Hungarian
Ügyszám:
.
1282/B/1993
Előadó alkotmánybíró: Lábady Tamás Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 1282/B/1993. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1994/675
.
A döntés kelte: Budapest, 06/22/1994
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                   A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !

    Az  Alkotmánybíróság   az  Alkotmányban   biztosított  jogok
    megsértése   miatt   előterjesztett   alkotmányjogi   panasz
    tárgyában,   továbbá    jogszabály   alkotmányellenességének
    utólagos megállapítása  iránt benyújtott indítvány tárgyában
    meghozta a következő

                           határozatot :

    Az Alkotmánybíróság  a Polgári  Perrendtartásról szóló 1952.
    évi  III.   törvény  364.   §   (1)   bekezdésében   foglalt
    rendelkezéssel összefüggésben  előterjesztett  alkotmányjogi
    panaszt és ugyane jogszabály 364. § (2) bekezdésében foglalt
    rendelkezés alkotmányellenességének  utólagos  megállapítása
    és megsemmisítése iránti indítványt elutasítja.
                               Indokolás

                                   I.

      1. Az  indítványozó -  pertársával, a  II. rendű felperessel
      együtt  -  a  Magyar  Gazdasági  Kamara  mellett  szervezett
      Állandó Választottbíróság előtt szerződés érvénytelenségének
      megállapítása és kártérítés megfizetése iránt peres eljárást
      kezdeményezett.

      A választottbíróság  a felperesek keresetét elutasította, az
      alperesei viszontkeresetnek pedig részben helyt adott.

      1993.  november   23-án  -   az   ítélet   meghozatalát   és
      kézbesítését követően  - a  felperesek  a  Választottbíróság
      elnökénél elfogultsági  kifogást terjesztettek elő az eljáró
      választottbírósági   tanács   két   tagjával   szemben.   Az
      elfogultsági kifogás  szerint a  tanács két  tagjától a  per
      tárgyilagos és  elfogulatlan elbírálása nem volt várható, az
      elfogultsági   kifogás    alapjául    szolgáló    beosztásuk
      összeegyeztethetetlen a bírói függetlenséggel.

      Az Állandó  Választottbíróság elnöke az 1993. december 10-én
      kelt végzésével  a felperesek  által benyújtott elfogultsági
      kifogást -  az ügyben eljárt választottbírák nyilatkozatának
      beszerzését   és   bizonyítás   lefolytatását   követően   -
      elutasította.  Utalt   arra,  hogy  az  eljárás  folyamán  a
      feleknek nem  volt észrevétele  az eljáró választottbírósági
      tanács összetétele  ellen, sőt  az első tárgyaláson kérdésre
      kifejezetten  úgy   nyilatkoztak,  hogy   az  eljáró   bírák
      személyével kapcsolatban  kifogásuk nincs.  A feleknek ezt a
      nyilatkozatát a  tárgyalási jegyzőkönyv rögzíti. Kifejtette,
      hogy az  ítélethozatalt követően  az elfogultsági kifogásnak
      való helytadás  az eljárást  "kétfokúvá" tenné, erre azonban
      az állandó  választottbírósági eljárásban  lehetőség  nincs.
      Erre,  valamint   arra  figyelemmel,   hogy   a   beszerzett
      bizonyítékok és  nyilatkozatok  szerint  az  eljárás  minden
      vonatkozásában  elfogulatlanul   és  pártatlanul  folyt,  az
      érintett bírák kizárására irányuló indítványt elutasította.

      2.  Az   I.  rendű   felperes  a  választottbírósági  ítélet
      kézbesítésétől számított 60 napon belül - 1993. december 10-
      én   -    alkotmányjogi   panaszt    terjesztett   elő    az
      Alkotmánybíróságnál,    amelyben     kérte     a     Polgári
      Perrendtartásról  szóló   1952.  évi   III.  törvény   (   a
      továbbiakban :   Pp.  )  364.  §  (1)  bekezdésében  foglalt
      rendelkezés  alkotmányellenességének   a  megállapítását  és
      megsemmisítését,   továbbá    annak   kimondását,   hogy   a
      megsemmisített  rendelkezés   a  panasz   alapjául  szolgáló
      választottbírósági  eljárásban   nem   alkalmazható.   Kérte
      továbbá -  utólagos normakontroll  keretében -  a Pp. 364. §
      (2)  bekezdése   alkotmányellenességének  megállapítását  és
      megsemmisítését is.

      Az    indítványozó     a    panaszban     megismételte     a
      választottbírósági  eljárás  során  benyújtott  elfogultsági
      kifogásban   foglaltakat    és   utalt    arra,    hogy    a
      választottbírósági eljárásban olyan bírák jártak el, akiktől
      az ügy tárgyilagos és pártatlan elbírálása nem volt várható.
      Ám a  Pp. támadott  rendelkezése nem  teszi lehetővé, hogy a
      fél, továbbá  az, akire  az ítélet rendelkezést tartalmaz, a
      választottbírósági   ítélet    érvénytelenítését   kérje   a
      bíróságtól, ha  a választottbírósági  szerződésnek a bíróság
      megalakítására   vagy    a   határozathozatalra    vonatkozó
      rendelkezéseit megsértették, mert az ilyen perindítást a Pp.
      364.  §   (1)  bekezdése   -  a   szervezett  (   kamarai  )
      választottbíróság tekintetében - kifejezetten kizárja. Mivel
      a  választottbírósági   ítélet   végérvényes,   ellene   sem
      fellebbezésnek, sem  egyéb jogorvoslatnak  helye  nincs,  az
      érvénytelenítési kereset  kizárása -  a vonatkozó és hasonló
      esetekben -  sérti  az  Alkotmány  57.  §  (1)  bekezdésében
      biztosított,  a  bírósághoz  fordulás  jogát,  ezért  a  Pp.
      sérelmezett  szabálya   alkotmányellenes.  Az   indítványozó
      álláspontja szerint  a bírói úthoz való jogosultság alapjog,
      amelynek kizárása  abban  a  körben,  amelyre  az  indítvány
      vonatkozik, azaz  a legalapvetőbb  eljárási garanciák súlyos
      megsértése esetében, alkotmányosan megengedhetetlen.

      Utalt az indítványozó arra, hogy a Pp. 362. §-a az ún. eseti
      ( ad  hoc )  választottbírósági eljárásokban  -  az  európai
      választottbírósági  normákkal  és  gyakorlattal  egyezően  -
      lehetővé teszi,  hogy a  sérelmet szenvedő  fél  -  bizonyos
      esetekben, így a jelen eljárás alapját képező esetben is - a
      rendes  bíróságtól   kérje   a   választottbírósági   ítélet
      érvénytelenítését. Teljesen  indokolatlan és  minden ésszerű
      alapot nélkülöz a Magyar Gazdasági Kamara mellett szervezett
      Állandó Választottbíróság  megkülönböztető  kedvezményezése.
      Az alkotmányjogi  panasz alapját  képező ügyben  eljárt  két
      választottbíró  -   eljárásjogi  értelemben   -  az   ügyben
      "abszolút  kizárt"  volt,  következésképpen  "szabálytalanul
      megalakított bíróság"  hozott a  perben ítéletet. Ez ellen a
      választottbírósági  ítélet   ellen  a   bírói  út   kizárása
      alkotmányellenes rendelkezés.

      Végül hivatkozott  az indítványozó  arra, hogy a Pp. 364. §-
      ának (1)  és  (2)  bekezdései  a  jogbiztonság  sérelmét  is
      jelentik, mert  a  választottbírósági  eljárásban  résztvevő
      feleket a  legalapvetőbb eljárásjogi  garanciáktól  fosztják
      meg. Ezért  az Alkotmánybíróságról  szóló 1989.  évi  XXXII.
      törvény (  a továbbiakban  :   Abtv. )  48. §  (1) bekezdése
      keretében   kérte    a   támadott    törvényi    rendelkezés
      alkotmányellenessége    megállapítását,     megsemmisítését,
      továbbá annak  kimondását, hogy a Pp. 364. § (1) bekezdése a
      sérelmezett választottbírósági  eljárásban nem alkalmazható.
      Kérte  egyúttal  a  Pp.  364.  §  (2)  bekezdésében  foglalt
      rendelkezés alkotmányellenességének a megállapítását is.

                                  II.

      1. A  Ppnek az  alkotmányjogi panasszal  támadott 364. § (1)
      bekezdése  szerint   a  Magyar   Gazdasági  Kamara   mellett
      szervezett Kamarai Választottbíróság eljárására a 361363. §-
      ok nem  alkalmazhatók. A kamarai választottbíróság részére -
      megkeresés  esetében   -  az   illetékes  helyi   bíróság  a
      bizonyítás  lefolytatásával,  valamint  a  választottbíróság
      által lefolytatott  bizonyítás során  szükséges  kényszerítő
      eszközök alkalmazásával jogsegélyt nyújt.

      Az utólagos  normakontroll keretében  támadott  364.  §  (2)
      bekezdésében foglalt  rendelkezés kimondja,  hogy a  kamarai
      választottbíróság ítélete, marasztaló végzése és a végzéssel
      jóváhagyott    egyezség     végrehajtására    a     bírósági
      végrehajtásról szóló jogszabályok irányadók.

      A Pp. 362. § (1) bekezdése lehetőséget biztosít arra, hogy a
      fél, továbbá  az, akire  az ítélet  rendelkezést  tartalmaz,
      keresettel az  ítélet érvénytelenítését  kérje, ha - egyebek
      között  -   a  választottbírósági   szerződésnek  a  bíróság
      megalakítására,   vagy    a   határozathozatalra   vonatkozó
      rendelkezéseit  megsértették.   A  Pp.   362.  §-a   további
      érvénytelenítési eseteket  szabályoz, a Pp. 363. §-a pedig a
      választottbírósági ítélet  érvénytelenítése tárgyában eljáró
      bíróság hatáskörét és illetékességét jelöli ki.

      2.  Az   Alkotmánybíróság  az  alkotmányjogi  panasz  és  az
      indítvány   elbírálása    során   az    alábbi    alkotmányi
      rendelkezésekre volt figyelemmel :

      Az Alkotmány 8. § (1) bekezdése szerint a Magyar Köztársaság
      elismeri  az   ember  sérthetetlen   és   elidegeníthetetlen
      alapvető jogait,  ezek tiszteletben  tartás  és  védelme  az
      állam  elsőrendű  kötelessége.  A  (2)  bekezdés  pedig  úgy
      rendelkezik,  hogy   a  Magyar  Köztársaságban  az  alapvető
      jogokra  és  kötelességekre  vonatkozó  szabályokat  törvény
      állapítja meg,  alapvető jog  lényeges tartalmát azonban nem
      korlátozhatja.

      Az  Alkotmány   57.  §   (1)  bekezdése   szerint  a  Magyar
      Köztársaságban  a   bíróság  előtt   mindenki  egyenlő,   és
      mindenkinek joga  van ahhoz,  hogy az  ellene emelt  bármely
      vádat, vagy  valamely perben  a jogait  és  kötelességeit  a
      törvény által  felállított független  és  pártatlan  bíróság
      igazságos és nyilvános tárgyaláson bírálja el.

      Az Alkotmánybíróság  a panasz  elbírálása során  tekintettel
      volt  az  Abtv.  48.  §-ában  foglalt  rendelkezésre,  amely
      szerint  az  Alkotmányban  biztosított  jogainak  megsértése
      miatt     alkotmányjogi      panasszal     fordulhat      az
      Alkotmánybírósághoz     az,     akinek     jogsérelme     az
      alkotmányellenes jogszabály  alkalmazása folytán következett
      be, és  egyéb  jogorvoslati  lehetőségeit  már  kimerítette,
      illetőleg   más   jogorvoslati   lehetőség   nincs   számára
      biztosítva.  Az   alkotmányjogi   panasz   előterjesztésének
      határideje -  a jogerős határozat kézbesítésétől számított -
      60   nap.    Az   Alkotmánybíróság    eljárására   egyébként
      alkotmányjogi panasz  esetén az  Abtv. 4043. §-aiban foglalt
      rendelkezések az irányadók.

                                  III.

      Az Alkotmánybíróság  az alkotmányjogi panaszt és az utólagos
      normakontrollra   irányuló    indítványt   megalapozatlannak
      találta.

      1. Az Alkotmánybíróság a Pp. 364. §-ának alkotmányosságát az
      Alkotmány 57.  § (5)  bekezdésében foglalt, a jogorvoslathoz
      fűződő alapjog  összefüggésében már vizsgálta és 604/B/1990.
      AB határozatában  ( ABH 1992, 443445. ) megállapította, hogy
      a Ppnek az a rendelkezése, amely a Kamarai Választottbíróság
      esetében az  egyéb választottbíróságok  eljárására  kötelező
      szabályok alól  kivételt tesz  és a jogorvoslat tekintetében
      is egyedül  a szervezet szabályozását rendeli alkalmazni, az
      indítványban  felhozott  jogorvoslathoz  fűződő  alkotmányos
      alapjogot nem  sérti. A  határozat megállapítása  szerint az
      Alkotmány  57.   §  (5)   bekezdésében   foglalt   azzal   a
      rendelkezéssel, amely  szerint a  személyeknek alapvető joga
      az,  hogy   -  a   törvényekben  meghatározottak  szerint  -
      jogorvoslattal élhessenek  az olyan  bírói,  államigazgatási
      vagy más  hatósági döntés  ellen, amely  jogukat, vagy jogos
      érdeküket sérti,  nem áll ellentétben az, hogy a személyek -
      meghatározott esetekben  -  a  jogorvoslathoz  fűződő  jogok
      gyakorlását saját maguk mellőzzék vagy azt maguk kizárják. A
      választottbíróság  -   miként  az   elnevezéséből  és   jogi
      szabályozottságából is  következik - a szerződéses szabadság
      alapján  választható   szerv  a   jogviták  eldöntésére.   A
      választással az  érdekeltek egyúttal  elfogadják  a  Kamarai
      Választottbíróságnak   azt    az   általuk   is   előzetesen
      megismerhető szabályzatba  foglalt eljárási  rendjét,  amely
      szerint a leendő döntés ellen nincs, vagy csak korlátozottan
      van    jogorvoslati    lehetőség.    A    választottbírósági
      szerződéssel   tehát   a   szerződő   felek   -   szerződési
      szabadságuknál  fogva   -  maguk   döntenek  úgy,   hogy   a
      jogorvoslathoz  fűződő   alkotmányos   joguk   gyakorlásáról
      lemondanak.

      Az   idézett    határozatból   megállapítható,    hogy    az
      Alkotmánybíróság a Pp. 364. § (1) bekezdésében írt, támadott
      rendelkezést csak  az indítványban  megjelölt jogorvoslathoz
      fűződő    alapjog    tekintetében    vizsgálta,    így    az
      Alkotmánybíróság korábbi  határozata nem  zárja ki  annak  a
      lehetőségét, hogy  a  támadott  jogszabály  más  alkotmányos
      alapjog vonatkozásában  már nem  állja ki  az alkotmányosság
      próbáját.  Ezért  az  Alkotmánybíróság  a  jelen  indítványt
      érdemben, az  Alkotmány 57. § (1) bekezdésének kontextusában
      bírálta el.

      2. Helytálló  az indítványozónak  az az  álláspontja,  amely
      szerint  az   Alkotmány  57.   §  (1)  bekezdésében  foglalt
      rendelkezés a  bírósághoz fordulás alapjogát is tartalmazza.
      Az  Alkotmánybíróság   először  a   9/1992.  (I.   30.)   AB
      határozatában (  ABH  1992,  67.  )  fejtette  ki,  hogy  az
      Alkotmány 57.  § (1) bekezdése alapján a jogvitában érdekelt
      félnek alkotmányos  joga van  arra, hogy  ügyét bíróság  elé
      vigye,  amely   alkotmányos  alapjog  -  hasonlóan  a  többi
      szabadságjoghoz -,  magában foglalja  annak szabadságát  is,
      hogy e jogával ne éljen. Részletesebben fejtette ki ezzel az
      alapjoggal kapcsolatos  álláspontját az  Alkotmánybíróság az
      59/1993. (XI. 29.) AB határozatában ( ABH 1993, 355. ) annak
      megismétlésével, hogy  az Alkotmány 57. § (1) bekezdése - az
      eljárási garanciákon túl - a bírósághoz fordulás alkotmányos
      alapjogát is  szabályozza. Az  alapvető  jogból  következően
      pedig az  államra az  a kötelezettség  hárul, hogy - egyebek
      között - a polgári jogi jogok és kötelezettségek ( a polgári
      joginak  tekintett   jogviták  )   elbírálására  bírói  utat
      biztosítson.  A   bírósághoz  való  fordulás  alapvető  joga
      ugyanakkor nemcsak a bírósági eljárások kezdeményezésének, a
      beadványok előterjesztésének  stb. jogára szorítkozik, hanem
      egyúttal a bírósági eljárásban a fél pozícióját biztosítja a
      személyeknek.

      Az   Alkotmánybíróság  az 1/1994.  (I. 7.)  AB határozatában
      ( ABK január, 68. ) pedig kifejtette,  hogy  az  eljárásjogi
      értelemben  vett   fél  rendelkezési   joga  az  alkotmányos
      önrendelkezési jog egyik aspektusa, eljárásjogi vonatkozása,
      amely  az   egyén  autonómiáját   érinti,  illetőleg   azzal
      kapcsolatos. A  jogvitában érdekelt  fél önrendelkezési joga
      körébe  tartozik  az  az  alkotmányos  alapjog,  hogy  ügyét
      bíróság elé  vigye. Az  Alkotmány 57.  § (1) bekezdése tehát
      mindenkinek ahhoz biztosít jogosultságot, hogy saját jogát a
      független és  pártatlan bíróság  előtt érvényesítse,  vagy e
      jogával ne éljen.

      Az  idézett   határozatokban  az  Alkotmánybíróság  egyúttal
      rámutatott arra is, hogy az Alkotmány 57. § (1) bekezdésében
      foglalt rendelkezés nem jelent korlátozhatatlan alanyi jogot
      a  perindításra,     és   kifejtette   azt   is,   hogy   az
      Alkotmánybíróság álláspontja  szerint ez  a rendelkezés  nem
      jelenti azt  sem, hogy  a jogvitában  érdekelt fél  erről az
      alapjogáról  saját   maga  szabadon   ne  rendelkezhetne.  A
      bíróságához  fordulás   joga,  a   bíróság   igénybevételére
      vonatkozó alapjog magába foglalja annak negatív oldalát is :
      alapjogot arra, hogy a személy ezzel a jogával ne éljen.

      3. Az Alkotmánybíróság a 13/1990. (VI. 18.) AB határozatában
      ( ABH  1990, 5556.  ) kifejtette, hogy az Alkotmány 9. § (1)
      bekezdésében  deklarált   piacgazdaság   lényegi   eleme   a
      szerződési szabadság.  A szerződési  szabadság -  amelyet az
      Alkotmánybíróság önálló alkotmányos jognak tekint - abban az
      általános   szabályban   érvényesül,   amelyet   a   Polgári
      Törvénykönyv  200.   §  (1)  bekezdése  rögzít.  Eszerint  a
      szerződés tartalmát  a felek  szabadon állapíthatják  meg, a
      szerződésekre vonatkozó  rendelkezésektől  egyező  akarattal
      eltérhetnek. Az  Alkotmánybíróság a  szerződési szabadsággal
      kapcsolatos alkotmányjogi  álláspontját a  32/1991. (VI. 6.)
      AB határozatában ( ABH 1991, 153154. ) tovább részletezte.

      Az Alkotmány  57. §  (1)  bekezdésében  biztosított  alapjog
      negatív oldalából,  a bírósághoz  fordulás  jogának  negatív
      aspektusából és  a szerződési  szabadság alkotmányos jogából
      következik, hogy  a szerződő  feleknek joguk  van arra, hogy
      egyező  szerződési   akarattal  bizonyos   jogszabály  által
      biztosított   lehetőségekről    kifejezetten    lemondjanak,
      illetőleg   a   törvényes   lehetőségek   igénybevételét   -
      amennyiben   azok   nem   feltétlen   érvényesülést   kívánó
      rendelkezések  -  megállapodásukkal  kifejezetten  kizárják.
      Vagyis az  Alkotmány  57.  §  (1)  bekezdésében  biztosított
      alapjog negatív oldalát - a bírósághoz fordulás jogáról való
      lemondást - a szerződő felek a szerződés elemévé is tehetik.
      Az 57. § (1) bekezdésébe foglalt alapjog negatív vonatkozása
      eszerint  nemcsak   úgy  gyakorolható,   hogy  a  fél  jogai
      érvényesítése  érdekében   nem  fordul   bírósághoz  (   pl.
      követelését hagyja  elévülni ) , de úgy is, hogy egy konkrét
      jogviszonyban e  joglemondását  megállapodásba,  szerződésbe
      foglalja.

      Az Alkotmánybíróság  álláspontja szerint a szerződő feleknek
      ilyen  joga  jogvitájuknak  szerződéssel  választottbírósági
      útra terelése.  Ez a  jog éppen azt jelenti, hogy a szerződő
      felek lemondanak  a bírói  úthoz való  jogukról, illetőleg a
      jogorvoslathoz való  alkotmányos jogukról,  akár úgy, hogy a
      törvény e  joglemondás mellett bizonyos garanciákat biztosít
      a számukra, akár pedig úgy, hogy joglemondásuk e garanciákra
      is kiterjed.  A bírósághoz  fordulás alapjogának  lényegéhez
      tartozik e  jogról való  lemondás szerződésbe foglalhatósága
      is valamely konkrét jogviszonyban vagy eljárásban.

      Mivel az  Alkotmány 57.  §-át nem lehet úgy értelmezni, hogy
      akár a  bírói úthoz való jog [ 57. § (1) bekezdés ] , akár a
      jogorvoslathoz való  jog [  57. § (5) bekezdés ] , "erősebb"
      alapjog  lenne  a  másiknál,  az  Alkotmánybíróság  a  jelen
      indítvány  elbírálása  során  is  irányadónak  tekintette  a
      604/B/1990.  határozatában  foglaltakat  és  megállapította,
      hogy mind  a bíróság  igénybevételére  vonatkozó  jog,  mind
      pedig a  jogorvoslati jogosultság  alapjoga nemcsak pozitív,
      hanem negatív irányban is érvényesül, vagyis magába foglalja
      e jogok  nem gyakorlásának  a szabadságát is, akár a konkrét
      joglemondás szerződésbe foglalásával.

                                  IV.

      1. A választottbíráskodás két szerződésen alapszik. Az egyik
      a választottbírósági  szerződés, amelyben  a felek a törvény
      által meghatározott  keretben és  módon megállapodnak abban,
      hogy valamilyen  köztük  levő,  egyébként  "rendes"  polgári
      bírói útra  tartozó ügyben  az általuk  választott személyek
      döntsenek,  a   másik   szerződés   pedig   a   feleknek   a
      választottbíróval      (       vagy      választottbírákkal,
      választottbírósággal )  kötött szerződése.  Ez a szerződés a
      választottbíróság és  a fél  között kötelmi  (  megbízási  )
      jogviszonyt  hoz   létre,  amelynek   polgári  anyagi   jogi
      jogkövetkezményei vannak, illetőleg lehetnek.

      Az   indítvánnyal    összefüggésben   az    Alkotmánybíróság
      megállapítja,  hogy   a  Pp.  támadott,  illetőleg  érintett
      rendelkezései a  választottbíróságnak két  alfaját  ismerik,
      éspedig, az  eseti (  ad  hoc  )  választottbíróságot  és  a
      szervezett  választottbíróságot,   amely  utóbbi   a  Magyar
      Gazdasági Kamara  mellett működik.  A szervezeti és az eseti
      választottbíráskodás  jogi   természete  lényegében  azonos,
      mindkét     szerződés      előfeltétele     a     szervezett
      választottbírósági eljárás igénybevételének is. A szervezett
      ( kamarai  ) választottbíróságnál azonban a felek kötöttsége
      a   bírák    személyének   megválasztásában    (   csak    a
      választottbírói névjegyzékbe felvett bírák közül jelölhetnek
      bírót ) és abban áll, hogy a felek teljes egészében alávetik
      magukat a szervezett választottbíróság eljárási rendjének, a
      Választottbíróság Eljárási Szabályzatának.

      A választottbíráskodás  elméleti alapja  az,  hogy  a  felek
      anyagi  jogaik   felett  szabadon   rendelkezhetnek.  Ez  az
      alkotmányos  önrendelkezési   jogból  következő  jogosultság
      pedig  nyilvánvalóan   kiterjed   az   eljárásjogi   jellegű
      szerződések megkötésének  szabadságára, így  az  eljárásjogi
      természetű választottbírósági  szerződésből folyó  jogok  és
      kötelezettségek meghatározására is.

      Nincs, és  nem is  kerülhet senki  olyan helyzetbe,  hogy  a
      szerződést,   amelynek    alapján    esetleges    jogvitáját
      választottbíróság bírálja el, köteles legyen megkötni.  ( Az
      Alkotmánybíróság itt  most egyes  nemzetközi  szerződésekből
      eredő kötelezettségek  vizsgálatától eltekint,  mert azok az
      ügy elbírálása  szempontjából irrelevánsak.  ) A  szerződési
      szabadság  pedig   arra  is  kiterjed,  hogy  amennyiben  az
      érdekeltek  jogvitájukat   választottbírói   útra   terelik,
      egyúttal elfogadják  a Kamarai  Választottbíróságnak azt  az
      általuk előzetesen  is ismert ( de legalábbis megismerhető )
      szabályzatba foglalt eljárási rendjét, amely szerint a bírói
      út igénybevételét  a választottbírósági  ítélettel szemben -
      részben vagy egészben - kizártnak kell tekinteni. A feleknek
      ez a  joga  az  Alkotmány  57.  §  (1)  bekezdésébe  foglalt
      bírósághoz   fordulás    alapjogának    negatív    oldalából
      következik, amelynek  alapján a szerződés tartalmává tehetik
      azt a rendelkezést is, hogy e jogukkal nem élnek, e jogukról
      kifejezetten lemondanak.

      A    Magyar     Gazdasági    Kamara    mellett    szervezett
      Választottbíróság eljárási szabályzata 18. §-a tartalmazza a
      választottbírák vagy  az elnök  személyével szembeni kifogás
      jogát és  a kifogás  elintézésének módját  is. A  18. §  (4)
      bekezdése  szerint,   amennyiben  két  választottbíró  ellen
      jelentenek   be    kifogást,   a    kifogás   tárgyában    a
      választottbíróság elnöke dönt. A választottbíróság elnökének
      döntése ellen  - csakúgy  mint a  választottbírósági  ítélet
      érvénytelenítése miatt  - bírói  út igénybevételének - a Pp.
      sérelmezett  rendelkezése   szerint   -   helye   nincs.   A
      választottbírósági  szerződés   megkötésekor   a   felek   e
      rendelkezések    elvárható     ismeretében     kötik     meg
      megállapodásukat,  vagyis  a  bírói  út  igénybevételéről  a
      szerződés   megkötésével    végérvényesen   lemondanak.    A
      szerződési szabadság  alkotmányos joga és az Alkotmány 57. §
      (1) bekezdésében  biztosított alapjog negatív oldala a felek
      szabadságát  erre   az  esetre  is  biztosítja,  vagyis  más
      megfogalmazásban, nincs  olyan más  alkotmányos jog, amely a
      felek szabadságát  a bírói  út igénybevételére vonatkozó jog
      gyakorlásáról  történő  lemondás  tekintetében  kizárná.  Az
      Alkotmány 57.  § (1)  bekezdésében  garantált  jog  tehát  a
      szerződéses szabadság  alkotmányos jogának  részévé  tehető,
      akár pozitív, akár negatív oldalát tekintve.

      2.  Kétségtelen,   hogy  a   Pp.  támadott   rendelkezése  a
      szervezett  (   kamarai  )  választottbíróságra  a  Pp.  ún.
      processzuális minimumokat  kimondó szabálya alkalmazását nem
      teszi lehetővé.  Ezek közé  a processzuális  minimumok  közé
      tartozik a  Pp. 362.  § (1) bekezdés b ) pontjának az ad hoc
      választottbírósági eljárással kapcsolatos az a rendelkezése,
      amely szerint  a választottbírósági ítélet érvénytelenítését
      kérheti  a  fél,  ha  a  választottbírósági  szerződésnek  a
      bíróság megalakítására  vagy a határozat hozatalra vonatkozó
      rendelkezéseit megsértették.  Az ad  hoc  választottbírósági
      eljárásnál azonban a felek szerződési akarata nem fogja át a
      választottbírósági   eljárás    rendjét,   mert   az   eseti
      választottbírósági ügyekben  az eljárási  szabályokat  is  a
      felek maguk  alakítják ki  és érvényesítik.  Az eseti  és  a
      szervezett választottbíróság  eljárása között  éppen  az  az
      egyik  alapvető   különbség,  hogy   az  utóbbinál  a  felek
      szerződési nyilatkozata  az eljárási  szabályokra  nézve  is
      "alávetést" tartalmaz,  amely azonban  a  felek  kényszertől
      mentes,  szabad   akaratelhatározásán   alapszik.   Egyetlen
      alkotmányi rendelkezésbe  sem ütközik a feleknek biztosított
      az a  lehetőség -  mint a  szerződési szabadság  eljárásjogi
      megnyilvánulása -,  hogy alávessék  magukat egy  előre közzé
      tett és  rendelkezésükre  álló  eljárási  rendnek,  perrendi
      szabályzatnak. Ha pedig ez az eljárási szabályzat a bírói út
      igénybevételének a  kizárását  is  tartalmazza,  a  felek  e
      kizárás elfogadására  vonatkozó rendelkezési jogosultsága az
      Alkotmány 57. § (1) bekezdéséből következik.

      3. Nem  helytálló az  indítványozónak az  az érvelése, amely
      szerint a  "világ valamennyi választottbírósága által hozott
      ítélet érvényteleníthető  a Pp. 362. §-ának (1) bekezdésében
      felsorolt   esetekben".    Az   indítványban    foglaltakkal
      ellentétben  az   Alkotmánybíróság  megállapítja,   hogy   a
      kortársi   nemzetközi    választottbírósági   gyakorlat    a
      választottbírósági ítéletek  rendes  bíróság  előtt  történő
      megtámadhatósága kérdésben  különböző  és  egymástól  eltérő
      megoldásokat  alkalmaz.   Kétségtelen,  hogy   az   Egyesült
      Nemzetek Szervezete  Kereskedelmi Jogi  Bizottságának  1985.
      június 21-én  kelt mintatörvénye  [ UNCITRAL  Model  Law  on
      International  Commercial   Arbitration  (   United  Nations
      document A/40/17,  annex I.  ) ] 36. cikkének ( IV. ) pontja
      szerint a  választottbírósági  határozat  a  rendes  bíróság
      előtt megtámadható, ha a választottbíróság megalakítása vagy
      eljárása nem  felelt meg  a felek  közötti  megállapodásnak.
      Ugyanezen szervezet, az UNCITRAL 31/98 számú, 1976. december
      15-én hozott  dokumentuma, az  Egyesült Nemzetek  Nemzetközi
      Kereskedelmi    Jogi     Bizottságának    Választottbírósági
      Szabályzata (  mintaszabályzat )  a bírói  út igénybevételét
      viszont  ilyen   esetekben  sem  teszi  lehetővé.  A  Magyar
      Gazdasági Kamara Állandó Választottbíróságának szabályzata -
      több  más   európai   ország   választottbírósági   eljárási
      rendjéhez hasonlóan  - ezen  a mintaszabályzaton  - és nem a
      mintatörvényen -  alapszik, és  a Pp.  támadott rendelkezése
      sem  idegen  az  európai  államok  jogi  megoldásaitól.  Más
      kérdés, hogy a nemzetközi jogfejlődés abba az irányba halad,
      amely -  bizonyos szűk körben - az állandó választottbíróság
      ítélete  ellen  is  megengedi  az  érvénytelenítési  kereset
      benyújtását.    Ennek     megfelelően    készült     el    a
      választottbírósági  eljárást   szabályozó   magyar   törvény
      tervezete is,  amely azonban  országgyűlési tárgyalásra  még
      nem került.

      4. A  fentebb kifejtettekre  figyelemmel az Alkotmánybíróság
      álláspontja szerint  a  Pp.  364.  §  (1)  bekezdésében  írt
      rendelkezés alkalmazásakor  fogalmilag sem  sérülhet a bírói
      út igénybevételéhez  való alkotmányos  jog ( Alkotmány 57. §
      (1)  bekezdés   )  ,   mert  e  jog  magába  foglalja  annak
      szabadságát is,  hogy a  fél e  jogával ne  éljen, arról egy
      konkrét jogviszonyban  szerződéssel kifejezetten  lemondjon.
      Mivel a választottbíróság felhatalmazása arra, hogy valamely
      jogvitát végérvényesen  eldöntsön,  a  felek  -  eljárásjogi
      tartalmú  -   magánjogi  szerződésén   alapszik,  nem   sért
      alkotmányos rendelkezéseket és elveket, ha a felek vitájukat
      oly módon rendezik, hogy azt választottbíróság elé tárják, s
      annak döntését  véglegesnek fogadják  el, kizárva  az ítélet
      érvénytelenítési lehetőségét is.

      Mindezekre figyelemmel  az Alkotmánybíróság a Pp. 364. § (1)
      bekezdése   alkotmányellenességének    megállapítására    és
      megsemmisítésére     irányuló      alkotmányjogi     panaszt
      megalapozatlannak találta és ezért azt elutasította.

      5.  A  Pp.  364.  §  (2)  bekezdésében  foglalt  rendelkezés
      alkotmányellenességére vonatkozóan az indítvány egyáltalában
      nem  tartalmaz   érveket,  e   rendelkezés  az  indítványban
      felhívott     alkotmányos      szabályokkal      értékelhető
      összefüggésben nincs,  ezért az Alkotmánybíróság az utólagos
      normakontrollal kapcsolatos  indítványt is megalapozatlannak
      ítélte és elutasította.
                             Dr. Sólyom László
                         az Alkotmánybíróság elnöke

               Dr. Ádám Antal               Dr. Kilényi Géza
               alkotmánybíró                   alkotmánybíró

                              Dr. Lábady Tamás
                            előadó alkotmánybíró

                             Dr. Schmidt Péter
                               alkotmánybíró

              Dr. Szabó András           Dr. Tersztyánszky Ödön
                alkotmánybíró                 alkotmánybíró

                             Dr. Zlinszky János
                               alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        1282/B/1993
        Date of the decision:
        .
        06/22/1994
        .
        .