A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítására irányuló indítvány
alapján meghozta a következő
határozatot:
Alkotmánybíróság megállapítja, Budapest Főváros XII.
kerületi Önkormányzatának képviselőtestülete mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenességet idézett elő azzal,
hogy nem alkotta meg szervezeti és működési szabályzatát
és nem alkotott rendeletet a helyi népszavazásról és népi
kezdeményezésről.
Az Alkotmánybíróság felhívja Budapest Főváros XII.
kerületi Önkormányzatának képviselőtestületét arra, hogy
1991. december 31.-ig szervezeti és működési
szabályzatának, valamint a helyi népszavazásról és népi
kezdeményezésről szóló rendeletének megalkotásáról
gondoskodjon. Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a
településrészi önkormányzatokra vonatkozó szabályozás
hiánya miatt a mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség nem áll fenn, ezért az ennek
megállapítására irányuló indítványt elutasítja.
Az Alkotmánybíróság e határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I. Indítványozók indítványukban előadták, hogy Budapest
Főváros XII. kerületi Önkormányzatának képviselőtestülete
nem alkotta meg azokat a rendeleteket, amelyek működését,
a településrészi önkormányzatok létrejöttét, valamint a
helyi népszavazást és népi kezdeményezést szabályozzák.
Álláspontjuk szerint a képviselőtestület mulasztása
következtében a kerület lakói az Alkotmány 42. §-ában
szabályozott jogaikat nem tudják gyakorolni.
II. Az eljárás során az Alkotmánybíróság megkereste a
XII. kerületi Önkormányzat polgármesterét. A polgármester
válaszában előadta, hogy álláspontja szerint
alkotmányellenes mulasztás az önkormányzat részéről nem
történt. A vonatkozó jogi szabályozás értelmében létezik
ugyan rendeletalkotási kötelezettsége az önkormányzatnak
az indítványozók által megjelölt kérdésekben, azonban a
jogszabály nem jelöl meg határidőt e kötelezettség
teljesítésére. Jelezte, hogy a szervezeti és működési
szabályzat előkészítés alatt áll, a népszavazásról és
népi kezdeményezésről szóló rendelet elfogadására azonban
csak az SzMSz elfogadása után kerül sor.
III. Az Alkotmánybíróságról szóló 1989.évi XXXII.törvény
49. § (1) bekezdése alapján a mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapításának feltétele, hogy a
jogalkotó szerv jogszabályi felhatalmazásból származó
jogalkotói feladatát elmulasztotta és ezzel
alkotmányellenességet idézett elő. A képviselőtestületet
a szervezeti és működési szabályzat megalkotására
egyrészt - 44/A. §-ában - maga az Alkotmány hatalmazza
fel, másrészt a helyi önkormányzatokról szóló 1990.évi
LXV.tv. ( a továbbiakban: Ötv.) több szabálya rendelkezik
a képviselőtestület szervezeti és működési szabályzat
alkotási jogáról és a szervezeti és működési
szabályzatban rendezést igénylő szabályozási tárgyakról.
A helyi népszavazás és népi kezdeményezés feltételeinek
és eljárási rendjének önkormányzati rendeletben történő
szabályozására az Ötv. 50. § ad felhatalmazást.
A XII. kerületi Önkormányzat azzal, hogy a megválasztása
óta - az önkormányzati választások óta egy év telt el -
nem alkotta meg szervezeti és működési rendjét
szabályozó, valamint a helyi népszavazásról és népi
kezdeményezésről szóló önkormányzati rendeletet, nem élt
ezen alkotmányi és törvényi felhatalmazáson alapuló
jogalkotói hatáskörével, jogalkotói mulasztást követett
el. Az Alkotmány és az Ötv. nem ír elő határidőt e
rendeletek megalkotására, s a jogalkotásra adott
felhatalmazás önmagában nem keletkeztet szabályozási
kötelezettséget a jogalkotó számára. A jogalkotói
hatáskör gyakorlására adott jogszabályi felhatalmazás
azonban - miután a jog jogkövetkezményeket fűz hozzá -
határidő megállapításának hiányában is jogalkotási
kötelezettséggé válik akkor, ha a jogalkotói hatáskör
gyakorlásának hiánya miatt alkotmányellenes helyzet
keletkezik. Ennek megfelelően az a tény, hogy a jogalkotó
hatáskörrel bíró szerv elmulasztja valamely jogi
szabályozást igénylő kérdés szabályozását - az
Alkotmánybíróságról szóló 1989.évi XXXII.törvény fent
idézett rendelkezése alapján - csak akkor alapozza meg az
Alkotmánybíróság hatáskörét, ha a jogalkotói mulasztás
eredményeként alkotmányellenes helyzet áll elő.
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy mind a
szervezeti és működési rend szabályozásának, mind a
népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló rendelet
megalkotásának elmulasztása alkotmányellenességet idézett
elő.
1. Az Alkotmány 2. § -a (1) bekezdése kimondja, hogy " A
Magyar Köztársaság független demokratikus jogállam." A
jogállamiság egyik alapvető követelménye, hogy a
közhatalommal rendelkező szervek a jog által
meghatározott szervezeti keretek között, a jog által
megállapított működési rendben, a jog által a polgárok
számára megismerhető és kiszámítható módon szabályozott
korlátok között fejtik ki a tevékenységüket.
A helyi önkormányzatok működésének szervezeti kereteit és
rendjét az Ötv. keretjellegűen szabályozza. Az Alkotmány
az önkormányzatok alapjogai közé sorolja a helyi
képviselőtestületnek azt a jogát, hogy a törvény keretei
között önállóan alakítsa ki szervezetét és működési
rendjét. Ezzel - miután a helyi önkormányzatok
közhatalommal rendelkező szervek - egyuttal a
képviselőtestület kötelezettségévé is teszi a
jogállamiság követelményének megfelelő jogilag
szabályozott szervezeti és működési keretek kialakítását.
Ennek alapján alkotmányellenes helyzet állt elő, mert a
jogállamiság követelményével összeegyeztethetelen az,
hogy az önkormányzat közhatalommal bíró szervei a
szükséges jogi szabályozás hiányában jogi kötöttségek
nélkül, szabad belátásuk szerint döntsenek a
feladatkörükbe tartozó ügyekben.
2. Az Alkotmány 42. § alapján a helyi önkormányzás joga a
fővárosi kerületekben a kerület választópolgárainak
közösségét illeti meg.A választópolgárok az
önkormányzáshoz való jogukat - az Alkotmány 44. § (1)
bekezdése szerint - az általuk választott
képviselőtestület útján, illetőleg helyi népszavazással
gyakorolják.
A helyi népszavazás és népi kezdeményezés intézményéről
az Ötv IV. fejezete rendelkezik. Az Ötv vonatkozó
fejezete keretszabályokat tartalmaz, s az 50. §-ban a
képviselőtestületre bízza a helyi népszavazás és népi
kezdeményezés további feltételeinek és eljárási rendjének
szabályozását. Ilyen törvényi szabályozás mellett a helyi
népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló
önkormányzati rendelet hiánya alkalmas arra, hogy a
kerület választópolgárait alkotmányos jogaik
gyakorlásában korlátozza, megakadályozza, hogy
önkormányzáshoz való jogukat népszavazás útján
gyakorolják.
IV. A településrészi önkormányzatok létrehozására, az
Ötv. 28. §-ában adott felhatalmazás az önkormányzatok
mérlegelésére bizza annak eldöntését, hogy indokolt-e
azok létrehozása. A településrészi önkormányzat az
önkormányzati feladatok ellátásának egy származékos,- az
Ötv. alapján csak a helyi képviselőtestület funkcióinak
megosztásával keletkező - olyan formája, amelyről az
Alkotmány nem rendelkezik. Ennek megfelelően a
képviselőtestület a szervezeti és működési szabályzat
megalkotása során az Ötv. keretei között szabadon dönt
arról, hogy létrehoz-e településrészi önkormányzatot, ha
igen, milyen hatásköröket ruház át, s milyen anyagi
eszközöket ad számára. Így a településrészi
önkormányzatokra vonatkozó jogi szabályozás hiánya - bár
annak szabályozása indokolt lehet - alkotmányellenes
helyzetet nem eredményez. Erre tekintettel az
Alkotmánybíróság a településrészi önkormányzatok
vonatkozásában a mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítására irányuló indítványt
elutasította.
Dr. Ádám Antal Dr. Kilényi Géza
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Schmidt Péter
előadó alkotmánybíró
. |