A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság alkotmányjogi panasz tárgyában meghozta a
következő
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság az Alkotmány 57. § (1) bekezdése és
60. § (3) bekezdése alapján megállapítja, hogy a
lelkiismereti és vallásszabadságról, valamint az egyházakról
szóló 1990. évi IV. törvény 15. § (1) és (2) bekezdésének
alkalmazása során alkotmányos követelmény, hogy egyház és
vele jogviszonyban álló személyek közötti, állami
jogszabályokon alapuló jogviszonyokból eredő jogvitákat az
állami bíróságok érdemben elbírálják.
2. Az Alkotmánybíróság a lelkiismereti és vallásszabadságról,
valamint az egyházakról szóló 1990. évi IV. törvény 15. §
(2) bekezdése alkotmányellenességének megállapítására
irányuló alkotmányjogi panaszt elutasítja.
3. Az Alkotmánybíróság a lelkiismereti és vallásszabadságról,
valamint az egyházakról szóló 1990. évi IV. törvény 15. §
(1) bekezdése alkotmányellenességének megállapítására
irányuló alkotmányjogi panaszt visszautasítja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Az indítványozó alkotmányjogi panaszt terjesztett az
Alkotmánybíróság elé.
1. Az indítványban foglaltak, valamint az indítványozó által
becsatolt iratok alapján a következők állapíthatók meg:
1.1. Az indítványozó a Magyarországi Református Egyház (a
továbbiakban: Egyház) szolgálatában állt a Debreceni
Református Teológiai Akadémia - később Debreceni Református
Hittudományi Egyetem - (a továbbiakban: Egyetem)
tanszékvezető tanáraként. A hallgatók kezdeményezését
tudomásul véve, 1995. április 14-én - feltételek tűzése
mellett - az indítványozó elfogadta az Egyház püspöke által
tett, a nyugdíjaztatására irányuló ajánlatot. Ezt követően
maga ellen fegyelmi eljárás lefolytatását kérte, s egyben a
nyugdíjaztatásával kapcsolatos jognyilatkozatát is
megtámadta. Az Egyház Zsinati Bíróságának elnöksége 2/1995.
Bír. számú határozatában az indítványozót írásbeli
megintésben részesítette, s megállapította, hogy az eljárás
során nem merült fel olyan bizonyíték, amely a saját -
nyugdíjaztatására vonatkozó - jognyilatkozata visszavonásának
vagy megtámadásának alapjául szolgálhatna. A Zsinati Bíróság
nem találta megalapozottnak az indítványozó
jövedelemveszteségével kapcsolatos kárigényét sem. Ezen
határozat ellen az indítványozó részéről benyújtott panaszt
az Egyház Zsinatának elnöksége - az írásbeli megintésre
vonatkozó kitétel kivételével - elutasította.
1.2. Az indítványozó a Debreceni Városi Bíróságon kártérítési
pert indított a Tiszántúli Református Egyházkerület (a
továbbiakban: Egyházkerület) mint I. rendű, és az Egyetem
mint II. rendű alperes ellen. A felperes indítványozó
keresetében annak megállapítását kérte, hogy az Egyházkerület
püspökével kötött, a nyugdíjazásával kapcsolatos megállapodás
az általa tűzött feltételek mellett érvényesen létrejött,
azonban az alperesek szerződésszegése miatt annak
teljesítésére nem került sor. Az indítványozó kérelmet
terjesztett elő továbbá az alperesek vagyoni és nem vagyoni
kártérítési felelősségének megállapítása iránt is.
Az alperesek ellenkérelmükben a per megszüntetését kérték,
mivel szerintük a jogvita elbírálása nem tartozott az állami
bíróság hatáskörébe.
A Debreceni Városi Bíróság 7.P.21.766/1997/5. számon
meghozott ítéletével a felperes indítványozó keresetét
elutasította. Az első fokon eljáró bíróság az 1997. július 3-
án kelt ítélet indokolásában kifejtette: keresetében a
felperes követelése jogalapjaként az egyházi "jogszabályokat"
jelölte meg. A lelkiismereti és vallásszabadságról, valamint
az egyházakról szóló 1990. évi IV. törvény (a továbbiakban:
Ltv.) 15. § (1) bekezdése alapján a Magyar Köztársaságban az
egyház az államtól elválasztva működik. A (2) bekezdés
szerint az egyház belső "törvényeinek", szabályainak érvényre
juttatására állami kényszer nem alkalmazható. A felperes
keresete kártérítés és nem vagyoni kár megfizetésére
irányult. Az Ltv. 16. § (2) bekezdése alapján az egyházi jogi
személy törvénysértése esetén az ügyész pert indít az egyházi
jogi személy ellen. Fentiekből következően az alperesek
károkozása esetén a per megindítására a felperesnek
jogosultsága nincs, ezért a bíróság a felperes kereseti
kérelmét elutasította.
1.3. A városi bíróság ítéletét a Hajdú-Bihar Megyei Bíróság
4.Pf.22.069/1997/4. számú végzésével hatályon kívül helyezte,
a pert megszüntette és a keresetlevelet áttenni rendelte a
Zsinati Bírósághoz. Az 1998. január 21-én meghozott végzés
indokolásában arra hivatkozott a megyei bíróság, hogy az
Egyház alkotmányáról és kormányzatáról szóló 1994. évi
II. egyházi törvény (a továbbiakban: egyházi alkotmány) 9. §
(1) bekezdése, továbbá az egyházi törvénykezésről szóló
1967. évi VI. egyházi törvénycikk (a továbbiakban: egyházi
törvénykezési törvény) 49. §-a értelmében a felperes igénye a
Zsinati Bíróság hatáskörébe tartozik az egyházi törvénykezési
törvény 27. §-a alapján.
1.4. Az áttétel alapján eljáró Zsinati Bíróság 3/1996. Bír.
számú határozatában megállapította hatáskörének hiányát és a
keresetlevelet áttette a hatáskörrel és illetékességgel
rendelkező Debreceni Munkaügyi Bírósághoz. A Zsinati Bíróság
1998. június 4-én kelt határozatának indokolásában a
következő álláspontra helyezkedett: Az egyházi alkotmány 9. §
(1) bekezdése nem eljárásjogi, hanem anyagi jogi rendelkezés,
amely nem jelent mást, mint azt, hogy bármilyen bíróság jár
el az Egyház alkalmazásában álló, lelkészi képesítésű személy
szolgálati viszonyát érintő ügyében, az alkalmazandó anyagi
"jogszabályok" az Egyház belső szabályai.
Az egyházi törvénykezésről szóló törvény 1. §-a az egyház
bírói joghatóságát egyházi törvény által bírósági hatáskörbe
utalt fegyelmi ügyekre és igazgatási ügyekre terjeszti ki. A
szűkebb körű hatáskört az egyházi törvénykezésről szóló
törvény 43. és 44. §-a a fegyelmi ügyekben, továbbá a 49. §-
ban megfogalmazott igazgatási ügyekben állapítja meg.
A Zsinati Bíróság álláspontja szerint az indítványozó
keresete nem fegyelmi ügy, de nem sorolható be a
gyakorlatilag ügyfajtánkénti taxációt jelentő 49. §-ban
szabályozott igazgatási ügyek közé sem, így az adott ügyben
az egyházi bíróságnak nem hogy hatásköre, de "joghatósága"
sincsen eljárni.
Ugyanakkor a Zsinati Bíróság rámutatott arra, hogy az
Alkotmány 57. § (1) bekezdése értelmében a Magyar
Köztársaságban mindenkinek joga van ahhoz, hogy valamely
perben a jogait és kötelességeit a törvény által felállított
független és pártatlan bíróság igazságos és nyilvános
tárgyaláson bírálja el. Ez az alkotmányos alapjog
természetszerűen megillet minden magyar állampolgárt, így a
református egyház lelkészi képesítésű tagjait is. Ezért az
alperesekkel, különösképpen az I. rendű alperessel, mint
munkáltatóval szembeni, munkaviszonyból származó jogvitájában
nem zárható el a világi bírósághoz fordulás jogától.
1.5. A Hajdú-Bihar Megyei Bíróság 4.Pf.22.069/1997/4. számú
jogerős végzését az indítványozó által benyújtott
felülvizsgálati kérelem folytán eljáró Legfelsőbb Bíróság
1998. november 3-án kelt Pfv.VI.21.240/1998/2. számú
végzésével azzal tartotta hatályban, hogy az áttétel
elrendelését mellőzte.
A Legfelsőbb Bíróság indokolása szerint az állam és egyház
elválasztásának elve alapján a törvényes hatáskörében eljáró
egyházi szerv határozatait, azok helyessége vagy jogszerűsége
szempontjából a bíróság nem vizsgálhatja felül, s nem dönthet
az ilyen határozat jogellenes voltára alapított kárigény
tárgyában sem. Az egyházi alkotmány 9. § (1) bekezdése
értelmében az egyház alkalmazásában lévő lelkészi képesítésű
és jellegű személyek (egyházi személyek) szolgálati viszonya
és felelőssége tekintetében az egyházi törvények szerint kell
eljárni; a (4) bekezdés alapján pedig az egyház által
alkalmazottainak okozott kárért való felelősségről a
mindenkor hatályos állami jogszabályok rendelkezéseit kell -
megfelelően - alkalmazni. Az egyházi megbízatás és szolgálat
után járó díjazás kiszolgáltatása körében felmerülő
követelések érvényesítése az egyházi törvénykezési törvény
49. § c) pontja szerint egyházi bírói eljárás alá tartozik.
1.6. A Zsinati Bíróság 3/1996. Bír. számú határozata nyomán
eljáró Debreceni Munkaügyi Bíróság 3.M.554/1998/9. számú
végzésével a pert megszüntette. Az 1999. október 12-én
meghozott végzés indokolása szerint az egyházi alkotmány 9. §
(1) bekezdése szerint az egyház alkalmazásában álló lelkészi
képesítésű és jellegű személyek szolgálati viszonya és
felelőssége tekintetében az egyházi törvények rendelkezései
szerint kell eljárni. Az Ltv. 15. § (1) bekezdése úgy
rendelkezik, hogy az állam az egyháztól elválasztva működik
[Alkotmány 60. § (3) bekezdés]. A (2) bekezdés szerint az
egyház belső törvényeinek, szabályainak érvényre juttatására
állami kényszer nem alkalmazható. Mindezekből következően a
törvényes hatáskörében eljáró egyházi szervek határozatait a
bíróság nem bírálhatja felül és nem dönthet az ilyen
határozatok jogellenes voltára alapított kárigény tárgyában
sem.
A munkaügyi bíróság értelmezése szerint az egyházi alkotmány
9. §-ában írt jogszabályi rendelkezések nem anyagi
jogszabályok, hanem - az Ltv. 15. §-a alapján - eljárásjogi
szabályok. Ebből következően az egyházi alkotmány
rendelkezései kizárólag akkor irányadók, ha az Egyház,
illetőleg annak szervei alkalmazzák. Ebből következően sem
fogadható el a Zsinati Bíróságnak az a megállapítása, mely
szerint a törvények, illetőleg belső szabályzatok más
bíróságra is vonatkoznak. Ez ellentétes ugyanis a
jogszabályok közzétételére vonatkozó rendelkezésekkel, mely
szerint azok a jogszabályok bírnak kötelező érvénnyel
bírósági eljárásban, amelyeket a Magyar Közlönyben
közzétettek [a jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény (a
továbbiakban: Jat.) 1. §, 11. §, 14. § (1) bekezdése].
A munkaügyi bíróság rámutatott még arra is, hogy az
indítványozó az Egyházkerületnél volt "bekebelezve" és az
Egyetemnél - "választása alapján szolgálati viszonyban" -
látta el az egyetemi tanári tevékenységet. Az indítványozónak
így munkaviszonya az alperesekkel nem keletkezett.
1.7. A Hajdú-Bihar Megyei Bíróság mint másodfokú bíróság
2.Mf.21.703/1999/3. számú végzésével az első fokon eljárt
munkaügyi bíróság végzését helybenhagyta. Az indokolásában a
megyei bíróság rámutatott: az állam és az egyház
elválasztásának alkotmányos alapelve folytán az egyház belső
jogalkotásának rendelkezésein alapuló igényeit az egyház
szolgálatában álló lelkészi képesítésű és jellegű személy
csak az államtól elválasztott egyházi bíróság
fórumrendszerében érvényesítheti; állami kényszer nem
alkalmazható, azaz világi bíróság - s ezek közé tartozik a
munkaügyi bíróság is - egyáltalán nem járhat el [Ltv. 15. §
(1) és (2) bekezdése, az egyházi alkotmány 9. § (1) és
(4) bekezdése, az egyházi törvénykezésről szóló törvény 49. §
c) pontja].
Az Alkotmány 57. § (1) és 60. § (3) bekezdése csak egymással
összefüggésben értelmezhető és alkalmazható. Minden
állampolgár - így állampolgári jogon az indítványozó is, mint
az egyház szolgálatában álló lelkészi képesítésű és jellegű
személy - állami bírósághoz fordulhat mindazon igénye
tekintetében, amely az állami jogalkotás valamely
rendelkezésén alapul.
Ugyanakkor az állam és az egyház elválasztásának alkotmányos
alapelvéből következően az egyház belső jogalkotásának
rendelkezésein alapuló igényeit az egyház szolgálatában álló
lelkészi képesítésű és jellegű személy is csak az államtól
elválasztott egyházi bírósági fórumrendszerben
érvényesítheti, világi bíróság előtt - és ennek számít a
munkaügyi bíróság is - nem.
A jogerős végzést 1999. december 20-án kézbesítették az
indítványozó ügyvédjének.
1.8. Az indítványozó a munkaügyi jogvitában hozott,
2.Mf.21.703/1999/3. számú jogerős végzéssel szemben
felülvizsgálati kérelmet nyújtott be. Felülvizsgálati
kérelmében arra hivatkozott, hogy esetében munkaviszony állt
fenn, ezért ügyében a munkaügyi bíróságnak el kell járnia.
A Legfelsőbb Bíróság Mfv.I.10.168/2000. számú végzésével a
Hajdú-Bihar Megyei Bíróság mint másodfokú bíróság
2.Mf.21.703/1999/3. számú jogerős végzését hatályában
fenntartotta. A Legfelsőbb Bíróság utalt a
Pfv.VI.21.240/1998/2. számú végzésére, amely az indítványozót
érintően "már kifejtette", hogy "lelkészi képesítésű és
jellegű személyként szolgálati viszonyban állt, ezért e
jogviszonya és ebből eredő igényei tekintetében az egyházi
törvények szerint kell eljárni, a követelések érvényesítése
egyházi bíróság eljárása alá tartozik".
2. Az indítványozó alkotmányjogi panasza 2000. február 14-én
V az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a
továbbiakban: Abtv.) 48 § (2) bekezdésében megszabott
határidőn belül - érkezett meg az Alkotmánybíróságra.
2.1. Ebben az indítványozó kérte annak megállapítását, hogy a
Debreceni Munkaügyi Bíróság és a Hajdú-Bihar Megyei Bíróság
3.M.554/1998/9., illetve 2.Mf.21.703/1999/3. számú
végzéseikkel megsértették az Alkotmány 57. §-ában
foglaltakat, mivel a munkaviszony jogellenes megszüntetése
miatti kárigénye bíróság előtti érvényesítésétől elzárták.
Kérte, hogy az Alkotmánybíróság e két végzést semmisítse meg.
2.2. Hiánypótlásra történt felhívását követően az
indítványozó az alkotmányjogi panaszát pontosította. Ennek
megfelelően alkotmányjogi panaszában az Ltv. 15. § (1) és
(2) bekezdése alkotmányellenességének megállapítását kérte az
Alkotmánybíróságtól, mert állítása szerint jogsérelme ezen
rendelkezések alkalmazása folytán következett be. Kérte
továbbá annak megállapítását is, hogy az alkotmányellenes
jogszabály vagy annak alkotmányellenes értelmezése perében
nem alkalmazható.
2.3. Indokolása szerint az állam és az egyház elválasztása
nem valamiféle különleges jogosítvány vagy privilégium és nem
jelenti az egyház törvények felettiségét. Sem az
Alkotmánybíróság eddigi gyakorlata [4/1993. (II. 12.) AB
határozat, ABH 1993, 48.; 8/1993. (III. 27.) AB határozat,
ABH 1993, 99.], sem az Ltv. nem olyan szándékkal fogalmazta
meg az állam és az egyház elválasztásának elvét, hogy ezzel
akár az egyházat, akár a vele jogviszonyba lépő személyt
elzárná attól a lehetőségtől, hogy az egymással szembeni, az
állami törvényeken alapuló igényeiket a bíróság elé vigyék.
Egy ezzel ellentétes értelmezés ugyanis több alkotmányos
alapjogot sértene, hiszen teljesen kivonná az egyház és a
vele jogviszonyba lépő személyek állami jogon alapuló
jogvitáinak eldöntését a világi bíróságok hatásköréből. Az
állam és az egyház elválasztásának elvében kinyilvánított
egyházi autonómiát más alapjogokkal - így a bírósághoz
fordulás jogával - összhangban kell értelmezni; az állam és
az egyház elválasztásának elve nem vezethet oda, hogy az
egyházakkal jogviszonyba kerülő személyek alkotmányos
alapjogai sérüljenek.
Utalt még arra is az indítványozó, hogy az egyház mint
magánmunkáltató és alkalmazottja közötti munkajogi jogvita
érvényesítésétől - az Alkotmány 60. § (3) bekezdésére,
illetve az Ltv. 15. § (1) és (2) bekezdésére hivatkozással -
történő elzárása a bírósághoz való fordulásra vonatkozó
alapjogát [Alkotmány 57. § (1) bekezdés] sérti. Az egyház az
Alkotmány 60. § (3) bekezdése helyes értelmének megfelelően
csak a vallásgyakorlás mikéntje tekintetében független, de
különállása nem korlátlan; függetlensége, önkormányzati
jogosultsága a világi jognak az általánossága folytán,
különösen az egyéb más alkotmányos alapjogok érvényesülése
terén igenis korlátozott. Márpedig a bírósághoz fordulás joga
alkotmányos alapjog, az az állam és az egyház elválasztására
hivatkozással nem korlátozható.
3. Az Alkotmánybíróság véleményezés céljából megküldte az
indítványt az igazságügy-miniszternek és a nemzeti kulturális
örökség miniszterének.
II.
1. Az Alkotmány indítvánnyal érintett rendelkezései:
"8. § (2) A Magyar Köztársaságban az alapvető jogokra és
kötelességekre vonatkozó szabályokat törvény állapítja meg,
alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja."
"57. § (1) A Magyar Köztársaságban a bíróság előtt mindenki
egyenlő, és mindenkinek joga van ahhoz, hogy az ellene emelt
bármely vádat, vagy valamely perben a jogait és kötelességeit
a törvény által felállított független és pártatlan bíróság
igazságos és nyilvános tárgyaláson bírálja el.
[...]
(5) A Magyar Köztársaságban a törvényben meghatározottak
szerint mindenki jogorvoslattal élhet az olyan bírósági,
közigazgatási és más hatósági döntés ellen, amely a jogát
vagy jogos érdekét sérti. A jogorvoslati jogot - a jogviták
ésszerű időn belüli elbírálásának érdekében, azzal arányosan
- a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának
szavazatával elfogadott törvény korlátozhatja."
"60. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van a
gondolat, a lelkiismeret és a vallás szabadságára.
(2) Ez a jog magában foglalja a vallás vagy más lelkiismereti
meggyőződés szabad megválasztását vagy elfogadását, és azt a
szabadságot, hogy vallását és meggyőződését mindenki vallásos
cselekmények, szertartások végzése útján vagy egyéb módon
akár egyénileg, akár másokkal együttesen nyilvánosan vagy
magánkörben kinyilváníthassa vagy kinyilvánítását mellőzze,
gyakorolhassa vagy taníthassa.
(3) A Magyar Köztársaságban az egyház az államtól elválasztva
működik."
"70/K. § Az alapvető jogok megsértése miatt keletkezett
igények, továbbá a kötelességek teljesítésével kapcsolatban
hozott állami döntések elleni kifogások bíróság előtt
érvényesíthetők."
2. Az Ltv. indítvánnyal érintett rendelkezése:
"15. § (1) A Magyar Köztársaságban az egyház az államtól
elválasztva működik. [Alkotmány 60. § (3) bek.]
(2) Az egyház belső törvényeinek, szabályainak érvényre
juttatására állami kényszer nem alkalmazható."
"16. § (2) Az egyházi jogi személy törvénysértése esetén az
ügyész pert indít az egyházi jogi személy ellen."
3. A Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény (a
továbbiakban: MT) érintett rendelkezése:
"1. § (1) E törvény hatálya - ha jogszabály eltérően nem
rendelkezik - kiterjed minden olyan munkaviszonyra, amelynek
alapján a munkát a Magyar Köztársaság területén végzik,
továbbá, amelynél a magyar munkáltató munkavállalója a munkát
külföldön, kiküldetésben végzi."
III.
Az indítvány megalapozatlan.
1. Az Alkotmánybíróság az Alkotmány 60. § (3) bekezdésének
átfogó értelmezését 4/1993. (II. 12.) AB határozatában adta.
Eszerint:
"Az állam vallási semlegességét kifejezetten előírja és
garantálja az Alkotmány 60. § (3) bekezdése, amely szerint a
Magyar Köztársaságban az egyház az államtól elválasztva
működik.
Az elválasztás elvéből az következik, hogy az állam sem az
egyházakkal, sem valamelyik egyházzal nem kapcsolódhat össze
intézményesen; hogy az állam nem azonosítja magát egyetlen
egyház tanításával sem; továbbá, hogy az állam nem avatkozik
be az egyházak belső ügyeibe, és különösen nem foglalhat
állást hitbéli igazságok kérdésében. Mindebből következik -
ami másrészről az Alkotmány 70/A. §-ából is folyik -, hogy az
államnak az egyházakat egyenlőkként kell kezelnie. Mivel az
állam éppen azokban a tartalmi kérdésekben nem foglalhat
állást, amelyek a vallást vallássá teszik, a vallásról és
egyházról csak elvont, minden vallásra vagy egyházra egyaránt
alkalmazható keretszabályokat alkothat, amelyek révén ezek a
semleges jogrendbe illeszkednek, s tartalmi kérdésekben a
vallások és egyházak önértelmezésére kell hagyatkoznia. Ezért
a vallásszabadságnak csakis nem-vallási, s így nem
specifikus, hanem mindenkire, illetve bármely más
késztetésből fakadó, de hasonló cselekvésre is érvényes
korlátai lehetnek.
Éppen a semleges és általános jogszabályi keretek révén az
állam és egyház szétválasztása a lehető legteljesebb
vallásszabadságot biztosítja.
Az egyház elválasztása az államtól másrészt semmilyen
befolyással nincs az államnak arra a kötelességére, hogy az
Alkotmány 60. §-a alapján a pozitív és a negatív
vallásszabadságot megkülönböztetés nélkül kell biztosítania.
A pozitív és a negatív vallásszabadság egyenrangú: az állam
egyiket sem tekintheti alapesetnek, amelyhez képest a másik
kivétel. Abból, hogy az állam maga semleges, nem a negatív
vallásszabadság, s még kevésbé a vallási közömbösség
támogatása következik. Az állam megszegi a vallásszabadság
jogából rá háramló kötelezettségét, ha nem azon munkálkodik,
hogy mindenki számára a tudatos választás legyen lehetséges.
Az állam és egyház elválasztása egymástól nem jelenti azt
sem, hogy a vallás és az egyház sajátosságait az államnak a
törvényhozás során figyelmen kívül kell hagynia. Az
Alkotmányból csak a vallásszabadság olyan korlátozásának
tilalma következik, amely kizárólag a vallásos meggyőződésre,
illetve a vallásgyakorlásra vonatkozik. Nincs azonban
akadálya annak, hogy a jogalkotó a vallás és az egyházak
sajátosságait figyelembe véve alkossa meg azokat a
jogszabályokat, amelyek a vallásszabadság alapvető jogát
érvényre juttatják.
Az egyház az adott vallás és az állami jog számára nem
ugyanaz. A semleges állam nem követheti a különböző vallások
egyházfelfogásait. Tekintettel lehet viszont mindarra, amiben
a vallási közösségek és az egyházak általában, történelmüket
és társadalmi szerepüket illetően különböznek az Alkotmány
alapján létrehozható (3. §, 63. §, 70/C. §) társadalmi
szervezetektől, egyesületektől, érdekképviseletektől. Az
Alkotmány azt biztosítja, hogy a vallási közösségek - az
egyesülési jog alapján létrehozható szervezeti formák mellett
- szabad elhatározásuk szerint igénybe vehetik az állami jog
által "egyház"-ként meghatározott jogi formát is. Az állam e
jogintézménnyel van tekintettel az egyházak sajátosságaira,
és teszi lehetővé, hogy a jogrendbe sajátos minőségükben
illeszkedjenek. A vallási közösség az általa választott jogi
szervezeti formának megfelelő jogállást nyeri el; vallási
közösség voltából fakadó sajátosságait ennek keretei között
érvényesítheti.
Az állam és az egyház elválasztásának módja,
következetessége, szigorúsága minden ország sajátos
történelmi körülményei szerint alakul. Az Alkotmány 60. §
(3) bekezdése mai értelme nem választható el sem az
egyházaknak a magyar történelemben betöltött szerepétől
(beleértve a szekularizáció lefolyását is), sem jelenkori
tényleges működésüktől, sem a folyó társadalmi átalakulástól.
Általános jelenség, hogy számos, egykor egyházi feladat - pl.
iskolai oktatás, betegápolás, szegények segítése - az állam
kötelességévé vált, az egyházak viszont szintén fenntartották
e tevékenységüket. Ezeken a területeken az elválasztás nem
ellentétes az együttműködéssel, mégha ez rigorózus garanciák
között is folyik. Az egyházak egyenlőkként való kezelése
szintén nem zárja ki az egyes egyházak tényleges társadalmi
szerepének figyelembevételét." (ABH 1993, 48, 52-53.)
Az Alkotmánybíróság továbbá a 8/1993. (II. 27.) AB
határozatában kifejtette, hogy: "Az egyház és az állam
szétválasztásának az Ltv. 15. és 16. §-ában szabályozott
szervezeti következményei azokra a vallási közösségekre
vonatkoznak, amelyek az Ltv. 8. §-a szerinti egyházként
működnek. Az Alkotmány 60. § (3) bekezdésében kimondott
szétválasztás azonban - amely a vallásszabadság jogának része
- nem szűkíthető az Ltv. idézett rendelkezéseire. Az állam
nemcsak az egyházakkal, de semmilyen vallással vagy vallási
közösséggel nem kapcsolódhat össze intézményesen, nem
azonosíthatja magát egyetlen vallás tanításával sem, nem
foglalhat állást hitbéli igazságok kérdésében. A vallási
közösségek önállóságába sajátosan vallási jellegüket érintő
beavatkozás alkotmányosan nem lehetséges, függetlenül attól,
hogy a közösségek milyen szervezeti formában működnek." (ABH
1993, 99, 101-102.)
2. Az Alkotmány 60. § (1) bekezdése a vallás vagy más
lelkiismereti meggyőződés szabadságát garantálja. A
vallásszabadság, s ennek részeként az egyházak szabad
működésének biztosítása érdekében az állam feladata az, hogy
a vallásról és az egyházakról olyan szabályokat alkosson,
amelyek révén az egyházak a vallási szempontból semleges
állami jogrendszerbe illeszkedhetnek.
Az Alkotmány 60. § (3) bekezdéséből következően az állam és
egyház elválasztásának elve tiltja azt, hogy az állam vallási
jellegű kérdésekbe, az egyházak belső ügyeibe beavatkozzon.
Az egyház és tagjai közötti belső, egyházi jogviszonyt
szabályozó egyházi normák betartását az egyház, illetve erre
feljogosított szerve - az egyház által megszabott eljárás
keretében - kényszerítheti ki.
Az állami jogszabályok és az elkülönülten működő egyházi
normarendszer alapján nem zárható ki, hogy a két
normarendszer hasonló jogviszonyokat szabályozzon. Egyház és
annak tagja között létrejöhet egyházi jogviszony, melyet a
belső, egyházi normarendszer szabályoz és így annak
végrehajtásában a közhatalom nem vehet részt. Keletkezhet
azonban közöttük állami jogszabályok által meghatározott
jogviszony is, melyben az állami jog érvényesül, a vonatkozó
jogorvoslati rendelkezésekkel. Az állami jogszabályokon
alapuló jogviszonyokból eredő jogok és kötelezettségek állami
kényszer segítségével érvényesíthetőek.
A jogszabályok, az állami jog számára korlátot képeznek az
Alkotmányban meghatározott alapvető jogok és kötelességek. Az
állam az objektív intézményvédelmi kötelességéből eredően
"úgy alakítja ki az egyes alapjogok megvalósításához
szükséges jogszabályi és szervezeti feltételeket, hogy mind a
többi alapjoggal kapcsolatos, mind pedig egyéb alkotmányos
feladataira is tekintettel legyen; az egyes jogoknak az egész
rend szempontjából legkedvezőbb érvényesülését teszi
lehetővé, s mindezzel az alapjogok összhangját is
előmozdítja." [64/1991. (XII. 17.) AB határozat, ABH 1991,
297, 302-303.] Az államnak az egyházak és szerveik
önállóságát tiszteletben kell tartania. Az államnak
ugyanakkor az egyházak önállóságának elismerése során más
alapvető jogokra és kötelességekre is figyelemmel kell
lennie. Ezért az Alkotmány 60. § (3) bekezdésével
kinyilvánított, az állam és egyház elválasztásának elvében
foglalt egyházi önkormányzati jogot más, az Alkotmányban a
természetes személyek számára biztosított alapjogokkal
összefüggésben kell értelmezni.
3.1. Az Alkotmány 57. § (1) bekezdése alapján a Magyar
Köztársaságban mindenkinek joga van ahhoz, hogy valamely
perben a jogait és kötelességeit a törvény által felállított
független és pártatlan bíróság elbírálja. Sem az egyházat,
sem a vele állami jogszabályon alapuló jogviszonyba lépő
személyt nem lehet elzárni attól, hogy az egymással szembeni
igényeiket a bíróság előtt érvényesítsék.
Az Alkotmánybíróság az Alkotmány 57. § (1) bekezdésével
kapcsolatban korábban már megállapította:
"Az Alkotmány 57. § (1) bekezdése a bírósághoz fordulás
alapjogát állapítja meg. Eme alapjog tartalmát az
Alkotmánybíróság több határozatában értelmezte [9/1992.
(I. 30.) (ABH 1992, 67.), 59/1993. (XI. 29.) (ABH 1993,
335.), 1/1994. (I. 7.) (ABH 1994, 35.) AB határozatok]. Az
Alkotmánybíróság megállapította, hogy ez az alkotmányi
rendelkezés mindenkinek alanyi jogosultságot biztosít ahhoz,
hogy jogát független és pártatlan bíróság előtt érvényesítse.
Az alapvető jogból következően az államra az a kötelezettség
hárul, hogy a jogok és kötelezettségek (jogviták)
elbírálására bírói utat biztosítson. Az 59/1993. (XI. 29.)
határozatában rámutatott arra, hogy a bírósághoz fordulás
alapvető joga nemcsak a beadványok előterjesztésének jogára
szorítkozik, hanem a bírósági eljárásban a fél pozícióját
biztosítja a személyeknek. A feleknek Alkotmányban
biztosított joguk van arra, hogy a bíróság az eljárásba vitt
jogaikat és kötelezettségeiket elbírálja. A bírósághoz
fordulás alapjoga - az Alkotmány 8. § (2) bekezdésére
figyelemmel - nem jelent korlátozhatatlan alanyi jogot a
perindításra. Törvény azonban az alapjog lényeges tartalmát
nem korlátozhatja és a korlátozásnak elkerülhetetlenül
szükségesnek és az elérni kívánt célhoz képest arányosnak
kell lennie." (930/B/1994. AB határozat, ABH 1996, 502, 505.)
Az Alkotmánybíróság más határozatában ugyanakkor arra is
rámutatott, hogy "az Alkotmány 57. § (5) bekezdésében foglalt
azzal a rendelkezéssel, amely szerint a személyeknek alapvető
joga az, hogy - a törvényekben meghatározottak szerint -
jogorvoslattal élhessenek az olyan bírói, államigazgatási
vagy más hatósági döntés ellen, amely jogukat, vagy jogos
érdeküket sérti, nem áll ellentétben az, hogy a személyek -
meghatározott esetekben - a jogorvoslathoz fűződő jogok
gyakorlását saját maguk mellőzzék vagy azt maguk kizárják."
(1282/B/1993. AB határozat, ABH 1994, 675, 678.)
3.2. Az emberi jogok és az alapvető szabadságok védelméről
szóló, Rómában, 1950. november 4-én kelt Egyezményt (a
továbbiakban: Egyezmény) és az ahhoz tartozó nyolc kiegészítő
jegyzőkönyvet a kihirdetésükről szóló 1993. évi XXXI. törvény
a belső jog részévé tette. Az Egyezmény 6. Cikk 1. bekezdése
értelmében mindenkinek joga van arra, hogy ügyét a törvény
által létrehozott független és pártatlan bíróság
tisztességesen nyilvánosan és ésszerű időn belül tárgyalja,
és hozzon határozatot polgári jogi jogai és kötelezettségei
tárgyában. Az Egyezmény 19. Cikke alapján felállított Emberi
Jogok Európai Bírósága (a továbbiakban: Bíróság) gyakorlata a
fenti rendelkezés részletes értelmezését adta.
Eszerint a bírósági eljáráshoz fűződő jog nem tekinthető
abszolút jognak: a nemzeti hatóságok kivételesen
alkalmazhatnak bizonyos korlátozásokat, azonban ezek nem
veszélyeztethetik ezen jog lényegét, továbbá szükséges, hogy
jogszerű céljuk legyen és e célokkal arányban kell állniuk.
A bírósági eljáráshoz történő hozzáférhetőség hiányának
legnyilvánvalóbb esete, ha az érintettnek - jogalap híján -
eleve nem áll rendelkezésére ilyen lehetőség (vö. Keegan v.
Ireland judgment of 26 May 1994, Series A no. 290; De Moor v.
Belgium judgment of 23 June 1994, Series A no. 292-A; Holy
Monasteries v. Greece judgment of 9 December 1994, Series A
no. 301-A; Terra Woningen B.V. v. the Netherlands judgment of
17 December 1996, Reports 1996-VI, p. 2105). A Bíróság
gyakorlata szerint polgári jogi jogviszonyokkal kapcsolatos
jogvitákban kötelező a bírósági út biztosítása (vö. Goldner
v. United Kingdom judgment of 21 February 1975, Series A no.
18).
4. A felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény (a
továbbiakban: Fot.) 1. számú melléklete az egyházi egyetemek
között sorolja fel - a jelenlegi elnevezése szerint - a
Debreceni Református Hittudományi Egyetemet. A Fot. 2. §-ának
(1) bekezdése szerint felsőoktatási intézmény az állami és az
állam által elismert nem állami egyetem és főiskola. A Fot.
hatálya tehát a nem állami egyetemre, illetve az egyetemmel
oktatói jogviszonyban álló személyekre kiterjed. Így van ez
annak ellenére is, hogy a Fot. 114. §-a számos kérdésben ad
eltérésre lehetőséget az egyházi felsőoktatási intézmények
esetében.
A Fot. 2. §-ának (2) bekezdése szerint a felsőoktatási
intézmény jogi személy, és mint ilyen, jogképes. A jogi
személy jogalanyisága elkülönül az alapítótól, működésében,
gazdálkodásában teljes önállósággal bír, így az általa
létesített jogviszonyok is elkülönülnek az alapító által
létesített jogviszonyoktól.
Az MT 1. §-ának (1) bekezdése szerint e törvény hatálya - ha
jogszabály másként nem rendelkezik - kiterjed minden olyan
munkaviszonyra, amelynek alapján a munkát a Magyar
Köztársaság területén végzik, továbbá amelynél a magyar
munkáltató munkavállalója a munkát külföldön, kiküldetésben
végzi.
A polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény
349. §-a alapján a munkaügyi bíróság hatáskörébe tartoznak a
munkaviszonyból, közalkalmazotti jogviszonyból, közszolgálati
jogviszonyból, szolgálati jogviszonyból, szövetkezeti tag
munkaviszony jellegű munkaviszonyából és a bedolgozói
jogviszonyból származó perek. Amennyiben a foglalkoztatásra
megbízás alapján kerül sor, az abból eredő jogviták
elbírálása is az állami bíróság hatáskörébe tartozik a
polgári jog szabályai szerint.
A bírósághoz való fordulás alapjoga szerint az egyház
szolgálatában álló személynek is Alkotmányban biztosított
joga van arra, hogy amennyiben az állami jogszabályok szerint
került sor az alkalmazására, akkor az állami bíróságok az
alkalmazásával kapcsolatos jogvitát elbírálják.
Az állami szerveknek az Alkotmány és a Jat. szerinti
jogszabályok alapján kell eldönteniük, hogy egy adott
jogviszonyból származó adott kérdés az állami hatóság vagy
bíróság hatáskörébe tartozik-e. Az állami jogszabályok
alapján kell tehát kialakítaniuk álláspontjukat arról, hogy a
konkrét esetben létrejött-e a felek között az állami jog
szempontjából értékelhető jogviszony, és annak nyomán milyen
eljárás folytatható le. Ha azonban az állami hatóság vagy
bíróság egy adott ügy kapcsán az állami jogszabályok alapján
a hatáskörének hiányát állapítja meg, akkor ennek során nem
foglalhat állást az egyházi normák alkalmazásával arról, hogy
az adott jogvita eldöntése mely egyház, milyen szervének,
milyen eljárása alá tartozik; azaz nem bocsátkozhat egyházi
normák értelmezésébe vagy alkalmazásába. Ugyanakkor az állami
igazságszolgáltatás nem vezethet az egyház önkormányzatának
kiüresítéséhez.
5. Az Alkotmánybíróság a határozat rendelkező részében az
Ltv. 15. § (1) és (2) bekezdése alkalmazásával kapcsolatos
alkotmányos követelményt fogalmazott meg. Az alkotmányos
követelmény megállapítására annak érdekében került sor, hogy
az állam és egyház elválasztásának elve a jogalkalmazás során
- kivétel nélkül - alkotmányos tartalommal érvényesüljön.
Ennek megfelelően az állam vallási semlegességére való
hivatkozás nem eredményezheti a bírósághoz való fordulás
alkotmányos jogának sérelmét. Az állam és egyház
elválasztásának, illetve a bírósághoz való fordulás jogának
együttes értelmezése alapján az állami bíróságok kötelesek az
egyház szolgálatában álló személy állami jogszabályokból
eredő jogait és kötelességeit érintő jogviták érdemi
elbírálására, ennek során azonban az állami
igazságszolgáltatás szervei kötelesek az egyház
önkormányzatát tiszteletben tartani.
6.1. Az indítványozó sérelmezte, hogy az ügyében meghozott
bírósági határozatok az Alkotmány 60. § (3) bekezdésére,
valamint az Ltv. 15. §-ára való hivatkozással az általa
kezdeményezett eljárás lefolytatását megtagadták. Az
indítványozó ezért az alkalmazott törvényi rendelkezések
alkotmányellenességének megállapítására, illetve
jogsérelmének orvoslására alkotmányjogi panaszt terjesztett
elő. Alkotmányjogi panaszában hivatkozott az
Alkotmánybíróságnak arra a gyakorlatára, miszerint a
jogszabályok alkotmányosságára irányuló vizsgálat során
figyelemmel kell lenni a jogszabálynak az "élő jogban"
megnyilvánuló normatartalmára is.
Az Alkotmánybíróság 38/1993. (VI. 11.) AB határozatában
rámutatott:
"Ha a jogszabályi rendelkezés alkotmányossága éppen a
szabályozás hiányossága vagy homályossága miatt kérdéses, az
Alkotmánybíróság kifejezetten is megállapíthatja az
alkotmányos értelmezés tartományát, meghatározhatja azokat az
alkotmányos követelményeket, amelyeknek a norma
értelmezéseinek meg kell felelniük.
Ha a vizsgált jogszabálynak van (egy vagy több) olyan
értelmezése, amely az alkotmányos követelményeknek megfelel,
az Alkotmánybíróságnak nem feltétlenül kell megállapítania a
jogszabály alkotmányellenességét. A normát nem kell minden
esetben megsemmisíteni csupán azért, mert az alkotmányos
követelményeknek meg nem felelő értelmezése is lehetséges
vagy előfordul. Nem hagyható azonban figyelmen kívül az
alkotmányossági vizsgálatnál a jogszabálynak az az
értelmezése, amelyet a joggyakorlat egységesen követ, vagyis
a jogszabálynak az 'élő jogban' megnyilvánuló normatartalma.
Ha a jogszabály ekként alkotmánysértő tartalommal hatályosul,
az alkotmányellenesség megállapítása és jogkövetkezményeinek
alkalmazása elkerülhetetlenül szükséges.
Egyébként azonban a hatályos jogot lehetőleg kímélni kell. Az
Alkotmánybíróság elkerüli jogszabály, illetőleg jogszabályi
rendelkezés megsemmisítését vagy a törvényhozó felhívását
arra, hogy az Alkotmánybíróság által meghatározott határidőn
belül alkosson jogot, ha a jogrend alkotmányosságát és a
jogbiztonságot enélkül is biztosítani lehet. Ilyenkor az
Alkotmánybíróság azoknak az értelmezéseknek körét határozza
meg általában, az alkotmányos követelményekkel, amelyek
esetében a jogszabály az Alkotmánnyal összhangban van." (ABH
1993, 256, 266-267.)
6.2. Az Alkotmánybíróság az indítványozó által
alkotmányellenesnek tartott törvényhelyeket megvizsgálta, s
ennek eredményeként megállapította, hogy az indítványozó
által sérelmezett Ltv. 15. § (1) bekezdése szó szerint
ismétli meg az Alkotmány 60. § (3) bekezdését.
Az Abtv. 1. §-a szerint az Alkotmánybíróság hatásköre a
törvénybe vagy az alacsonyabb szintű jogforrásba foglalt
jogszabály, valamint az állami irányítás egyéb jogi eszköze
alkotmányellenességének vagy nemzetközi szerződésbe
ütközésének vizsgálatára terjed ki. "Az Alkotmánybíróság
hatáskörére vonatkozó alkotmányi és törvényi rendelkezések
alapján az Alkotmány szabályainak felülvizsgálatára,
módosítására, megváltoztatására az Alkotmánybíróság hatásköre
nem terjed ki, (...) alkotmányi rendelkezések
alkotmányosságának felülvizsgálatára nem jogosult."
(1260/B/1997. AB határozat, ABH 1998, 816, 818.) Az
Alkotmánybíróságnak tehát nincsen hatásköre az Alkotmány
60. § (3) bekezdésével szó szerint megegyező, az Ltv. 15. §
(1) bekezdésében foglalt rendelkezés alkotmányellenességének
vizsgálatára. Erre tekintettel az Alkotmánybíróság az Ltv.
15. § (1) bekezdése alkotmányellenességének megállapítására
irányuló alkotmányjogi panaszt visszautasította.
Az Ltv. 15. § (2) bekezdésében foglalt rendelkezés, miszerint
az egyház belső törvényeinek, szabályainak érvényre
juttatására állami kényszer nem alkalmazható, az Alkotmány
60. § (3) bekezdésének, s így az Ltv. 15. § (1) bekezdésének
logikus folyománya. Az állam és egyház elválasztásának
elvéből következik ugyanis az, hogy az állam egyik egyházzal
sem kapcsolódhat össze intézményesen, s ezért egyetlen egyház
belső szabályainak érvényre juttatására sem lehet állami
kényszert igénybe venni. Az Alkotmánynak az indítványozó
által hivatkozott 57., illetve 70/K. §-ai is csak az
Alkotmányból és az állami jogszabályokból eredő jogok és
kötelességek bíróság előtt való érvényesítését teszik
lehetővé. Ezek az alkotmányos rendelkezések nem vonatkoznak,
és az Alkotmány 60. § (3) bekezdése értelmében nem is
vonatkozhatnak az egyházi normák állami bíróságok előtt
történő érvényesítésének garantálására. Mindennek
következtében az egyházi normák állami érvényesítésének az
Ltv. 15. § (2) bekezdése szerinti kizárása nem sérti az
Alkotmány 57. §-át, 60. § (3) bekezdését és 70/K. §-át. Ezért
az Alkotmánybíróság az Ltv. 15. § (2) bekezdése
alkotmányellenességére alapított alkotmányjogi panaszt
elutasította.
Az Alkotmánybíróság e határozatának közzétételét az ügy
alkotmányos jelentőségére tekintettel rendelte el.
Dr. Németh János
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Bagi István Dr. Bihari Mihály
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Dr. Czúcz Ottó Dr. Erdei Árpád
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Harmathy Attila Dr. Holló András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Kukorelli István
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Strausz János Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |