Hungarian
Ügyszám:
.
223/B/1997
Előadó alkotmánybíró: Kilényi Géza Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 14/1998. (V. 8.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1998/126
.
A döntés kelte: Budapest, 05/04/1998
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                    A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az Alkotmánybíróság jogszabály és állami irányítás egyéb jogi
    eszköze     alkotmányellenességének     megállapítása      és
    megsemmisítése iránt benyújtott indítványok alapján  meghozta
    a következő

                            határozatot :
                                 

    1.  Az  Alkotmánybíróság megállapítja: a területfejlesztésről
    és a területrendezésről szóló 1996. évi XXI. törvény 3. § (3)
    bekezdés b) pontjának alkalmazásánál alkotmányos követelmény:
    a  területrendezés körében egyfelől a környezetvédelmi célok,
    másfelől  a  fejlesztési  célok  a  döntéshozatalnál   azonos
    súllyal   kerüljenek   mérlegelésre;  ennek   megfelelően   a
    hivatkozott    rendelkezésnek   "az   ágazati   koncepciókkal
    összhangban  történő"  szövegrésze nem  értelmezhető  akként,
    hogy  az ágazati koncepciók a fontossági sorrendben bármiféle
    elsőbbséget élveznek a környezetvédelmi érdekekkel szemben.

    2.   Az   Alkotmánybíróság   a  területfejlesztésről   és   a
    területrendezésről szóló törvény 3. § (3) bekezdése b) pontja
    alkotmányellenességének megállapítására  és  megsemmisítésére
    irányuló    indítványt   elutasítja,   az   M3-as   autópálya
    finanszírozásával  összefüggő feladatokról  szóló  2134/1996.
    (VI.  4.) Korm. határozat 4. pontja, valamint a gyorsforgalmi
    úthálózat kiépítésének programjáról szóló 2119/1997. (V. 14.)
    Korm.  határozat  alkotmányellenességének megállapítására  és
    megsemmisítésére irányuló indítványt pedig visszautasítja.

    Az  Alkotmánybíróság  ezt a határozatát a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                Indokolás
                                   

      1. A területfejlesztésről és a területrendezésről szóló 1996.
      évi XXI. törvény (a továbbiakban: Tft.) 3. § (3) bekezdése  —
      többek  között  —  úgy rendelkezik, hogy  "A  területrendezés
      feladata    különösen…    b)    a    környezet    terhelését,
      terhelhetőségét  és  a  fejlesztési célokat  figyelembe  vevő
      terület-felhasználásnak,   az   infrastrukturális   hálózatok
      területi  szerkezetének, illetve elhelyezésének — az  ágazati
      koncepciókkal összhangban történő — megállapítása;…"

      Az  M3-as  autópálya finanszírozásával összefüggő feladatokat
      meghatározó  —  és a 2149/1996. (VI. 14.) Korm.  határozattal
      módosított   —   2134/1996.  (VI.  4.)  Korm.  határozat   (a
      továbbiakban:   Korm.h.1.)  4.  pontja  szerint   a   Kormány
      "felhatalmazza   a   közlekedési,   hírközlési   és   vízügyi
      minisztert,  hogy  a pénzügyminiszterrel egyetértésben  a  3.
      pontban  elfogadott tarifapolitikai elvek alapján rendeletben
      szabályozza  a díjfizetés módját, feltételeit, az alkalmazott
      kedvezményeket.

      A    Kormány   tudomásul   veszi,   hogy   az   induló    díj
      személygépkocsik  esetében 1998.  szeptember  1-jétől  —  áfa
      nélkül  — 950 Ft kilométerenként a Budapest-Füzesabony teljes
      szakaszon;
      Felelős: közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter
              pénzügyminiszter
      Határidő: 1998. június 30."

      A  gyorsforgalmi úthálózat kiépítésének programjáról  készült
      2119/1997.   (V.   14.)  Korm.  határozat  (a   továbbiakban:
      Korm.h.2.)  —  tíz  pontba  és  számos  alpontba  foglalva  —
      egyrészt    tudomásul   veszi   a   gyorsforgalmi   úthálózat
      kiépítésének 10 éves programját, annak ütemezését, műszaki és
      pénzügyi   feltételeit;  másrészt  különféle  autópályák   és
      gyorsforgalmi  utak építésének előkészítésére,  építésére  és
      felújítására,  e kiadások költségforrásaira, a finanszírozási
      megoldásokra,   továbbá  meghatározott   autópálya-használati
      díjszintek  megállapítására  vonatkozóan  ír  elő  miniszteri
      vizsgálati és intézkedési kötelezettségeket.

      2.   Az  indítványozó  szervezet  három  vizsgálatot  kér  az
      Alkotmánybíróságtól.

      2.1.  A  Tft.  3.  § (3) bekezdés b) pontja  az  indítványozó
      szerint  nincs  összhangban a környezet védelmének  általános
      szabályairól  szóló 1995. évi LIII. törvény (a  továbbiakban:
      Kvtv.)  6-8. és 35. §-ának rendelkezéseivel, s ellentétes  az
      Alkotmány  18.  és 70/D. §-ával, valamint az Alkotmánybíróság
      28/1994.     (V.    20.)    AB    határozatában     kifejtett
      követelményekkel.

      A Kvtv. 6-8. §-ai a környezet védelmének alapelveit — azaz az
      elővigyázatosság,    a   megelőzés   és    a    helyreállítás
      követelményét — fogalmazzák meg, a 35. §-a pedig a környezeti
      elemek  védelme, továbbá a környezetet veszélyeztető  hatások
      elleni  védelem  érdekében u.n. "igénybevételi,  kibocsátási,
      valamint   szennyezettségi   határértékek"   megállapításának
      kötelezettségét írja elő.

      Az Alkotmány 18. §-a az egészséges környezethez való jogot, a
      70/D.   §-a  pedig  a  lehető  legmagasabb  testi  és   lelki
      egészséghez  való alapvető jogot rögzíti. Az Alkotmánybíróság
      idézett  határozata  — az indítvány szempontjából  kiemelendő
      jelleggel   —   azt   mondja  ki,  hogy  a   természetvédelem
      jogszabályokkal  biztosított szintjének  a  megállapítása,  a
      környezethez  való  jog  intézményes  védelme  mértékének   a
      meghatározása  az állam részéről nem lehet tetszőleges.  (ABH
      1994. 134, 140.)

      Az indítványozó a Kvtv., az Alkotmány és az alkotmánybírósági
      határozat  említett rendelkezéseiből azt vezeti le,  hogy  az
      államnak  "a szabályozás szintjén garantálni kell a megelőzés
      biztosíthatóságát".  A környezet érdeke  "a  környezetállapot
      optimális   szinten,   azaz   minimum   terheltségi   szinten
      tartásának  garantálása, s ez nem minden esetben  teljesülhet
      az    ágazati    koncepciókkal   összhangban.   Az    ágazati
      koncepciókban ugyanis megjelenhetnek olyan szakmai, beruházói
      és egyéb lobbyérdekek, melyek szubjektív módon hasznosítják a
      környezeti  javakat. A területfejlesztési törvénynek  viszont
      éppen az is a feladata, hogy a környezet védelmének általános
      szabályairól   szóló   1995.  évi   LIII.   törvény   alapján
      összhangban legyen ennek rendelkezéseivel, megvalósítsa annak
      alapelveit (6-8. §) és azokat a környezetállapotra  vonatkozó
      célokat,  melyeket  a környezeti célállapotot  is  figyelembe
      vevő terhelhetőségi mutatók (35. §) fejeznek ki."

      2.2.    Az    indítványozó   a   Korm.h.1.    4.    pontjának
      alkotmányellenességét  abban látja,  hogy  az  ellentétes  az
      Alkotmánynak a diszkriminációt tiltó 70/A. §-ával, valamint a
      Tft. preambulumával, 2. § a) pontja harmadik fordulatával, 2.
      §  b)  és  c)  pontjával,  3. § (2)  bekezdés  b)  pontjával,
      valamint  3.  §  (4)  bekezdésének a)  és  c)  pontjával.  Az
      indítványozó  kifejti, hogy "az ország  keleti  fele  relatív
      elmaradottságban  van  a viszonylagosan fejlettebb  Nyugattal
      szemben.    Ezt   próbálja   kiküszöbölni   a   Tft.,    mind
      preambulumával,   mind  bevezető  szakaszaival.   A   törvény
      preambuluma az ország kiegyensúlyozott területi fejlődése  és
      a   térségei  társadalmi-gazdasági,  kulturális  fejlődésének
      előmozdítása érdekében megalkotottként vezeti be a  törvényt.
      A  2. § szerint a területfejlesztés és területrendezés célja:
      a)  (…)  az  innováció  térbeli terjedésének  elősegítése,  a
      társadalmi,   gazdasági  és  környezeti  céloknak   megfelelő
      térbeli  szerkezet  kialakítása;  b)  (…)  a  fejlett  és  az
      elmaradott   térségek   és   települések   közötti    —    az
      életkörülményekben,  a  gazdasági,   a   kulturális   és   az
      infrastrukturális  feltételekben  megnyilvánuló  —   jelentős
      különbségek   mérséklése   és   a   további   válságterületek
      kialakulásának  megakadályozása,  társadalmi  esélyegyenlőség
      biztosítása    érdekében;   c)   az   ország   térszerkezete,
      településrendszere harmonikus fejlődésének elősegítése; A  3.
      §   (2)   bekezdése  szerint  a  területfejlesztés   feladata
      különösen:  b)  az elmaradott térségek felzárkóztatásának  és
      fejlődésének  elősegítése; a (4) bekezdés  szerint  pedig  az
      állam területfejlesztési feladata különösen: a) az elmaradott
      térségek   felzárkóztatása,  (…)  c)  a  közszolgáltatásokban
      meglévő területi különbségek mérséklése.

      Előrelátható    azonban,   hogy   az   általam    sérelmezett
      kormányhatározattal  a  keleti  országrész  olyan   helyzetbe
      kerül,  amelyben  —  éppen  az  autópályadíj  által  indukált
      többletköltségek  miatt — nem lesz vonzó  a  Keletre  történő
      mozgás.  Ennek  pedig  az  lesz  a  következménye,   hogy   a
      befektetések és fejlesztések elkerülik a régiót, ami  nemhogy
      csökkenteni fogja a mai különbségeket, de mélyíti a  fennálló
      szakadékot.

      Ennek  természetes velejárója, hogy a Tft.  által  proklamált
      célok  nem valósulnak meg, s ezáltal az Alkotmány  35.  §  b)
      pontja  is  sérül,  mely  szerint  a  Kormány  biztosítja   a
      törvények végrehajtását."

      Az   indítványozó   megítélése   szerint   "az   autópályadíj
      kivetésének  gyakorlatában jelentkező regionális  különbségek
      meghaladják azt a szintet, ami alkotmányosan elfogadható,  és
      atlépnek  a diszkrimináció szférájába, ahol is a kárvallottak
      az ország keleti felében élő lakosok."

      2.3.   Az   indítványozó  a  Korm.h.2.   "teljes   terjedelmű
      megsemmisítését"   kéri.  Felfogása   szerint   a   határozat
      ellentétes az Alkotmány 2. §-ával, 18. §-ával, 19. §-ával, 35-
      36. §-ával, 70/A. §-ával, 70/D. §-ával, 70/I. §-ával, továbbá
      az  államháztartásról  szóló 1992. évi  XXXVIII.  törvény  (a
      továbbiakban:  Áht.) 28., 37. és 52. §-ával; a  jogalkotásról
      szóló 1987. évi XI. törvény (a továbbiakban: Jat.) 19-20.  és
      27. §-ával, valamint a Kvtv. 43-44. §-ával.


      A    népszuverenitásra   és   annak    gyakorlására    —    a
      törvényalkotásra  és  a  kormányzás  irányát  meghatározó   —
      alkotmányi előírásokra (2. §, 19. §, 35. §) és az Áht.-nak  a
      költségvetési  törvény megalkotására (28. §, 37.  §,  52.  §)
      vonatkozó  rendelkezésére hivatkozással az  indítványozó  azt
      állítja,  hogy  "a  Kormány túllépte alkotmányos  működésének
      határait és a jogszabály által biztosított hatáskörét, hiszen
      …  feladata  csupán a költségvetéssel összefüggő jogszabályok
      végrehajtása,   nem  pedig  megalkotása".  A   Korm.h.2.   az
      autópályák   és  gyorsforgalmi  utak  építésével  kapcsolatos
      ráfordítások  összegszerű megállapításával  "meghatározta  az
      egyes  költségvetési tételek keretszámait", noha azt csak  az
      Országgyűlés jogosult megtenni.

      Az indítványozó szerint a Kormány — a Korm.h.2. elfogadásával
      — megsértette az Alkotmány 18. és 36. §-át, továbbá a Jat. és
      a   Kvtv.  idézett  szakaszait,  mert  a  "jogszabálytervezet
      véleményezésébe"  nem  vonta  be  az  illetékes  érdekvédelmi
      szervezeteket,   melyek  az  egészséges   környezethez   való
      állampolgári  jog  alapján  "mind a  lokális,  mind  globális
      szempontból"  a  társadalmi érdekeket  képviselhették  volna.
      Külön  kiemelten hivatkozik a Kvtv. 43. és 44. §-ában  előírt
      követelmény megszegésére, mert "mind a KHVM, mint a határozat
      előkészítője,  mind  a  Kormány elmulasztotta  megtenni  …  a
      döntés    (határozat)    környezetre   gyakorolt    hatásának
      vizsgálatát  és értékelését, … valamint sem a Miniszterelnöki
      Hivatal,    sem    az   előterjesztést   készítő    KHVM    —
      természetszerűleg  —  nem terjesztett  semmiféle  anyagot  az
      Országos  Környezetvédelmi Tanács  elé…"  A  mulasztás  miatt
      "nemcsak törvénysértés történt, de az Alkotmány 18. §-ában is
      elismert és az egészséges környezethez, illetve a 70/D. §-ban
      kimondott legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez  való
      jog,  mint  sajátos alapjog … maradéktalan érvényesülése  sem
      biztosított ezáltal."

      Az  Alkotmánynak a hátrányos megkülönböztetést tiltó 70/A. §-
      ával  és  az  arányos közteherviselését előíró  70/I.  §-ával
      ellentétesnek   tartja  az  indítványozó  a  Korm.h.2.   azon
      pontjait,   melyek   "a  gyorsforgalmi  úthálózat   tervezett
      kiépítésének    finanszírozását    költségvetési    forrásból
      irányozzák  elő…,  valamint  amelyek  az  úthasználati  díjak
      mértékét  az  igénybevétel növekedése arányában csökkentenék…
      Nem  helytálló  ugyanis az az érvelés, hogy  a  gyorsforgalmi
      úthálózat   kiépítése  mindenki  számára  egyforma  előnyöket
      jelent."

      3.  Az  indítványnak  a Tft. 3. § (2) bekezdés  b)  pontjával
      kapcsolatos része csupán részben megalapozott.

      Nem  helytálló ugyanis az az indítványozói érvelés,  amely  a
      környezetállapot  optimális  szintjét  azonosítja  a  minimum
      terheltségi szinttel és ehhez kíván jogi garanciát.  Egyetlen
      fejlett ország sem képes arra, hogy differenciálás nélkül  az
      ország egész területén garantálni tudja a környezet minimális
      terheltségét. Az emberi életkörülmények javítása,  vagy  akár
      csak  szinten  tartása elképzelhetetlen termelő  beruházások,
      illetőleg  az  infrastruktúra fejlesztése nélkül,  már  pedig
      akár  az  útépítés,  akár a vasútépítés  vagy  a  települések
      fejlesztése óhatatlanul növeli az adott térségben  a  korábbi
      környezet-terhelést.

      Mindezekből kiindulva mondotta ki tehát az Alkotmánybíróság a
      következőket:

      "Az   Alkotmány  18.  §-ában  megállapított,  az   egészséges
      környezethez   való  jog  a  Magyar  Köztársaságnak   azt   a
      kötelezettségét  is  magában  foglalja,  hogy  az   állam   a
      természetvédelem  jogszabályokkal  biztosított  szintjét  nem
      csökkentheti,  kivéve,  ha  az más alapjog  vagy  alkotmányos
      érték   érvényesítéséhez  elkerülhetetlen.  A  védelmi  szint
      csökkentésének mértéke az elérni kívánt célhoz  képest  akkor
      sem  lehet aránytalan." (28/1994. (V. 20.) AB határozat,  ABH
      1994. 134.)

      A Tft. 3. § (2) bekezdés b) pontjában foglalt rendelkezés nem
      alkotmányellenes tehát pusztán amiatt, mert a területrendezés
      feladatává  teszi  a  környezet terhelhetőségének  összhangba
      hozatalát  a  fejlesztési célokkal. A hivatkozott rendelkezés
      gyakorlati  alkalmazása azonban csak akkor lehet alkotmányos,
      ha  összhangban áll az Alkotmánybíróság idézett határozatában
      foglaltakkal, amelyeket a testület értelemszerűen vonatkoztat
      nem  csupán  a  természetvédelemre, hanem a  környezetvédelem
      valamennyi szakterületére. Az Alkotmánybíróságról szóló 1989.
      évi  XXXII. törvény 27. §-ának (2) bekezdése szerint  ugyanis
      az  Alkotmánybíróság határozata mindenkire kötelező.  A  Tft.
      sérelmezett  rendelkezése  — az Alkotmánybíróság  hivatkozott
      határozatával  összhangban  nem  álló  értelmezés  esetén   —
      magában  hordja az alkotmányellenes jogalkalmazási  gyakorlat
      kialakulásának veszélyét. Az a megfogalmazás ugyanis, amely a
      környezet  terhelésének kizárólag "az  ágazati  koncepciókkal
      összhangban történő" megállapítására utal, a jogalkalmazókban
      könnyen kelthet olyan látszatot, mintha az ágazati koncepciók
      feltétlen    elsőbbséget   élveznének   a    környezetvédelmi
      érdekekkel szemben.

      Tekintettel   arra,   hogy   az   alkotmánysértő    gyakorlat
      kialakulásának  potenciális veszélye  a  jelen  határozat  1.
      pontjában    foglaltak    révén    elhárítható    volt,    az
      Alkotmánybíróság  a  Tft.  3.  §  (2)  bekezdés   b)   pontja
      alkotmányellenességének megállapítására és az  e  rendelkezés
      megsemmisítésére irányuló indítványt elutasította.

      4.     A     kormányhatározatok    vizsgálata    során     az
      Alkotmánybíróságnak először abban a kérdésben kellett  állást
      foglalnia,  hogy a Korm.h.1. és a Korm.h.2. minősíthető-e  az
      állami  irányítás egyéb jogi eszközei körébe tartozó normatív
      határozatnak. A jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény  (a
      továbbiakban: Jat.) 46. § (2) bekezdése ugyanis  kifejezetten
      kizárja  az  állami irányítás egyéb jogi eszközei  köréből  a
      Kormány     egyedi    határozatait.    Az    Alkotmánybíróság
      megállapította, hogy mindkét határozat egyedi jellegű:  olyan
      konkrét  feladatokat ad két miniszternek, amelyek  megszabják
      az    ország    úthálózatának   fejlesztésével    kapcsolatos
      kötelezettségeiket.  Erre figyelemmel az  Alkotmánybíróság  a
      Korm.h.1.  és  a  Korm.h.2.  ellen irányuló  indítványokat  —
      hatáskör hiányában — visszautasította.

      A  testület  külön is kitér arra az indítványozói  érvelésre,
      amelynek  az  a  lényege, hogy a Korm.h.2.  meghozatalával  a
      Kormány  túllépte  hatáskörét.  E  felfogására  alapozza   az
      Alkotmány  2.,  19.,  35. §-ának, az  Áht.  és  a  Jat.  több
      előírásainak  a  megsértését. Határozatának  a  kiadásával  a
      Kormány  nem  költségvetési  jogszabályt  alkotott,  hanem  a
      Kormány  egyes  tagjait  kötelezte  a  költségvetési  törvény
      előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatban meghatározott
      intézkedésekre.  A Jat. 46. § (1) bekezdése  alapján  erre  a
      Kormánynak   jogosultsága  és  kötelezettsége   is   van.   A
      Kormánynak  ugyanis  nemcsak  a törvények  végrehajtásának  a
      biztosítása  a  feladata, hanem —  az  Alkotmány  25.  §  (1)
      bekezdése  szerint  —  törvények  kezdeményezése  is.  Az  is
      nyilvánvaló,  hogy ha a kormányhatározat alapján Országgyűlés
      elé   terjesztett  költségvetési  —  vagy   bármely   más   —
      törvényjavaslatot  az Országgyűlés nem  fogadja  el,  az  nem
      válik  törvénnyé. A Korm.h.2. meghozatalával tehát a  Kormány
      nem  lépte túl alkotmányos hatáskörét, hanem élt azzal, s még
      burkoltan sem vonta el — nem is vonhatta el — az Országgyűlés
      törvényalkotó     hatáskörét.    Ezzel    kapcsolatban     az
      Alkotmánybíróság rámutat: bár a Korm.h.2. 5. pontja tételesen
      meghatározza,  hogy  az  autópálya fejlesztési  program  első
      három  évében hány milliárd forintot kell fordítani az  egyes
      autópályák felújítására, illetőleg bővítésére, a  6.  pont  a
      Kormány  egyetértését  juttatja  kifejezésre  azzal,  hogy  a
      megjelölt  összegeket a központi költségvetés  és  az  Útalap
      együttesen biztosítsa.

      Mindezekre   figyelemmel  az  Alkotmánybíróság  a  rendelkező
      részben foglaltak szerint határozott.
                                   Dr. Lábady Tamás
                          az Alkotmánybíróság helyettes elnöke

                       Dr. Ádám Antal            Dr. Bagi István
                       alkotmánybíró              alkotmánybíró

                       Dr. Erdei Árpád           Dr. Holló András
                        alkotmánybíró              alkotmánybíró

                       Dr. Kilényi Géza          Dr. Kiss László
                     előadó alkotmánybíró         alkotmánybíró

                       Dr. Németh János       Dr. Tersztyánszky Ödön
                         alkotmánybíró            alkotmánybíró

                                   Dr. Vörös Imre
                                   alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        14/1998. (V. 8.)
        Date of the decision:
        .
        05/04/1998
        .
        .