Hungarian
Ügyszám:
.
III/02848/2012
Első irat érkezett: 04/19/2012
.
Az ügy tárgya: a közösségi vámjog végrehajtásáról szóló 2003. évi CXXVI. törvény 75. §-a tárgyában benyújtott bírói kezdeményezés
.
Eljárás típusa: Bírói kezdeményezés (egyedi normakontroll eljárás) 2013. március 31-ig
.
Indítványozók típusa:bíró
.
Előadó alkotmánybíróra szignálás napja: 05/16/2012
.
Előadó alkotmánybíró: Dienes-Oehm Egon Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
Az indítvány lényege:
Az indítványozó bíró a közösségi vámjog végrehajtásáról szóló 2003. évi CXXVI. törvény (a továbbiakban: Kvtv.) 75. § (1) bekezdés b) és j) pontja 2004. május 1-2007. november 20. között hatályos szövegének alkotmányellenessége megállapítását, illetve a Fővárosi Törvényszék előtt 13.K.34.220/2007. szám alatt folyó perben alkalmazhatósága kizárását kérelmezi.
Előadja, hogy az Alkotmánybíróság a 467/B/2005. AB határozatában megállapította, hogy a 45/1996. (III. 25.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Vhr.) 218/B. §-a alkotmányellenes. A Kvtv. fenti rendelkezései azonban ezt az alkotmányellenesnek minősített Vhr. rendelkezést rendelik alkalmazni.
Az indítványozó kifejti, hogy az Alaptörvény B) cikk (1) bekezdésében megállapított jogállamisághoz szervesen kapcsolódó jogbiztonság elvének maradéktalan érvényesülése érdekében elengedhetetlen, hogy a közigazgatási ügyekben alkalmazott jogszabály megfeleljen az Alaptörvény T) cikk (1)-(3) bekezdésében és 15. cikk (4) bekezdésében foglaltaknak. E rendelkezések szerint a Kormány által a feladatkörében kibocsátott rendelet törvénnyel nem lehet ellentétes. .
.
Támadott jogi aktus:
    a közösségi vámjog végrehajtásáról szóló 2003. évi CXXVI. törvény 75. §
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
.
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
B. cikk (1) bekezdés
T. cikk (1)-(3) bekezdés
XIII. cikk (1)-(4) bekezdés

.
A döntés száma: 3378/2012. (XII. 15.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2012/779
.
Az ABH 2012 tárgymutatója: utaló szabály
.
A döntés kelte: Budapest, 12/10/2012
.
.
Testületi ülések napirendjén:
.
Testületi ülések napirendjén:
2012.12.10 16:00:00 3. öttagú tanács
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
    Az Alkotmánybíróság tanácsa folyamatban lévő ügyben alkalmazandó jogszabály alaptörvény-ellenességének megállapítására irányuló bírói kezdeményezés tárgyában meghozta az alábbi
    h a t á r o z a t o t:

    Az Alkotmánybíróság a közösségi vámjog végrehajtásáról szóló 2003. évi CXXVI. törvény 2004. május 1-je és 2007. november 20-a között hatályos 75. § (1) bekezdés b) és j) pontja alaptörvény-ellenességének megállapítására, illetve a Fővárosi Törvényszék előtt 13.K.34.220/2007. szám alatt folyó perben alkalmazhatóságuk kizárására irányuló indítványt elutasítja.
I n d o k o l á s
I.

[1] 1. Az indítványozó Fővárosi Törvényszék bírája az előtte 13.K.34.220/2007. számon folyamatban lévő eljárásnak a felfüggesztése mellett az Alkotmánybíróságról szóló 2011. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 25. §-a alapján az Alkotmánybírósághoz fordult és a közösségi vámjog végrehajtásáról szóló 2003. évi CXXVI. törvény (a továbbiakban: Vtv.) 75. § (1) bekezdés b) és j) pontjainak alkotmányellenességének megállapítását és jelen perben alkalmazhatóságának kizárását kérte az Alkotmánybíróságtól.

[2] 2. Az indítványozó bíró szerint a támadott rendelkezés alaptörvény-ellenessége a következőkben nyilvánul meg:
[3] A bíróság előtt folyamatban lévő, közigazgatási határozat felülvizsgálatára irányuló perben a Vtv. indítvánnyal érintett rendelkezéseinek a 2004. május 1-je és 2007. november 20-a között hatályos szövege alkalmazandó. E rendelkezések alapján a vámjogról, a vámeljárásról, valamint a vámigazgatásról szóló 1995. évi C. törvény végrehajtásáról szóló 45/1996. (III. 25.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Vhr.) 218/B. §-át kell alkalmazni.
[4] A Vhr. 218/B. §-áról azonban az Alkotmánybíróság a 467/B/2005. AB határozatában kimondta, hogy hatálybalépésétől, 2003. január 1-jétől a hatályon kívül helyezéséig, 2004. április 30-ig alkotmányellenes volt. Az indítványozó ezért úgy vélte, hogy a Vtv. támadott rendelkezései, melyek a per tárgyát képező jogviszonyra a Vhr. 218/B. §-át rendelik alkalmazni, sértik az Alaptörvény B) cikk (1) bekezdését, a T) cikk (1)–(3) bekezdését és a XIII. cikk (1)–(4) bekezdését. Érvelése szerint sérti a jogbiztonságot és a jogforrási hierarchiát az a körülmény, hogy a Vtv. támadott rendelkezése kifejezetten előírta az Alkotmánybíróság 467/B/2005. AB határozatának közzétételét megelőzően keletkezett jogviszonyok tekintetében a Vhr. alkotmányellenesnek minősített 218/B. §-ának alkalmazását.
[5] A jogbiztonság sérelmét okozza továbbá a közigazgatási és hatósági eljárásról szóló 2004. évi CXL. törvény ügyfélegyenlőségre vonatkozó alapelvének megszegése, mivel ugyanarra a jogi helyzetre egy már alkotmányellenesnek minősített jogszabályt kell alkalmazni. Úgyszintén sérül az Alaptörvény XIII. cikke, mivel az utaló jogszabály alapján alkalmazandó jogszabályok lehetővé teszik az alkotmányellenesnek minősített tulajdonelvonást.
II.

[6] 1. Az Alaptörvénynek az indítvánnyal érintett rendelkezései

„B) cikk (1) Magyarország független, demokratikus jogállam.”

„T) cikk (1) Általánosan kötelező magatartási szabályt az Alaptörvényben megjelölt, jogalkotó hatáskörrel rendelkező szerv által megalkotott, a hivatalos lapban kihirdetett jogszabály állapíthat meg. Sarkalatos törvény eltérően is megállapíthatja az önkormányzati rendelet és a különleges jogrendben alkotott jogszabályok kihirdetésének szabályait.
(2) Jogszabály a törvény, a kormányrendelet, a miniszterelnöki rendelet, a miniszteri rendelet, a Magyar Nemzeti Bank elnökének rendelete, az önálló szabályozó szerv vezetőjének rendelete és az önkormányzati rendelet. Jogszabály továbbá a Honvédelmi Tanács rendkívüli állapot idején és a köztársasági elnök szükségállapot idején kiadott rendelete.
(3) Jogszabály nem lehet ellentétes az Alaptörvénnyel.”

„XIII. cikk (1) Mindenkinek joga van a tulajdonhoz és az örökléshez. A tulajdon társadalmi felelősséggel jár.
(2) Tulajdont kisajátítani csak kivételesen és közérdekből, törvényben meghatározott esetekben és módon, teljes, feltétlen és azonnali kártalanítás mellett lehet.

„15. cikk (3) Feladatkörében eljárva a Kormány törvényben nem szabályozott tárgykörben, illetve törvényben kapott felhatalmazás alapján rendeletet alkot.
(4) A Kormány rendelete törvénnyel nem lehet ellentétes.”

[7] 2. A Vtv.-nek az indítvánnyal támadott, a per tárgyát képező közigazgatási határozat meghozatalakor hatályos rendelkezése:

„75. § (1) A Magyar Köztársaságnak az Európai Unióhoz történő csatlakozásáról szóló szerződés (a továbbiakban: Csatlakozási Szerződés) IV. Melléklete 5. Vámunió pontjának sérelme nélkül – a (2) bekezdésben foglaltak figyelembevételével – az alábbi átmeneti rendelkezéseket kell alkalmazni:
b) az Európai Unióhoz történő csatlakozást megelőző időszakra vonatkozóan végzett ellenőrzéseknél – ideértve az utólagos ellenőrzéseket is – a jelen törvénnyel hatályon kívül helyezett vámjogszabályok rendelkezései alkalmazandók a vámterhet, kamatot, késedelmi pótlékot, bírságot és az elévülést illetően. A keletkező bevételeket a Magyar Köztársaság javára kell érvényesíteni; […]
j) az i) pontban meghatározott vámbevételek elszámolására és kezelésére az Európai Unióhoz történő csatlakozás időpontja előtt hatályos jogszabály rendelkezéseit kell alkalmazni a záró rendelkezésekben foglaltak figyelembevételével. A keletkező bevételeket a Magyar Köztársaság javára kell érvényesíteni;”
III.

[8] Az indítvány nem megalapozott.

[9] 1. Az indítvány által támadott jogszabály utaló szabály, melyekről az Alkotmánybíróság korábbi határozatában kifejtette, hogy azok tartalma csak egy másik, vagyis az utalt szabály figyelembe vételével határozható meg. Ez a funkcionális egység szorosan összekapcsolja a két rendelkezést, az utaló szabály az utalt szabály nélkül nem fejt ki jogi hatást. (ld. 880/B/1992. AB határozat, ABH 1996, 803, 805.)
[10] A Vtv. támadott rendelkezése olyan utaló szabály, mely átmeneti szabályként, egyes, Magyarországnak az Európai Unióhoz történt csatlakozása előtt keletkezett jogviszonyokra általános jelleggel írta elő a csatlakozást megelőzően hatályos, időközben hatályon kívül helyezett jogszabályok alkalmazását. E tekintetben tehát a Vtv. támadott rendelkezése nem egyedileg utal egy másik jogszabályi rendelkezésre, hanem hatályon kívül helyezett jogszabályok egész körét rendeli alkalmazni bizonyos feltételek fennállása esetére.
[11] Erre tekintettel az Alkotmánybíróság megállapította, hogy nem helytálló az indítványozó azon érvelése, amely a Vtv. támadott rendelkezésének Alaptörvénybe ütközőségét abból vezette le, hogy az egy, az Alkotmánybíróság által már alkotmányellenesnek minősített jogszabály alkalmazását írja elő az előtte folyamatban lévő perben. A Vtv. 75. §-a ugyanis nem kifejezetten utal a Vhr.-re, a Vhr. csupán egyike azoknak a hatályon kívül helyezett jogszabályoknak, amelyeket meghatározott közigazgatási eljárásokban alkalmazni rendel. Az indítványozó által felhívott alaptörvényi rendelkezések és a Vtv. támadott rendelkezései között az indítványozó indokolása alapján érdemi alkotmányossági összefüggés tehát nem állapítható meg. Az Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint az érdemi alkotmányossági összefüggés hiánya az indítvány elutasítását eredményezi [698/B/1990. AB határozat, ABH 1991, 716–717.; 108/B/1992. AB határozat, ABH 1994, 523–524.; 19/2004. (V. 26.) AB határozat, ABH 2004, 321, 343.], ezért az indítványt elutasította.

[12] 2. Az Alkotmánybíróság az indítvány vizsgálatakor észlelte az indítványozói szándékot arra nézve, hogy az Alkotmánybíróság által a 467/B/2005. AB határozatában alkotmányellenesnek minősített Vhr. 218/B. §-ának az alapul fekvő ügyben eljáró bíróságon 13.K.34.220/2007. számon folyamatban lévő perben történő alkalmazhatósága kizárásra kerüljön. Az indítványozónak az erre vonatkozó, Abtv. 25. §-ára alapított határozott kérelme hiányában azonban az Alkotmánybíróság nem járhatott el.

    Dr. Bihari Mihály s. k.,
    tanácsvezető alkotmánybíró
    .
    Dr. Dienes-Oehm Egon s. k.,
    előadó alkotmánybíró

    Dr. Lévay Miklós s. k.,
    alkotmánybíró
    Dr. Lenkovics Barnabás s. k.,
    alkotmánybíró

    Dr. Szalay Péter s. k.,
    alkotmánybíró

    .
    English:
    .
    Petition filed:
    .
    04/19/2012
    .
    Number of the Decision:
    .
    3378/2012. (XII. 15.)
    Date of the decision:
    .
    12/10/2012
    .
    .