A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály és állami irányítás egyéb jogi
eszköze alkotmányellenességének megállapítása és
megsemmisítése iránt benyújtott indítványok alapján meghozta
a következő
határozatot :
1. Az Alkotmánybíróság megállapítja: a területfejlesztésről
és a területrendezésről szóló 1996. évi XXI. törvény 3. § (3)
bekezdés b) pontjának alkalmazásánál alkotmányos követelmény:
a területrendezés körében egyfelől a környezetvédelmi célok,
másfelől a fejlesztési célok a döntéshozatalnál azonos
súllyal kerüljenek mérlegelésre; ennek megfelelően a
hivatkozott rendelkezésnek "az ágazati koncepciókkal
összhangban történő" szövegrésze nem értelmezhető akként,
hogy az ágazati koncepciók a fontossági sorrendben bármiféle
elsőbbséget élveznek a környezetvédelmi érdekekkel szemben.
2. Az Alkotmánybíróság a területfejlesztésről és a
területrendezésről szóló törvény 3. § (3) bekezdése b) pontja
alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére
irányuló indítványt elutasítja, az M3-as autópálya
finanszírozásával összefüggő feladatokról szóló 2134/1996.
(VI. 4.) Korm. határozat 4. pontja, valamint a gyorsforgalmi
úthálózat kiépítésének programjáról szóló 2119/1997. (V. 14.)
Korm. határozat alkotmányellenességének megállapítására és
megsemmisítésére irányuló indítványt pedig visszautasítja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
1. A területfejlesztésről és a területrendezésről szóló 1996.
évi XXI. törvény (a továbbiakban: Tft.) 3. § (3) bekezdése —
többek között — úgy rendelkezik, hogy "A területrendezés
feladata különösen… b) a környezet terhelését,
terhelhetőségét és a fejlesztési célokat figyelembe vevő
terület-felhasználásnak, az infrastrukturális hálózatok
területi szerkezetének, illetve elhelyezésének — az ágazati
koncepciókkal összhangban történő — megállapítása;…"
Az M3-as autópálya finanszírozásával összefüggő feladatokat
meghatározó — és a 2149/1996. (VI. 14.) Korm. határozattal
módosított — 2134/1996. (VI. 4.) Korm. határozat (a
továbbiakban: Korm.h.1.) 4. pontja szerint a Kormány
"felhatalmazza a közlekedési, hírközlési és vízügyi
minisztert, hogy a pénzügyminiszterrel egyetértésben a 3.
pontban elfogadott tarifapolitikai elvek alapján rendeletben
szabályozza a díjfizetés módját, feltételeit, az alkalmazott
kedvezményeket.
A Kormány tudomásul veszi, hogy az induló díj
személygépkocsik esetében 1998. szeptember 1-jétől — áfa
nélkül — 950 Ft kilométerenként a Budapest-Füzesabony teljes
szakaszon;
Felelős: közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter
pénzügyminiszter
Határidő: 1998. június 30."
A gyorsforgalmi úthálózat kiépítésének programjáról készült
2119/1997. (V. 14.) Korm. határozat (a továbbiakban:
Korm.h.2.) — tíz pontba és számos alpontba foglalva —
egyrészt tudomásul veszi a gyorsforgalmi úthálózat
kiépítésének 10 éves programját, annak ütemezését, műszaki és
pénzügyi feltételeit; másrészt különféle autópályák és
gyorsforgalmi utak építésének előkészítésére, építésére és
felújítására, e kiadások költségforrásaira, a finanszírozási
megoldásokra, továbbá meghatározott autópálya-használati
díjszintek megállapítására vonatkozóan ír elő miniszteri
vizsgálati és intézkedési kötelezettségeket.
2. Az indítványozó szervezet három vizsgálatot kér az
Alkotmánybíróságtól.
2.1. A Tft. 3. § (3) bekezdés b) pontja az indítványozó
szerint nincs összhangban a környezet védelmének általános
szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény (a továbbiakban:
Kvtv.) 6-8. és 35. §-ának rendelkezéseivel, s ellentétes az
Alkotmány 18. és 70/D. §-ával, valamint az Alkotmánybíróság
28/1994. (V. 20.) AB határozatában kifejtett
követelményekkel.
A Kvtv. 6-8. §-ai a környezet védelmének alapelveit — azaz az
elővigyázatosság, a megelőzés és a helyreállítás
követelményét — fogalmazzák meg, a 35. §-a pedig a környezeti
elemek védelme, továbbá a környezetet veszélyeztető hatások
elleni védelem érdekében u.n. "igénybevételi, kibocsátási,
valamint szennyezettségi határértékek" megállapításának
kötelezettségét írja elő.
Az Alkotmány 18. §-a az egészséges környezethez való jogot, a
70/D. §-a pedig a lehető legmagasabb testi és lelki
egészséghez való alapvető jogot rögzíti. Az Alkotmánybíróság
idézett határozata — az indítvány szempontjából kiemelendő
jelleggel — azt mondja ki, hogy a természetvédelem
jogszabályokkal biztosított szintjének a megállapítása, a
környezethez való jog intézményes védelme mértékének a
meghatározása az állam részéről nem lehet tetszőleges. (ABH
1994. 134, 140.)
Az indítványozó a Kvtv., az Alkotmány és az alkotmánybírósági
határozat említett rendelkezéseiből azt vezeti le, hogy az
államnak "a szabályozás szintjén garantálni kell a megelőzés
biztosíthatóságát". A környezet érdeke "a környezetállapot
optimális szinten, azaz minimum terheltségi szinten
tartásának garantálása, s ez nem minden esetben teljesülhet
az ágazati koncepciókkal összhangban. Az ágazati
koncepciókban ugyanis megjelenhetnek olyan szakmai, beruházói
és egyéb lobbyérdekek, melyek szubjektív módon hasznosítják a
környezeti javakat. A területfejlesztési törvénynek viszont
éppen az is a feladata, hogy a környezet védelmének általános
szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény alapján
összhangban legyen ennek rendelkezéseivel, megvalósítsa annak
alapelveit (6-8. §) és azokat a környezetállapotra vonatkozó
célokat, melyeket a környezeti célállapotot is figyelembe
vevő terhelhetőségi mutatók (35. §) fejeznek ki."
2.2. Az indítványozó a Korm.h.1. 4. pontjának
alkotmányellenességét abban látja, hogy az ellentétes az
Alkotmánynak a diszkriminációt tiltó 70/A. §-ával, valamint a
Tft. preambulumával, 2. § a) pontja harmadik fordulatával, 2.
§ b) és c) pontjával, 3. § (2) bekezdés b) pontjával,
valamint 3. § (4) bekezdésének a) és c) pontjával. Az
indítványozó kifejti, hogy "az ország keleti fele relatív
elmaradottságban van a viszonylagosan fejlettebb Nyugattal
szemben. Ezt próbálja kiküszöbölni a Tft., mind
preambulumával, mind bevezető szakaszaival. A törvény
preambuluma az ország kiegyensúlyozott területi fejlődése és
a térségei társadalmi-gazdasági, kulturális fejlődésének
előmozdítása érdekében megalkotottként vezeti be a törvényt.
A 2. § szerint a területfejlesztés és területrendezés célja:
a) (…) az innováció térbeli terjedésének elősegítése, a
társadalmi, gazdasági és környezeti céloknak megfelelő
térbeli szerkezet kialakítása; b) (…) a fejlett és az
elmaradott térségek és települések közötti — az
életkörülményekben, a gazdasági, a kulturális és az
infrastrukturális feltételekben megnyilvánuló — jelentős
különbségek mérséklése és a további válságterületek
kialakulásának megakadályozása, társadalmi esélyegyenlőség
biztosítása érdekében; c) az ország térszerkezete,
településrendszere harmonikus fejlődésének elősegítése; A 3.
§ (2) bekezdése szerint a területfejlesztés feladata
különösen: b) az elmaradott térségek felzárkóztatásának és
fejlődésének elősegítése; a (4) bekezdés szerint pedig az
állam területfejlesztési feladata különösen: a) az elmaradott
térségek felzárkóztatása, (…) c) a közszolgáltatásokban
meglévő területi különbségek mérséklése.
Előrelátható azonban, hogy az általam sérelmezett
kormányhatározattal a keleti országrész olyan helyzetbe
kerül, amelyben — éppen az autópályadíj által indukált
többletköltségek miatt — nem lesz vonzó a Keletre történő
mozgás. Ennek pedig az lesz a következménye, hogy a
befektetések és fejlesztések elkerülik a régiót, ami nemhogy
csökkenteni fogja a mai különbségeket, de mélyíti a fennálló
szakadékot.
Ennek természetes velejárója, hogy a Tft. által proklamált
célok nem valósulnak meg, s ezáltal az Alkotmány 35. § b)
pontja is sérül, mely szerint a Kormány biztosítja a
törvények végrehajtását."
Az indítványozó megítélése szerint "az autópályadíj
kivetésének gyakorlatában jelentkező regionális különbségek
meghaladják azt a szintet, ami alkotmányosan elfogadható, és
atlépnek a diszkrimináció szférájába, ahol is a kárvallottak
az ország keleti felében élő lakosok."
2.3. Az indítványozó a Korm.h.2. "teljes terjedelmű
megsemmisítését" kéri. Felfogása szerint a határozat
ellentétes az Alkotmány 2. §-ával, 18. §-ával, 19. §-ával, 35-
36. §-ával, 70/A. §-ával, 70/D. §-ával, 70/I. §-ával, továbbá
az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (a
továbbiakban: Áht.) 28., 37. és 52. §-ával; a jogalkotásról
szóló 1987. évi XI. törvény (a továbbiakban: Jat.) 19-20. és
27. §-ával, valamint a Kvtv. 43-44. §-ával.
A népszuverenitásra és annak gyakorlására — a
törvényalkotásra és a kormányzás irányát meghatározó —
alkotmányi előírásokra (2. §, 19. §, 35. §) és az Áht.-nak a
költségvetési törvény megalkotására (28. §, 37. §, 52. §)
vonatkozó rendelkezésére hivatkozással az indítványozó azt
állítja, hogy "a Kormány túllépte alkotmányos működésének
határait és a jogszabály által biztosított hatáskörét, hiszen
… feladata csupán a költségvetéssel összefüggő jogszabályok
végrehajtása, nem pedig megalkotása". A Korm.h.2. az
autópályák és gyorsforgalmi utak építésével kapcsolatos
ráfordítások összegszerű megállapításával "meghatározta az
egyes költségvetési tételek keretszámait", noha azt csak az
Országgyűlés jogosult megtenni.
Az indítványozó szerint a Kormány — a Korm.h.2. elfogadásával
— megsértette az Alkotmány 18. és 36. §-át, továbbá a Jat. és
a Kvtv. idézett szakaszait, mert a "jogszabálytervezet
véleményezésébe" nem vonta be az illetékes érdekvédelmi
szervezeteket, melyek az egészséges környezethez való
állampolgári jog alapján "mind a lokális, mind globális
szempontból" a társadalmi érdekeket képviselhették volna.
Külön kiemelten hivatkozik a Kvtv. 43. és 44. §-ában előírt
követelmény megszegésére, mert "mind a KHVM, mint a határozat
előkészítője, mind a Kormány elmulasztotta megtenni … a
döntés (határozat) környezetre gyakorolt hatásának
vizsgálatát és értékelését, … valamint sem a Miniszterelnöki
Hivatal, sem az előterjesztést készítő KHVM —
természetszerűleg — nem terjesztett semmiféle anyagot az
Országos Környezetvédelmi Tanács elé…" A mulasztás miatt
"nemcsak törvénysértés történt, de az Alkotmány 18. §-ában is
elismert és az egészséges környezethez, illetve a 70/D. §-ban
kimondott legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez való
jog, mint sajátos alapjog … maradéktalan érvényesülése sem
biztosított ezáltal."
Az Alkotmánynak a hátrányos megkülönböztetést tiltó 70/A. §-
ával és az arányos közteherviselését előíró 70/I. §-ával
ellentétesnek tartja az indítványozó a Korm.h.2. azon
pontjait, melyek "a gyorsforgalmi úthálózat tervezett
kiépítésének finanszírozását költségvetési forrásból
irányozzák elő…, valamint amelyek az úthasználati díjak
mértékét az igénybevétel növekedése arányában csökkentenék…
Nem helytálló ugyanis az az érvelés, hogy a gyorsforgalmi
úthálózat kiépítése mindenki számára egyforma előnyöket
jelent."
3. Az indítványnak a Tft. 3. § (2) bekezdés b) pontjával
kapcsolatos része csupán részben megalapozott.
Nem helytálló ugyanis az az indítványozói érvelés, amely a
környezetállapot optimális szintjét azonosítja a minimum
terheltségi szinttel és ehhez kíván jogi garanciát. Egyetlen
fejlett ország sem képes arra, hogy differenciálás nélkül az
ország egész területén garantálni tudja a környezet minimális
terheltségét. Az emberi életkörülmények javítása, vagy akár
csak szinten tartása elképzelhetetlen termelő beruházások,
illetőleg az infrastruktúra fejlesztése nélkül, már pedig
akár az útépítés, akár a vasútépítés vagy a települések
fejlesztése óhatatlanul növeli az adott térségben a korábbi
környezet-terhelést.
Mindezekből kiindulva mondotta ki tehát az Alkotmánybíróság a
következőket:
"Az Alkotmány 18. §-ában megállapított, az egészséges
környezethez való jog a Magyar Köztársaságnak azt a
kötelezettségét is magában foglalja, hogy az állam a
természetvédelem jogszabályokkal biztosított szintjét nem
csökkentheti, kivéve, ha az más alapjog vagy alkotmányos
érték érvényesítéséhez elkerülhetetlen. A védelmi szint
csökkentésének mértéke az elérni kívánt célhoz képest akkor
sem lehet aránytalan." (28/1994. (V. 20.) AB határozat, ABH
1994. 134.)
A Tft. 3. § (2) bekezdés b) pontjában foglalt rendelkezés nem
alkotmányellenes tehát pusztán amiatt, mert a területrendezés
feladatává teszi a környezet terhelhetőségének összhangba
hozatalát a fejlesztési célokkal. A hivatkozott rendelkezés
gyakorlati alkalmazása azonban csak akkor lehet alkotmányos,
ha összhangban áll az Alkotmánybíróság idézett határozatában
foglaltakkal, amelyeket a testület értelemszerűen vonatkoztat
nem csupán a természetvédelemre, hanem a környezetvédelem
valamennyi szakterületére. Az Alkotmánybíróságról szóló 1989.
évi XXXII. törvény 27. §-ának (2) bekezdése szerint ugyanis
az Alkotmánybíróság határozata mindenkire kötelező. A Tft.
sérelmezett rendelkezése — az Alkotmánybíróság hivatkozott
határozatával összhangban nem álló értelmezés esetén —
magában hordja az alkotmányellenes jogalkalmazási gyakorlat
kialakulásának veszélyét. Az a megfogalmazás ugyanis, amely a
környezet terhelésének kizárólag "az ágazati koncepciókkal
összhangban történő" megállapítására utal, a jogalkalmazókban
könnyen kelthet olyan látszatot, mintha az ágazati koncepciók
feltétlen elsőbbséget élveznének a környezetvédelmi
érdekekkel szemben.
Tekintettel arra, hogy az alkotmánysértő gyakorlat
kialakulásának potenciális veszélye a jelen határozat 1.
pontjában foglaltak révén elhárítható volt, az
Alkotmánybíróság a Tft. 3. § (2) bekezdés b) pontja
alkotmányellenességének megállapítására és az e rendelkezés
megsemmisítésére irányuló indítványt elutasította.
4. A kormányhatározatok vizsgálata során az
Alkotmánybíróságnak először abban a kérdésben kellett állást
foglalnia, hogy a Korm.h.1. és a Korm.h.2. minősíthető-e az
állami irányítás egyéb jogi eszközei körébe tartozó normatív
határozatnak. A jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény (a
továbbiakban: Jat.) 46. § (2) bekezdése ugyanis kifejezetten
kizárja az állami irányítás egyéb jogi eszközei köréből a
Kormány egyedi határozatait. Az Alkotmánybíróság
megállapította, hogy mindkét határozat egyedi jellegű: olyan
konkrét feladatokat ad két miniszternek, amelyek megszabják
az ország úthálózatának fejlesztésével kapcsolatos
kötelezettségeiket. Erre figyelemmel az Alkotmánybíróság a
Korm.h.1. és a Korm.h.2. ellen irányuló indítványokat —
hatáskör hiányában — visszautasította.
A testület külön is kitér arra az indítványozói érvelésre,
amelynek az a lényege, hogy a Korm.h.2. meghozatalával a
Kormány túllépte hatáskörét. E felfogására alapozza az
Alkotmány 2., 19., 35. §-ának, az Áht. és a Jat. több
előírásainak a megsértését. Határozatának a kiadásával a
Kormány nem költségvetési jogszabályt alkotott, hanem a
Kormány egyes tagjait kötelezte a költségvetési törvény
előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatban meghatározott
intézkedésekre. A Jat. 46. § (1) bekezdése alapján erre a
Kormánynak jogosultsága és kötelezettsége is van. A
Kormánynak ugyanis nemcsak a törvények végrehajtásának a
biztosítása a feladata, hanem — az Alkotmány 25. § (1)
bekezdése szerint — törvények kezdeményezése is. Az is
nyilvánvaló, hogy ha a kormányhatározat alapján Országgyűlés
elé terjesztett költségvetési — vagy bármely más —
törvényjavaslatot az Országgyűlés nem fogadja el, az nem
válik törvénnyé. A Korm.h.2. meghozatalával tehát a Kormány
nem lépte túl alkotmányos hatáskörét, hanem élt azzal, s még
burkoltan sem vonta el — nem is vonhatta el — az Országgyűlés
törvényalkotó hatáskörét. Ezzel kapcsolatban az
Alkotmánybíróság rámutat: bár a Korm.h.2. 5. pontja tételesen
meghatározza, hogy az autópálya fejlesztési program első
három évében hány milliárd forintot kell fordítani az egyes
autópályák felújítására, illetőleg bővítésére, a 6. pont a
Kormány egyetértését juttatja kifejezésre azzal, hogy a
megjelölt összegeket a központi költségvetés és az Útalap
együttesen biztosítsa.
Mindezekre figyelemmel az Alkotmánybíróság a rendelkező
részben foglaltak szerint határozott.
Dr. Lábady Tamás
az Alkotmánybíróság helyettes elnöke
Dr. Ádám Antal Dr. Bagi István
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Erdei Árpád Dr. Holló András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kilényi Géza Dr. Kiss László
előadó alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Németh János Dr. Tersztyánszky Ödön
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Vörös Imre
alkotmánybíró
. |