A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság önkormányzati rendeleti előírások
felülvizsgálatára és megsemmisítésére irányuló kezdeményezés
alapján meghozta a következő
határozatot :
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy Nyíregyháza Megyei
Jogú Város közgyűlésének a helyi népszavazásról és népi
kezdeményezésről szóló 14/1992. (IV.6.) rendelete 4. § (4)
bekezdése alkotmányellenes, ezért azt megsemmisíti.
A megsemmisített rendelkezés e határozatnak a Magyar
Közlönyben való közzétételével veszti hatályát.
Az Alkotmánybíróság az önkormányzati rendelet 5. § (1) és
(2) bekezdése, valamint a 10. § (2) és (3) bekezdése
törvényellenességének megállapítására és megsemmisítésére
irányuló kezdeményezést elutasítja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
A köztársasági megbízott - mivel a törvényességi ellenőrzés
keretében kiadott felhívásával Nyíregyháza Megyei Jogú Város
közgyűlése nem értett egyet - a nyíregyházi önkormányzatnak a
helyi népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló
14/1992.(IV.6.) rendelete ( a továbbiakban : Ör. ) bizonyos
rendelkezései törvényellenességének megállapítását és
megsemmisítését kezdeményezte. Kifogásolta, hogy az Ör. 4. §
(4) bekezdése - a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV.
törvény ( a továbbiakban : Ötv. ) 46. § (4) bekezdésében
meghatározott tárgykörökön túl - a helyi népszavazásra nem
bocsátható ügyek közé sorolta az önkormányzat tulajdonában álló
ingatlanok elidegenítésével, valamint az önkormányzatok
vállalkozásával kapcsolatos döntéseket.
A köztársasági megbízott azt is sérelmezte, hogy az Ör. 5.
§ (1) és (2) bekezdése, valamint a 10. § (2) és (3)
bekezdése a helyi népszavazás kezdeményezésére, illetve a helyi
népi kezdeményezés indítványozására jogosultak köre
megállapításánál "számszerűség helyett csak százalékos arányt
rögzít". Arra hivatkozott, hogy "az abszolút számszerűség hiánya
akadályozza az önkormányzati jogok érvényesülését, ugyanakkor
nehezíti a helyi népszavazásra irányuló kezdeményezés
elbírálását". Álláspontja szerint az Ör. -nek ez a szabályozása
törvényellenes, mivel az Ötv. 47. § ( 1 ) bekezdésének d )
pontja, valamint e § (2) bekezdése a helyi népszavazásnál, az
Ötv. 49. § (2) bekezdése pedig a népi kezdeményezés esetében a
választópolgárok meghatározott számához köt joghatást.
II.
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a felülvizsgálati
és megsemmisítés iránti kezdeményezés részben megalapozott.
1. Az Alkotmánybíróságnak az Ör. 4. § (4) bekezdése
törvényellenességének megítéléséhez azt kellett vizsgálnia, hogy
önkormányzati rendelettel bővíthetők-e azok a tárgykörök,
amelyek tekintetében nem rendelhető el helyi népszavazás. Az Ör.
4. § (4) bekezdése ugyanis kinyilvánítja : "Nem rendelhető el
népszavazás az Ötv. 46. § (4) bekezdésében meghatározott
ügyekben, valamint :
- az önkormányzat tulajdonában álló ingatlanok
elidegenítésével és
- az önkormányzat vállalkozásával kapcsolatos
döntéskörökben. "
Az Alkotmánybíróság a feltett kérdésre adott nemleges
válaszának indokolásához egyrészt figyelembe vette a helyi
népszavazáshoz való jog jellegét, másrészt annak a
felhatalmazásnak a terjedelmét, amelyet az Ötv. a helyi
önkormányzatok számára tartalmaz a helyi népszavazás
önkormányzati rendeleti szabályozására vonatkozóan.
Az Alkotmánybíróság már több határozatában megállapította,
hogy az Alkotmány 42. §-ában megjelölt települések és területi
egységek választópolgárainak közösségét megillető helyi
önkormányzáshoz való jognak az Alkotmány 44. §-ában
megállapított mindkét összetevője, tehát mind a választott
képviselőtestület útján, mind pedig helyi népszavazással
gyakorolható megnyilvánulása alapjognak minősül [ 18/1993.
(III.19.) és a 22/1993. (IV.2.) AB határozat ] . A magyar
önkormányzati rendszer egyik kiemelkedő értéke és sajátossága
testesül meg abban, hogy a helyi önkormányzati hatalom nem
pusztán az államhatalom decentralizálásán, hanem a
választópolgárok Alkotmányban meghatározott közösségeinek helyi
önkormányzáshoz való alapjogán nyugszik. Természetes, hogy a
helyi önkormányzáshoz való alapjogra is vonatkozik az Alkotmány
8. §-ának (2) bekezdése, amely szerint : " A Magyar
Köztársaságban az alapvető jogokra és kötelességekre vonatkozó
szabályokat törvény állapítja meg, alapvető jog lényeges
tartalmát azonban nem korlátozhatja". Az Ötv. ennek helyi
népszavazási összetevőjére nézve is több rendelkezést tartalmaz.
Emellett az Ötv. a helyi adottságok figyelembevétele, az
önkormányzatiságnak a helyi népszavazás tekintetében történő
kibontakoztatása érdekében kiterjedt önállóságot biztosít a
helyi népszavazásra vonatkozó önkormányzati rendeletalkotásra,
és a helyi népszavazással összefüggő egyéb képviselőtestületi
döntések meghozatalára. Az Ötv. -ben kapott felhatalmazás
alapján a képviselőtestület önkormányzati rendeletben
szabályozhatja a helyi népszavazás gyakorlásának az
önkormányzati törvényben meghatározott feltételeken túli
"további feltételeit, az eljárás rendjét" ( 50. § ).
Önkormányzati rendelettel bővíthetők a helyi népszavazásnak az
Ötv. 46. § (1) bekezdésében meghatározott kötelező tárgykörei.
Az Ötv. 47. § (1) bekezdésének keretei között pedig
önkormányzati rendelet meghatározhatja a választópolgároknak azt
az arányát, amelynek megfelelő számú választópolgár
kezdeményezésére a képviselőtestület köteles kitűzni a helyi
népszavazást. A képviselőtestület az Ötv. -ben, valamint az
általa alkotott önkormányzati rendeletben meghatározott kötelező
helyi népszavazási tárgykörökön kívül - az Ötv. 46. § (4)
bekezdésében megjelölt négy tárgykör kivételével - népszavazást
rendelhet el a képviselőtestület hatáskörébe tartozó ügyben, sőt
önkormányzati rendelet megerősítésére is.
A helyi népszavazás tiltott tárgyköreinek kiegészítésére
azonban éppen a helyi népszavazás védelme érdekében az Ötv. nem
adott és nem is adhatott felhatalmazást. A helyi népszavazás
tiltott tárgyainak kiterjesztésére vonatkozó felhatalmazás
lehetővé tétele úgyanis a helyi népszavazás alapjogának
kiűrítéséhez vezethetne és ezért az ilyen tartalmú törvényi
szabályozás sértené az alapjog lényeges tartalmának
korlátozhatatlanságára vonatkozó alkotmányi tilalmat.
Az Ör. 4. § (4) bekezdése tehát az Ötv. felhatalmazása
nélkül, törvényellenesen, valamint az Alkotmány 42. és 44. §-ban
meghatározott helyi önkormányzáshoz való alapjog sérelme miatt
alkotmányellenesen nyilvánította ki, hogy az önkormányzat
tulajdonában álló ingatlanok elidegenítésével és az önkormányzat
vállalkozásával kapcsolatos döntéskörökben nem rendelhető el
helyi népszavazás. Annak önkormányzati rendeletben való
kimondása pedig, hogy az Ötv. 46. § (4) bekezdésében
meghatározott ügyekben nem rendelhető el helyi népszavazás,
felesleges, hiszen azt a mindenkire kötelező Ötv. írja elő.
Sérti az Ör. 4. § (4) bekezdése az Ötv. 80. § (2) bekezdését
is, amely kifejezetten megállapítja, hogy "a helyi önkormányzat
meghatározott vagyontárgy vagy vagyonrész elidegenítését,
megterhelését, vállalkozásba való bevitelét, illetőleg más célú
hasznosítását önkormányzati rendeletben helyi népszavazáshoz
kötheti". Ez a rendelkezés ugyan magában foglalja a választás
lehetőségét atekintetben, hogy a helyi önkormányzat a felsorolt
kérdésekben a döntést esetenként helyi népszavazáshoz köti-e
vagy sem, de nem engedi meg, hogy a helyi népszavazásos döntést
ezekben az ügyekben önkormányzati rendelet általános előírással
kizárja.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság az Ör. 4. § (4)
bekezdése második és harmadik mondatrészét törvényellenesnek és
alkotmányellenesnek, első részét pedig okafogyottnak
nyilvánította és ezért az egész bekezdést megsemmisítette.
2. A felülvizsgálati és megsemmisítés iránti kezdeményezés
kérelmet tatalmazott az Ör. 5. § (1) és (2) bekezdése,
valamint a 10. § ( 2 ) és ( 3 ) bekezdése törvényességének
vizsgálatára is. Az Ör. 5. § (1) és (2) bekezdése a
következőket állapítja meg.
" (1) Helyi népszavazást az Ötv. 47. § (1) bekezdés a )
- c ) pontjában meghatározottakon túlmenően a város
választópolgárainak 20 %-a aláírásával kezdeményezheti
a polgármesternél.
(2) A közgyűlés köteles kitűzni a helyi népszavazást, ha
azt a város - vagy az érintett településrész -
választópolgárainak 20 %-a kezdeményezte. "
Az Ötv. 47. § (1) bekezdésének d ) pontja szerint a helyi
népszavazást a polgármesternél kezdeményezheti "az önkormányzati
rendeletében meghatározott számú választópolgár, ami nem lehet
kevesebb a választópolgárok tíz százalékánál, és nem lehet több
a választópolgárok huszonöt százalékánál". E §-nak az
indítványban hivatkozott (2) bekezdése pedig a következőképpen
rendelkezik. "A képviselőtestület köteles kitűzni a helyi
népszavazást, ha azt az önkormányzati rendeletében meghatározott
számú választópolgár kezdeményezte. "
A népi kezdeményezés indítványozására vonatkozóan az Ör.
kifogásolt előírásai megállapítják :
" (1) Népi kezdeményezés útján közgyűlés elé terjeszthető
minden olyan ügy - a rendelet 4. § (1) bekezdésében
foglaltak kivételével - melynek elbírálása a közgyűlés
hatáskörébe tartozik.
(2) Népi kezdeményezéshez a város választópolgárai
legalább 5 %-ának írásbeli indítványa szükséges,
melyet a polgármesterhez kell benyújtani. "
Az Ötv. 49. § (2) bekezdése ebben a tárgykörben a
következő rendelkezést tartalmazza. "A képviselőtestület
önkormányzati rendeletében meghatározott - a választópolgárok öt
százalékánál nem kevesebb és tíz százalékánál nem nagyobb -
számú választópolgár a népi kezdeményezést a polgármesternek
nyújthatja be. A képviselőtestület a népi kezdeményezés
tárgyalásáról a legközelebbi ülésén, de legkésőbb egy hónapon
belül dönt. A képviselőtestület köteles megtárgyalni azt a népi
kezdeményezést, melyet a képviselőtestület által meghatározott
számú választópolgár indítványozott. "
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint az Ör. előbbiekben
idézett előírásai törvényellenességének megállapítására és
megsemmisítésére irányuló indítvány nem megalapozott. Nem
tekinthető ugyanis törvényellenesnek az az önkormányzati
rendeleti szabályozás, amely az érintett választópolgároknak az
Ötv. -ben meghatározott kereten belüli arányához köti a helyi
népszavazás kezdeményezésének és a helyi népi kezdeményezés
indítványozásának jogát. Nem törvényellenes az olyan
önkormányzati rendeleti előírás sem, amely a helyi népszavazás
kötelező kitűzése, valamint a helyi népi kezdeményezés kötelező
napirendre tűzése feltételei megállapításánál az Ötv. -ben
meghatározott keretek között nem a választópolgárok számát,
hanem a figyelembe vehető választópolgárok arányát határozza
meg.
Az Ötv. idézett rendelkezései is a választópolgárok
százalékban kifejezett arányához fűznek joghatást. Önkormányzati
rendeletben - a rendelet normatív tartalmánál fogva - a helyi
népszavazás kitűzése és népi kezdeményezés tárgyalása
vonatkozásában a döntés kiváltásához szükséges jogosulti kör az
érintett választópolgárok százalékos arányában határozható meg.
A település lakossága, az összes választópolgárok száma ugyanis
állandóan változik. A választópolgárok bizonyos százaléka
( aránya ) pedig a helyi népszavazás kezdeményezése, illetve a
népi kezdeményezés indítványozása esetén az adott időpontban
mindig pontosan meghatározott választópolgári létszámot jelent.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság az Ör. 5. § (1) és
(2) bekezdése, valamint a 10. § (2) és (3) bekezdése
megsemmisítésére irányuló kezdeményezést a rendelkező részben
foglaltak szerint elutasította.
Dr. Ádám Antal
előadó alkotmánybíró
Dr. Kilényi Géza Dr. Schmidt Péter
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |