Hungarian
Ügyszám:
.
589/H/2010
Előadó alkotmánybíró: Kovács Péter Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 133/2010. (VII. 8.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2010/662
.
A döntés kelte: Budapest, 07/06/2010
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az   Alkotmánybíróság   az  Országos  Választási   Bizottságnak
    országos    népszavazási   kezdeményezés   aláírásgyűjtő    íve
    mintapéldányának, illetve az azon szereplő kérdés  hitelesítése
    tárgyában  hozott határozata ellen benyújtott  kifogás  alapján
    meghozta a következő
                                   
                             határozatot:
                                   
    Az  Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság 161/2010.
    (III. 11.) OVB határozatát helybenhagyja.

    Az  Alkotmánybíróság  ezt  a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                 Indokolás

      1.  Az  Országos  Választási Bizottság  (a  továbbiakban:  OVB)
      161/2010.  (III.  11.)  OVB határozatában magánszemélyek  által
      benyújtott  országos  népszavazási kezdeményezés  aláírásgyűjtő
      íve mintapéldányának hitelesítését megtagadta.
      Az aláírásgyűjtő íven a következő kérdés szerepelt: „Egyetért-e
      azzal, hogy az Országgyűlés alkosson törvényt arról az Országos
      Választási  Bizottság székhelye Budapest; üléseit a megyék  ABC
      sorrendjében   a   megyék  székhelyén  tartja,  negyedévenkénti
      váltakozással?”
      Az   OVB   határozata  indokolásában  megállapította,  hogy   a
      kezdeményezés nem felel meg az országos népszavazásról és  népi
      kezdeményezésről szóló 1998. évi III. törvény (a  továbbiakban:
      Nsztv.)  13.  §  (1) bekezdésében megfogalmazott  egyértelműség
      követelményének.  A  kezdeményezés  több,  tartalmát   tekintve
      egymástól     eltérő    alkérdést    tartalmaz,     ezért     a
      választópolgároknak   nincs  lehetőségük  azokról   külön-külön
      véleményt  nyílvánítani és arról döntést hozni. A kérdés  azért
      sem egyértelmű, mert a nyelvtani szabályoknak sem felel meg.
      Az  OVB  határozatában  azt  is  kifejtette,  hogy  álláspontja
      szerint  a  kezdeményezők  —  a népszavazásra  feltenni  kívánt
      kérdés   súlyát,  jelentőségét,  hatását  tekintve  —   nem   a
      népszavazás    alkotmányos    rendeltetésére,    a    közvetlen
      hatalomgyakorlás  kivételességére, az állam életében  betöltött
      szerepére  és súlyára tekintettel jártak el, nem a  népszavazás
      alkotmányos  rendeltetésének megfelelően  éltek  népszavazáshoz
      való  jogukkal, így a kérdésben nem lehet országos népszavazást
      tartani.

      2.  Az  OVB  határozata a Magyar Közlöny  34.  számában,  2010.
      március 11-én jelent meg.
      A kezdeményezők a törvényes határidőn belül kifogást nyújtottak
      be,  melyben kérték, hogy az Alkotmánybíróság a 161/2010. (III.
      11.)  OVB  határozatot semmisítse meg, és az OVB-t utasítsa  új
      eljárásra.
      A kezdeményezők szerint a határozat jogszabálysértő. Véleményük
      szerint  a  kérdésre  a  választópolgárok képesek  egyértelműen
      válaszolni.  A  törvény  a kérdés megfogalmazását  nem  köti  a
      kérdés   karakterszámának  meghatározásához,  és  az   országos
      népszavazási kérdés megfogalmazását sem kell, hogy megelőzze  a
      választópolgárok   továbbképzésben   részesítése    az    adott
      jogterület  anyagából.  A  választópolgárok  tájékoztatására  a
      választási  kampány szolgál, ahol kifejthető, hogy milyen  célt
      szolgál a kérdés, nevezetesen abban kívánják a választópolgárok
      egyetértését  megszerezni,  hogy  az  OVB  országos   jellegére
      tekintettel    üléseit   negyedévenként    felváltva    más-más
      megyeszékhelyen,  illetve  a  fővárosban  tartsa.  Álláspontjuk
      szerint   az  OVB  hivatalból  eljárva,  hatáskörét   túllépve,
      jogszabálysértően   állapította  meg,  hogy   a   kezdeményezők
      megsértették   a  jóhiszemű  és  rendeltetésszerű  joggyakorlás
      elvét,  ezért  annak a határozatból történő  mellőzését  kérik.
      Tartalmilag  sem tekintik a határozatban foglaltakat  valósnak,
      úgy vélik, hogy a döntés kizárólag a kérelmezők személye elleni
      támadásnak  minősül, amely szubjektív indíttatású  és  sérti  a
      kifogást tevők emberi méltóságát.

      3.    Alkotmánybíróság   hatáskörét   a   jelen    ügyben    az
      Alkotmánybíróságról  szóló 1989. évi XXXII.  törvény  1.  §  h)
      pontja  alapján  a  választási eljárásról szóló  1997.  évi  C.
      törvény  (a  továbbiakban:  Ve.) 130.  §-a  határozza  meg.  Az
      Alkotmánybíróság  eljárása  ebben  a  hatáskörben  jogorvoslati
      természetű. Az Alkotmánybíróság az OVB határozatában,  valamint
      a  kifogásban  foglaltak  alapján azt vizsgálja,  hogy  az  OVB
      határozata ellen beérkezett kifogás megfelel-e a Ve. 77. §  (2)
      bekezdése  a)  –  c)  pontjaiban, illetve  a  Ve.  130.  §  (1)
      bekezdésében foglalt feltételeknek, valamint, hogy  az  OVB  az
      aláírásgyűjtő   ív   hitelesítésének   megtagadása   során   az
      Alkotmánynak és az irányadó törvényeknek megfelelően járt-e el.
      [63/2002.  (XII.  3.)  AB határozat, ABH 2002,  342,  344.]  Az
      Alkotmánybíróság feladatát e hatáskörben eljárva is alkotmányos
      jogállásával és rendeltetésével összhangban látja el. [25/1999.
      (VII. 7.) AB határozat, ABH 1999, 251, 256.]
      Az  Alkotmánybíróság a határozattal szemben benyújtott  kifogás
      érveit   nem  találta  megalapozottnak.  Az  OVB  a  kifogásolt
      határozatban a Ve. 3. § d) pontjára is figyelemmel,  az  Nsztv.
      10.  §  b) és c) pontjában foglaltak alapján jogszerűen tagadta
      meg    az    aláírásgyűjtő   ív   hitelesítését,    ezért    az
      Alkotmánybíróság  az  OVB  határozatában  foglalt  indokolással
      egyetértve,  az  indokok helyességére tekintettel  a  161/2010.
      (III. 11.) OVB határozatot helybenhagyta.

      Az   Alkotmánybíróság   a   határozat   közzétételét   az   OVB
      határozatának    a   Magyar   Közlönyben   való   megjelenésére
      tekintettel rendelte el.
                              Dr. Paczolay Péter
                          az Alkotmánybíróság elnöke
                                       
                  Dr. Balogh Elemér       Dr. Bragyova András
                  alkotmánybíró                alkotmánybíró
                                       
                  Dr. Holló András           Dr. Kiss László
                  alkotmánybíró                alkotmánybíró
                                       
                  Dr. Kovács Péter     Dr. Lenkovics Barnabás
                  előadó alkotmánybíró          alkotmánybíró
                                       
                  Dr. Lévay Miklós       Dr. Trócsányi László
                  alkotmánybíró                alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        133/2010. (VII. 8.)
        Date of the decision:
        .
        07/06/2010
        .
        .