Hungarian
Ügyszám:
.
1035/E/1991
Előadó alkotmánybíró: Schmidt Péter Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 56/1991. (XI. 8.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1991/454
.
A döntés kelte: Budapest, 10/22/1991
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                  A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az    Alkotmánybíróság     mulasztásban     megnyilvánuló
    alkotmányellenesség  megállapítására  irányuló  indítvány
    alapján meghozta a következő

                          határozatot:

    Alkotmánybíróság  megállapítja,  Budapest  Főváros   XII.
    kerületi Önkormányzatának képviselőtestülete mulasztásban
    megnyilvánuló alkotmányellenességet  idézett  elő  azzal,
    hogy nem  alkotta meg szervezeti és működési szabályzatát
    és nem alkotott rendeletet a helyi népszavazásról és népi
    kezdeményezésről.

    Az  Alkotmánybíróság   felhívja  Budapest   Főváros  XII.
    kerületi Önkormányzatának  képviselőtestületét arra, hogy
    1991.   december    31.-ig   szervezeti    és    működési
    szabályzatának, valamint  a helyi  népszavazásról és népi
    kezdeményezésről   szóló    rendeletének   megalkotásáról
    gondoskodjon. Az  Alkotmánybíróság megállapítja,  hogy  a
    településrészi  önkormányzatokra   vonatkozó  szabályozás
    hiánya     miatt     a     mulasztásban     megnyilvánuló
    alkotmányellenesség  nem   áll  fenn,   ezért  az   ennek
    megállapítására irányuló indítványt elutasítja.

    Az Alkotmánybíróság  e határozatát  a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                              Indokolás

      I. Indítványozók  indítványukban előadták,  hogy Budapest
      Főváros XII. kerületi Önkormányzatának képviselőtestülete
      nem alkotta meg azokat a rendeleteket, amelyek működését,
      a településrészi  önkormányzatok létrejöttét,  valamint a
      helyi népszavazást  és népi  kezdeményezést szabályozzák.
      Álláspontjuk  szerint   a  képviselőtestület   mulasztása
      következtében a  kerület lakói  az  Alkotmány  42. §-ában
      szabályozott jogaikat nem tudják gyakorolni.

      II. Az  eljárás során  az Alkotmánybíróság  megkereste  a
      XII. kerületi Önkormányzat polgármesterét. A polgármester
      válaszában    előadta,     hogy    álláspontja    szerint
      alkotmányellenes mulasztás  az önkormányzat  részéről nem
      történt. A  vonatkozó jogi szabályozás értelmében létezik
      ugyan rendeletalkotási  kötelezettsége az önkormányzatnak
      az indítványozók  által megjelölt  kérdésekben, azonban a
      jogszabály  nem   jelöl  meg  határidőt  e  kötelezettség
      teljesítésére. Jelezte,  hogy a  szervezeti  és  működési
      szabályzat előkészítés  alatt áll,  a  népszavazásról  és
      népi kezdeményezésről szóló rendelet elfogadására azonban
      csak az SzMSz elfogadása után kerül sor.

      III. Az  Alkotmánybíróságról szóló 1989.évi XXXII.törvény
      49. § (1)  bekezdése alapján a mulasztásban megnyilvánuló
      alkotmányellenesség megállapításának  feltétele,  hogy  a
      jogalkotó  szerv  jogszabályi  felhatalmazásból  származó
      jogalkotói    feladatát     elmulasztotta    és     ezzel
      alkotmányellenességet idézett  elő. A képviselőtestületet
      a  szervezeti   és  működési   szabályzat   megalkotására
      egyrészt -  44/A. §-ában -  maga az  Alkotmány hatalmazza
      fel, másrészt  a helyi  önkormányzatokról szóló  1990.évi
      LXV.tv. ( a továbbiakban: Ötv.) több szabálya rendelkezik
      a képviselőtestület  szervezeti  és  működési  szabályzat
      alkotási   jogáról    és   a   szervezeti   és   működési
      szabályzatban rendezést igénylő szabályozási tárgyakról.

      A helyi  népszavazás és  népi kezdeményezés feltételeinek
      és eljárási  rendjének önkormányzati  rendeletben történő
      szabályozására az Ötv. 50. § ad felhatalmazást.

      A XII.  kerületi Önkormányzat azzal, hogy a megválasztása
      óta -  az önkormányzati  választások óta egy év telt el -
      nem  alkotta   meg   szervezeti   és   működési   rendjét
      szabályozó,  valamint  a  helyi  népszavazásról  és  népi
      kezdeményezésről szóló  önkormányzati rendeletet, nem élt
      ezen  alkotmányi   és  törvényi  felhatalmazáson  alapuló
      jogalkotói hatáskörével,  jogalkotói mulasztást  követett
      el. Az  Alkotmány és  az Ötv.  nem  ír  elő  határidőt  e
      rendeletek  megalkotására,   s   a   jogalkotásra   adott
      felhatalmazás  önmagában   nem  keletkeztet  szabályozási
      kötelezettséget  a   jogalkotó  számára.   A   jogalkotói
      hatáskör  gyakorlására  adott  jogszabályi  felhatalmazás
      azonban -  miután a  jog jogkövetkezményeket  fűz hozzá -
      határidő  megállapításának   hiányában   is   jogalkotási
      kötelezettséggé válik  akkor, ha  a  jogalkotói  hatáskör
      gyakorlásának  hiánya   miatt  alkotmányellenes   helyzet
      keletkezik. Ennek megfelelően az a tény, hogy a jogalkotó
      hatáskörrel  bíró   szerv   elmulasztja   valamely   jogi
      szabályozást   igénylő    kérdés   szabályozását   -   az
      Alkotmánybíróságról  szóló  1989.évi  XXXII.törvény  fent
      idézett rendelkezése alapján - csak akkor alapozza meg az
      Alkotmánybíróság hatáskörét,  ha a  jogalkotói  mulasztás
      eredményeként alkotmányellenes helyzet áll elő.

      Az   Alkotmánybíróság   megállapította,   hogy   mind   a
      szervezeti  és  működési  rend  szabályozásának,  mind  a
      népszavazásról és  népi kezdeményezésről  szóló  rendelet
      megalkotásának elmulasztása alkotmányellenességet idézett
      elő.

      1. Az  Alkotmány 2. § -a (1) bekezdése kimondja, hogy " A
      Magyar Köztársaság  független demokratikus  jogállam."  A
      jogállamiság  egyik   alapvető   követelménye,   hogy   a
      közhatalommal   rendelkező    szervek   a    jog    által
      meghatározott szervezeti  keretek  között,  a  jog  által
      megállapított működési  rendben, a  jog által  a polgárok
      számára megismerhető  és kiszámítható  módon szabályozott
      korlátok között fejtik ki a tevékenységüket.

      A helyi önkormányzatok működésének szervezeti kereteit és
      rendjét az  Ötv. keretjellegűen szabályozza. Az Alkotmány
      az  önkormányzatok   alapjogai  közé   sorolja  a   helyi
      képviselőtestületnek azt  a jogát, hogy a törvény keretei
      között  önállóan  alakítsa  ki  szervezetét  és  működési
      rendjét.  Ezzel   -   miután   a   helyi   önkormányzatok
      közhatalommal   rendelkező    szervek   -    egyuttal   a
      képviselőtestület    kötelezettségévé    is    teszi    a
      jogállamiság    követelményének     megfelelő     jogilag
      szabályozott szervezeti és működési keretek kialakítását.
      Ennek alapján  alkotmányellenes helyzet  állt elő, mert a
      jogállamiság  követelményével   összeegyeztethetelen  az,
      hogy  az   önkormányzat  közhatalommal   bíró  szervei  a
      szükséges jogi  szabályozás  hiányában  jogi  kötöttségek
      nélkül,   szabad    belátásuk   szerint    döntsenek    a
      feladatkörükbe tartozó ügyekben.

      2. Az Alkotmány 42. § alapján a helyi önkormányzás joga a
      fővárosi  kerületekben   a  kerület   választópolgárainak
      közösségét    illeti     meg.A    választópolgárok     az
      önkormányzáshoz való  jogukat -  az Alkotmány  44. §  (1)
      bekezdése    szerint     -    az    általuk    választott
      képviselőtestület útján,  illetőleg helyi  népszavazással
      gyakorolják.

      A helyi  népszavazás és  népi kezdeményezés intézményéről
      az  Ötv   IV.  fejezete  rendelkezik.  Az  Ötv  vonatkozó
      fejezete keretszabályokat  tartalmaz, s  az  50. §-ban  a
      képviselőtestületre bízza  a helyi  népszavazás  és  népi
      kezdeményezés további feltételeinek és eljárási rendjének
      szabályozását. Ilyen törvényi szabályozás mellett a helyi
      népszavazásról    és    népi    kezdeményezésről    szóló
      önkormányzati  rendelet  hiánya  alkalmas  arra,  hogy  a
      kerület     választópolgárait      alkotmányos     jogaik
      gyakorlásában    korlátozza,     megakadályozza,     hogy
      önkormányzáshoz   való    jogukat    népszavazás    útján
      gyakorolják.

      IV. A  településrészi  önkormányzatok  létrehozására,  az
      Ötv. 28. §-ában  adott  felhatalmazás  az  önkormányzatok
      mérlegelésére bizza  annak  eldöntését,  hogy  indokolt-e
      azok  létrehozása.   A  településrészi   önkormányzat  az
      önkormányzati feladatok  ellátásának egy származékos,- az
      Ötv. alapján  csak a  helyi képviselőtestület funkcióinak
      megosztásával keletkező  -  olyan  formája,  amelyről  az
      Alkotmány   nem    rendelkezik.   Ennek   megfelelően   a
      képviselőtestület a  szervezeti  és  működési  szabályzat
      megalkotása során  az Ötv.  keretei között  szabadon dönt
      arról, hogy  létrehoz-e településrészi önkormányzatot, ha
      igen, milyen  hatásköröket  ruház  át,  s  milyen  anyagi
      eszközöket   ad    számára.    Így    a    településrészi
      önkormányzatokra vonatkozó  jogi szabályozás hiánya - bár
      annak  szabályozása  indokolt  lehet  -  alkotmányellenes
      helyzetet   nem    eredményez.   Erre    tekintettel   az
      Alkotmánybíróság    a    településrészi    önkormányzatok
      vonatkozásában     a      mulasztásban      megnyilvánuló
      alkotmányellenesség megállapítására  irányuló  indítványt
      elutasította.
           Dr. Ádám Antal                      Dr. Kilényi Géza
            alkotmánybíró                        alkotmánybíró

                            Dr. Schmidt Péter
                          előadó alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        56/1991. (XI. 8.)
        Date of the decision:
        .
        10/22/1991
        .
        .