A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottságnak
országos népszavazási kezdeményezés aláírásgyűjtő íve
mintapéldányának, illetve az azon szereplő kérdés hitelesítése
tárgyában hozott határozata ellen benyújtott kifogás alapján
meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság 161/2010.
(III. 11.) OVB határozatát helybenhagyja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
1. Az Országos Választási Bizottság (a továbbiakban: OVB)
161/2010. (III. 11.) OVB határozatában magánszemélyek által
benyújtott országos népszavazási kezdeményezés aláírásgyűjtő
íve mintapéldányának hitelesítését megtagadta.
Az aláírásgyűjtő íven a következő kérdés szerepelt: „Egyetért-e
azzal, hogy az Országgyűlés alkosson törvényt arról az Országos
Választási Bizottság székhelye Budapest; üléseit a megyék ABC
sorrendjében a megyék székhelyén tartja, negyedévenkénti
váltakozással?”
Az OVB határozata indokolásában megállapította, hogy a
kezdeményezés nem felel meg az országos népszavazásról és népi
kezdeményezésről szóló 1998. évi III. törvény (a továbbiakban:
Nsztv.) 13. § (1) bekezdésében megfogalmazott egyértelműség
követelményének. A kezdeményezés több, tartalmát tekintve
egymástól eltérő alkérdést tartalmaz, ezért a
választópolgároknak nincs lehetőségük azokról külön-külön
véleményt nyílvánítani és arról döntést hozni. A kérdés azért
sem egyértelmű, mert a nyelvtani szabályoknak sem felel meg.
Az OVB határozatában azt is kifejtette, hogy álláspontja
szerint a kezdeményezők — a népszavazásra feltenni kívánt
kérdés súlyát, jelentőségét, hatását tekintve — nem a
népszavazás alkotmányos rendeltetésére, a közvetlen
hatalomgyakorlás kivételességére, az állam életében betöltött
szerepére és súlyára tekintettel jártak el, nem a népszavazás
alkotmányos rendeltetésének megfelelően éltek népszavazáshoz
való jogukkal, így a kérdésben nem lehet országos népszavazást
tartani.
2. Az OVB határozata a Magyar Közlöny 34. számában, 2010.
március 11-én jelent meg.
A kezdeményezők a törvényes határidőn belül kifogást nyújtottak
be, melyben kérték, hogy az Alkotmánybíróság a 161/2010. (III.
11.) OVB határozatot semmisítse meg, és az OVB-t utasítsa új
eljárásra.
A kezdeményezők szerint a határozat jogszabálysértő. Véleményük
szerint a kérdésre a választópolgárok képesek egyértelműen
válaszolni. A törvény a kérdés megfogalmazását nem köti a
kérdés karakterszámának meghatározásához, és az országos
népszavazási kérdés megfogalmazását sem kell, hogy megelőzze a
választópolgárok továbbképzésben részesítése az adott
jogterület anyagából. A választópolgárok tájékoztatására a
választási kampány szolgál, ahol kifejthető, hogy milyen célt
szolgál a kérdés, nevezetesen abban kívánják a választópolgárok
egyetértését megszerezni, hogy az OVB országos jellegére
tekintettel üléseit negyedévenként felváltva más-más
megyeszékhelyen, illetve a fővárosban tartsa. Álláspontjuk
szerint az OVB hivatalból eljárva, hatáskörét túllépve,
jogszabálysértően állapította meg, hogy a kezdeményezők
megsértették a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás
elvét, ezért annak a határozatból történő mellőzését kérik.
Tartalmilag sem tekintik a határozatban foglaltakat valósnak,
úgy vélik, hogy a döntés kizárólag a kérelmezők személye elleni
támadásnak minősül, amely szubjektív indíttatású és sérti a
kifogást tevők emberi méltóságát.
3. Alkotmánybíróság hatáskörét a jelen ügyben az
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 1. § h)
pontja alapján a választási eljárásról szóló 1997. évi C.
törvény (a továbbiakban: Ve.) 130. §-a határozza meg. Az
Alkotmánybíróság eljárása ebben a hatáskörben jogorvoslati
természetű. Az Alkotmánybíróság az OVB határozatában, valamint
a kifogásban foglaltak alapján azt vizsgálja, hogy az OVB
határozata ellen beérkezett kifogás megfelel-e a Ve. 77. § (2)
bekezdése a) – c) pontjaiban, illetve a Ve. 130. § (1)
bekezdésében foglalt feltételeknek, valamint, hogy az OVB az
aláírásgyűjtő ív hitelesítésének megtagadása során az
Alkotmánynak és az irányadó törvényeknek megfelelően járt-e el.
[63/2002. (XII. 3.) AB határozat, ABH 2002, 342, 344.] Az
Alkotmánybíróság feladatát e hatáskörben eljárva is alkotmányos
jogállásával és rendeltetésével összhangban látja el. [25/1999.
(VII. 7.) AB határozat, ABH 1999, 251, 256.]
Az Alkotmánybíróság a határozattal szemben benyújtott kifogás
érveit nem találta megalapozottnak. Az OVB a kifogásolt
határozatban a Ve. 3. § d) pontjára is figyelemmel, az Nsztv.
10. § b) és c) pontjában foglaltak alapján jogszerűen tagadta
meg az aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ezért az
Alkotmánybíróság az OVB határozatában foglalt indokolással
egyetértve, az indokok helyességére tekintettel a 161/2010.
(III. 11.) OVB határozatot helybenhagyta.
Az Alkotmánybíróság a határozat közzétételét az OVB
határozatának a Magyar Közlönyben való megjelenésére
tekintettel rendelte el.
Dr. Paczolay Péter
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Balogh Elemér Dr. Bragyova András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Holló András Dr. Kiss László
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kovács Péter Dr. Lenkovics Barnabás
előadó alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lévay Miklós Dr. Trócsányi László
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |