Hungarian
Ügyszám:
.
455/B/1995
Előadó alkotmánybíró: Schmidt Péter Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 77/1995. (XII. 21.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1995/390
.
A döntés kelte: Budapest, 12/19/1995
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                   A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az   Alkotmánybíróság   jogszabály   alkotmányellenességének
    utólagos vizsgálatára  irányuló indítvány tárgyában meghozta
    a következő

                           határozatot :

    Az   Alkotmánybíróság    megállapítja,    hogy    a    helyi
    önkormányzatok  és  szerveik,  a  köztársasági  megbízottak,
    valamint egyes  centrális alárendeltségű szervek feladat- és
    hatásköreit szabályozó  1991. évi  XX. törvény 132. §-ának a
    gazdasági stabilizációt szolgáló egyes törvénymódosításokról
    szóló 1995.  évi XLVIII.  törvény 126. § (2) bekezdése által
    megállapított  (4)   bekezdése  alkotmányellenes,   ezért  e
    rendelkezést 1996. június 30. napjával megsemmisíti.

    Az   Alkotmánybíróság    a   társadalombiztosítás   pénzügyi
    alapjainak 1995.  évi költségvetéséről  és  a  természetbeni
    egészségbiztosítási     szolgáltatások     finanszírozásának
    általános szabályairól szóló 1995. évi LXXIII. törvény 10. §
    (2) bekezdésének ". . . a népjóléti miniszter által javasolt
    intézményi kapacitásokra.  . .  " szövegrésze megsemmisítése
    iránt benyújtott indítványt elutasítja.

    Az  Alkotmánybíróság   határozatát   a   Magyar   Közlönyben
    közzéteszi.
                               Indokolás

                                   I.

      Az Alkotmánybírósághoz  két olyan  indítvány érkezett, amely
      az   egészségügyi    szakellátást    nyújtó    önkormányzati
      intézmények társadalombiztosítási  finanszírozásának új jogi
      megoldásával  kapcsolatosan   ugyanazt  az   alkotmányossági
      problémát  -   az  önkormányzatok  alkotmányos  alapjogainak
      sérelmét -  veti fel.  Az  Alkotmánybíróság  az  indítványok
      által kifogásolt  jogszabályi rendelkezések  szoros tartalmi
      összefüggésére tekintettel  az indítványokat  egyesítette és
      egy eljárásban bírálta el.

      Indítványozók  egyike  a  gazdasági  stabilizációt  szolgáló
      egyes törvénymódosításokról  szóló 1995. évi XLVIII. törvény
      ( a  továbbiakban   :    Gst.  )  126.  §  (2)  bekezdésének
      megsemmisítését kéri,  mert megítélése szerint a rendelkezés
      sérti az  Alkotmány 70/D.  §-át és a helyi önkormányzatoknak
      az Alkotmányban  biztosított autonómiáját. A Gst. 126. § (2)
      bekezdése alapján  a helyi  önkormányzatok  és  szerveik,  a
      köztársasági   megbízottak,    valamint   egyes    centrális
      alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991.
      évi XX.  törvény ( a  továbbiakban :  Htv. ) 132. §-a új (4)
      bekezdéssel   egészült    ki.   A    módosítás    a    helyi
      önkormányzatoknak   a    tulajdonukban   lévő   egészségügyi
      intézmények  által  nyújtott  ellátási  kötelezettségét  úgy
      változtatta meg,  hogy a  járóbeteg ellátás, a gondozás és a
      fekvőbeteg ellátási intézmény rendszeréről való gondoskodást
      a társadalombiztosítási finanszírozás mértéig írja csak elő.
      Indítványozó  álláspontja  szerint  a  helyi  önkormányzatok
      ellátási felelősségének  ilyen szabályozása veszélyezteti az
      állampolgárok gyógyulását és ellátási bizonytalanságot szül,
      ezért az  Alkotmány  70/D.  §-ában  szabályozott,  a  lehető
      legmagasabb szintű  testi  és  lelki  egészséghez  való  jog
      sérelmével jár.  Mivel a  vitatott  rendelkezés  alapján  az
      önkormányzatok  tulajdonában  álló  intézmények  sorsáról  a
      helyi önkormányzatok  megkérdezése nélkül  lehet dönteni,  a
      helyi   önkormányzatok   olyan   kiszolgáltatott   helyzetbe
      kerülnek,  amely   ellentétes   a   helyi   önkormányzatokra
      vonatkozó törvényi rendelkezésekkel.

      Másik   indítványozó    a   társadalombiztosítás    pénzügyi
      alapjainak 1995.  évi költségvetéséről  és  a  természetbeni
      egészségbiztosítási     szolgáltatások     finanszírozásának
      általános szabályairól  szóló 1995.  évi LXXIII. törvény ( a
      továbbiakban :   Tbkt.  ) 10.  §  (2)  bekezdés  ".  .  .  a
      népjóléti miniszter által javasolt intézményi kapacitásokra.
      . .  " szövegrésze alkotmányellenességének megállapítását és
      megsemmisítését kéri.  Indítványozó  álláspontja  szerint  a
      Tbkt.  vitatott  rendelkezése,  amely  törvényi  lehetőséget
      biztosít  a   népjóléti  miniszter   számára   ahhoz,   hogy
      meghatározza a  kórházi kapacitásokat és ezzel az intézményi
      működés lényeges  feltételeit, burkolt  módon korlátozza  az
      önkormányzati  jogokat,   olyan  burkolt   hatáskörelvonást,
      hatáskörcsorbítást     tartalmaz,      amely     sérti     a
      választópolgároknak az  Alkotmány  42.  §-ában  szabályozott
      önkormányzáshoz való  jogát, valamint az Alkotmány 44. § (1)
      bekezdésében foglaltakat.

                                  II.

      Az Alkotmány  70/D. §  (1) bekezdése kimondja, hogy a Magyar
      Köztársaság területén élőknek joguk van a lehető legmagasabb
      szintű testi  és lelki  egészséghez. A 70/D. § (2) bekezdése
      ezt   a   jogosultságot   állami   kötelezettségvállalásként
      fogalmazza  meg.   Eszerint  az   állam  ezt   a   jogot   a
      munkavédelem,  az  egészségügyi  intézmények  és  az  orvosi
      ellátás    megszervezésével,    a    rendszeres    testedzés
      biztosításával, valamint az épített és természetes környezet
      védelmével valósítja meg.

      A  rendszerváltást   megelőzően  az  állam  az  Alkotmány  e
      rendelkezéseiben foglalt  feladatvállalásának oly módon tett
      eleget,  hogy   az  egészségügyi  ellátást  az  állam  által
      létrehozott   és    fenntartott   egészségügyi   intézmények
      biztosították,  és   az  állampolgárok  állampolgári  jogon,
      ingyenesen  juthattak   hozzá  az  egészségügyi  intézmények
      szolgáltatásaihoz.

      Az elmúlt  öt esztendőben  az egészségügyi  ellátásnak ez  a
      rendszere jelentős átalakuláson ment át.

      Megnyílt   az   egészségügyi   szolgáltatások   vállalkozási
      formában való ellátásának jogi lehetősége.

      A  helyi   önkormányzatok  létrejöttével  az  önkormányzatok
      feladatává vált működési területükön az egészségügyi ellátás
      biztosítása,  és  a  területi  ellátást  nyújtó  intézmények
      vagyona önkormányzati tulajdonba került.

      A  társadalombiztosítási   rendszer  átalakítása   során  az
      ingyenes egészségügyi  ellátáshoz való  jogosultságot  ismét
      társadalombiztosítási       alapra        helyezték.       A
      társadalombiztosítás oly módon gondoskodik a biztosítottakat
      az  egészségbiztosítás   keretében  megillető  természetbeni
      egészségügyi szolgáltatásokról, hogy a különböző tulajdonban
      álló egészségügyi  intézményektől  szolgáltatást  vásárol  a
      biztosítottak  számára.   Ezzel  átalakult  az  egészségügyi
      intézmények finanszírozásának rendszere is.

      Az egészségügyi ellátásnak ebben a megváltozott rendszerében
      jelentősen megváltozott  az állam szerepe is az egészségügyi
      intézmények  és  az  orvosi  ellátás  szervezésében.  Ma  az
      egészségügyi ellátásnak  csak  egy  szűk  körét  biztosítják
      állami  intézmények.   Az  egészségügyi   ellátás   jelentős
      hányadát  az   államhoz   képest   autonómiával   rendelkező
      tulajdonosok ( helyi önkormányzatok, egyházak, alapítványok,
      egészségügyi vállalkozások, magánorvosok ) által fenntartott
      intézmények nyújtják. Ilye n  feltételek mellett,  amikor az
      egészségügyi ellátás döntően nem állami tulajdonban lévő  és
      az államigazgatási szervek irányítása alatt álló egészségügyi
      intézmények  feladata,   a  korábbi   ellátási   rendszerben
      alkalmazott államigazgatási  irányítási eszközök  többé  nem
      alkalmasak az  Alkotmány 70/D.  § (2)  bekezdésében  foglalt
      kötelezettség-vállalás teljesítésére.  Az államnak  olyan  -
      elsősorban jogi és gazdasági - eszközökkel kell biztosítania
      a 70/D.  §-ban  szabályozott  alapvető  jog  érvényesülését,
      amelyek nem járnak a tulajdonosok autonómiájának sérelmével.

      Az  Alkotmány   70/D.  §-ában  megfogalmazott  alapvető  jog
      érvényesülésének egyik  fontos jogi  garanciáját jelenti  ma
      az, hogy  a helyi  önkormányzatokról szóló  1990.  évi  LXV.
      törvény ( a  továbbiakban :   Ötv.  ) kötelezően  előírja  a
      helyi önkormányzatok  számára, területükön  az  egészségügyi
      ellátás  biztosítását.   Az  Ötv.   8.  §  (4)  bekezdése  a
      települési  önkormányzat   kötelezően  ellátandó   feladatai
      között  sorolja  fel  az  egészségügyi  alapellátásról  való
      gondoskodást, a  70. § (1) bekezdésének b ) pontja pedig úgy
      rendelkezik, hogy a megyei önkormányzat kötelező feladatként
      gondoskodik  az   alapellátást   meghaladó   szakellátásról,
      amennyiben azt  a külön törvény szerint ellátásra kötelezett
      települési önkormányzat nem vállalja.

      Az Ötv.  -nek ezek  a rendelkezései keret jellegű szabályok.
      Az  önkormányzatokat   az  egészségügyi   ellátás  területén
      terhelő kötelezően  ellátandó  feladatok  pontos  körét,  az
      önkormányzatok  ellátási  kötelezettségének  terjedelmét  az
      Ötv. keretei  között külön  törvény, a Htv. határozza meg. A
      Htv.  132.  §  (1)  bekezdése  az  egészségügyi  szakellátás
      tekintetében úgy  rendelkezett, hogy  a helyi önkormányzat a
      tulajdonában  levő   egészségügyi   ( járó-,  és  fekvőbeteg
      ellátó és  gondozó ) intézmények  ellátási  területe  és  az
      ellátás kötelezettségének  terjedelme - ha az önkormányzatok
      másként   nem    állapodtak   meg    -   azonos    az   Ötv.
      hatálybalépésekor   fennállott   ellátási   területével   és
      ellátási kötelezettségének terjedelmével.

      A Gst.  127. §-a  a Htv.  -nek ezt  a rendelkezését hatályon
      kívül helyezte  és helyette  126. § (2) bekezdése egy új (4)
      bekezdést iktatott be a Htv. 132. §-ának rendelkezései közé,
      amely a  korábbi szabályozáshoz  képest szűkítette  a  helyi
      önkormányzatok kötelezettségét  az egészségügyi  szakellátás
      biztosításában. Kimondja, hogy a helyi önkormányzat - a 131.
      §-ban foglaltak  alkalmazásával -  a tulajdonában lévő járó-
      és fekvőbeteg-szakellátást,  -gondozást nyújtó  egészségügyi
      intézmények  útján   a  társadalombiztosítási  finanszírozás
      mértékéig gondoskodik az egészségügyi szakellátásról.

      Arról  a   kérdésről,  hogy   a  társadalombiztosítás   mely
      egészségügyi szolgáltatásokat  köteles,  illetőleg  jogosult
      finanszírozni, a  Tbkt.  rendelkezik.  A  Tbkt.  10.  §  (2)
      bekezdése kimondja,  hogy  az  Országos  Egészségbiztosítási
      Pénztár  ( a   továbbiakban  :     OEP )    a  természetbeni
      egészségügyi     szolgáltatások      nyújtására     irányuló
      szerződéseket az  egészségügyi szakellátás  tekintetében  az
      OEP és  a Népjóléti  Minisztérium  2-2  képviselőjéből  álló
      közös szakmai  bizottság véleményének figyelembevételével, a
      népjóléti miniszter  által javasolt intézményi kapacitásokra
      köteles  megkötni.   Az  ezt  meghaladó  szolgáltatásokra  a
      népjóléti miniszter egyetértésével az OEP szerződést köthet.

      Az   Alkotmánybíróság    megállapította,   hogy    a   helyi
      önkormányzatok által  kötelezően ellátandó feladatok körének
      ilyen módon történő törvényi meghatározása alkotmányellenes.
      Az Alkotmány  44/A. §-a a helyi képviselő-testület jogaiként
      meghatározza és  ezzel alkotmányos  védelemben  részesíti  a
      helyi önkormányzatoknak  azokat  az  alapjogait,  amelyek  a
      helyi önkormányzatok  autonómiáját  hivatottak  biztosítani.
      Ezen önkormányzati  alapjogok között állapítja meg a 44/A. §
      (1) bekezdés a ) pontja a képviselő-testületnek azt a jogát,
      hogy önkormányzati  ügyekben a  képviselő-testület  önállóan
      szabályoz  és   igazgat.  Az   Ötv.  idézett   rendelkezései
      önkormányzati ügyként,  a helyi önkormányzatok önkormányzati
      feladataként határozzák  meg az egészségügyi ellátásról való
      gondoskodást.

      Az Alkotmány  43. §  (2) bekezdése  kimondja, hogy  a  helyi
      önkormányzati jogokat  és kötelezettséget  törvény állapítja
      meg. Az  Ötv. 1.  § (5)  bekezdése, valamint  8. §-ának  (3)
      bekezdése  a  kötelezően  ellátandó  feladatok  tekintetében
      külön nevesítetten  is kimondja,  hogy kötelező  feladat- és
      hatáskört a helyi önkormányzat számára csak törvényben lehet
      előírni.  Az   Alkotmány  és   az  Ötv.  e  rendelkezéseiből
      következően a helyi önkormányzatokat az egészségügyi ellátás
      biztosítása körében  terhelő kötelezettségeket is törvényben
      kell meghatározni.

      Azzal, hogy  a Htv.  132. §-ának a Gst. 126. § (2) bekezdése
      által   megállapított    (4)   bekezdése   az   egészségügyi
      szakellátás    körében    csak    a    társadalombiztosítási
      finanszírozás   mértékéig   teszi   a   helyi   önkormányzat
      kötelezettségévé  az   egészségügyi  szolgáltatásokról  való
      gondoskodást, és  a Tbkt.  az egészségbiztosítási pénztár, a
      szakbizottság és  a  népjóléti  miniszter  közös  döntésére,
      egyedi   megítélésére    bízza,   hogy    mely    intézményi
      kapacitásokra  nézve   köt  az  egészségbiztosítási  pénztár
      finanszírozási  szerződést,   az   önkormányzat   kötelezően
      ellátandó  feladatait   már  nem  a  törvény,  hanem  egyedi
      döntések, finanszírozási szerződések határozzák meg.

      A kötelezően  ellátandó feladatok körének ilyen szabályozása
      sérti a  helyi önkormányzatoknak  az Alkotmány  által védett
      autonómiáját. Azzal,  hogy az  Alkotmány kimondja,  hogy  az
      önkormányzatokat   az    önkormányzati   feladatok   körében
      megillető jogokat és kötelezettségeket csak törvényben lehet
      szabályozni,  elsősorban  a  Kormánnyal  és  a  közigazgatás
      központi  szerveivel   szemben   részesíti   védelemben   az
      önkormányzatok  önállóságát.   Az  Alkotmány   rendelkezései
      alapján nincs  arra mód,  hogy a  Kormány  vagy  a  központi
      közigazgatás szervei  akár normatív, akár egyedi döntésükkel
      beavatkozzanak az  önkormányzatokat az Alkotmány 44/A. § (1)
      bekezdés  a )   pontja  alapján  az  önkormányzati  ügyekben
      megillető igazgatási és szabályozási autonómia gyakorlásába.
      Az  önkormányzatokat   az  egészségügyi   szakellátás  terén
      terhelő kötelezettségeknek  az indítványozók  által vitatott
      szabályozása pedig arra ad módot, hogy a miniszter és az OEP
      az önkormányzatokat  az önkormányzati  feladatok ellátásában
      megillető igazgatási  önállóságot korlátozza. A Tbkt. 10. §-
      ának (2)  bekezdése ugyan  csak  az  OEP  számára  írja  elő
      kötelezettségként,   hogy   a   szakbizottság   véleményének
      figyelembevételével,    a    népjóléti    miniszter    által
      meghatározott intézményi  kapacitásokra  köteles  szerződést
      kötni. Az  OEP a finanszírozási szerződést a Tbkt. 10. § (1)
      bekezdése,  valamint  az  egészségügy  társadalombiztosítási
      finanszírozásának   egyes   kérdéseiről   szóló    103/1995.
      (VIII.25.) Korm. rendelet 21. §-a, valamint 25. §-a  alapján
      a szolgáltatóval,tehát az intézménnyel köti meg. A Tbkt. 11.
      §-a  meghatározza   a  finanszírozási   szerződés   kötelező
      tartalmát.

      Eszerint a szerződésben kell meghatározni :
           "a )  az   Egészségbiztosítási  Alapból  finanszírozott
      szolgáltatási kötelezettséget  ellátásfajtánként, a területi
      ellátási    kötelezettség     és     rendelkezésre     állás
      meghatározásával,
           b ) az egyes ellátások nyújtására lekötött kapacitást,
           c ) a  szolgáltatáshoz rendelkezésre  álló személyi  és
      tárgyi feltételeket,
           d ) az egészségbiztosítási táppénz, beutalás, gyógyszer
      és   gyógyászati    segédeszköz   utalványozására   jogosult
      személyek azonosító adatait,
           e ) az adatszolgáltatási kötelezettséget,
           f )  az   intézmény  tulajdonosának   nyilatkozatát   a
      finanszírozott   szolgáltatásokhoz    kapcsolódó    tárgyévi
      ráfordításainak ütemezéséről és összegszerűségéről,
           g )   az   a ) -f )   ponttal   összefüggő   szerződési
      feltételek megszegése esetén követendő eljárást,
           h )  az   Egészségbiztosítási  Alapból   finanszírozott
      szolgáltatások térítési mértékét és módját,
           i ) a  szerződés  hatályát,  módosítási  és  felmondási
      szabályait,    a     szerződésszegésen    alapuló    igények
      érvényesítésének rendjét. "

      Ilyen szabályozás  mellett az  önkormányzatok kötelezettsége
      arra  terjed   ki,  hogy   intézményeiket  a  finanszírozási
      szerződés  által   meghatározott   feltételekkel   kötelesek
      fenntartani. Ez  a jogi  megoldás oly  módon határolja be az
      önkormányzatok   önálló    döntési    lehetőségeit,    amely
      gyakorlatilag   kizárja    az   önkormányzatok    igazgatási
      önállóságát a kötelezően ellátandó egészségügyi feladatainak
      végrehajtásában.

      A törvényhozás  az Alkotmány felhatalmazása alapján nagyfokú
      döntési szabadsággal rendelkezik az önkormányzatokat terhelő
      kötelezettségek meghatározásában.  Azonban  ez  nem  jelenti
      azt, hogy  e döntési  szabadságának ne  lennének alkotmányos
      korlátai. Azzal,  hogy az  Alkotmány a  44/A. § (1) bekezdés
      a ) pontjában  önkormányzati alapjogként  fogalmazza meg  az
      önkormányzatnak azt  a jogát,  hogy  önkormányzati  ügyekben
      önállóan szabályoz  és igazgat,  a törvényhozóval szemben is
      alkotmányos védelemben  részesíti az önkormányzatoknak azt a
      jogát,  hogy   e  feladatok   körében  önálló  felelősséggel
      döntsenek   feladataik    ellátásáról.   Az    Alkotmány   e
      rendelkezése alapján  a helyi  önkormányzatokat a kötelezően
      ellátandó  feladatok   körében  is   megilleti   a   feladat
      ellátásában az önálló igazgatás joga. A törvényi szabályozás
      elegendő mozgásteret  kell, hogy biztosítson az önkormányzat
      számára ahhoz,  hogy  az  önkormányzat  az  ilyen  feladatok
      tekintetében is  szabadon dönthessen  a feladat  ellátásának
      módjáról. Az  ellátási kötelezettség meghatározásának ez, az
      indítványozók által vitatott módja arra ad lehetőséget, hogy
      a  népjóléti   miniszter  és   az   OEP   az   önkormányzati
      intézményekkel    kötött    szerződéseken    keresztül    az
      önkormányzat igazgatási autonómiáját oly módon határolja be,
      amely kizárja,  hogy az  önkormányzat  önálló  felelősséggel
      döntsön   az    egészségügyi   szakellátással    kapcsolatos
      feladatainak végrehajtásáról.

      Az  Alkotmány   nem  akadályozza   a  törvényhozónak  azt  a
      célkitűzését,  mely   szerint  az   önkormányzatok  ellátási
      felelősségének egy  elavult egészségügyi  intézményrendszert
      konzerváló szabályozását meg kívánta szüntetni és összhangot
      kívánt teremteni  az intézmények  társadalombiztosítás által
      történő   finanszírozása    és   az    önkormányzatokat   az
      egészségügyi  ellátás   területén  terhelő   kötelezettségek
      között.  Azonban   alkotmányellenes  az   a  jogi  megoldás,
      amellyel ezt megvalósította.

      Az    Alkotmánybíróság     már     korábbi     határozatában
      megállapította, hogy  nem  tekinthető  alkotmányosnak  az  a
      törvényi  szabályozás,   amely  az  önkormányzati  jogok  és
      kötelezettségek gyakorlását olyan módon szabályozza, hogy az
      Alkotmányban     szabályozott      önkormányzati     alapjog
      kiüresedéséhez, annak  tényleges elvonásához  vezet, és  így
      kizárja  azt,  hogy  az  önkormányzat  önálló  felelősséggel
      döntsön   a  feladatkörébe   tartozó   ügyekben.   [ 1/1993.
      (I.13.) AB határozat, ABH 1993, 27. ]

      Nem tekinthető alkotmányosnak az a törvényi szabályozás sem,
      amely a  kötelezően ellátandó feladatok körének szabályozása
      helyett arra  ad felhatalmazást, hogy központi közigazgatási
      szervek  egyedi   döntései  határozzák   meg   az   ellátási
      kötelezettség  tartalmát,  mert  ezzel  "visszacsempészi"  a
      központi    államigazgatási     irányítás    eszközeit    az
      önkormányzati rendszerbe  és alkotmányellenes  beavatkozásra
      ad  lehetőséget   a  közigazgatás   központi  szerveinek  az
      önkormányzati feladatok ellátásába.

      Az  önkormányzatokat   az  egészségügyi   ellátás  területén
      terhelő, általuk  kötelezően  ellátandó  feladatoknak  ilyen
      módon  történő   szabályozása  az   Alkotmány  70/D.  §-ában
      szabályozott alapvető  jog  sérelmét  is  eredményezheti.  A
      70/D. § (1) bekezdése szerint az ország területén élő minden
      polgárnak joga  van a lehető legmagasabb szintű egészséghez.
      Az államnak  a (2) bekezdésben e jog megvalósulása érdekében
      meghatározott, az egészségügyi intézmények és orvosi ellátás
      megszervezésére  irányuló   kötelezettsége  a   piacgazdaság
      feltételei között  nem értelmezhető oly módon, hogy az állam
      köteles   létrehozni,    fenntartani   és    működtetni   az
      egészségügyi  intézményrendszert.   Ám  annyit   feltétlenül
      jelent,  hogy   az  állam  köteles  megteremteni  egy  olyan
      intézményrendszer működésének  a garanciát,  amely  mindenki
      számára   biztosítja    az    egészségügyi    szolgáltatások
      igénybevételének lehetőségét,  azaz azt,  hogy a szolgáltató
      intézmények hiánya miatt senki ne maradjon ellátatlanul.

      A   fennálló   egészségügyi   ellátási   rendszer   működése
      kétségtelenül     diszfunkcionális,      korszerűtlen     és
      gazdaságtalan. Átalakítása  a társadalombiztosítási rendszer
      átalakításával   együtt    megkezdődött.    Az    átalakítás
      folyamatában a törvényhozás az állami szervek feladatköréből
      széles   körben    autonóm   közjogi    testületekre    ( az
      egészségbiztosítási és a helyi önkormányzatokra ) ruházta át
      az egészségügyi  ellátás  megszervezésének  feladatát.  Erre
      tekintettel, e  szervezetek jogállása  által megkívánt módon
      írta elő  az Ötv.  , illetőleg  a Htv. az Alkotmány 70/D. §-
      ában    szabályozott     alapvető    jog    megvalósulásának
      garanciájaként a  helyi  önkormányzatok  számára  kötelezően
      ellátandó    feladatként     az     egészségügyi     ellátás
      megszervezését. Az  egészségügyi ellátási  rendszernek az új
      Alkotmány  elveivel   és  a   piacgazdaság  követelményeivel
      összhangban   álló   átalakítása   azonban   még   korántsem
      tekinthető  befejezettnek.   Az  átalakulási   folyamat  mai
      stádiumában   a    lakosság   széles    körének    ellátását
      önkormányzati intézmények  biztosítják. Az  önkormányzatokat
      az  egészségügyi   ellátás  megszervezése   körében  terhelő
      kötelezettségek törvényi  meghatározása a lehető legmagasabb
      szintű egészséghez  való alapvető  jog  megvalósulásának  az
      egyik legfontosabb  jogi biztosítéka.  Azzal, hogy a törvény
      az  egészségbiztosítási   pénztár,  valamint   a   népjóléti
      miniszter közösen  kialakított egyedi döntésétől, valamint a
      finanszírozási  szerződésektől   teszi   függővé   a   helyi
      önkormányzatok     kötelezően      ellátandó     feladatait,
      gyakorlatilag megszünteti  a  kötelezően  ellátandó  feladat
      előírásának  garancia   jellegét.     A  törvényhozás  ezzel
      lehetőséget adott  arra, hogy  kizárólag a  finanszírozásban
      érdekelt szervek  aktuális gazdasági  érdekei határozzák meg
      azt,   hogy   mely   területeken   működjenek   egészségügyi
      szakellátást,   járó-    és   fekvőbeteg   ellátást   nyújtó
      intézmények és  azok  milyen  egészségügyi  szolgáltatásokat
      nyújtsanak. Ez  magában hordozza annak valós veszélyét, hogy
      egyes területeken az ott élők ellátás nélkül maradjanak.

      A törvényhozó  szabadon  dönt  arról,  hogy  a  többszektorú
      egészségügyi szolgáltatási rendszerben milyen módon alakítja
      ki az  Alkotmány 70/D.  §-ában megfogalmazott  alapvető  jog
      érvényesülésének garanciáit.  Ám ez  a szabadsága nem terjed
      odáig,  hogy  anélkül  üresítse  ki  az  egyik  legfontosabb
      garanciális intézmény  tartalmát, hogy helyette nem építi ki
      az alapvető jog megvalósulásának azonos súlyú biztosítékait.

      Mindezek alapján  az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a
      Htv.  132.   §-ának  a   Gst.  126.   §   (2)   bekezdésével
      megállapított  (4)  bekezdése  alkotmányellenes,  ezért  azt
      megsemmisítette.   Az   Alkotmánybíróság   a   megsemmisítés
      időpontját -  élve az  Alkotmánybíróságról szóló  1989.  évi
      XXXII.   törvény    43.   §    (4)    bekezdésében    kapott
      felhatalmazással -  későbbi időpontban,  1996. június  30. -
      ában állapította  meg, annak  érdekében, hogy a jogalkotónak
      kellő idő  álljon  rendelkezésére  az  alkotmányellenességet
      megszüntető  jogszabály   megalkotására.   A   megsemmisítés
      időpontjának   meghatározásakor    a    következőkre    volt
      tekintettel  :

           -   A   törvényhozónak   számos   lehetősége   van   az
      alkotmányellenesség   megszüntetésére,   az   új   szabályok
      kimunkálása időt igényel.

           -  A   rendelkezésnek  a  közzététel  napjával  történő
      megsemmisítése   esetén    az   új   szabály   megalkotásáig
      meghatározatlanul  maradna   a  helyi   önkormányzatokat  az
      egészségügyi  szakellátások   területén  terhelő  kötelezően
      ellátandó feladatok terjedelme.

           - Az  egészségügy  társadalmi  finanszírozásának  egyes
      kérdéseiről szóló  103/1995. (VIII.  25.) Korm. rendelet 34.
      §-a alapján  a finanszírozási  szerződéseket 1996.  december
      31-ig terjedő  határozott időre  kell megkötni. A rendelkező
      részben meghatározott  határidő meghatározásával lehetőséget
      kívánt biztosítani  az Alkotmánybíróság  arra is, hogy az új
      szerződések megkötésére  megfelelő felkészülési idő után, az
      új szabályok ismeretében kerülhessen sor.

      Az Alkotmánybíróság  a Tbkt.  10. §  (2) bekezdése  vitatott
      rendelkezésének  megsemmisítését  -  az  indítványozó  által
      megfogalmazott indokok  alapján -  nem tartotta indokoltnak,
      mert a helyi önkormányzatok alkotmányos alapjogait önmagában
      ez  a   rendelkezés   -   mivel   csak   az   OEP-re   hárít
      kötelezettséget  -   nem  sérti.   Ez   a   rendelkezés   az
      indítványozó  által  kifogásolt  alkotmányellenes  helyzetet
      csak a  Htv. 132.  § (4)  bekezdésével összefüggésben  idézi
      elő.  Az   önkormányzatoknak  az   Alkotmány  által   védett
      autonómiája azáltal  szenved sérelmet,  hogy a  Htv. 132. §-
      ának  a   Gst.  által   megállapított   (4)   bekezdése   az
      önkormányzatok kötelezően ellátandó feladatainak terjedelmét
      a  társadalombiztosítási   finanszírozás  mértékétől   tette
      függővé és  a társadalombiztosítási finanszírozás mértékének
      megállapítása a  Tbkt. által meghatározott rendben történik.
      Ezért az  Alkotmánybíróság a  Tbkt. 10.  § (2)  bekezdésében
      foglalt  ".   .  .  a  népjóléti  miniszter  által  javasolt
      intézményi kapacitásokra.  . . " szövegrész megsemmisítésére
      irányuló indítványt elutasította.
                             Dr. Sólyom László
                         az Alkotmánybíróság elnöke

                   Dr. Ádám Antal       Dr. Kilényi Géza
                   alkotmánybíró           alkotmánybíró

                              Dr. Lábady Tamás
                               alkotmánybíró

                             Dr. Schmidt Péter
                            előadó alkotmánybíró

               Dr. Szabó András       Dr. Tersztyánszky Ödön
                 alkotmánybíró             alkotmánybíró

                Dr. Vörös Imre           Dr. Zlinszky János
                 alkotmánybíró                alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        77/1995. (XII. 21.)
        Date of the decision:
        .
        12/19/1995
        .
        .