A döntés szövege: 
                 A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN! 
 
Az   Alkotmánybíróság   alkotmányjogi   panasz,   valamint   – 
hivatalból     eljárva     –    mulasztásban     megnyilvánuló 
alkotmányellenesség megállapítása tárgyában – Dr. Bagi István, 
Dr.  Harmathy Attila, Dr. Németh János, Dr. Strausz  János  és 
Dr.    Tersztyánszkyné   Dr.   Vasadi    Éva    alkotmánybírák 
különvéleményével – meghozta a következő 
 
                         határozatot: 
 
1.  Az  Alkotmánybíróság az egyesülési jogról szóló 1989.  évi 
II.    törvény    4.    §   (1)   bekezdés   utolsó    mondata 
alkotmányellenességének megállapítására irányuló alkotmányjogi 
panaszt elutasítja. 
 
2.  Az  Alkotmánybíróság hivatalból eljárva  megállapítja:  az 
Országgyűlés     jogalkotói    feladatának     elmulasztásával 
alkotmányellenes  helyzetet  idézett  elő  azáltal,  hogy  nem 
teremtette   meg   maradéktalanul  az   egyesülési   szabadság 
érvényesülését  biztosító  mindazon jogszabályi  feltételeket, 
amelyek megfelelő védelmet nyújtanak a nyilvántartásba  vételi 
eljárás indokolatlan elhúzódásával szemben. 
 
Az Alkotmánybíróság felhívja az Országgyűlést, hogy jogalkotói 
feladatának 2001. december 31-ig tegyen eleget. 
 
Az  Alkotmánybíróság  ezt a határozatát  a  Magyar  Közlönyben 
közzéteszi.
 
                           Indokolás 
 
                              I. 
 
1.  Az  Alkotmánybíróság a 27/1993. (IV. 29.) AB határozatával 
megsemmisítette   a   képzőművészet,   az   iparművészet,    a 
fotóművészet  és  az ipari tervezőművészet  egyes  kérdéseinek 
szabályozásáról  szóló 83/1982. (XII. 29.) MT  rendeletnek  (a 
továbbiakban: Kr.) a művészi alkotóközösségekre  vonatkozó  7- 
11.  §-ait.  Az  indítványozó művészeti  alkotóközösség  1995. 
június   29-én  beadvánnyal  fordult  a  Fővárosi  Bírósághoz, 
amelyben   előadta,  hogy  az  Alkotmánybíróság  határozatának 
következtében   nem  veszítette  el  jogi  személyiségét,   és 
bírósági  nyilvántartásba vételéről a korábbi  felügyeleti  és 
nyilvántartást  végző  szervnek, a Művelődési  és  Közoktatási 
Minisztériumnak kell gondoskodnia. Az első fokú bíróság  1996. 
április 23-án kelt, 9. Pk. 60. 928/1995/10. számú végzésével a 
kérelmező szervezet nyilvántartásba vételét megtagadta,  mivel 
nem  tett eleget a bíróság hiánypótlási felhívásának,  és  nem 
igazolta,  hogy  megalakulása megfelel  az  egyesülési  jogról 
szóló   1989.   évi  II.  törvény  (a  továbbiakban:   Egytv.) 
előírásainak. 
 
Az  indítványozó  az  első fokú határozat  ellen  fellebbezést 
nyújtott be a Legfelsőbb Bírósághoz, amely az 1996. október 14- 
én  kelt,  Kny. II. 27. 756/1996/2. számú végzésével  az  első 
fokú  bíróság végzését helybenhagyta. Az indokolás szerint  az 
alkotóközösség létesítésére a Kr. alapján került sor, s  mivel 
az  Alkotmánybíróság a Kr.-nek a művészeti  alkotóközösségekre 
vonatkozó   rendelkezéseit  1993.   április   29-i   hatállyal 
megsemmisítette, ez időtől a kérelmező jogi személyiséggel nem 
rendelkezik.  A  bíróság rámutatott, hogy  a  kérelmezőnek  az 
Egytv.-nek  megfelelően kellett volna megalakulnia  és  kérnie 
nyilvántartásba vételét. 
 
Az indítványozó ezt követően alkotmányjogi panaszt nyújtott be 
az   Alkotmánybírósághoz,  amelyben  az  Egytv.   4.   §   (1) 
bekezdésének     utolsó     mondata    alkotmányellenességének 
megállapítását  és megsemmisítését kezdeményezte.  Álláspontja 
szerint  a  támadott rendelkezés, amely szerint  a  társadalmi 
szervezet  a nyilvántartásba vétellel jön létre, az  Alkotmány 
63.   §  (1)  bekezdésében  biztosított  egyesülési  szabadság 
lényeges  tartalmát korlátozza. Mivel az Alkotmány  8.  §  (2) 
bekezdése   úgy  rendelkezik,  hogy  alapvető   jog   lényeges 
tartalmát még törvény sem korlátozhatja, az Egytv. sérelmezett 
rendelkezése az Alkotmányba ütköző módon írja elő a társadalmi 
szervezetek   nyilvántartásba   vételi   kötelezettségét.   Az 
egyesülési jog lényeges tartalma ugyanis azt jelenti, véli  az 
indítványozó,  hogy  “amennyiben egy társadalmi  szervezet  az 
egyesülési jogra vonatkozó törvényi szabályozás alapján, azzal 
egyezően  létrejön, elnyeri jogi személyiségét  is,  hiszen  a 
társadalmi   szervezettől  nem  választható  el  szervezetének 
lényege,  a  jogi  személyiség.”  Az  indítványozó  megítélése 
szerint  “alapvető  szabadságjognak  már  az  is  korlátozását 
jelenti, hogy bizonyos rövidebb, hosszabb idő elteltével nyeri 
el  az  egyesülési jogot gyakorlók szervezete  azt  a  formát, 
amellyel  a  társadalom,  illetve a társadalom  egyéb  szervei 
irányában jogokat és kötelezettségeket vállalhat.” 
 
Az  Alkotmánybíróság  jelen  ügyben  megállapította,  hogy  az 
alkotmányjogi  panasz  megfelel az  Alkotmánybíróságról  szóló 
1989.  évi  XXXII. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 48.  §-ában 
foglaltaknak, ezért azt érdemben bírálta el. 
 
2.  Az  Alkotmánybíróság  az  Alkotmány  alábbi  rendelkezései 
alapján hozta meg határozatát: 
“8.  § (1) A Magyar Köztársaság elismeri az ember sérthetetlen 
és   elidegeníthetetlen  alapvető  jogait,  ezek  tiszteletben 
tartása és védelme az állam elsőrendű kötelessége. 
(2)   A   Magyar   Köztársaságban  az  alapvető   jogokra   és 
kötelességekre  vonatkozó szabályokat törvény  állapítja  meg, 
alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.” 
 
“63.  §  (1) A Magyar Köztársaságban az egyesülési jog alapján 
mindenkinek  joga  van  a  törvény  által  nem  tiltott  célra 
szervezeteket létrehozni, illetve azokhoz csatlakozni.” 
 
Az    Egytv.-nek    az   Alkotmánybíróság    által    vizsgált 
rendelkezései: 
“4.  § (1) A társadalmi szervezet megalakulását követően kérni 
kell  annak  bírósági  nyilvántartásba vételét.  A  társadalmi 
szervezet  nyilvántartásba  vétele  nem  tagadható   meg,   ha 
alapítói az e törvényben előírt feltételeknek eleget tettek. A 
társadalmi szervezet a nyilvántartásba vétellel jön létre.” 
“15.  §  (3)  A  bíróság a nyilvántartásba  vételről  nemperes 
eljárásban,  soron kívül határoz. A bíróság a  nyilvántartásba 
vételről szóló határozatát az ügyészségnek is kézbesíti.” 
 
                              II. 
 
Az   Alkotmánybíróság   az  indítvány  alapján   először   azt 
vizsgálta, sérti-e az egyesülés szabadságát, hogy a társadalmi 
szervezetek a bírósági nyilvántartásba vétellel jönnek létre. 
 
1. Az Egytv. 1. §-a az Alkotmánnyal összhangban kimondja, hogy 
az  egyesülési  jog mindenkit megillető alapvető szabadságjog, 
amelyet  a  Magyar  Köztársaság elismer, és  biztosítja  annak 
zavartalan  gyakorlását.  Az egyesülési  jog  tartalmi  elemei 
közül  az  Alkotmány  63. §-a a szervezet  létrehozását  és  a 
szervezethez való csatlakozást emeli ki. Az Egytv. 1. és 2. §- 
a   ezek   mellett   említi  az  egyesület   céljának   szabad 
megválasztásához    való   jogot,   valamint    a    szervezet 
tevékenységében    való   részvételhez    és    a    szervezet 
működtetéséhez való jogot. 
 
Az Alkotmánybíróság gyakorlata szerint az egyesülési szabadság 
lényeges kapcsolatban áll a véleménynyilvánítás szabadságával. 
Az  egyesület  szabad létesítése és az egyesületi  tevékenység 
kényszermentes   gyakorlása  biztosítja   a   meggyőződés,   a 
lelkiismeret   és   a  véleménynyilvánítás   szabadságát   is. 
Ugyanakkor  a kommunikációs jogok kiemelt alkotmányos  védelme 
nem   vonatkozik  minden  politikai  szabadságjogra,  így   az 
egyesülési  jog sem osztozik a véleményszabadság elsőbbségében 
más  alkotmányos  jogokkal szemben.  [22/1994.  (IV.  16.)  AB 
határozat,  ABH  1994,  127, 128-129.; 21/1996.  (V.  17.)  AB 
határozat, ABH 1996, 74-76.] 
 
Az egyesülési szabadság kapcsolatban áll az emberi méltósághoz 
való   jog  [Alkotmány  54.  §  (1)  bekezdés]  részét  képező 
általános  cselekvési  szabadsággal és  a  személyiség  szabad 
kibontakoztatásához  való  joggal. Minden  embernek  joga  van 
ahhoz,  hogy szabadon megválasztott célból másokkal –  egyebek 
mellett   –   kulturális,   vallási,  tudományos,   szociális, 
szabadidős  közösséget hozzon lére, szervezetet alapítson,  az 
ilyen  szervezetekhez önként csatlakozzon, vagy  onnan  önként 
kilépjen. [8/1990. (IV. 23.) AB határozat, ABH 1990,  42,  44- 
45.;  27/1990.  (XI. 22.) AB határozat, ABH 1990,  187,  189.; 
22/1994.  (IV.  16.)  AB határozat, ABH 1994,  127,  128-129.; 
39/1997. (VII. 1.) AB határozat, ABH 1997, 263, 274.] 
 
2. Az egyesülési szabadság más alapvető jogokhoz hasonlóan nem 
gyakorolható   korlátlanul.   A  jogkorlátozás   szempontjából 
alapvető   fontosságú  az  egyesülési  jog  alapján  létrejövő 
szervezet  célja  és  a létrejött szervezet  tevékenysége.  Az 
Alkotmány  2.  §  (3) bekezdése kimondja,  hogy  a  társadalom 
egyetlen szervezetének a tevékenysége sem irányulhat a hatalom 
erőszakos    megszerzésére   vagy   gyakorlására,    illetőleg 
kizárólagos  birtoklására.  A 63.  §  (1)  bekezdése  pedig  a 
törvény   által   nem  tiltott  célra  létrejövő   szervezetek 
vonatkozásában biztosítja az egyesülés szabadságát. A  tiltott 
egyesülési célokat és tevékenységeket az Egytv. 2. §-a sorolja 
fel.  Eszerint  az egyesülési jog gyakorlása nem  sértheti  az 
Alkotmány   2.   §   (3)   bekezdését,  nem   valósíthat   meg 
bűncselekményt  és bűncselekmény elkövetésére való  felhívást, 
valamint   nem   járhat   mások  jogainak   és   szabadságának 
sérelmével.   Társadalmi  szervezet  elsődlegesen   gazdasági- 
vállalkozási  tevékenység végzése céljából nem alapítható,  és 
az  egyesülési  jog  alapján fegyveres szervezet  nem  hozható 
létre. Az Egytv. 2. § (3) bekezdése a korlátozások felsorolása 
mellett   megfogalmazza  az  alapítás  szabadságának   pozitív 
oldalát  is:  társadalmi  szervezet minden  olyan  tevékenység 
végzése   céljából  alapítható,  amely  összhangban   áll   az 
Alkotmánnyal, és amelyet törvény nem tilt. 
 
Az  Egytv.  említett  rendelkezései azt az  alkotmányos  elvet 
juttatják érvényre, hogy az egyesülési jog korlátozására akkor 
kerülhet  sor, ha azt más alapvető jog vagy alkotmányos  érték 
védelme  szükségessé teszi, és a korlátozás  mértéke  arányban 
áll  az elérni kívánt céllal. [21/1996. (V. 17.) AB határozat, 
ABH 1996, 74, 78.] 
 
Az  Alkotmánybíróság  az 58/1997. (XI.  5.)  AB  határozatában 
rámutatott,   hogy  az  Egytv.  több  olyan  rendelkezést   is 
tartalmaz,  amelynek  célja  az egyesülési  szabadsággal  való 
visszaélés  megakadályozása. A 4. § (1)  bekezdése  alapján  a 
bíróságnak  vizsgálnia kell, hogy a társadalmi  szervezet  nem 
alkotmány- vagy törvényellenes céllal alakult-e meg. A  16.  § 
pedig  meghatározza, hogy a társadalmi szervezet  törvénysértő 
működése  esetén  –  az  ügyész  keresete  alapján  –   milyen 
lépéseket  tehet a bíróság. E rendelkezések alapján a  bíróság 
jogosult  arra,  hogy az Alkotmány védelme és  mások  jogainak 
biztosítása  érdekében a társadalmi szervezet  nyilvántartásba 
vételét   megtagadja,   illetve  a   már   működő   társadalmi 
szervezetet feloszlassa. (ABH 1997, 348, 350.) 
 
3.  Az  Alkotmány 63. § (1) bekezdésében deklarált  egyesülési 
jog  alapján mindenkinek joga van a törvény által nem  tiltott 
célra  szervezeteket létrehozni, illetve azokhoz  csatlakozni. 
Az  Alkotmány  és  az Egytv. 5. §-a alapján  a  magánszemélyek 
olyan közösség létrehozásáról is dönthetnek, amely nem működik 
rendszeresen,  illetve nincs nyilvántartott  tagsága  vagy  az 
Egytv.-ben  meghatározott szervezete. Ez  esetben  a  közösség 
szabadon működhet, de nem minősül társadalmi szervezetnek.  Ha 
azonban   az   alapítók  rendszeresen  működő,  nyilvántartott 
tagsággal  és  törvényes  szervezettel  rendelkező  közösséget 
hoznak  létre,  az  Egytv.  4.  §  (1)  bekezdése  alapján   a 
társadalmi szervezet létrejöttének közjogi feltétele, hogy azt 
a bíróság nyilvántartásba vegye. 
 
Az  Alkotmánybíróság  megállapította, hogy  önmagában  az  nem 
sérti   az   Alkotmány  63.  §  (1)  bekezdésben   biztosított 
egyesülési szabadságot, hogy a társadalmi szervezet a bírósági 
nyilvántartásba  vétellel  jön  létre.  A  bírósági  bejegyzés 
elsődleges célja ugyanis az alkotmány-, illetve törvényellenes 
tevékenység   folytatására  alapított  társadalmi  szervezetek 
létrejöttének  megakadályozása. A  nyilvántartásba  vétel  nem 
jelent  tartalmi  korlátozást, hiszen a  bíróság  kizárólag  a 
társadalmi  szervezet  alapításának  és  deklarált   céljainak 
törvényességét vizsgálhatja. Ezt fejezi ki az Egytv. 4. §  (1) 
bekezdése,   amely  kimondja,  hogy  a  társadalmi   szervezet 
nyilvántartásba  vétele  nem tagadható  meg,  ha  alapítói  az 
Egytv.-ben előírt feltételeknek eleget tettek. 
 
4.  Az  egyesülési  szabadságnak és ezen  belül  a  társadalmi 
szervezetek autonómiájának egyik legbiztosabb fokmérője,  hogy 
az  állami  szervek  milyen  jogosítványokkal  rendelkeznek  a 
megalakulás   folyamatában.  Az  Egytv.   –   hasonlóan   több 
demokratikus  európai állam szabályozásához – az ún.  normatív 
feltételek  rendszerének felel meg. Eszerint, ha a  társadalmi 
szervezet  a  megalakulásra vonatkozó  jogszabályi  feltételek 
teljesítését  igazolja, akkor az e joggal  felruházott  állami 
szerv  a  nyilvántartásba  vételt nem  tagadhatja  meg.  Ezzel 
szemben    néhány   demokratikus   államban   az   egyesületek 
létrejöttének nem feltétele az állami nyilvántartásba vétel. 
 
Az  Európai Emberi Jogi Egyezmény 11. cikke, amely mindenkinek 
jogot  biztosít  a  békés célú gyülekezés szabadságához  és  a 
másokkal való egyesülés szabadságához, nem követeli meg,  hogy 
az   egyesülési   jog   alapján   létrejött   szervezetek    a 
megalakulással  elnyerjék  a jogalanyiságot.  Éppen  ezért  az 
Európai Emberi Jogi Bizottság nem tekintette az Egyezmény  11. 
cikke megsértésének azt, ha az Egyezményben részes állam  joga 
szerint a társadalmi szervezet bejegyzése vagy nyilvántartásba 
vétele  előfeltétele a jogalanyiság megszerzésének. (14233/88. 
számú kérelem; Lavisse v. France) 
 
5.  A  XIX.  század  végén  és a XX.  század  első  felében  a 
magyarországi   szokásjog   az  ún.  szabad   testületalakítás 
rendszerét  ismerte el irányadónak. Eszerint  minden  önkéntes 
egyesülés,  amely egyesületi szervezettel (állandó célkitűzés, 
változó  taglétszám,  képviselőszerv)  rendelkezett,   már   a 
testületalapító  szerződés  megkötésével  jogképes   magánjogi 
testületté    vált.    A    szabályozást    azonban    némileg 
ellentmondásossá  tették  az egyesülési  szabadságot  csorbító 
közjogi rendelkezések, amelyek az alapszabály belügyminiszteri 
láttamozásához kötötték az egyesület működésének  megkezdését. 
A   láttamozási  záradék  megtagadása  együtt   járhatott   az 
egyesület    hatósági   feloszlatásával,   ami   a   magánjogi 
személyiség megszűnését is maga után vonta, de a feloszlatásig 
az egyesület jogalanyként szerepelt a forgalomban. 
 
A  megfelelő  garanciákat tartalmazó normatív rendszer  és  az 
aránytalan közjogi korlátoktól mentes szabad testületalakítási 
rendszer   egyaránt   alkotmányos   lehet   egy   demokratikus 
társadalomban.  A  jogalkotó dönthet úgy,  hogy  a  társadalmi 
szervezetek   megalakulásukkal,  és  úgy  is,  hogy   csak   a 
konstitutív  hatályú bírósági nyilvántartásba vétellel  jönnek 
létre.  Hangsúlyozni kell azonban, hogy a normatív rendszerben 
alkotmányos   jelentősége   van   az   egyesülési    szabadság 
érvényesülését biztosító, az állam cselekvését behatároló jogi 
garanciáknak.  Az  egyesülési  szabadsággal  történetileg   az 
úgynevezett   engedélyezési   (koncessziós)   rendszer    állt 
ellentétben.   Történelmi  tapasztalat,  hogy   a   társadalmi 
szervezet   létrejötte   nem   függhet   az   állami   szervek 
diszkrecionális jogkörben hozott döntésétől és attól sem, hogy 
az állam támogatja-e a szervezet céljainak megvalósítását. 
 
                             III. 
 
Kérelmében az indítványozó sérelmezte, hogy a jogalkotó eltérő 
módon  szabályozza  a társadalmi szervezetek  és  a  gazdasági 
társaságok létrehozatalát. 
 
1. A gazdasági társaságokról szóló 1997. évi CXLIV. törvény (a 
továbbiakban:  Gt.)  16. § (2) bekezdése alapján  a  gazdasági 
társaság   a  cégjegyzékbe  való  bejegyzéssel,  a   bejegyzés 
napjával jön létre. Vagyis a gazdasági társaságok a társadalmi 
szervezetekhez  hasonlóan  a  konstitutív,  ex  nunc   hatályú 
bírósági   nyilvántartásba   vétel   alapján   jönnek   létre. 
Mindazonáltal  a  szabályozás két területen jelentős  eltérést 
mutat: a gazdasági társaságok a cégbejegyzésig előtársaságként 
működhetnek,  és  a  cégeljárásban a bíróságnak  jogszabályban 
megállapított határidőn belül kell döntenie a cégbejegyzésről. 
 
A  Gt.  14.  § (1) bekezdése úgy rendelkezik, hogy a társasági 
szerződés   (alapító  okirat,  alapszabály)  ellenjegyzésének, 
illetve   közokiratba  foglalásának  napjától  a  cégbejegyzés 
napjáig a létrehozni kívánt gazdasági társaság előtársaságként 
működhet. Ez idő alatt megkezdhetik tevékenységüket a társaság 
szervei,  a  vezető  tisztségviselők  a  társaság  nevében  és 
felelősségére   járhatnak  el,  a  társaság   javára   jogokat 
szerezhetnek, és kötelezettségeket vállalhatnak. Az üzletszerű 
gazdasági tevékenységet azt követően lehet megkezdeni, hogy  a 
társaság    cégbejegyzése   iránti   kérelmet   az   illetékes 
cégbíróságnál benyújtották. 
 
A  cégnyilvántartásról,  a cégnyilvánosságról  és  a  bírósági 
cégeljárásról  szóló 1997. évi CXLV. törvény (a  továbbiakban: 
Ctv.)  42.  és 44. §-a alapján a cégbíróság számára a  kérelem 
beérkezésétől  számítva  –  a  gazdasági  társaság  formájától 
függően  –  30,  illetve 60 napos határidő áll  rendelkezésre, 
amely alatt döntenie kell a cég bejegyzéséről vagy a bejegyzés 
elutasításáról.  (A határidőbe az esetleges hiánypótlás  ideje 
nem  számít bele.) Ha a cégbíróság a döntési kötelezettségének 
a  határidő  alatt  nem tesz eleget, a cégbíróság  vezetője  a 
határidő  lejártát követő 8 napon belül intézkedik  a  kérelem 
elbírálásáról.  Amennyiben  a  cégbíróság  vezetője  sem  tesz 
eleget  elbírálási  kötelezettségének, úgy  a  cégbejegyzés  a 
kérelem  beérkezésétől  számított 39.,  illetve  69.  napon  a 
kérelemmel egyező tartalommal ipso iure létrejön. 
 
2. A társadalmi szervezetek és az egyesületek az Alkotmány 63. 
§  (1)  bekezdésének  védelme alatt állnak.  Ezzel  szemben  a 
gazdasági   társaságok   alkotmányos  védelmének   alapja   az 
Alkotmány   9.   §   (1)  bekezdése,  amely  a  piacgazdaságot 
deklarálja, valamint a 9. § (2) bekezdése, amely a vállalkozás 
jogát és a gazdasági verseny szabadságát biztosítja. [13/1990. 
(VI.  18.) AB határozat, ABH 1990, 54, 55.; 32/1991. (VI.  6.) 
AB  határozat,  ABH  1991, 129, 135.;  54/1993.  (X.  13.)  AB 
határozat,  ABH  1993, 340, 341.; 37/1997. AB  határozat,  ABH 
1997,  234, 243.] Az Alkotmánybíróság a 8/1993. (II.  27.)  AB 
határozatában megfogalmazta, hogy az állam az egyesülési  jog, 
illetve más alkotmányos jogok alapján létrejött szervezetek és 
közösségek  jogi  személlyé válásának  feltételeit  az  illető 
szervezet  vagy közösség sajátosságának megfelelően,  eltérően 
is szabályozhatja. Alkotmányellenesen jár el a törvényhozó, ha 
összehasonlítható szervezetek közül egyesek számára megadja  a 
jogi személlyé válás lehetőségét, míg másokat önkényesen kizár 
ebből,  vagy  aránytalanul nehézzé teszi számukra  e  jogállás 
megszerzését. (ABH 1993, 99, 101.) A gazdasági társaságokat az 
alapítók  üzletszerű közös gazdasági tevékenység  folytatására 
hozzák  létre,  ezzel szemben a társadalmi szervezetek  és  az 
egyesületek  kulturális,  közéleti, szabadidős,  szociális  és 
más,    nem   gazdasági-vállalkozási   tevékenység   végzésére 
alakulnak.    Az    Alkotmánybíróság   ezért    nem    találta 
alkotmánysértőnek   azt,   hogy   a   jogszabályok    eltérően 
szabályozzák   a   társadalmi  szervezetek  és   a   gazdasági 
társaságok létrehozatalát. 
 
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság úgy ítélte meg,  hogy  az 
Egytv.  4.  §  (1) bekezdésének utolsó mondata  nem  sérti  az 
Alkotmány   63.  §  (1)  bekezdésében  biztosított  egyesülési 
szabadságot.   Ezért  az  Alkotmánybíróság  az   alkotmányjogi 
panaszt elutasította. 
 
                              IV. 
 
   
  Az  indítványozó megítélése szerint az egyesülési jogot  már 
  az  is korlátozza, ha a társadalmi szervezet megalakulásától 
  számítva “bizonyos rövidebb, hosszabb idő elteltével”  jöhet 
  létre. E kifogásnak az Egytv. 4. § (1) bekezdésével és a 15. 
  §  (3)  bekezdésével való szoros tárgyi összefüggését alapul 
  véve  az  Alkotmánybíróság az Abtv. 49. §  (1)  bekezdésében 
  biztosított jogkörében eljárva hivatalból vizsgálta, hogy  a 
  jogalkotó     maradéktalanul    megteremtette-e     mindazon 
  jogszabályi   feltételeket,   amelyek   megfelelő   védelmet 
  nyújtanak  a  nyilvántartásba  vételi  eljárás  indokolatlan 
  elhúzódásával szemben. 
   
 
1.  A  társadalmi szervezetek nyilvántartásba vétele  nemperes 
eljárásban,  elsősorban  a benyújtott  iratok  vizsgálata  (és 
esetleg  meghallgatás) alapján történik. Az Egytv. 15.  §  (2) 
bekezdése   szerint   a  társadalmi  szervezet   képviseletére 
jogosult  személynek nyilvántartásba vételre irányuló kérelmet 
kell  benyújtania,  és  csatolnia kell  az  alakuló  közgyűlés 
jegyzőkönyvét,   valamint   az  elfogadott   alapszabályt.   A 
Legfelsőbb  Bíróság  Közigazgatási  Kollégiumának   1.   számú 
állásfoglalása  felsorolja, mely szempontokat kell  figyelembe 
vennie  a bíróságnak a nyilvántartásba vétel során. Az  Egytv. 
15.  §  (3)  bekezdése  úgy  rendelkezik,  hogy  a  bíróság  a 
nyilvántartásba vételről soron kívül határoz.  Ezen  túlmenően 
sem  az Egytv., sem a társadalmi szervezetek nyilvántartásának 
ügyviteli szabályairól szóló 6/1989. (VI. 8.) IM rendelet, sem 
a  bíróságok ügyviteli szabályairól szóló 123/1973. (IK  1974. 
1.)   IM   utasítás   nem  fogalmaz  meg   követelményeket   a 
nyilvántartásba  vételi eljárás időtartamával kapcsolatban.  A 
polgári  perrendtartásról  szóló 1952.  évi  III.  törvény  (a 
továbbiakban:   Pp.)   hatálybaléptetése   folytán   szükséges 
rendelkezések  tárgyában  kiadott  105/1952.  (XII.  28.)   MT 
rendelet  13.  §  (3) bekezdése szerint, amennyiben  az  egyes 
nemperes   eljárásokra  vonatkozó  jogszabályok  másként   nem 
rendelkeznek  vagy  az  eljárás nemperes  jellegéből  más  nem 
következik,  a nemperes eljárásokban is a Pp. szabályait  kell 
megfelelően  alkalmazni. A Pp. 2. § (1)  bekezdése  a  bíróság 
feladatául  szabja,  hogy  érvényesítse  a  feleknek  a  perek 
ésszerű időn belüli befejezéséhez való jogát. 
 
2.  A társadalmi szervezetek nyilvántartásba vételére irányuló 
eljárás   –  a  polgári  peres  eljárásokkal  szemben   és   a 
cégbejegyzési   eljáráshoz,  valamint   számos   közigazgatási 
eljáráshoz   hasonlóan   –   nem  kontradiktórius:   nincsenek 
ellenérdekű  felek, a bíróság nem jogvitát dönt el,  hanem  az 
Egytv.  követelményei, valamint a benyújtott iratok és esetleg 
meghallgatás   alapján   határoz   a   társadalmi    szervezet 
nyilvántartásba vételéről. 
 
Az  Alkotmánybíróság a 72/1995. (XII. 15.) AB  határozatban  a 
jogbiztonság elengedhetetlen követelményének minősítette, hogy 
a jogalkalmazói magatartás előre kiszámítható legyen. A döntés 
szerint  az ügyfél közigazgatási határozathozatalra  vonatkozó 
joga  nem  tehető  függővé attól, hogy a  közigazgatási  szerv 
milyen időpontban hajlandó dönteni a hatáskörébe utalt ügyben. 
A  közigazgatásnak  ugyanis alkotmányos  kötelessége,  hogy  a 
hatáskörébe  utalt ügyben az erre megszabott idő alatt  érdemi 
döntést  hozzon.  A közigazgatási eljárás nem  nélkülözheti  a 
kötelező  ügyintézési  határidőket.  Az  ügyfél  ugyanis   nem 
építkezhet,  nem vállalkozhat, kereskedelmi tevékenységet  nem 
végezhet, gépjárművet nem vezethet hatósági engedély nélkül. A 
kérelmező  kénytelen  tehát  – beadványa  jogszerű  elbírálása 
érdekében   –   a  hatósághoz  fordulni.  Az  Alkotmánybíróság 
mindezek alapján hivatalból eljárva mulasztásban megnyilvánuló 
alkotmánysértést állapított meg azért, mert az általános és  a 
különös   államigazgatási  eljárási   törvényekben   egyébként 
tételesen előírt ügyintézési határidők – a közigazgatási szerv 
mulasztásából eredő – be nem tartása ellen a jogszabályok  nem 
nyújtottak hatékony jogvédelmi eszközt az ügyfél számára. (ABH 
1995, 351, 353-357.) 
 
Az  Alkotmánybíróság jelen ügyben megállapította, hogy a  fent 
megfogalmazott elvi követelményeket tekintetbe  kell  venni  a 
társadalmi   szervezetek  nyilvántartásba  vételére   irányuló 
polgári  nemperes eljárásokban is. Ha a bíróság nem határoz  a 
szervezet  nyilvántartásba vételéről, továbbá, ha a jogszabály 
nem  állapítja meg a bíróság mulasztásának jogkövetkezményeit, 
az egyrészt sérti az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált 
demokratikus   jogállamiság  részét   képező   jogbiztonságot, 
másrészt   lehetetlenné  teszi  az   Alkotmány   63.   §   (1) 
bekezdésében    biztosított   egyesülési   jog    gyakorlását. 
Amennyiben   a  jogalkotó  a  normatív  feltételek  rendszerét 
juttatja  érvényre  a  társadalmi szervezetek  megalakulásával 
kapcsolatban,  akkor az egyesülési szabadság  megvalósulásának 
feltétele,    hogy   a   bíróság   a   társadalmi    szervezet 
nyilvántartásba  vételéről  a lehető  legrövidebb  időn  belül 
döntsön.   A   demokratikus  jogállamiság  és  az   egyesülési 
szabadság  érvényesülése szempontjából lényeges,  hogy  mennyi 
idő telik el a nyilvántartásba vételi kérelem benyújtásától  a 
nyilvántartásba  vételről  szóló, a  tevékenység  megkezdésére 
jogosító jogerős határozat meghozataláig. 
 
3. Az Egytv. 4. § (1) bekezdése szerint a társadalmi szervezet 
a  konstitutív, ex nunc hatályú nyilvántartásba  vétellel  jön 
létre.  A  társadalmi  szervezet csak a nyilvántartásba  vétel 
után  jelenhet  meg  a tagoktól elkülönült  szervezetként.  Az 
Alkotmánybíróság  hangsúlyozza,  hogy  az  autonóm  társadalmi 
szerveződések  lényeges  szerepet  játszanak  a   demokratikus 
közélet   alakításában.  A  nyilvántartásba  vett   társadalmi 
szervezetek az alapszabályban megjelölt célok megvalósításával 
összefüggésben   számos,  jogszabályban  biztosított   közjogi 
jogosítvánnyal    rendelkeznek.    Példaként     említi     az 
Alkotmánybíróság, hogy a választási eljárásról szóló 1997. évi 
C.  törvény  149.  §  g)  pontja jelölő szervezeti  státusszal 
ruházza   fel   az   Egytv.   alapján  bejegyzett   társadalmi 
szervezeteket. A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi  LXV. 
törvény  47.  §  (1) bekezdésének c) pontja  alapján  a  helyi 
társadalmi   szervezet  vezető  testülete  helyi  népszavazást 
kezdeményezhet.     A     népakarat     kialakításában      és 
kinyilvánításában  közreműködő  pártok  [Alkotmány  3.  §  (2) 
bekezdés],    valamint   a   munkavállalók    érdekeit    védő 
szakszervezetek  [Alkotmány  4.  §;  70/C.  §  (1)   bekezdés] 
megalakulására is az Egytv. rendelkezései vonatkoznak. [Egytv. 
3.  § (3) bekezdés, 4. § (2) bekezdés; A pártok működéséről és 
gazdálkodásáról  szóló  1989. évi  XXXIII.  törvény  1.  §]  A 
társadalmi  szervezetek számára kiemelkedő jelentősége  van  a 
személyi   jövedelemadó  meghatározott   részének   az   adózó 
rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi  CXXVI. 
törvénynek,  amelynek 4. § (1) bekezdés b)  pontja  alapján  a 
befizetett  adó  egy  százalékának kedvezményezettje  lehet  – 
egyéb   feltételek  teljesülése  mellett  –  az  a  társadalmi 
szervezet,   amelyet  a  bíróság  a  magánszemély   rendelkező 
nyilatkozata  évének  első napja előtt  legalább  három  évvel 
nyilvántartásba vett. 
 
   
  4.  Az  Alkotmánybíróság  megítélése  szerint  a  társadalmi 
  szervezet nyilvántartásba vételére irányuló eljárás esetében 
  jelentősége  van  az Alkotmány 8. § (1) bekezdésének,  amely 
  szerint  az  állam elsőrendű kötelessége az  alapvető  jogok 
  tiszteletben  tartása  és védelme, valamint  az  50.  §  (1) 
  bekezdésének,   amely  a  Magyar  Köztársaság   bíróságainak 
  feladatául   szabja,   hogy   védjék   és   biztosítsák   az 
  állampolgárok  jogait  és  törvényes  érdekeit.  Az   állami 
  szervek,   ezen  belül  a  bíróságok  eljárásával   szembeni 
  követelmények    szigorúsága   függ   az    adott    eljárás 
  összetettségétől   és   attól,  hogy   az   eljárás   szoros 
  összefüggésben  áll-e  alapvető jog érvényre  jutásával.  Az 
  Alkotmánybíróság   úgy  ítélte  meg,   hogy   a   társadalmi 
  szervezetek   nyilvántartásba  vételére   irányuló   eljárás 
  esetében az Egytv.-ben említett soron kívüliség és a Pp.-ben 
  szereplő  ésszerű idő követelménye nem elegendő az Alkotmány 
  említett   rendelkezéseinek  érvényesüléséhez.  A  jogalkotó 
  akkor tesz eleget az egyesülési szabadság védelmére irányuló 
  alkotmányos  kötelezettségének, ha a nyilvántartásba  vételi 
  eljárás    indokolatlan   elhúzódásának    megakadályozására 
  objektív törvényi követelményeket fogalmaz meg. 
   
 
5.  Megjegyzi  az  Alkotmánybíróság,  hogy  a  nyilvántartásba 
vételi    eljárással    kapcsolatos   garanciális    szabályok 
megalkotása  nem  jár  azzal  a  veszéllyel,  hogy  a  bíróság 
alkotmány-, illetve törvényellenes célra létrejövő szervezetek 
működését   ismeri  el.  Amennyiben  az  alapszabály   alapján 
megállapítható, hogy a szervezet célja nem egyeztethető  össze 
az alkotmányos jogrenddel, akkor a bíróságnak az Egytv. 2. §-a 
alapján  a  nyilvántartásba vételt meg kell tagadnia.  (Kétség 
esetén  hiánypótlás rendelhető el, amelynek ideje a határidőbe 
nem  számít bele.) Az Egytv. 14. § (1) bekezdése szerint  –  a 
párt  kivételével  – a társadalmi szervezet felett  az  ügyész 
törvényességi  felügyeletet gyakorol. A 15.  §  (3)  bekezdése 
alapján a bíróság a nyilvántartásba vételről szóló határozatát 
az  ügyészségnek  is  kézbesíti. Ha  a  működés  törvényessége 
másképpen  nem biztosítható, az ügyész a bírósághoz fordulhat. 
A  16.  §  (2)  bekezdés  d) pontjának megfelelően  a  bíróság 
feloszlatja a már nyilvántartásba vett társadalmi szervezetet, 
ha annak működése az Egytv. 2. § (2) bekezdésébe ütközik. 
 
6.  Az  Abtv.  49.  § (1) bekezdése szerint – hivatalból  vagy 
indítvány     alapján     –     mulasztásban     megnyilvánuló 
alkotmányellenesség megállapítására akkor kerülhet sor,  ha  a 
jogalkotó   szerv  a  jogszabályi  felhatalmazásból   származó 
jogalkotói     feladatát     elmulasztotta,      és      ezzel 
alkotmányellenességet   idézett   elő.   A   jogalkotó   szerv 
jogszabály-alkotási   kötelezettségének  konkrét   jogszabályi 
felhatalmazás nélkül is köteles eleget tenni, ha azt  észleli, 
hogy  a  hatás- és feladatkörébe tartozó területen jogszabályi 
rendezést  igénylő  kérdés  merült  fel.  Az  Alkotmánybíróság 
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenességet állapít  meg, 
ha   alapvető   jog   érvényesüléséhez   szükséges   garanciák 
hiányoznak,  illetve  ha  a hiányos szabályozás  alapvető  jog 
érvényesítését veszélyezteti. [22/1990. (X. 16.) AB határozat, 
ABH  1990, 83, 86.; 37/1992. (VI. 10.) AB határozat, ABH 1992, 
227,   232.]   Mivel  az  Alkotmánybíróságnak   –   az   Abtv. 
preambulumában  is  megfogalmazott –  elsődleges  feladata  az 
Alkotmányban biztosított alapjogok védelme, a testület szükség 
esetén    hivatalból   eljárva   állapít   meg    mulasztásban 
megnyilvánuló  alkotmányellenességet,  s  erre  sor   kerülhet 
alkotmányjogi  panasz alapján indult eljárásban is.  [30/1990. 
(XII.  15.) AB határozat, ABH 1990, 128.; 32/1990. (XII.  22.) 
AB  határozat, ABH 1990, 145.; 31/1997. (V. 16.) AB határozat, 
ABH  1997,  154.; 63/1997. (XII. 11.) AB határozat, ABH  1997, 
365.] 
 
Jelen  esetben az Alkotmánybíróság mind a mulasztást, mind  az 
alkotmánysértést  megállapította. A jogalkotó  nem  teremtette 
meg  maradéktalanul  az  egyesülési  szabadság  érvényesülését 
biztosító mindazon jogszabályi feltételeket, amelyek megfelelő 
védelmet   nyújtanak   a   nyilvántartásba   vételi    eljárás 
indokolatlan elhúzódásával szemben. A jogalkotó mulasztása  az 
egyesülési  szabadság sérelmét idézte elő, mivel a törvényesen 
megalakult   társadalmi  szervezet  teljes  körű   működésének 
megkezdését akadályozó nyilvántartásba vételi késedelem  olyan 
függő  helyzetet  teremt,  amelynek  indokolatlan  fenntartása 
kizárhatja a társadalmi szervezet céljának megvalósulását. 
 
Az  alapvető  alkotmányos szabadságjogok – így  az  egyesülési 
szabadság – érvényesülésének egyik legfőbb biztosítéka  a  jog 
által  korlátozott  állam  léte.  Különösen  nagy  alkotmányos 
jelentősége van az állami cselekvés jogi korlátainak  abban  – 
az  Egytv.-re is jellemző – jogi modellben, amelyben az  állam 
(a  bíróság)  döntése konstituálja a társadalmi szervezeteket. 
Az   Alkotmánybíróság   jelen   határozatának   meghozatalakor 
figyelemmel  volt  arra, hogy az egyesülési  szabadság  szoros 
kapcsolatban áll a személyiség szabad kibontakoztatásához való 
joggal  és  a véleménynyilvánítás szabadságával. Az egyesülési 
szabadság  olyan  alkotmányos alapjog,  amely  számos  további 
alapjog  – például a pártalapítás szabadsága [Alkotmány  3.  § 
(1)  bekezdés], az egyházalapítás szabadsága [Alkotmány 60.  § 
(2)   bekezdés],   a  szakszervezet  és  más  érdekképviseleti 
szervezet   alakítási  szabadsága  [Alkotmány  70/C.   §   (1) 
bekezdés] – érvényesülését segíti elő. Az egyesülési szabadság 
alapján   létrejövő  szervezetek  az  alkotmányos   demokrácia 
nélkülözhetetlen és fontos résztvevői. Az egyesülési szabadság 
érvényesülését  biztosító  garanciális  rendelkezések  megléte 
elengedhetetlen. Alkotmányjogi jelentősége van  az  egyesülési 
szabadság  zavartalan  gyakorlását, a  törvényesen  megalakult 
társadalmi   szervezet   tényleges   működésének   megkezdését 
biztosító   időtényezőnek  is.  A  törvényalkotó   alkotmányos 
kötelessége,  hogy  tiszteletben tartsa, elismerje,  védje  és 
biztosítsa   az  egyesülési  jog  zavartalan  gyakorlását.   A 
törvényeknek  megfelelő védelmet kell nyújtaniuk  az  alapvető 
alkotmányos   jogok   érvényesülését   akadályozó    eljárások 
indokolatlan elhúzódásával szemben. 
 
Az Alkotmánynak megfelelő jogszabályi feltételek megállapítása 
a  törvényalkotó  jogkörébe tartozik. Az Országgyűlés  dönthet 
úgy,  hogy  más  eljárásokban érvényesülő  garanciákat  tekint 
mintának, de megfogalmazhat azoktól eltérő szabályokat is. 
 
Az   Alkotmánybíróság  a  határozat  Magyar  Közlönyben   való 
közzétételét az ügy jelentőségére tekintettel rendelte el.
 
                       Dr. Németh János 
                  az Alkotmánybíróság elnöke 
                                
    Dr. Bagi István                       Dr. Bihari Mihály 
    alkotmánybíró                             alkotmánybíró 
                                
    Dr. Czúcz Ottó                          Dr. Erdei Árpád 
    alkotmánybíró                             alkotmánybíró 
                                
    Dr. Harmathy Attila                    Dr. Holló András 
    alkotmánybíró                             alkotmánybíró 
                                
    Dr. Kiss László                    Dr. Kukorelli István 
    alkotmánybíró                      előadó alkotmánybíró 
                                
    Dr. Strausz János    Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva 
    alkotmánybíró                             alkotmánybíró
 
Dr. Bagi István alkotmánybíró különvéleménye 
 
Egyetértek  a  többségi határozatnak azzal a megállapításával, 
hogy  az egyesülési jog alapján létrejövő társadalmi szervezet 
esetében  a  bejegyzési  eljárás  indokolatlan  elhúzódása  az 
egyesülési jog sérelmével járhat. Ugyancsak egyetértek  azzal, 
hogy az 1993. évi XXXI. törvénnyel kihirdetett Emberi Jogok és 
Alapvető    Szabadságok   Védelméről   szóló   Egyezmény    (a 
továbbiakban Emberi Jogok Európai Egyezménye) 6.  Cikkének  1. 
bekezdésében,  továbbá  az Alkotmány 57.  §  (5)  bekezdésében 
rögzített   “ésszerű   idő”   tartama   az   egyes   eljárások 
természetéhez képest eltérően határozható meg. 
 
Határozott   álláspontom  azonban  az,  hogy  nem   áll   fenn 
törvényhozói  mulasztás,  éppen  ellenkezőleg,  az  egyesülési 
jogról  szóló  1989. évi II. törvény 15.  §  (3)  bekezdése  a 
társadalmi  szervezet  nyilvántartásba vételéről  kifejezetten 
soron  kívüli határozat hozatalt rendelt el. Nem  értek  tehát 
egyet  a határozat rendelkező részének 2. pontjával, osztom  a 
Dr. Vasady Éva alkotmánybíró asszony különvéleményében foglalt 
megállapításokat és a soronkívüliségre való utalást. 
 
A   többségi  határozattól  eltér  az  álláspontom   abban   a 
kérdésben,   hogy   indokolt-e  jelen   esetben   a   törvényi 
szabályozás  kérdését  az “élő jog” problémájával  összevonni. 
Noha  az  utóbbiról a többségi határozatban  kifejezetten  nem 
esik szó, megállapítható, hogy ténylegesen ez szolgáltatja  az 
alapot  a  mulasztás  megállapításához.  A  törvényhozó  által 
előírt  soron  kívüli  eljárás ugyanis nyilvánvalóan  legalább 
ugyanolyan  gyors  eljárást  jelent,  mint  az,  amelyben   az 
indokolatlan    elhúzódás    elleni    biztosítékok     állnak 
rendelkezésre. 
 
Megítélésem   szerint   célszerű  különválasztani   és   külön 
vizsgálat tárgyává tenni egyfelől azt a kérdést, megfelel-e  a 
hatályos  szabályozás  az Emberi Jogok Európai  Egyezményének, 
illetve  az Alkotmánynak – ebben a tekintetben az AB megfelelő 
hatáskörrel rendelkezik a vizsgálatra –, másfelől pedig azt  a 
kérdést,  hogy a késedelmes bejegyzés az élő jogra figyelemmel 
sértheti-e az egyesüléshez való jog érvényesülését. 
 
Az    utóbbi    kérdésben   mulasztás    megállapítására    az 
Alkotmánybíróság hatásköre – eddigi gyakorlatára figyelemmel – 
nem  állapítható meg, az Alkotmánybíróság az “élő jog” alapján 
egyetlen esetben sem állapított meg mulasztást. 
 
Ez   a   lehetőség   ugyan  elvileg   nem   zárható   ki,   az 
Alkotmánybíróságnak azonban ilyen esetben egyrészt  indokolnia 
kellene,  hogy miért tért el a korábbi gyakorlattól,  másrészt 
ki  kellene  mondania, hogy a mulasztás  megállapítása  nem  a 
törvényi  rendelkezések alapján, hanem a  tényleges  gyakorlat 
folytán  (esetleg) előálló sérelem miatt, vagyis az “élő  jog” 
alapján    történik.   Álláspontom   szerint   a   törvényhozó 
hatáskörébe, szakmai, politikai felelősségének körébe tartozik 
annak  eldöntése, hogy milyen jogtechnikai vagy egyéb (például 
legális érdekeltségi) eszközökkel biztosítja a határozat soron 
kívüli meghozatalát a bejegyzési eljárásban. 
 
Nem  lehet  sorrendiséget  mérlegelni  olyan  kérdésben,  ahol 
közvetlenül  a  bírósági határozat konstituálja  az  egyesület 
létrejöttét.   Az   egyesületi  célok  vizsgálata   esetenként 
hosszabb eljárást indokolhat, különös tekintettel arra, hogy a 
peren  kívüli eljárásban a bíró – példának okáért – pártok  és 
egyházak   megalakulásának   és  céljának   alkotmányosságáról 
köteles  dönteni.  Az adott ügyben vizsgált szabályok  alapján 
ugyanis a bíróság nem csupán regisztrál, hanem dönt. 
 
Fenntartva  és  kiegészítve a 2/2001 (I. 17.) AB  határozathoz 
fűzött  párhuzamos  véleményemben  (ABK  2001.  január  6,13.; 
Magyar   Közlöny  2001/6.szám,  361,  367-368.)  kifejtetteket 
álláspontomat  abban összegzem, hogy az alkotmányos  alapjogok 
érvényesülése  a jogállamiság és ennek lényeges elemét  képező 
jogbiztonság  követelményén alapul, ezen  elsődleges  szempont 
alapján   értelmezhető.  Alkotmányos  alapjogok  érvényesülése 
között   a   bírói   eljárás  időtartama  és  ezen   időtartam 
biztosítékai tekintetében nem indokolt összehasonlítást tenni. 
 
Budapest, 2001.március 12. 
                                               Dr. Bagi István 
                                                 alkotmánybíró 
 
Dr. Harmathy Attila alkotmánybíró különvéleménye 
 
Nem   értek   egyet  a  határozat  rendelkező  része   második 
pontjával. Álláspontom indokai a következők: 
 
1.  Az  indítványozó az egyesülési jogról szóló 1989. évi  II. 
törvény  (a továbbiakban: Egytv.) 4. §-a (1) bekezdése  utolsó 
mondatának megsemmisítését kezdeményezte, mert nézete  szerint 
az   egyesülési  jog  lényeges  tartalmát  korlátozza   az   a 
rendelkezés,   amely   szerint  a   társadalmi   szervezet   a 
nyilvántartásba    vétellel   jön    létre.    Az    indítvány 
előterjesztésére  azzal összefüggésben  került  sor,  hogy  az 
indítványozó    (művészeti   alkotóközösség)   nyilvántartásba 
vételét a bíróság megtagadta. Az indítványban kifejtett  nézet 
szerint az egyesülési jog lényeges tartalmához hozzátartozik a 
jogi  személyiség, és e jogot korlátozza az a  szabály,  amely 
szerint  a  társadalmi szervezet nem a megalakulásával,  hanem 
csak  a  későbbi nyilvántartásba való bejegyzéssel válik  jogi 
személlyé. 
 
2. Az Alkotmány 63. §-ának (1) bekezdése szerint az egyesülési 
jog  alapján  mindenkinek  joga van szervezeteket  létrehozni, 
illetőleg azokhoz csatlakozni. A “szervezet” szóhasználat  nem 
jelenti  azt,  hogy  az  Alkotmány az  egyesülési  jogot  jogi 
személyek létrehozására való joggal azonosítaná. 
 
Az  Egytv. 1. §-a az egyesülési jogot úgy határozza meg,  hogy 
ennek  alapján  szervezeteket,  illetőleg  közösségeket  lehet 
létrehozni.  A  2.  §  már szervezetek  helyett  a  társadalmi 
szervezetek  megjelölést használja, és erre  mondja  ki,  hogy 
jogi  személyiséggel  rendelkezik. A jogi  személy  társadalmi 
szervezettel  szemben  a  közösségek  nem  rendelkeznek   jogi 
személyiséggel. Az 5. § az egyesülési jog alapján létrehozott, 
társadalmi   szervezetnek  nem  minősülő   közösségekről   azt 
állapítja  meg,  hogy ezeknek vagy a működése nem  rendszeres, 
vagy   nincs   nyilvántartott  tagsága,  vagy   a   törvényben 
meghatározott  szervezete.  A felsorolás  nem  teljes,  hiszen 
például  a  nyilvántartásba vétel előtt a  későbbi  társadalmi 
szervezetek  is  közösségként működhetnek. Ezek  a  közösségek 
tehát  vagy  még  nem jogi személyek, vagy működésükhöz  nincs 
szükség jogi személyiségre. 
 
A  magánszemélyek  egyesülési jog  alapján  létrehozott,  jogi 
személyiséggel nem rendelkező társulásai ismertek voltak a II. 
világháború  előtti magyar jogban is. Ezeknél a  társulásoknál 
fontosnak tartották a vagyoni kérdéseket, továbbá a társulások 
és  tagjaik,  illetőleg  a  tagok közötti  jogviszonyokat  is. 
Ismerték  továbbá a “csonka jogi személy” kategóriát, amelynek 
jellemzője  volt  az, hogy jogi személyiség elismerése  nélkül 
valamilyen  mértékben jogalanynak minősült  (Szladits  Károly, 
Magyar  Magánjog,  Budapest 1941, I.  581-583,  591-592,  625- 
629.). 
 
Más  országok  jogában  is  megtalálhatók  az  egyesülési  jog 
alapján  létrehozott, jogi személynek nem minősülő közösségek, 
amelyek  bizonyos  jogokkal is rendelkezhetnek.  Így  a  német 
Alkotmánybíróság  már 1954-ben politikai párt  tevékenységével 
kapcsolatban    kimondta,   hogy   közjogi    jogokat    olyan 
csoportosulások   is  érvényesíthetnek,   amelyek   nem   jogi 
személyek (BVerfGE 3, 383, 391-392.). 
 
Az  egyesülési  jog  gyakorlása  nem  feltételezi  tehát  jogi 
személyiség  meglétét. Az más kérdés, hogy az  egyesülési  jog 
alapján  létrejövő  közösségek  meghatározott  célokat   akkor 
tudnak  teljesen  elérni,  ha jogi  személyiséggel  rendelkező 
szervezetet hoznak létre. 
 
3.  Az  Egytv.  csak  az 1. és az 5. §-ban  tesz  említést  az 
egyesülési   jog   alapján   létesített   nem   jogi   személy 
közösségekről, és nem szabályozza ezeket. Ez a hiány  érthető, 
mert  az Egytv. a jogi személyiséggel rendelkező szervezetekre 
sem ad teljes körű rendezést. 
 
Nem meglepő, hogy az Egytv. hiányos szabályozást tartalmaz. Az 
Egytv.  a  politikai  rendszer  megváltozásának  egyik  fontos 
lépése  volt,  szövegét 1989. január 24-én  hirdették  ki.  Az 
Egytv.  tervezetének  elkészítése  időpontjában  az  Alkotmány 
általános jelleggel kimondta ugyan az egyesülési jogot [65.  § 
(1)  bekezdése], de erősen korlátozta a gyakorlását [a  65.  § 
(2)   bekezdése  szerint  tömegszervezetet  és  tömegmozgalmat 
meghatározott   célra,   pl.  a  szocializmus   rendjének   és 
vívmányainak védelmére lehetett szervezni]. Az egyesülési  jog 
új  szabályai  már más alapon álltak, ezért elfogadásuk  előtt 
szükség  volt  az  Alkotmány  szabályainak  módosítására.   Az 
Alkotmánynak  az egyesülési jogról szóló 63. §-a  (1)  és  (2) 
bekezdésének  jelenlegi  szabályát az Alkotmány  módosításáról 
szóló 1989. évi XXXI. törvény iktatta be 1989. október 23-án. 
 
Az  Egytv.  tervezetének elkészítésénél az egyesülési  jognak, 
mint szabadságjognak volt elsődleges jelentősége. A miniszteri 
indokolás  kifejti ugyan, hogy az egyesülési jog kérdéskörének 
átfogó  szabályozására van szükség, ennek ellenére  az  átfogó 
szabályozás   elmaradt.   Ez  az  adott   körülmények   között 
természetes   volt;   a   demokratikus   rendszer    kiépítése 
szempontjából legfontosabb politikai lépést tették meg. Bár az 
egyesülési   jog   gyakorlásának   szabályozását   tekintették 
elsődleges  feladatnak, a szervezeti kérdések váltak  döntővé. 
Az  Egytv. szabályai a jogi személyekről szólnak, de ezek  sem 
átfogó jellegűek. Kevéssé szabályozza például az Egytv. a jogi 
személyiséggel  rendelkező  szervezetek  belső  viszonyait,  a 
szervezetek  és  a  tagok  között fennálló  jogviszonyokat,  a 
vagyoni  kérdéseket.  A 23. és 24. §-ból megállapítható,  hogy 
további  jogszabályok megalkotását tervezték és az  egyesülési 
joggal  kapcsolatos  több jogszabály  meg  is  jelent,  de  az 
egyesülési  jog  átfogó  szabályozása  nem  folytatódott.   Az 
egyesülési  jogot  érintő  későbbi  jogszabályok  már  a  jogi 
személyiséggel rendelkező szervezeteket vették alapul. 
 
4.  Az  egyesülési jog érvényesülésének kérdései tágabb körben 
jelentkeznek,  mint a jogi személyekkel kapcsolatos  kérdések, 
és  nem  csak  a  politikai célú vagy  gazdasági  érdekvédelmi 
feladatot  ellátó  szervezetek létrehozásával,  működtetésével 
függnek össze. A rendszerváltozás időszakában azonban nem volt 
elvárható  az  egyesülési  joggal  összefüggő  bonyolult  –  a 
politikai vonatkozásokon túlmenően számos gazdasági kérdést is 
érintő  –  témakör átfogó jogi szabályozása. Néhány  év  múlva 
viszont  már  jelentkeztek a hiányos  szabályozásból  származó 
gondok. Ezt a tényt jelzi az, hogy a Legfelsőbb Bíróság  közel 
húsz  határozat közzétételét látta indokoltnak  az  1991-1993. 
évi  Bírósági  Határozatokban, 1994-ben pedig a  Közigazgatási 
Kollégium állásfoglalással nyújtott iránymutatást. 
 
Külön  problémát  jelentett  a  művészeti  alkotóközösségekkel 
kapcsolatos  jogi kérdések szabályozása, illetve a szabályozás 
hiánya.  Ebben  a  tárgyban  keletkezett  az  Alkotmánybíróság 
27/1993.   (IV.  29.)  AB  határozata  (ABH  1993,  444.),   a 
Legfelsőbb  Bíróságnak egy 1997-ben, a Bírósági Határozatokban 
közzétett  határozata (BH 1997/3. sz. 148. jogeset),  valamint 
szintén  a  Legfelsőbb Bíróságnak az alkotóközösség  és  tagja 
között   fennálló   jogviszony  minősítési  nehézségét   jelző 
határozata (BH 1993/1. sz. 31. jogeset). 
 
5. Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 49. §- 
ának  (1) bekezdése szerint az Alkotmánybíróság hivatalból  is 
megállapíthatja, hogy a jogalkotó jogszabályi felhatalmazásból 
származó   jogalkotói   feladatát   elmulasztotta   és   ezzel 
alkotmányellenes  helyzetet  idézett  elő.   Az   indítványban 
felvetett kérdésekkel kapcsolatban felmerül ennek a szabálynak 
az alkalmazása. 
 
Az  Alkotmány 63. §-ának (3) bekezdése felhatalmazást adott az 
egyesülési jogról szóló törvény megalkotására (az Alkotmánynak 
ezt  a  rendelkezését egyébként az Egytv. megjelenése után  az 
Alkotmány  módosításáról szóló 1990. évi XL. törvény  43.  §-a 
iktatta be.). 
 
Az    Alkotmánybíróság   működésének   kezdetén    kialakított 
gyakorlata     szerint     a    mulasztásban     megnyilvánuló 
alkotmányellenesség    akkor   is    fennáll,    ha    alapjog 
érvényesüléséhez szükséges szabályozás hiányzik [37/1992. (VI. 
10.)  AB  határozat, ABH 1992, 227, 232.], illetve ha  alapjog 
gyakorlását  megfelelő  szabályozás nem  biztosítja  [60/1994. 
(XII. 24.) AB határozat, ABH 1994. 342, 369.]. 
 
Az  Alkotmánybíróság  1993-ban  úgy  foglalt  állást,  hogy  a 
jogalkotásra  tartozik annak eldöntése, milyen részletességgel 
szabályoz valamilyen élethelyzetet, és alkotmányossági  kérdés 
csak  akkor  merül  fel, ha a szabályozás hiányossága  gátolja 
valamilyen   alapvető   jog  érvényesülését   (161/E/1992   AB 
határozat, ABH 1993, 765, 766.). Ezt az álláspontot erősítette 
meg  az 1395/E/1996. AB határozat, amely hangsúlyozta, hogy  a 
mulasztás   mellett   az   ennek   következtében   keletkezett 
alkotmányellenes helyzetnek is fenn kell állnia a mulasztásban 
megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapításához (ABH  1998, 
667, 669.). 
 
Az  egyesülési  jog  gyakorlását nehezíti  az  Egytv.  hiányos 
szabályozása   és  a  kapcsolódó  jogszabályokban   észlelhető 
hiányosságok; mindez nem gátolja meg azonban az egyesülési jog 
gyakorlását.  A  jelentkező  nehézségek  nem  érik  el  azt  a 
szintet,   amelyek   az   alkotmányellenesség   megállapítását 
indokolttá   teszik.   Ezért  az  említett   alkotmánybírósági 
gyakorlat    alapján   nem   kerülhet   sor   a   mulasztásban 
megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítására. 
 
Budapest, 2001. március 12. 
                                           Dr. Harmathy Attila 
                                                 alkotmánybíró 
 
Dr. Németh János alkotmánybíró különvéleménye 
 
1.   Egyetértek   a  határozatnak  az  alkotmányjogi   panaszt 
elutasító 1. pontjával, nem értek azonban egyet a mulasztásban 
megnyilvánuló   alkotmánysértést  hivatalból  megállapító   2. 
ponttal. 
 
A    határozat    szerint    a   mulasztásban    megnyilvánuló 
alkotmányellenes  helyzet  abban áll,  hogy  a  jogalkotó  nem 
teremtette   meg   maradéktalanul  az   egyesülési   szabadság 
érvényesülését  biztosító  mindazon jogszabályi  feltételeket, 
melyek  megfelelő védelmet nyújtanak a nyilvántartásba  vételi 
eljárás indokolatlan elhúzódásával szemben. 
 
A  társadalmi  szervezetek nyilvántartásba  vételére  irányadó 
jogszabályok  között – mint azt a határozat is  tartalmazza  – 
jelenleg  is vannak olyanok, amelyek a bíróságokat a  mielőbbi 
döntés meghozatalára ösztönzik. 
 
Ilyen 
a)  Pp.-nek  a nyilvántartásba vételi ügyekben is alkalmazandó 
2.  §  (1)  bekezdése, amely a bíróság feladatává teszi,  hogy 
érvényesítse  a  kérelmezőknek az eljárás ésszerű  időn  belül 
történő befejezéséhez való jogát, valamint 
b)  az  Egytv.  15.  §  (3) bekezdésének első  mondata,  amely 
szerint  a  bíróság  a  nyilvántartásba vételről  soron  kívül 
határoz. 
 
A határozat e szabályok ismeretében jut arra a megállapításra, 
hogy  ha  a  bíróság  nem határoz a szervezet  nyilvántartásba 
vételéről,  továbbá,  ha  a jogszabály  nem  állapítja  meg  a 
nyilvántartásba    vételi    eljárást    lefolytató    bíróság 
mulasztásának – késlekedésének – jogkövetkezményeit,  akkor  a 
jogbiztonság   sérelme  mellett  az  Alkotmány   63.   §   (1) 
bekezdésében   biztosított  egyesülési   jog   gyakorlása   is 
lehetetlenné válik (IV/2. pont). 
 
Álláspontom  szerint  a  bíróságnak a  nyilvántartásba  vételt 
teljes egészében elmulasztó magatartása, vagy a késedelmes, az 
ésszerű  határidőn  túli tevékenysége ma  sem  jogkövetkezmény 
nélküli. A bíróság ugyanis felelősséggel tartozik azért, ha az 
eljárás  az  eljáró  bírónak,  illetve  a  bírósági  vezetőnek 
felróható  okból  hiúsult  meg vagy  húzódott  el  az  ésszerű 
határidőn túl. 
 
Ezen  túlmenően véleményem szerint a határozatnak  figyelemmel 
kellett  volna  lennie  arra is, hogy az  Országos  Ítélőtábla 
székhelyének  és  illetékességi területének  megállapításáról, 
valamint   az   igazságszolgáltatás  működését  érintő   egyes 
törvények módosításáról szóló 1999. évi CX. törvény a Pp. 2. §- 
át  kiegészítette egy olyan rendelkezéssel, mely szerint a fél 
az  eljárás  ésszerű  időn belüli befejezéséhez  való  jogának 
sérelme   esetén,   alapvető   jogait   ért   sérelemre   való 
hivatkozással  méltányos  elégtételt  biztosító   kártérítésre 
tarthat  igényt.  Habár e rendelkezés  csak  2003.  január  1. 
napjától  hatályos, nyilvánvalóvá teszi a jogalkotónak  abbeli 
eltökéltségét,  hogy a jelenleginél szigorúbb jogkövetkezményt 
fűzzön  a  bíróság mindenfajta késedelméhez – tekintet  nélkül 
arra,  hogy  a  bíróság nevében eljárt személynek  az  okozott 
jogsérelem  közvetlenül  nem  is  volt  felróható  –  ideértve 
természetesen az egyesület nyilvántartásba vételében mutatkozó 
késedelemhez fűződő jogkövetkezményeket is. 
2.   A   határozat  kifejti,  hogy  a  bíróságok   eljárásával 
kapcsolatos  követelmények szigorúsága  függ  egyebek  mellett 
attól,  hogy  az  adott  eljárás szoros  összefüggésben  van-e 
alapvető jog érvényre juttatásával (IV/4. pont). 
 
Magam  is  osztom azt a nézetet, hogy az alkotmányos alapjogok 
érvényesülését  elősegítő jogszabályok  hiánya  adott  esetben 
súlyosabban  eshet  latba,  mint az  alapjognak  nem  minősülő 
jogosítvány   maradéktalan  érvényre  juttatásához   szükséges 
jogszabályok hiánya, vagy nem megfelelő volta. A megállapítást 
azonban  abban  az  általános formában,  melyben  a  határozat 
teszi, nem tudom elfogadni. Indokom a következő: 
 
–  A  bíróság működésével kapcsolatban az Alkotmány 57. §  (1) 
bekezdésében     meghatározott    alapvető    követelményeknek 
mindenfajta eljárásban érvényesülniük kell, függetlenül  annak 
tárgyától.  A  határozat indokolásából  azonban  ettől  eltérő 
olyan  követelmény is levonható, hogy a jogalkotó a  bíróságok 
hatékonyságának biztosítását célzó jogszabályok meghozatalánál 
valamiféle súlyozott megközelítést alkalmazzon attól  függően, 
hogy  alapjoggal összefüggő, vagy más eljárásról  van  szó.  A 
jogalkotót kétségtelenül megilleti az a szabadság, hogy  egyes 
alkotmányos  alapjogok érvényesülése érdekében – az  Alkotmány 
57.  § (1) bekezdésében meghatározott alapvető követelményeken 
felül  –  többletszabályozással  vagy  más  módon  növelje   a 
bírósági  eljárás hatékonyságát. Ez azonban csak  lehetőség  a 
jogalkotónak  – amellyel összefüggésben nagy körültekintéssel, 
a   bírósági  eljárás  más  területeire  is  figyelemmel  kell 
eljárnia – és nem szükségszerűség, amit az Alkotmánybíróságnak 
kötelezően elő kell írnia számára. 
 
Ezt  az  álláspontot támasztja szerintem alá az Európai Emberi 
Jogi  Bíróságnak  az  alábbi magyar egyesület  nyilvántartásba 
vételének elhúzódása miatti panaszügyben hozott döntése: 
 
“Az  eljárás 1993. június 15-én kezdődött, amikor  a  negyedik 
kérelmező   a   Fővárosi  Bíróságtól  a  kérelmező   egyesület 
bejegyzését kérte, és 1996. június 20-án fejeződött be, amikor 
a  Legfelsőbb  Bíróság  felülvizsgálati  eljárásban  meghozott 
határozatát  kézbesítették  a kérelmezőknek.  A  szóban  forgó 
eljárás  valamivel  több, mint három évig tartott.  A  Bíróság 
emlékeztet arra, hogy az eljárás időtartamának ésszerűségét az 
adott  ügy körülményeinek fényében kell megítélni, nevezetesen 
az ügy bonyolultságának, a kérelmezők magatartásának, valamint 
a  bíróságok  magatartásának a fényében.  A  jelen  esetben  a 
körülmények átfogó értékelést tesznek szükségessé (ld.  pl.  a 
Ficara  v. Olaszország ítéletet, 1991. február 19.,  Series  A 
no.  196-A, 9.o, 17. §.). A Bíróság úgy véli, hogy az  eljárás 
nem  volt  különösebben  bonyolult. A kérelmezők  magatartását 
illetően  a  Bíróság megállapítja, hogy az 1993 szeptemberében 
tett  sikertelen  indítványuk  arra,  hogy  elfogultság  miatt 
megtámadják   a   Fővárosi   Bíróságot,   bizonyos   mértékben 
hozzájárult az első fokú eljárás elhúzódásához. 
 
Az  igazságügyi  szervek magatartását illetően  tény,  hogy  a 
Legfelsőbb Bíróság előtt lefolytatott fellebbviteli eljárásban 
némi  késedelem figyelhető meg. A Bíróság azonban, tekintettel 
arra  a tényre, hogy a kérelmezők ügyével két bírósági szinten 
és    azt   követően   még   felülvizsgálati   eljárásban   is 
foglalkoztak, úgy véli, hogy a jelen ügy körülményei között az 
eljárás  teljes  időtartama nem húzódott el a még  elfogadható 
határon túl (v.ö., mutatis mutandis, a Cesarini v. Olaszország 
ítélettel,  1992. október 12., Series A no. 245, 26.  o.,  20. 
§.).  A kérelmezőknek az eljárás elhúzódása miatt tett panasza 
így semmilyen jogsértést nem tár fel az Egyezmény 6. cikke  1. 
bekezdésének vonatkozásában. Ebből következik, hogy a  kérelem 
...  nyilvánvalóan alaptalan.” (APEH Üldözötteinek  Szövetsége 
és mások kontra Magyarország, 32367/96 számú ügy). 
 
3.  A  fentiekre  tekintettel az adott ügy  kapcsán  szerintem 
nincs  olyan  mulasztás, amely akár az Abtv.  49.  §-ának  (1) 
bekezdésében   foglaltak,  akár  az  Alkotmánybíróság   eddigi 
gyakorlata    alapján   szükségessé   tenné   a   mulasztásban 
megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítását. 
 
Budapest, 2001. március 12. 
                                              Dr. Németh János 
                                                 alkotmánybíró 
 
Dr. Tersztyánszkyné dr. Vasadi Éva alkotmánybíró különvéleménye 
 
Egyetértek  a  határozat  rendelkező  részének  1.  pontjával, 
nevezetesen azzal, hogy az egyesülési jogról szóló  1989.  évi 
II. törvény (a továbbiakban: Egytv.) 4. § (1) bekezdése utolsó 
mondata nem alkotmányellenes. 
 
Nem  értek egyet a határozat rendelkező részének 2. pontjával, 
amely    mulasztásban    megnyilvánuló   alkotmányellenességet 
állapított meg. A hatályos jog ugyanis az egyesülési szabadság 
érvényesülését  az  Alkotmánnyal  összhangban  biztosítja,   a 
nyilvántartásba  vételi  eljárás  indokolatlan   elhúzódásával 
szemben a szabályok megfelelő védelmet nyújtanak. 
 
Az   Egytv.  az  egyesülési  jog  alapján  létrehozható,  jogi 
személyiséggel rendelkező szervezet alaptípusaként vezette  be 
a  "társadalmi  szervezet" intézményét, amelynek  szabályai  – 
néhány  kivétellel  –  a  pártokra  és  szakszervezetekre   is 
vonatkoznak.    A   már   megalapított   szervezet    bírósági 
nyilvántartásba vétellel válik jogi személlyé (4. § (1) bek.). 
A   nyilvántartásba  vételről  szóló  szabály  csupán  a  jogi 
személyiség elnyerésére törekvő szervezetre vonatkozik. 
 
A  társadalmi szervezet önkormányzattal rendelkező  szervezet, 
amely    az   alapszabályban   meghatározott   célra   alakul, 
nyilvántartott  tagsággal rendelkezik, és  céljának  elérésére 
szervezi   tagjai  tevékenységét  (Egytv.  3.  §  (1)   bek.). 
Alapításához  az szükséges, hogy legalább tíz  alapító  tag  a 
szervezet  megalakítását kimondja, alapszabályát megállapítsa, 
ügyintéző és képviseleti szerveit megválassza (3. § (4) bek.). 
Az alapításkor az alapszabályban rendelkezni kell a társadalmi 
szervezet céljáról is (Egytv. 6. § (2) bek.). 
 
A   társadalmi   szervezet  megalakulását  követően   bírósági 
nyilvántartásba vételt kell kérni (Egytv. 4. § (1)  bek.).  Az 
eljárás  során a bíróság vizsgálni köteles, hogy a  társadalmi 
szervezetet  a  törvény által nem tiltott célra alapították-e. 
Ennek  eldöntése esetenként gondos vizsgálatot  igényelhet  és 
még  összetett  alkotmányértelmezési kérdéseket  is  felvethet 
(lásd: 21/1996. (V. 17.) AB hat., ABH 1996. 74.). 
 
Az  Alkotmány rendelkezései alapján az egyesüléshez  való  jog 
gyakorlása  nem  korlátlan. Maga az Alkotmány  tartalmaz  több 
kifejezett tilalmat: a 2. § (3) bekezdése szerint a társadalom 
egyetlen szervezetének a tevékenysége sem irányulhat a hatalom 
erőszakos    megszerzésére   vagy   gyakorlására,    illetőleg 
kizárólagos  birtoklására. A 63. §  (1)  bekezdésének  idézett 
rendelkezése  pedig  az  egyesüléshez való  jog  gyakorlásának 
határozott  feltételeként szabja azt, hogy az csak  a  törvény 
által   nem  tiltott  célt  szolgáló  szervezet  létrehozására 
irányulhat. 
 
Az egyesülési jog gyakorlásával kapcsolatban a nyilvántartásba 
vétel  az  Alkotmányban  meghatározott  korlátok  maradéktalan 
érvényesítését  szolgálja;  azt  fejezi  ki,  hogy  a  konkrét 
társadalmi szervezet célját vagy céljait az állam törvényesnek 
ismeri el. 
 
Egyetértek  a  határozatnak azzal  a  megállításával,  hogy  a 
bírósági  bejegyzés  célja  az  alkotmány-  és  törvényellenes 
tevékenység folytatására alapított társadalmi szervezetek jogi 
személyként való létrejöttének megakadályozása. Ez olyan súlyú 
alkotmányos   szempont,   amelynek  megfelelő   érvényesülését 
jogszabály nem korlátozhatja. 
 
Éppen  ezért a nyilvántartásba vételt nem közigazgatási szerv, 
hanem  bíróság végzi. A bírák függetlenek és csak a törvénynek 
vannak  alárendelve. A bírói hatalom sajátossága  az,  hogy  a 
másik  két, "politikai" jellegű hatalmi ággal szemben  állandó 
és semleges (38/1993. (VI. 11.) AB határozat, ABH 1993. 256.). 
 
A nyilvántartásba vételi eljárás bírósági nem-peres eljárás. A 
nyilvántartásba vételi eljárás megindításához a törvény nem ír 
elő   kötelező   jogi  képviseletet;  nem  tartalmaz   szigorú 
szabályokat a kérelem alaki kellékeivel kapcsolatban sem. 
 
A  szóban lévő nem-peres eljárásban is irányadó a Pp-nek az  a 
szabálya, amely szerint a bíróság feladata, hogy a feleknek az 
eljárás  ésszerű időn belül történő befejezéséhez  való  jogát 
érvényesítse.  A  nem-peres eljárásokban is  alkalmazandó  Pp. 
meghatározza  a befejezéshez szükséges ésszerű időtartamot  is 
(2.  § (2) bek.). Az Egytv. 15. § (3) bekezdése ezen kívül azt 
is előírja, hogy a bíróságnak a nyilvántartásba vételről soron 
kívül kell határoznia. 
 
A  hatályos jog a fentiek szerint határidőt ír elő az  eljárás 
befejezésére és ezzel tiltja a nyilvántartásba vételi  eljárás 
indokolatlan elhúzódását. 
 
Álláspontom  szerint az egyesülési szabadság érvényesülését  a 
megfelelően  zárt jogi szabályozás biztosítja. Így  nem  látom 
megalapozottnak az alkotmányellenes mulasztás megállapítását. 
 
Annak   megítélésére   pedig,  hogy  a  nem   alkotmányellenes 
jogszabály a jogalkalmazási gyakorlatban miként érvényesül, az 
Alkotmánybíróságnak nincs hatásköre. 
 
Budapest, 2001. március 12. 
                            Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva 
                                                 alkotmánybíró 
                                                               
A különvéleményhez csatlakozom: 
                                             Dr. Strausz János 
                                                 alkotmánybíró
. |