A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálata iránti indítvány tárgyában meghozta a
következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság a népszavazásról és a népi
kezdeményezésről szóló 1989. évi XVII. törvény
módosításáról és kiegészítéséről rendelkező 1990. évi
XLVI. törvény 1., 2., és 6. §-a alkotmányellenességének
megállapítására vonatkozó indítványt és megsemmisítésére
irányuló kérelmet elutasítja.
Indokolás
I.
Retkes Illés indítványában a népszavazásról és a népi
kezdeményezésről szóló 1989. évi XVII. törvény (a
továbbiakban: Ntv.) módosításáról és kiegészítéséről
rendelkező 1990. évi XLVI. törvény (a továbbiakban:
Ntvm.) 1., 2. és 6. §-ában foglalt kiegészítő
rendelkezések alkotmányellenességének megállapítását és
azok visszaható hatályú megsemmisítését kérte.
Álláspontja szerint ugyanis az Ntvm. kifogásolt
rendelkezései alapján egyes megjelölt helyeken az
aláírásgyűjtési tilalom elrendelése (1. §), valamint az e
tilalom megszegésének esetére megállapított
jogkövetkezmények (2. § és 6. §) alkotmányos alapjogok
sérelmével járnak.
Indítványozó az Ntvm. 1. §-ával összefüggésben
megengedhetetlennek tartja, hogy az állampolgárok -
különösen a munkahelyükön - ne nyilváníthassanak szabadon
véleményt a népszavazás és a népi kezdeményezés (a
továbbiakban: népszavazás) támogatásával kapcsolatban is.
Ez a korlátozás sérti az Alkotmány 61. § (1) bekezdésében
megállapított szabad véleménynyilvánítás alapvető jogát.
A megállapított tilalom indokolatlan is, mert a
véleménynyilvánítás adott helyen nem kötelező, így az
állampolgár döntésére bízható, hogy e jogát
befolyásmentesen hol gyakorolhatja. Utalt arra is, hogy
az indokolásban foglaltakra figyelemmel a tilalmazott
helyek körének megállapítása sem fogadható el, mert a
véleménynyilvánítást befolyásolható "egyéb függőségi
viszonyok" más esetekben is fennállhatnak. Álláspontja
szerint az Ntvm. 1. §-a ellentétes az Alkotmány 70/A. §
(1) és (3) bekezdésével is, mert a megállapított tilalom
szerinti megkülönböztetés kifejezetten hátrányos a falvak
és a kisvárosok tekintetében, ahol a munkahelyek
többnyire a társadalmi érintkezés színterei is.
Kifejtette továbbá, hogy az Alkotmány 64. §-ában
megállapított alapvető jogra vonatkozó előírást az
Országgyűlés elé terjeszthető kérelmeknél is irányadónak
kell tekinteni, ezért azt a népszavazás esetén is
alkalmazni kell. Mindezekre tekintettel szerinte az Ntvm.
6. §-a ellentétes az Alkotmány 70/A. § (2) bekezdésével.
II.
Az Alkotmánybíróság az indítványban megfogalmazott
kérelmet az alábbiak miatt nem fogadta el. 1. Az Ntv. 1.
§-ának az Ntvm. kifogásolt 1. §-ával kiegészített (4)
bekezdése alapján nem gyűjthető aláírás munkahelyen és
munkaviszonyból fakadó munkavégzési kötelezettség
teljesítése közben; fegyveres erőknél és fegyveres
testületeknél szolgálati viszonyban lévő személyektől a
szolgálati helyen vagy szolgálati feladat teljesítése
közben; tömegközlekedési eszközön; egészségügyi intézmény
betegellátó részlegében.
Az Ntv. 21 §-ának az Ntvm. 2. §-ával megállapított (3)
bekezdése szerint az 1. § (4) bekezdésében foglalt
tilalom megszegésével gyűjtött aláírások érvénytelenek.
Az Ntvm. 6. §-a pedig a szabálysértésekről szóló 1968.
évi I. törvényt 103/B. §-al egészítette ki, amely szerint
aki a népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló 1989.
évi XVII. tv. 1. § (4) bekezdésében megállapított tiltott
helyen, népi vagy népszavazás kezdeményezés támogatására
aláírást gyűjt, húszezer forintig terjedő pénzbírsággal
sújtható.
2. A népszavazás alkotmányos joga az Alkotmánynak a
népfelség elvét megállapító 2. § (2) bekezdésén alapul.
Ez a rendelkezés megállapítja, hogy a népszuverenitás a
népképviselet útján és közvetlenül érvényesül. A
népszavazás tehát a közvetlen hatalomgyakorlásra
vonatkozó alkotmányos jog gyakorlásának egyik
megvalósulási alakzata. Az Alkotmány a népszavazáshoz
való jogot ugyan nem az alapvető jogokat tartalmazó XII.
fejezetében szabályozza, hanem azt az általános
rendelkezések körében biztosítja, de nyilvánvalóan - a
választójoghoz hasonlóan - alapvető jogként részesíti
alkotmányos védelemben. A népszavazás alapvető jogának
szabályait pedig - az Alkotmány 8. § (2) bekezdése és a
19. § (5) bekezdése alapján - külön törvény állapítja
meg.
Az Alkotmány 61. § (1) bekezdésében megállapított szabad
véleménynyilvánítás joga azt jelenti, hogy bárki
gondolatát, meggyőződését szabadon formálhatja és azt
megfelelő keretek között kinyilváníthatja. Az Alkotmány
64. §-a pedig a petíciós jogot szabályozza, amely szerint
mindenkinek joga van arra, hogy egyedül vagy másokkal
együttesen írásban kérelmet vagy panaszt terjesszen elő
azokhoz az illetékes állami szervekhez, amelyeknek a
külön jogszabályok által megállapított egyik alapvető
funkciója azok elbírálása és orvoslása.
A népszavazás azonban - az indítványban foglaltaktól
eltérően - nem a fenti alkotmányi előírások szerint
minősülő véleménynyilvánítás, illetőleg kérelem vagy
panasz, hanem a népfelség alkotmányos alapelvéből fakadó
közvetlen hatalomgyakorlás. Mivel a népszavazás tárgya
általában az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdés, így
a törvényhozó hatalom külső befolyásolására,
ellenőrzésére és esetleg korlátozására is alkalmas. 3. Az
indítvány szempontjából a fentieket követően azt kell
vizsgálni, hogy az Ntvm. kifogásolt szabályai sértik-e az
Alkotmány egyéb rendelkezéseit. Az Ntv. 1. §-a
megállapítja a népszavazás jogát és annak néhány
garanciális elemét. E rendelkezések szerint a népszavazás
az állampolgároknak, illetve az állampolgárok
közösségének alkotmányos joga és ennek keretében az
aláírásgyűjtés (közterületen is), az ezzel kapcsolatos
szervezőmunka, valamint a népszavazás támogatása,
indítványozása is e jog alkotmányos gyakorlásának
minősül. Az e rendelkezést kiegészítő Ntvm. sérelmezett
1. §-a e jogokkal összefüggő korlátozó előírást állapít
meg azzal, hogy bizonyos felsorolt helyeken tilos
aláírást gyűjteni. E tilalom bevezetésének okát a
törvényjavaslat miniszteri indokolása abban jelöli meg,
hogy "a munkahelyi és egyéb függőségi viszonyok
lehetetlenné teszik, hogy az állampolgárok szabadon,
hatalmi befolyástól mentesen döntsenek arról, hogy
támogatnak e egy népszavazási vagy népi kezdeményezést".
A népszavazáshoz való jog alkotmányos alapjog, azonban e
jogot sem lehet minden korlátozástól mentesnek tekinteni.
Az Alkotmány 8. § (2) bekezdésében foglalt előírás az
alapvető jog lényeges tartalmának korlátozását tiltja. Az
Alkotmánybíróság gyakorlata szerint az alapjog
tartalmának alkotmányellenes korlátozása akkor
állapítható meg, ha a korlátozás nem szükségszerű és az
elérni kívánt cél fontosságával nem áll arányban
[20/1990. (X.4.) AB és a 7/1991. (II.28.) AB
határozatok]. Az Ntvm. 1. §-a a népszavazással
kapcsolatos jogok korlátozását csak rendkívül szűk körben
állapítja meg. Az Alkotmánybíróság szerint ez a
korlátozás - a népszavazás tisztaságához, befolyásmentes
gyakorlásához fűződő alapvető érdekekre tekintettel -
indokolt mértékű és arányos, ezért nem jár a népszavazás
alapvető jogának lényeges, az Alkotmány 8. § (2)
bekezdésébe ütköző sérelmével. A támadott korlátozás nem
sérti az Alkotmány 70/A. § (1) bekezdésében
megfogalmazott diszkrimináció tilalmát sem. Az Ntvm. 1.
§-a az aláírásgyűjtési tilalom helyeit, illetőleg eseteit
a korlátozás indokolt céljával összefüggésben és ezen
belül is csak a feltétlenül szükséges körben állapította
meg. A tilalmazott esetekre pedig az érintett alanyi kör
tekintetében olyan egyforma korlátozást tartalmaz, amely
nem sérti az Alkotmány diszkriminációt tiltó
rendelkezését.
A fentiekre figyelemmel az Ntvm. 1. §-ával összefüggésben
az indítványban megfogalmazott alkotmányellenesség nem
áll fenn. Nem állapítható meg alkotmányellenesség az
Ntvm.-nek az e rendelkezésen alapuló 2. és 6. §-ában
meghatározott érvénytelenség, illetve szabálysértési
szankció tekintetében sem. Az aláírásgyűjtési tilalom
megszegése jogellenes cselekménynek minősül, így ahhoz a
jogalkotó megalapozottan fűzi az érvénytelenség
jogkövetkezményét. A törvényhozó jogkörébe tartozik az
is, hogy a jogellenes cselekményt - annak társadalomra
veszélyességére tekintettel - szabálysértésnek
nyilvánítson (1968. évi I. törvény 1. §-a). Az Ntvm. 6.
§-a által megállapított szabálysértés - az indítványtól
eltérően - nem áll összefüggésben az Alkotmány 70/A. §
(2) bekezdésében foglalt előírással, amely szerint az
embereknek a 70/A. § (1) bekezdése szerinti bármilyen
hátrányos megkülönböztetését a törvény szigorúan bünteti.
Mindezek alapján az indítvány nem megalapozott és ezért
azt az Alkotmánybíróság elutasította.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal
előadó alkotmánybíró
Dr. Herczegh Géza
alkotmánybíró
Dr. Lábady Tamás Dr. Schmidt Péter
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Szabó András Dr. Tersztyánszky Ödön
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Vörös Imre Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |