Hungarian
Ügyszám:
.
987/B/1990
Előadó alkotmánybíró: Ádám Antal Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 987/B/1990. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1991/527
.
A döntés kelte: Budapest, 07/09/1991
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                 A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !

    Az  Alkotmánybíróság  jogszabály  alkotmányellenességének
    utólagos vizsgálata iránti indítvány tárgyában meghozta a
    következő

                          határozatot:

    Az  Alkotmánybíróság   a   népszavazásról   és   a   népi
    kezdeményezésről   szóló    1989.   évi   XVII.   törvény
    módosításáról és  kiegészítéséről  rendelkező  1990.  évi
    XLVI. törvény  1., 2.,  és 6. §-a alkotmányellenességének
    megállapítására vonatkozó  indítványt és megsemmisítésére
    irányuló kérelmet elutasítja.
                              Indokolás

                                 I.

      Retkes Illés  indítványában a  népszavazásról és  a  népi
      kezdeményezésről  szóló   1989.  évi   XVII.  törvény  (a
      továbbiakban:  Ntv.)   módosításáról  és  kiegészítéséről
      rendelkező  1990.  évi  XLVI.  törvény  (a  továbbiakban:
      Ntvm.)  1.,   2.  és   6.   §-ában   foglalt   kiegészítő
      rendelkezések alkotmányellenességének  megállapítását  és
      azok   visszaható    hatályú    megsemmisítését    kérte.
      Álláspontja   szerint   ugyanis   az   Ntvm.   kifogásolt
      rendelkezései  alapján   egyes  megjelölt   helyeken   az
      aláírásgyűjtési tilalom elrendelése (1. §), valamint az e
      tilalom     megszegésének      esetére      megállapított
      jogkövetkezmények (2.  § és  6. §)  alkotmányos alapjogok
      sérelmével járnak.

      Indítványozó   az    Ntvm.   1.   §-ával   összefüggésben
      megengedhetetlennek  tartja,   hogy  az  állampolgárok  -
      különösen a munkahelyükön - ne nyilváníthassanak szabadon
      véleményt  a  népszavazás  és  a  népi  kezdeményezés  (a
      továbbiakban: népszavazás) támogatásával kapcsolatban is.
      Ez a korlátozás sérti az Alkotmány 61. § (1) bekezdésében
      megállapított szabad  véleménynyilvánítás alapvető jogát.
      A  megállapított   tilalom  indokolatlan   is,   mert   a
      véleménynyilvánítás adott  helyen nem  kötelező,  így  az
      állampolgár   döntésére    bízható,    hogy    e    jogát
      befolyásmentesen hol  gyakorolhatja. Utalt  arra is, hogy
      az indokolásban  foglaltakra  figyelemmel  a  tilalmazott
      helyek körének  megállapítása sem  fogadható el,  mert  a
      véleménynyilvánítást  befolyásolható   "egyéb   függőségi
      viszonyok" más  esetekben is  fennállhatnak.  Álláspontja
      szerint az  Ntvm. 1.  §-a ellentétes az Alkotmány 70/A. §
      (1) és  (3) bekezdésével is, mert a megállapított tilalom
      szerinti megkülönböztetés kifejezetten hátrányos a falvak
      és  a   kisvárosok  tekintetében,   ahol  a   munkahelyek
      többnyire   a   társadalmi   érintkezés   színterei   is.
      Kifejtette  továbbá,   hogy  az   Alkotmány  64.   §-ában
      megállapított  alapvető   jogra  vonatkozó   előírást  az
      Országgyűlés elé  terjeszthető kérelmeknél is irányadónak
      kell  tekinteni,   ezért  azt  a  népszavazás  esetén  is
      alkalmazni kell. Mindezekre tekintettel szerinte az Ntvm.
      6. §-a ellentétes az Alkotmány 70/A. § (2) bekezdésével.

                                 II.

      Az  Alkotmánybíróság   az   indítványban   megfogalmazott
      kérelmet az  alábbiak miatt nem fogadta el. 1. Az Ntv. 1.
      §-ának az  Ntvm. kifogásolt  1. §-ával  kiegészített  (4)
      bekezdése alapján  nem gyűjthető  aláírás munkahelyen  és
      munkaviszonyból   fakadó    munkavégzési    kötelezettség
      teljesítése  közben;   fegyveres  erőknél   és  fegyveres
      testületeknél szolgálati  viszonyban lévő  személyektől a
      szolgálati helyen  vagy  szolgálati  feladat  teljesítése
      közben; tömegközlekedési eszközön; egészségügyi intézmény
      betegellátó részlegében.

      Az Ntv.  21 §-ának  az Ntvm.  2. §-ával megállapított (3)
      bekezdése  szerint  az  1.  §  (4)  bekezdésében  foglalt
      tilalom megszegésével  gyűjtött aláírások  érvénytelenek.
      Az Ntvm.  6. §-a  pedig a  szabálysértésekről szóló 1968.
      évi I. törvényt 103/B. §-al egészítette ki, amely szerint
      aki a népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló 1989.
      évi XVII. tv. 1. § (4) bekezdésében megállapított tiltott
      helyen, népi  vagy népszavazás kezdeményezés támogatására
      aláírást gyűjt,  húszezer forintig  terjedő pénzbírsággal
      sújtható.

      2. A  népszavazás  alkotmányos  joga  az  Alkotmánynak  a
      népfelség elvét  megállapító 2.  § (2) bekezdésén alapul.
      Ez a  rendelkezés megállapítja,  hogy a népszuverenitás a
      népképviselet  útján   és   közvetlenül   érvényesül.   A
      népszavazás   tehát    a   közvetlen   hatalomgyakorlásra
      vonatkozó    alkotmányos    jog    gyakorlásának    egyik
      megvalósulási alakzata.  Az  Alkotmány  a  népszavazáshoz
      való jogot  ugyan nem az alapvető jogokat tartalmazó XII.
      fejezetében   szabályozza,   hanem   azt   az   általános
      rendelkezések körében  biztosítja, de  nyilvánvalóan -  a
      választójoghoz hasonlóan  -  alapvető  jogként  részesíti
      alkotmányos védelemben.  A népszavazás  alapvető  jogának
      szabályait pedig  - az  Alkotmány 8. § (2) bekezdése és a
      19. §  (5) bekezdése  alapján -  külön törvény  állapítja
      meg.

      Az Alkotmány  61. § (1) bekezdésében megállapított szabad
      véleménynyilvánítás  joga   azt   jelenti,   hogy   bárki
      gondolatát, meggyőződését  szabadon  formálhatja  és  azt
      megfelelő keretek  között kinyilváníthatja.  Az Alkotmány
      64. §-a pedig a petíciós jogot szabályozza, amely szerint
      mindenkinek joga  van arra,  hogy egyedül  vagy  másokkal
      együttesen írásban  kérelmet vagy  panaszt terjesszen elő
      azokhoz az  illetékes  állami  szervekhez,  amelyeknek  a
      külön jogszabályok  által  megállapított  egyik  alapvető
      funkciója azok elbírálása és orvoslása.

      A népszavazás  azonban  -  az  indítványban  foglaltaktól
      eltérően -  nem  a  fenti  alkotmányi  előírások  szerint
      minősülő  véleménynyilvánítás,   illetőleg  kérelem  vagy
      panasz, hanem  a népfelség alkotmányos alapelvéből fakadó
      közvetlen hatalomgyakorlás.  Mivel a  népszavazás  tárgya
      általában az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdés, így
      a    törvényhozó     hatalom    külső    befolyásolására,
      ellenőrzésére és esetleg korlátozására is alkalmas. 3. Az
      indítvány szempontjából  a fentieket  követően  azt  kell
      vizsgálni, hogy az Ntvm. kifogásolt szabályai sértik-e az
      Alkotmány  egyéb   rendelkezéseit.   Az   Ntv.   1.   §-a
      megállapítja  a   népszavazás  jogát   és  annak   néhány
      garanciális elemét. E rendelkezések szerint a népszavazás
      az    állampolgároknak,    illetve    az    állampolgárok
      közösségének  alkotmányos  joga  és  ennek  keretében  az
      aláírásgyűjtés (közterületen  is), az  ezzel  kapcsolatos
      szervezőmunka,   valamint   a   népszavazás   támogatása,
      indítványozása  is   e  jog   alkotmányos   gyakorlásának
      minősül. Az  e rendelkezést  kiegészítő Ntvm. sérelmezett
      1. §-a  e jogokkal  összefüggő korlátozó előírást állapít
      meg  azzal,   hogy  bizonyos   felsorolt  helyeken  tilos
      aláírást  gyűjteni.   E  tilalom   bevezetésének  okát  a
      törvényjavaslat miniszteri  indokolása abban  jelöli meg,
      hogy  "a   munkahelyi  és   egyéb   függőségi   viszonyok
      lehetetlenné  teszik,  hogy  az  állampolgárok  szabadon,
      hatalmi  befolyástól   mentesen  döntsenek   arról,  hogy
      támogatnak e  egy népszavazási vagy népi kezdeményezést".
      A népszavazáshoz  való jog alkotmányos alapjog, azonban e
      jogot sem lehet minden korlátozástól mentesnek tekinteni.
      Az Alkotmány  8. §  (2) bekezdésében  foglalt előírás  az
      alapvető jog lényeges tartalmának korlátozását tiltja. Az
      Alkotmánybíróság   gyakorlata    szerint    az    alapjog
      tartalmának    alkotmányellenes     korlátozása     akkor
      állapítható meg,  ha a  korlátozás nem szükségszerű és az
      elérni  kívánt   cél  fontosságával   nem  áll   arányban
      [20/1990.  (X.4.)   AB   és   a   7/1991.   (II.28.)   AB
      határozatok].  Az   Ntvm.   1.   §-a   a   népszavazással
      kapcsolatos jogok korlátozását csak rendkívül szűk körben
      állapítja  meg.   Az  Alkotmánybíróság   szerint   ez   a
      korlátozás -  a népszavazás tisztaságához, befolyásmentes
      gyakorlásához fűződő  alapvető  érdekekre  tekintettel  -
      indokolt mértékű  és arányos, ezért nem jár a népszavazás
      alapvető  jogának   lényeges,  az   Alkotmány  8.  §  (2)
      bekezdésébe ütköző  sérelmével. A támadott korlátozás nem
      sérti   az    Alkotmány   70/A.    §   (1)   bekezdésében
      megfogalmazott diszkrimináció  tilalmát sem.  Az Ntvm. 1.
      §-a az aláírásgyűjtési tilalom helyeit, illetőleg eseteit
      a korlátozás  indokolt céljával  összefüggésben  és  ezen
      belül is  csak a feltétlenül szükséges körben állapította
      meg. A  tilalmazott esetekre pedig az érintett alanyi kör
      tekintetében olyan  egyforma korlátozást tartalmaz, amely
      nem   sérti    az   Alkotmány    diszkriminációt    tiltó
      rendelkezését.

      A fentiekre figyelemmel az Ntvm. 1. §-ával összefüggésben
      az indítványban  megfogalmazott  alkotmányellenesség  nem
      áll fenn.  Nem  állapítható  meg  alkotmányellenesség  az
      Ntvm.-nek az  e rendelkezésen  alapuló 2.  és  6.  §-ában
      meghatározott  érvénytelenség,   illetve   szabálysértési
      szankció tekintetében  sem.  Az  aláírásgyűjtési  tilalom
      megszegése jogellenes  cselekménynek minősül, így ahhoz a
      jogalkotó   megalapozottan    fűzi   az    érvénytelenség
      jogkövetkezményét. A  törvényhozó jogkörébe  tartozik  az
      is, hogy  a jogellenes  cselekményt -  annak társadalomra
      veszélyességére    tekintettel     -     szabálysértésnek
      nyilvánítson (1968.  évi I.  törvény 1. §-a). Az Ntvm. 6.
      §-a által  megállapított szabálysértés  - az indítványtól
      eltérően -  nem áll  összefüggésben az  Alkotmány 70/A. §
      (2) bekezdésében  foglalt előírással,  amely  szerint  az
      embereknek a  70/A. §  (1) bekezdése  szerinti  bármilyen
      hátrányos megkülönböztetését a törvény szigorúan bünteti.
      Mindezek alapján  az indítvány  nem megalapozott és ezért
      azt az Alkotmánybíróság elutasította.
                            Dr. Sólyom László
                       az Alkotmánybíróság elnöke

                             Dr. Ádám Antal
                          előadó alkotmánybíró

                            Dr. Herczegh Géza
                              alkotmánybíró

              Dr. Lábady Tamás              Dr. Schmidt Péter
                alkotmánybíró                 alkotmánybíró

              Dr. Szabó András          Dr. Tersztyánszky Ödön
                alkotmánybíró                alkotmánybíró

               Dr. Vörös Imre              Dr. Zlinszky János
                alkotmánybíró                 alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        987/B/1990
        Date of the decision:
        .
        07/09/1991
        .
        .