A döntés szövege:
Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság által
országos népi kezdeményezésre irányuló aláírásgyűjtő ív
mintapéldánya, és az azon szereplő kérdés hitelesítése
tárgyában hozott határozat ellen benyújtott kifogás alapján
meghozta az alábbi
határozatot:
Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság 471/2010.
(VIII. 4.) OVB határozatát — a jelen határozatban foglalt
indokolással — helybenhagyja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Az Országos Választási Bizottság (a továbbiakban: OVB) a
471/2010. (VIII. 4.) OVB határozatával hitelesítette egy
országos népi kezdeményezés aláírásgyűjtő ívét. Az
aláírásgyűjtő íven a következő kérdés szerepelt: „Egyetért-e
Ön azzal, hogy az Országgyűlés tűzze napirendjére és tárgyalja
meg, hogy 40 év szolgálati idő megléte után az öregségi
nyugdíj — az öregségi nyugdíjkorhatárra tekintet nélkül — a
nyugdíj csökkentése nélkül igénybe vehető legyen?”
A 471/2010. (VIII. 4.) OVB határozat a Magyar Közlöny 2010.
évi 127. számában, 2010. augusztus 4-én jelent meg. A
választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a
továbbiakban: Ve.) 130. § (1) bekezdése szerint az OVB-nek az
aláírásgyűjtő ív, illetőleg a konkrét kérdés hitelesítésével
kapcsolatos döntése elleni kifogást a határozat közzétételét
követő tizenöt napon belül lehet benyújtani. Az OVB határozata
ellen 2010. augusztus 8-án — a törvényes határidőn belül —
kifogással éltek.
A kifogás benyújtója szerint az OVB-nek az országos
népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló 1998. évi III.
törvény (a továbbiakban: Nsztv.) 18. § c) pontja alapján meg
kellett volna tagadnia az aláírásgyűjtő ív hitelesítését,
mivel az OVB által hitelesített aláírásgyűjtő ív nem felel meg
a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvénynek az
országos népszavazási kezdeményezésen és az országos népi
kezdeményezésen történő végrehajtásáról szóló 11/2008. (III.
1.) ÖTM rendelet (a továbbiakban: Rendelet) mellékletében
megtalálható mintának, az alábbiakra tekintettel. Egyrészt nem
tartalmazza a mintában meghatározott, az Országos Választási
Iroda (a továbbiakban: OVI) vezetője által a Ve. 118. § (1)
bekezdésében meghatározott feltételek esetén kitöltendő részt.
Kifogásolta továbbá, hogy a hitelesített aláírásgyűjtő ív
táblázata 20+1 soros, míg a Rendelet mintájában 15+1 sor
szerepel. Végül azt is kifogásolta, hogy az íven az „országos
népi kezdeményezés kitűzését indítványozzuk” szöveg szerepel,
míg a minta az „országos népi kezdeményezést támogatunk”
szöveget tartalmazza. Ez álláspontja szerint azért is
problémás, mivel országos népi kezdeményezést nem lehet
kitűzni.
II.
1. Az Alkotmány érintett rendelkezései:
„28/B. § (1) Országos népszavazás és népi kezdeményezés tárgya
az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdés lehet.”
„28/D. § Országos népi kezdeményezést legalább 50 000
választópolgár nyújthat be. Az országos népi kezdeményezés
arra irányulhat, hogy az Országgyűlés hatáskörébe tartozó
kérdést az Országgyűlés tűzze a napirendjére. Az országos népi
kezdeményezésben megfogalmazott kérdést az Országgyűlés
köteles megtárgyalni.”
2. Az Nsztv. érintett rendelkezései:
„17. § A népi kezdeményezésnek pontosan és egyértelműen
tartalmaznia kell a megtárgyalásra javasolt kérdést.
18. § Az Országos Választási Bizottság akkor tagadja meg az
aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha
a) a kérdés nem tartozik az Országgyűlés hatáskörébe,
b) a kérdés megfogalmazása nem felel meg a törvényben foglalt
követelményeknek,
c) az aláírásgyűjtő ív nem felel meg a választási eljárásról
szóló törvényben foglalt követelményeknek.”
3. A Ve. érintett rendelkezései:
„117. § (1) Az Országos Választási Bizottság a jogszabályi
feltételeknek megfelelő aláírásgyűjtő ívet, illetőleg kérdést
a benyújtástól számított harminc napon belül hitelesíti.”
„130. § (1) Az Országos Választási Bizottságnak az
aláírásgyűjtő ív, illetőleg a konkrét kérdés hitelesítésével
kapcsolatos döntése elleni kifogást a határozat közzétételét
követő tizenöt napon belül lehet — az Alkotmánybírósághoz
címezve — az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani.
(…)
(3) Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el. Az
Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság, illetőleg
az Országgyűlés határozatát helybenhagyja, vagy azt
megsemmisíti, és az Országos Választási Bizottságot, illetőleg
az Országgyűlést új eljárásra utasítja.”
„131. § Az országos népi kezdeményezés során a 117-121. § és a
130. § (1) és (3) bekezdésének rendelkezéseit kell megfelelően
alkalmazni.”
III.
A kifogás nem megalapozott.
1. A jelen ügyben az Alkotmánybíróság hatáskörét az
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a
továbbiakban: Abtv.) 1. § h) pontja alapján a Ve. 130. §-a
határozza meg. Az Alkotmánybíróság eljárása jogorvoslati
eljárás, ezért az Alkotmánybíróság a kifogásban foglaltak
alapján azt vizsgálja, hogy az OVB az aláírásgyűjtő ív
hitelesítésének megtagadása során az Alkotmánynak és az
irányadó törvényeknek megfelelően járt-e el [63/2002. (XII.
3.) AB határozat, ABH 2002, 342, 344.]. Az Alkotmánybíróság e
hatáskörében eljárva is alkotmányos jogállásával és
rendeltetésével összhangban látja el feladatát [25/1999. (VII.
7.) AB határozat, ABH 1999, 251, 256.].
2. A kifogástevő szerint az OVB által hitelesített
aláírásgyűjtő ív azért nem felel meg a Rendelet mellékletében
szereplő mintának, mert nem tartalmazza a mintában található,
az OVI vezetője által a Ve. 118. § (1) bekezdésében
meghatározott feltételek esetén kitöltendő részt, továbbá az
aláírásgyűjtő ív táblázata 20+1 soros, míg a mintában 15+1 sor
található.
Az Alkotmánybíróság az 58/2011. (VI. 30.) AB határozatában
(ABK 2011. június, 569-573.; a továbbiakban: Abh.) a kifogást
előterjesztő által az OVB-hez benyújtott, tartalmát tekintve
azzal lényegében megegyező kérdés aláírásgyűjtő ív
hitelesíthetőségét vizsgálta, amely azonban országos
népszavazás kezdeményezésére irányult. Az Abh.-ban elbírált
OVB határozatban az aláírásgyűjtő íven a következő
népszavazásra szánt kérdés szerepelt: „Egyetért-e Ön azzal,
hogy 40 év szolgálati idő megléte után az öregségi nyugdíj —
az öregségi nyugdíjkorhatárra tekintet nélkül — a nyugdíj
csökkentése nélkül, az eredményes népszavazást követő év
januárjának 1. napjától igénybe vehető legyen?” Jelen esetben
a kezdeményező országos népi kezdeményezésként a következő
kérdést kívánja feltenni: „Egyetért-e Ön azzal, hogy az
Országgyűlés tűzze napirendjére és tárgyalja meg, hogy 40 év
szolgálati idő megléte után az öregségi nyugdíj — az öregségi
nyugdíjkorhatárra tekintet nélkül — a nyugdíj csökkentése
nélkül igénybe vehető legyen?”
Az Abh. az egyik kifogás kapcsán — többek között —
foglalkozott a jelen kifogásban is megjelölt azon kérdéssel,
hogy az OVB által hitelesített országos népszavazásra irányuló
kezdeményezés aláírásgyűjtő íve megfelel-e a Rendelet
mellékletében található mintának, mivel a hitelesítést kérő
táblázata 20+1 soros, míg a mintában 15+1 sor szerepel,
illetve az nem tartalmazza a mintában foglalt, az OVI vezetője
által a Ve. 118. § (1) bekezdése szerinti feltételek esetén
kitöltendő részt.
Az Alkotmánybíróság az Abh.-ban megállapította, hogy a
kezdeményezés törvényességét nem érinti, hogy a hitelesítést
kérő táblázata a mintában szereplő 15+1 sor helyett 20+1
soros. Megállapította továbbá, hogy az OVB-hez hitelesítés
céljából benyújtott aláírásgyűjtő ív mintapéldányának a
Rendelet mellékletében közzétett mintától való formai eltérése
érdemben nem befolyásolta az ív hitelesíthetőségét (ABK 2011.
június, 572.). Indokolásában hangsúlyozta, hogy „[a] Ve. 118.
§ (1) bekezdése szerint az aláírásgyűjtő ív mintapéldányát az
OVI vezetője látja el hitelesítési záradékkal a jogorvoslati
határidő eredménytelen elteltét követő napon, jogorvoslat
esetén a vonatkozó alkotmánybírósági döntés Magyar Közlönyben
való közzétételének napján. Hitelesítéskor a hitelesítési
záradék szövegét az OVI vezetője kézzel vagy bélyegző
használatával is rávezetheti az aláírásgyűjtő ív
mintapéldányára. Az, hogy a hitelesítési záradék R.
mellékletében közzétett szövege a hitelesítés előtt már
szerepel az aláírásgyűjtő ív mintapéldányán, az OVI
vezetőjének munkáját segíti, annak hiánya azonban nem lehet a
kezdeményezés benyújtásának akadálya” (ABK 2011. június,
572.).
Az Alkotmánybíróság fenti megállapításait jelen határozatának
meghozatala során is irányadónak tekintette, és a kifogást a
fentiekben ismertetett részében nem tekintette
megalapozottnak.
Az Alkotmánybíróság ezt követően a kifogásnak azt a részét
vizsgálta, amely szerint az aláírásgyűjtő ív azért nem felel
meg a Rendeletben található mintának, mivel az íven „az
országos népi kezdeményezés kitűzését indítványozzuk” szöveg
szerepel a mintában megjelölt „országos népi kezdeményezést
támogatunk” szöveg helyett. Az Alkotmánybíróság
megállapította, hogy ez a formai eltérés érdemben nem
befolyásolja az ív hitelesíthetőségét, ezért a kifogást ebben
a részében is elutasította.
Mindezekre tekintettel az Alkotmánybíróság — a jelen
határozatában kifejtett indokok alapján — az OVB 471/2010.
(VIII. 4.) OVB határozata rendelkező részét helybenhagyta.
Az Alkotmánybíróság a határozat közzétételét az OVB
határozatnak a Magyar Közlönyben való megjelenésére
tekintettel rendelte el.
Dr. Paczolay Péter
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Balogh Elemér Dr. Balsai istván
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Bihari Mihály Dr. Bragyova András
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Dr. Dienes-Oehm Egon Dr. Holló András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Kovács Péter
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lenkovics Barnabás Dr. Lévay Miklós
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Pokol Béla Dr. Stumpf István
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Szalay Péter Dr. Szívós Mária
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |