Hungarian
Ügyszám:
.
838/B/1998
Előadó alkotmánybíró: Bihari Mihály Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 32/2000. (X. 20.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2000/215
.
A döntés kelte: Budapest, 10/17/2000
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                    A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az    Alkotmánybíróság   jogszabály   alkotmányellenességének
    utólagos  vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában  meghozta
    az alábbi

                            határozatot :
                                 
    Az  Alkotmánybíróság a választási eljárásról szóló 1997.  évi
    C. törvény 51. § (1), (2) és (3) bekezdései, valamint az 53.,
    55.  és  56. §-ai alkotmányellenességének megállapítására  és
    megsemmisítésére vonatkozó indítványt elutasítja.
      Az   Alkotmánybíróság  e  határozatát  a  Magyar   Közlönyben
      közzéteszi.
                                   
                                Indokolás

                                   I.

      Az  indítványozó  véleménye szerint a  választási  eljárásról
      szóló  1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.)  51.,  53.,
      55.  és 56. §-ainak rendelkezései sértik az Alkotmány  8.  és
      42. §-aiban, továbbá a 70. § (1) és a 71. § (1) bekezdéseiben
      foglalt   szabályokat.  Az  indítványozó   az   önkormányzati
      választáson  a  független jelöltek kompenzációs listaállítási
      lehetőségének hiányát kifogásolja. A Ve. nem teszi  lehetővé,
      hogy   az  önkormányzati  választáson  nyilvántartásba   vett
      független jelöltek – amennyiben választási szövetséget kötnek
      egymás   között  –  független  (közös)  kompenzációs   listát
      állítsanak.  “Ha  a  választópolgárok  arra  szavaznak,  hogy
      független  képviselőjük legyen, akkor alkotmányos  joguk  van
      ahhoz,   hogy  a  független  jelöltekre  leadott   szavazatok
      ugyanannyit  érjenek,  mint  a jelölő  szervezetekre  leadott
      szavazatok,  mert  így valósul meg ... az  esélyegyenlőség  a
      független  jelöltek  és  a  jelölő  szervezetek  között.”  Az
      indítványozó  szerint  így  végső  soron  a  választópolgárok
      között jön létre esélyegyenlőtlenség.

      Az  indítványozó a Ve. és az Alkotmány általa megjelölt  §-ai
      közötti ellentmondás okát és indokát egyébként nem ismerteti,
      azonban  azt  kéri, hogy az Alkotmánybíróság “alkotmányossági
      szempontból vizsgálja meg” azokat.

      Az   indítványozó  ugyanebben  a  tárgykörben  kérésével   az
      Országos Választási Bizottsághoz is fordult. Beadványában azt
      kérte,   hogy   az   Országos   Választási   Bizottság   elvi
      állásfoglalás  kiadásával tegye lehetővé,  hogy  a  független
      jelöltek  listát is állíthassanak a választáson. Az  Országos
      Választási Bizottság a beadványt 238/1998. számú döntésével –
      az  Alkotmánybíróság 274/B/1990/2. AB határozatára (ABH 1990.
      305, 307.) való hivatkozással – elutasította.

                                   II.

      A vizsgált jogszabályi rendelkezések:

      1. Alkotmány

      “8. § (1) A Magyar Köztársaság elismeri az ember sérthetetlen
      és  elidegeníthetetlen  alapvető  jogait,  ezek  tiszteletben
      tartása és védelme az állam elsőrendű kötelessége.

      (2)   A   Magyar  Köztársaságban  az  alapvető   jogokra   és
      kötelességekre  vonatkozó szabályokat törvény állapítja  meg,
      alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.
      ...

      (4)  Rendkívüli  állapot, szükségállapot vagy  veszélyhelyzet
      idején  az  alapvető jogok gyakorlása – az 54-56.  §-ban,  az
      57. § (2)-(4) bekezdésében, a 60. §-ban, a 66-69. §-ban és  a
      70/E.  §-ban  megállapított  alapvető  jogok  kivételével   –
      felfüggeszthető vagy korlátozható.”

      “42. § A község, a város, a főváros és kerületei, valamint  a
      megye   választópolgárainak  közösségét  megilleti  a   helyi
      önkormányzás  joga.  A helyi önkormányzás a  választópolgárok
      közösségét   érintő   helyi  közügyek  önálló,   demokratikus
      intézése,  a  helyi közhatalomnak a lakosság  érdekében  való
      gyakorlása.”

      “70. § (1) A Magyar Köztársaság területén élő minden nagykorú
      magyar  állampolgárnak joga van ahhoz, hogy az  országgyűlési
      és  a helyi önkormányzati, továbbá a kisebbségi önkormányzati
      választásokon  választható  és – ha  a  választás,  illetőleg
      népszavazás napján az ország területén tartózkodik – választó
      legyen,  valamint országos vagy helyi népszavazásban és  népi
      kezdeményezésben részt vegyen.”

      “70/A.  §  (1)  A Magyar Köztársaság biztosítja  a  területén
      tartózkodó  minden  személy számára  az  emberi,  illetve  az
      állampolgári  jogokat, bármely megkülönböztetés,  nevezetesen
      faj,  szín, nem, nyelv, vallás, politikai vagy más  vélemény,
      nemzeti  vagy  társadalmi származás, vagyoni, születési  vagy
      egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.”
       
      “71.  §  (1) Az országgyűlési képviselőket, valamint a  helyi
      önkormányzati   képviselő-testület   tagjait,    továbbá    a
      polgármestert    és    a    fővárosi    főpolgármestert     a
      választópolgárok  általános és egyenlő  választójog  alapján,
      közvetlen és titkos szavazással választják.”

      2.   A   helyi  önkormányzati  képviselők  és  polgármesterek
      választásáról szóló 1990. évi LXIV. törvény

      “29.  § (1) A 10 000-nél több lakosú településen kompenzációs
      listát  az  a  jelölő  szervezet indíthat,  amely  az  egyéni
      választókerületek  legalább  egynegyedében   (3.   melléklet)
      jelöltet állított.”

      “54/A. § E törvény alkalmazásában: ...

      d)  független jelölt: az a jelölt, akit nem jelölő szervezet,
      hanem meghatározott számú választópolgár állít;
      k)  jelölő szervezet: a pártok működéséről és gazdálkodásáról
      szóló  1989.  évi  XXXIII. törvény szerint  bejegyzett  párt,
      valamint  az  egyesülési jogról szóló 1989. évi  II.  törvény
      szerint   bejegyzett  társadalmi  szervezet   és   kisebbségi
      szervezet;”

      3. A választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény

      “51.  §  (1)  Azt a jelölő szervezetet, amely  jelöltet  vagy
      listát   kíván   állítani,  bírósági  bejegyzésének   hiteles
      másolatával kell bejelenteni az alábbiak szerint:
      a)  ha a jelölő szervezet több megye, illetőleg a főváros  és
      valamely  megye  területén  is  jelöltet  vagy  listát  kíván
      állítani, az Országos Választási Bizottságnál,
      b)  ha a jelölő szervezet csak egy megye, illetőleg a főváros
      területén    belül,    de    több    országgyűlési     egyéni
      választókerületben, illetőleg több településen kíván jelöltet
      állítani, a területi választási bizottságnál,
      c)  ha  a  jelölő  szervezet  csak egy  országgyűlési  egyéni
      választókerületben,  illetőleg  csak  egy  településen  kíván
      jelöltet  állítani, az országgyűlési egyéni  választókerületi
      választási   bizottságnál,  illetőleg  a   helyi   választási
      bizottságnál.

      (2)  A  bejelentett, illetőleg a nyilvántartásba vett  jelölő
      szervezetekről  az  Országos Választási Iroda  nyilvántartást
      vezet.

      (3)  Jelöltet, illetőleg listát csak az (1) bekezdés  szerint
      bejelentett  és az 55. § szerint nyilvántartásba vett  jelölő
      szervezet állíthat.”

      “53. § (1) A listát a listaállításhoz szükséges számú jelölt,
      illetőleg  lista  bejelentését vagy  nyilvántartásba  vételét
      igazoló,  az 55. § (1) bekezdése szerint kiállított  igazolás
      átadásával kell bejelenteni.

      (2)  Az  52.  §  (2)  bekezdésének  rendelkezéseit  a  listán
      szereplő jelöltekre is alkalmazni kell.

      (3)  A  listán  legfeljebb háromszor annyi jelölt  állítható,
      mint  a  listán  megszerezhető  mandátumok  száma.  A  listán
      szereplő  jelöltek  sorrendjét a jelölő  szervezet  határozza
      meg,  azt  a lista bejelentése után nem lehet módosítani.  Ha
      valamelyik jelölt a listáról kiesett, helyére a listán  soron
      következő jelölt lép.”

      “55.  §  (1) A jelölő szervezet, a jelölt, illetőleg a  lista
      bejelentéséről a választási iroda, nyilvántartásba  vételéről
      a választási bizottság igazolást ad ki.

      (2)  Az  illetékes választási bizottság minden,  a  törvényes
      feltételeknek   megfelelő   jelölő   szervezetet,   jelöltet,
      illetőleg listát – a bejelentését követő három napon belül  –
      nyilvántartásba vesz.”
       
      “56.  §  (1) A választási bizottság visszautasítja  a  jelölő
      szervezet  nyilvántartásba vételét, ha a jelölő  szervezet  a
      törvényes feltételeknek nem felel meg.

      (2)   A   választási   bizottság  visszautasítja   a   jelölt
      nyilvántartásba   vételét,   ha   a   jelölés   a   törvényes
      feltételeknek  nem  felel meg, vagy  a  jelölt  a  törvényben
      előírt nyilatkozatait nem tette meg.

      (3)   A   választási   bizottság   visszautasítja   a   lista
      nyilvántartásba   vételét,   ha   a   jelölés   a   törvényes
      feltételeknek nem felel meg.”

                                  III.
                                   
      Az indítvány megalapozatlan.

      1.   A  Ve.  első  részének  (általános  rendelkezések,  I-X.
      fejezet)  rendelkezéseit  mind  az  országgyűlési,  mind   az
      önkormányzati választásokra alkalmazni kell. Az önkormányzati
      választásokra  vonatkozó  különleges  rendelkezéseket  a  Ve.
      második  része  (XII. fejezet) tartalmazza.  Az  indítványozó
      által  támadott rendelkezések a Ve. első részében találhatók.
      Az  Alkotmánybíróság  már  korábban megállapította,  hogy  “a
      Ve.  51.  §  (3)  bekezdésében foglalt szabály  az  Alkotmány
      70/A.    §    (1)    bekezdése   alapján    nem    tekinthető
      alkotmányellenesnek.

      A Ve. VII. fejezetében “A jelölő szervezet bejelentése” alcím
      alatt  szereplő,  valamennyi jelölő szervezetre  vonatkozó  s
      azok  regisztrációjával  kapcsolatos  garanciális  szabályok,
      amelyek  a  bejelentés  [Ve.  51.  §  (1)  bekezdés]   és   a
      nyilvántartásba-vétel  (Ve.  55.  §)  szabályainak   együttes
      feltételét   írják  elő  a  jelölő  szervezetek  számára.   E
      rendelkezések – az azonos csoportba tartozó jogalanyok között
      – semmiféle diszkriminációt nem tartalmaznak” (408/H/1998. AB
      határozat,  ABK  2000. január, 10, 11.). Az  Alkotmánybíróság
      ezen  megállapításai az országgyűlési képviselők választására
      vonatkoztak,  míg az indítványozó ugyanazt a rendelkezést  az
      önkormányzati    választások    oldaláról     támadja.     Az
      Alkotmánybíróság a támadott jogszabályhelyet az önkormányzati
      választás szempontjából még nem vizsgálta meg.

      2.  Az  indítványozó  a választási eljárás  egyes  szabályait
      támadja,  annak érdekében, hogy a független jelöltek  (közös)
      kompenzációs    listát   állíthassanak    az    önkormányzati
      választáson, azonban az ezt kizáró rendelkezéseket nem a Ve.,
      hanem  az érdemi (anyagi jogi) szabályokat magába foglaló,  a
      polgármesterek  és  önkormányzati  képviselők   választásáról
      szóló   1990.  évi  LXIV.  törvény  (a  továbbiakban:  Övjt.)
      tartalmazza.   Ezért   az   Alkotmánybíróság   az    eljárási
      rendelkezések   vizsgálata  előtt   –   e   vonatkozásban   –
      áttekintette az Övjt. anyagi jogi rendelkezéseit.

      Az  indítványozó által támadott jogintézmény, a  kompenzációs
      lista az ún. vegyes választási rendszer egyik összetevője. Az
      Övjt.  43-45.  §-ai  szerint ezt  a  választási  rendszert  a
      fővárosi   kerületekben   és  a  10   000-nél   több   lakosú
      településeken kell alkalmazni. A választópolgárok  az  egyéni
      választókerületekben  jelölteket ajánlással  állítanak  és  a
      szavazás   napján   az  egyéni  választókerületi   jelöltekre
      szavaznak. A jelölt lehet független [Övjt. 54/A. §  d)  pont]
      vagy  jelölő szervezet [Övjt. 54/A. § k) pont] nevében induló
      választópolgár. A szavazólapra jelöltként való  felkerülésnek
      mind  a  két  esetben  azonos feltétele  meghatározott  számú
      ajánlás    összegyűjtése,   azonban   a   jelölő    szervezet
      jelöltjeként  való  indulásnak  további  feltétele  a   párt,
      társadalmi   vagy  kisebbségi  szervezettel  való  konszenzus
      kialakulása.  A  független  jelölt  saját  nevében  indul   a
      választáson,  míg  a  jelölő  szervezet  jelöltje  a   jelölő
      szervezet  nevét  is  használhatja  a  szavazólapon.  Míg   a
      független  jelölt  saját  magát  képviseli,  addig  a  jelölő
      szervezet  jelöltje a bíróságon bejegyzett  jelölő  szervezet
      nevében  lép fel a választásokon. Minden választópolgár  maga
      dönt  arról, hogy az ajánlásokat független jelöltként gyűjti-
      e,  és a többi választópolgáron múlik, hogy a szükséges számú
      ajánlással támogatják-e ezt a törekvést.

      A  vegyes választási rendszerben a választópolgárok  csak  az
      egyéni  választókerületi jelöltekre szavaznak, a kompenzációs
      listára   nem.   Az  egyéni  választókerületben  egyfordulós,
      relatív  többségű a választási rendszer. Az a jelölt  lesz  a
      képviselő,  aki  a legtöbb szavazatot kapta. Ha  a  független
      jelölt  kapta  a  legtöbb szavazatot, akkor ő  szerzi  meg  a
      mandátumot.  Ebben  a fajta vegyes választási  rendszerben  a
      jelölő   szervezetek  jelöltjeire  leadott,  mandátumot   nem
      eredményező   szavazatokat   –   jelölő   szervezetenként   –
      összesítik  és a mandátumok meghatározott része a  mandátumot
      nem  eredményező  szavazatok  arányában  kerül  kiosztásra  a
      jelölő  szervezetek között. A kompenzációs  lista  célja  az,
      hogy    ne    jöhessen   létre   egy   olyan    önkormányzati
      képviselőtestület, amely kizárólag független  vagy  kizárólag
      egy jelölő szervezethez tartozó képviselőkből áll.

      Az  Alkotmány  70.  §  (1)  bekezdése  alapvető  állampolgári
      jogként  szabályozza az aktív és passzív választójogot  és  a
      71.   §   (1)   bekezdése  pedig  meghatározza  a  választási
      alapelveket,  de  ezen kívül nem tartalmaz rendelkezéseket  a
      választójog  gyakorlásának  módjára.  “Ebből  következően  az
      Országgyűlés   széles  döntési  szabadsággal  rendelkezik   a
      választási  rendszer  megválasztása,  a  választási   eljárás
      szabályainak  megállapítása  során.  A  törvényhozó  szabadon
      határozza    meg    a   választókerületi   rendszereket,    a
      jelöltállítás,  a szavazás és a mandátumszerzés  rendjét.  Az
      Országgyűlés   ezt  a  döntési  szabadságát  a   választójogi
      szabályok  megalkotása során is, csak  az  Alkotmány  keretei
      között   gyakorolhatja,  úgy  köteles  ezeket  a  szabályokat
      meghozni,   hogy   azok  az  Alkotmány  rendelkezéseivel   ne
      ütközzenek,   Alkotmányban   szabályozott   alapvető    jogot
      alkotmányellenes  módon  ne  korlátozzanak.”  (63/B/1995.  AB
      határozat, ABH 1996. 509, 513.)

      Az  Övjt. 54/A. § d) pontja és a Ve. 149. § c) pontja szerint
      független jelölt az a jelölt, akit nem jelölő szerv állít.  A
      független  jelölt  tehát az egyéni választókerületi  rendszer
      szabályai  szerint,  a  választópolgárok  ajánlása   alapján,
      független   minőségére   tekintettel   szerezheti    meg    a
      választásokon  való  indulás jogát, és  e  rendszer  szerinti
      szabályok alapján szerezhet mandátumot. “A független  jelölti
      minőség  tehát önmagában, fogalmilag kizárja, hogy  a  jelölő
      szervezetek  (pártok) számára biztosított  listás  választási
      rendszer  alapján az ilyen minőségben induló jelöltek  listát
      állítsanak.  A  független jelöltek és a pártok  a  választási
      rendszerben   a  listaállítás  kérdésében  nem   tekinthetőek
      összehasonlítható  csoportnak,  ezért  nem  állapítható   meg
      alkotmányellenesség  az  Alkotmány  70/A.  §  (1)   bekezdése
      tekintetében.” (408/H/1998. AB határozat, ABK  2000.  január,
      10, 12.)

      Az   indítványozó  által  támadott  Ve.  51.  §  (1)  és  (3)
      bekezdése,  továbbá 55. § (1) és (2) bekezdése az  Övjt.  43-
      46.  §-ban  foglalt  anyagi  jogi  rendelkezések  eljárásjogi
      vetületét   tartalmazzák.   Tekintettel   arra,    hogy    az
      Alkotmánybíróság nem állapította meg az alkotmányellenességét
      annak,  hogy független jelöltek kompenzációs listát az  Övjt.
      alapján  nem  állíthatnak,  ezért  az  Alkotmánybíróság   nem
      állapította  meg  a  Ve. 51. § (1) és (3) bekezdése,  továbbá
      55. § (1) és (2) bekezdése alkotmányellenességét sem, így  az
      indítvány e részét elutasította.
       
      3.  Az  indítványozó  támadta a Ve.  51.  §  (2)  bekezdését,
      továbbá  az  53.  és  az  56.  §-t  is.  Az  Alkotmánybíróság
      megállapította,   hogy  a  támadott   rendelkezések   és   az
      indítványozó  által az Alkotmányból megjelölt 8.  §,  42.  §,
      továbbá  a  70. § (1) és a 71. § (1) bekezdése  között  nincs
      értékelhető összefüggés, mivel a Ve. támadott rendelkezései a
      jelöltek   nyilvántartásba  vételének   (technikai)   módját,
      illetőleg   a  nyilvántartásba  vétel  hatásköri   szabályait
      tartalmazzák.   Az   Alkotmánybíróság   az    indítványt    e
      vonatkozásban is elutasította.

      4.  Az  Alkotmánybíróság a határozat Magyar  Közlönyben  való
      közzétételét a közérdeklődésre tekintettel rendelte el.
                              Dr. Németh János
                         az Alkotmánybíróság elnöke

          Dr. Bagi István                         Dr. Bihari Mihály
          alkotmánybíró                        előadó alkotmánybíró

          Dr. Czúcz Ottó                            Dr. Erdei Árpád
          alkotmánybíró                               alkotmánybíró

          Dr. Harmathy Attila                      Dr. Holló András
          alkotmánybíró                               alkotmánybíró

          Dr. Kiss László                         Dr. Strausz János
          alkotmánybíró                               alkotmánybíró

                     Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
                                alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        32/2000. (X. 20.)
        Date of the decision:
        .
        10/17/2000
        .
        .