Hungarian
Ügyszám:
.
849/B/1992
Előadó alkotmánybíró: Schmidt Péter Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 849/B/1992. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1996/391
.
A döntés kelte: Budapest, 12/16/1996
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                   A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !

    Az   Alkotmánybíróság   jogszabály   alkotmányellenességének
    utólagos vizsgálatára  irányuló indítványok és alkotmányjogi
    panasz tárgyában meghozta a következő

                           határozatot :

    Az Alkotmánybíróság  a  köztisztviselők  jogállásáról  szóló
    1992. évi  XXIII. törvény  23. §-a,  24. §-a, 41. §-a, 42. §
    (3) ,  (4) , bekezdése, 43. § (1) ,  (2) ,  (3) bekezdése és
    a 2. számú melléklet alkotmányellenességének megállapítására
    és megsemmisítésére  irányuló indítványokat és alkotmányjogi
    panaszt elutasítja,  a törvény  42. § (5) bekezdés d) pontja
    tekintetében pedig az eljárást megszünteti.
                               Indokolás

                                   I.

      Az Alkotmánybírósághoz  a köztisztviselők jogállásáról szóló
      1992. évi  XXIII. törvény  ( a továbbiakban :  Ktv. ) 23. §-
      a, 24.  §-a, 41.  §-a, 42.  § (3) ,   (4) , bekezdése, 43. §
      (1) ,   (2) ,   (3)  bekezdése  és  a  2.  számú  melléklete
      alkotmányellenességének  megállapítása   és   megsemmisítése
      tárgyában több  indítvány érkezett.  Az Alkotmánybíróság  az
      indítványokat egyesítette  és azokat  egy eljárásban bírálta
      el.

      1.    Indítványozók     egy    csoportja    szerint    azért
      alkotmányellenes  a   Ktv.  23.  §-a,  24.  §-a  42.  §  (4)
      bekezdése, 43.  § (1) ,   (2) ,  (3)  bekezdése és  2. számú
      melléklete,  mert   az  az   Alkotmány  70/B.  §  (2)  - (3)
      bekezdésében foglalt  rendelkezésével  ellentétes  módon  az
      illetmény  megállapítását   a  közszolgálati   jogviszonyban
      töltött időhöz és az iskolai végzettséghez köti .

      2. Egyik  indítványozó azért  tartja  alkotmányellenesnek  a
      Ktv.  41.  §-át,  mert  az  a  közalkalmazottakra  vonatkozó
      rendelkezésektől   eltérő    -    megítélése    szerint    a
      diszkrimináció  tilalmába   ütköző  -  módon  szabályozza  a
      pótszabadság intézményét.

      3. Másik  indítványozó szerint alkotmányellenes a Ktv. 42. §
      (3) bekezdésében az önkormányzatok képviselő testületeinek a
      Ktv.    illetményrendszerétől     való    eltérésre    adott
      felhatalmazása,  mert   ennek  alapján   a   köztisztviselők
      tekintetében sérül  az egyenlő  munkáért egyenlő  bér  és  a
      végzett  munka   mennyiségének  és   minőségének   megfelelő
      jövedelemhez való jog alkotmányos alapelve.

      4. Egyik  indítványozó azon  az alapon  vitatja a Ktv. 42. §
      (4) bekezdésének  alkotmányosságát, hogy  a rendelkezés  nem
      tesz  különbséget   a  főiskolát  és  az  egyetemet  végzett
      közalkalmazottak között  és így nem érvényesíti az Alkotmány
      70/B. §  (2) bekezdésében foglalt rendelkezését.

      5. Indítványozók  másik csoportja azon az alapon kéri a Ktv.
      42. §  (5) bekezdés  b) pontjának megsemmisítését, hogy ez a
      rendelkezés   a    polgármesternek   és   a   jegyzőnek   az
      önkormányzatokról   szóló    1990.   évi   LXV.   törvényben
      biztosított jogát vonja el.

      6. Egyik  idítványozó szerint  a Ktv.  2.  számú  melléklete
      amikor   a   figyelembevehető   közszolgálati   jogviszonyok
      esetében az  I. és  a II.  besorolási osztálynál  nem  teszi
      lehetővé  a  29  év  feletti  évek  tekintetében  a  további
      szorzószám  emelkedést   sérti  az  Alkotmány  70/A.  §  (3)
      bekezdésében   és   70/E.   §   (1)   bekezdésében   foglalt
      rendelkezését.

                                  II.

      Az indítványok nem megalapozottak.

      1. A  Ktv. 23. §-ának rendelkezése szerint a köztisztviselőt
      a törvényben meghatározott feltételek teljesítése esetén - a
      32. §-ban  foglaltak kivételével - iskolai végzettségének és
      a közszolgálati jogviszonyban eltöltött idejének megfelelően
      kell besorolni.  Ennek alapján  a  Ktv.  24.  §-a  az  egyes
      besorolási fokozatokat,  42. §  (4) bekezdése  a  besorolási
      osztályokat és  a fizetési  fokozatok fogalmát,  43. § (1) -
       (3)   bekezdései    az    illetményalap    megállapításának
      kötelezettségét, az  alapilletmény  megállapításának  módját
      határozzák meg.  A Ktv.  2. számú  melléklete tartalmazza az
      egyes besorolási  osztályok  fizetési  fokozataihoz  tartozó
      szorzószámokat.

      Az Alkotmány  70/B.  §  (2) ,   (3)  bekezdései  alapján  az
      egyenlő  munkáért  mindenkinek,  bármilyen  megkülönböztetés
      nélkül, egyenlő  bérhez van  joga és  minden dolgozónak joga
      van  olyan  jövedelemhez,  amely  megfelel  végzett  munkája
      mennyiségének és minőségének.

      A   Ktv.    a   köztisztviselő    alapilletményét    iskolai
      végzettségére és  a  közszolgálati  jogviszonyban  eltöltött
      idejére figyelemmel  határozza meg.  Abból indul  ki, hogy a
      közigazgatásban végzett  munka -  függetlenül a közigazgatás
      differenciáltságától és ebből adódóan az egyes közigazgatási
      munkakörök sokféleségétől  - összemérhető  és  egy  egységes
      besorolási  rendszer   segítségével  biztosítható,   hogy  a
      közügyeket   korszerű   szakmai   ismeretekkel   rendelkező,
      pártatlan  köztisztviselők  intézzék  a  közigazgatás  egész
      területén.

      A törvényhozó  a közszolgálati munkakörök betöltését iskolai
      végzettséghez, közigazgatási alap- és szakvizsgához, illetve
      ügykezelői alapvizsgához  köti. Az  iskolai végzettség és az
      alap- illetve  szakvizsga megkövetelése annak a biztosítéka,
      hogy a  köztisztviselő rendelkezik  a  munkája  elvégzéséhez
      szükséges szakmai  ismeretekkel  és  joggal  feltételezhető,
      hogy  el   tudja  látni   a   munkaköre   által   támasztott
      feladatokat.

      A köztisztviselői alapilletmény meghatározásának másik eleme
      a közszolgálatban  töltött idő.  A közszolgálatban eltöltött
      idő figyelembevétele  közvetíti annak  a  sajátos  tudásnak,
      tapasztalatnak  az   értékelését,  amire   a  köztisztviselő
      azáltal  tesz   szert,  hogy   hosszabb  ideje   dolgozik  a
      közigazgatásban. A közszolgálatban eltöltött idő tartama, az
      ezalatt    felgyűlt     tapasztalat    olyan     értéke    a
      köztisztviselőnek,  amelyről   joggal  feltételezhető,  hogy
      munkája teljesítésének minőségét kedvezően befolyásolja.

      A Ktv.  illetményrendszerének kialakítása  során a jogalkotó
      lehetőséget  biztosított   arra   is,   hogy   a   kimagasló
      teljesítményt nyújtó  köztisztviselőnek az illetményrendszer
      szabályaitól    eltérő     módon     személyi     illetményt
      állapíthassanak meg.

      Az   azonos   besorolási   osztályba   tartozók   között   a
      közszolgálatban   eltöltött    időre   tekintettel   történő
      különbségtétel nem  minősíthető  olyan  megkülönböztetésnek,
      ami  ellentétben   állna  az  Alkotmány  70/B.  §  (2) - (3)
      bekezdéseiben  foglalt  rendelkezéseivel,  vagyis  azzal  az
      alkotmányos alapelvvel,  amely a  diszkrimináció tilalmát  a
      munka világára  konkretizálja.  A  közszolgálati  besorolási
      rendszer  által  mért  szakmai  tapasztalat  olyan  alapvető
      jellemzője a  munkavégző személynek,  amely lehetővé  teszi,
      hogy a  köztisztviselő a  végzett munkája  mennyiségének  és
      minőségének megfelelő jövedelemhez jusson. Ez a szabályozási
      megoldás nem vezet alkotmányellenes különbségtételre, miként
      az sem,  hogy a  végzett  munka  mennyiségének,  minőségének
      megfelelő jövedelem  biztosítása során a törvényhozó a munka
      mennyiségének és  minőségének egyik  mérhető  kritériumát  a
      megfelelő iskolai  végzettség és vizsga meglétében határozta
      meg.

      2.  Az   Alkotmánybíróság  nem  vetette  egybe  a  különböző
      munkavégzésre irányuló  jogviszonyok - így a köztisztviselői
      jogviszony és  a közalkalmazotti  jogviszony -  szabadságra,
      pótszabadságra   vonatkozó    szabályozását.   Bár    minden
      munkavégzésre irányuló  jogviszony közös  eleme a rendszeres
      fizetett   szabadság    biztosításának   kötelezettsége    a
      köztisztviselői jogviszony  és a  közalkalmazotti jogviszony
      külön  szabályozási  egységet  képeznek.  A  köztisztviselői
      jogviszony  sajátos   jellege  -  miként  a  közalkalmazotti
      jogviszonyé is - indokolttá teheti a szabadság, pótszabadság
      eltérő  szabályozását.  Önmagában  a  két  rendszer  közötti
      eltérés,  mindaddig,  amíg  a  szabályozás  eleget  tesz  az
      Alkotmány 70/B. § (4) bekezdésében meghatározott rendszeres,
      fizetett szabadság  biztosítása követelményének  nem  jelent
      alkotmányellenes diszkriminációt .

      3. A  Ktv. 42.  §  (3)  bekezdése  alapján  az  önkormányzat
      képviselő-testülete az  illetményalapot  évente  rendeletben
      köteles -  a  helyi  érdekegyeztetés  keretében  kialakított
      állásfoglalás,  valamint   az   államigazgatásban   érvényes
      illetményalap figyelembevételével  - megállapítani úgy, hogy
      az nem lehet alacsonyabb, mint az előző évi illetményalap. A
      Ktv. fenti  rendelkezésének jelenleg  hatályos  szövegét  az
      1995. évi  XLVIII. törvény  102. § (1) bekezdése állapította
      meg.  Az   indítványozó  által   támasztott  alkotmányossági
      kifogás ugyan  az 1995.  június  30.  előtt  hatályban  volt
      rendelkezés ellen irányul, de mivel a jogszabály-módosítás a
      továbbiak során is lehetővé teszi, hogy az önkormányzatoknál
      eltérjenek a  Ktv. által  meghatározott illetményalaptól  az
      Alkotmánybíróság     érdemben     vizsgálta     indítványozó
      előterjesztését.

      Indítványozó    szerint     azért    alkotmányellenes     az
      önkormányzatok      képviselő-testületeinek      a      Ktv.
      illetményalapjától való eltérésre adott felhatalmazása, mert
      ennek alapján  az önkormányzati köztisztviselők tekintetében
      sérül az  egyenlő munkáért  egyenlő bér  és a  végzett munka
      mennyiségének és minőségének megfelelő jövedelemhez való jog
      alkotmányos alapelve.

      Az   önkormányzatok    képviselő-testületei    meghatározott
      korlátok között  maguk állapíthatják  meg  az  önkormányzati
      köztisztviselők    illetményalapját.     Az    illetményalap
      megállapítási jog  lehetőséget biztosít  arra, hogy  a helyi
      érdekegyeztetésnek   megfelelően    határozhassák   meg   az
      önkormányzat működési  költségének egyik  fontos tételét,  a
      köztisztviselői   kar    illetményét.    Az    illetményalap
      meghatározása során a képviselő-testületnek figyelemmel kell
      lennie  az  államigazgatásban  érvényes  illetményalapra  és
      arra, hogy  az adott  évben érvényes illetményalap nem lehet
      alacsonyabb,  mint   az  előző   évi.     Az   illetményalap
      megállapításán   túl    a    köztisztviselő    illetményének
      meghatározásakor a Ktv. több eltérésre nem ad lehetőséget az
      önkormányzatok képviselő-testületeinek.

      Az önkormányzatoknál  végzett  köztisztviselői  munka  és  a
      közigazgatás más  területén  végzett  köztisztviselői  munka
      ugyan összemérhető és ennyiben alkotmányos követelmény, hogy
      érvényesüljön a  diszkrimináció tilalmának  a munka világára
      vonatkozó alkotmányos  tétele, vagyis  az  egyenlő  munkáért
      egyenlő bér  és a végzett munka mennyiségének és minőségének
      megfelelő  jövedelemhez   való  jog   alkotmányos  alapelve,
      azonban  minden  olyan  különbségtétel,  ami  a  munkavégzés
      sajátosságából fakad alkotmányosan igazolható, feltéve, hogy
      nem vezet a köztisztviselők személye között alkotmányellenes
      különbségtételre. Önmagában  az illetményalap  megállapítási
      jog  -   figyelemmel  e   jog  törvényi   korlátaira  -   az
      önkormányzati    köztisztviselői    munka    sajátosságainak
      érvényesítésére,  ezzel   összefüggésben  a   végzett  munka
      mennyiségének    és    minőségének    megfelelő    jövedelem
      biztosítására irányul. Az a lehetőség, amit a Ktv. vonatkozó
      rendelkezése  biztosít   nem  hogy   korlátozza,  de   éppen
      elősegíti az alkotmányos rendelkezések érvényesülését.

      4. A  Ktv. 42.  § (4)  bekezdése alapján a felsőfokú iskolai
      végzettségű  köztisztviselőt   az  I.   ,   a   középiskolai
      végzettségű köztisztviselőt  a II.,  az ügykezelőt a III., a
      fizikai alkalmazottat  a IV.  osztályba kell  besorolni  ( a
      továbbiakban :   besorolási osztály ) . A besorolási osztály
      fizetési fokozatokból áll.

      Indítványozó azon  az  alapon  vitatja  a  Ktv.  42.  §  (4)
      bekezdésének alkotmányosságát,  hogy a  rendelkezés nem tesz
      különbséget   a    főiskolát   és   az   egyetemet   végzett
      közalkalmazottak között  és így nem érvényesíti az Alkotmány
      70/B. §   (2)  bekezdésében  foglalt  szabályát.  Megítélése
      szerint  a  nagyobb  szakmai  ismereteket  jelentő  egyetemi
      végzettség -  meghatározott munkakörök betöltését ehhez köti
      a  jogalkotó   -  az   ezen   alapuló   magasabb   minőségű,
      bonyolultabb  munkavégzés   marad  megfelelő  ellentételezés
      nélkül,  amikor   az  egyetemet   és  a   főiskolát  végzett
      köztisztviselőt ugyanabba  a  besorolási  osztályba  rendeli
      besorolni a törvény.

      Az   Alkotmánybíróság   a   137/B/1991.   AB   határozatában
      megállapította, hogy  az Alkotmány  70/B. §-a  az  általános
      diszkriminációtilalmat  megfogalmazó  70/A.  §-nak  a  munka
      világára vonatkoztatott  konkretizálása ( ABH  1992, 459 ) .

      Az egyenlő  munkáért mindenkinek,  bármely  megkülönböztetés
      nélkül, egyenlő  bérhez való jog alkotmányos tartalma minden
      olyan megkülönböztetést tilt, ami nem a munkát végző személy
      munkavégzésével  kapcsolatos.   A  munkavégzéstől  független
      különbségtétel tilalma  azonban nem korlátozza a munkáltatót
      abban, hogy  a különböző  fajtájú munkatevékenységeket saját
      tevékenységének céljából  - figyelemmel az ellenszolgáltatás
      megállapításánál  anyagi   lehetőségeinek  korlátaira  is  -
      értékelje. Az  értékelés során  mindaddig, amíg a munkáltató
      saját tevékenységének  célját szolgáló  munkafajták előnyben
      részesítése  nem   vezet  a   munkavállalók  közötti   olyan
      különbségtételre, ami  ellentétben állna  az Alkotmány 70/A.
      §-nak   rendelkezésével   nem   beszélhetünk   a   70/B.   §
      rendelkezéseinek  sérelméről.   A  munkáltatót  a  különböző
      munkafajták értékelése  kapcsán megillető  szabadság azonban
      nem   értelmezhető   a   munkáltatót   terhelő   alkotmányos
      kötelezettségként. Az  Alkotmány hivatkozott rendelkezéséből
      nem vezethető  le olyan  kötelezettség, ami arra kötelezné a
      jogalkotót,  hogy  az  iskolai  végzettség  tekintetében  az
      alapfokú, középfokú és felsőfokú különbségtételt meghaladóan
      további   különbségeket    tegyen.   Mindezek   alapján   az
      Alkotmánybíróság megállapította,  hogy  a  Ktv.  42.  §  (4)
      bekezdése nem  áll ellentétben  az  Alkotmány  70/B.  §  (2)
      bekezdésében foglalt rendelkezésével.

      5. Az  1995. évi XLVIII. törvény 103. § (2) bekezdése a Ktv.
      korábbi  42.   §  (5)  bekezdés  b)  pontjának  szövegét  és
      jelölését 1995. június 30-i hatállyal megváltoztatta. A Ktv.
      42. § (5) bekezdésének d) pontja az önkormányzat hivatalánál
      a  személyi   alapbér  megállapításának  jogát  -  egyébként
      indítványozó  javaslatával   megegyező  módon  -  a  jegyző,
      illetve főjegyző  hatáskörébe utalta.   Mivel  az  indítvány
      előterjesztését követően  a vizsgálat  alá vont  jogszabályi
      rendelkezést az  indítványban foglaltakkal  megegyező  módon
      módosították,   az   indítvány   tárgytalanná   vált.   Erre
      tekintettel az Alkotmánybíróság az eljárást megszüntette.

      6. A  tv. 2.  számú melléklete  az I.  és a  II.  besorolási
      osztálynál a  közszolgálati  jogviszony  29  évet  meghaladó
      időtartama esetén  egységesen 3,  2 tizedes  szorzószámot ír
      elő. Indítványozó  szerint ez a rendelkezés, mivel nem teszi
      lehetővé a szorzószám további emelkedését ellentétben áll az
      Alkotmány 70/A.  § (3)  és 70/E.  § (1)  bekezdésében foglat
      szabályával.

      Az  Alkotmány   70/A.  §  (3)  bekezdése  szerint  a  Magyar
      Köztársaság    a     jogegyenlőség     megvalósulását     az
      esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölését  célzó  intézkedésekkel
      is segíti.  Az Alkotmány  70/E. §  (1) bekezdése  alapján  a
      Magyar Köztársaság  állampolgárainak joguk  van a  szociális
      biztonsághoz;  öregség,   betegség,  rokkantság,  özvegység,
      árvaság és  önhibájukon kívül  bekövetkezett munkanélküliség
      esetén a megélhetésükhöz szükséges ellátásra jogosultak.

      A Ktv.  2. számú  mellékletének kifogásolt  rendelkezése nem
      hozható összefüggésbe az Alkotmány hivatkozott szabályaival.

      A fentiek  alapján az  Alkotmánybíróság a rendelkező részben
      foglaltak szerint határozott.
                             Dr. Sólyom László
                         az Alkotmánybíróság elnöke

                  Dr. Ádám Antal          Dr. Holló András
                  alkotmánybíró             alkotmánybíró

                  Dr. Kilényi Géza        Dr. Lábady Tamás
                  alkotmánybíró              alkotmánybíró

                             Dr. Schmidt Péter
                            előadó alkotmánybíró

                              Dr. Szabó András
                               alkotmánybíró

                Dr. Tersztyánszky Ödön       Dr. Vörös Imre
                 alkotmánybíró               alkotmánybíró

                             Dr. Zlinszky János
                               alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        849/B/1992
        Date of the decision:
        .
        12/16/1996
        .
        .