Hungarian
Ügyszám:
.
967/H/2007
Előadó alkotmánybíró: Kovács Péter Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A határozat száma: 75/2007. (X. 19.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2007/731
.
A határozat kelte: Budapest, 10/16/2007
.
.
A határozat szövege:
.
A határozat szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az   Alkotmánybíróság   az  Országos  Választási   Bizottságnak
    országos    népszavazás   kitűzésére   irányuló   kezdeményezés
    aláírásgyűjtő  ív  mintapéldányának, illetve az  azon  szereplő
    kérdés  hitelesítésével  kapcsolatban hozott  határozata  ellen
    benyújtott kifogás tárgyában meghozta a következő
                                   
                             határozatot:
                                   
    Az    Alkotmánybíróság   az   Országos   Választási   Bizottság
    240/2007. (VII. 31.) OVB határozatát helybenhagyja.

    Az  Alkotmánybíróság  ezt  a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                 Indokolás

                                    I.

      1.  Az  Országos Választási Bizottság (a továbbiakban:  OVB)  a
      240/2007. (VII. 31.) OVB határozatával megtagadta egy  országos
      népszavazási kezdeményezés aláírásgyűjtő íve hitelesítését.  Az
      aláírásgyűjtő íven a következő kérdés szerepelt:
      „Egyetért-e  Ön  azzal, hogy az Országgyűlés törvényt  alkosson
      annak  érdekében, hogy egy embernek egyidejűleg több házastársa
      legyen?”.
      Az  OVB  határozatának indokolása szerint az Alkotmány 15.  §-a
      értelmében  a Magyar Köztársaság védi a házasság  és  a  család
      intézményét.  Az „Alkotmány e rendelkezését az Alkotmánybíróság
      a  14/1995.  (III. 13.) AB határozatában egy férfi  és  egy  nő
      jogaként  határozta  meg. Mindezek alapján  a  kezdeményezésben
      megtartott eredményes népszavazás a »házasság« alanyai számának
      növelésével  megváltoztatná az Alkotmány  idézett  rendelkezése
      mögötti    tartalmat   és   így   burkolt   alkotmánymódosítást
      eredményezne”.
      A 240/2007. (VII. 31.) OVB határozat a Magyar Közlöny 2007. évi
      104.  számában, 2007. augusztus 3-án jelent meg.  A  választási
      eljárásról  szóló  1997. évi C. törvény (a  továbbiakban:  Ve.)
      130.  §  (1) bekezdése szerint az OVB-nek az aláírásgyűjtő  ív,
      illetőleg a konkrét kérdés hitelesítésével kapcsolatos  döntése
      elleni  kifogást a határozat közzétételét követő tizenöt  napon
      belül  lehet  benyújtani.  A  határozat  ellen  a  kezdeményező
      nyújtott  be  kifogást, amely 2007. augusztus  7-én,  határidőn
      belül  érkezett  az Alkotmánybírósághoz. Az Alkotmánybíróság  a
      Ve.  130. § (3) bekezdésére tekintettel a kifogást soron  kívül
      bírálta el.

      2.  A kifogás szerint „téves és a tényleges jelentéséhez képest
      eltérő értelmezést jelent az Alkotmány 15. §-ában szereplő —  a
      házasság  intézményének védelmét megfogalmazó —  rendelkezésnek
      az  OVB  (…) indokolásában szereplő felfogása, azaz »a házasság
      alanyai   számának   növelése«   nem   jelenti   az   Alkotmány
      módosítását.  Az  Alkotmány  15.  §-ában  szereplő  kitétel   a
      házasságnak,  mint  intézménynek a  védelméről  szól,  (…)  nem
      jelentheti  azonban  a jogintézmény más —  esetleg  alacsonyabb
      szintű     —     jogszabályokban     meghatározott     tartalma
      megváltoztatásának tilalmát”. A kifogás benyújtója szerint  „az
      Alkotmánybíróság hivatkozott határozatában (…) nem szerepel  az
      (…)   »egy«   házastársra  vonatkozó  korlátozás”.  A   kifogás
      előterjesztője  szerint „az Alkotmány  70/A.  §  (1)  bekezdése
      alapján     biztosítani    kell    az    állampolgári     jogok
      gyakorolhatóságának  a  vallási, illetve  faji  alapon  történő
      egyenlőségét  is.  A  jelenlegi  törvényi  szabályozás  azonban
      nemhogy nem teszi lehetővé egy muzulmán vallású személy számára
      (…), hogy az (…) eredeti hazájában gyakorolt társadalmi-családi
      életmódot  a  Magyar  Köztársaság területén  is  gyakorolhassa,
      hanem (…) büntetéssel is sújtható”.

                                    II.

      A kifogás elbírálásánál figyelembe vett jogszabályok:

      1. Az Alkotmány érintett rendelkezései:
      „15.  §  A  Magyar  Köztársaság védi a  házasság  és  a  család
      intézményét.
      (…)
      28/C.   §   (1)   Országos  népszavazást   döntéshozatal   vagy
      véleménynyilvánítás  céljából  lehet  tartani,  a   népszavazás
      elrendelésére kötelezően vagy mérlegelés alapján kerül sor.
      (2)   Országos  népszavazást  kell  tartani  legalább  200  000
      választópolgár kezdeményezésére.
      (3) Ha az országos népszavazást el kell rendelni, az eredményes
      népszavazás alapján hozott döntés az Országgyűlésre kötelező”.

      2. A Ve. érintett rendelkezései:
      „130.   §   (1)   Az   Országos  Választási   Bizottságnak   az
      aláírásgyűjtő  ív,  illetőleg a konkrét kérdés  hitelesítésével
      kapcsolatos  döntése  elleni kifogást a határozat  közzétételét
      követő  tizenöt  napon  belül lehet  —  az  Alkotmánybírósághoz
      címezve — az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani.
      (...)
      (3)  Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el.  Az
      Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság, illetőleg az
      Országgyűlés  határozatát helybenhagyja, vagy azt megsemmisíti,
      és   az   Országos   Választási   Bizottságot,   illetőleg   az
      Országgyűlést új eljárásra utasítja.”

       3.  Az  országos népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló
      1998. évi III. törvény érintett rendelkezése:
      „10.   §   Az  Országos  Választási  Bizottság  megtagadja   az
      aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha
      (…)
      b) a kérdésben nem lehet országos népszavazást tartani,”.

      4.  Az  Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII.  törvény  (a
      továbbiakban: Abtv.) szerint:
      „27.  § (1) Az Alkotmánybíróság határozata ellen fellebbezésnek
      nincs helye.
      (2) Az Alkotmánybíróság határozata mindenkire nézve kötelező.”

                                   III.

      A kifogás megalapozatlan.

      1.   A   jelen   ügyben  az  Alkotmánybíróság   hatáskörét   az
      Abtv.  1. § h) pontja alapján a Ve. 130. §-a határozza meg.  Az
      Alkotmánybíróság  eljárása  jogorvoslati  eljárás,   ezért   az
      Alkotmánybíróság a kifogásban foglaltak alapján azt  vizsgálja,
      hogy  az  OVB  az aláírásgyűjtő ív hitelesítésének  megtagadása
      során  az  Alkotmánynak és az irányadó törvényeknek megfelelően
      járt-e  el  [63/2002. (XII. 3.) AB határozat,  ABH  2002,  342,
      344.].   Az   Alkotmánybíróság  e   hatáskörében   eljárva   is
      alkotmányos  jogállásával és rendeltetésével összhangban  látja
      el  feladatát [25/1999. (VII. 7.) AB határozat, ABH 1999,  251,
      256.].

      2.  Az  OVB  az aláírásgyűjtő ív mintapéldányának hitelesítését
      azon   indokolással  tagadta  meg,  hogy  a  kérdésben  tartott
      eredményes  népszavazás megváltoztatná  az  Alkotmány  15.  §-a
      mögötti   tartalmat,   és   így   burkolt   alkotmánymódosítást
      eredményezne.
      Az  Alkotmánybíróság következetesen érvényesített  álláspontja,
      hogy   a   „népszuverenitásból   fakadó   jogoknak   mind    az
      Országgyűlés, mind népszavazás útján történő gyakorlása csak az
      Alkotmány    rendelkezéseinek    megfelelően    történhet.    A
      népszavazásra  bocsátott kérdés nem foglalhat  magában  burkolt
      alkotmánymódosítást” [2/1993. (I. 22.) AB határozat, ABH  1993,
      33.].  Az  Alkotmánybíróság több határozatában  megállapította,
      hogy  az Alkotmány megalkotása és megváltoztatása kizárólag  az
      Országgyűlés    jogkörébe   tartozik,   ezért   választópolgári
      kezdeményezésre  nem  írható  ki olyan  népszavazás,  amely  az
      Országgyűlésre  kötelező  volta miatt elvonná  az  Országgyűlés
      alkotmányozó  hatáskörét [25/1999. (VII. 7.) AB határozat,  ABH
      1999,  251,  262.; 28/1999. (VII. 7.) AB határozat,  ABH  1999,
      290,  292.;  50/2001. (XI. 29.) AB határozat,  ABH  2001,  359,
      364.;  48/2003.  (X. 27.) AB határozat, ABH  2003,  552,  554.;
      33/2007.  (VI. 6.) AB határozat, ABK 2007. június, 482,  486.].
      Az  Alkotmánybíróság  „eddigi  gyakorlatában  akkor  ítélte  az
      alkotmánymódosítás   tilalmába   ütközőnek   a    népszavazásra
      bocsátandó  kérdést,  ha  a  kérdés  tartalmából  valamely   új
      szabálynak  az  Alkotmányba való beépítésére keletkezett  volna
      kötelezettsége  az  Országgyűlésnek  (…),  vagy  a  kérdés   az
      Alkotmány  valamely tételes rendelkezésével ellentétes  szabály
      megalkotására  irányult” [43/2007. (VI. 27.) AB határozat,  ABK
      2007. június, 565, 568.).

      3.  Az  Alkotmánybíróság korábban már értelmezte  az  Alkotmány
      15.  §-ában szereplő házasság fogalmát [14/1995. (III. 13.)  AB
      határozat,   ABH   1995,  82.].  Ebben   a   határozatában   az
      Alkotmánybíróság  rámutatott, hogy „általánosan  elismert  jogi
      fogalma   szerint   a  házasság  férfi  és  nő   életközössége”
      [14/1995.  (III.  13.) AB határozat, ABH  1995,  82,  84.].  Az
      Alkotmánybíróság szerint e megfogalmazásból következik, hogy  a
      hatályos  magyar  Alkotmány egy férfi és egy nő  életközösségét
      tartja olyan értéknek, amely alkotmányos védelmet élvez.
      Az  Alkotmánybíróság  ebben az ügyben — az  OVB  álláspontjával
      azonosan  —  úgy  ítélte meg, hogy burkolt  alkotmánymódosítást
      eredményezne  az a népszavazás, amely az Alkotmány  15.  §-ának
      tartalmával  ellentétes  szabály  megalkotására  kötelezné   az
      Országgyűlést [lásd 43/2007. (VI. 27.) AB határozat, ABK  2007.
      június, 565, 568.]. Mindezek alapján az Alkotmánybíróság az OVB
      hitelesítést  megtagadó 240/2007. (VII.  31.)  OVB  határozatát
      helybenhagyta.

      4.   A   kifogás  benyújtójának  a  többes  házasság  kötésének
      bűncselekménnyé    nyilvánításával   (és    büntetéssel    való
      fenyegetésével)  kapcsolatos  felvetésére  az  Alkotmánybíróság
      megjegyzi,    hogy    a    Büntető    Törvénykönyvről     szóló
      1978.  évi  IV.  törvénynek  (a továbbiakban:  Btk.)  a  kettős
      házasságot  büntetni rendelő rendelkezését (192.  §)  főszabály
      szerint a magyar állampolgár által bel- és külföldön elkövetett
      ilyen  cselekmény esetén kell alkalmazni [3. §  (1)  bekezdés].
      Nem  magyar  állampolgárok esetében kizárólag a  Magyarországon
      történt  többes  házasságkötést  rendeli  büntetni  a  Btk.,  a
      külföldön történt házasságkötés — amennyiben az a házasságkötés
      helye  szerint  nem bűncselekmény — nem büntetendő  [4.  §  (1)
      bekezdés  a)  pontja]. Nincs tehát büntetőjogi akadálya  annak,
      hogy  egy muzulmán vallású személy „eredeti hazájában gyakorolt
      társadalmi-családi életmódot a Magyar Köztársaság területén  is
      gyakorolhassa”.

      Az   Alkotmánybíróság   a   határozat   közzétételét   az   OVB
      határozatnak a Magyar Közlönyben való megjelenésére tekintettel
      rendelte el.
                               Dr. Bihari Mihály
                          az Alkotmánybíróság elnöke
                                       
                 Dr. Balogh Elemér        Dr. Bragyova András
                 alkotmánybíró                  alkotmánybíró
                                       
                 Dr. Holló András             Dr. Kiss László
                 alkotmánybíró                  alkotmánybíró
                                       
                 Dr. Kovács Péter        Dr. Kukorelli István
                 előadó alkotmánybíró           alkotmánybíró
                                       
                 Dr. Lenkovics Barnabás      Dr. Bihari Mihály
                 alkotmánybíró      az Alkotmánybíróság elnöke
                             az aláírásban akadályozott
                                       Dr. Lévay Miklós
                                  alkotmánybíró helyett
                                       
                 Dr. Paczolay Péter      Dr. Trócsányi László
                 alkotmánybíró                  alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        75/2007. (X. 19.)
        Date of the decision:
        .
        10/16/2007
        .
        .