A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabályok alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára irányuló indítványok tárgyában
meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a törvényességi
óvás jogintézménye alkotmányellenes. Ezért az
Alkotmánybíróság a törvényességi óvás emelésére vonatkozó
jogszabályi rendelkezéseket 1992. december 31-i hatállyal
megsemmisíti. Azokat a büntető eljárási szabályokat
azonban, amelyek szerint a törvényességi óvás alapján a
terheltre kiható hatállyal a jogerős határozatban
megállapítottnál hátrányosabb rendelkezést lehet hozni,
az Alkotmánybíróság e határozat közzétételének napjától
semmisíti meg.
Eszerint e határozat közzétételének napjától hatályát
veszti a büntető eljárásról szóló 1973. évi I. törvény
( a továbbiakban Be. ) 285. §-ának második és harmadik
mondata, 287. § (3) bekezdéséből a "megtámadott
határozat jogerőre emelkedésétől számított egy év
eltelte után emelt" szövegrész, 288. § (6) bekezdése
első mondata, második mondatából a "ha megidézték,
minden esetben, ha pedig értesítették" szövegrész,
valamint harmadik mondatából a "vagy a
törvényességi óvást a terhelt terhére jelentették be"
szövegrész, 288. § (8) bekezdéséből a "a megidézett
fogva lévő terhelt, illetőleg" szövegrész, 290. § (4)
bekezdéséből a "ha a terhelt szabadlábon van, a szükséges
kényszerintézkedéseket elrendelheti" szövegrész, 290. §
(5) bekezdésének első mondata, és második mondatából a
"más esetekben" szövegrész.
E szabályok a következő szöveggel maradnak 1992. december
31-ig hatályban:
285. § A törvényességi óvásnak nincs halasztó hatálya;
elbírálásáig azonban a Legfelsőbb Bíróság elnöke,
illetőleg a legfőbb ügyész a törvényességi óvással
megtámadott határozat végrehajtását felfüggesztheti vagy
félbeszakíthatja. 287. § (3) Törvényességi óvás alapján
a terhelttel szemben a megtámadott határozatban
megállapítottnál hátrányosabb rendelkezést hozni nem
lehet, csak a törvénysértés állapítható meg; ez irányadó
a hatályon kívül helyezés folytán megismételt eljárásra
is.
288. § (6) A fogva levő terheltet a saját vagy a védő
kérelmére elő kell állítani. A védőt az ülésre meg kell
idézni, ha az eljárásban a védelem kötelező volt.
288. § (8) Az ülést a legfőbb ügyész vagy képviselője,
továbbá a megidézett védő jelenléte nélkül nem lehet
megtartani.
290. § (4) Ha a Legfelsőbb Bíróság a jogerős ítéletet
hatályon kívül helyezi és a terhelt fogva van, a fogva
tartás kérdésében határoz.
290. § (5) A bűnügyi költséget az állam viseli.
Ugyancsak e határozat közzétételével veszti hatályát a
Be. 284. § (2) bekezdése, a 288. § (2) bekezdése b )
pontja, valamint a 290. § (2) bekezdés d ) pontja.
1992. december 31-én hatályát veszti
- a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény
270. §-a,
- a bíróságokról szóló 1972. évi IV. törvény 10. § (2)
bekezdése, 33. § (2) bekezdése a ) pontjának utolsó
fordulata: a "bármely bíróság jogerős határozata ellen
törvényességi óvást emelhet" szövegrész.
A 33. § (2) bekezdés a ) pontja az alábbi szöveggel
marad hatályban: "(2) A Legfelsőbb Bíróság elnöke a )
bármely bírósági ügy iratait az eljárás bármely szakában
magához kérheti; ügyeket másodfokú elbírálásra a
Legfelsőbb Bíróság hatáskörébe vonhat;",
67. § (2) bekezdése;
- az ügyészségről szóló 1972. évi V. törvény 5. § (2)
bekezdés f ) és g ) pontja;
- a büntetőeljárásról szóló 1973. évi I. törvény 284. §
(1) bekezdése.
Az Alkotmánybíróság elrendeli mindazon büntetőeljárások
felülvizsgálatát, amelyekben a törvényességi óvás nyomán
a terheltre a jogerős határozatnál hátrányosabb
határozatot hoztak, feltéve, hogy az elítélt még nem
mentesült a hátrányos következmények alól.
Az Alkotmánybíróság a jogerős bírósági ítéletek
megsemmisítésére irányuló kérelmet visszautasítja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Az indítványozó a törvényességi óvást szabályozó
rendelkezések alkotmányellenességének megállapítását arra
hivatkozva kezdeményezte, hogy e rendelkezések az
Alkotmánynak a jogállamiság elvét kimondó 2. § (1)
bekezdésébe ütköznek. Különösen azt tartotta
alkotmányellenesnek, hogy a törvényességi óvás emelése
diszkrecionális jog, mely lehetővé teszi törvénytelen
ítéletek hatályban maradását, továbbá, hogy a
törvényességi óvás iránti kérelem tárgyában a Legfelsőbb
Bíróság elnöke, illetve a legfőbb ügyész indokolás
nélküli határozattal döntsön. Az indítvány a
törvényességi óvás intézményét, és így az arra vonatkozó
összes jogszabályt támadja.
Az Alkotmánybíróság ehhez az indítványhoz egyesített két
további indítványt. Az egyik indítványozó szerint a
törvényességi óvásnak a cégbejegyzési eljárásban a
felekre kiterjedő hatállyal történő alkalmazása sérti az
Alkotmány 9. §-át, mert összeegyeztethetetlen a
piacgazdasággal, valamint a vállalkozás jogával és a
verseny szabadságával. Ezért kérte a bírósági
cégnyilvántartásról szóló 1989. évi 23. tvr. 25. § (2)
bekezdésének, valamint a Polgári perrendtartásról szóló
1952. évi III. törvény ( a továbbiakban Pp. ) 273. §
(1) bekezdésének megsemmisítését is. A másik indítvány
a Pp. 270. § (1) bekezdésének alkotmányossági
vizsgálatát kérte, amely szerint a legfőbb ügyész vagy a
Legfelsőbb Bíróság elnöke bármely polgári ügyben hozott
határozat ellen törvényességi óvással élhet. Álláspontja
szerint ez a rendelkezés az Alkotmány 35. § (1)
bekezdése a ) és b ) pontjába, az 50. § (1) bekezdésébe
és az 51. § (1) és (3) bekezdésébe ütközik;
alkotmányellenessége abban áll, hogy a jogosultak
törvénysértés esetében sem kötelesek óvást emelni.
Az Alkotmánybíróság - összefüggésükre tekintettel - a
három ügyet egyesítette, és az alkotmányellenesség
vizsgálatát a jogintézmény egészére nézve végezte el.
II.
A törvényességi óvás hatályos szabályozásának lényege az,
hogy a Legfelsőbb Bíróság elnöke vagy a legfőbb ügyész
törvényességi óvást emelhet bármely jogerős bírósági
határozat ellen, ha az törvénysértő vagy megalapozatlan.
A törvényességi óvást a Legfelsőbb Bíróság három
hivatásos bíróból álló tanácsa, ha pedig az a Legfelsőbb
Bíróság határozata ellen irányul, a Legfelsőbb Bíróság
Elnökségi Tanácsa bírálja el. A törvényességi óvás
folytán hozott határozatban a Legfelsőbb Bíróság vagy
elutasítja az alaptalan törvényességi óvást, vagy
megállapítja, hogy a megtámadott határozat törvényt sért,
illetőleg megalapozatlan. A törvényességi óvás benyújtása
nincs határidőhöz kötve. A törvényességi óvás folytán
hozott határozat hatálya a felekre azonban csak az alábbi
korlátokkal terjed ki. Büntetőügyben a megtámadott
határozat jogerőre emelkedésétől számított egy év eltelte
után emelt törvényességi óvás alapján a terhelttel
szemben a megtámadott határozatban megállapítottnál
hátrányosabb rendelkezést nem lehet hozni. Polgári
ügyekben csak az egy éven belül emelt óvás folytán hozott
határozat hatálya terjed ki a felekre. Polgári eljárásban
a megtámadott határozat - egészében vagy megfelelő
részében történő - hatályon kívül helyezésére csak akkor
kerül sor, ha a határozat hatálya a felekre is kiterjed,
sőt ilyenkor sem, ha csupán olyan eljárási szabály
megsértéséről van szó, amelynek az ügy érdemi
elbírálására lényegi kihatása nem volt.
III.
Az Alkotmánybíróság jogtörténeti és jogösszehasonlító
vizsgálatot végzett a törvényességi óvás hatályos
szabályozásának megalapozott értékelése érdekében.
Elsőként a francia forradalmi törvényhozás vezette be a
már jogerős bírósági határozatok felülvizsgálatát. Az
intézmény elvi indoka az államhatalmi ágak szigorúbb
elválasztása, a bíróságok túlkapásainak megakadályozása
volt, a gyakorlatban pedig azt kívánták ellenőrizhetővé
tenni, hogy az új jogrendet a bíróságok megfelelően
alkalmazzák-e. Az 1808. évi francia büntető perrendtartás
az intézmény kétféle formáját tartalmazza: az egyik
törvénysértő jogerős ítéletek megsemmisítését tette
lehetővé, a felekre kiható hatály nélkül, míg a másik a
bíróságok által elkövetett hatásköri túllépés orvoslását
szolgálta, kivételes esetben felekre is kiható hatállyal.
A francia példa nyomán a 19. században néhány más ország
( Belgium, Ausztria, Olaszország ) is bevezetett hasonló
jogintézményt.
Magyarországon az l896. évi XXXIII. tc. a Büntető
perrendtartásról vezette be e jogintézményt ( 44l-442.
§ ) perorvoslat a jogegység érdekében néven. E
perorvoslattal a legfőbb vádhatóság, a koronaügyész
élhetett a legfőbb bíróság, a Kuria előtt a
büntetőbíróságok olyan törvénysértő határozatai ellen,
melyek más úton már nem voltak megtámadhatók. A királyi
kuria érdemi határozata ellen ilyen perorvoslatnak már
nem volt helye. A Kuria, ha a perorvoslatot alaposnak
találta, kimondta, hogy a megtámadott határozat vagy
intézkedés a törvényt megsértette. A törvény megsértését
kimondó határozat a felekre nézve rendszerint nem bírt
hatállyal, ha azonban a vádlott a törvény megsértésével
volt elítélve, a Kuria őt felmenthette, vagy büntetését
enyhíthette. E jogintézmény célja nem a felek esetleges
jogsérelmének orvoslása, hanem a jogegység, különösen a
bírói gyakorlat egységének, egyöntetűségének biztosítása
volt. 1911-ben a Polgári perrendtartás életbeléptető
törvénye kiszélesítette e perorvoslat alkalmazási körét.
Ettől kezdve a jogegységi perorvoslatot a Kuria
különleges, ún. jogegységi tanácsa bírálta el.
A jogintézmény döntő módosítására - a szovjet eljárásjog
másolásával - 1949-ben került sor. "A népnek a büntető
igazságszolgáltatásban való részvételéről és a
fellebbvitel egyszerűsítéséről" szóló 1949. évi XI.
törvényben a jogintézmény új neve: perorvoslat a
törvényesség érdekében. Ez kifejezte, hogy e perorvoslat
fő célja nem a jogegység, hanem a törvényesség
biztosítása, míg a jogegység megóvására a döntvény
hivatott. E törvény tette először lehetővé a jogerős
ítélet utólagos súlyosbítását is. 1950-ben a
210/1950.( VIII. 20. ) MT rendelet polgári ügyekben is
bevezette a törvényesség érdekében használható
perorvoslatot a felekre is kiterjedő hatállyal. A Bp.
( 1951. évi III. tv. ) és a Pp. ( 1952. évi III. tv. )
által egyaránt intézményesített rendkívüli perorvoslat
neve a bírósági szervezet reformja, a Bp. és a Pp.
novellája révén 1954-ben a törvényességi óvás nevet
kapta, és annak emelésére a Legfelsőbb Bíróság elnöke is
jogot kapott.
Ezzel lényegében kialakult a jogintézmény ma is hatályos
szabályozása.
IV.
A törvényességi óvás gyakorlati alkalmazása során ez az
elvileg csak rendkívüli esetben alkalmazható jogintézmény
szinte harmadfokká vált az elvileg egyfokú perorvoslati
rendszer "biztonsági szelepeként", vagy egy másodszori
fellebbvitel be nem vallott pótlékaként. Az eredetileg
csupán kiegészítő, és nem is rendszeresen érvényesülő
egyéni jogvédelem vált a gyakorlatban elsődlegessé.
Igazolja ezt a törvényességi óvások iránti kérelmek
száma, a megemelt óvások abszolut száma, és a jogerősen
befejezett ügyekhez viszonyított aránya is, továbbá az a
tény, hogy a jogegység biztosítása érdekében a
megtámadott határozat jogerőre emelkedésétől számított
egy éven túl emelt törvényességi óvások száma elenyésző,
csak ezrelékben fejezhető ki, s az ún. "elvi irányú", az
érdemi döntést nem érintő egy éven belüli óvás csupán az
elméletben létezik. A törvényességi óvás tényleges
megvalósulásánál fogva jogorvoslati természetű.
Az Alkotmánybíróság - összhangban az 57/1991. ( XI. 8. )
AB határozat indokolásában kifejtett álláspontjával - a
törvényességi óvás esetében sem önmagában vizsgálta a
normaszöveget, hanem tényként fogadta el a normának a
bírói gyakorlatban állandóan és egységesen tulajdonított
tartalmát, és ezt az "élő" normatartalmat vetette össze
az Alkotmánnyal. Ezért a törvényességi óvás
alkotmányosságának vizsgálatában az Alkotmánybíróság
súlyának megfelelően értékelte azt a tényt, hogy ez az
intézmény a töretlen bírósági gyakorlatban jogorvoslati
funkciót is ellát.
V.
1. A törvényességi óvás intézményében úgy vegyül a
jogegységi és jogorvoslati funkció, hogy egyiknek
sincsenek meg az alkotmányos feltételei, sőt az egyik
feladathoz szükséges alkotmányos feltételek
megvalósulását a másik feladat nem teszi lehetővé. Ahhoz,
hogy a törvényességi óvás jogorvoslati funkcióját
alkotmányosan lássa el, a feleknek meghatározott,
feltételekhez kötött alanyi joggal kellene rendelkezniük
arra, hogy az általuk állított jogsérelmet a Legfelsőbb
Bíróság érdemben és rájuk kiható hatállyal elbírálja.
Ezzel szemben a feleknek egyáltalán nincs joguk arra,
hogy a legfőbb ügyész, illetve a Legfelsőbb Bíróság
elnöke óvást emeljen. E jogosítottak belátásuk szerint
választják ki azokat az eseteket, amelyben óvást emelnek,
zömében azonban olyan ügyek közül, amelyekben a felek
kérik a jogerőre emelkedett határozat újabb
felülvizsgálatát, s rájuk kiható megváltoztatását. Az
óvás folytán hozott határozat azonban csak akkor hat ki a
felekre, ha az óvásra a jogerőre emelkedés után egy éven
belül került sor, s az óvás idejének kiválasztása szintén
a jogosult belátásától függ. A jogorvoslathoz fogalmilag
is szükséges garanciák bevezetését viszont a
törvényességi óvás jogegységi feladata kizárja. A
jogegységi döntéshez - az éppen időszerűnek talált elvi
iránymutatáshoz - ugyanis szükséges az esetek
kiválasztásának joga. Elvileg sem láthatna el ilyen
funkciót a fél kérésére kötelező felülvizsgálat. A
jogegységi döntés természete szerint nem töri meg a
jogerőt, s nem változtat meg a tárgykörébe tartozó esetek
közül véletlenszerűen csupán egyet, amely kapcsán ti. az
állásfoglalás szükségességét eldöntötték. Az egységes
joggyakorlat kialakításához általában nincs köze a
megalapozatlanság miatti óvásnak. Sőt, a törvénysértő
ítéletek orvoslása is független lehet bármely jogegységi
problémától. A jogegységi döntés célja nem az egyedi
ügyben nyújtott jogorvoslat, s nem is lehet tekintettel
az utóbbi alkotmányos szempontjaira. Ha viszont az óvás a
- mind a jogegységtől, mind pedig a jogorvoslattól
különböző célként felfogott - "törvényesség
biztosítására" szolgál, ez sem hozza a fent vázolt, az
intézmény története során ténylegesen betöltött
feladatokat közös nevezőre, s nem pótolja a hiányzó
feltételeiket, hanem egy harmadik szempontból is
akadályozza bármelyik feladathoz szükséges garanciák
kialakítását. Önmagának mond ellent ugyanis az intézmény,
ha a törvénysértés orvoslása és ennek a felekre kiható
hatálya is két jogosított diszkrecionális döntésétől
függ, s nyilvánvaló - és adott büntető ítéletben a
vádlott kárára szóló - törvénysértés esetében sem
kötelező.
A törvényességi óvás intézménye ellentétes a jogállamiság
elvének ( Alkotmány 2. § (1) bekezdés ) tartalmát
alkotó jogbiztonság követelményével, a jogerő
intézményével, s polgári ügyekben a felek rendelkezési
jogával is.
2. Az Alkotmány 2. § (1) bekezdése kimondja, hogy "a
Magyar Köztársaság független, demokratikus jogállam". Az
Alkotmánynak ez az általános rendelkezése a köztársaság
alapértékeit nyilvánítja ki: a függetlenséget, a
demokráciát és a jogállamiságot. A jogállamiság elvét az
alaptörvény további rendelkezései részletezik, e
szabályok ugyanakkor nem töltik ki teljes egészeben ezen
alapérték tartalmát, ezért a jogállam fogalom értelmezése
az Alkotmánybíróság egyik fontos feladata. A jogállamiság
alapértékét kitöltő elveket az Alkotmánybíróság egy-egy
konkrét ügy kapcsán, fokozatosan fejti ki. Noha az
Alkotmánybíróság a jogszabályok alkotmányossági
felülvizsgálata során a vizsgált rendelkezésnek
elsősorban az Alkotmány valamely konkrét rendelkezésével
való összhangját vizsgálja, ez nem jelenti azt, hogy az
általános rendelkezéseket formális deklarációnak tekinti,
s az alapelveknek pusztán kisegítő, másodlagos szerepet
szánna. Az Alkotmányban tételesen szereplő jogállam
alapértékének sérelme önmagában is megalapozza valamely
jogszabály alkotmányellenességet.
3. A jogállam nélkülözhetetlen eleme a jogbiztonság. A
jogbiztonság az állam - s elsősorban a jogalkotó -
kötelességévé teszi annak biztosítását, hogy a jog
egésze, egyes részterületei és az egyes jogszabályok is
világosak, egyértelműek, működésüket tekintve
kiszámíthatóak és előreláthatóak legyenek a norma
címzettjei számára. Vagyis a jogbiztonság nem csupán az
egyes normák egyértelműségét követeli meg, de az egyes
jogintézmények működésének kiszámíthatóságát is. Ezért
alapvetőek a jogbiztonság szempontjából az eljárási
garanciák. Csak formalizált eljárás szabályainak
követésével keletkezhet érvényes jogszabály, csak az
eljárási normák betartásával működnek alkotmányosan a
jogintézmények.
4. A jogbiztonság elve mindemellett tág mérlegelési és
döntési lehetőséget hagy nyitva a jogalkotó számára,
hiszen a jogállamiság más elvek érvényesülését is
megköveteli, s ezek a jogbiztonság követelményével
ütközhetnek. Például az igazságosság egyedi esetekben
való megvalósulását elősegítő méltányosság intézménye a
jogbiztonsággal elvileg ellentétes. A jogbiztonság
azonban mégsem szenved csorbát, mert a konkrét kivételek
érvényesülési körét és feltételeit a jog előre tisztázza.
Vonatkozik ez mind a méltányosság egyes jogintézményeire
( mint például a méltányosság alapján történő
kártérítésre a Polgári törvénykönyv 347. § (2)
szerint ), mind az olyan fogalmakra, amelyek széles bírói
mérlegelést tesznek lehetővé. ( Az utóbbiak tartalmi
kiszámíthatóságát a jogállamban különféle - többek között
jogegységi - intézmények szolgálják ). Az anyagi
igazságosság jogállami követelménye a jogbiztonságot
szolgáló intézményeken és garanciákon belül maradva
valósulhat meg. "Az anyagi igazság érvényesülésére"
éppúgy nem biztosít ( nem biztosíthat ) alanyi jogot az
Alkotmány, mint ahogy arra sem, hogy egyetlen bírósági
itélet se legyen törvénysértő. Ezek a jogállam céljai és
feladatai, amelyek megvalósulása érdekében megfelelő -
elsősorban eljárási garanciákat nyújtó - intézményeket
kell létrehoznia és az érintett alanyi jogokat
garantálnia. Az Alkotmány tehát az anyagi igazság
érvényrejuttatásához szükséges és az esetek többségében
alkalmas eljárásra ad jogot. Az 57. § a bírósági
eljáráshoz biztosít alanyi jogot, s nem azt garantálja,
hogy annak eredménye minden esetben helyes lesz. Az
igazságos és törvényes bírósági döntés érdekében azonban
további eljárási garanciát tartalmaz az Alkotmány:
alkotmányos jogot a jogorvoslathoz. Ha egy az anyagi
igazságosság érvényesítésére vagy a törvényben való
tévedés kiküszöbölésére szolgáló jogintézmény a rendes és
rendkívüli jogorvoslatok feltételeihez hasonlíthatóan
pontos eljárási garanciák nélkül működik, akkor a
jogbiztonság sérelmet szenved.
Az anyagi igazságosság és a jogbiztonság követelményét a
jogerő intézménye hozza összhangba - megintcsak a
jogbiztonság elsődlegessége alapján. A jogerő intézménye,
alaki és anyagi jogerőként való pontos meghatározottsága
a jogállamiság részeként alkotmányos követelmény. Az
Alkotmánynak megfelelően biztosított jogorvoslati
lehetőségek mellett beállott jogerő tiszteletben tartása
a jogrend egészének biztonságát szolgálja. A jogerős
határozatok megváltoztathatatlanságához és irányadó
voltához alapvető alkotmányos érdek fűződik. A
jogállamiság lényeges eleme, hogy a törvénynek
egyértelműen meg kell határoznia, mikor támadható meg egy
bírósági határozat rendes fellebbviteli jogorvoslattal,
illetve, hogy a jogerőssé vált határozat megtámadására
milyen feltételek alapján van lehetőség, s hogy mikor
következik be az az állapot, amikor a jogerős határozat
már semmiféle jogorvoslattal nem támadható. A
jogbiztonság megköveteli, hogy a jogerős határozat - az
eldöntött kérdés személyi és tágyi keretei között -
irányadóvá váljék mind az eljárásban résztvevőkre, mind a
később eljáró bíróságra, illetőleg más hatóságra. Ha a
jogerő beálltához előírt feltételek teljesültek, akkor
annak hatálya a határozat tartalmi helyességétől
függetlenül beáll.
5. A törvényességi óvás sérti a jogbiztonság
követelményét, mert a bírósági eljárás egésze
bizonytalanná válik azáltal, hogy a jogerős határozatot a
legfőbb ügyész, illetve a Legfelsőbb Bíróság elnöke
objektiv korlátok nélküli, s a felek akaratától független
mérlegelése szerint emelt óvás megváltoztathatja. Az -
esetleges jogorvoslat után - jogerősen eldöntött
kérdésekben adott esetben újra kezdődik az eljárás, sőt
az ismételten emelt óvások nyomán, illetve a "szuperóvás"
gyakorlata folytán akár többször is. A jog
érvényesülésének kiszámíthatósága magában foglalja a
jogalkalmazás, így a bírósági eljárások kiszámíthatóságát
is, a törvényességi óvás pedig ezt alapvetően
bizonytalanná teszi.
Különösen ellentétes a törvényességi óvás a jogerő
intézményével. A jogerő áttörésének szükséges ( de nem
elégséges ) alkotmányossági feltétele, hogy ismérveit
törvény pontosan meghatározza, s így kiszámítható legyen.
E követelményeknek megfelel például a perújítás
intézménye, ahol előre tudható, hogy milyen esetekben és
időbeli határok között van helye a bíróság jogerős
ítéletével elbírált cselekmény vagy jogvita ügyében
perújításnak. A törvényességi óvás esetében hasonló
előreláthatóságról és bizonyosságról szó sincs: a
törvénysértés és a megalapozatlanság önmagukban is tágan
értelmezhető, sőt bizonytalan fogalmak ( melyek nem
állíthatók párhuzamba például az új bizonyíték
felmerülésének objektiv követelményével ). Az óvás
intézményét mindemellett az teszi alapvetően
bizonytalanná, hogy a jogosítottak még az általuk
értelmezett megalapozatlanság vagy törvénysértés esetén
sem kötelesek óvást emelni. Teljesen bizonytalan, mely
ügyekben kerül sor végül óvásra. Mivel a félnek nincs
alanyi joga az óvás emelésére, kérelme elutasítását nem
kell indokolni. Ez az önmagában okszerű körülmény azonban
rávilágít arra, hogy az óvás jogorvoslatként való
tényleges működtetése milyen súlyosan ellenkezik a
jogbiztonság minimális követelményeivel is. Az óvás
emelésének diszkrecionális joga - tekintettel arra, hogy
a törvényességi óvást egyéni jogvédelemre használják -
sérti a törvény előtti egyenlőséget is, amikor az arra
feljogosított két személy valamelyike az egyik esetben
óvást emel, s hasonló másik esetben az óvás emelését
mellőzi; vagy ha az egyik fél javára óvással él, míg a
másik fél kérelmét indokolás nélkül figyelmen kívül
hagyja.
A legfőbb ügyész, illetve a Legfelsőbb Bíróság elnöke a
nyilvánvaló törvénysértés észlelése esetén sem köteles
óvást emelni. Az óvás szabályozása lehetővé teszi az akár
olyan ügyek közötti bármilyen szempontú válogatást is,
amikor a bírósági határozat eljárási alapelvet, vagy a
terhelt és a védelem alkotmányos jogait sértette.
Lehetséges az is, hogy a legsúlyosabb büntető anyagi jogi
törvénysértést feltáró óvás folytán is csupán a
törvénysértést megállapító határozat szülessen; másrészt
lehetséges a jogerős ítéletet a terhelt terhére
megváltoztató határozat.
6. Polgári ügyekben az óvás sérti a felek rendelkezési
jogát is, mert az ügy jellegére tekintet nélkül, bármely
ügyben lehetséges óvást emelni, s óvás folytán a jogerős
ítélet a fél akaratától függetlenül, sőt annak ellenére,
a felekre kihatóan megváltoztatható. A polgári per ezen
alapelvének sérelme egyben az önrendelkezés alkotmányos
jogának sérelme. ( Lásd a 8/1990. ( IV. 23. ) AB
határozatot. ) Az önrendelkezés joga az állandó
alkotmánybírósági gyakorlat szerint az emberi méltósághoz
való jog tartalmi eleme, a törvényességi óvás tehát az
Alkotmány 54. § (1) bekezdésébe ütközik. A felek
rendelkezési jogának elvonása sérti az Alkotmány 57. §
(1) bekezdését is. A jogvitában érdekelt fél
alkotmányos joga arra, hogy ügyét bíróság elé vigye -
hasonlóan a többi szabadságjoghoz -, magában foglalja
ugyanis annak szabadságát, hogy e jogával ne éljen. Egy
olyan szabály, amely mindkét fél akaratától függetlenül
és minden ügyben lehetővé teszi az eljárás folytatását és
a határozat felekre kiható megváltoztatását, eleve nem
lehet e jog sem szükségszerű, sem arányos korlátozása.
A törvényességi óvás alkotmányellenességének gyökere az
óvás emelésére jogosultak diszkrecionális jogköre. Ez a
jellemző megoldás azonban nem változtatható meg az
intézmény keretein belül, mert a törvényességi óvást más
részről legitimáló jogegységi funkcióval a válogatás
nélküli, adott szempontok alapján kötelező óvásemelés - s
még kevésbé az óvásra a feleknek adott alanyi jog - nem
fér össze.
7. Összefoglalva megállapítható, hogy a törvényességi
óvás jogintézménye ellentétes a jogállamhoz tartozó
jogbiztonsággal és az annak érvényesülését szolgáló
jogerő intézményével. Noha ténylegesen jogorvoslati
feladatkörben használják, nélkülözi a jogorvoslathoz való
jog elemi alkotmányos garanciáit. E jogok sérelme nem
igazolható azzal, hogy a korlátozás más alkotmányos jogok
érvényesülése érdekében kikerülhetetlenül szükséges és a
sérelem mértéke arányos lenne. Ellenkezőleg:
diszkrecionális jogosítvány eleve nem lehet kényszerítően
szükséges módja akár a törvényesség, akár az anyagi
igazságosság megvalósításának a jogállam stabilitást adó
alapértékei kárára. A törvényesség vagy az anyagi
igazságosság önkényes válogatás szerinti érvényesülése
nem alkotmányos.
8. A törvényességi óvás hatályos szabályozása sérti a
bíróságok és a bírák függetlenségének elvét is
( Alkotmány 50. § (3) és 57. § (1) bekezdés ). Noha a
törvényességi óvás elbírálása bíróság útján történik,
maga az óvásemelés súlyos beavatkozás a bírósági
döntésbe, mert a feljogosított személy diszkrecionális
elhatározása alapján egy már jogerősen lezárt ügyet
bolygat meg. A legfőbb ügyész nem pusztán a jogerősen
lezárt eljárás újrafelvételét rendelheti el belátása
szerint, hanem egyéb, komoly jogkövetkezményekkel járó
döntést is hozhat: felfüggesztheti vagy félbeszakíthatja
a megtámadott határozat végrehajtását, biztonsági
intézkedéseket rendelhet el ( Be 258. §, Ütv. 5. § (2)
bekezdés g ) pont ).
A Legfelsőbb Bíróság elnökének óvásemelési jogosultsága
más vonatkozásban vet fel alkotmányossági aggályokat. Nem
egyeztethető össze a bírói függetlenség elvével, hogy a
Legfelsőbb Bíróság elnöke által emelt óvást a saját
vezetése alatt álló testület bírálja el. Különösen
aggályos az, hogy a Legfelsőbb Bíróság határozata ellen
benyújtott törvényességi óvást a Legfelsőbb Bíróság
Elnökségi Tanácsa bírálja el, az Elnökségi Tanács elnöke
pedig a Legfelsőbb Bíróság elnöke.
Az Alkotmánybíróság nem talált olyan kényszerítő állami
érdeket, amely e megoldás alkotmányossága melletti
érvként mérlegelhető lett volna. Az elterjedt
magyarázatok - az alsóbíróságok ítélkezésének színvonala,
az ítélkezési gyakorlat hibáinak szervezeten belüli gyors
kiküszöbölése és a bírói gyakorlat központi irányítása -
gyakorlati szempontok, s nem alkotmányos érvek. E
szempontokat az Alkotmánybíróság figyelembe vette, amikor
a törvényességi óvás szabályai megsemmisítésének
időpontját meghatározta.
9. Az Alkotmánybíróság számot vetett a törvényességi óvás
jogintézményét szabályozó rendelkezések megsemmisítésének
következményeivel is, tekintettel arra, hogy e döntés a
bírósági eljárást és a bírói szervezetrendszert egyaránt
jelentősen érinti. Az eljárásjog újrakodifikálása, ezen
belül a jelenleginél megfelelőbb jogorvoslati rendszer
kialakítása jogalkotást igényel, így a törvényhozás
feladata. A törvénysértő vagy megalapozatlan határozatok
orvoslását a fellebbviteli és a perújítási rendszeren
belül is meg lehet oldani. Az Alkotmány 57. § (5)
bekezdése szerint a jogorvoslathoz való jog követelményét
az egyfokú fellebbezési rendszer is kielégíti, de a
törvényhozó ezen túlmenő jogorvoslati lehetőséget is
adhat.
Az eljárásjogi rendszer megbontása mindig nagy
kockázattal jár; a törvényességi óvás azonban nem
alapeleme ennek a rendszernek, legfeljebb a rendszerben
rejlő hibák vezettek oda, hogy a törvényességi óvást
rendszeresen alkalmazták a hibák és hiányosságok
kiküszöbölésére vagy csökkentésére.
Az Alkotmánybíróság felhívja a figyelmet arra is, hogy a
törvényességi óvás megszűnése esetén számos lehetősége
marad a Legfelsőbb Bíróságnak arra, hogy a jogegység
érdekében előmozdítsa a bíróságok egységes ítélkezését:
minden ügyet másodfokon magához vonhat, általános jellegű
határozatot ( testületi állásfoglalást ) hozhat.
10. Az Alkotmánybíróság a törvényességi óvás mint
intézmény alkotmányossága elbírálásánál az óvásra
vonatkozó összes hatályos jogszabályt megvizsgálta, de
csak a törvényességi óvás emelését lehetővé tévő
rendelkezéseket semmisítette meg, az Alkotmánybíróságról
szóló 1989. évi XXXII. törvény ( a továbbiakban: Abtv ).
43. § (4) bekezdése alapján 1992. december 31-i
határidővel. Az Alkotmánybíróság ugyanis tekintettel volt
arra, hogy azok az okok, amelyek a törvényességi óvás
egyéni jogvédelemre való és mintegy harmadfokú
elbíráláskénti használatára vezettek, az óvás
alkotmányellenessége kimondása után is fennmaradnak. A
törvényhozónak ez év végéig kellő ideje van arra, hogy a
már megindult eljárásjogi és bírósági szervezeti
törvényalkotással ezekre a problémákra alkotmányos
megoldást adjon. A törvényességi óvás megszűnése
különösen sürgetővé teszi, hogy a törvényhozó
kiküszöbölje a jelenlegi egyfokú jogorvoslati rendszer és
a másodfokú eljárás szabályaiból adódó olyan helyzeteket,
amelyek - elsősorban a büntető eljárásban - a
fellebbezéssel nem teszik megoldhatóvá bizonyos
törvénysértések orvosolását. Az Alkotmánybíróság felhívja
ezzel kapcsolatban a törvényhozó figyelmét arra, hogy
Magyarország azzal, hogy részese lett a Polgári és
Politikai Jogok Nemzetközi Egyezségokmányának,
kötelezettséget vállalt annak biztosítására, hogy
"fejlessze a bírói jogorvoslat lehetőségeit" ( 2. cikk 3.
b ) pont ).
Az Alkotmánybíróság nem látott okot arra, hogy a
törvényességi óvás nyomán megindult eljárások befejezését
- amennyiben azok nem az elítélt hátrányára folynak - az
eljárási szabályok megsemmisítésével lehetetlenné tegye.
Ezért csak az óvás emelésére vonatkozó szabályokat
semmisítette meg; a többi szabály hatályon kívül
helyezése a jogalkotó, illetve a kibocsátó szervek
feladata lesz, ha már az összes, óvás folytán indult
eljárás befejeződött. A törvényességi óvás emelésére
vonatkozó rendelkezések megszűnésével természetesen
megszűnik az óvás lehetősége az ingatlannyilvántartás, a
védjegy- és a mintaoltalom, valamint a cégnyilvántartás
területén is. Az ezekre a területekre vonatkozó sajátos
rendelkezések hatályon kívül helyezése szintén az
eljárások befejezése után lesz esedékes.
Nem teszi szükségessé az egyéni jogvédelem a
törvényességi óvás átmeneti fenntartását azokra a büntető
ügyekre nézve, amelyekben a terhelt hátrányára emelnek
óvást. Ezért az Alkotmánybíróság a terhelt hátrányára
emelt óvásra vonatkozó szabályokat az Abtv. 42. § (1)
bekezdésében foglalt főszabály szerint, a határozat
közzétételének napjával semmisítette meg.
A terhelt hátrányára emelt óvás - és a vádelejtés miatti
óvás - különösen súlyosan sérti a jogbiztonság
alkotmányos elvét, valamint a jogállam büntető hatalmát
jellemző azt az elvet, hogy a bűnüldözésnek szigorú
anyagi jogi és eljárási korlátok és feltételek között
kell folynia, s hogy a bűnüldözés sikertelenségének
kockázatát az állam viseli. Ezt a kockázatelosztást az
ártatlanság vélelmének alkotmányos garanciája ( 57. §
(2) bekezdés ) külön szabályként is kifejezésre
juttatja. A jogerős ítélet az eljárásnak azt az
eredményét teszi a jogerő végső szakaszában
megtámadhatatlanná és mindenki számára irányadóvá,
amelyet az ártatlanság vélelmével szemben, az összes
eljárási garancia betartásával a bűnüldöző hatóságoknak
és a bíróságnak sikerült elérniük. A bizonyítás
sikertelensége éppúgy az állam kockázati körébe tartozik,
mint az eljárás során elkövetett hibák, sőt - eltérő
törvényi rendelkezés hiányában - az eljárást akadályozó
bármely körülmény is, amely folytán a büntető eljárás
ideális célja, az igazságos és célját betöltő büntetés
kiszabása nem teljesülhetett. Ha tehát a jogerős ítélet -
a terheltnek kedvezően - törvényt sért, vagy egyébként
igazságtalanul enyhe, ennek következményét nem viselheti
a terhelt, annál kevésbé, mert a hatóságok hibáinak
kijavítására nyitva álló és alkotmányos garanciákkal
ellátott jogorvoslatokat, amelyek lehetőségével a
terheltnek is számolnia kellett, már kimerítették. A
törvényességi óvás az Alkotmánybíróság e határozata
szerint eleve nem tartozik az alkotmányos jogorvoslatok
közé. Különösen súlyosan sérti a jogbiztonságot, s a
jogállami bűnüldözés kockázatmegosztási elvét, hogy a
diszkrecionális jogkörben a terhelt hátrányára emelt óvás
az elítéltek véletlenszerű körére nézve megfordítja a
bűnüldözés kockázatát. Az eljárás sikertelenségének vagy
hibás voltának kockázata ugyanis, amelyet a jogerősen
befejezett eljárásban a bűnüldöző viselt, az óvás folytán
a terheltre fordul át, s megnyitja annak lehetőségét,
hogy súlyosabb büntetést kap. Mindezek a szempontok
különösen indokolttá teszik a terhelt terhére való
törvényességi óvás szabályainak azonnali megsemmisítését.
11. Az Abtv. 43. § (3) bekezdése alapján az
Alkotmánybíróságnak el kellett rendelnie mindazon
büntetőeljárások felülvizsgálatát, amelyekben
törvényességi óvás nyomán a terheltre a jogerős
határozatnál hátrányosabb határozatot hoztak, feltéve,
hogy az elítélt még nem mentesült a hátrányos
következmények alól. Az ügyészségről szóló 1972. évi V.
törvény 5. § (2) bekezdés f ) pontja a legfőbb ügyész
kötelességévé teszi, hogy az Alkotmánybíróság által
felülvizsgált és alkotmányellenesnek nyilvánított
jogszabály alapján jogerős határozattal lezárt büntető
eljárásban törvényességi óvást emeljen az elítélt javára.
A jelen határozat folytán az Abtv. 43. § (3) bekezdése
szerinti felülvizsgálat megindítására a törvényességi
óvás 1992. december 31 után többé nem alkalmazható. A
törvényhozó feladata, hogy szabályozza a büntető
eljárások az Abtv. 43. § (3) bekezdése alapján az
Alkotmánybíróság által elrendelt felülvizsgálatának
eljárását.
VI.
A harmadik indítványozó a jogszabály
alkotmányellenességének vizsgálatára irányuló indítvány
mellett kérte két jogerős ítélet megsemmisítését is. Az
Alkotmánybíróság alkotmányjogi panasz, vagy bíró által,
előtte folyamatban lévő ügy elbírálása során
indítványozott alkotmányellenességi vizsgálat
eredményeként azt is megállapíthatja, hogy az
alkotmányellenes jogszabályt konkrét esetben -
nevezetesen az eljárásra okot adó ügyben - nem lehet
alkalmazni. Jelen esetben az indítványok nem feleltek meg
az alkotmányjogi panasz törvényi feltételeinek ( 1989.
évi XXXII. törvény 48. § ). Az ítéletek ugyanis már 1988-
ban illetve 1989-ben jogerőssé váltak, az indítvány pedig
1991. március 1-én érkezett az Alkotmánybíróságra. Ezért
az Alkotmánybíróság az indítványokat visszautasította.
Dr. Sólyom László
előadó alkotmánybíró
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal Dr. Herczegh Géza
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kilényi Géza Dr. Lábady Tamás
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Schmidt Péter Dr. Szabó András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszky Ödön Dr. Vörös Imre
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró
. |