Hungarian
Ügyszám:
.
588/H/2010
Előadó alkotmánybíró: Lévay Miklós Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 132/2010. (VII. 8.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2010/657
.
A döntés kelte: Budapest, 07/06/2010
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
       
    Az  Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság  országos
    népszavazás  kitűzésére  irányuló  kezdeményezés  aláírásgyűjtő
    ívének   hitelesítése   tárgyában   hozott   határozata   ellen
    benyújtott kifogás alapján meghozta a következő
                                   
                             határozatot:
                                   
    Az  Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság 160/2010.
    (III.   11.)  OVB  határozatát  a  jelen  határozatban  foglalt
    indokolással helybenhagyja.

    Az  Alkotmánybíróság  ezt  a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                 Indokolás

                                    I.

       A   választási  eljárásról  szóló  1997.  évi  C.  törvény  (a
      továbbiakban:  Ve.) 130. § (1) bekezdése alapján magánszemélyek
      kifogást  nyújtottak  be  az  Alkotmánybírósághoz  az  Országos
      Választási Bizottság (a továbbiakban: OVB) 160/2010. (III. 11.)
      OVB  határozata (a továbbiakban: OVBh.) ellen. Az OVB  vitatott
      határozatában   megtagadta  annak  az   országos   népszavazási
      kezdeményezésre  irányuló aláírásgyűjtő ív  mintapéldányának  a
      hitelesítését, amelyen a következő kérdés szerepelt:
       
       "Egyetért-e   azzal,   hogy  az  Országgyűlés   módosítsa   az
      Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvényt oly  módon,
      hogy  az  Alkotmánybíróság székhelye Esztergom helyett Budapest
      legyen?"
       
       Az   OVB   határozatában   az  Alkotmánybíróság   következetes
      gyakorlatára  hivatkozással rögzíti, hogy a kezdeményezők  –  a
      népszavazásra  feltenni  kívánt  kérdés  súlyát,  jelentőségét,
      hatását    tekintve    –   nem   a   népszavazás    alkotmányos
      rendeltetésére,  a közvetlen hatalomgyakorlás  kivételességére,
      az  állam  életében betöltött szerepére és súlyára  tekintettel
      jártak  el.  Az  OVB határozatának indokolásában megállapította
      továbbá,  hogy  a  kezdeményezés  nem  felel  meg  az  országos
      népszavazásról  és népi kezdeményezésről szóló 1998.  évi  III.
      törvény  (a  továbbiakban: Nsztv.) 13. §-ának (1)  bekezdésében
      foglalt egyértelműségi feltételnek. Az OVB ezért a Nsztv. 10. §
      b) és c) pontja alapján megtagadta a hitelesítést.
       
       A  kifogástevők  álláspontja szerint az OVBh. jogszabálysértő,
      mert az OVB hatáskörét túllépve, jogsértő módon állapította meg
      a választási eljárás alapelvének megsértését, illetve az Nsztv.
      10.  §  b)  és  c)  pontjában, valamint a  13.  §-ában  foglalt
      hitelesítést kizáró okok nem állnak fenn. Megítélésük szerint a
      kérdés  megfelel  a törvényi követelményeknek.  A  kifogástevők
      alapvető,  országos  jelentőségű kérdésnek  tekintik,  hogy  az
      Alkotmánybíróság  olyan valós székhellyel működjön,  amelyet  a
      vonatkozó  törvény  megállapít. Mindezek  alapján  a  határozat
      megsemmisítését,  és  az  OVB  új eljárás  lefolytatására  való
      kötelezését kérik az Alkotmánybíróságtól.
       
                                    II.
       
       Az Alkotmánybíróság határozatának meghozatala során a
      következő jogszabályokat vette alapul:
       
       1. Az Alkotmány indítvánnyal érintett rendelkezései:
       „2.  §  (2)  A  Magyar Köztársaságban minden hatalom  a  népé,
      amely  a népszuverenitást választott képviselői útján, valamint
      közvetlenül gyakorolja.”
       „19.  §  (2) Az Országgyűlés a népszuverenitásból eredő jogait
      gyakorolva   biztosítja  a  társadalom   alkotmányos   rendjét,
      meghatározza a kormányzás szervezetét, irányát és feltételeit.
       (3) E jogkörében az Országgyűlés
       a) megalkotja a Magyar Köztársaság Alkotmányát;
       b) törvényeket alkot;”
       „28/B.  §  (1)  Országos  népszavazás  és  népi  kezdeményezés
      tárgya az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdés lehet.”
       „28/C. § (5) Nem lehet országos népszavazást tartani:
       (...)
       d)   az   Országgyűlés   hatáskörébe   tartozó   személyi   és
      szervezetalakítási (-átalakítási, -megszüntetési) kérdésekről,”
       
       2. Az Nsztv. rendelkezései:
       „2.  §  Az aláírásgyűjtő ívek mintapéldányát az aláírásgyűjtés
      megkezdése  előtt – hitelesítés céljából – be kell nyújtani  az
      Országos Választási Bizottsághoz.”
       „10. § Az Országos Választási Bizottság megtagadja az
      aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha
       a) a kérdés nem tartozik az Országgyűlés hatáskörébe,
       b) a kérdésben nem lehet országos népszavazást tartani,
       c) a kérdés megfogalmazása nem felel meg a törvényben foglalt
      követelményeknek,
       d) ugyanazon tartalmú kérdésben három éven belül eredményes
      országos népszavazást tartottak,
       e) az aláírásgyűjtő ív nem felel meg a választási eljárásról
      szóló törvényben foglalt követelményeknek.”
       
       3. A Ve. rendelkezései:
       „77. § (2) A kifogásnak tartalmaznia kell
       a) a jogszabálysértés megjelölését,
       b) a jogszabálysértés bizonyítékait,
       c)  a kifogás benyújtójának nevét, lakcímét (székhelyét) és  –
      ha  a  lakcímétől  (székhelyétől)  eltér  –  postai  értesítési
      címét,”
       „117.  §  (1)  Az Országos Választási Bizottság a  jogszabályi
      feltételeknek megfelelő aláírásgyűjtő ívet, illetőleg kérdést a
      benyújtástól számított harminc napon belül hitelesíti.”
       „130.   §   (1)   Az   Országos  Választási  Bizottságnak   az
      aláírásgyűjtő  ív,  illetőleg a konkrét kérdés  hitelesítésével
      kapcsolatos  döntése  elleni kifogást a határozat  közzétételét
      követő  tizenöt  napon  belül lehet  –  az  Alkotmánybírósághoz
      címezve – az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani.
       (...)
       (3) Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el.  Az
      Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság, illetőleg az
      Országgyűlés  határozatát helybenhagyja, vagy azt megsemmisíti,
      és   az   Országos   Választási   Bizottságot,   illetőleg   az
      Országgyűlést új eljárásra utasítja.”
       
                                   III.
       
         A kifogás nem megalapozott.
         
         1.   Az  Alkotmánybíróság  hatáskörét  a  jelen  ügyben   az
       Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII.  törvény  1.  §  h)
       pontja   alapján   a   Ve.   130.  §-a   határozza   meg.   Az
       Alkotmánybíróság  eljárása  ebben a  hatáskörben  jogorvoslati
       természetű.   Az   Alkotmánybíróság  az   OVB   határozatában,
       valamint  a  kifogásban foglaltak alapján azt vizsgálja,  hogy
       az  OVB az aláírásgyűjtő ív hitelesítésének megtagadása  során
       az  Alkotmánynak és az irányadó törvényeknek megfelelően járt-
       e  el  [63/2002. (XII. 3.) AB határozat, ABH 2002, 342, 344.].
       Az   Alkotmánybíróság  feladatát  e  hatáskörben  eljárva   is
       alkotmányos jogállásával és rendeltetésével összhangban  látja
       el [25/1999. (VII. 7.) AB határozat, ABH 1999, 251, 256.].
       
         2. Az Alkotmánybíróság a kifogás elbírálása során a
       következőket állapította meg.
         Az  Alkotmány 28/C. § (5) bekezdésének d) pontja  kizárja  a
       népszavazás   tartását  a  kezdeményezők  által  népszavazásra
       feltenni  kívánt kérdésben. Az Alkotmány említett rendelkezése
       alapján   nem   lehet  népszavazást  tartani  az  Országgyűlés
       hatáskörébe   tartozó   személyi  és   szervezetalakítási   (-
       átalakítási, -megszüntetési) kérdésekről.
         Az  Alkotmánybíróság 25/2004. (VII. 7.) AB határozatában már
       értelmezte  az  Alkotmány 28/C. § (5) bekezdés d)  pontját.  E
       határozatában  rámutatott: „Az Országgyűlés döntési  jogkörébe
       tartozó  szervezetalakító kérdésekről az  Országgyűlés  számos
       formában  és minőségében dönthet. Alkotmányozó hatalomként  az
       Alkotmányban  szereplő állami szervtípusokat  is  alakíthatja,
       törvényhozóként  az  alkotmányban  nem  szereplő   kérdésekben
       szabályozhat  az  Alkotmány keretei között.  Szerveket  hozhat
       létre,  szüntethet  meg, alakíthat át, de határozati  formában
       is  hozhat egyes – pl. a saját belső szervezetére vonatkozó  –
       szervezetalakító  döntéseket. Az Országgyűlés alkotmányozóként
       és  törvényhozóként  is  szabályozhatja  a  saját  létrejötte,
       működése   szabályait.   (...)   Az   OVB-nek,   illetve    az
       Alkotmánybíróságnak  ezért  esetről  esetre  kell  eldöntenie,
       hogy  a  népszavazást kezdeményező által megfogalmazott kérdés
       az Országgyűlés hatáskörébe tartozó szervezetalakítási kérdés-
       e.” (ABH 2004, 380, 385.)
         Az  Alkotmánybíróság  ezen határozatából  kitűnően  valamely
       konkrét  szerv  vagy szervtípus létrehozására,  átalakítására,
       illetőleg  megszüntetésére irányuló kérdés  minősíthető  olyan
       szervezetalakítási    kérdésnek,   amelyre    a    népszavazás
       elrendelésének  tilalma  kiterjed.  [106/2008.  (IX.  18.)  AB
       határozat, ABH 2008, 869, 874.]
         A    jelen    eljárásban   vizsgált   kérdés    alapján    a
       választópolgároknak olyan törvénymódosításról  kellene  állást
       foglalniuk,    amely   megváltoztatná   az    Alkotmánybíróság
       székhelyét.  A székhely meghatározása, illetve megváltoztatása
       szervezetalakítási   (-átalakítási)  kérdésnek   minősül.   Az
       Alkotmánybíróság  ennek  megfelelően megállapította,  hogy  az
       államszervezeti  döntés,  így az Alkotmánybíróság  székhelyére
       vonatkozó  törvényi szabályozás is az Alkotmány  28/C.  §  (5)
       bekezdés  d)  pontjának  hatálya  alá  tartozó  kérdés,  ezért
       népszavazás tárgyát nem képezheti.
         Mindezek  alapján  az Alkotmánybíróság az eljárása  alapjául
       szolgáló kifogást nem találta megalapozottnak, azért az OVBh.-
       t a jelen határozatban foglalt indokolással jóváhagyta.
         
         Az   Alkotmánybíróság  a  határozat  közzétételét   az   OVB
       határozatának   a   Magyar   Közlönyben   való   megjelenésére
       tekintettel rendelte el.
                              Dr. Paczolay Péter
                          az Alkotmánybíróság elnöke
                                       
                  Dr. Balogh Elemér      Dr. Bragyova András
                  alkotmánybíró                alkotmánybíró
                                       
                  Dr. Holló András           Dr. Kiss László
                  alkotmánybíró                alkotmánybíró
                                       
                  Dr. Kovács Péter    Dr. Lenkovics Barnabás
                  alkotmánybíró                alkotmánybíró
                                       
                  Dr. Lévay Miklós      Dr. Trócsányi László
                  előadó alkotmánybíró         alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        132/2010. (VII. 8.)
        Date of the decision:
        .
        07/06/2010
        .
        .