A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára irányuló indítványok alapján indult
eljárásban – Dr. Bragyova András, Dr. Holló András és Dr.
Paczolay Péter alkotmánybírák különvéleményével – meghozta az
alábbi
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy az elektronikus
hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény 95. §–ának (1)–(3)
bekezdése és 96. §–ának (2) bekezdése alkotmányellenes, ezért
ezeket a szabályokat a jelen határozat közzétételének napjával
megsemmisíti.
2. Az Alkotmánybíróság a távközlésről szóló 1992. évi
LXXII. törvény módosításáról szóló 1999. évi LXVI. törvény 11.
§ (1) bekezdés c) pontja alkotmányellenességének
megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítvány
tárgyában megindult eljárást megszünteti.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
1. Közel kétszáz indítványozó kérte az Alkotmánybíróságtól
a távközlésről szóló 1992. évi LXXII. törvény (a továbbiakban:
Tt.), valamint az ezt módosító 1999. évi LXVI. törvény (a
továbbiakban: Ttm.) egyes rendelkezései alkotmányellenességének
megállapítását és megsemmisítését. Az indítványok túlnyomó
része azonos szövegű volt, egy részüket egyesület gyűjtötte
össze és nyújtotta be. Az ügyeket az Alkotmánybíróság
egyesítette, és egy eljárásban bírálta el.
2. Az indítványok különböző csoportosításban és
megfogalmazásban az alkotmányellenesség elbírálása
szempontjából jelentős következő álláspontokat tartalmazták:
– a Tt. 26. §–a (1) bekezdésének b) pontja, továbbá (2) és (3)
bekezdése, valamint a Ttm. 11. §–a (1) bekezdésének c) pontja
ellentétes az Alkotmány 13. §–ában, 18. §–ában és 70/D. §–ában
foglalt rendelkezésekkel, mert a támadott jogszabályok alapján
a tulajdonjognak a mobil távközlési szolgáltatók javára történő
korlátozása vagy elvonása nem közérdekből és nem kivételesen
történik, a mobil távközlés céljait szolgáló tornyok és egyéb
építmények létesítése sérti a természetvédelmi és
egészségvédelmi érdekeket, és mindez a káros hatás nemcsak
azokat az ingatlantulajdonosokat érinti, akiknek ingatlanán a
távközlési eszközöket elhelyezték,
– a Tt. 26. §–a (3) bekezdésének a Ttm. 7. §–ával megállapított
szövege az ingatlantulajdonos rendelkezési jogának korlátozása
révén a vállalkozás jogának, a verseny szabadságának (az
Alkotmány 9. §–ának) a megsértését jelenti, továbbá a
magánlakás használhatóságának megváltoztatása folytán az
Alkotmány 59. §–ának (1) bekezdésébe is ütközik, a berendezések
élettani hatása miatt pedig ellentétes az Alkotmány 18. §–ával,
54. §–ának (1) bekezdésével és 70/D. §–ának (1) bekezdésével,
– a Tt. 26. §–a (3) bekezdésének a Ttm. 7. §–ával beiktatott új
szövege a tulajdonjognak – műszaki szükségszerűség nélkül
történő – aránytalan korlátozását idézi elő, más
jogszabályokkal való összefüggésben pedig alkotmányellenes
jogalkalmazási gyakorlat kialakulásának veszélyét hordozza
magában,
– a Tt. 26. §–a (3) bekezdésének eredeti szövege alkotmányos, a
tulajdonjog ennek alapján történő korlátozása arányos volt, de
a Ttm. 7. §–ával történt kiegészítés, az új távközlő eszközök
műszaki szükségszerűség megkövetelése nélkül történő
elhelyezésének lehetővé tétele az arányosságot megbontotta, a
tulajdonjogot aránytalanul korlátozza és a jogbiztonságot
sérti,
– a Tt. 28. §–a (2) bekezdésének a Ttm. 11. §–a (1)
bekezdésének c) pontjával történt hatályon kívül helyezése
sérti az Alkotmány 9. §–ának (1) bekezdését, megbontja azt az
összhangot, amely a Tt. korábbi rendelkezése révén az
önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 8. §–ának (1)
bekezdésével és az Alkotmány 43. §–ának (2) bekezdésével
fennállt.
3. Az Alkotmánybíróság megkeresése alapján az
indítványokban felvetett kérdésekről az egészségügyi miniszter,
a földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter, az igazságügyi
miniszter, a környezetvédelmi miniszter, valamint a
közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter véleményt
nyilvánított.
4. A hírközlés – különösen a távközlés – nagymértékben
átalakult a rendszerváltozás után. A kizárólagos
infrastrukturális és szolgáltatási monopólium helyébe a Tt.
1992–ben koncessziós rendszert vezetett be. A verseny
lehetőségének megteremtésével – egyebek mellett – az volt a
gazdaságpolitikai cél, hogy a távközlési rendszert (külföldi
befektetők közreműködésével) jelentősen javítsák, a lakosság
telefonnal való ellátását megoldják. Ezután egyre erősebben
jelentkezett az a követelmény, hogy a magyar jogrendszer
feleljen meg az Európai Unió szabályainak. A távközlési
szolgáltatóknak biztosított kizárólagossági jogok időtartamának
lezárulása és a hírközlési piacnak a nemzetközi piachoz való
igazítása, az Európai Unió szabályozásához való további
közelítés érdekében az Országgyűlés megalkotta a hírközlésről
szóló 2001. évi XL. törvényt (a továbbiakban: Hkt.), amelynek
103. § (1) bekezdés e) pontja hatályon kívül helyezte a Tt.–t.
2003–ban a hírközlés területén újabb törvény megalkotására
került sor. Az Országgyűlés elé terjesztett törvényjavaslat
indokolása szerint ennek oka egyrészt az volt, hogy a Hkt. „nem
teljes egészében váltotta be a hozzáfűzött reményeket”,
másrészt az, hogy az Európai Unióban átfogó reformra került sor
a hatékony verseny kialakítása, valamint fenntartása érdekében,
és a magyar jog szabályait ehhez kellett igazítani. Az Unióban
öt új irányelvet és egy határozatot dolgoztak ki a távközlési
rendszerre. A jogharmonizáció feladatait is ellátta tehát az
elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény (a
továbbiakban: Eht.). Az Eht. 165. § (1) bekezdésének a) pontja
hatályon kívül helyezte a Hkt.–t. Az Eht. 94–96. §–ai azoknak
megfelelő szabályokat is tartalmaznak, mint amelyeket az
indítványozók a Tt.–nek a Ttm.–mel történt módosítása utáni
szövegében támadtak.
Az Alkotmánybíróság hatáskörébe hatályos jogszabályok
vizsgálata tartozik. Az Alkotmánybíróság hatályon kívül
helyezett jogszabály alkotmányosságát csak az
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a
továbbiakban: Abtv.) 38. §–a szerinti bírói kezdeményezés,
valamint 48. §–a szerinti alkotmányjogi panasz esetében
vizsgálja, amikor a jogszabály alkalmazhatósága is eldöntendő
kérdés (335/B/1990/13. AB végzés, ABH 1990, 261, 262.). Az
Alkotmánybíróság a hatályos szabályok alkotmányossági
vizsgálatát elvégzi azonban, ha az indítványban megjelölt,
hatályát vesztett jogszabályhoz hasonló tartalmú rendelkezés
van a hatályos jogszabályban (137/B/1991. AB határozat, ABH
1992, 456, 457.; 163/B/1991. AB határozat, ABH 1993, 544,
545.).
Ezért az Alkotmánybíróság az Eht. hivatkozott szabályai
tekintetében végezte el az alkotmányossági vizsgálatot.
II.
Az indítványok elbírálásánál figyelembe vett jogszabályok:
1. Az Alkotmány rendelkezései:
„8. § (1) A Magyar Köztársaság elismeri az ember sérthetetlen
és elidegeníthetetlen alapvető jogait, ezek tiszteletben
tartása és védelme az állam elsőrendű kötelessége.
(2) A Magyar Köztársaságban az alapvető jogokra és
kötelességekre vonatkozó szabályokat törvény állapítja meg,
alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.”
"9. § (1) Magyarország gazdasága olyan piacgazdaság, amelyben a
köztulajdon és a magántulajdon egyenjogú és egyenlő védelemben
részesül.
(2) A Magyar Köztársaság elismeri és támogatja a vállalkozás
jogát és a gazdasági verseny szabadságát."
"13. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a tulajdonhoz való
jogot.
(2) Tulajdont kisajátítani csak kivételesen és közérdekből,
törvényben szabályozott esetekben és módon, teljes, feltétlen
és azonnali kártalanítás mellett lehet."
2. A Tt. támadott rendelkezései:
"26. § (1) Az ingatlan tulajdonosa (kezelője, használója) tűrni
köteles, hogy előzetes értesítés alapján
a) a közcélú távközlési szolgáltató erre felhatalmazott
képviselője az ingatlan területére karbantartás és
hibaelhárítás céljából belépjen;
b) a közcélú távközlési szolgáltató, ha műszaki indokok miatt
az másként nem oldható meg (amelyet a hatóság nyilatkozatával
igazol), az ingatlanon, épületen, létesítményen, az alatt vagy
felett, illetőleg abban közcélú távközlési szolgáltatás céljára
szolgáló távközlő berendezést, vezetéket, antennát (a
továbbiakban együtt: távközlő eszköz) létesítsen.
(2) Az (1) bekezdés a) pontjában az ingatlan tulajdonosát a
korlátozás mértékének megfelelő kártalanítás illeti meg. A b)
pontban foglalt esetben a tulajdonos ezen felül a Ptk. 108. §
(2) bekezdésében meghatározott jogokat érvényesítheti.
Kisajátítás esetében a kisajátítást kérőnek be kell szereznie a
hatóság véleményét is.
(3) Távközlő eszközöknek ingatlanon való elhelyezése érdekében,
valamint ingatlanon elhelyezett távközlő eszközök esetében a
közcélú szolgáltató kérelmére – közérdekből – a hatóság
határozatával szolgalmi vagy más használati jogot alapíthat,
illetőleg vezetékjogot engedélyezhet."
3. A Ttm. támadott rendelkezése:
"11. § (1) E törvény a kihirdetését követő 30. napon lép
hatályba, egyidejűleg
...
c) a Tt. 28. §–ának (2) bekezdése,
...
hatályát veszti."
A Tt. hatályon kívül helyezett 28. §–a (2) bekezdésének
szövege a következő volt:
"A távközlés érdekében emelendő új magasépítmény csak a
települési önkormányzat, Budapesten a Fővárosi Önkormányzat
hozzájárulásával építhető. Ennek során fokozottan figyelembe
kell venni a táj– és városképvédelem szempontjait."
4. Az Eht. rendelkezései:
„9. § (1) A Nemzeti Hírközlési Hatóság (a továbbiakban:
hatóság) országos hatáskörű, jogi személyiséggel rendelkező
közigazgatási szerv. A hatóság irányítását a Kormány,
felügyeletét a miniszter látja el.”
„10. § A hatóság
…
m) eljár az elektronikus hírközlési szolgáltatások
bejelentésével, a polgári célú frekvenciagazdálkodással, az
azonosítógazdálkodással, a jogszabályban előírt nyilvántartások
vezetésével, a zavarelhárítással, a piacfelügyelettel, az
ingatlanhasználattal, az elektronikus hírközlési építmények
engedélyezésével, az építésfelügyelettel kapcsolatos hatósági
ügyekben;”
„83. § (1) Az elektronikus hírközlési építmények létesítéséhez,
használatbavételéhez, fennmaradásához, átalakításához,
megszüntetéséhez – ha jogszabály másként nem rendelkezik –
hatósági engedély szükséges. Az engedélyt – az antennák,
antennatartó szerkezetek és az azokhoz tartozó műtárgyak
kivételével – a hatóság adja ki.”
„94. § (1) A település tervezésénél, rendezésénél, utak és
közművek építésénél, korszerűsítésénél, egyéb építmények és más
létesítmények megvalósításánál, felújításánál – a külön
jogszabályban meghatározott módon – biztosítani kell az
elektronikus hírközlési építmények elhelyezésének lehetőségét.
(2) Az elektronikus hírközlési építményt elsősorban
közterületen vagy meglévő elektronikus hírközlési építmények
közös használatával, illetőleg közüzemi szolgáltató
létesítményeinek felhasználásával kell elhelyezni. Ha erre
nincs lehetőség, az elhelyezést magánterület igénybevételével
lehet megoldani.
(3) Helyi önkormányzat tulajdonában lévő közterületen
elektronikus hírközlési építmény abban az esetben helyezhető
el, ha e célra állami tulajdonban lévő közterület nem áll
rendelkezésre, vagy ez utóbbin műszaki okból, illetőleg
jogszabály tiltó rendelkezése miatt az elhelyezés nem
lehetséges. A helyi önkormányzat a létesítmény önkormányzati
tulajdonú közterületen való elhelyezéséhez szükséges
tulajdonosi hozzájárulás és területhasználati engedély
megadását csak abban az esetben tagadhatja meg, ha a
tulajdonosi hozzájárulás megadása különös méltánylást érdemlő
települési vagy lakossági érdeket sértene, illetve, ha a
területhasználati engedély megadása jogszabályban foglalt
tilalomba ütközne.
(4) Az elektronikus hírközlési építmény építtetője
(elhelyezője) az építési munkálatok befejeztével a környezet
eredeti állapotának helyreállítására köteles. Az elektronikus
hírközlési építmény elhelyezéséhez használt más létesítmény,
magánterület, illetve önkormányzati tulajdonban lévő közterület
tulajdonosa megállapodhat az építtetővel, hogy a helyreállítás
az eredetinél jobb minőségben történjen, ha a tulajdonos viseli
az eredeti állapot helyreállításához szükséges költségeket
meghaladó többletköltséget.“
„95. § (1) Ha az ingatlan tulajdonosa és az építtető között
megállapodás nem jött létre, a hatóság az érintett ingatlan
tulajdonosát (kezelőjét, használóját) hozzájárulása hiánya
esetében – közérdekből – korlátozhatja az ingatlan
használatában annak érdekében, hogy az építmény építtetője az
ingatlanon, épületen, létesítményen, az alatt vagy felett,
illetőleg abban elektronikus hírközlési építményt
létesíthessen.
(2) Az ingatlan tulajdonosát a korlátozás mértékének megfelelő
kártalanítás illeti meg. A tulajdonos ezen felül a Ptk. 108.
§–ának (2) bekezdésében meghatározott jogokat érvényesítheti.
(3) Az elektronikus hírközlési építmény ingatlanon való
elhelyezése érdekében, valamint ingatlanon elhelyezett
elektronikus hírközlési építmények esetében az építtető
kérelmére – közérdekből – a hatóság határozatával szolgalmi
vagy más használati jogot alapíthat.
(4) A hatóság az érintett ingatlan tulajdonosát (kezelőjét,
használóját) hozzájárulásának hiánya esetében – közérdekből –
korlátozhatja az ingatlan használatában annak érdekében, hogy
az elektronikus hírközlési szolgáltató erre felhatalmazott
képviselője előzetes értesítés alapján az ingatlan területére
az elektronikus hírközlési építmény ellenőrzése, karbantartása
és a szükséges hibaelhárítás céljából belépjen.”
„96. § (1) Amennyiben a szolgáltató által használt elektronikus
hírközlési építmény a közvetlen környezetében lakó vagy
tartózkodó felhasználók számára a létesítmény fizikai
közelségéből adódóan az átlagosnál kedvezőbb szolgáltatási
feltételeket vagy többletszolgáltatásokat biztosít, a
szolgáltató sem az előfizetői szerződések útján, sem más módon
ezért ellenértéket nem kérhet.
(2) Az elektronikus hírközlési építményt az ingatlanon úgy kell
elhelyezni, hogy az a szomszédos ingatlanok tulajdonosait a
jogaik gyakorlásában ne, vagy az adott körülmények által
lehetővé tett legkisebb mértékben zavarja, ebben az esetben a
létesítmény elhelyezése és működtetése nem minősül a Ptk.–ban
meghatározott szükségtelen zavarásnak.”
5. A Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény
(a továbbiakban: Ptk.) rendelkezései:
"108. § (1) Az ingatlan tulajdonosa tűrni köteles, hogy az erre
külön jogszabályban feljogosított szervek – a szakfeladataik
ellátásához szükséges mértékben – az ingatlant időlegesen
használják, arra jogot szerezzenek, vagy a tulajdonjogát
egyébként korlátozzák. Ebben az esetben az ingatlan
tulajdonosát az akadályoztatás (korlátozás) mértékének
megfelelő kártalanítás illeti meg.
(2) Ha a használat vagy egyéb korlátozás az ingatlan
rendeltetésszerű használatát megszünteti vagy jelentős
mértékben akadályozza, a tulajdonos az ingatlan megvásárlását,
illetőleg kisajátítását kérheti."
„115. § (3) A tulajdonos követelheti a jogellenes beavatkozás
vagy behatás megszüntetését, ha pedig a dolog a birtokából
kikerült, követelheti a visszaadását.”
„171. § (1) Ingatlanra közérdekből a külön jogszabályban
feljogosított szervek javára – államigazgatási szerv
határozatával – szolgalmat vagy más használati jogot lehet
alapítani. A használati jog alapításáért kártalanítás jár.
(2) A használati jog alapításának eseteit, továbbá a
kártalanítás szabályait külön jogszabály állapítja meg.”
„188. § (1) Ha a birtokost birtokától jogalap nélkül
megfosztják, vagy birtoklásában zavarják (tilos önhatalom),
birtokvédelem illeti meg.”
„191. § (1) Akit birtokától megfosztanak vagy birtoklásában
zavarnak, a jegyzőtől egy éven belül kérheti az eredeti
birtokállapot helyreállítását vagy a zavarás megszüntetését.
…
(3) A jegyző az eredeti birtokállapotot helyreállítja, és a
birtoksértőt e magatartásától eltiltja, kivéve ha nyilvánvaló,
hogy az, aki birtokvédelemért folyamodott, nem jogosult a
birtoklásra, illetőleg birtoklásának megzavarását tűrni volt
köteles. Határozatot hozhat továbbá a jegyző a hasznok, károk
és költségek kérdésében is.”
III.
1. Az indítványozóknak az Alkotmány 13. §–ára
hivatkozással – részben eltérő indokokkal – előterjesztett
kérelmét az új szabályozás keretei között az Eht. 95. §–ának
(1)–(3) bekezdése és 96. §–ának (2) bekezdése tekintetében kell
megvizsgálni.
Az indítványok megalapozottak.
2. A tulajdonjog alkotmányos védelménél a következőket
kell alapul venni:
a/ Az Alkotmány 13. §–ának (1) bekezdése kimondja a
tulajdonhoz való jogot. A 13. § (2) bekezdése lehetővé teszi
ugyan, hogy a tulajdonjog kivételesen, közérdekből, törvényben
szabályozott esetekben és módon teljes egészében elvonásra
kerüljön, de ennek feltételeként határozza meg a teljes,
feltétlen és azonnali kártalanítást.
b/ Az Alkotmánybíróság a tulajdonhoz való jogot alapvető
jognak tekinti [7/1991. (II. 28.) AB határozat, ABH 1991, 22,
25.]. A tulajdonhoz való jog által védett vagyoni körbe nemcsak
a polgári jogi tulajdonjog tárgyai tartoznak, hanem vagyoni
jogosultságok is [17/1992. (III. 30.) AB határozat, ABH 1992,
104, 108.]. A későbbiekben az Alkotmánybíróság gyakorlatában
ismételten alapul vett 64/1993. (XII. 22.) AB határozat [ABH
1993, 373, (a továbbiakban: Abh.)] kimondta, hogy az Alkotmány
a tulajdonjogot az egyéni cselekvési autonómia anyagi
alapjaként részesíti védelemben (380.).
c/ Az Abh. az állami tulajdonból önkormányzati tulajdonba
kerülő lakásokra vonatkozóan törvényben meghatározott vételi
jogról szóló szabály alkotmányosságát vizsgálta és
hangsúlyozta, hogy az Alkotmánybíróság tekintettel van az ügy
történelmi körülményeire is (377.). A tulajdonjog
korlátozásával kapcsolatban kifejtette, hogy a közhatalmi
korlátozások széles körben érvényesülnek, és e korlátozások
miatt gyakran kerül sor a kisajátítás esetére előírthoz hasonló
védelem alkalmazására. Ezzel egyidejűleg ellentétes tendencia
is kialakult: a tulajdonosnak egyre több korlátozást kell
ellentételezés nélkül elviselnie. Különösen az ingatlanok
tulajdonosait terheli sok korlátozás. Ezekben az esetekben a
közérdek is tág értelmezést kap: a tulajdonjog korlátozására
közvetlenül magánszemély javára kerül sor és csak közvetetten
jelentkezik a közösség érdekeinek szolgálata. Minderre
tekintettel fogalmazza meg az Abh. a tulajdonkorlátozás
vizsgálatánál figyelembe veendő elvet.
Az Abh. szerint az Alkotmány 13. §–ának (1) bekezdése
alapján védelemben részesülő alapjog korlátozásánál is a 13. §
(2) bekezdésében megjelölt közérdek az irányadó, mert a
tulajdon társadalmi és gazdasági szerepe miatt nehezebb az
egyéb alapjogok korlátozásának elismerésénél követelményként
szereplő szükségesség ellenőrzése (381.). A közérdek
vizsgálatánál pedig kielégítő annak tisztázása, hogy indokolt–e
a jogszabályban a közérdekre való hivatkozás, illetve, hogy
nincs–e szó a tulajdonjog korlátozásán kívül más alapjog
sérelméről is. Az Abh. szerint a közérdek mellett vizsgálandó,
hogy a tulajdonjog korlátozása arányos–e az alapját szolgáltató
közérdekkel. A más alapjogokhoz viszonyítva kisebb védelmet (a
korlátozás szükségessége helyett a közérdekre szűkített
vizsgálatot) ellensúlyozhatja az, hogy az arányosság
elismeréséhez az Alkotmánybíróság külön feltételeket
támaszthat, például kártalanítást követelhet meg annak
ellenére, hogy nincs szó kisajátításról (382.).
d/ Több évvel a tulajdoni rendszer átalakulását követően
az Alkotmánybíróság már szigorúbb követelmények érvényesítését
tartja indokoltnak a tulajdonjog védelme érdekében, mint amit
az Abh. 1993–ban megfogalmazott.
A 27/2000. (VII. 6) AB határozat a kérdéses jogi
szabályozás által érintett terület tekintetében vizsgálta, hogy
a közérdek szükségessé teszi–e az ingatlanok tulajdonjogának
korlátozását, nem állt meg tehát az elvont közérdekre
hivatkozás elfogadásánál.
Az Alkotmánybíróság szigorúbb követelményeket érvényesítő
megoldása nem áll előzmények nélkül. Az említett 2000. évi
határozat indokolása az álláspont megalapozásaként hivatkozott
a 7/1991. (II. 28.) AB határozatra [ABH 1991, 22. (a
továbbiakban: Abh1.)], amely a tulajdonjog részjogosítványainak
korlátozásánál abból indult ki, elkerülhetetlenül szükséges–e a
korlátozás (ABH 2000, 449, 454, hasonló már az 1256/H/1996. AB
határozat, ABH 1996, 789, 796.).
Az Abh1. az ingatlanok tulajdonjoga korlátozásának
alkotmányossági vizsgálatánál az Alkotmány 8. §–ának (2)
bekezdéséből indult ki és azt ellenőrízte, sor kerül–e a
tulajdonjog lényegének sérelmére, továbbá szükséges–e és
arányos–e a korlátozás. Ezekre a szempontokra tekintettel
vizsgálta meg az Alkotmánybíróság a korlátozást kimondó
törvényi rendelkezés célját (ABH 1991, 22, 26.).
Az Abh1. eltérően fogalmazott, mint az 1993–ban, az
önkormányzatoknak történő vagyonjuttatással összefüggésben
hozott határozat. Az Abh1.–ben kifejtett elvet követte a
2299/B/1991. AB határozat (ABH 1992, 570, 571.), majd erre
hivatkozva újabban a 33/2002. (VII. 4.) AB határozat (ABH 2002,
173, 182.), a 21/2005. (VI. 2.) AB határozat (ABH 2005, 239,
243.). Más határozatok azonban az 1993–ban kialakított, enyhébb
megfogalmazású álláspontra hivatkoztak.
e/ A nem teljesen azonos elvi alapra hivatkozó
határozatokhoz viszonyítva egyértelmű, új álláspontot fejtett
ki a 35/2005. (IX. 29.) AB határozat. Ebben a határozatban az
Alkotmánybíróság mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenességet állapított meg azért, mert nem történt
meg a kisajátítás szabályozásának az Alkotmány 13. §–ával való
összhangba hozatala, átfogó elvi felülvizsgálata. A határozat
rámutatott a közérdek megváltozott jelentésére, amely szerint a
privatizáció, a korábban kizárólagos állami tevékenység
magánszemélyeknek történő átengedése következtében a
tulajdonjogot sértő szabályok gyakran közvetlenül
magánszemélyek érdekét szolgálják és csak az általuk végzett
tevékenységben, közvetetten jelenik meg a közösség érdeke (ABH
2005, 379, 385–386).
f/ Az új gyakorlatnak a tulajdonjog korlátozása
tekintetében kialakított elvei a következők:
A tulajdonjogot az Alkotmány a többi alapvető jogtól
eltérően szabályozza. A 13. § (2) bekezdése – meghatározott
feltételek mellett – a tulajdonjog teljes elvonását is lehetővé
teszi. A 13. § (1) bekezdése a tulajdonhoz való jog
biztosításának általános tételét tartalmazza, de nem
rendelkezik a tulajdonjog korlátozásáról.
Az Alkotmány 8. §–ának (2) bekezdése határozza meg az
alapvető jogok korlátozásáról szóló általános szabályt. Az
Alkotmánybíróság gyakorlata szerint a 8. § (2) bekezdése
alapján alapvető jog korlátozása akkor tekinthető
alkotmányosnak, ha a korlátozást törvény mondja ki, a
korlátozás szükséges és az elérendő célhoz viszonyítva arányos
[20/1990. (X. 4.) AB határozat ABH 1990, 69, 70–71.]. A
korlátozás elbírálásának részletesebben meghatározott alapelve:
alapjog korlátozására akkor kerülhet sor, ha másik alapjog vagy
szabadság védelme vagy érvényesülése más módon nem érhető el,
feltéve, hogy az elérni kívánt cél fontossága és az ennek
érdekében okozott alapjog sérelmének súlya megfelelő arányban
áll egymással [30/1992. (V. 26.) AB határozat, ABH 1992, 167,
171.].
A tulajdonjog korlátozása tekintetében is az Alkotmánynak
az alapvető jogok korlátozására meghatározott szabályát és az
ennek alapján kialakult alkotmánybírósági gyakorlatot kell
alkalmazni. Ennek során figyelembe kell azonban venni az
Alkotmánynak a tulajdonjogról szóló 13. §–ából származó
sajátosságokat is. Ilyen sajátosság az, hogy a 13. § (2)
bekezdése a tulajdonjog teljes elvonásánál a közérdeket jelöli
meg egyik feltételként. Erre tekintettel a tulajdonjog
korlátozásánál az alkotmányossági vizsgálat egyik szempontja a
másik alapvető jog, alkotmányos érték vagy cél érvényesülésének
szükségessége, vagy a közérdek miatt fennálló szükségesség.
A jelenlegi körülmények között a közérdek értelmezésénél
elfogadható, hogy bár közvetlenül a magánérdek áll előtérben,
közvetetten, a társadalmi problémák megoldása révén az egész
közösség érdekeinek szolgálatáról van szó.
A közérdek alapján történő tulajdonkorlátozásnál az
Alkotmánybíróság nem tekinti elégséges alapnak, hogy a
jogszabály általánosságban hivatkozik a korlátozást szükségessé
tevő közérdekre, szabad hatósági mérlegelési jogkörben hagyva
annak meghatározását, konkrétan milyen tulajdoni tárgyakra kell
a korlátozást alkalmazni. A közérdeket jogszabályban úgy kell
meghatározni, hogy konkrét ügyben a közérdekből történő
korlátozás szükségességét bíróság ellenőrizhesse.
A vizsgálat másik szempontja itt is – az Alkotmány 8.
§–ának (2) bekezdése alapján – az arányosság. Az arányosság
tekintetében a tulajdonhoz való jog Alkotmányban meghatározott
szabályából nem származik sajátos követelmény. Ezért az
arányosság általános vizsgálati mércéje alkalmazandó: a
korlátozással elérni kívánt cél fontosságának és az ennek
érdekében okozott alapjog–sérelem súlyának összhangban kell
állnia.
[A fentiekben összefoglalt elvek már megjelentek a
25/2006. (VI. 15.) AB határozatban, ABK 2006, június,; a
29/2006. (VI. 21.) AB határozatban, ABK 2006. június,; a
7/2006. (II. 22.) AB határozatban, ABK 2006. február,; a
35/2005. (IX. 29.) AB határozatban ABH 2005, 379, 386–387,; a
11/1993. (II. 27.) AB határozatban, ABH 1993, 109, 110.].
3. Az Alkotmánybíróságnak a tulajdonhoz való jog védelmére
kialakított gyakorlata megfelel az 1993. évi XXXI. törvénnyel
kihirdetett, az emberi jogok és az alapvető szabadságok
védelméről szóló, Rómában, 1950. november 4–én kelt Egyezmény
(a továbbiakban: Egyezmény) első kiegészítő jegyzőkönyve 1.
cikkében foglaltaknak, és összhangban áll az Emberi Jogok
Európai Bíróságának (a továbbiakban: Bíróság) határozataiban
kifejtett elvekkel.
Az Egyezmény hivatkozott szabálya a következőket mondja
ki:
„Minden természetes vagy jogi személynek joga van javai
tiszteletben tartásához. Senkit sem lehet tulajdonától
megfosztani, kivéve, ha ez közérdekből és a törvényben
meghatározott feltételek, valamint a nemzetközi jog általános
elvei szerint történik.
Az előző bekezdésben foglaltak nem korlátozzák az államok jogát
olyan törvények alkalmazásában, melyeket szükségesnek ítélnek
ahhoz, hogy a javaknak a köz érdekében történő használatát
szabályozhassák, illetőleg az adók, más közterhek vagy bírságok
megfizetését biztosítsák.”
A Bíróság a javak fogalmát tágan értelmezi és minden
vagyoni jogra kiterjedően fogja fel (Georgi c. Roumanie, 2006
május 24–i határozat, no 58318/00, 64, 67. pont; Weissman c.
Roumanie, 2006. május 24–i határozat, no 63945/00, 58, 59.
pont). A javak használata kifejezést a Bíróság nem az egyes
országok polgári jogi szabályai szerint értelmezi, hanem minden
jogosultságot idetartozónak tekint, ami az adott szabállyal
kapcsolatban áll (The Former King of Greece and others v.
Greece, 2000. november 20–i határozat, no 25701/94, 60. pont).
A közérdeket a Bíróság tágan értelmezi. Konkrét esetben
megjegyezte, hogy a közérdekű tevékenységet végző, de
magántársaság légi fuvarozó gazdasági érdekeit a járatok
üzemeltetésével kapcsolatban aligha lehet elválasztani az
ország egészének érdekeitől (Hatton and others v. The United
Kingdom, 2003. július 8–i határozat, no 36022/97, 126. pont). A
közérdek meglétének ellenőrzését a Bíróság álláspontja szerint
az egyes országok inkább el tudják végezni, mint egy nemzetközi
bíróság, de a Bíróság a közérdekre való nyilvánvalóan alaptalan
hivatkozást nem fogadja el (The Former King of Greece már
idézett esetben hozott határozat 87. pontja).
A tulajdonjog korlátozásánál a Bíróság állandó gyakorlata
szerint ugyanazokat a követelményeket kell alkalmazni, mint
amelyeket az Egyezmény a tulajdonjog elvonására meghatároz. Ez
azt jelenti, hogy a korlátozás csak akkor fogadható el, ha az
okozott sérelem arányos a közérdeket szolgáló előnnyel
(Athanasiou et autres c. Grčce, 2006. február 9–i határozat, no
2531/02, 22, 23. pont). Az arányosság kérdésénél a Bíróság
széles körben vizsgálja az összefüggéseket és ezen az alapon
megállapította az Egyezmény megsértését olyan esetben, amikor a
tulajdonjog korlátozásánál az állammal szemben való fellépésre
nem volt lehetőség, megfelelő jogvédelmet szolgáló eljárási
szabályokat nem dolgoztak ki (S. A. Dangeville c. France, 2002.
április 16–i határozat, no 36677/97, 61. pont).
A Bíróság újabb gyakorlatában kialakult az úgynevezett
elvi határozat, amelynek alkalmazására akkor kerül sor, ha
valamelyik országban az Egyezmény megsértése sok jogalanyt
érint, a jogrendszerben meglévő problémáról van szó. A
Broniowski ügyben a Bíróság elvi határozata nemcsak a
tulajdonjognak az adott kérelmezővel szemben történt
megsértését állapította meg, hanem a jogrendszer olyan
hiányosságát is, hogy nem rendelkezett a jogvédelmet szolgáló
megfelelő eljárásról a tulajdonjog sérelme esetére. Ezért
felhívta a kérdéses államot a megfelelő jogi és közigazgatási
lépések megtételére (Broniowski v. Poland, 2004. június 22–én
hozott határozat, no 31443/96, 189. pont, valamint az egyezség
alapján az ügyet lezáró 2005. szeptember 28–i határozat 34.
pont). Ugyanezt a megoldást alkalmazta a Bíróság egy újabb
ügyben, amelyben a jogrendszer hiányosságát abban jelölte meg,
hogy nem állnak rendelkezésre olyan eljárási és egyéb
jogintézmények, amelyek megakadályoznák a tulajdonjog önkényes
és kiszámíthatatlan megsértését. Ezért felhívta a kérdéses
államot az arányosságot biztosító jogi megoldás kidolgozására
(Hutten–Czapska v. Poland, 2006. június 19–i határozat, no
35014/97, 168. és 251. pont).
4. Az Eht. értelmező rendelkezéseket tartalmazó 188.
§–ának 12. pontja szerint az elektronikus hírközlési építmény
kifejezés többek között olyan létesítményeket jelent, amelyek
magukba foglalják a vezeték nélküli összeköttetésekkel
összefüggő műtárgyakat, az antenna–tartószerkezeteket
(tornyokat), oszlopokat is.
Az Eht. 94. §–ának (1) bekezdése általános jelleggel
kimondja, hogy biztosítani kell az elektronikus hírközlő
létesítmények elhelyezését. A 94. § (2) bekezdése szerint az
elektronikus hírközlő létesítményeket elsősorban közterületen
kell elhelyezni, de ha erre nincs lehetőség, akkor magánterület
igénybevételével lehet az elhelyezést megoldani. A 95. § (1)
bekezdése szerint a hatóság korlátozhatja az ingatlan
tulajdonosát az ingatlan használatában, ha az elektronikus
hírközlő létesítmények elhelyezéséről nem jött létre
megállapodás. Az Eht. a korlátozás konkrét feltételét nem
határozza meg, csak a közérdekre utal. Ehhez a szabályhoz
kapcsolódóan a 95. § (2) bekezdése a korlátozásért megfelelő
kártalanítás nyújtását írja elő és utal a Ptk.–nak arra a
rendelkezésére, amely szerint az ingatlan tulajdonosa –
megfelelő feltételek esetén – kérheti ingatlanának megvételét
vagy kisajátítását. Ez a kiegészítő rendelkezés sem ad azonban
eligazítást a tulajdonjog korlátozását a konkrét ingatlan
tekintetében szükségessé tevő közérdekre vonatkozóan.
A 95. § (3) bekezdése szerint elektronikus hírközlési
építménynek az ingatlanon történő elhelyezése érdekében,
valamint az ingatlanon már elhelyezett építmény esetében az
építtető kérelmére a hatóság határozattal szolgalmi vagy más
használati jogot alapíthat. Az Eht. itt sem határozza meg a
tulajdon korlátozásának feltételeit, csak utal a közérdekre. Az
Eht. 95. §–ának (3) bekezdése nem említi a Ptk. 177. §–ának a
szolgalmi jog vagy használati jog hatósági határozattal,
közérdekből történő alapításáról szóló szabályát, de az
összefüggés fennáll a két rendelkezés között. E két szabály
együttesen sem határozza meg egyértelműen, hogy milyen
feltételek mellett kell az eljáró hatóságnak adott ingatlanra
megállapítania a tulajdonjog korlátozását. A szabad mérlegelést
biztosító szabályozásról nem állapítható meg, hogy a
tulajdonjog korlátozása a konkrét ingatlan tekintetében a
közérdek alapján fennáll, és ezért az Alkotmánybíróság
gyakorlata szerint a szabály nem tekinthető alkotmányosnak
[11/1993. (II. 27.) AB határozat, ABH 1993, 109, 110.].
5. Az Eht. 95. §–ának (1)–(3) bekezdése a tulajdonjog
korlátozását írja elő a közérdekre utalással. A közérdek
vizsgálatánál az Alkotmánybíróság figyelembe vette az
elektronikus hírközlésnek az ország életében játszott fontos
szerepét. Az indítványokra tekintettel külön számításba vette a
mobiltelefonok használatát. A mobiltelefonok jelentőségét
tükrözik az Európai Unió Statisztikai Hivatala által 2005–ben
közölt adatok, amelyek szerint 2003–ban az Unió országaiban
átlagban 100 állampolgárra 79,9 mobiltelefon–előfizetés jutott
(az Unió fejlettebb országaiban általában az átlag felett volt
az adat). Magyarországon a mobiltelefon–előfizetés adata 78,3
volt, ezzel szemben a vezetékes telefonoknál csak 35,6. A
mobiltelefon használata tekintetében fennálló, széles körben
jelentkező igényre is figyelemmel az Alkotmánybíróság
megállapította, hogy általában fennáll a közérdek az
elektronikus hírközlő létesítmények és így az
antenna–tartószerkezetek létrehozására.
Az elektronikus hírközlő létesítmények létrehozásához
fűződő közérdekre való általános hivatkozás mellett az Eht. nem
határozza meg azokat a szempontokat, amelyekből megállapítható
volna a konkrét ingatlanok tekintetében a korlátozást
szükségessé tevő közérdek megléte. Ez a szabályozási mód nem
felel meg az Alkotmány 13. §–a (1) bekezdésében meghatározott,
a tulajdonhoz való jogot biztosító rendelkezésnek.
Ezért az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az Eht. 95.
§–ának (1)–(3) bekezdése alkotmányellenes és ezeket a
szabályokat megsemmisítette.
6. Az indítványozók nemcsak azon személyek jogainak
sérelmét állították, akiknek az ingatlanán a hírközlő
létesítményeket elhelyezik, hanem a környező ingatlanokon
élőkét is.
Az Eht. 96. §–ának (2) bekezdése szerint az elektronikus
hírközlő létesítményt úgy kell elhelyezni, hogy a szomszédos
ingatlanok tulajdonosainak és birtokosainak jogait a
létesítmény ne zavarja, vagy az adott körülmények között a
lehető legkisebb mértékben zavarja. Erre az esetre az Eht.
kimondja, hogy nem áll fenn a Ptk. értelmében vett szükségtelen
zavarás, azaz a tulajdonjog korlátozása jogos. Az Eht.–nek ez a
rendelkezése azzal a következménnyel jár, hogy a szomszédos
ingatlanok tulajdonosai és birtokosai sem tulajdonvédelmet, sem
birtokvédelmet nem élveznek, a zavarás megszüntetését nem
kérhetik, kártérítési követelést nem érvényesíthetnek.
Az Alkotmány 13. §–ának (1) bekezdése alapján a
tulajdonjog korlátozásánál itt is vizsgálni kell, hogy a
korlátozás közérdekből történik–e és az arányosság
követelményének a kérdéses rendelkezés eleget tesz–e. A 96. §
(2) bekezdésének megítélése szoros összefüggésben áll a 95. §
(1)–(3) bekezdésében meghatározott korlátozással. Ezért a
szomszédos ingatlanok tulajdonosai vonatkozásában sem
állapítható meg, hogy a hírközlő létesítmény elhelyezésére
vonatkozó, általában vett közérdek mellett a konkrét ingatlan
tekintetében is fennáll–e a közérdek. A 96. § (2) bekezdése
ezen túlmenően a hírközlési építmény létesítését a lehető
legkisebb mértékűnek tekintett zavarás esetében jogossá
minősíti, kizárva a tulajdonjog és a birtoklás háborítására a
Ptk.–ban meghatározott szabályoknak az alkalmazását. A lehető
legkisebb mértékű zavarás meghatározásának szempontjait a
támadott szabály nem határozza meg, az eljáró szerv szabad
mérlegelésétől függ ennek megállapítása. Ilyen körülmények
között a tulajdonkorlátozás nem fogadható el arányosnak és így
alkotmányosnak.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság az Eht. 96. §–a (2)
bekezdésének alkotmányellenességét megállapította és ezt a
szabályt megsemmisítette.
7. Az indítványozók az előzőekben vizsgált rendelkezéseken
túlmenően, az Alkotmány más szabályaival is ellentétesnek
találták a támadott szabályokat. Az Alkotmánybíróság azonban,
ha az indítvánnyal támadott jogszabályt az Alkotmány valamely
rendelkezésébe ütközőnek minősíti és megsemmisíti, akkor
további alkotmányellenességi okot nem vizsgál [4/1996. (II.
23.) AB határozat, ABH 1996, 37, 44.; 61/1997. (XI. 19.) AB
határozat, ABH 1997, 361, 364.; 15/2000. (V. 24.) AB határozat,
ABH 2000, 420, 423.; 16/2000. (V. 24.) AB határozat, ABH 2000,
425, 429.].
IV.
Az egyik indítványozó azt is kifogásolta, hogy a távközlés
érdekében emelendő új magasépítmény létesítéséhez a települési
vnkormányzat, Budapesten a Fővárosi Önkormányzat hozzájárulását
a jogszabály – a korábbi rendelkezéstől eltérően – nem kívánja
meg.
Az Eht. eltérő szabályozást tartalmaz attól, mint amit az
indítványozó támadott. Az Eht 83. §–ának (1) bekezdése szerint
az antennák, antennatartó szerkezetek és az azokhoz tartozó
műtárgyak építésére más szerv adja ki az engedélyt, mint az
elektronikus hírközlő létesítményekre általában. Az épített
környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII.
törvény 52. §–ának (3) és (7) bekezdése szerint ez a hatóság az
építésügyi hatóság. A 31. § (1) bekezdésének c) pontja pedig
előírja, hogy az építmények elhelyezésénél biztosítani kell a
környezetvédelem és a természetvédelem követelményeit. Ehhez az
(5) bekezdés követelményként azt is hozzáteszi, hogy figyelmet
kell fordítani a táj– és településkép, a látvány és a helyi
jelleg védelmére. Mindez azt jelenti, hogy a támadott szabály
hatályon kívül helyezésével az indítványozó által hiányolt
rendelkezés beépült az Eht.–ba, és így az indítvány
tárgytalanná vált. Ezért az Alkotmánybíróság ideiglenes
ügyrendjéről és annak közzétételéről szóló, módosított és
egységes szerkezetbe foglalt 3/2001. (XII. 3.) Tü. határozat
(ABH 2003, 2065.) 31. §–ának a) pontja alapján az
Alkotmánybíróság a Ttm. 11. § (1) bekezdés c) pontja
alkotmányellenességének megállapítására és megsemisítésére
irányuló indítvány tárgyában megindult eljárást megszüntette.
A határozat Magyar Közlönyben történő közzététele az Abtv. 41.
§–án alapul.
Dr. Bihari Mihály
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Balogh Elemér Dr. Bragyova András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Erdei Árpád Dr. Harmathy Attila
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Dr. Holló András Dr. Kiss László
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kovács Péter Dr. Kukorelli István
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Paczolay Péter
alkotmánybíró
Dr. Holló András alkotmánybíró különvéleménye
1. Nem értek egyet az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi
C. törvény 95. § (1)–(3) bekezdésének megsemmisítésével.
Álláspontom szerint az Alkotmánybíróságnak a tulajdonhoz való
jog garanciális szabályainak hiánya miatt mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenességet kellett volna
megállapítania.
Az ügyben az Alkotmánybíróságnak azt kell megítélnie, hogy
megállapítható–e az Alkotmány 13. § (1) bekezdésének sérelme az
Eht. 95. § (1)–(3) bekezdésében foglalt szabályozás alapján.
– A többségi határozat maga bizonyítja, hogy a mobil hírközlési
szolgáltatás közérdekű tevékenységnek tekinthető.
– A vitatott tényállás elektronikus hírközlési építmény
elhelyezésére vonatkozik. Az Eht. 188. § 12. pontja pontosan
definiálja, hogy milyen építmények tartoznak ehhez a
fogalomhoz.
E fogalom alapján megállapítható, hogy a vitatott szabály a
szolgáltató nem közérdekű tevékenységet szolgáló építményeinek
elhelyezése esetén nem alkalmazható.
Tehát van közérdekű célja, mégpedig konkrét közérdekű célja a
tulajdoni korlátozásnak. Ha van egy jogszabályban szabályozott
közérdekű cél (hírközlési szolgáltatás és az ehhez szükséges
építmények elhelyezése), a hatósági beavatkozás
feltételrendszerében a további „közérdekre” utalás nem
értelmezhető másként, mint hogy a hatóságnak – Nemzeti
Hírközlési Hatóság – minden esetben azt is vizsgálnia kell,
hogy a konkrét ingatlan tulajdonjogának korlátozása valóban a
köz érdekét szolgálja–e, vagy a közérdek megvalósítható a
tulajdoni korlátozás nélkül is.
– Az Eht. 94. § (2)–(3) bekezdése kimondja, hogy az ilyen
építményeket elsősorban közterületen, mégpedig azon belül is
állami tulajdonban levő közterületen kell elhelyezni.
Önkormányzati tulajdonú közterületen csak akkor helyezhető el,
ha nincs állami tulajdonú közterület, vagy az állami
közterületen műszaki okokból, vagy jogszabályi tilalom miatt
nem helyezhető el. Az önkormányzat a hozzájárulást, illetőleg
az engedélyt csak akkor tagadhatja meg, ha a tulajdonosi
hozzájárulás megtagadása különös méltánylást érdemlő települési
vagy lakossági érdeket sértene, illetve az jogszabályi
tilalomba ütközne.
Magánterület használatával az elhelyezést csak akkor lehet
megoldani, ha közterületen az nem lehetséges.
A hatósági korlátozás feltételeként azt is előírja a 95. § (1)
bekezdése, hogy a hatósági beavatkozás előtt meg kell kísérelni
a tulajdonossal való megállapodás létrehozását, ami kizárja a
tulajdon korlátozását.
Tehát a hatósági korlátozásra csak akkor kerülhet sor, ha más
módon, mint magántulajdon korlátozásával az elhelyezés nem
oldható meg.
– A korlátozásért a 95. § (2) bekezdése alapján kártalanításnak
van helye. Tehát a szabályozás az arányosság követelményeinek
is eleget tesz.
Ez a szabályozás absztrakt szinten a tulajdonelvonással szemben
támasztott alkotmányi követelményeknek is megfelel
(kivételesség, közérdek, törvényben meghatározott esetben és
módon, kártalanítás mellett).
Tehát az nem állapítható meg, hogy a törvényhozó
alkotmányellenesen nyúlt a tulajdonkorlátozás eszközéhez.
A jogi szabályozás alapján a többségi határozat által felvetett
probléma az, hogy a törvény széles mérlegelési jogkört adva
hatalmazza fel a hírközlési hatóságot a tulajdonkorlátozásra. A
hatóság szabadon mérlegelheti a konkrét ügyben a közérdekre
való hivatkozás indokoltságát. Azaz a törvényi szabályozás
lehetőséget ad arra, hogy a hatóság előre kiszámíthatatlan
módon, önkényesen korlátozza a tulajdonjogot.
Ez az alkotmányossági probléma álláspontom szerint is fennáll.
Az ingatlan tulajdonosa számára hatósági határozattal írható
elő a tűrési kötelezettség, úgy hogy a hatósági korlátozás
feltételeit a törvény csak az általános közérdekre utalással
határozza meg, s nem szabályozza azokat a hatóság eljárása
során vizsgálandó szempontokat, amelyek alapján a hatóság a
közérdekre való hivatkozás indokoltságát a konkrét ügyben
megállapíthatja. A vitatott szabályok alkotmányellenességét a
többségi határozat is a garanciális szabályok hiánya miatt
állapítja meg. Az Alkotmánybíróság általánosan követett
gyakorlata szerint az Alkotmánybíróság mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenességet állapít meg akkor, ha
valamely alapjog érvényesüléséhez szükséges jogszabályi
garanciák hiányoznak, ha az adott szabályozási koncepción belül
az Alkotmányból levezethető tartalmú jogszabályi rendelkezés
hiányzik. [37/1992. (VI. 10.) AB határozat, ABH 1992, 227,
231.; 22/1995. (III. 31.) AB határozat, ABH 1995, 108, 113.;
29/1997. (IV. 29.) AB határozat, ABH 1997, 122, 128.; 15/1998.
(V. 8.) AB határozat, ABH 1998, 132, 138.]
Ezért álláspontom szerint a 95. § (1)–(3) bekezdésével
kapcsolatos indítványokat az Alkotmánybíróságnak el kellett
volna utasítani és mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenességet kellett volna kimondani.
2. Aggályosnak tartom a határozatban a tulajdonkorlátozás
alkotmányossági megítélésére az Alkotmánybíróság által
kidolgozott mérce módosításának indokolását is. Az
Alkotmánybíróság által az alapvető alanyi jogok és a
tulajdonhoz való jog korlátozhatóságára kimunkált mércének az
indokolás III. 2. pontjában alkalmazott összekapcsolása az
Alkotmánybíróság által követett alapjogvédelmi gyakorlat
fellazulásának veszélyét rejti magában. Az alapjogi tesztnek
lényege az, hogy alapvető jog csak valamely másik alapvető jog,
alkotmányos cél, vagy érték védelme, érvényesülése érdekében
korlátozható, és csak ehhez képest bír jelentőséggel a
szükségesség, arányosság követelménye. Egy határozatlan
tartalmú közérdek fogalom bevezetése a 8. § (2) bekezdésének
értelmezésébe az alapjogi korlátozás lehetőségének
kiszélesítéséhez vezethet.
Az Alkotmánybíróság a 64/1993. (XII. 22.) AB határozatában az
Alkotmány 13. §–ában foglalt rendelkezések értelmezéséből
indult ki, amikor arra az álláspontra jutott, hogy a 8. § (2)
bekezdése alapján kimunkált alapjogi teszt a
tulajdonkorlátozásra nem alkalmazható. Abból kiindulva, hogy
maga az Alkotmány lehetővé teszi meghatározott feltételek
esetén a tulajdon elvonását is, a tulajdonkorlátozás
alkotmányossági követelményrendszere sem lehet szigorúbb, mint
a kisajátítás Alkotmányban szabályozott feltételrendszere, ezt
szem előtt tartva munkálta ki a tulajdonkorlátozás
alkotmányosságának önálló mércéjét.
Mivel a tulajdonkorlátozás alkotmányosságának megítélésében az
Alkotmánybíróság gyakorlata nem tekinthető stabilnak és
következetesnek, egyet lehet érteni a határozatnak a
tulajdonkorlátozási teszt továbbfejlesztésére irányuló
törekvésével, azonban úgy gondolom, hogy ezt nem a határozatban
leírt módon kellene megtenni. A tulajdonhoz való jog
korlátozásának megítélésére irányuló önálló alkotmányossági
mérce fenntartását tartom indokoltnak. Álláspontom szerint a
64/1993. (XII. 22.) AB határozatban kimunkált
tulajdonkorlátozási mérce keretei között, az arányosság
követelményének értelmezésével is eljuthatott volna az
Alkotmánybíróság annak a követelménynek a megállapításához,
hogy ha törvény közigazgatási szervet jogosít fel a tulajdon
korlátozására, a korlátozás feltételeit úgy köteles
meghatározni, hogy a közérdekre való hivatkozás indokoltsága a
konkrét ügyben ténylegesen is fennálljon.
Budapest, 2006. október 3.
Dr. Holló András
alkotmánybíró
A különvéleményhez csatlakozom.
Dr. Bragyova András
alkotmánybíró
Budapest, 2006. október 3.
Dr. Paczolay Péter alkotmánybíró különvéleménye
Nem értek egyet az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C.
törvény (Eht.) 95. § (1)–(3) bekezdése alkotmányellenessé
nyilvánításával és megsemmisítésével. Véleményem szerint nem
ellentétes a tulajdonhoz való joggal az, hogy hírközlési
létesítmény elhelyezése magánterület igénybevételével is
történhet a korlátozás mértékének megfelelő kártalanítás
mellett.
Az Eht. X. fejezete arról szól, hogy az elektronikus hírközlési
szolgáltatások egyes feltételeit harmadik személyeknek hogyan
kell biztosítaniuk.
Az Eht. 94–98. §–ai az ingatlanhasználat és a közös
építményhasználat kérdéseit szabályozzák.
Az Eht. 94. § (2) és (3) bekezdéséből, valamint az Eht. 95. §
(1) bekezdéséből az következik, hogy magánterület
igénybevételére kivételesen kerülhet sor.
Magánterület igénybevétele előtt meg kell vizsgálnia a
hatóságnak, hogy az elektronikus hírközlési létesítmény –
állami tulajdonban lévő – közterületen vagy meglévő
elektronikus hírközlési építmények közös használatával,
illetőleg közüzemi szolgáltató létesítményeinek
felhasználásával elhelyezhető–e. Ha e három lehetőség egyikének
igénybevételével sem lehet a hírközlési építményt elhelyezni,
akkor az a helyi önkormányzat tulajdonában lévő közterületen is
elhelyezhető, feltéve, hogy az elhelyezéshez szükséges
tulajdonosi hozzájárulás és területhasználati engedély megadása
különös méltánylást érdemlő települési vagy lakossági érdeket
nem sért, illetve a területhasználati engedély megadása
jogszabályban foglalt tilalomba nem ütközik.
Magánterület igénybevételével való elhelyezésre csak akkor
kerülhet sor, ha – a törvény szövege szerint – „nincs
lehetőség” sem közterületen való elhelyezésre, sem meglévő
elektronikus hírközlési építményeken való elhelyezésre, sem
közüzemi szolgáltató létesítményének felhasználására, sem
megállapodásra az ingatlan tulajdonosával.
Mindebből az következik, hogy az építtetőnek, mielőtt
közérdekre hivatkozással a hatóságtól magánterületen lévő
ingatlan használatának korlátozását kéri, vizsgálódnia kell
abban a kérdésben, hogy magánterület használata nélkül a
létesítmény elhelyezhető–e.
Magánterületen az elektronikus hírközlési építmények
létesítésére a főszabály szerint az ingatlan tulajdonosa és az
építtető megállapodása alapján kerül sor. Az építtetőnek az
Eht. 95. § (1) bekezdéséből következően meg kell kísérelnie
megállapodni az ingatlan tulajdonosával. A megállapodás
hiányában a Nemzeti Hírközlési Hatóság közérdekből
korlátozhatja az ingatlan használatát az elektronikus
hírközlési építmények létesítése érdekében.
Az Eht. 95. § (2) bekezdése szerint az ingatlan tulajdonosát a
korlátozás mértékének megfelelő kártalanítás illeti meg. A
tulajdonos ezen felül a Ptk. 108. §–ának (2) bekezdésében
meghatározott jogokat érvényesítheti, vagyis ha a használat
vagy egyéb korlátozás az ingatlan rendeltetésszerű használatát
megszünteti vagy jelentős mértékben akadályozza, az ingatlan
megvásárlását, illetőleg kisajátítását kérheti.
Az Alkotmánybíróság számomra ma is mérvadó gyakorlata szerint
„a tulajdon szociális kötöttségei a tulajdonosi autonómia
messzemenő korlátozását teszik lehetővé”. Az Alkotmánybíróság
1993. óta követett gyakorlata szerint a tulajdonhoz való
alapvető jog védelmében a minőségi határvonal nem a tulajdon
"korlátozása" és polgári jogi értelemben vett "elvonása" között
húzódik, hanem az alkotmányossági kérdés az lett, hogy milyen
esetekben kell a tulajdonosnak a közhatalmi korlátozást minden
ellenszolgáltatás nélkül eltűrnie, illetve mikor tarthat igényt
kártalanításra tulajdonosi jogai korlátozásáért. A gyakorlat
értelmében, minthogy az Alkotmány 13. § (2) bekezdése a
kisajátításhoz – vagyis a tulajdon elvonásához – is csupán a
"közérdeket" kívánja meg, ha az értékgarancia érvényesül, a
szigorúbb "szükségesség" nem alkotmányos követelmény. Ugyanezen
határozat szerint „a törvénnyel érvényesített "közérdek"
alkotmánybírósági vizsgálata ezért nem a törvényhozó
választásának feltétlen szükségességére irányul, hanem […] arra
kell szorítkoznia, indokolt–e a közérdekre hivatkozás, illetve,
hogy a "közérdekű" megoldás nem sért–e önmagában is valamely
más alkotmányos jogot (például a hátrányos megkülönböztetés
tilalmát)” [64/1993. (XII. 22.) AB határozat, ABH 1993, 373,
380–382.].
Igaz, hogy a törvény döntési jogkört ad a hírközlési hatóságnak
a magánterület, azaz a magántulajdonban álló ingatlan
használatának a korlátozására. Azonban valamely konkrét ügyben
sem elég a korlátozáshoz önmagában a közérdekre való puszta
hivatkozás, hanem a hatóság csak akkor korlátozhatja az
ingatlan használatát, ha a konkrét ügyben a közérdekre való
hivatkozás indokolt, az Eht. 94. § (2) és (3) bekezdésében,
valamint az Eht. 95. § (1) bekezdésében foglalt feltételek
szerint. Vagyis a törvényi szabályozás véleményem szerint nem
ad lehetőséget arra, hogy a hatóság előre kiszámíthatatlan
módon, önkényesen, közérdek tényleges fennállása nélkül
korlátozza a tulajdonjogot.
Ezért az Eht. 95. § (1)–(3) bekezdése nem ellentétes az
Alkotmánynak a tulajdonhoz való jogot biztosító 13. §–ával.
Aggályosnak tartom végül, hogy az Alkotmánybíróság a
tulajdonhoz való alapvető jogot korlátozó törvénnyel szemben, a
határozat szándéka szerint, az eddigiektől szigorúbb
követelményt állít fel. Az Alkotmánybíróság a tulajdonjog
alkotmányos korlátozásával összefüggő követelményeket 1993–ban
eloldotta az Alkotmány 8. § (2) bekezdésétől. Ennek oka részben
az volt, hogy a tulajdonhoz való jog az egyetlen alapvető jog
az Alkotmánybíróság gyakorlata szerint, amelyet közérdekre
hivatkozva lehet korlátozni [Vö. 60/1994. (XII. 24.) AB
határozat, ABH 1994, 342, 354.]. Nincs ok arra, hogy az
Alkotmánybíróság, kellő indok nélkül, ettől a gyakorlattól
eltérjen.
Budapest, 2006. október 3.
Dr. Paczolay Péter
alkotmánybíró
. |