Hungarian
Ügyszám:
.
512/H/2010
Előadó alkotmánybíró: Bragyova András Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 74/2011. (X. 28.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2011/1023
.
A döntés kelte: Budapest, 10/25/2011
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
    Az  Alkotmánybíróság  az Országos Választási  Bizottság  által
    országos  népszavazás kezdeményezésére irányuló  aláírásgyűjtő
    ív  mintapéldánya  és  az  azon szereplő  kérdés  hitelesítése
    tárgyában  hozott határozat ellen benyújtott  kifogás  alapján
    meghozta a következő
                                   
                             határozatot:

    Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság 148/2010.
    (III. 4.) OVB határozatát helybenhagyja.
    Az  Alkotmánybíróság  ezt a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                     
                                 Indokolás

      1.    Magánszemélyek   országos   népszavazási   kezdeményezés
      tárgyában  aláírásgyűjtő ív mintapéldányát  nyújtották  be  az
      Országos  Választási  Bizottsághoz (a  továbbiakban:  OVB)  az
      országos  népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló  1998.
      évi  III.  törvény (a továbbiakban: Nsztv.)  2.  §-a  szerinti
      hitelesítés céljából.
      Az aláírásgyűjtő íven a következő kérdés szerepelt:
      „Egyetért-e  azzal,  hogy  az Országgyűlés  alkosson  törvényt
      arról,  hogy  az  Országos  Választási  Bizottság  elnökét   a
      miniszterelnök    kezdeményezésére   a   köztársasági    elnök
      előterjesztésére az Országgyűlés válassza meg?”
      Az  OVB  megállapította,  hogy ugyanezen  kérdés  tekintetében
      korábbi 297/2009. (VI. 23.) OVB határozatával hitelesítette az
      aláírásgyűjtő   ív   mintapéldányát,  amely   ellen   kifogást
      nyújtottak  be.  Az  Alkotmánybíróság —  a  kifogás  nyomán  —
      9/2010.    (I.   28.)   határozatával   az   OVB   határozatát
      megsemmisítette  és  az  OVB-t  új  eljárásra  utasította.  Az
      Alkotmánybíróság  e  határozatában  megállapította,   hogy   a
      kérdésben   foglalt  tisztség  betöltésének  szabályozása   az
      Országgyűlés   hatáskörébe   tartozó   szervezeti    döntésnek
      tekintendő.  Az  Alkotmány 28/C. § (5) bekezdés  d)  pontjában
      foglalt tilalom nem pusztán a konkrét személyi döntésre, hanem
      a  döntés módját (szintjét) meghatározó törvényi rendelkezésre
      is  vonatkozik. A törvényen alapuló államszervezeti  döntések,
      így az OVB elnöke megválasztásának rendjére vonatkozó törvényi
      szabályozás is az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdés d)  pontjának
      hatálya  alá  tartozó  kérdés,  így  népszavazás  tárgyát  nem
      képezheti.
      Az  OVB  — az Alkotmánybíróság fenti határozatában foglaltakra
      tekintettel — megállapította, hogy a kérdés az Alkotmány 28/C.
      §  (5) bekezdés d) pontjában foglalt tilalomba ütközik, és  az
      aláírásgyűjtő ív mintapéldányának hitelesítését az Nsztv.  10.
      § b) pontja alapján megtagadta.
      A kérdés kezdeményezői a választási eljárásról szóló 1997. évi
      C.  törvény  (a  továbbiakban: Ve.) 130. §-a alapján  kifogást
      nyújtottak  be  az Alkotmánybírósághoz az OVBh.  ellen,  kérve
      annak  megsemmisítését  és  az OVB  új  eljárásra  utasítását.
      Kifogásukat a következőkkel indokolták:
      A  kifogást tevők szerint az Alkotmánybíróság 9/2010. (I. 28.)
      határozatának meghozatala során megsértette a Ve. 3. §  d)  és
      e)  pontjában  foglaltakat, mert a népszavazás  kezdeményezőit
      nem  értesítette  a kifogást tevő beadványáról  és  nem  tette
      lehetővé,  hogy arra jogorvoslati jogukkal élve észrevételeket
      tegyenek.
      A   kifogást  tevők  arra  is  hivatkoztak,  hogy  —  mivel  a
      hitelesíthetőség egyetlen korlátja a törvényesség,  így  —  az
      Alkotmánybíróság  a kifogás elbírálása során  „alkotmányossági
      kontrollt”  nem,  csak „törvényességi kontrollt”  gyakorolhat.
      Ebből arra a következtetésre jutottak, hogy a 9/2010. (I. 28.)
      AB határozattal szemben is alkotmányjogi panasznak van helye.
      A  kifogást tevők nem vitatják, hogy az Alkotmány 28/C. §  (5)
      bekezdés  d)  pontjában  foglalt tilalmat  az  Országgyűlésnek
      nemcsak  az  Alkotmányban  kifejezetten  rögzített  hatáskörei
      alapozzák  meg,  hanem az Országgyűlésnek  egyéb  törvényekben
      foglalt   személyi   és   szervezetalakítási   hatáskörei   is
      beletartoznak.  Úgy  vélik  azonban,  hogy  az  OVB  elnökének
      választása  nem  tiltott tárgykör, mert nincs  törvény,  amely
      szerint  az OVB elnökét az Országgyűlés választja,  ezért  nem
      tartozik az Alkotmányban tiltott kérdések közé.
      Végül  a kifogást tevők hivatkoznak arra is, hogy az OVB-t  az
      Alkotmánybíróság  határozata  az indokolás  tekintetében  nem,
      csak  az új eljárás lefolytatására való kötelezés tekintetében
      köti. Utalnak továbbá a Ve. 21. § (1) bekezdésére, melyből azt
      a  következtetést vonják le, hogy az OVB tévesen hivatkozott a
      9/2010. (I. 28.) AB határozatban kifejtett érvekre.
      A kifogással érintett határozat a Magyar Közlöny 2010. évi 31.
      számában,  2010.  március 4-én jelent  meg;  a  kifogás  2010.
      március 18-án, vagyis a törvényes határidőn belül érkezett  az
      OVB-hez.
      2.   Az   Alkotmánybíróság  hatáskörét  a  jelen   ügyben   az
      Alkotmánybíróságról  szóló  1989.  évi   XXXII.   törvény   (a
      továbbiakban:  Abtv.) 1. § h) pontja alapján a  Ve.  130.  §-a
      határozza   meg.   Az  Alkotmánybíróság   eljárása   ebben   a
      hatáskörben   jogorvoslati   természetű.   Ennek   során    az
      Alkotmánybíróság — alkotmányos jogállásával és rendeltetésével
      összhangban  —  a  beérkezett  kifogás  keretei   között   azt
      vizsgálja,  hogy az aláírásgyűjtő ív és a népszavazásra  szánt
      kérdés megfelel-e a jogszabályi feltételeknek, és hogy az  OVB
      az  aláírásgyűjtő ív hitelesítési eljárásában az  Alkotmánynak
      és  az  irányadó törvényeknek megfelelően járt-e el  [63/2002.
      (XII.  3.)  AB határozat, ABH 2002, 342.]. Eljárása  során  az
      Alkotmánybíróság  e  feladatát  alkotmányos  jogállásával   és
      rendeltetésével összhangban látja el. [25/1999. (VII.  7.)  AB
      határozat, ABH 1999, 251, 256.]
      Az Alkotmánybíróság a kifogást nem találta megalapozottnak, és
      a  9/2010.  (I. 28.) AB határozatban foglaltakat is figyelembe
      véve, az OVBh.-t helyes indokai alapján helybenhagyta.
      Az   Alkotmánybíróság   a  határozat   közzétételét   az   OVB
      határozatnak    a   Magyar   Közlönyben   való   megjelenésére
      tekintettel rendelte el.
                               Dr. Paczolay Péter
                          az Alkotmánybíróság elnöke

             Dr. Balogh Elemér                   Dr. Balsai istván
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró

             Dr. Bihari Mihály                 Dr. Bragyova András
             előadó alkotmánybíró                    alkotmánybíró

             Dr. Dienes-Oehm Egon                 Dr. Holló András
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró

             Dr. Kiss László                      Dr. Kovács Péter
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró

             Dr. Lenkovics Barnabás               Dr. Lévay Miklós
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró

             Dr. Pokol Béla                      Dr. Stumpf István
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró

             Dr. Szalay Péter                     Dr. Szívós Mária
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        74/2011. (X. 28.)
        Date of the decision:
        .
        10/25/2011
        .
        .