| A döntés szövege:                  A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !
 Az   Alkotmánybíróság   jogszabály   alkotmányellenességének
 utólagos vizsgálatára  irányuló indítványok és alkotmányjogi
 panasz tárgyában meghozta a következő
 
 határozatot :
 
 Az Alkotmánybíróság  a  köztisztviselők  jogállásáról  szóló
 1992. évi  XXIII. törvény  23. §-a,  24. §-a, 41. §-a, 42. §
 (3) ,  (4) , bekezdése, 43. § (1) ,  (2) ,  (3) bekezdése és
 a 2. számú melléklet alkotmányellenességének megállapítására
 és megsemmisítésére  irányuló indítványokat és alkotmányjogi
 panaszt elutasítja,  a törvény  42. § (5) bekezdés d) pontja
 tekintetében pedig az eljárást megszünteti.
                          Indokolás
 I.
 
 Az Alkotmánybírósághoz  a köztisztviselők jogállásáról szóló
 1992. évi  XXIII. törvény  ( a továbbiakban :  Ktv. ) 23. §-
 a, 24.  §-a, 41.  §-a, 42.  § (3) ,   (4) , bekezdése, 43. §
 (1) ,   (2) ,   (3)  bekezdése  és  a  2.  számú  melléklete
 alkotmányellenességének  megállapítása   és   megsemmisítése
 tárgyában több  indítvány érkezett.  Az Alkotmánybíróság  az
 indítványokat egyesítette  és azokat  egy eljárásban bírálta
 el.
 
 1.    Indítványozók     egy    csoportja    szerint    azért
 alkotmányellenes  a   Ktv.  23.  §-a,  24.  §-a  42.  §  (4)
 bekezdése, 43.  § (1) ,   (2) ,  (3)  bekezdése és  2. számú
 melléklete,  mert   az  az   Alkotmány  70/B.  §  (2)  - (3)
 bekezdésében foglalt  rendelkezésével  ellentétes  módon  az
 illetmény  megállapítását   a  közszolgálati   jogviszonyban
 töltött időhöz és az iskolai végzettséghez köti .
 
 2. Egyik  indítványozó azért  tartja  alkotmányellenesnek  a
 Ktv.  41.  §-át,  mert  az  a  közalkalmazottakra  vonatkozó
 rendelkezésektől   eltérő    -    megítélése    szerint    a
 diszkrimináció  tilalmába   ütköző  -  módon  szabályozza  a
 pótszabadság intézményét.
 
 3. Másik  indítványozó szerint alkotmányellenes a Ktv. 42. §
 (3) bekezdésében az önkormányzatok képviselő testületeinek a
 Ktv.    illetményrendszerétől     való    eltérésre    adott
 felhatalmazása,  mert   ennek  alapján   a   köztisztviselők
 tekintetében sérül  az egyenlő  munkáért egyenlő  bér  és  a
 végzett  munka   mennyiségének  és   minőségének   megfelelő
 jövedelemhez való jog alkotmányos alapelve.
 
 4. Egyik  indítványozó azon  az alapon  vitatja a Ktv. 42. §
 (4) bekezdésének  alkotmányosságát, hogy  a rendelkezés  nem
 tesz  különbséget   a  főiskolát  és  az  egyetemet  végzett
 közalkalmazottak között  és így nem érvényesíti az Alkotmány
 70/B. §  (2) bekezdésében foglalt rendelkezését.
 
 5. Indítványozók  másik csoportja azon az alapon kéri a Ktv.
 42. §  (5) bekezdés  b) pontjának megsemmisítését, hogy ez a
 rendelkezés   a    polgármesternek   és   a   jegyzőnek   az
 önkormányzatokról   szóló    1990.   évi   LXV.   törvényben
 biztosított jogát vonja el.
 
 6. Egyik  idítványozó szerint  a Ktv.  2.  számú  melléklete
 amikor   a   figyelembevehető   közszolgálati   jogviszonyok
 esetében az  I. és  a II.  besorolási osztálynál  nem  teszi
 lehetővé  a  29  év  feletti  évek  tekintetében  a  további
 szorzószám  emelkedést   sérti  az  Alkotmány  70/A.  §  (3)
 bekezdésében   és   70/E.   §   (1)   bekezdésében   foglalt
 rendelkezését.
 
 II.
 
 Az indítványok nem megalapozottak.
 
 1. A  Ktv. 23. §-ának rendelkezése szerint a köztisztviselőt
 a törvényben meghatározott feltételek teljesítése esetén - a
 32. §-ban  foglaltak kivételével - iskolai végzettségének és
 a közszolgálati jogviszonyban eltöltött idejének megfelelően
 kell besorolni.  Ennek alapján  a  Ktv.  24.  §-a  az  egyes
 besorolási fokozatokat,  42. §  (4) bekezdése  a  besorolási
 osztályokat és  a fizetési  fokozatok fogalmát,  43. § (1) -
 (3)   bekezdései    az    illetményalap    megállapításának
 kötelezettségét, az  alapilletmény  megállapításának  módját
 határozzák meg.  A Ktv.  2. számú  melléklete tartalmazza az
 egyes besorolási  osztályok  fizetési  fokozataihoz  tartozó
 szorzószámokat.
 
 Az Alkotmány  70/B.  §  (2) ,   (3)  bekezdései  alapján  az
 egyenlő  munkáért  mindenkinek,  bármilyen  megkülönböztetés
 nélkül, egyenlő  bérhez van  joga és  minden dolgozónak joga
 van  olyan  jövedelemhez,  amely  megfelel  végzett  munkája
 mennyiségének és minőségének.
 
 A   Ktv.    a   köztisztviselő    alapilletményét    iskolai
 végzettségére és  a  közszolgálati  jogviszonyban  eltöltött
 idejére figyelemmel  határozza meg.  Abból indul  ki, hogy a
 közigazgatásban végzett  munka -  függetlenül a közigazgatás
 differenciáltságától és ebből adódóan az egyes közigazgatási
 munkakörök sokféleségétől  - összemérhető  és  egy  egységes
 besorolási  rendszer   segítségével  biztosítható,   hogy  a
 közügyeket   korszerű   szakmai   ismeretekkel   rendelkező,
 pártatlan  köztisztviselők  intézzék  a  közigazgatás  egész
 területén.
 
 A törvényhozó  a közszolgálati munkakörök betöltését iskolai
 végzettséghez, közigazgatási alap- és szakvizsgához, illetve
 ügykezelői alapvizsgához  köti. Az  iskolai végzettség és az
 alap- illetve  szakvizsga megkövetelése annak a biztosítéka,
 hogy a  köztisztviselő rendelkezik  a  munkája  elvégzéséhez
 szükséges szakmai  ismeretekkel  és  joggal  feltételezhető,
 hogy  el   tudja  látni   a   munkaköre   által   támasztott
 feladatokat.
 
 A köztisztviselői alapilletmény meghatározásának másik eleme
 a közszolgálatban  töltött idő.  A közszolgálatban eltöltött
 idő figyelembevétele  közvetíti annak  a  sajátos  tudásnak,
 tapasztalatnak  az   értékelését,  amire   a  köztisztviselő
 azáltal  tesz   szert,  hogy   hosszabb  ideje   dolgozik  a
 közigazgatásban. A közszolgálatban eltöltött idő tartama, az
 ezalatt    felgyűlt     tapasztalat    olyan     értéke    a
 köztisztviselőnek,  amelyről   joggal  feltételezhető,  hogy
 munkája teljesítésének minőségét kedvezően befolyásolja.
 
 A Ktv.  illetményrendszerének kialakítása  során a jogalkotó
 lehetőséget  biztosított   arra   is,   hogy   a   kimagasló
 teljesítményt nyújtó  köztisztviselőnek az illetményrendszer
 szabályaitól    eltérő     módon     személyi     illetményt
 állapíthassanak meg.
 
 Az   azonos   besorolási   osztályba   tartozók   között   a
 közszolgálatban   eltöltött    időre   tekintettel   történő
 különbségtétel nem  minősíthető  olyan  megkülönböztetésnek,
 ami  ellentétben   állna  az  Alkotmány  70/B.  §  (2) - (3)
 bekezdéseiben  foglalt  rendelkezéseivel,  vagyis  azzal  az
 alkotmányos alapelvvel,  amely a  diszkrimináció tilalmát  a
 munka világára  konkretizálja.  A  közszolgálati  besorolási
 rendszer  által  mért  szakmai  tapasztalat  olyan  alapvető
 jellemzője a  munkavégző személynek,  amely lehetővé  teszi,
 hogy a  köztisztviselő a  végzett munkája  mennyiségének  és
 minőségének megfelelő jövedelemhez jusson. Ez a szabályozási
 megoldás nem vezet alkotmányellenes különbségtételre, miként
 az sem,  hogy a  végzett  munka  mennyiségének,  minőségének
 megfelelő jövedelem  biztosítása során a törvényhozó a munka
 mennyiségének és  minőségének egyik  mérhető  kritériumát  a
 megfelelő iskolai  végzettség és vizsga meglétében határozta
 meg.
 
 2.  Az   Alkotmánybíróság  nem  vetette  egybe  a  különböző
 munkavégzésre irányuló  jogviszonyok - így a köztisztviselői
 jogviszony és  a közalkalmazotti  jogviszony -  szabadságra,
 pótszabadságra   vonatkozó    szabályozását.   Bár    minden
 munkavégzésre irányuló  jogviszony közös  eleme a rendszeres
 fizetett   szabadság    biztosításának   kötelezettsége    a
 köztisztviselői jogviszony  és a  közalkalmazotti jogviszony
 külön  szabályozási  egységet  képeznek.  A  köztisztviselői
 jogviszony  sajátos   jellege  -  miként  a  közalkalmazotti
 jogviszonyé is - indokolttá teheti a szabadság, pótszabadság
 eltérő  szabályozását.  Önmagában  a  két  rendszer  közötti
 eltérés,  mindaddig,  amíg  a  szabályozás  eleget  tesz  az
 Alkotmány 70/B. § (4) bekezdésében meghatározott rendszeres,
 fizetett szabadság  biztosítása követelményének  nem  jelent
 alkotmányellenes diszkriminációt .
 
 3. A  Ktv. 42.  §  (3)  bekezdése  alapján  az  önkormányzat
 képviselő-testülete az  illetményalapot  évente  rendeletben
 köteles -  a  helyi  érdekegyeztetés  keretében  kialakított
 állásfoglalás,  valamint   az   államigazgatásban   érvényes
 illetményalap figyelembevételével  - megállapítani úgy, hogy
 az nem lehet alacsonyabb, mint az előző évi illetményalap. A
 Ktv. fenti  rendelkezésének jelenleg  hatályos  szövegét  az
 1995. évi  XLVIII. törvény  102. § (1) bekezdése állapította
 meg.  Az   indítványozó  által   támasztott  alkotmányossági
 kifogás ugyan  az 1995.  június  30.  előtt  hatályban  volt
 rendelkezés ellen irányul, de mivel a jogszabály-módosítás a
 továbbiak során is lehetővé teszi, hogy az önkormányzatoknál
 eltérjenek a  Ktv. által  meghatározott illetményalaptól  az
 Alkotmánybíróság     érdemben     vizsgálta     indítványozó
 előterjesztését.
 
 Indítványozó    szerint     azért    alkotmányellenes     az
 önkormányzatok      képviselő-testületeinek      a      Ktv.
 illetményalapjától való eltérésre adott felhatalmazása, mert
 ennek alapján  az önkormányzati köztisztviselők tekintetében
 sérül az  egyenlő munkáért  egyenlő bér  és a  végzett munka
 mennyiségének és minőségének megfelelő jövedelemhez való jog
 alkotmányos alapelve.
 
 Az   önkormányzatok    képviselő-testületei    meghatározott
 korlátok között  maguk állapíthatják  meg  az  önkormányzati
 köztisztviselők    illetményalapját.     Az    illetményalap
 megállapítási jog  lehetőséget biztosít  arra, hogy  a helyi
 érdekegyeztetésnek   megfelelően    határozhassák   meg   az
 önkormányzat működési  költségének egyik  fontos tételét,  a
 köztisztviselői   kar    illetményét.    Az    illetményalap
 meghatározása során a képviselő-testületnek figyelemmel kell
 lennie  az  államigazgatásban  érvényes  illetményalapra  és
 arra, hogy  az adott  évben érvényes illetményalap nem lehet
 alacsonyabb,  mint   az  előző   évi.     Az   illetményalap
 megállapításán   túl    a    köztisztviselő    illetményének
 meghatározásakor a Ktv. több eltérésre nem ad lehetőséget az
 önkormányzatok képviselő-testületeinek.
 
 Az önkormányzatoknál  végzett  köztisztviselői  munka  és  a
 közigazgatás más  területén  végzett  köztisztviselői  munka
 ugyan összemérhető és ennyiben alkotmányos követelmény, hogy
 érvényesüljön a  diszkrimináció tilalmának  a munka világára
 vonatkozó alkotmányos  tétele, vagyis  az  egyenlő  munkáért
 egyenlő bér  és a végzett munka mennyiségének és minőségének
 megfelelő  jövedelemhez   való  jog   alkotmányos  alapelve,
 azonban  minden  olyan  különbségtétel,  ami  a  munkavégzés
 sajátosságából fakad alkotmányosan igazolható, feltéve, hogy
 nem vezet a köztisztviselők személye között alkotmányellenes
 különbségtételre. Önmagában  az illetményalap  megállapítási
 jog  -   figyelemmel  e   jog  törvényi   korlátaira  -   az
 önkormányzati    köztisztviselői    munka    sajátosságainak
 érvényesítésére,  ezzel   összefüggésben  a   végzett  munka
 mennyiségének    és    minőségének    megfelelő    jövedelem
 biztosítására irányul. Az a lehetőség, amit a Ktv. vonatkozó
 rendelkezése  biztosít   nem  hogy   korlátozza,  de   éppen
 elősegíti az alkotmányos rendelkezések érvényesülését.
 
 4. A  Ktv. 42.  § (4)  bekezdése alapján a felsőfokú iskolai
 végzettségű  köztisztviselőt   az  I.   ,   a   középiskolai
 végzettségű köztisztviselőt  a II.,  az ügykezelőt a III., a
 fizikai alkalmazottat  a IV.  osztályba kell  besorolni  ( a
 továbbiakban :   besorolási osztály ) . A besorolási osztály
 fizetési fokozatokból áll.
 
 Indítványozó azon  az  alapon  vitatja  a  Ktv.  42.  §  (4)
 bekezdésének alkotmányosságát,  hogy a  rendelkezés nem tesz
 különbséget   a    főiskolát   és   az   egyetemet   végzett
 közalkalmazottak között  és így nem érvényesíti az Alkotmány
 70/B. §   (2)  bekezdésében  foglalt  szabályát.  Megítélése
 szerint  a  nagyobb  szakmai  ismereteket  jelentő  egyetemi
 végzettség -  meghatározott munkakörök betöltését ehhez köti
 a  jogalkotó   -  az   ezen   alapuló   magasabb   minőségű,
 bonyolultabb  munkavégzés   marad  megfelelő  ellentételezés
 nélkül,  amikor   az  egyetemet   és  a   főiskolát  végzett
 köztisztviselőt ugyanabba  a  besorolási  osztályba  rendeli
 besorolni a törvény.
 
 Az   Alkotmánybíróság   a   137/B/1991.   AB   határozatában
 megállapította, hogy  az Alkotmány  70/B. §-a  az  általános
 diszkriminációtilalmat  megfogalmazó  70/A.  §-nak  a  munka
 világára vonatkoztatott  konkretizálása ( ABH  1992, 459 ) .
 
 Az egyenlő  munkáért mindenkinek,  bármely  megkülönböztetés
 nélkül, egyenlő  bérhez való jog alkotmányos tartalma minden
 olyan megkülönböztetést tilt, ami nem a munkát végző személy
 munkavégzésével  kapcsolatos.   A  munkavégzéstől  független
 különbségtétel tilalma  azonban nem korlátozza a munkáltatót
 abban, hogy  a különböző  fajtájú munkatevékenységeket saját
 tevékenységének céljából  - figyelemmel az ellenszolgáltatás
 megállapításánál  anyagi   lehetőségeinek  korlátaira  is  -
 értékelje. Az  értékelés során  mindaddig, amíg a munkáltató
 saját tevékenységének  célját szolgáló  munkafajták előnyben
 részesítése  nem   vezet  a   munkavállalók  közötti   olyan
 különbségtételre, ami  ellentétben állna  az Alkotmány 70/A.
 §-nak   rendelkezésével   nem   beszélhetünk   a   70/B.   §
 rendelkezéseinek  sérelméről.   A  munkáltatót  a  különböző
 munkafajták értékelése  kapcsán megillető  szabadság azonban
 nem   értelmezhető   a   munkáltatót   terhelő   alkotmányos
 kötelezettségként. Az  Alkotmány hivatkozott rendelkezéséből
 nem vezethető  le olyan  kötelezettség, ami arra kötelezné a
 jogalkotót,  hogy  az  iskolai  végzettség  tekintetében  az
 alapfokú, középfokú és felsőfokú különbségtételt meghaladóan
 további   különbségeket    tegyen.   Mindezek   alapján   az
 Alkotmánybíróság megállapította,  hogy  a  Ktv.  42.  §  (4)
 bekezdése nem  áll ellentétben  az  Alkotmány  70/B.  §  (2)
 bekezdésében foglalt rendelkezésével.
 
 5. Az  1995. évi XLVIII. törvény 103. § (2) bekezdése a Ktv.
 korábbi  42.   §  (5)  bekezdés  b)  pontjának  szövegét  és
 jelölését 1995. június 30-i hatállyal megváltoztatta. A Ktv.
 42. § (5) bekezdésének d) pontja az önkormányzat hivatalánál
 a  személyi   alapbér  megállapításának  jogát  -  egyébként
 indítványozó  javaslatával   megegyező  módon  -  a  jegyző,
 illetve főjegyző  hatáskörébe utalta.   Mivel  az  indítvány
 előterjesztését követően  a vizsgálat  alá vont  jogszabályi
 rendelkezést az  indítványban foglaltakkal  megegyező  módon
 módosították,   az   indítvány   tárgytalanná   vált.   Erre
 tekintettel az Alkotmánybíróság az eljárást megszüntette.
 
 6. A  tv. 2.  számú melléklete  az I.  és a  II.  besorolási
 osztálynál a  közszolgálati  jogviszony  29  évet  meghaladó
 időtartama esetén  egységesen 3,  2 tizedes  szorzószámot ír
 elő. Indítványozó  szerint ez a rendelkezés, mivel nem teszi
 lehetővé a szorzószám további emelkedését ellentétben áll az
 Alkotmány 70/A.  § (3)  és 70/E.  § (1)  bekezdésében foglat
 szabályával.
 
 Az  Alkotmány   70/A.  §  (3)  bekezdése  szerint  a  Magyar
 Köztársaság    a     jogegyenlőség     megvalósulását     az
 esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölését  célzó  intézkedésekkel
 is segíti.  Az Alkotmány  70/E. §  (1) bekezdése  alapján  a
 Magyar Köztársaság  állampolgárainak joguk  van a  szociális
 biztonsághoz;  öregség,   betegség,  rokkantság,  özvegység,
 árvaság és  önhibájukon kívül  bekövetkezett munkanélküliség
 esetén a megélhetésükhöz szükséges ellátásra jogosultak.
 
 A Ktv.  2. számú  mellékletének kifogásolt  rendelkezése nem
 hozható összefüggésbe az Alkotmány hivatkozott szabályaival.
 
 A fentiek  alapján az  Alkotmánybíróság a rendelkező részben
 foglaltak szerint határozott.
                      Dr. Sólyom László.az Alkotmánybíróság elnöke
 
 Dr. Ádám Antal          Dr. Holló András
 alkotmánybíró             alkotmánybíró
 
 Dr. Kilényi Géza        Dr. Lábady Tamás
 alkotmánybíró              alkotmánybíró
 
 Dr. Schmidt Péter
 előadó alkotmánybíró
 
 Dr. Szabó András
 alkotmánybíró
 
 Dr. Tersztyánszky Ödön       Dr. Vörös Imre
 alkotmánybíró               alkotmánybíró
 
 Dr. Zlinszky János
 alkotmánybíró
 |