A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta
a következő
határozatot :
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a helyi
önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak,
valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és
hatásköreit szabályozó 1991. évi XX. törvény 132. §-ának a
gazdasági stabilizációt szolgáló egyes törvénymódosításokról
szóló 1995. évi XLVIII. törvény 126. § (2) bekezdése által
megállapított (4) bekezdése alkotmányellenes, ezért e
rendelkezést 1996. június 30. napjával megsemmisíti.
Az Alkotmánybíróság a társadalombiztosítás pénzügyi
alapjainak 1995. évi költségvetéséről és a természetbeni
egészségbiztosítási szolgáltatások finanszírozásának
általános szabályairól szóló 1995. évi LXXIII. törvény 10. §
(2) bekezdésének ". . . a népjóléti miniszter által javasolt
intézményi kapacitásokra. . . " szövegrésze megsemmisítése
iránt benyújtott indítványt elutasítja.
Az Alkotmánybíróság határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Az Alkotmánybírósághoz két olyan indítvány érkezett, amely
az egészségügyi szakellátást nyújtó önkormányzati
intézmények társadalombiztosítási finanszírozásának új jogi
megoldásával kapcsolatosan ugyanazt az alkotmányossági
problémát - az önkormányzatok alkotmányos alapjogainak
sérelmét - veti fel. Az Alkotmánybíróság az indítványok
által kifogásolt jogszabályi rendelkezések szoros tartalmi
összefüggésére tekintettel az indítványokat egyesítette és
egy eljárásban bírálta el.
Indítványozók egyike a gazdasági stabilizációt szolgáló
egyes törvénymódosításokról szóló 1995. évi XLVIII. törvény
( a továbbiakban : Gst. ) 126. § (2) bekezdésének
megsemmisítését kéri, mert megítélése szerint a rendelkezés
sérti az Alkotmány 70/D. §-át és a helyi önkormányzatoknak
az Alkotmányban biztosított autonómiáját. A Gst. 126. § (2)
bekezdése alapján a helyi önkormányzatok és szerveik, a
köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális
alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991.
évi XX. törvény ( a továbbiakban : Htv. ) 132. §-a új (4)
bekezdéssel egészült ki. A módosítás a helyi
önkormányzatoknak a tulajdonukban lévő egészségügyi
intézmények által nyújtott ellátási kötelezettségét úgy
változtatta meg, hogy a járóbeteg ellátás, a gondozás és a
fekvőbeteg ellátási intézmény rendszeréről való gondoskodást
a társadalombiztosítási finanszírozás mértéig írja csak elő.
Indítványozó álláspontja szerint a helyi önkormányzatok
ellátási felelősségének ilyen szabályozása veszélyezteti az
állampolgárok gyógyulását és ellátási bizonytalanságot szül,
ezért az Alkotmány 70/D. §-ában szabályozott, a lehető
legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez való jog
sérelmével jár. Mivel a vitatott rendelkezés alapján az
önkormányzatok tulajdonában álló intézmények sorsáról a
helyi önkormányzatok megkérdezése nélkül lehet dönteni, a
helyi önkormányzatok olyan kiszolgáltatott helyzetbe
kerülnek, amely ellentétes a helyi önkormányzatokra
vonatkozó törvényi rendelkezésekkel.
Másik indítványozó a társadalombiztosítás pénzügyi
alapjainak 1995. évi költségvetéséről és a természetbeni
egészségbiztosítási szolgáltatások finanszírozásának
általános szabályairól szóló 1995. évi LXXIII. törvény ( a
továbbiakban : Tbkt. ) 10. § (2) bekezdés ". . . a
népjóléti miniszter által javasolt intézményi kapacitásokra.
. . " szövegrésze alkotmányellenességének megállapítását és
megsemmisítését kéri. Indítványozó álláspontja szerint a
Tbkt. vitatott rendelkezése, amely törvényi lehetőséget
biztosít a népjóléti miniszter számára ahhoz, hogy
meghatározza a kórházi kapacitásokat és ezzel az intézményi
működés lényeges feltételeit, burkolt módon korlátozza az
önkormányzati jogokat, olyan burkolt hatáskörelvonást,
hatáskörcsorbítást tartalmaz, amely sérti a
választópolgároknak az Alkotmány 42. §-ában szabályozott
önkormányzáshoz való jogát, valamint az Alkotmány 44. § (1)
bekezdésében foglaltakat.
II.
Az Alkotmány 70/D. § (1) bekezdése kimondja, hogy a Magyar
Köztársaság területén élőknek joguk van a lehető legmagasabb
szintű testi és lelki egészséghez. A 70/D. § (2) bekezdése
ezt a jogosultságot állami kötelezettségvállalásként
fogalmazza meg. Eszerint az állam ezt a jogot a
munkavédelem, az egészségügyi intézmények és az orvosi
ellátás megszervezésével, a rendszeres testedzés
biztosításával, valamint az épített és természetes környezet
védelmével valósítja meg.
A rendszerváltást megelőzően az állam az Alkotmány e
rendelkezéseiben foglalt feladatvállalásának oly módon tett
eleget, hogy az egészségügyi ellátást az állam által
létrehozott és fenntartott egészségügyi intézmények
biztosították, és az állampolgárok állampolgári jogon,
ingyenesen juthattak hozzá az egészségügyi intézmények
szolgáltatásaihoz.
Az elmúlt öt esztendőben az egészségügyi ellátásnak ez a
rendszere jelentős átalakuláson ment át.
Megnyílt az egészségügyi szolgáltatások vállalkozási
formában való ellátásának jogi lehetősége.
A helyi önkormányzatok létrejöttével az önkormányzatok
feladatává vált működési területükön az egészségügyi ellátás
biztosítása, és a területi ellátást nyújtó intézmények
vagyona önkormányzati tulajdonba került.
A társadalombiztosítási rendszer átalakítása során az
ingyenes egészségügyi ellátáshoz való jogosultságot ismét
társadalombiztosítási alapra helyezték. A
társadalombiztosítás oly módon gondoskodik a biztosítottakat
az egészségbiztosítás keretében megillető természetbeni
egészségügyi szolgáltatásokról, hogy a különböző tulajdonban
álló egészségügyi intézményektől szolgáltatást vásárol a
biztosítottak számára. Ezzel átalakult az egészségügyi
intézmények finanszírozásának rendszere is.
Az egészségügyi ellátásnak ebben a megváltozott rendszerében
jelentősen megváltozott az állam szerepe is az egészségügyi
intézmények és az orvosi ellátás szervezésében. Ma az
egészségügyi ellátásnak csak egy szűk körét biztosítják
állami intézmények. Az egészségügyi ellátás jelentős
hányadát az államhoz képest autonómiával rendelkező
tulajdonosok ( helyi önkormányzatok, egyházak, alapítványok,
egészségügyi vállalkozások, magánorvosok ) által fenntartott
intézmények nyújtják. Ilye n feltételek mellett, amikor az
egészségügyi ellátás döntően nem állami tulajdonban lévő és
az államigazgatási szervek irányítása alatt álló egészségügyi
intézmények feladata, a korábbi ellátási rendszerben
alkalmazott államigazgatási irányítási eszközök többé nem
alkalmasak az Alkotmány 70/D. § (2) bekezdésében foglalt
kötelezettség-vállalás teljesítésére. Az államnak olyan -
elsősorban jogi és gazdasági - eszközökkel kell biztosítania
a 70/D. §-ban szabályozott alapvető jog érvényesülését,
amelyek nem járnak a tulajdonosok autonómiájának sérelmével.
Az Alkotmány 70/D. §-ában megfogalmazott alapvető jog
érvényesülésének egyik fontos jogi garanciáját jelenti ma
az, hogy a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV.
törvény ( a továbbiakban : Ötv. ) kötelezően előírja a
helyi önkormányzatok számára, területükön az egészségügyi
ellátás biztosítását. Az Ötv. 8. § (4) bekezdése a
települési önkormányzat kötelezően ellátandó feladatai
között sorolja fel az egészségügyi alapellátásról való
gondoskodást, a 70. § (1) bekezdésének b ) pontja pedig úgy
rendelkezik, hogy a megyei önkormányzat kötelező feladatként
gondoskodik az alapellátást meghaladó szakellátásról,
amennyiben azt a külön törvény szerint ellátásra kötelezett
települési önkormányzat nem vállalja.
Az Ötv. -nek ezek a rendelkezései keret jellegű szabályok.
Az önkormányzatokat az egészségügyi ellátás területén
terhelő kötelezően ellátandó feladatok pontos körét, az
önkormányzatok ellátási kötelezettségének terjedelmét az
Ötv. keretei között külön törvény, a Htv. határozza meg. A
Htv. 132. § (1) bekezdése az egészségügyi szakellátás
tekintetében úgy rendelkezett, hogy a helyi önkormányzat a
tulajdonában levő egészségügyi ( járó-, és fekvőbeteg
ellátó és gondozó ) intézmények ellátási területe és az
ellátás kötelezettségének terjedelme - ha az önkormányzatok
másként nem állapodtak meg - azonos az Ötv.
hatálybalépésekor fennállott ellátási területével és
ellátási kötelezettségének terjedelmével.
A Gst. 127. §-a a Htv. -nek ezt a rendelkezését hatályon
kívül helyezte és helyette 126. § (2) bekezdése egy új (4)
bekezdést iktatott be a Htv. 132. §-ának rendelkezései közé,
amely a korábbi szabályozáshoz képest szűkítette a helyi
önkormányzatok kötelezettségét az egészségügyi szakellátás
biztosításában. Kimondja, hogy a helyi önkormányzat - a 131.
§-ban foglaltak alkalmazásával - a tulajdonában lévő járó-
és fekvőbeteg-szakellátást, -gondozást nyújtó egészségügyi
intézmények útján a társadalombiztosítási finanszírozás
mértékéig gondoskodik az egészségügyi szakellátásról.
Arról a kérdésről, hogy a társadalombiztosítás mely
egészségügyi szolgáltatásokat köteles, illetőleg jogosult
finanszírozni, a Tbkt. rendelkezik. A Tbkt. 10. § (2)
bekezdése kimondja, hogy az Országos Egészségbiztosítási
Pénztár ( a továbbiakban : OEP ) a természetbeni
egészségügyi szolgáltatások nyújtására irányuló
szerződéseket az egészségügyi szakellátás tekintetében az
OEP és a Népjóléti Minisztérium 2-2 képviselőjéből álló
közös szakmai bizottság véleményének figyelembevételével, a
népjóléti miniszter által javasolt intézményi kapacitásokra
köteles megkötni. Az ezt meghaladó szolgáltatásokra a
népjóléti miniszter egyetértésével az OEP szerződést köthet.
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a helyi
önkormányzatok által kötelezően ellátandó feladatok körének
ilyen módon történő törvényi meghatározása alkotmányellenes.
Az Alkotmány 44/A. §-a a helyi képviselő-testület jogaiként
meghatározza és ezzel alkotmányos védelemben részesíti a
helyi önkormányzatoknak azokat az alapjogait, amelyek a
helyi önkormányzatok autonómiáját hivatottak biztosítani.
Ezen önkormányzati alapjogok között állapítja meg a 44/A. §
(1) bekezdés a ) pontja a képviselő-testületnek azt a jogát,
hogy önkormányzati ügyekben a képviselő-testület önállóan
szabályoz és igazgat. Az Ötv. idézett rendelkezései
önkormányzati ügyként, a helyi önkormányzatok önkormányzati
feladataként határozzák meg az egészségügyi ellátásról való
gondoskodást.
Az Alkotmány 43. § (2) bekezdése kimondja, hogy a helyi
önkormányzati jogokat és kötelezettséget törvény állapítja
meg. Az Ötv. 1. § (5) bekezdése, valamint 8. §-ának (3)
bekezdése a kötelezően ellátandó feladatok tekintetében
külön nevesítetten is kimondja, hogy kötelező feladat- és
hatáskört a helyi önkormányzat számára csak törvényben lehet
előírni. Az Alkotmány és az Ötv. e rendelkezéseiből
következően a helyi önkormányzatokat az egészségügyi ellátás
biztosítása körében terhelő kötelezettségeket is törvényben
kell meghatározni.
Azzal, hogy a Htv. 132. §-ának a Gst. 126. § (2) bekezdése
által megállapított (4) bekezdése az egészségügyi
szakellátás körében csak a társadalombiztosítási
finanszírozás mértékéig teszi a helyi önkormányzat
kötelezettségévé az egészségügyi szolgáltatásokról való
gondoskodást, és a Tbkt. az egészségbiztosítási pénztár, a
szakbizottság és a népjóléti miniszter közös döntésére,
egyedi megítélésére bízza, hogy mely intézményi
kapacitásokra nézve köt az egészségbiztosítási pénztár
finanszírozási szerződést, az önkormányzat kötelezően
ellátandó feladatait már nem a törvény, hanem egyedi
döntések, finanszírozási szerződések határozzák meg.
A kötelezően ellátandó feladatok körének ilyen szabályozása
sérti a helyi önkormányzatoknak az Alkotmány által védett
autonómiáját. Azzal, hogy az Alkotmány kimondja, hogy az
önkormányzatokat az önkormányzati feladatok körében
megillető jogokat és kötelezettségeket csak törvényben lehet
szabályozni, elsősorban a Kormánnyal és a közigazgatás
központi szerveivel szemben részesíti védelemben az
önkormányzatok önállóságát. Az Alkotmány rendelkezései
alapján nincs arra mód, hogy a Kormány vagy a központi
közigazgatás szervei akár normatív, akár egyedi döntésükkel
beavatkozzanak az önkormányzatokat az Alkotmány 44/A. § (1)
bekezdés a ) pontja alapján az önkormányzati ügyekben
megillető igazgatási és szabályozási autonómia gyakorlásába.
Az önkormányzatokat az egészségügyi szakellátás terén
terhelő kötelezettségeknek az indítványozók által vitatott
szabályozása pedig arra ad módot, hogy a miniszter és az OEP
az önkormányzatokat az önkormányzati feladatok ellátásában
megillető igazgatási önállóságot korlátozza. A Tbkt. 10. §-
ának (2) bekezdése ugyan csak az OEP számára írja elő
kötelezettségként, hogy a szakbizottság véleményének
figyelembevételével, a népjóléti miniszter által
meghatározott intézményi kapacitásokra köteles szerződést
kötni. Az OEP a finanszírozási szerződést a Tbkt. 10. § (1)
bekezdése, valamint az egészségügy társadalombiztosítási
finanszírozásának egyes kérdéseiről szóló 103/1995.
(VIII.25.) Korm. rendelet 21. §-a, valamint 25. §-a alapján
a szolgáltatóval,tehát az intézménnyel köti meg. A Tbkt. 11.
§-a meghatározza a finanszírozási szerződés kötelező
tartalmát.
Eszerint a szerződésben kell meghatározni :
"a ) az Egészségbiztosítási Alapból finanszírozott
szolgáltatási kötelezettséget ellátásfajtánként, a területi
ellátási kötelezettség és rendelkezésre állás
meghatározásával,
b ) az egyes ellátások nyújtására lekötött kapacitást,
c ) a szolgáltatáshoz rendelkezésre álló személyi és
tárgyi feltételeket,
d ) az egészségbiztosítási táppénz, beutalás, gyógyszer
és gyógyászati segédeszköz utalványozására jogosult
személyek azonosító adatait,
e ) az adatszolgáltatási kötelezettséget,
f ) az intézmény tulajdonosának nyilatkozatát a
finanszírozott szolgáltatásokhoz kapcsolódó tárgyévi
ráfordításainak ütemezéséről és összegszerűségéről,
g ) az a ) -f ) ponttal összefüggő szerződési
feltételek megszegése esetén követendő eljárást,
h ) az Egészségbiztosítási Alapból finanszírozott
szolgáltatások térítési mértékét és módját,
i ) a szerződés hatályát, módosítási és felmondási
szabályait, a szerződésszegésen alapuló igények
érvényesítésének rendjét. "
Ilyen szabályozás mellett az önkormányzatok kötelezettsége
arra terjed ki, hogy intézményeiket a finanszírozási
szerződés által meghatározott feltételekkel kötelesek
fenntartani. Ez a jogi megoldás oly módon határolja be az
önkormányzatok önálló döntési lehetőségeit, amely
gyakorlatilag kizárja az önkormányzatok igazgatási
önállóságát a kötelezően ellátandó egészségügyi feladatainak
végrehajtásában.
A törvényhozás az Alkotmány felhatalmazása alapján nagyfokú
döntési szabadsággal rendelkezik az önkormányzatokat terhelő
kötelezettségek meghatározásában. Azonban ez nem jelenti
azt, hogy e döntési szabadságának ne lennének alkotmányos
korlátai. Azzal, hogy az Alkotmány a 44/A. § (1) bekezdés
a ) pontjában önkormányzati alapjogként fogalmazza meg az
önkormányzatnak azt a jogát, hogy önkormányzati ügyekben
önállóan szabályoz és igazgat, a törvényhozóval szemben is
alkotmányos védelemben részesíti az önkormányzatoknak azt a
jogát, hogy e feladatok körében önálló felelősséggel
döntsenek feladataik ellátásáról. Az Alkotmány e
rendelkezése alapján a helyi önkormányzatokat a kötelezően
ellátandó feladatok körében is megilleti a feladat
ellátásában az önálló igazgatás joga. A törvényi szabályozás
elegendő mozgásteret kell, hogy biztosítson az önkormányzat
számára ahhoz, hogy az önkormányzat az ilyen feladatok
tekintetében is szabadon dönthessen a feladat ellátásának
módjáról. Az ellátási kötelezettség meghatározásának ez, az
indítványozók által vitatott módja arra ad lehetőséget, hogy
a népjóléti miniszter és az OEP az önkormányzati
intézményekkel kötött szerződéseken keresztül az
önkormányzat igazgatási autonómiáját oly módon határolja be,
amely kizárja, hogy az önkormányzat önálló felelősséggel
döntsön az egészségügyi szakellátással kapcsolatos
feladatainak végrehajtásáról.
Az Alkotmány nem akadályozza a törvényhozónak azt a
célkitűzését, mely szerint az önkormányzatok ellátási
felelősségének egy elavult egészségügyi intézményrendszert
konzerváló szabályozását meg kívánta szüntetni és összhangot
kívánt teremteni az intézmények társadalombiztosítás által
történő finanszírozása és az önkormányzatokat az
egészségügyi ellátás területén terhelő kötelezettségek
között. Azonban alkotmányellenes az a jogi megoldás,
amellyel ezt megvalósította.
Az Alkotmánybíróság már korábbi határozatában
megállapította, hogy nem tekinthető alkotmányosnak az a
törvényi szabályozás, amely az önkormányzati jogok és
kötelezettségek gyakorlását olyan módon szabályozza, hogy az
Alkotmányban szabályozott önkormányzati alapjog
kiüresedéséhez, annak tényleges elvonásához vezet, és így
kizárja azt, hogy az önkormányzat önálló felelősséggel
döntsön a feladatkörébe tartozó ügyekben. [ 1/1993.
(I.13.) AB határozat, ABH 1993, 27. ]
Nem tekinthető alkotmányosnak az a törvényi szabályozás sem,
amely a kötelezően ellátandó feladatok körének szabályozása
helyett arra ad felhatalmazást, hogy központi közigazgatási
szervek egyedi döntései határozzák meg az ellátási
kötelezettség tartalmát, mert ezzel "visszacsempészi" a
központi államigazgatási irányítás eszközeit az
önkormányzati rendszerbe és alkotmányellenes beavatkozásra
ad lehetőséget a közigazgatás központi szerveinek az
önkormányzati feladatok ellátásába.
Az önkormányzatokat az egészségügyi ellátás területén
terhelő, általuk kötelezően ellátandó feladatoknak ilyen
módon történő szabályozása az Alkotmány 70/D. §-ában
szabályozott alapvető jog sérelmét is eredményezheti. A
70/D. § (1) bekezdése szerint az ország területén élő minden
polgárnak joga van a lehető legmagasabb szintű egészséghez.
Az államnak a (2) bekezdésben e jog megvalósulása érdekében
meghatározott, az egészségügyi intézmények és orvosi ellátás
megszervezésére irányuló kötelezettsége a piacgazdaság
feltételei között nem értelmezhető oly módon, hogy az állam
köteles létrehozni, fenntartani és működtetni az
egészségügyi intézményrendszert. Ám annyit feltétlenül
jelent, hogy az állam köteles megteremteni egy olyan
intézményrendszer működésének a garanciát, amely mindenki
számára biztosítja az egészségügyi szolgáltatások
igénybevételének lehetőségét, azaz azt, hogy a szolgáltató
intézmények hiánya miatt senki ne maradjon ellátatlanul.
A fennálló egészségügyi ellátási rendszer működése
kétségtelenül diszfunkcionális, korszerűtlen és
gazdaságtalan. Átalakítása a társadalombiztosítási rendszer
átalakításával együtt megkezdődött. Az átalakítás
folyamatában a törvényhozás az állami szervek feladatköréből
széles körben autonóm közjogi testületekre ( az
egészségbiztosítási és a helyi önkormányzatokra ) ruházta át
az egészségügyi ellátás megszervezésének feladatát. Erre
tekintettel, e szervezetek jogállása által megkívánt módon
írta elő az Ötv. , illetőleg a Htv. az Alkotmány 70/D. §-
ában szabályozott alapvető jog megvalósulásának
garanciájaként a helyi önkormányzatok számára kötelezően
ellátandó feladatként az egészségügyi ellátás
megszervezését. Az egészségügyi ellátási rendszernek az új
Alkotmány elveivel és a piacgazdaság követelményeivel
összhangban álló átalakítása azonban még korántsem
tekinthető befejezettnek. Az átalakulási folyamat mai
stádiumában a lakosság széles körének ellátását
önkormányzati intézmények biztosítják. Az önkormányzatokat
az egészségügyi ellátás megszervezése körében terhelő
kötelezettségek törvényi meghatározása a lehető legmagasabb
szintű egészséghez való alapvető jog megvalósulásának az
egyik legfontosabb jogi biztosítéka. Azzal, hogy a törvény
az egészségbiztosítási pénztár, valamint a népjóléti
miniszter közösen kialakított egyedi döntésétől, valamint a
finanszírozási szerződésektől teszi függővé a helyi
önkormányzatok kötelezően ellátandó feladatait,
gyakorlatilag megszünteti a kötelezően ellátandó feladat
előírásának garancia jellegét. A törvényhozás ezzel
lehetőséget adott arra, hogy kizárólag a finanszírozásban
érdekelt szervek aktuális gazdasági érdekei határozzák meg
azt, hogy mely területeken működjenek egészségügyi
szakellátást, járó- és fekvőbeteg ellátást nyújtó
intézmények és azok milyen egészségügyi szolgáltatásokat
nyújtsanak. Ez magában hordozza annak valós veszélyét, hogy
egyes területeken az ott élők ellátás nélkül maradjanak.
A törvényhozó szabadon dönt arról, hogy a többszektorú
egészségügyi szolgáltatási rendszerben milyen módon alakítja
ki az Alkotmány 70/D. §-ában megfogalmazott alapvető jog
érvényesülésének garanciáit. Ám ez a szabadsága nem terjed
odáig, hogy anélkül üresítse ki az egyik legfontosabb
garanciális intézmény tartalmát, hogy helyette nem építi ki
az alapvető jog megvalósulásának azonos súlyú biztosítékait.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a
Htv. 132. §-ának a Gst. 126. § (2) bekezdésével
megállapított (4) bekezdése alkotmányellenes, ezért azt
megsemmisítette. Az Alkotmánybíróság a megsemmisítés
időpontját - élve az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi
XXXII. törvény 43. § (4) bekezdésében kapott
felhatalmazással - későbbi időpontban, 1996. június 30. -
ában állapította meg, annak érdekében, hogy a jogalkotónak
kellő idő álljon rendelkezésére az alkotmányellenességet
megszüntető jogszabály megalkotására. A megsemmisítés
időpontjának meghatározásakor a következőkre volt
tekintettel :
- A törvényhozónak számos lehetősége van az
alkotmányellenesség megszüntetésére, az új szabályok
kimunkálása időt igényel.
- A rendelkezésnek a közzététel napjával történő
megsemmisítése esetén az új szabály megalkotásáig
meghatározatlanul maradna a helyi önkormányzatokat az
egészségügyi szakellátások területén terhelő kötelezően
ellátandó feladatok terjedelme.
- Az egészségügy társadalmi finanszírozásának egyes
kérdéseiről szóló 103/1995. (VIII. 25.) Korm. rendelet 34.
§-a alapján a finanszírozási szerződéseket 1996. december
31-ig terjedő határozott időre kell megkötni. A rendelkező
részben meghatározott határidő meghatározásával lehetőséget
kívánt biztosítani az Alkotmánybíróság arra is, hogy az új
szerződések megkötésére megfelelő felkészülési idő után, az
új szabályok ismeretében kerülhessen sor.
Az Alkotmánybíróság a Tbkt. 10. § (2) bekezdése vitatott
rendelkezésének megsemmisítését - az indítványozó által
megfogalmazott indokok alapján - nem tartotta indokoltnak,
mert a helyi önkormányzatok alkotmányos alapjogait önmagában
ez a rendelkezés - mivel csak az OEP-re hárít
kötelezettséget - nem sérti. Ez a rendelkezés az
indítványozó által kifogásolt alkotmányellenes helyzetet
csak a Htv. 132. § (4) bekezdésével összefüggésben idézi
elő. Az önkormányzatoknak az Alkotmány által védett
autonómiája azáltal szenved sérelmet, hogy a Htv. 132. §-
ának a Gst. által megállapított (4) bekezdése az
önkormányzatok kötelezően ellátandó feladatainak terjedelmét
a társadalombiztosítási finanszírozás mértékétől tette
függővé és a társadalombiztosítási finanszírozás mértékének
megállapítása a Tbkt. által meghatározott rendben történik.
Ezért az Alkotmánybíróság a Tbkt. 10. § (2) bekezdésében
foglalt ". . . a népjóléti miniszter által javasolt
intézményi kapacitásokra. . . " szövegrész megsemmisítésére
irányuló indítványt elutasította.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal Dr. Kilényi Géza
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lábady Tamás
alkotmánybíró
Dr. Schmidt Péter
előadó alkotmánybíró
Dr. Szabó András Dr. Tersztyánszky Ödön
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Vörös Imre Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |