English
Hungarian
Ügyszám:
.
491/B/1996
Előadó alkotmánybíró: Bihari Mihály Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 12/2004. (IV. 7.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2004/217
.
A döntés kelte: Budapest, 04/06/2004
.
.

.
A döntés szövege (pdf):
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
                       A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

      Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
      vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő

                               határozatot:

      1.   Az   Alkotmánybíróság  hivatalból   eljárva   mulasztásban
      megnyilvánuló alkotmányellenességet állapít meg azért,  mert  a
      törvényhozó  nem  biztosította azokat a jogállami  garanciákat,
      amelyek  a  személyes adatok védelméről és a  közérdekű  adatok
      nyilvánosságáról  szóló  1992.  évi  LXIII.   törvény   19.   §
      (5)  bekezdésében  szabályozott közérdekű  adatok  megismerését
      lehetővé   teszik.  Az  Alkotmánybíróság  ezért   felhívja   az
      Országgyűlést, hogy szabályozási feladatának 2004. december 31-
      ig tegyen eleget.

      2.  Az  Alkotmánybíróság  a személyes adatok  védelméről  és  a
      közérdekű    adatok   nyilvánosságáról    szóló    1992.    évi
      LXIII.  törvény  19.  §  (5) bekezdése  alkotmányellenességének
      megállapítására   és   megsemmisítésére   irányuló   indítványt
      elutasítja.

      3.   Az  Alkotmánybíróság  az  államtitokról  és  a  szolgálati
      titokról  szóló  1995.  évi LXV. törvény  4.  §  (1)  bekezdése
      alkotmányellenességének  megállapítására  és   megsemmisítésére
      irányuló indítványt elutasítja.

      Az  Alkotmánybíróság  a jelen határozatát a  Magyar  Közlönyben
      közzéteszi.
                                   Indokolás
                                       
                                      I.

        Az  indítványozó a személyes adatok védelméről és  a  közérdekű
        adatok  nyilvánosságáról  szóló 1992.  évi  LXIII.  törvény  (a
        továbbiakban: Avtv.) 19. § (5) bekezdés alkotmányellenességének
        megállapítását  és  megsemmisítését kezdeményezte.  A  támadott
        rendelkezés értelmében a belső használatra készült, vagy döntés-
        előkészítéssel kapcsolatos adat nem nyilvános. Az  indítványozó
        állítása  szerint  a  „belső használatra  készült”,  illetve  a
        „döntés-előkészítéssel    kapcsolatos”     megjelölés     olyan
        „gumiklauzula”,  amelynek alapján bármely  adat  nyilvánosságra
        hozatala meggátolható. Ezért a rendelkezés „a közérdekű  adatok
        megismeréséhez    fűződő    jog    gyakorlását     teljességgel
        ellehetetleníti”  és „a demokratikus társadalomban  érvényesülő
        nyilvánosság által biztosított kontrollt” akadályozza  meg.  Az
        indítványozó  állította  továbbá  azt  is,  hogy   a   támadott
        rendelkezés szerint a harminc éves nyilvánosság-korlátozás  „az
        indokolható  mértéket  nagyságrendekkel  meghaladja”.  Mindezek
        alapján  kifejtette, hogy a törvényi rendelkezés  az  Alkotmány
        8.  §  (2)  bekezdésére  figyelemmel a 61.  §  (1)  bekezdésébe
        foglalt,  a közérdekű adatok nyilvánosságához való jog lényeges
        tartalmát sérti.

        Az indítványozó az államtitokról és a szolgálati titokról szóló
        1995. évi LXV. törvény (a továbbiakban: Ttv.) 4. § (1) bekezdés
        alkotmányellenességének     utólagos     megállapítását      és
        megsemmisítését    is   kérte   az   Alkotmánybíróságtól.    Az
        indítványozó     a     rendelkezést    „túlzottan     általános
        megfogalmazása” miatt kifogásolta. Állítása szerint  ugyanis  a
        törvény  a  szolgálati titok minősítésére felhatalmazott  szerv
        „diszkrecionális  belátására bízza” a szolgálati  titok  körébe
        eső   adatfajták  meghatározását.  Az  indítványozó   nem   lát
        garanciát arra vonatkozóan, hogy olyan adatokat ne minősítsenek
        szolgálati   titoknak,   amelyek   nyilvánosságra   hozatalának
        korlátozása  nem  indokolt. Ezért az  indítványozó  szintén  az
        Alkotmány  61.  §  (1)  bekezdésébe  foglalt  alapjog  sérelmét
        állította.

        Az indítvány benyújtását követően az Avtv. 19. § (5) bekezdését
        2004.  január  1-jei hatállyal módosította a  személyes  adatok
        védelméről   és  a  közérdekű  adatok  nyilvánosságáról   szóló
        1992.   évi  LXIII.  törvény  módosításáról  szóló  2003.   évi
        XLVIII.  törvény 14. §-a. A Ttv. 4. § (1) bekezdését  pedig  az
        államtitokról  és a szolgálati titokról szóló  1995.  évi  LXV.
        törvény,    valamint   azzal   összefüggésben   más   törvények
        módosításáról szóló 2003. évi LIII. törvény 3. §-a 2003. július
        19-ei  hatállyal  módosította. A törvényi  rendelkezéseknek  az
        indítványozó  által  kifogásolt eredeti tartalma  a  módosítást
        követően  is  hatályos maradt. A törvényalkotó az Avtv.  19.  §
        (5)   bekezdése  szerinti  harminc  éves  határidőt  húsz  évre
        csökkentette,  ezért a nyilvánosság harminc éves korlátozásának
        indokoltságát  az  Alkotmánybíróság  a  továbbiakban  már   nem
        vizsgálta.   Az   Alkotmánybíróság  az  elbíráláskor   hatályos
        normaszöveg alkotmányossági vizsgálatát végezte el.

        Az  Alkotmánybíróság  az  indítványt –  álláspontjuk  kifejtése
        érdekében  –  megküldte a belügyminiszternek és az  igazságügy-
        miniszternek,   valamint   azzal   kapcsolatban   kikérte    az
        adatvédelmi biztos állásfoglalását is.

                                      II.

        1. Az Alkotmánynak az indítvánnyal érintett rendelkezései a
        következők:

        „8.  §  (2)  A  Magyar  Köztársaságban az alapvető  jogokra  és
        kötelességekre  vonatkozó szabályokat  törvény  állapítja  meg,
        alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.”

        „61.  §  (1)  A Magyar Köztársaságban mindenkinek  joga  van  a
        szabad  véleménynyilvánításra, továbbá arra, hogy  a  közérdekű
        adatokat megismerje, illetőleg terjessze.”

        2. Az érintett jogszabályi rendelkezések az alábbiak:

        Avtv. „2. § E törvény alkalmazása során:
        (…)
        4.   közérdekű   adat:  az  állami  vagy  helyi   önkormányzati
        feladatot,    valamint   jogszabályban   meghatározott    egyéb
        közfeladatot  ellátó  szerv  vagy  személy  kezelésében   lévő,
        valamint  a tevékenységére vonatkozó, a személyes adat  fogalma
        alá nem eső adat;
        (…)
        9.   adatkezelés:  az  alkalmazott  eljárástól  függetlenül   a
        személyes  adatokon végzett bármely művelet  vagy  a  műveletek
        összessége,   így   például  gyűjtése,  felvétele,   rögzítése,
        rendszerezése,    tárolása,   megváltoztatása,   felhasználása,
        továbbítása,   nyilvánosságra  hozatala,  összehangolása   vagy
        összekapcsolása, zárolása, törlése és megsemmisítése,  valamint
        az    adatok    további    felhasználásának    megakadályozása.
        Adatkezelésnek  számít  a  fénykép-,  hang-  vagy   képfelvétel
        készítése,  valamint a személy azonosítására  alkalmas  fizikai
        jellemzők  (pl.  ujj-  vagy tenyérnyomat, DNS-minta,  íriszkép)
        rögzítése is;
        (…).”

        Avtv. „19. § (3) Az (1) bekezdésben említetteknek lehetővé kell
        tenniük,  hogy  a  kezelésükben  lévő  közérdekű  adatot  bárki
        megismerhesse,  kivéve, ha az adatot törvény  alapján  az  arra
        jogosult  szerv  állam- vagy szolgálati titokká  nyilvánította,
        illetve  ha  az  nemzetközi  szerződésből  eredő  kötelezettség
        alapján  minősített  adat,  továbbá,  ha  a  közérdekű   adatok
        nyilvánosságához való jogot – az adatfajták meghatározásával  –
        törvény
        a) honvédelmi;
        b) nemzetbiztonsági;
        c) bűnüldözési vagy bűnmegelőzési;
        d) központi pénzügyi vagy devizapolitikai érdekből;
        e)   külügyi  kapcsolatokra,  nemzetközi  szervezetekkel   való
        kapcsolatokra;
        f) bírósági eljárásra tekintettel
        korlátozza.”

        Avtv.  „19. § (5) Ha törvény másként nem rendelkezik,  a  belső
        használatra    készült,    valamint   a   döntés-előkészítéssel
        összefüggő  adat  a  kezelését  követő  húsz  éven  belül   nem
        nyilvános. Kérelemre az adatok megismerését a szerv vezetője  e
        határidőn belül is engedélyezheti.”

        Avtv.  „21.  § (1) Ha a közérdekű adatra vonatkozó kérését  nem
        teljesítik, a kérelmező a bírósághoz fordulhat.
        (2)  A  megtagadás jogszerűségét és megalapozottságát az adatot
        kezelő szerv köteles bizonyítani.
        (...)
        (7)  Ha  a  bíróság  a  kérelemnek helyt ad,  határozatában  az
        adatkezelő szervet a kért közérdekű adat közlésére kötelezi.”

        Ttv.  „4.  §  (1) Szolgálati titok az e törvény 6.  §-ának  (1)
        bekezdése    szerint    minősítésre    felhatalmazott     által
        meghatározott  adatfajták  körébe (a  továbbiakban:  szolgálati
        titokkör)  tartozó adat, amelynek az érvényességi  idő  lejárta
        előtti  nyilvánosságra  hozatala, jogosulatlan  megszerzése  és
        felhasználása,   illetéktelen  személy  részére  hozzáférhetővé
        tétele,  továbbá  az  arra jogosult részére  hozzáférhetetlenné
        tétele  sérti  vagy  veszélyezteti az állami vagy  közfeladatot
        ellátó  szerv  működésének rendjét, akadályozza a  feladat-  és
        hatáskörének  illetéktelen befolyástól mentes  gyakorlását,  és
        ezáltal  közvetve a Magyar Köztársaság törvényben meghatározott
        érdekeit hátrányosan érinti.”

                                     III.

        Az indítvány az alábbiak szerint megalapozatlan:

        1. Az Alkotmány 61. § (1) bekezdése értelmében mindenkinek joga
        van  ahhoz,  hogy  a  közérdekű adatokat megismerje,  illetőleg
        terjessze.  Ezzel kapcsolatban az Alkotmánybíróság  a  34/1994.
        (VI. 24.) AB határozatában rámutatott arra, hogy: „az Alkotmány
        61.  § (1) bekezdése a közérdekű adatok megismerésére vonatkozó
        jogot   is   alkotmányos  alapjogként   garantálja,   amely   a
        kommunikációs alapjogok jogegyütteséből az informáltsághoz való
        jogot,  az  információk  megszerzésének szabadságát  és  állami
        elismerését,  továbbá biztosítását jelenti.  Az  információkhoz
        való  hozzáférhetőség, az információk szabad áramlása különösen
        a  közhatalom és az állam szervei tevékenységének átláthatósága
        körében alapvető jelentőségű.” (ABH 1994, 177, 185.)
        Az   Alkotmánybíróság  az  Alkotmány  61.  §  (1)  bekezdésével
        kapcsolatban megállapította:
        „Állami  szerv vagy önkormányzat által kezelt azok  az  adatok,
        amelyek  nem  személyesek  és  amelyeket  törvényi  rendelkezés
        alapján  az  erre jogosult szervek nem nyilvánítanak  titkossá,
        bárki számára hozzáférhetőeknek minősülnek. Ezáltal valósítható
        meg  az a követelmény, hogy a polgárok minden közérdekű adathoz
        hozzájussanak.” [32/1992. (V. 29.) AB határozat, ABH 1992, 182,
        185.]  Eszerint  közérdekű adatnak minősülnek  az  állami  vagy
        helyi    önkormányzati   feladatot,   valamint    jogszabályban
        meghatározott  egyéb  közfeladatot ellátó  szerv  vagy  személy
        kezelésében lévő, a személyes adat fogalma alá nem eső adatok.

        Az Alkotmánybíróság továbbá azt is kifejtette: „Nem a polgárnak
        kell  az információszerzéshez érdekeltségét igazolnia, hanem  a
        köz  szolgálatára rendelt szervnek kell indokolnia  –  törvényi
        okok  fennállását bizonyítva – az igényelt információ esetleges
        megtagadását.” [32/1992. (V. 29.) AB határozat, ABH 1992,  182,
        185.]  Egy demokratikus társadalomban tehát a közérdekű  adatok
        nyilvánossága  a  főszabály; ehhez képest  a  közérdekű  adatok
        nyilvánosságának korlátozását kivételesnek kell tekinteni.

        Az  Alkotmánybíróság már a 32/1992. (V. 29.)  AB  határozatában
        továbbá  hangsúlyozta,  hogy a „közérdekű  információkhoz  való
        szabad  hozzáférés  lehetővé teszi a választott  népképviseleti
        testületek,    a    végrehajtó    hatalom,    a    közigazgatás
        jogszerűségének és hatékonyságának ellenőrzését, serkenti  azok
        demokratikus  működését.  A  közügyek  bonyolultsága  miatt   a
        közhatalmi  döntésalkotásra,  az  ügyek  intézésére   gyakorolt
        állampolgári ellenőrzés és befolyás csak akkor lehet  hatékony,
        ha  az  illetékes  szervek felfedik a szükséges információkat.”
        (ABH 1992, 182, 183-184.).

        A már idézett 34/1994. (VI. 24.) AB határozat utal továbbá arra
        is,   hogy:   „[a]  nyilvánosság,  a  közhatalom   demokratikus
        működésének  a  próbája.  A közérdekű  adatok  megismerhetősége
        tehát a közhatalom, a közügyek intézésének áttetszőségét,  mint
        alapvető  demokratikus  intézmény garantálását  is  jelenti.  A
        közérdekű    adatok   nyilvánossága   és   az   azokhoz    való
        hozzáférhetőség  ezért  az  Alkotmány  2.  §  (1)  bekezdésében
        deklarált   demokratikus  jogállamiság   alapvető   alkotmányos
        biztosítéka.” (ABH 1994, 177, 185.)

        2.   Az  Alkotmány  61.  §  (1)  bekezdésében  foglalt  alapjog
        korlátozása alkotmányellenességének vizsgálatakor az  Alkotmány
        8.  §  (2)  bekezdése  az irányadó, mely  szerint  az  alapvető
        jogokra  és  kötelezettségekre  vonatkozó  szabályokat  törvény
        allapítja  meg,  alapvető jog lényeges  tartalmát  azonban  nem
        korlátozhatja.  Az Alkotmánybíróság már több esetben  vizsgálta
        az alapjog-korlátozás alkotmányosságát. Az Alkotmánybíróság már
        korai  határozatában rámutatott arra, hogy az állam csak  akkor
        nyúlhat   az  alapjog  korlátozásának  eszközéhez,  ha   „másik
        alapvető  jog és szabadság védelme vagy érvényesülése,  illetve
        egyéb  alkotmányos  érték védelme más  módon  nem  érhető  el.”
        [30/1992. (V. 26.) AB határozat, ABH 1992, 167, 171.]

        Az  Alkotmánybíróság  a közérdekű adatok nyilvánosságához  való
        alapjog   korlátozása   kapcsán  hivatkozott   az   1993.   évi
        XXXI.  törvénnyel kihirdetett az emberi jogok  és  az  alapvető
        szabadságok védelméről szóló, Rómában, 1950. november 4-én kelt
        Egyezmény (a továbbiakban: Egyezmény) 10. Cikkének 2.  pontjára
        is. Ez a rendelkezés több olyan értéket is meghatároz, amely  a
        közérdekű  adatokhoz való hozzáférés korlátozását indokolhatja.
        Az     Alkotmánybíróság    rámutatott    arra,    hogy:     „az
        információszabadság  gyakorlása csak törvényben  meghatározott,
        olyan  alakszerűségeknek, feltételeknek,  korlátozásoknak  vagy
        szankcióknak   vethető  alá,  amelyek  szükséges  intézkedésnek
        minősülnek egy demokratikus társadalomban a nemzetbiztonság,  a
        területi  sértetlenség,  a  közbiztonság,  a  zavargások   vagy
        bűnözés  megelőzése, a közegészség vagy az  erkölcsök  védelme,
        mások  jóhírneve  vagy  jogai védelme, a  bizalmas  értesülések
        közlésének  megakadályozása, vagy a bíróságok tekintélyének  és
        pártatlanságának  fenntartása céljából. Az  információszabadság
        korlátozása   tehát  csak  akkor  fogadható  el   alkotmányosan
        indokoltnak,  ha  azt  más alapjog érvényesülése  kényszerítően
        indokolja,  illetőleg  ha  az  alapjogi  korlátozást  a   fenti
        szempontok  elkerülhetetlenül  szükségessé  teszik.”  [34/1994.
        (VI. 24.) AB határozat, ABH 1994, 177, 186.]

        A 34/1994. (VI. 24.) AB határozaton alapuló 15/1995. (III. 13.)
        AB   határozat   megállapította  továbbá   azt   is,   hogy   a
        „szükségtelen,  elkerülhető  és a korlátozással  elérni  kívánt
        célhoz  képest  aránytalan korlátozás, továbbá a  nem  törvényi
        korlátozás      alkotmányosan      megengedhetetlen,      ezért
        alkotmányellenes.” (ABH 1995, 88, 91.)

        „Az  alapjog korlátozásának alkotmányosságához tehát  önmagában
        nem elegendő, hogy az másik alapjog vagy szabadság védelme vagy
        egyéb alkotmányos cél érdekében történik, hanem szükséges, hogy
        megfeleljen  az arányosság követelményeinek: az  elérni  kívánt
        cél  fontossága  és  az ennek érdekében okozott  alapjogsérelem
        súlya  megfelelő  arányban legyen egymással.  A  törvényhozó  a
        korlátozás  során  köteles  az  adott  cél  elérésére  alkalmas
        legenyhébb   eszközt   alkalmazni.   Alkotmányellenes   a   jog
        tartalmának   korlátozása,  ha  az   kényszerítő   ok   nélkül,
        önkényesen történik vagy ha a korlátozás súlya az elérni kívánt
        célhoz képest aránytalan.” [30/1992. (V. 26.) AB határozat, ABH
        1992, 167, 171.]

        3.   Az   Alkotmánybíróság  az  Avtv.  19.  §  (3)  bekezdésébe
        foglaltakra tekintettel megállapította, hogy a közérdekű adatok
        megismeréséhez   fűződő   alkotmányos   alapjog   korlátozására
        jelenleg az alábbi adattípusok esetén kerül sor:

        a) államtitok (Ttv. 3. §);
        b) szolgálati titok (Ttv. 4. §);
        c)   nemzetközi   szerződésből  eredő   kötelezettség   alapján
        minősített adat (Ttv. III. fejezet);
        d)   törvény  által  1.  honvédelmi,  2.  nemzetbiztonsági,  3.
        bűnüldözési  vagy  bűnmegelőzési,  4.  központi  pénzügyi  vagy
        devizapolitikai érdekből, 5. külügyi kapcsolatokra,  nemzetközi
        szervezetekkel   való  kapcsolatokra,  6.  bírósági   eljárásra
        tekintettel  korlátozott adat [Avtv. 19.  §  (3)  bekezdés  a)-
        f) pontjai];
        e)  belső  használatra  készült, valamint döntés-előkészítéssel
        összefüggő  adat [Avtv. 19. § (5) bekezdés]: az ún. automatikus
        nyilvánosságkorlátozás;
        f)  az  Európai Unió jogszabálya által az Európai Unió jelentős
        pénzügy- vagy gazdaságpolitikai érdekére tekintettel, beleértve
        a  monetáris,  a  költségvetési és az adópolitikai  érdeket  is
        [Avtv. 19. § (7) bekezdés].

        A  felsorolt korlátozások közül a szolgálati titokról,  illetve
        az   ún.  automatikus  nyilvánosságkorlátozásról  állította  az
        indítványozó,  hogy  alkotmányellenes  korlátozást  valósítanak
        meg.

        3.1. Az Avtv. 19. § (5) bekezdése szerinti – ún. automatikus  –
        nyilvánosságkorlátozással kapcsolatban az Alkotmánybíróság  már
        idézett 34/1994. (VI. 24.) AB határozata rámutatott arra,  hogy
        „garanciális  intézménye a köztisztviselői munka  színvonalának
        és  hatékonyságának, hogy a köztisztviselők döntés-előkészítése
        szabadon,  informálisan és a nyilvánosság  nyomásától  mentesen
        folyik.  Ezért  az  aktanyilvánosság a közbülső  munkaanyagokra
        nem,  hanem  csak a végeredményre vonatkozik.” (ABH 1994,  177,
        190-191.)

        Az   ún.   automatikus  nyilvánosságkorlátozás   tulajdonképpen
        egyfajta   könnyítést  jelent  a  közérdekű  adatokat   kezelők
        számára,  hiszen a döntés-előkészítéssel kapcsolatos  adatokat,
        iratokat – azok keletkezésének pillanatában – nem kényszerülnek
        egyenként  titkosítani. Ezen adatok nyilvánossága  keletkezésük
        jellegére tekintettel – minden különösebb intézkedés  nélkül  –
        korlátozott.  Az  automatikus nyilvánosságkorlátozás  hiányában
        minden    egyes    döntés-előkészítéssel    kapcsolatos    adat
        titkosításáról  –  a munkaanyagok védelme és  a  döntéshozatali
        eljárás,  illetve a szerv működésének hatékonysága érdekében  –
        külön   döntést   kellene   hozni.  Ez  pedig   elviselhetetlen
        adminisztrációs  terhet  jelentene.  Ezért  szükséges  az   ún.
        automatikus nyilvánosságkorlátozás fenntartása, amely megfelelő
        (alkotmányos) törvényi feltételekkel a közérdekű adatokhoz való
        hozzáférést   arányosan  korlátozhatja,  s  az  Avtv.   19.   §
        (5)  bekezdésével  érintett közérdekű  adatok  nyilvánosságának
        korlátozása az Alkotmány 61. § (1) bekezdésével nem ellentétes.

        3.2.  A  Ttv.  4.  §-a  szerinti szolgálati titok  kategóriával
        történő   nyilvánosságkorlátozás  az  állami   szerv   eljárása
        zavartalanságának,     illetéktelen     befolyástól      mentes
        gyakorlásának  biztosítását szolgálja; a közigazgatási  döntés-
        előkészítő  eljárás  dokumentumaiban  foglaltak  nyilvánosságra
        kerülése  ellen  ad  védelmet, s ezáltal  megakadályozza,  hogy
        „közvetve   a   Magyar  Köztársaság  törvényben  meghatározott”
        érdekei  sérüljenek.  A szolgálati titokká  minősítés  esetében
        tehát   komolyabb   érdekek  indokolják  a   közérdekű   adatok
        nyilvánosságának korlátozását. Ennek következtében a Ttv. 4.  §
        (1) bekezdése szerinti szolgálati titokká minősítés a közérdekű
        adatoknak csak jelentősen szűkebb körét érintheti, mint amelyek
        nyilvánosságát az Avtv. 19. § (5) bekezdése korlátozza.

        A   szolgálati  titokká  minősítésnek  a  legindokoltabb  körre
        történő   korlátozása   céljából   kizárólag   a   Ttv.   által
        meghatározott  szervek  [Ttv. 6. § (1) bekezdés]  minősíthetnek
        szolgálati   titokká  egy  adatot,  az  általuk   összeállított
        nyilvános szolgálati titokköri jegyzék [Ttv. 4. § (4) bekezdés]
        alapján.   A   Ttv.  szervenként  külön  szolgálati   titokköri
        jegyzéket rendel alkalmazni, hiszen az egyes szerveknél más  és
        más   olyan   adatkör   merülhet  fel,  melynek   nyilvánossága
        akadályozná az illetéktelenek befolyástól mentes működést  vagy
        a   döntéshozatal  pártatlanságát.  A  jegyzéket  az   említett
        szerveknek  törvényben megállapított határidőig  nyilvánosságra
        kellett  hozniuk [Ttv. 27. § (4) bekezdés]. Az érintett szervek
        csak a szolgálati titokköri jegyzékben meghatározott adatfajtát
        minősíthetnek  szolgálati titokká: a minősítés során  meg  kell
        jelölni  a  szolgálati titokköri jegyzék minősítést  megalapozó
        pontját, valamint azokat a tényeket és körülményeket, amelyek a
        minősítést  szükségessé teszik [Ttv.  7.  §  (6)  bekezdés].  A
        szolgálati  titokká  minősítés csak a  korlátozáshoz  szükséges
        ideig  rendelhető el [Ttv. 9. § (1) bekezdés],  s  a  minősítés
        indokoltságát rendszeresen felül kell vizsgálni (Ttv.  10.  §).
        Mindezek  alapján megalapozatlan az indítványozó azon állítása,
        mely  szerint  a  törvény  az  érintett  szerv  diszkrecionális
        jogkörébe utalja a szolgálati titokká minősítést.

        A   minősített  adat,  így  a  szolgálati  titok  megismerésére
        irányuló   kérelem  elutasítása  esetén   a   kérelmező   –   a
        nyilvánosságkorlátozás felülvizsgálata  céljából  –  bírósághoz
        fordulhat. A bíróság eljárására az Avtv. 21. §-ában foglaltakat
        kell alkalmazni [Ttv. 15. § (3) bekezdés]. A szolgálati titokká
        minősítés  tartalmi  indokoltsága törvényi  követelmény,  ezért
        annak felülvizsgálatával a bíróság is tartalmi kontrollt végez.
        Tekintettel arra, hogy a szolgálati titokká minősítésre csak  a
        törvény és az adott szerv szolgálati titokköri jegyzéke alapján
        kerülhet sor, ezért konkrét közérdekű adatok szolgálati titokká
        minősítésének    indokoltságát    az    Alkotmánybíróság    nem
        vizsgálhatta, annak felülvizsgálata a bíróság feladata.

        Minderre  tekintettel  az  Alkotmánybíróság  az  Avtv.  19.   §
        (5)    bekezdése    és   a   Ttv.   4.    §    (1)    bekezdése
        alkotmányellenességének  megállapítására  és   megsemmisítésére
        irányuló indítványt elutasította.

                                      IV.

        1. Az Alkotmánybíróság a közérdekű adatok nyilvánosságához való
        alapjog   korlátozását  érintően  rámutatott   arra,   hogy   a
        „közérdekű adatok megismeréséhez való alkotmányos jog,  mint  a
        kommunikációs   alapjogok  egyik  nevesített   joga   (…)   nem
        korlátozhatatlan     alapjog     ugyan,     de     a     szabad
        véleménynyilvánításhoz    való    jog    gyakorlásának    egyik
        feltételeként   és  annak  részeként  kitüntetett   alkotmányos
        védelemben    részesül.    Ez    azt    jelenti,    hogy     az
        információszabadságot  korlátozó  törvényeket  is  megszorítóan
        kell  értelmezni,  mert  az információszabadság,  a  közhatalom
        gyakorlásának  nyilvánossága, az állam és a végrehajtó  hatalom
        tevékenységének  átláthatósága, ellenőrizhetősége  feltétele  a
        bírálat   jogának,   a   kritika   szabadságának,   a    szabad
        véleménynyilvánításnak. Ez az alapjog tehát  –  az  alkotmányos
        korlátok   megítélésével  összefüggésben   –   legalább   annyi
        alkotmányos    védelmet   élvez,   mint   az    »anyajog«,    a
        véleménynyilvánítás  szabadságjoga.  A   nyílt,   áttetsző   és
        ellenőrizhető  közhatalmi  tevékenység,  általában  az   állami
        szervek és a végrehajtó hatalom nyilvánosság előtti működése  a
        demokratizmus  egyik  alapköve, a jogállami  államberendezkedés
        garanciája.  A nyilvánosság próbája nélkül az állam polgáraitól
        »elidegenedett    gépezetté«,   működése    kiszámíthatatlanná,
        előreláthatatlanná,  kifejezetten veszélyessé  válik,  mert  az
        állam működésének átláthatatlansága fokozott veszélyt jelent az
        alkotmányos   szabadságjogokra.”   [34/1994.   (VI.   24.)   AB
        határozat, ABH 1994, 177, 191-192.]

        Majd  az  Alkotmánybíróság azt is kifejtette, hogy a  közérdekű
        adatok megismeréséhez való jog „közvetlenül és lényegesen sérül
        a   minden   törvényi  garanciát  nélkülöző,  teljesen   szabad
        belátáson   alapuló  titkosítási  felhatalmazással”.  [34/1994.
        (VI.  24.)  AB határozat, ABH 1994, 177, 193.] S a  „fogalmilag
        tisztázatlan, bizonytalan jogi kategóriákkal” az  államnak  „az
        Alkotmány   8.   §   (1)   bekezdésében   foglalt   alkotmányos
        kötelezettsége  –  az  alapjogi jogvédelem  garantálása  –  (…)
        megkerülhetővé  válik”. [34/1994. (VI. 24.) AB  határozat,  ABH
        1994, 177, 193.]

        Az  Alkotmány 61. § (1) bekezdése szerint tehát a korlátozással
        nem  érintett  közérdekű  adatok nyilvánosak.  A  korlátozással
        szemben  formai  követelmény,  hogy  a  korlátozásra  kizárólag
        törvényben  meghatározott eljárás eredményeként  kerüljön  sor.
        Tartalmi  követelmény,  hogy  a  korlátozás  szükséges   és   a
        korlátozással  elérni  kívánt  célhoz  képest  arányos  legyen.
        Emellett az alapjog érvényesülése érdekében biztosítani kell  a
        nyilvánosságkorlátozás  feletti  érdemi   és   hatékony   bírói
        jogorvoslati   lehetőséget,  melynek   a   formai   kritériumok
        vizsgálatán      túlmenően     ki     kell     terjednie      a
        nyilvánosságkorlátozás indokoltságának tartalmi vizsgálatára.

        2.  Az Alkotmánybíróság korábbi határozatában hangsúlyozta: „Az
        állam kötelessége az alapvető jogok ‘tiszteletben tartására  és
        védelmére’ a szubjektív alapjogokkal kapcsolatban nem merül  ki
        abban,  hogy  tartózkodnia kell megsértésüktől,  hanem  magában
        foglalja  azt  is,  hogy gondoskodnia kell az érvényesülésükhöz
        szükséges  feltételekről.” [64/1991. (XII. 17.)  AB  határozat,
        ABH  1991, 297, 302.] Ennek érdekében a jogalkotó köteles olyan
        szabályozást  alkotni,  amely  a  lehető  legnagyobb  mértékben
        biztosítja az alapjogok érvényesülését.

        Az  Alkotmánybíróságról  szóló  1989.  évi  XXXII.  törvény  (a
        továbbiakban:  Abtv.)  49.  §  (1)  bekezdése  értelmében:   az
        Alkotmánybíróság           mulasztásban           megnyilvánuló
        alkotmányellenességet  állapít meg,  ha  a  jogalkotó  szerv  a
        jogszabályi  felhatalmazásból  származó  jogalkotói   feladatát
        elmulasztotta  és ezzel alkotmányellenességet  idézett  elő,  s
        ennek  megfelelően  a mulasztást elkövető  szervet  –  határidő
        megjelölésével – felhívja feladatának teljesítésére.

        Az  Alkotmánybíróság  állandó gyakorlata  szerint  mulasztásban
        megnyilvánuló  alkotmánysértést állapít meg  akkor  is,  ha  az
        adott kérdés tekintetében van ugyan szabályozás, de az „alapjog
        érvényesüléséhez  szükséges jogszabályi garanciák  hiányoznak”.
        [15/1998. (V. 8.) AB határozat, ABH 1998, 132, 138.] Továbbá  a
        4/1999.   (III.  31.)  AB  határozat  szerint:  „A  szabályozás
        tartalmának  hiányos  voltából eredő  alkotmánysértő  mulasztás
        megállapítása  esetében  is  a  mulasztás,  vagy  a  kifejezett
        jogszabályi  felhatalmazáson nyugvó, vagy  ennek  hiányában,  a
        feltétlen     jogszabályi    rendezést    igénylő    jogalkotói
        kötelezettség  elmulasztásán alapul.” (ABH 1999,  52,  57.)  Az
        Alkotmánybíróság  gyakorlata tehát lehetővé teszi  mulasztásban
        megnyilvánuló  alkotmánysértés megállapítását akkor  is,  ha  a
        jogalkotó  a  jogszabályi felhatalmazásból származó  jogalkotói
        feladatát  teljesítette,  de ennek  során  súlyos  szabályozási
        hiányosságok  következtek  be, s ez alkotmányellenes  helyzetet
        idézett elő.

        A jogalkotó szerv tehát a jogalkotási kötelezettségének konkrét
        jogszabályi  felhatalmazás nélkül is köteles eleget  tenni,  ha
        azt  észleli, hogy a hatás- és feladatkörébe tartozó  területen
        jogszabályi rendezést igénylő kérdés merült fel, feltéve,  hogy
        a  szabályozást  valamely alkotmányos  jog  érvényesülése  vagy
        biztosítása  kényszerítően megköveteli [22/1990.  (X.  16.)  AB
        határozat,   ABH   1990,   83,  86.].   Az   állam   jogalkotói
        kötelezettsége  –  ahogy  erre az Alkotmánybíróság  a  37/1992.
        (VI.  10.) AB határozatában (ABH 1992, 227, 231.) rámutatott  –
        következhet az Alkotmányból kifejezett rendelkezés  nélkül  is,
        ha  valamely  alkotmányos alapjog biztosítása  ezt  feltétlenül
        szükségessé teszi. (1395/E/1996. AB határozat, ABH  1998,  667,
        669.)

        3.  Az  Alkotmánybíróság rámutat arra, hogy az Alkotmány 61.  §
        (1)   bekezdésében   biztosított   közérdekű   adatokhoz   való
        hozzáférésnek    a    döntés-előkészítés   érdekében    történő
        korlátozása az ügyekkel összefüggő iratok többségében a  döntés
        meghozatalával  már  nem  indokolt.  Ettől  kezdve  a   döntés-
        előkészítéssel kapcsolatos adatok nyilvánosságra  kerülése  már
        nem   akadálya   a   köztisztviselői   munka   „színvonalának”,
        „hatékonyságának”   és   befolyásmentességének.    A    döntés-
        előkészítéssel kapcsolatos anyagok nyilvánossága tehát már  nem
        hátráltatja a köztisztviselőket a feladataik teljesítésében.  A
        döntéshozatalt  követően  tehát előtérbe  kerül  az  átlátható,
        korrupciómentes,    társadalmilag   kontrollált    közigazgatás
        kialakításával  és  a  közigazgatás által  gyűjtött  információ
        újrafelhasználásával    szembeni    igény.    A    közigazgatás
        jogszerűségének,  hatékonyságának és  demokratikus  működésének
        ellenőrzését,   illetve  az  információk  újrahasznosítását   a
        közérdekű információkhoz való hozzáférés teszi lehetővé.

        A  közigazgatás  hatékonysága és átláthatósága  közötti  helyes
        egyensúly  megtalálása  a  jogalkotó  feladata.  Megállapítható
        azonban,   hogy   a  közérdekű  adatok  nyilvánosságát   érintő
        korlátozásnak csak olyan mértéke tekinthető alkotmányosnak, ami
        egy  demokratikus  társadalomban kétséget  kizáróan  szükséges,
        Dkényszerítően”  indokolt, ugyanakkor  a  korlátozással  elérni
        kívánt    célhoz    képest   arányos.   A   közérdekű    adatok
        nyilvánosságának korlátozását pedig azonnal meg kell szüntetni,
        ha   a  korlátozást  ezek  a  tartalmi  követelmények  már  nem
        indokolják.

        Az  Avtv.  19.  §  (5)  bekezdése formális  szempontok  alapján
        rendeli  el a közérdekű adatokhoz való hozzáférés korlátozását,
        hiszen  az adatkezelőnek elegendő azt állítania, hogy  az  adat
        döntés-előkészítéssel  kapcsolatos, illetve  belső  használatra
        készült.  Az  ilyen közérdekű adatok nyilvánosságát  nemcsak  a
        jogszerű,  hatékony  és befolyásmentes döntéshozatal  érdekében
        indokoltan, hanem indokolatlanul, a döntéshozatalt követő időre
        is   minden  esetben  korlátozza.  A  törvényalkotó  a  döntés-
        előkészítéssel kapcsolatos adatokkal összefüggésben  tehát  nem
        tesz  különbséget a nyilvánosságnak a döntéshozatalt  megelőző,
        illetve  azt  követő  korlátozása  között.  Az  Avtv.   19.   §
        (5)  bekezdése alapján a közérdekű adatok nyilvánosságához való
        jog  korlátozására nem csak akkor kerülhet sor, ha azt valamely
        alapjog   vagy   alkotmányos  érték   védelme   „kényszerítően”
        indokolja  (vagyis  a döntés-előkészítéssel összefüggő  konkrét
        adat  nyilvánosságának  korlátozását  az  adatkezelő  hatékony,
        befolyásmentes,   színvonalas  stb.   működésének   biztosítása
        ténylegesen  szükségessé teszi). Az Avtv. 19. §  (5)  bekezdése
        indokolatlan alapjog-korlátozásra is lehetőséget teremt. Mindez
        ellentétes  azzal  a  követelménnyel, hogy a  közérdekű  adatok
        nyilvánosságának korlátozása csak akkor alkotmányos, ha az  nem
        csupán  formális  szempontokon nyugszik, hanem a  korlátozással
        szemben tartalmi követelmények is érvényesülnek, s a korlátozás
        addig marad fenn, amíg azt a tartalmi követelmények indokolják.

        A  közérdekű  adatok  nyilvánosságához való  jog  szükséges  és
        arányos   korlátozása   továbbá  akkor   garantálható,   ha   a
        nyilvánosságkorlátozás   indokoltságának   tényleges   tartalmi
        felülvizsgálata is biztosított. A nyilvánosságkorlátozás  bírói
        kontrollját   az  Avtv.  21.  §-a  teszi  lehetővé.   A   bírói
        felülvizsgálat   az   Avtv.  19.  §  (5)   bekezdése   szerinti
        nyilvánosságkorlátozással   kapcsolatban   csak   a    törvényi
        rendelkezésben  rögzített formális szempontok felülvizsgálatára
        terjed  ki. A nyilvánosság indokolatlan korlátozásának tilalmát
        érvényesítő,  a korlátozást kizárólag a kényszerítően  indokolt
        esetekre   szűkítő,  azaz  a  nyilvánosságkorlátozás   tartalmi
        feltételeit meghatározó garanciák hiányában a közérdekű  adatok
        nyilvánosságának korlátozása ellen nincs érdemi jogorvoslat, az
        csak    formálisan    érvényesül.   A    nyilvánosságkorlátozás
        kényszerítő  indokainak,  illetve  az  annak  felülvizsgálatára
        irányuló   jogorvoslatnak   a   hiánya   a   közérdekű   adatok
        megismerésének,   vagyis  a  közérdekű  adatok  nyilvánosságára
        vonatkozó    alkotmányos    jognak    az    adatkezelő    szerv
        diszkrecionális  döntésétől  függő,  indokolatlan  korlátozását
        teszi lehetővé.
        Az  Avtv.  19. § (5) bekezdése szerint a nyilvánosságkorlátozás
        határozatlan   ideig  fenntartható,  mert   annak   alapján   a
        nyilvánosságkorlátozásra  meghatározott   időtartam   az   adat
        kezelésétől  számítandó,  s  az  adat  folyamatos  tárolása  is
        adatkezelésnek minősül [Avtv. 2. § 9. pont]. Ez  a  szabályozás
        lehetővé  teszi, hogy a nyilvánosság elől elvont adat korlátlan
        ideig megőrizze titkos minőségét.

        Ezen túlmenően az Avtv. 19. § (5) bekezdésében szereplő „döntés-
        előkészítéssel összefüggő”, illetve „belső használatra készült”
        adatok  köre  bizonytalan, s ezeknek a határozatlan fogalmaknak
        az   alkalmazása  a  közérdekű  adatok  nyilvánosságát   érintő
        önkényes korlátozást eredményezhet.
        Az   Avtv.   19.   §   (5)   bekezdését   a   köziratokról,   a
        közlevéltárakról  és  a magánlevéltári anyag  védelméről  szóló
        1995.  évi LXVI. törvény 36. §-a iktatta be. A törvénymódosítás
        megfogalmazói  figyelemmel  voltak  a  34/1994.  (VI.  24.)  AB
        határozatban  kifejtett gondolatmenetre, de eltértek  attól.  A
        34/1994. (VI. 24.) AB határozat kontextusában ugyanis  az  adat
        „belső  használatra  szánt”  jellege  elválaszthatatlan   annak
        döntés-előkészítéssel   kapcsolatos   voltától.    [„A    belső
        használatra   szánt  munkaanyagok,  emlékeztetők,   tervezetek,
        vázlatok,  javaslatok,  a szervezeten  belül  váltott  levelek,
        általában a döntés-előkészítés körében alkotott iratok, amelyek
        nyilvánosságra    hozatala    jelentősen    hátráltathatja    a
        köztisztviselőket   feladataik   teljesítésében,    rendszerint
        mentesek a nyilvánosság alól.” (ABH 1994, 177, 190.)] Az  Avtv.
        módosításakor  a  törvénybe került „belső használatra  készült”
        kifejezésnek a döntés-előkészítéstől független alkalmazása  tág
        teret  enged  a szubjektív megítélésnek, hiszen az  adatot  nem
        tartalmánál, hanem keletkeztetőjének szándékánál fogva védi.
        Az    Alkotmánybíróság   az   Avtv.   19.   §   (5)   bekezdése
        alkotmányosságának  tartalmi vizsgálata arra  irányul,  hogy  a
        jogalkotó   megfelelő  indokkal  és  elkerülhetetlen  mértékben
        korlátozza-e  a  „belső  használatra  készült”  és  a  „döntés-
        előkészítéssel összefüggő” adatok megismerését.  Az  Avtv.  nem
        határozza  meg  sem  a  „belső  használatú”,  sem  a   „döntés-
        előkészítéssel”  összefüggő adat fogalmát, s  nem  jelöli  meg,
        hogy  milyen  alkotmányos célból kerülhet sor  a  korlátozásra.
        Önmagában az a tény, hogy egy adat a közfeladatot ellátó  szerv
        mindennapi   munkája   során,  illetve   a   szerv   döntésének
        előkészítésével  kapcsolatban keletkezett,  még  nem  indokolja
        megfelelően a közérdekű adat, – vagyis az Avtv. 2. § 4.  pontja
        szerinti  olyan adat, amely az állami vagy helyi  önkormányzati
        feladatot,    valamint   jogszabályban   meghatározott    egyéb
        közfeladatot  ellátó  szerv  vagy  személy  kezelésében   lévő,
        valamint   a   tevékenységére   vonatkozik   –,   elzárását   a
        nyilvánosságtól. A korlátozás egyfelől akkor indokolt,  ha  azt
        az  Avtv.  19.  §  (1)-(3) bekezdése lehetővé  teszi,  másfelől
        akkor,    ha   a   közérdekű   adat   nyilvánosságra   hozatala
        veszélyezteti  a  közfeladat ellátását,  állami  feladat  külső
        befolyástól  mentes gyakorlását. A közfeladatot ellátó  szervek
        és  személyek kényelmi szempontjai nem élvezhetnek  elsőbbséget
        egy  alapvető joggal szemben. Az Avtv. 19. § (5) bekezdése csak
        akkor  felel meg az Alkotmány követelményeinek, ha a  jogalkotó
        világossá  teszi az információszabadság korlátozásának  célját,
        indokolt  mértékűre  szorítja  a  nyilvánosság  elől  elzárható
        adatok  körét, s a közérdekű adatok megismerését csak szükséges
        és arányos mértékben korlátozza.
        A „belső használatra készült”, illetve a „döntés-előkészítéssel
        összefüggő”        adatok       fogalmi       tisztázatlansága,
        differenciálatlansága,   együttes   használata,    s    azokkal
        kapcsolatban  azonos szabályok alkalmazása önmagában  is  olyan
        súlyos  szabályozási hiányt jelent, amely  a  közérdekű  adatok
        nyilvánosságához  való  alkotmányos alapjog  [Alkotmány  61.  §
        (1)   bekezdés]   szükségtelen   és   aránytalan   korlátozását
        eredményezi, mert bizonytalan körű adatok tekintetében  rendeli
        el a nyilvánosság kizárását.

        Az   Alkotmánybíróság  rámutat  arra  is,   hogy   a   vizsgált
        nyilvánosságkorlátozás  nem  válik alkotmányossági  szempontból
        kielégítő   megoldássá  azáltal,  hogy  kérelemre   az   adatok
        megismerését a szerv vezetője engedélyezheti. E döntés  ugyanis
        az érintett szerv diszkrecionális jogkörébe tartozik, s az csak
        formálisan  vizsgálható felül. Egy alapvető  jog  érvényesülése
        azonban nem függhet az adatkezelő szerv ilyen döntésétől.

        A kifejtettekre tekintettel megállapítható, hogy az Avtv. 19. §
        (5)   bekezdése  a  közérdekű  adatok  nyilvánosságának   olyan
        korlátozását  is lehetővé teszi, amelyet már nem indokolhat  az
        állami   szervek  hatékony  működésének  biztosításához  fűződő
        érdek.   A  közigazgatás  hatékonyságához  és  átláthatóságához
        fűződő  kettős  követelmény közül nem lehet  csak  az  egyiket,
        jelen   esetben  az  előbbit  egyenlőtlenül  nagyobb  mértékben
        figyelembe    venni,    mert   akkor   a    közérdekű    adatok
        nyilvánosságához való jog sérül.
        Mindezek   alapján  az  Alkotmánybíróság  a  közérdekű   adatok
        nyilvánosságához  való  jogra tekintettel,  hivatalból  eljárva
        állapított         meg        mulasztásban        megnyilvánuló
        alkotmányellenességet,  mert  a  törvényhozó  nem  biztosította
        azokat  a  jogállami  garanciákat,  amelyek  az  Avtv.  19.   §
        (5)  bekezdésében  szabályozott közérdekű  adatok  megismerését
        lehetővé teszik, ha azok nyilvánosságának korlátozása  már  nem
        indokolt.  Az  Alkotmánybíróság a mulasztás  megszüntetésére  a
        rendelkező  részben megállapított határidőn belül  kötelezte  a
        törvényhozót.

        Az Alkotmánybíróság a határozat közzétételét a közérdeklődésre
        tekintettel rendelte el.
                                 Dr. Holló András
                            az Alkotmánybíróság elnöke
                                         
              Dr. Bihari Mihály                        Dr. Czúcz Ottó
              előadó alkotmánybíró                      alkotmánybíró
                                         
              Dr. Erdei Árpád                     Dr. Harmathy Attila
              alkotmánybíró                             alkotmánybíró
                                         
              Dr. Kiss László                    Dr. Kukorelli István
              alkotmánybíró                             alkotmánybíró
                                         
              Dr. Strausz János    Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
              alkotmánybíró                             alkotmánybíró

          .
          English:
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          Subject of the case:
          .
          Article 19.5 of the Act on the Protection of Personal Data and the Freedom of Information according to which any data created for internal use or associated with the preparation of decisions is not to be made public within twenty years of its being handled unless the law requires otherwise or the leader of the body permits it to be made public earlier; Article 4.1 of the Act on State and Official Secrets which contains the definition of official secrets
          Number of the Decision:
          .
          12/2004. (IV. 7.)
          Date of the decision:
          .
          04/06/2004
          .
          CODICES summary:
          http://www.codices.coe.int/NXT/gateway.dll/CODICES/precis/eng/eur/hun/hun-2004-1-003?fn=document-frameset.htm$f=templates$3.0
          .
          en_0012_2004.pdfen_0012_2004.pdf