A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság országos
népszavazás kitűzésére irányuló kezdeményezés aláírásgyűjtő
ívének hitelesítése tárgyában hozott határozata ellen
benyújtott kifogás alapján meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság 160/2010.
(III. 11.) OVB határozatát a jelen határozatban foglalt
indokolással helybenhagyja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
A választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a
továbbiakban: Ve.) 130. § (1) bekezdése alapján magánszemélyek
kifogást nyújtottak be az Alkotmánybírósághoz az Országos
Választási Bizottság (a továbbiakban: OVB) 160/2010. (III. 11.)
OVB határozata (a továbbiakban: OVBh.) ellen. Az OVB vitatott
határozatában megtagadta annak az országos népszavazási
kezdeményezésre irányuló aláírásgyűjtő ív mintapéldányának a
hitelesítését, amelyen a következő kérdés szerepelt:
"Egyetért-e azzal, hogy az Országgyűlés módosítsa az
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvényt oly módon,
hogy az Alkotmánybíróság székhelye Esztergom helyett Budapest
legyen?"
Az OVB határozatában az Alkotmánybíróság következetes
gyakorlatára hivatkozással rögzíti, hogy a kezdeményezők – a
népszavazásra feltenni kívánt kérdés súlyát, jelentőségét,
hatását tekintve – nem a népszavazás alkotmányos
rendeltetésére, a közvetlen hatalomgyakorlás kivételességére,
az állam életében betöltött szerepére és súlyára tekintettel
jártak el. Az OVB határozatának indokolásában megállapította
továbbá, hogy a kezdeményezés nem felel meg az országos
népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló 1998. évi III.
törvény (a továbbiakban: Nsztv.) 13. §-ának (1) bekezdésében
foglalt egyértelműségi feltételnek. Az OVB ezért a Nsztv. 10. §
b) és c) pontja alapján megtagadta a hitelesítést.
A kifogástevők álláspontja szerint az OVBh. jogszabálysértő,
mert az OVB hatáskörét túllépve, jogsértő módon állapította meg
a választási eljárás alapelvének megsértését, illetve az Nsztv.
10. § b) és c) pontjában, valamint a 13. §-ában foglalt
hitelesítést kizáró okok nem állnak fenn. Megítélésük szerint a
kérdés megfelel a törvényi követelményeknek. A kifogástevők
alapvető, országos jelentőségű kérdésnek tekintik, hogy az
Alkotmánybíróság olyan valós székhellyel működjön, amelyet a
vonatkozó törvény megállapít. Mindezek alapján a határozat
megsemmisítését, és az OVB új eljárás lefolytatására való
kötelezését kérik az Alkotmánybíróságtól.
II.
Az Alkotmánybíróság határozatának meghozatala során a
következő jogszabályokat vette alapul:
1. Az Alkotmány indítvánnyal érintett rendelkezései:
„2. § (2) A Magyar Köztársaságban minden hatalom a népé,
amely a népszuverenitást választott képviselői útján, valamint
közvetlenül gyakorolja.”
„19. § (2) Az Országgyűlés a népszuverenitásból eredő jogait
gyakorolva biztosítja a társadalom alkotmányos rendjét,
meghatározza a kormányzás szervezetét, irányát és feltételeit.
(3) E jogkörében az Országgyűlés
a) megalkotja a Magyar Köztársaság Alkotmányát;
b) törvényeket alkot;”
„28/B. § (1) Országos népszavazás és népi kezdeményezés
tárgya az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdés lehet.”
„28/C. § (5) Nem lehet országos népszavazást tartani:
(...)
d) az Országgyűlés hatáskörébe tartozó személyi és
szervezetalakítási (-átalakítási, -megszüntetési) kérdésekről,”
2. Az Nsztv. rendelkezései:
„2. § Az aláírásgyűjtő ívek mintapéldányát az aláírásgyűjtés
megkezdése előtt – hitelesítés céljából – be kell nyújtani az
Országos Választási Bizottsághoz.”
„10. § Az Országos Választási Bizottság megtagadja az
aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha
a) a kérdés nem tartozik az Országgyűlés hatáskörébe,
b) a kérdésben nem lehet országos népszavazást tartani,
c) a kérdés megfogalmazása nem felel meg a törvényben foglalt
követelményeknek,
d) ugyanazon tartalmú kérdésben három éven belül eredményes
országos népszavazást tartottak,
e) az aláírásgyűjtő ív nem felel meg a választási eljárásról
szóló törvényben foglalt követelményeknek.”
3. A Ve. rendelkezései:
„77. § (2) A kifogásnak tartalmaznia kell
a) a jogszabálysértés megjelölését,
b) a jogszabálysértés bizonyítékait,
c) a kifogás benyújtójának nevét, lakcímét (székhelyét) és –
ha a lakcímétől (székhelyétől) eltér – postai értesítési
címét,”
„117. § (1) Az Országos Választási Bizottság a jogszabályi
feltételeknek megfelelő aláírásgyűjtő ívet, illetőleg kérdést a
benyújtástól számított harminc napon belül hitelesíti.”
„130. § (1) Az Országos Választási Bizottságnak az
aláírásgyűjtő ív, illetőleg a konkrét kérdés hitelesítésével
kapcsolatos döntése elleni kifogást a határozat közzétételét
követő tizenöt napon belül lehet – az Alkotmánybírósághoz
címezve – az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani.
(...)
(3) Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el. Az
Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság, illetőleg az
Országgyűlés határozatát helybenhagyja, vagy azt megsemmisíti,
és az Országos Választási Bizottságot, illetőleg az
Országgyűlést új eljárásra utasítja.”
III.
A kifogás nem megalapozott.
1. Az Alkotmánybíróság hatáskörét a jelen ügyben az
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 1. § h)
pontja alapján a Ve. 130. §-a határozza meg. Az
Alkotmánybíróság eljárása ebben a hatáskörben jogorvoslati
természetű. Az Alkotmánybíróság az OVB határozatában,
valamint a kifogásban foglaltak alapján azt vizsgálja, hogy
az OVB az aláírásgyűjtő ív hitelesítésének megtagadása során
az Alkotmánynak és az irányadó törvényeknek megfelelően járt-
e el [63/2002. (XII. 3.) AB határozat, ABH 2002, 342, 344.].
Az Alkotmánybíróság feladatát e hatáskörben eljárva is
alkotmányos jogállásával és rendeltetésével összhangban látja
el [25/1999. (VII. 7.) AB határozat, ABH 1999, 251, 256.].
2. Az Alkotmánybíróság a kifogás elbírálása során a
következőket állapította meg.
Az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdésének d) pontja kizárja a
népszavazás tartását a kezdeményezők által népszavazásra
feltenni kívánt kérdésben. Az Alkotmány említett rendelkezése
alapján nem lehet népszavazást tartani az Országgyűlés
hatáskörébe tartozó személyi és szervezetalakítási (-
átalakítási, -megszüntetési) kérdésekről.
Az Alkotmánybíróság 25/2004. (VII. 7.) AB határozatában már
értelmezte az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdés d) pontját. E
határozatában rámutatott: „Az Országgyűlés döntési jogkörébe
tartozó szervezetalakító kérdésekről az Országgyűlés számos
formában és minőségében dönthet. Alkotmányozó hatalomként az
Alkotmányban szereplő állami szervtípusokat is alakíthatja,
törvényhozóként az alkotmányban nem szereplő kérdésekben
szabályozhat az Alkotmány keretei között. Szerveket hozhat
létre, szüntethet meg, alakíthat át, de határozati formában
is hozhat egyes – pl. a saját belső szervezetére vonatkozó –
szervezetalakító döntéseket. Az Országgyűlés alkotmányozóként
és törvényhozóként is szabályozhatja a saját létrejötte,
működése szabályait. (...) Az OVB-nek, illetve az
Alkotmánybíróságnak ezért esetről esetre kell eldöntenie,
hogy a népszavazást kezdeményező által megfogalmazott kérdés
az Országgyűlés hatáskörébe tartozó szervezetalakítási kérdés-
e.” (ABH 2004, 380, 385.)
Az Alkotmánybíróság ezen határozatából kitűnően valamely
konkrét szerv vagy szervtípus létrehozására, átalakítására,
illetőleg megszüntetésére irányuló kérdés minősíthető olyan
szervezetalakítási kérdésnek, amelyre a népszavazás
elrendelésének tilalma kiterjed. [106/2008. (IX. 18.) AB
határozat, ABH 2008, 869, 874.]
A jelen eljárásban vizsgált kérdés alapján a
választópolgároknak olyan törvénymódosításról kellene állást
foglalniuk, amely megváltoztatná az Alkotmánybíróság
székhelyét. A székhely meghatározása, illetve megváltoztatása
szervezetalakítási (-átalakítási) kérdésnek minősül. Az
Alkotmánybíróság ennek megfelelően megállapította, hogy az
államszervezeti döntés, így az Alkotmánybíróság székhelyére
vonatkozó törvényi szabályozás is az Alkotmány 28/C. § (5)
bekezdés d) pontjának hatálya alá tartozó kérdés, ezért
népszavazás tárgyát nem képezheti.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság az eljárása alapjául
szolgáló kifogást nem találta megalapozottnak, azért az OVBh.-
t a jelen határozatban foglalt indokolással jóváhagyta.
Az Alkotmánybíróság a határozat közzétételét az OVB
határozatának a Magyar Közlönyben való megjelenésére
tekintettel rendelte el.
Dr. Paczolay Péter
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Balogh Elemér Dr. Bragyova András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Holló András Dr. Kiss László
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kovács Péter Dr. Lenkovics Barnabás
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lévay Miklós Dr. Trócsányi László
előadó alkotmánybíró alkotmánybíró
. |