozott, elvont
alkotmányértelmezésre vonatkozó indítvány esetében az alábbi
követelményeket kell figyelembe venni: az indítványnak az
Abtv. 21. § (6) bekezdésében meghatározott szervtől vagy
személytől kell származnia; nem általánosságban, hanem
valamely konkrét alkotmányjogi probléma aspektusából kell
kezdeményeznie az eljárást; az Alkotmány, ugyancsak konkrétan
megjelölt rendelkezésének értelmezését kell kérnie. Végül az
adott alkotmányossági problémának közvetlenül – más jogszabály
közbejötte nélkül – levezethetőnek kell lennie az
Alkotmányból.
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az indítvány ezeknek
a feltételeknek megfelel.
IV.
1. Az Alkotmánybíróság először az interpelláció, mint
jogintézmény nemzetközi, illetve magyar szabályozását,
sajátosságait, történetét tekintette át.
1.1. Az interpelláció, kérdés (azonnali kérdés) a
parlamenteknek a (végrehajtó hatalmat) ellenőrző funkciójához
kötődik, lehetőséget adva arra, hogy az országgyűlési
képviselő valamely kérdésről a parlament teljes nyilvánossága
előtt kapjon információt, illetve magyarázatot. A kérdés
(azonnali kérdés) célja az információszerzés (felvilágosítás
kérése), míg az interpelláció célja magyarázat kérése
valamely, az interpellált feladatkörébe tartozó ügyben. Mind a
kérdés, mind az interpelláció eszköz ugyanakkor arra is, hogy
az abban felvetett kérdés, probléma szélesebb nyilvánosság
előtt ismertté válhasson, illetve e kérdésben politikai vita
folyhasson.
1.2. A kérdés és az interpelláció nemcsak céljában, hanem
következményeiben is eltér egymástól. Míg az interpelláció
esetében valódi politikai vita alakulhat ki, addig a kérdés
esetében igazi vita közvetlenül nem folyik (a kérdésre adott
választ követően a képviselőnek nincs viszontválaszra joga, és
a válasz elfogadásáról sem születik döntés). Az
interpellációra szigorúbb szabályok vonatkoznak, mint a
kérdésre: a válasz elhangzása után a képviselőt általában
megilleti a viszontválasz joga, és nyilatkozhat arról is, hogy
a választ elfogadja-e vagy sem. Amennyiben a képviselő nem
fogadja el a választ, a parlament dönthet annak elfogadásáról.
Ha a parlament sem fogadja el, ennek további következményei
lehetnek: az interpelláltnak meghatározott időn belül újabb
választ kell készítenie, vagy az interpellált felé ajánlást
fogalmaz meg a parlament, vagy a probléma további tárgyalását
(jelentéstételi kötelezettséggel) valamely bizottságnak adja
át, stb.
Az interpelláció el nem fogadásának következménye lehet még
(bár ez napjainkban elég ritka, de lsd. pl. a belga
szabályozást) a bizalom megvonása az interpellált
kormánytagtól, vagy a Kormánytól magától.
1.3. Az interpellálhatók körének szabályozása is
változatosságot mutat, mivel azonban ez az eszköz alapvetően a
végrehajtó hatalom ellenőrzését szolgálja, minden olyan
parlamentben, ahol ismert az interpelláció intézménye, a
Kormányhoz, illetve annak tagjához benyújtható interpelláció.
Ezen túlmenően az interpellálhatóak körét nagyon sokszínűen
határozzák meg az egyes Alkotmányok, illetve Házszabályok –
így a Magyar Köztársaság Alkotmánya is –; e körbe tartozhat
pl. a számvevőszék elnöke, a nemzeti bank elnöke, vagy a
fegyveres erők parancsnoka (Észtország).
1.4. Az 1949. augusztus 20-án kihirdetett Alkotmány (a
továbbiakban: Alk1.) szövege nem tartalmazta az interpelláció
intézményét, a parlamenti ellenőrzés másik eszközét, a kérdést
azonban igen. A 27. § (3) bekezdése szerint kérdést a
minisztertanácshoz, annak elnökéhez vagy bármely tagjához
lehetett a feladatkörükbe tartozó minden ügyben intézni; a
kérdésre a megkérdezettek az Országgyűlésen voltak kötelesek
felvilágosítást adni.
Az 1972. április 26-án kihirdetett és hatályba lépett, az
1949. évi XX. törvény módosításáról és a Magyar Népköztársaság
Alkotmányának egységes szövegéről szóló 1972. évi I. törvény
(a továbbiakban: Alkmód1.) úgy módosította az Alkotmányt, hogy
kibővítette azoknak a körét, akikhez kérdés intézhető. A 27. §
szerint kérdést a Magyar Népköztársaság Elnöki Tanácsához, a
Minisztertanácshoz, vagy annak bármelyik tagjához, az
államtitkárokhoz, a Legfelsőbb Bíróság elnökéhez, a legfőbb
ügyészhez lehetett a feladatkörükbe tartozó minden ügyben
intézni; akihez a kérdést intézték, köteles volt az
Országgyűlésen választ adni.
Az Alkotmánynak az 1989. évi XXXI. törvénnyel (a továbbiakban:
Alkmód2.) történt módosítása vezette be ismét a korábban, az
Alk1. hatályba lépéséig létező interpelláció intézményét
(hatályba lépett 1989. október 23-án); egyúttal változtatott
azoknak a körén is, akikhez kérdést lehet intézni. Az
Alkotmány akkori 27. §-a szerint – a feladatkörükbe tartozó
minden ügyben – kérdés volt intézhető a köztársasági elnökhöz,
az állampolgári jogok országgyűlési biztosához, az Állami
Számvevőszék elnökéhez és a Magyar Nemzeti Bank elnökéhez;
kérdés és interpelláció pedig a Minisztertanácshoz, a
Minisztertanács bármely tagjához és a legfőbb ügyészhez. Az
1990. évi XL. törvény módosította ismét az Alkotmány 27. §-át,
s ez állapította meg annak jelenleg is hatályos szövegét; a
módosítást követően a köztársasági elnökhöz már nem intézhető
kérdés, viszont kérdezhetővé vált a nemzeti és etnikai
kisebbségi jogok országgyűlési biztosa.
2. Az Alkotmánybíróság ezt követően a legfőbb ügyész
alkotmányos, közjogi helyzetét, jogállását, illetve annak
változásait érintő kérdéseket tekintette át röviden, különös
tekintettel arra a speciális kontinuitásra, mely alapján a
legfőbb ügyésznek az Országgyűlés felé fennálló felelősségét
megállapító alkotmányi rendelkezés szövege 1949. augusztus 20-
a óta gyakorlatilag változatlan maradt, míg a felelősség
tartalma időközben átalakult.
2.1. Az Alk1. 42-44. §-ai tartalmazták az ügyészségre
vonatkozó fejezetet. A 43. § (1) bekezdése alapján a legfőbb
ügyészt az Országgyűlés választotta hatévi időtartamra, és az
Országgyűlés a legfőbb ügyészt vissza is hívhatta. A 43. §
(2) bekezdése a hatályos szabályozással szinte szó szerint
megegyezően mondta ki, hogy a legfőbb ügyész az
Országgyűlésnek felelős és működéséről beszámolni köteles.
Az Alkmód1. alapján az Alkotmány ügyészségre vonatkozó
fejezetét már az 51-53. §-ok tartalmazták; lényeges változás,
hogy az Országgyűlés négy éves időtartamra választotta a
legfőbb ügyészt.
Az 1975. évi I. törvény 1. § (4) bekezdése úgy módosította a
legfőbb ügyész választására vonatkozó alkotmányi szabályt,
hogy őt az Országgyűlés az első ülésén a következő
Országgyűlés első üléséig terjedő időszakra választja meg.
Az Alkmód2.-vel módosított Alkotmány kimondja, hogy a legfőbb
ügyészt a köztársasági elnök javaslatára az Országgyűlés
választja, nem rendelkezik azonban a megbízatás időtartamáról,
e kérdést törvény rendezi.
2.2. Az 1989-es alkotmányozási folyamat során az alábbi
kompromisszum alakult ki az ügyészség, illetve a legfőbb
ügyész jogállásával kapcsolatban: 1. a legfőbb ügyészt az
Országgyűlés választja; 2. megbízatási ideje hat év, amely
eltér az őt megválasztó Országgyűlés megbízatási idejétől; 3.
nem visszahívható; 4. sem a legfőbb ügyész, sem az ügyészség
nincs alárendelve sem az igazságügy-miniszternek, sem a
Kormánynak, viszont 5. a legfőbb ügyész interpellálhatóvá vált
(így adott ügyekben magyarázatot kérhet tőle az Országgyűlés
bármely tagja) és 6. megmaradt az Alkotmánynak az
rendelkezése, mely a legfőbb ügyésznek az Országgyűlés felé
fennálló felelősségét általánosságban kimondja; 7. az
ügyészség független, igazságszolgáltatási funkciót ellátó
szervezet, amely csak a törvényeknek és jogszabályoknak van
alárendelve; 8. a legfőbb ügyész és az ügyészek nem lehetnek
pártnak tagjai és politikai tevékenységet nem folytathatnak;
ez a politikai összeférhetetlenség az ügyészek szakmai
önállóságának és függetlenségének a garanciája.
Az Alkmód2. hatályba lépésével a legfőbb ügyész
interpellálhatóvá vált, a megbízatásának időtartamára,
valamint a visszahívhatóságára vonatkozó szabályok viszont
kikerültek az Alkotmányból. Ezzel egy időben azonban nem
módosult a Magyar Köztársaság ügyészségéről szóló 1972. évi
V. törvény (akkor még Magyar Népköztársaság ügyészségéről
szóló törvény, a továbbiakban: Ütv.) szövege, amely a legfőbb
ügyész megbízatásának időtartamáról, illetve
visszahívhatóságának kérdéséről az Alkmód2. előtti
alkotmányszöveggel megegyezően rendelkezett.
A legfőbb ügyész interpellálhatóságát bevezető Alkmód2.
elfogadásakor, és azt követően az Ütv. módosításáig az
Országgyűlésnek lehetősége volt arra, hogy – hasonlóan a
minisztertanács elnökével, illetve tagjával szembeni
bizalmatlansági indítványhoz – az Ütv. 20. §-a alapján a
legfőbb ügyésztől is megvonja bizalmát. E rendelkezés alapján
a legfőbb ügyész tehát kifejezetten politikai felelősséggel
tartozott az Országgyűlésnek. Az akkori legfőbb ügyész
megbízatásának megszűnésére azonban nem az Ütv. 20. §-a
alapján került sor, hanem az Országgyűlés – a 26/1990.
(III. 13.) OGY határozatában – saját kérésre, felmentéssel
szüntette meg a legfőbb ügyész megbízatását. Az Alkotmány
19. § (3) bekezdésének k) pontja rendelkezik arról, hogy a
legfőbb ügyészt az Országgyűlés választja meg, és az
Országgyűlés – tekintettel arra, hogy a legfőbb ügyész
megbízatása megszűnésének eseteit ekkor jogszabály még nem
rendezte – e jogköréből adódóan mentette fel őt.
A legfőbb ügyész közjogi helyzetét az Ütv.-t koncepcionálisan
módosító 1989. évi XLVI. törvény (a továbbiakban: Ütv.
módosítás) szabályozta újra a hatályos Alkotmánynak
megfelelően: megbízatásának időtartamát hat évben jelölte meg,
és megszűnt a visszahívhatósága. A törvényalkotó indokolásában
hangsúlyozta, hogy a legfőbb ügyésznek a parlamenti ciklusnál
hosszabb időre szóló megbízatása a törvényesség folyamatos
biztosításának egyik lényeges feltétele lehet. E rendelkezés
azonban csak az első szabadon választott Országgyűlés alakuló
ülésének napján, 1990. május 2-án lépett hatályba, lehetőséget
adva arra, hogy olyan személy kerüljön legfőbb ügyészként
megválasztásra, aki a demokratikusan megválasztott parlament
bizalmát élvezi.
Az Ütv. módosítás állapította meg – 1989. december 27-ével – a
részben jelenleg is hatályos, Ütv. 20. § (5) bekezdését, amely
kimondja, hogy az ügyészség független, és csak a törvénynek, a
jogszabálynak van alárendelve, megismétli továbbá a
párttagság, politikai tevékenység Alkotmányban korábban már
lefektetett tilalmát, a legfontosabb összeférhetetlenségi
szabályokat.
Az ügyészségi szolgálati viszonyról és az ügyészségi
adatkezelésről szóló 1994. évi LXXX. törvény (a továbbiakban:
Üsz.) hatályon kívül helyezte az Ütv.-nek az ügyészek
kinevezésére, a legfőbb ügyész megválasztására, megbízatásának
időtartamára, illetve jogállására vonatkozó részeit (ez utóbbi
csak az Alkotmány szövegének a megismétlése volt). Az ügyészek
kinevezésére, a legfőbb ügyész megválasztására, megbízatásának
időtartamára vonatkozó szabályokat – a legfőbb ügyészi
megbízatás megszűnésének az eseteivel együtt – jelenleg az
Üsz. tartalmazza. Tovább erősítette az ügyészségi szervezet
függetlenségét, hogy az Üsz. hatályba lépésével a katonai
ügyészek kinevezésére a legfőbb ügyész önállóan, és nem csak a
honvédelmi, illetve a belügyminiszterrel egyetértésben
jogosult.
3. Az Alkotmánybíróság ezek után az egyes, az Országgyűlés
által választott közjogi méltóságok – széles értelemben vett –
felelősségére vonatkozó kérdéseket tekintette át. Az
Alkotmánybíróság vizsgálata során abból indult ki, hogy külön
kell választani egyrészt a közszereplő Országgyűlés felé
fennálló, ún. politikai, valamint az egyéb (pl. büntetőjogi,
fegyelmi, kártérítési) felelősségre vonásának formáit.
3.1. Önmagában az a tény, hogy valamely közjogi pozícióba az
Országgyűlés választ meg valakit, nem jelenti automatikusan
azt, hogy a közjogi tisztséget betöltő személy az
alkotmányjogi értelemben vett politikai felelősséggel tartozik
az Országgyűlésnek.
Vannak olyan közszereplők, akiknek, illetve szervezetek,
amelyek vezetőjének – bár az Országgyűlés választja meg őket –
még beszámolási kötelezettségük sincs az Országgyűlés felé
(ilyen pl. a köztársasági elnök, vagy a Legfelsőbb Bíróság
elnöke). Mások (pl. az Országos Rádió- és Televízió Testület
elnöke, stb.) évente kötelesek beszámolni az általuk
irányított szervezet tevékenységéről, e beszámolójuk
elfogadásáról az Országgyűlés dönt, ám az el nem fogadásnak
nincs semmilyen következménye. A harmadik csoportba azok a
vezetők tartoznak, akiket beszámolási kötelezettség terhel az
Országgyűlés felé, és a képviselők kérdést intézhetnek
hozzájuk (pl. az állampolgári jogok országgyűlési biztosa). A
legfőbb ügyész egy negyedik típusba sorolható abból a
szempontból, hogy beszámolási kötelezettség terheli, kérdés és
interpelláció intézhető hozzá, ám alkotmányjogi értelemben
vett politikai felelősség nem terheli az Országgyűlés felé.
Végül az ötödik csoportot a Kormány és annak tagjai alkotják,
akik kötelesek rendszeresen beszámolni az Országgyűlésnek,
hozzájuk mind kérdés, mind interpelláció intézhető, és a
politikai bizalom megrendülése esetén – egy önálló alkotmányos
intézményt igénybe véve, bizalmatlansági indítvány
benyújtásával – lehetőség van a miniszterelnök (és vele együtt
az egész Kormány) megbízatásának visszavonására.
3.2. Az Országgyűlés irányában fennálló beszámolási
kötelezettség önmagában még nem jelenti a kötelezett személy,
és rajta keresztül az általa vezetett szervezet (így pl. a
legfőbb ügyész és az ügyészség) függetlenségének a
korlátozását. A beszámolási kötelezettség csupán az általános
ellenőrzésnek, az adott szerv tevékenységéről való
információszerzésnek az eszköze. Ilyen beszámolási
kötelezettséget ír elő az Alkotmány az országgyűlési biztosok
[32/B. § (6) bekezdés], a Magyar Nemzeti Bank elnöke [32/D. §
(3) bekezdés] és természetesen a Kormány, és annak tagjai
részére [39. § (1) és (2) bekezdése]. Ezen kívül számos
törvény állapít meg beszámolási kötelezettséget az
Országgyűlés vagy annak valamely bizottsága felé, így pl.
évente beszámolásra köteles az Országgyűlésnek az Országos
Rádió- és Televízió Testület elnöke, a Magyar Távirati Iroda
elnöke, az Országos Atomenergia Hivatal főigazgatója, a
Gazdasági Versenyhivatal elnöke.
Hasonló kötelezettséget állapít meg az Alkotmány 32/C. §
(2) bekezdése az Állami Számvevőszék részére: az általa
végzett ellenőrzésekről jelentésben kell tájékoztatnia az
Országgyűlést, mely jelentés Országgyűlés elé terjesztéséről
az Állami Számvevőszék elnöke gondoskodik. Bár az Állami
Számvevőszék az Országgyűlésnek alárendelt szervezet, és
meghatározott vizsgálat lefolytatására is utasítható, ám a
vizsgálat lefolytatása során csak a törvényeknek van
alárendelve, nem utasítható meghatározott döntések
meghozatalára vagy megváltoztatására.
3.3. A szélesebb értelemben vett felelősség tartalmát,
kereteit, megállapításának eljárását és szankcióit csak kevés
esetben határozza meg maga az Alkotmány. Részletes
szabályozást csupán a köztársasági elnök felelősségre
vonásának eljárásáról tartalmaz: az Alkotmány 31/A. §-a
egyrészről biztosítja az államfő személyének
sérthetetlenségét, másrészről viszont az országgyűlési
képviselők egyötödének lehetőséget ad arra, hogy az Alkotmányt
vagy más törvényt megsértő köztársasági elnökkel szemben
felelősségre vonási eljárást kezdeményezzen.
3.4. A miniszterelnök – és hozzá kapcsolódóan az egyes
miniszterek – esetében viszont politikai felelősség
megállapítását teszi lehetővé az Alkotmány 39/A. §-a. Ez
esetben az Alkotmány a miniszterelnök és a Kormány tisztán
politikai felelősségéről rendelkezik; az egyéb felelősségi
szabályokat (pl. kártérítési felelősség) a Kormány tagjainak a
jogállásáról szóló törvény, illetve – az általános szabályok
szerint – egyéb törvények állapítják meg.
3.5. A legfőbb ügyész parlamenti felelősségéről szűkszavúan
rendelkezik az Alkotmány: „A legfőbb ügyész az Országgyűlésnek
felelős, és működéséről köteles beszámolni.” [52. §
(2) bekezdés] Ez az alkotmányos rendelkezés hozza létre a
legfőbb ügyész és az Országgyűlés között fennálló speciális
alkotmányjogi kapcsolatot, felelősségi rendszert, melynek
tartalmát is az Alkotmány adja meg: a legfőbb ügyész köteles
az Országgyűlésnek a tevékenységéről beszámolni, és köteles az
országgyűlési képviselők által felvetett interpellációkra,
kérdésekre, azonnali kérdésekre választ adni. Ennek érdekében
meg kell, hogy jelenjen az Országgyűlés, illetve annak
bizottságai ülésén.
3.5.1. Az Alkotmány idevágó rendelkezéseinek történeti
változása alapján egyértelműen megállapítható, hogy az
alkotmányozó hatalom amellett döntött, hogy a legfőbb
ügyésznek az Országgyűlés felé fennálló felelősségét az
Alkotmány 51. §-ában, és ennek alapján az Ütv.-ben foglalt
kötelezettségeinek és feladatainak a teljesítésére, a
beszámolási, magyarázat- és válaszadási, valamint a
megjelenési kötelezettségre korlátozza, és az alkotmányjogi
értelemben vett politikai felelősségét megszünteti. Az
Alkmód2., és az ügyészség szempontjából ezt végrehajtó Ütv.
módosítás – a legfőbb ügyész és az ügyészség szakmai
függetlenségének, az ügyészség „szakmaisága” megvalósításának,
illetve erősítésének céljából – tudatosan szakított azzal a
felelősségi modellel, melynek értelmében a legfőbb ügyész
valódi politikai felelősséggel tartozott az Országgyűlésnek.
3.5.2. Az Alkotmány maga és az Alkotmány alapján az Ütv. az
ügyészség számára több, különböző típusú feladatot állapít
meg. A legfőbb ügyész és az ügyészség gondoskodik egyrészt a
személyek jogainak a védelméről, valamint az alkotmányos
rendet, az ország biztonságát és függetlenségét sértő vagy
veszélyeztető minden cselekmény következetes üldözéséről. Az
ügyészséget a nyomozással összefüggésben különböző
jogosítványok illetik meg, az ügyész képviseli a vádat a
bírósági eljárásban, és felügyeletet gyakorol a büntetés-
végrehajtás törvényessége felett is. Az ügyészség közreműködik
a törvények végrehajtásának elősegítésében, az alkotmányos
felügyelet ellátásában és abban, hogy mindenki megtartsa a
törvényeket; törvénysértés esetén fellép a törvényesség
védelmében. Mindezen túlmenően közreműködik abban, hogy a
bírósági eljárásban a törvényeket helyesen alkalmazzák és
elősegíti, hogy az állami szervek, a bíróságon kívüli
jogalkalmazó szervek, a társadalom valamennyi szervezete,
valamint az állampolgárok a jogszabályok rendelkezéseit
megtartsák (ügyészi törvényességi felügyelet). Az ügyészség
tehát három fő tevékenységi – büntetőjogi, törvényességi (vagy
másként közigazgatási jogi) felügyeleti, valamint magánjogi
felügyeleti –körben lát el feladatokat.
3.5.3. Az Alkotmánybíróság már számos esetben vizsgálta a
– szélesebb értelemben vett – igazságszolgáltatás
alkotmányjogi fogalmát, és az ügyészségeknek – a büntetőjogi
tevékenységi körrel összefüggő feladataihoz kapcsolódóan – az
igazságszolgáltatás rendszerében betöltött szerepét [például
52/1996. (XI. 14.) AB határozat, ABH 1996, 159., vagy 14/2002.
(III. 20.) AB határozat, ABH 2002, 101.]. A legfőbb ügyész és
az általa irányított ügyészség függetlenségének egyik
összetevője az, hogy az Alkotmány 51. § (2) bekezdése alapján
– jogszabályban meghatározott esetben – az ügyészség joga és
kötelezettsége a vádemelés és a vádképviselet. Az 52/1996.
(XI. 14.) AB határozatában az Alkotmánybíróság rámutatott
arra, hogy: „Az igazságszolgáltatásban való részvétel az
ügyészség alkotmányos kötelessége” [52/1996. (XI. 14.) AB
határozat, ABH 1996, 159, 161.].
Az ügyészséget tehát a – szélesebb értelemben vett –
igazságszolgáltatás rendszerében az Alkotmányban meghatározott
jogok illetik meg és feladatokat köteles ellátni. Az
igazságszolgáltatás rendszerén belül elkülönül a vád, a
védelem és az ítélkezés funkciója. Az ügyészség közvádlói
funkciójából következően, a közvádra üldözendő bűncselekmények
esetén a vádemelésről vagy annak elejtéséről – a magánvád vagy
a pótmagánvád törvényben meghatározott eseteit kivéve –
kizárólag az ügyészség dönthet; ezt a döntését más szerv – így
sem az Országgyűlés, sem annak (vizsgáló)bizottsága – nem
vizsgálhatja, és nem kényszerítheti az ügyészséget a
vádemeléssel vagy a vád elejtésével kapcsolatos döntésének a
megváltoztatására.
3.5.4. Az Alkotmány 53. § (3) bekezdése szerint az ügyészi
szervezetet a legfőbb ügyész vezeti és irányítja. Az ügyészség
önálló szervezet, amely – a bíróságokkal szemben – bár nem
önálló hatalmi ág, de önálló alkotmányos szervezet.
A politikai vezetők (így például a miniszterek vagy a
politikai államtitkárok) esetében a jogállásukat meghatározó
jogszabályok nem határoznak meg szakmai, végzettségi,
gyakorlati, stb. feltételeket. Ezzel szemben valamely szerv
szakmai vezetőjévé vagy tagjává (pl. a Legfelsőbb Bíróság
elnöke, az Állami Számvevőszék elnöke, az Alkotmánybíróság
tagja) csak olyan személy választható, aki a meghatározott,
szigorú szakmai és egyéb követelményeknek megfelel. Legfőbb
ügyésszé is csak olyan személy választható, aki megfelelő
végzettséggel rendelkezik és megfelel az Ütv.-ben
meghatározott egyéb követelményeknek. Ebből következően a
legfőbb ügyész a neki alárendelt szervezetnek szakmai, és nem
politikai vezetője.
3.5.5. Az Alkotmány jelenlegi szabályai szerint a legfőbb
ügyész és az ügyészségi szervezet nincs alárendelve más
alkotmányos szervnek. Az Ütv. 20. § (5) bekezdése is
megállapítja: „Az ügyészség független és csak a törvénynek, a
jogszabálynak van alárendelve.” Az ügyészséget és a legfőbb
ügyészt tevékenysége és feladatellátása során más szerv nem
utasíthatja és csak a törvényeknek, jogszabályoknak van
alárendelve. A legfőbb ügyész azonban az ügyészség (és ezzel
együtt saját) tevékenységéről köteles az Országgyűlésnek
beszámolni.
A legfőbb ügyésznek az Alkotmányból levezetett, az Ütv.-ben
meghatározott jogkörei és feladatai vannak, melyeket önálló
szervezettel és feladatkörrel rendelkező alkotmányos szervként
lát el. A szabályozásban ugyancsak érvényesül az elválasztott
szervek autonómiájának, hatásköreik teljes körű gyakorlása
kölcsönös tiszteletben tartásának és biztosításának az elve és
kötelezettsége. Az ügyészség hierarchikus alapon felépülő,
szigorú alá-fölérendeltségi elv alapján működő szervezet,
melynek élén a legfőbb ügyész áll, aki vezeti és irányítja az
ügyészi szervezetet. E feladatának ellátásához rendkívül
széles körű jogosítványokkal rendelkezik, amelyek szervezeti
függetlenségének és funkcionális önállóságának az alapjait
képezik. Bár a legfőbb ügyész helyetteseit a köztársasági
elnök nevezi ki, személyükre azonban a legfőbb ügyész tesz
javaslatot. A legtöbb ügyészségi vezető (magasabb vezető
állású, illetve vezető állású ügyész, fellebbviteli ügyész,
stb.) kinevezése a legfőbb ügyész kinevezési jogkörébe
tartozik. Ezen túlmenően az ügyészeket is a legfőbb ügyész
nevezi ki, és ő gyakorolja a munkáltatói jogokat az ügyészségi
alkalmazottak felett (ez utóbbi jogkörét más vezető ügyészre
részben átruházhatja).
3.5.6. A legfőbb ügyésznek az Országgyűlés felé fennálló
felelőssége tehát csak a már említett, beszámolási, magyarázat-
és válaszadási, valamint megjelenési kötelezettséget, illetve
Alkotmányban meghatározott feladatai ellátásának a
kötelezettségét foglalja magába. A legfőbb ügyész
alkotmányjogi értelemben vett politikai felelősséggel azonban
nem tartozik a parlamentnek. Ebből következően – az Alkotmány
hatályos szabályozása alapján – az Országgyűlés a szakmai vagy
politikai bizalom megrendülése esetén a legfőbb ügyészt nem
mozdíthatja el pozíciójából; nincs tehát alkotmányos lehetőség
arra, hogy a legfőbb ügyész megbízatása a politikai bizalom
hiánya miatt szűnjön meg. A hivatalvesztésre csak akkor
kerülhet sor [Üsz. 20. § (8) bekezdés], ha a legfőbb ügyész a)
neki felróható okból nem tesz eleget megbízatásából eredő
feladatainak, illetve b) jogerős ítéletben megállapított
bűntettet követett el, vagy c) más módon tisztségére
méltatlanná válik. A rendező elv ez esetben tehát a
méltatlanság, amelynek kérdését ráadásul az Országgyűlés
önmaga nem vetheti fel, csak a köztársasági elnök javaslatára
indulhat el az eljárás. A legfőbb ügyész megbízatásának idő
előtti megszűnésére csak törvényben meghatározott esetekben és
módon kerülhet sor: a) felmentéssel, ha neki fel nem róható
okból nem tud eleget tenni a megbízatásának; b)
hivatalvesztése kimondásával; c) összeférhetetlenség
megállapításával; d) bíróság meghatározott tartalmú jogerős
határozatával; e) más, meghatározott tisztség elnyerésével,
illetve erre kinevezéssel; f) lemondással, g) a 70. életév
betöltésével, illetve h) halálával. A g) és h) pontok esetében
ténykérdésekről van szó, az e) és f) pontok esetén a legfőbb
ügyész döntésén, a d) pont esetében a bíróságok ítéletén múlik
a legfőbb ügyész megbízatásának megszüntetése. A
megbízatásának megszűnéséről az a)-c) pontok esetében az
Országgyűlés dönt, azonban mindhárom esetben szükséges egy
másik közjogi méltóság, a köztársasági elnök erre irányuló
javaslata.
3.5.7. A legfőbb ügyész és az ügyészség függetlenségét
biztosítja a legfőbb ügyésznek az a joga is, hogy a
költségvetés ügyészségi fejezetét ő állítja össze, és azt a
pénzügyminiszter változatlan formában terjeszti az
Országgyűlés elé.
3.5.8. A legfőbb ügyész közjogi helyzetének pontos
meghatározásához szükséges annak a megállapítása is, hogy az
Országgyűlés felé a jelenlegi alkotmányos szabályok szerint
fennálló felelőssége mit nem foglal magában.
a) Az Alkotmány nem tartalmaz arra vonatkozó rendelkezést,
hogy az ügyészség az Országgyűlésnek, vagy bármely más
szervnek (pl. a Kormánynak, vagy az igazságügy-miniszternek)
alárendelten működne, sőt az Ütv. kifejezetten kimondja az
ügyészség függetlenségét. A hatályos alkotmányos szabályok
szerint tehát a legfőbb ügyész más szervnek nincs alárendelve.
b) Abból, hogy az Alkotmányból nem vezethető le az ügyészség,
illetve a legfőbb ügyész más szervnek való alárendeltsége,
egyúttal az is következik, hogy a legfőbb ügyész egyetlen más
szerv vagy közjogi méltóság által sem utasítható. Ugyanígy nem
állapítható meg az sem, hogy a legfőbb ügyész, és rajta
keresztül az ügyészség felé valamely más szerv, vagy közjogi
tisztséget betöltő személy (így pl. az Országgyűlés)
irányítási jogosítványokkal rendelkezne.
c) Az Országgyűlés az ügyészség tevékenységét kétféle módon:
az éves legfőbb ügyészi beszámolón, illetve a legfőbb ügyész
válaszadási kötelezettségén keresztül ellenőrzi. Az ezeken
túlmenő ellenőrzési jogosítványok a jelenlegi alkotmányos
konstrukcióban, melyben az ügyészség a szélesebb értelemben
vett igazságszolgáltatás egyik önálló, alkotmányos
szervezeteként jelenik meg, ellentétesek lennének a
hatalommegosztás, az alkotmányos szervek egymástól elkülönült,
független működésének biztosítása elvével.
d) Önmagában az a tény, hogy valamely szerv vagy vezető
beszámolási kötelezettséggel tartozik az Országgyűlésnek,
semmilyen módon nem jelenti az adott szerv függetlenségének a
korlátozását (részletesen lsd. az Indokolás IV. 3.2. pontját).
Mindezekből következik, hogy az ügyészség és a legfőbb ügyész
feladatának ellátása során csak az Alkotmányra és más
jogszabályokra kell, hogy tekintettel legyen; más szervnek
vagy közjogi méltóságnak nincs alárendelve, tevékenységét nem
más szerv általános irányítása alatt végzi, az ügyészeknek
utasítást csak a felettes ügyész, illetve a legfőbb ügyész
adhat, míg a legfőbb ügyész nem utasítható. Az Országgyűlés a
legfőbb ügyészt csak általánosságban, az éves ügyészi
beszámolón, illetve az interpelláció/kérdésfeltevés képviselői
jogosítványán keresztül ellenőrizheti.
3.6. Megállapítható tehát, hogy bár az Alkotmány hatályos
27. §-a alapján interpellálható közjogi tisztséget betöltő
személyek (a kormányfő, a Kormány tagja és a legfőbb ügyész)
alkotmányos helyzete, jogállása jelentős mértékben különbözik
egymástól, de az interpellációra adott válasz el nem fogadása
még a kormányfő és a Kormány tagjai esetében sem eredményezi a
politikai felelősség megállapítását.
3.7. Az Országgyűlésnek az ügyészséggel és a legfőbb ügyésszel
kapcsolatban fennálló ellenőrzési jogosítványai soha nem
válhatnak – még az interpelláció esetében sem – a konkrét
ügyben való ügyészi állásfoglalás szakmai ellenőrzésének
eszközévé. A legfőbb ügyész kérdezhető és interpellálható, de
ezen eljárás során nem kérhető rajta számon a döntés tartalma,
mint ahogy nem utasítható meghatározott tartalmú döntés
meghozatalára sem. Ez ugyanis ellentétes lenne az
igazságszolgáltatás egésze, és ezen belül az ügyészség, a
legfőbb ügyész szakmai függetlenségével, és a
hatalommegosztásnak az Alkotmányból levezethető elvével is.
A legfőbb ügyész (vagy az ügyészség) által konkrét ügyben
hozott döntés nem eredményezheti a legfőbb ügyész hivatalából
való elmozdítását az Országgyűlés által. A legfőbb ügyész
visszahívására az Alkotmány nem ad lehetőséget,
hivatalvesztésére pedig csak a köztársasági elnök
kezdeményezésére és csak akkor kerülhet sor, ha a megbízatásra
valamilyen okból méltatlanná válik. Az Országgyűlés tehát csak
egyféle módon, a törvényhozó hatalmán keresztül
befolyásolhatja az ügyészség tevékenységét; e körben azonban
– alkotmányozó hatalmának gyakorlásával – akár arra is
lehetősége van, hogy a legfőbb ügyész és ügyészség közjogi,
alkotmányos helyzetét megváltoztassa.
4. Az Alkotmány 27. §-ában szabályozott kérdés/interpelláció
jogintézményének kiemelt jelentősége van az Alkotmány 61. §
(1) bekezdésében meghatározott, a közérdekű adatok
megismerésének lehetőségét biztosító alkotmányos jog
érvényesülése szempontjából.
4.1. Az Alkotmány 27. §-a szerint kérdést és interpellációt
bármely, a megkérdezett személy feladatkörébe tartozó ügyben
feltehet az országgyűlési képviselő. Az Alkotmánynak ez a
rendelkezése egyben meghatározza a kérdés, illetve az
interpelláció legfontosabb tárgyi korlátját is, melyet mind a
kérdést feltevőnek/interpellálónak, mind a
kérdésre/interpellációra választ adónak tiszteletben kell
tartania: az interpelláció/kérdés csak olyan ügyre irányulhat,
amely a megkérdezett/interpellált feladatkörébe tartozik.
Olyan kérdésre tehát, amely nem tartozik a feladatkörébe, a
megkérdezett/interpellált nem adhat választ.
Ebből következően önmagában az, hogy az interpelláció
valamely, a jogalkalmazás körében, konkrét ügyben meghozott
döntésre, foganatosított intézkedésre, vagy folyamatban lévő
ügyre irányul, nem jelent a legfőbb ügyész számára olyan
kifogási okot, amely alapján a válaszadást megtagadhatná. Az
Alkotmány határozza meg a legfőbb ügyész és az ügyészség
alapvető feladatait (részletesen lsd. jelen Indokolás
IV./3.5.2. pontjában), és az Ütv. az általános feladatokhoz
kapcsolódóan más feladatokkal és jogosítványokkal is
felruházza az ügyészséget.
Az Alkotmány egyes rendelkezései alkalmazásánál azonban
figyelemmel kell lenni arra is, hogy az egyes rendelkezések a
legritkább esetben érvényesülnek önmagukban, a legtöbb esetben
más alkotmányos rendelkezéseket is érinthetnek, esetleg
sérthetnek.
Az interpelláció, mint jogintézmény jellegéből fakadóan ilyen
érintett alkotmányos rendelkezés lehet például az emberi
méltósághoz való jog [Alkotmány 54. § (1) bekezdése], a
személyes adatok védelméhez fűződő jog [Alkotmány 59. §
(1) bekezdése] vagy az Alkotmány 57. § (1)-(2) bekezdésébe
foglalt alapjogok.
Az Alkotmányban biztosított alapjogokon túl, illetve az
Alkotmány rendelkezésein túlmenően mind az interpelláló
képviselőnek, mind az interpelláltnak tiszteletben kell
tartania a törvényekben és egyéb jogszabályokban foglalt
rendelkezéseket is.
Mindezekből következik, hogy az interpellációra adott válasz
kapcsán a legfőbb ügyész válaszával nem sérthet az
Alkotmányban vagy más törvényekben biztosított alapjogokat.
Amennyiben válaszával alkotmányos alapjogot vagy jogszabályt
sértene, úgy az interpellált megtagadhatja a választ az adott
kérdésre. Ez azonban nem mentesíti azon kötelezettsége alól,
hogy az interpelláció egyéb részeire – amennyiben az nem jár a
fentiek sérelmével – választ adjon.
Az interpelláció – mint az a jelen Indokolás IV./1.1.
pontjából kitűnik – a parlamenti ellenőrzés, ezen belül a
magyarázatkérés, információszerzés egyik eszköze. Ugyanakkor
amiatt, hogy nyilvánosan, az Országgyűlés nyilvános plenáris
ülésén hangzik el az interpelláció, az óhatatlanul a politikai
viták és megítélések kereszttüzébe kerül.
A képviselők információt, magyarázatot azonban nemcsak az
interpelláción, szóban feltett kérdéseken keresztül, a
plenáris ülés nyilvánossága előtt kaphatnak. Rendelkezésükre
áll egyrészt az írásbeli kérdés intézménye is, melynek során a
választ a kérdező képviselő kapja meg, amely egyebekben nem
képezi az Országgyűlés jegyzőkönyvének részét (mint az
írásbeli interpelláció esetében), hanem csak a jegyzőkönyv
irattári mellékletét, és nem kell a képviselőknek megküldeni.
Mgy ezek a kérdések sokkal szűkebb nyilvánosságot kapnak.
Ugyancsak az országgyűlési képviselők információszerzéshez
való jogát biztosítja az országgyűlési képviselők jogállásáról
szóló 1990. évi LV. törvény 8. § (1) bekezdése, mely alapján
az állami szervek kötelesek az országgyűlési képviselők
részére a munkájukhoz szükséges felvilágosítást megadni. E
jogot biztosítja a törvény 8. § (2) bekezdése is azáltal, hogy
az Országgyűlés által létrehozott vizsgálóbizottság tagját
– meghatározott feltételek fennállta esetén – külön engedély
nélkül is feljogosítja az államtitok megismerésére.
4.2. A legfőbb ügyész interpellációra adott válaszának – azon
túl, hogy az nem sérthet az Alkotmányban vagy más törvényekben
biztosított alapjogokat – tartalmi korlátját képezi, hogy a
válasz nem veszélyeztetheti az ügyészség alkotmányos
feladatainak az ellátását. Az ügyészség, mint önálló
alkotmányos szervezet feladatait az Alkotmány 51. §-a
határozza meg, mely szerint a legfőbb ügyész és az ügyészség
alkotmányos feladatai közé tartozik – többek között – a Magyar
Köztársaság érdekeit, illetve a demokráciát sértő vagy
veszélyeztető cselekmények üldözése, a törvényesség
biztosítása és védelme. Az ügyészség képviseli a vádat a
bírósági eljárásban, felügyeletet gyakorol a büntetés-
végrehajtás törvényessége felett, és meghatározott jogok
illetik meg a nyomozással összefüggésben. E feladatok jogszerű
ellátása az ügyészség és a legfőbb ügyész alkotmányos
kötelezettsége. A legfőbb ügyész interpellálása kapcsán
különösen az igazságszolgáltatás körébe tartozó, folyamatban
lévő (így például jogerős bírói ítélettel, illetőleg ügyészi
határozattal még le nem zárt, vagy újraindított) ügyekkel
– ideértve a közigazgatási tárgyú ügyészi intézkedéseket is –
kapcsolatban feltett kérdésre adott legfőbb ügyészi válasz
esetén kerülhet veszélybe az ügyészség alkotmányos
feladatainak az ellátása. Így például a folyamatban lévő
nyomozással összefüggő adatoknak, információknak, nyomozati
vagy egyéb cselekményeknek, bizonyítékoknak, stb. az
Országgyűlés – és így a nyilvánosság – előtti ismertetése
súlyosan veszélyeztetheti a nyomozást, további nyomozati
cselekményeknek a végzését, és végső soron a vádemelést és a
vádképviselet megfelelő ellátását is.
A legfőbb ügyész interpellációra adott válaszának tartalmi
korlátját képezi tehát az, hogy az ügyészi válasz – az abban
közölt információ – nem veszélyeztetheti az ügyészség
alkotmányos feladatainak az ellátását. A legfőbb ügyész a
válaszadás előtt köteles mérlegelni, hogy a válaszával nem
veszélyezteti-e az Alkotmányban meghatározott feladatainak
teljesítését. A feladat-ellátásra kiható veszély megítélése
egyben a legfőbb ügyész alkotmányos felelőssége. Arról, hogy a
feltett, folyamatban lévő ügyre vonatkozó interpellációra
adott válaszadás kapcsán veszélybe kerül-e az ügyészség
alkotmányos feladatának teljesítése, a legfőbb ügyész dönt
esetenként. A válaszadás során azonban az Alkotmány 51. §-ában
megfogalmazott feladatai ellátásának biztosítása mellett
figyelemmel kell, hogy legyen mind az Alkotmány 27. §-ban,
mind az 52. § (2) bekezdésében foglalt kötelezettségére is.
4.3. Mint ahogy az már a korábbiakban kifejtettekből kitűnik,
az ügyészség és a legfőbb ügyész független, tevékenysége,
eljárása során kizárólag az Alkotmánynak és más
jogszabályoknak van alárendelve, nincs másik olyan szerv,
amely felügyeleti, ellenőrzési, irányítási vagy utasítási
jogot gyakorolhatna felette. Az, hogy a konkrét ügyben
rendelkezésére álló tényeket, adatokat, stb. az ügyész milyen
módon értékeli, abból milyen következtetéseket von le, az
ügyész szabad mérlegelési jogkörébe és szakmai felelősségébe
tartozik. Az országgyűlési képviselő, illetve az Országgyűlés
arra kérhet magyarázatot, hogy az adott ügyben rendelkezésre
álló adatok alapján meghozhatta-e az ügyész a kifogásolt
döntést; arra azonban nem kérhet magyarázatot, hogy a döntés
milyen szakmai viták, megfontolások és érvek alapján született
meg az adott formában. Ha tehát az interpellációban kifogásolt
döntésnek a jogi alapjai megvannak, a legfőbb ügyész a konkrét
döntést egyéb szempontok alapján a továbbiakban nem köteles
indokolni.
4.4. Az Alkotmány meghatározza, hogy kik, mely személyekhez és
milyen kérdésekben nyújthatnak be interpellációt. Az
interpellációs eljárásra vonatkozó részletes szabályokat
(ideértve az el nem fogadás esetleges következményeit) a
Házszabály tartalmazza. A Házszabály 117. § (4) bekezdése
szerint ha az Országgyűlés az interpellációra adott választ
elutasítja, az interpellációt ki kell adni a hatáskörrel
rendelkező bizottságnak. A bizottság jelentést készít, melynek
alapján az Országgyűlés a) utólag helyesnek ítélheti az
interpellációra adott választ; b) elfogadja a bizottság ülésén
az interpellált által kiegészített választ; c) megerősíti az
interpellációra adott korábbi elutasító választ, és ezután az
Országgyűlés a bizottságot intézkedési javaslat kidolgozására
kéri fel. Az Országgyűlés bizottságainak ülései a Házszabály
68. § (1) bekezdése alapján a sajtó számára nyilvánosak, így a
4.1. pontban leírt jogsérelmek a bizottsági ülésen is
bekövetkezhetnek. A legfőbb ügyész és az ügyészség
függetlensége kiterjed arra is, hogy bizottsági üléseken sem
lehet a jogszerűen meghozott döntése indokait számon kérni a
legfőbb ügyészen; mint ahogy az sem vizsgálható, hogy miért
nem más tartalmú döntés született az adott ügyben. Mindez az
ügyészség, illetve a legfőbb ügyész mérlegelési jogkörébe és
felelősségi körébe tartozik, és a döntés jogi indokain túli
egyéb indokait az országgyűlési bizottságok előtt sem köteles
feltárni.
4.5. Mindezekből következően nem lehetetlenül el az
országgyűlési képviselőknek az információszerzéshez,
magyarázat kéréséhez fűződő joga önmagában attól, ha az
interpellált megtagadja a válaszadást arra tekintettel, hogy a
válasza alapjogot vagy jogszabályt sértene, vagy alkotmányos
feladatának az ellátását veszélyeztetné. Mind az interpelláló
képviselőnek, mind az interpelláltnak kötelessége, hogy
ügyeljen arra: az interpellációs eljárás során ne sérüljenek
alapjogok, jogszabályi előírások. Az interpelláltnak akkor is
figyelemmel kell erre lennie, ha az elhangzott interpellációra
adott válasz szükségszerűen ilyen sérelmet okozna. Ha tehát a
konkrét kérdésre adandó válasz nem fogalmazható meg olyan
általánosságban vagy olyan módon, hogy ne sértsen alapjogot,
illetve ne kerüljön veszélybe az alkotmányos feladat ellátása,
akkor az interpellált a választ e konkrét kérdés tekintetében
megtagadhatja.
Mindezekből következően az Alkotmánybíróság a legfőbb
ügyésznek az interpellációkra adandó válaszának a tartalmi
kereteit a Rendelkező rész 1. pontjába foglaltak szerint
határozta meg.
5. A jelen határozat Indokolásának IV./3.5. pontja részletesen
elemzi a legfőbb ügyész és az ügyészség alkotmányos helyzetét
és megállapítja, hogy sem az ügyészség, sem a legfőbb ügyész
nincs más szervnek alárendelve, csak a jogszabályoknak
(illetve az egyes ügyészek a legfőbb ügyésznek és felettes
ügyészeiknek); az Országgyűlés felé csak beszámolási,
megjelenési, valamint információ- és magyarázatadási
kötelezettsége van.
A legfőbb ügyész függetlenségéből következik, hogy az
Országgyűlés nem utasíthatja őt meghatározott döntés
meghozatalára vagy megváltoztatására, döntéséért nem tartozik
az Országgyűlésnek politikai felelősséggel.
Az interpelláció nem irányulhat sem a legfőbb ügyész, sem a
Kormány tagjainak esetében arra, hogy konkrét döntést hozzon
vagy változtasson meg, tehát a legfőbb ügyész interpellációba
foglalva sem utasítható konkrét döntés meghozatalára vagy
megváltoztatására. Az interpellációra adott válasz el nem
fogadásának következménye a Házszabály 117. § (4) bekezdése
szerint az, hogy a hatáskörrel rendelkező bizottság
megtárgyalja az interpellációt és a mögötte húzódó problémát,
kérdést. A bizottsági vita során több lehetőség van az érvek
és ellenérvek kifejtésére (ez esetben ugyanis nem kötik az
interpelláltat az interpellációra vonatkozó szigorú időbeli
korlátok). Ha a bizottság olyan jelentést terjeszt az
Országgyűlés plenáris ülése elé, melynek következtében az
interpellációra adott választ az Országgyűlés a továbbiakban
sem fogadja el, akkor a bizottság intézkedési javaslatot
dolgoz ki. Hangsúlyozandó azonban, hogy mind a bizottság, mind
az Országgyűlés olyan intézkedéseket hozhat csak, amelyeket
számára az Alkotmány vagy törvény lehetővé tesz; az
interpelláltat azonban nem utasíthatja a kifogásolt
intézkedés, döntés meghozatalára vagy megváltoztatására. Ez
utóbbi esetben ugyanis az Országgyűlés egy másik, önálló és
alkotmányosan meghatározott feladatkörrel rendelkező szervtől
vonna el hatáskört; ez viszont ellentétes lenne a demokratikus
jogállamiság elvével.
Mindezekből következően az Alkotmánybíróság a legfőbb ügyész
utasíthatóságával kapcsolatban a Rendelkező rész 3. pontjában
foglaltakat állapította meg.
6. A jelen határozat Indokolásának IV./3. pontja kitér az
Országgyűlés előtti politikai felelősség különböző fajtáira. A
IV./3.5. pont megállapítja, hogy a jelenleg hatályos
alkotmányos rendszerben a legfőbb ügyész nem tartozik
politikai felelősséggel az Országgyűlésnek, mivel hiányzik a
politikai felelősség két alapvető eleme: a számonkérhetőség és
szankcionálhatóság. A legfőbb ügyész visszahívására,
leváltására nincs az Országgyűlésnek alkotmányos lehetősége,
hivatalvesztését pedig csak a köztársasági elnök
kezdeményezésére, az Üsz.-ben konkrétan megjelölt esetekben
mondhatja ki (amelyekbe nem tartozik bele a politikai bizalom
megrendülése).
A politikai felelősség hiánya azonban természetesen nem
eredményezheti azt, hogy a legfőbb ügyész az Országgyűlés felé
fennálló kötelezettségeinek ne tegyen eleget, hiszen ekkor
alkotmány-, vagy törvénysértést követne el. A legfőbb
ügyésznek a közjogi, alkotmányjogi felelőssége ugyanis fennáll
az Országgyűlés irányában. Köteles egyrészt általános
beszámolási kötelezettségének eleget tenni, másrészt mind az
Országgyűlés, mind annak bizottságai előtt megjelenni és az
elhangzó kérdésekre – a jelen határozat Rendelkező részének 1.
pontjában meghatározott tartalmi kereteken belül – választ
adni.
Mindezekből következően az Alkotmánybíróság a legfőbb ügyész
politikai felelősségének kérdésében a Rendelkező rész 2. és 4.
pontja szerint határozott.
Az Alkotmánybíróság a határozat Magyar Közlönyben való
közzétételét az Abtv. 51. § (2) bekezdése alapján rendelte el.
Dr. Holló András
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Bihari Mihály Dr. Czúcz Ottó
előadó alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Erdei Árpád Dr. Harmathy Attila
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Kukorelli István
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Strausz János Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |