A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság alkotmányjogi panasz, valamint –
hivatalból eljárva – mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítása tárgyában – Dr. Bagi István,
Dr. Harmathy Attila, Dr. Németh János, Dr. Strausz János és
Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva alkotmánybírák
különvéleményével – meghozta a következő
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság az egyesülési jogról szóló 1989. évi
II. törvény 4. § (1) bekezdés utolsó mondata
alkotmányellenességének megállapítására irányuló alkotmányjogi
panaszt elutasítja.
2. Az Alkotmánybíróság hivatalból eljárva megállapítja: az
Országgyűlés jogalkotói feladatának elmulasztásával
alkotmányellenes helyzetet idézett elő azáltal, hogy nem
teremtette meg maradéktalanul az egyesülési szabadság
érvényesülését biztosító mindazon jogszabályi feltételeket,
amelyek megfelelő védelmet nyújtanak a nyilvántartásba vételi
eljárás indokolatlan elhúzódásával szemben.
Az Alkotmánybíróság felhívja az Országgyűlést, hogy jogalkotói
feladatának 2001. december 31-ig tegyen eleget.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
1. Az Alkotmánybíróság a 27/1993. (IV. 29.) AB határozatával
megsemmisítette a képzőművészet, az iparművészet, a
fotóművészet és az ipari tervezőművészet egyes kérdéseinek
szabályozásáról szóló 83/1982. (XII. 29.) MT rendeletnek (a
továbbiakban: Kr.) a művészi alkotóközösségekre vonatkozó 7-
11. §-ait. Az indítványozó művészeti alkotóközösség 1995.
június 29-én beadvánnyal fordult a Fővárosi Bírósághoz,
amelyben előadta, hogy az Alkotmánybíróság határozatának
következtében nem veszítette el jogi személyiségét, és
bírósági nyilvántartásba vételéről a korábbi felügyeleti és
nyilvántartást végző szervnek, a Művelődési és Közoktatási
Minisztériumnak kell gondoskodnia. Az első fokú bíróság 1996.
április 23-án kelt, 9. Pk. 60. 928/1995/10. számú végzésével a
kérelmező szervezet nyilvántartásba vételét megtagadta, mivel
nem tett eleget a bíróság hiánypótlási felhívásának, és nem
igazolta, hogy megalakulása megfelel az egyesülési jogról
szóló 1989. évi II. törvény (a továbbiakban: Egytv.)
előírásainak.
Az indítványozó az első fokú határozat ellen fellebbezést
nyújtott be a Legfelsőbb Bírósághoz, amely az 1996. október 14-
én kelt, Kny. II. 27. 756/1996/2. számú végzésével az első
fokú bíróság végzését helybenhagyta. Az indokolás szerint az
alkotóközösség létesítésére a Kr. alapján került sor, s mivel
az Alkotmánybíróság a Kr.-nek a művészeti alkotóközösségekre
vonatkozó rendelkezéseit 1993. április 29-i hatállyal
megsemmisítette, ez időtől a kérelmező jogi személyiséggel nem
rendelkezik. A bíróság rámutatott, hogy a kérelmezőnek az
Egytv.-nek megfelelően kellett volna megalakulnia és kérnie
nyilvántartásba vételét.
Az indítványozó ezt követően alkotmányjogi panaszt nyújtott be
az Alkotmánybírósághoz, amelyben az Egytv. 4. § (1)
bekezdésének utolsó mondata alkotmányellenességének
megállapítását és megsemmisítését kezdeményezte. Álláspontja
szerint a támadott rendelkezés, amely szerint a társadalmi
szervezet a nyilvántartásba vétellel jön létre, az Alkotmány
63. § (1) bekezdésében biztosított egyesülési szabadság
lényeges tartalmát korlátozza. Mivel az Alkotmány 8. § (2)
bekezdése úgy rendelkezik, hogy alapvető jog lényeges
tartalmát még törvény sem korlátozhatja, az Egytv. sérelmezett
rendelkezése az Alkotmányba ütköző módon írja elő a társadalmi
szervezetek nyilvántartásba vételi kötelezettségét. Az
egyesülési jog lényeges tartalma ugyanis azt jelenti, véli az
indítványozó, hogy “amennyiben egy társadalmi szervezet az
egyesülési jogra vonatkozó törvényi szabályozás alapján, azzal
egyezően létrejön, elnyeri jogi személyiségét is, hiszen a
társadalmi szervezettől nem választható el szervezetének
lényege, a jogi személyiség.” Az indítványozó megítélése
szerint “alapvető szabadságjognak már az is korlátozását
jelenti, hogy bizonyos rövidebb, hosszabb idő elteltével nyeri
el az egyesülési jogot gyakorlók szervezete azt a formát,
amellyel a társadalom, illetve a társadalom egyéb szervei
irányában jogokat és kötelezettségeket vállalhat.”
Az Alkotmánybíróság jelen ügyben megállapította, hogy az
alkotmányjogi panasz megfelel az Alkotmánybíróságról szóló
1989. évi XXXII. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 48. §-ában
foglaltaknak, ezért azt érdemben bírálta el.
2. Az Alkotmánybíróság az Alkotmány alábbi rendelkezései
alapján hozta meg határozatát:
“8. § (1) A Magyar Köztársaság elismeri az ember sérthetetlen
és elidegeníthetetlen alapvető jogait, ezek tiszteletben
tartása és védelme az állam elsőrendű kötelessége.
(2) A Magyar Köztársaságban az alapvető jogokra és
kötelességekre vonatkozó szabályokat törvény állapítja meg,
alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.”
“63. § (1) A Magyar Köztársaságban az egyesülési jog alapján
mindenkinek joga van a törvény által nem tiltott célra
szervezeteket létrehozni, illetve azokhoz csatlakozni.”
Az Egytv.-nek az Alkotmánybíróság által vizsgált
rendelkezései:
“4. § (1) A társadalmi szervezet megalakulását követően kérni
kell annak bírósági nyilvántartásba vételét. A társadalmi
szervezet nyilvántartásba vétele nem tagadható meg, ha
alapítói az e törvényben előírt feltételeknek eleget tettek. A
társadalmi szervezet a nyilvántartásba vétellel jön létre.”
“15. § (3) A bíróság a nyilvántartásba vételről nemperes
eljárásban, soron kívül határoz. A bíróság a nyilvántartásba
vételről szóló határozatát az ügyészségnek is kézbesíti.”
II.
Az Alkotmánybíróság az indítvány alapján először azt
vizsgálta, sérti-e az egyesülés szabadságát, hogy a társadalmi
szervezetek a bírósági nyilvántartásba vétellel jönnek létre.
1. Az Egytv. 1. §-a az Alkotmánnyal összhangban kimondja, hogy
az egyesülési jog mindenkit megillető alapvető szabadságjog,
amelyet a Magyar Köztársaság elismer, és biztosítja annak
zavartalan gyakorlását. Az egyesülési jog tartalmi elemei
közül az Alkotmány 63. §-a a szervezet létrehozását és a
szervezethez való csatlakozást emeli ki. Az Egytv. 1. és 2. §-
a ezek mellett említi az egyesület céljának szabad
megválasztásához való jogot, valamint a szervezet
tevékenységében való részvételhez és a szervezet
működtetéséhez való jogot.
Az Alkotmánybíróság gyakorlata szerint az egyesülési szabadság
lényeges kapcsolatban áll a véleménynyilvánítás szabadságával.
Az egyesület szabad létesítése és az egyesületi tevékenység
kényszermentes gyakorlása biztosítja a meggyőződés, a
lelkiismeret és a véleménynyilvánítás szabadságát is.
Ugyanakkor a kommunikációs jogok kiemelt alkotmányos védelme
nem vonatkozik minden politikai szabadságjogra, így az
egyesülési jog sem osztozik a véleményszabadság elsőbbségében
más alkotmányos jogokkal szemben. [22/1994. (IV. 16.) AB
határozat, ABH 1994, 127, 128-129.; 21/1996. (V. 17.) AB
határozat, ABH 1996, 74-76.]
Az egyesülési szabadság kapcsolatban áll az emberi méltósághoz
való jog [Alkotmány 54. § (1) bekezdés] részét képező
általános cselekvési szabadsággal és a személyiség szabad
kibontakoztatásához való joggal. Minden embernek joga van
ahhoz, hogy szabadon megválasztott célból másokkal – egyebek
mellett – kulturális, vallási, tudományos, szociális,
szabadidős közösséget hozzon lére, szervezetet alapítson, az
ilyen szervezetekhez önként csatlakozzon, vagy onnan önként
kilépjen. [8/1990. (IV. 23.) AB határozat, ABH 1990, 42, 44-
45.; 27/1990. (XI. 22.) AB határozat, ABH 1990, 187, 189.;
22/1994. (IV. 16.) AB határozat, ABH 1994, 127, 128-129.;
39/1997. (VII. 1.) AB határozat, ABH 1997, 263, 274.]
2. Az egyesülési szabadság más alapvető jogokhoz hasonlóan nem
gyakorolható korlátlanul. A jogkorlátozás szempontjából
alapvető fontosságú az egyesülési jog alapján létrejövő
szervezet célja és a létrejött szervezet tevékenysége. Az
Alkotmány 2. § (3) bekezdése kimondja, hogy a társadalom
egyetlen szervezetének a tevékenysége sem irányulhat a hatalom
erőszakos megszerzésére vagy gyakorlására, illetőleg
kizárólagos birtoklására. A 63. § (1) bekezdése pedig a
törvény által nem tiltott célra létrejövő szervezetek
vonatkozásában biztosítja az egyesülés szabadságát. A tiltott
egyesülési célokat és tevékenységeket az Egytv. 2. §-a sorolja
fel. Eszerint az egyesülési jog gyakorlása nem sértheti az
Alkotmány 2. § (3) bekezdését, nem valósíthat meg
bűncselekményt és bűncselekmény elkövetésére való felhívást,
valamint nem járhat mások jogainak és szabadságának
sérelmével. Társadalmi szervezet elsődlegesen gazdasági-
vállalkozási tevékenység végzése céljából nem alapítható, és
az egyesülési jog alapján fegyveres szervezet nem hozható
létre. Az Egytv. 2. § (3) bekezdése a korlátozások felsorolása
mellett megfogalmazza az alapítás szabadságának pozitív
oldalát is: társadalmi szervezet minden olyan tevékenység
végzése céljából alapítható, amely összhangban áll az
Alkotmánnyal, és amelyet törvény nem tilt.
Az Egytv. említett rendelkezései azt az alkotmányos elvet
juttatják érvényre, hogy az egyesülési jog korlátozására akkor
kerülhet sor, ha azt más alapvető jog vagy alkotmányos érték
védelme szükségessé teszi, és a korlátozás mértéke arányban
áll az elérni kívánt céllal. [21/1996. (V. 17.) AB határozat,
ABH 1996, 74, 78.]
Az Alkotmánybíróság az 58/1997. (XI. 5.) AB határozatában
rámutatott, hogy az Egytv. több olyan rendelkezést is
tartalmaz, amelynek célja az egyesülési szabadsággal való
visszaélés megakadályozása. A 4. § (1) bekezdése alapján a
bíróságnak vizsgálnia kell, hogy a társadalmi szervezet nem
alkotmány- vagy törvényellenes céllal alakult-e meg. A 16. §
pedig meghatározza, hogy a társadalmi szervezet törvénysértő
működése esetén – az ügyész keresete alapján – milyen
lépéseket tehet a bíróság. E rendelkezések alapján a bíróság
jogosult arra, hogy az Alkotmány védelme és mások jogainak
biztosítása érdekében a társadalmi szervezet nyilvántartásba
vételét megtagadja, illetve a már működő társadalmi
szervezetet feloszlassa. (ABH 1997, 348, 350.)
3. Az Alkotmány 63. § (1) bekezdésében deklarált egyesülési
jog alapján mindenkinek joga van a törvény által nem tiltott
célra szervezeteket létrehozni, illetve azokhoz csatlakozni.
Az Alkotmány és az Egytv. 5. §-a alapján a magánszemélyek
olyan közösség létrehozásáról is dönthetnek, amely nem működik
rendszeresen, illetve nincs nyilvántartott tagsága vagy az
Egytv.-ben meghatározott szervezete. Ez esetben a közösség
szabadon működhet, de nem minősül társadalmi szervezetnek. Ha
azonban az alapítók rendszeresen működő, nyilvántartott
tagsággal és törvényes szervezettel rendelkező közösséget
hoznak létre, az Egytv. 4. § (1) bekezdése alapján a
társadalmi szervezet létrejöttének közjogi feltétele, hogy azt
a bíróság nyilvántartásba vegye.
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy önmagában az nem
sérti az Alkotmány 63. § (1) bekezdésben biztosított
egyesülési szabadságot, hogy a társadalmi szervezet a bírósági
nyilvántartásba vétellel jön létre. A bírósági bejegyzés
elsődleges célja ugyanis az alkotmány-, illetve törvényellenes
tevékenység folytatására alapított társadalmi szervezetek
létrejöttének megakadályozása. A nyilvántartásba vétel nem
jelent tartalmi korlátozást, hiszen a bíróság kizárólag a
társadalmi szervezet alapításának és deklarált céljainak
törvényességét vizsgálhatja. Ezt fejezi ki az Egytv. 4. § (1)
bekezdése, amely kimondja, hogy a társadalmi szervezet
nyilvántartásba vétele nem tagadható meg, ha alapítói az
Egytv.-ben előírt feltételeknek eleget tettek.
4. Az egyesülési szabadságnak és ezen belül a társadalmi
szervezetek autonómiájának egyik legbiztosabb fokmérője, hogy
az állami szervek milyen jogosítványokkal rendelkeznek a
megalakulás folyamatában. Az Egytv. – hasonlóan több
demokratikus európai állam szabályozásához – az ún. normatív
feltételek rendszerének felel meg. Eszerint, ha a társadalmi
szervezet a megalakulásra vonatkozó jogszabályi feltételek
teljesítését igazolja, akkor az e joggal felruházott állami
szerv a nyilvántartásba vételt nem tagadhatja meg. Ezzel
szemben néhány demokratikus államban az egyesületek
létrejöttének nem feltétele az állami nyilvántartásba vétel.
Az Európai Emberi Jogi Egyezmény 11. cikke, amely mindenkinek
jogot biztosít a békés célú gyülekezés szabadságához és a
másokkal való egyesülés szabadságához, nem követeli meg, hogy
az egyesülési jog alapján létrejött szervezetek a
megalakulással elnyerjék a jogalanyiságot. Éppen ezért az
Európai Emberi Jogi Bizottság nem tekintette az Egyezmény 11.
cikke megsértésének azt, ha az Egyezményben részes állam joga
szerint a társadalmi szervezet bejegyzése vagy nyilvántartásba
vétele előfeltétele a jogalanyiság megszerzésének. (14233/88.
számú kérelem; Lavisse v. France)
5. A XIX. század végén és a XX. század első felében a
magyarországi szokásjog az ún. szabad testületalakítás
rendszerét ismerte el irányadónak. Eszerint minden önkéntes
egyesülés, amely egyesületi szervezettel (állandó célkitűzés,
változó taglétszám, képviselőszerv) rendelkezett, már a
testületalapító szerződés megkötésével jogképes magánjogi
testületté vált. A szabályozást azonban némileg
ellentmondásossá tették az egyesülési szabadságot csorbító
közjogi rendelkezések, amelyek az alapszabály belügyminiszteri
láttamozásához kötötték az egyesület működésének megkezdését.
A láttamozási záradék megtagadása együtt járhatott az
egyesület hatósági feloszlatásával, ami a magánjogi
személyiség megszűnését is maga után vonta, de a feloszlatásig
az egyesület jogalanyként szerepelt a forgalomban.
A megfelelő garanciákat tartalmazó normatív rendszer és az
aránytalan közjogi korlátoktól mentes szabad testületalakítási
rendszer egyaránt alkotmányos lehet egy demokratikus
társadalomban. A jogalkotó dönthet úgy, hogy a társadalmi
szervezetek megalakulásukkal, és úgy is, hogy csak a
konstitutív hatályú bírósági nyilvántartásba vétellel jönnek
létre. Hangsúlyozni kell azonban, hogy a normatív rendszerben
alkotmányos jelentősége van az egyesülési szabadság
érvényesülését biztosító, az állam cselekvését behatároló jogi
garanciáknak. Az egyesülési szabadsággal történetileg az
úgynevezett engedélyezési (koncessziós) rendszer állt
ellentétben. Történelmi tapasztalat, hogy a társadalmi
szervezet létrejötte nem függhet az állami szervek
diszkrecionális jogkörben hozott döntésétől és attól sem, hogy
az állam támogatja-e a szervezet céljainak megvalósítását.
III.
Kérelmében az indítványozó sérelmezte, hogy a jogalkotó eltérő
módon szabályozza a társadalmi szervezetek és a gazdasági
társaságok létrehozatalát.
1. A gazdasági társaságokról szóló 1997. évi CXLIV. törvény (a
továbbiakban: Gt.) 16. § (2) bekezdése alapján a gazdasági
társaság a cégjegyzékbe való bejegyzéssel, a bejegyzés
napjával jön létre. Vagyis a gazdasági társaságok a társadalmi
szervezetekhez hasonlóan a konstitutív, ex nunc hatályú
bírósági nyilvántartásba vétel alapján jönnek létre.
Mindazonáltal a szabályozás két területen jelentős eltérést
mutat: a gazdasági társaságok a cégbejegyzésig előtársaságként
működhetnek, és a cégeljárásban a bíróságnak jogszabályban
megállapított határidőn belül kell döntenie a cégbejegyzésről.
A Gt. 14. § (1) bekezdése úgy rendelkezik, hogy a társasági
szerződés (alapító okirat, alapszabály) ellenjegyzésének,
illetve közokiratba foglalásának napjától a cégbejegyzés
napjáig a létrehozni kívánt gazdasági társaság előtársaságként
működhet. Ez idő alatt megkezdhetik tevékenységüket a társaság
szervei, a vezető tisztségviselők a társaság nevében és
felelősségére járhatnak el, a társaság javára jogokat
szerezhetnek, és kötelezettségeket vállalhatnak. Az üzletszerű
gazdasági tevékenységet azt követően lehet megkezdeni, hogy a
társaság cégbejegyzése iránti kérelmet az illetékes
cégbíróságnál benyújtották.
A cégnyilvántartásról, a cégnyilvánosságról és a bírósági
cégeljárásról szóló 1997. évi CXLV. törvény (a továbbiakban:
Ctv.) 42. és 44. §-a alapján a cégbíróság számára a kérelem
beérkezésétől számítva – a gazdasági társaság formájától
függően – 30, illetve 60 napos határidő áll rendelkezésre,
amely alatt döntenie kell a cég bejegyzéséről vagy a bejegyzés
elutasításáról. (A határidőbe az esetleges hiánypótlás ideje
nem számít bele.) Ha a cégbíróság a döntési kötelezettségének
a határidő alatt nem tesz eleget, a cégbíróság vezetője a
határidő lejártát követő 8 napon belül intézkedik a kérelem
elbírálásáról. Amennyiben a cégbíróság vezetője sem tesz
eleget elbírálási kötelezettségének, úgy a cégbejegyzés a
kérelem beérkezésétől számított 39., illetve 69. napon a
kérelemmel egyező tartalommal ipso iure létrejön.
2. A társadalmi szervezetek és az egyesületek az Alkotmány 63.
§ (1) bekezdésének védelme alatt állnak. Ezzel szemben a
gazdasági társaságok alkotmányos védelmének alapja az
Alkotmány 9. § (1) bekezdése, amely a piacgazdaságot
deklarálja, valamint a 9. § (2) bekezdése, amely a vállalkozás
jogát és a gazdasági verseny szabadságát biztosítja. [13/1990.
(VI. 18.) AB határozat, ABH 1990, 54, 55.; 32/1991. (VI. 6.)
AB határozat, ABH 1991, 129, 135.; 54/1993. (X. 13.) AB
határozat, ABH 1993, 340, 341.; 37/1997. AB határozat, ABH
1997, 234, 243.] Az Alkotmánybíróság a 8/1993. (II. 27.) AB
határozatában megfogalmazta, hogy az állam az egyesülési jog,
illetve más alkotmányos jogok alapján létrejött szervezetek és
közösségek jogi személlyé válásának feltételeit az illető
szervezet vagy közösség sajátosságának megfelelően, eltérően
is szabályozhatja. Alkotmányellenesen jár el a törvényhozó, ha
összehasonlítható szervezetek közül egyesek számára megadja a
jogi személlyé válás lehetőségét, míg másokat önkényesen kizár
ebből, vagy aránytalanul nehézzé teszi számukra e jogállás
megszerzését. (ABH 1993, 99, 101.) A gazdasági társaságokat az
alapítók üzletszerű közös gazdasági tevékenység folytatására
hozzák létre, ezzel szemben a társadalmi szervezetek és az
egyesületek kulturális, közéleti, szabadidős, szociális és
más, nem gazdasági-vállalkozási tevékenység végzésére
alakulnak. Az Alkotmánybíróság ezért nem találta
alkotmánysértőnek azt, hogy a jogszabályok eltérően
szabályozzák a társadalmi szervezetek és a gazdasági
társaságok létrehozatalát.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság úgy ítélte meg, hogy az
Egytv. 4. § (1) bekezdésének utolsó mondata nem sérti az
Alkotmány 63. § (1) bekezdésében biztosított egyesülési
szabadságot. Ezért az Alkotmánybíróság az alkotmányjogi
panaszt elutasította.
IV.
Az indítványozó megítélése szerint az egyesülési jogot már
az is korlátozza, ha a társadalmi szervezet megalakulásától
számítva “bizonyos rövidebb, hosszabb idő elteltével” jöhet
létre. E kifogásnak az Egytv. 4. § (1) bekezdésével és a 15.
§ (3) bekezdésével való szoros tárgyi összefüggését alapul
véve az Alkotmánybíróság az Abtv. 49. § (1) bekezdésében
biztosított jogkörében eljárva hivatalból vizsgálta, hogy a
jogalkotó maradéktalanul megteremtette-e mindazon
jogszabályi feltételeket, amelyek megfelelő védelmet
nyújtanak a nyilvántartásba vételi eljárás indokolatlan
elhúzódásával szemben.
1. A társadalmi szervezetek nyilvántartásba vétele nemperes
eljárásban, elsősorban a benyújtott iratok vizsgálata (és
esetleg meghallgatás) alapján történik. Az Egytv. 15. § (2)
bekezdése szerint a társadalmi szervezet képviseletére
jogosult személynek nyilvántartásba vételre irányuló kérelmet
kell benyújtania, és csatolnia kell az alakuló közgyűlés
jegyzőkönyvét, valamint az elfogadott alapszabályt. A
Legfelsőbb Bíróság Közigazgatási Kollégiumának 1. számú
állásfoglalása felsorolja, mely szempontokat kell figyelembe
vennie a bíróságnak a nyilvántartásba vétel során. Az Egytv.
15. § (3) bekezdése úgy rendelkezik, hogy a bíróság a
nyilvántartásba vételről soron kívül határoz. Ezen túlmenően
sem az Egytv., sem a társadalmi szervezetek nyilvántartásának
ügyviteli szabályairól szóló 6/1989. (VI. 8.) IM rendelet, sem
a bíróságok ügyviteli szabályairól szóló 123/1973. (IK 1974.
1.) IM utasítás nem fogalmaz meg követelményeket a
nyilvántartásba vételi eljárás időtartamával kapcsolatban. A
polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény (a
továbbiakban: Pp.) hatálybaléptetése folytán szükséges
rendelkezések tárgyában kiadott 105/1952. (XII. 28.) MT
rendelet 13. § (3) bekezdése szerint, amennyiben az egyes
nemperes eljárásokra vonatkozó jogszabályok másként nem
rendelkeznek vagy az eljárás nemperes jellegéből más nem
következik, a nemperes eljárásokban is a Pp. szabályait kell
megfelelően alkalmazni. A Pp. 2. § (1) bekezdése a bíróság
feladatául szabja, hogy érvényesítse a feleknek a perek
ésszerű időn belüli befejezéséhez való jogát.
2. A társadalmi szervezetek nyilvántartásba vételére irányuló
eljárás – a polgári peres eljárásokkal szemben és a
cégbejegyzési eljáráshoz, valamint számos közigazgatási
eljáráshoz hasonlóan – nem kontradiktórius: nincsenek
ellenérdekű felek, a bíróság nem jogvitát dönt el, hanem az
Egytv. követelményei, valamint a benyújtott iratok és esetleg
meghallgatás alapján határoz a társadalmi szervezet
nyilvántartásba vételéről.
Az Alkotmánybíróság a 72/1995. (XII. 15.) AB határozatban a
jogbiztonság elengedhetetlen követelményének minősítette, hogy
a jogalkalmazói magatartás előre kiszámítható legyen. A döntés
szerint az ügyfél közigazgatási határozathozatalra vonatkozó
joga nem tehető függővé attól, hogy a közigazgatási szerv
milyen időpontban hajlandó dönteni a hatáskörébe utalt ügyben.
A közigazgatásnak ugyanis alkotmányos kötelessége, hogy a
hatáskörébe utalt ügyben az erre megszabott idő alatt érdemi
döntést hozzon. A közigazgatási eljárás nem nélkülözheti a
kötelező ügyintézési határidőket. Az ügyfél ugyanis nem
építkezhet, nem vállalkozhat, kereskedelmi tevékenységet nem
végezhet, gépjárművet nem vezethet hatósági engedély nélkül. A
kérelmező kénytelen tehát – beadványa jogszerű elbírálása
érdekében – a hatósághoz fordulni. Az Alkotmánybíróság
mindezek alapján hivatalból eljárva mulasztásban megnyilvánuló
alkotmánysértést állapított meg azért, mert az általános és a
különös államigazgatási eljárási törvényekben egyébként
tételesen előírt ügyintézési határidők – a közigazgatási szerv
mulasztásából eredő – be nem tartása ellen a jogszabályok nem
nyújtottak hatékony jogvédelmi eszközt az ügyfél számára. (ABH
1995, 351, 353-357.)
Az Alkotmánybíróság jelen ügyben megállapította, hogy a fent
megfogalmazott elvi követelményeket tekintetbe kell venni a
társadalmi szervezetek nyilvántartásba vételére irányuló
polgári nemperes eljárásokban is. Ha a bíróság nem határoz a
szervezet nyilvántartásba vételéről, továbbá, ha a jogszabály
nem állapítja meg a bíróság mulasztásának jogkövetkezményeit,
az egyrészt sérti az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált
demokratikus jogállamiság részét képező jogbiztonságot,
másrészt lehetetlenné teszi az Alkotmány 63. § (1)
bekezdésében biztosított egyesülési jog gyakorlását.
Amennyiben a jogalkotó a normatív feltételek rendszerét
juttatja érvényre a társadalmi szervezetek megalakulásával
kapcsolatban, akkor az egyesülési szabadság megvalósulásának
feltétele, hogy a bíróság a társadalmi szervezet
nyilvántartásba vételéről a lehető legrövidebb időn belül
döntsön. A demokratikus jogállamiság és az egyesülési
szabadság érvényesülése szempontjából lényeges, hogy mennyi
idő telik el a nyilvántartásba vételi kérelem benyújtásától a
nyilvántartásba vételről szóló, a tevékenység megkezdésére
jogosító jogerős határozat meghozataláig.
3. Az Egytv. 4. § (1) bekezdése szerint a társadalmi szervezet
a konstitutív, ex nunc hatályú nyilvántartásba vétellel jön
létre. A társadalmi szervezet csak a nyilvántartásba vétel
után jelenhet meg a tagoktól elkülönült szervezetként. Az
Alkotmánybíróság hangsúlyozza, hogy az autonóm társadalmi
szerveződések lényeges szerepet játszanak a demokratikus
közélet alakításában. A nyilvántartásba vett társadalmi
szervezetek az alapszabályban megjelölt célok megvalósításával
összefüggésben számos, jogszabályban biztosított közjogi
jogosítvánnyal rendelkeznek. Példaként említi az
Alkotmánybíróság, hogy a választási eljárásról szóló 1997. évi
C. törvény 149. § g) pontja jelölő szervezeti státusszal
ruházza fel az Egytv. alapján bejegyzett társadalmi
szervezeteket. A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV.
törvény 47. § (1) bekezdésének c) pontja alapján a helyi
társadalmi szervezet vezető testülete helyi népszavazást
kezdeményezhet. A népakarat kialakításában és
kinyilvánításában közreműködő pártok [Alkotmány 3. § (2)
bekezdés], valamint a munkavállalók érdekeit védő
szakszervezetek [Alkotmány 4. §; 70/C. § (1) bekezdés]
megalakulására is az Egytv. rendelkezései vonatkoznak. [Egytv.
3. § (3) bekezdés, 4. § (2) bekezdés; A pártok működéséről és
gazdálkodásáról szóló 1989. évi XXXIII. törvény 1. §] A
társadalmi szervezetek számára kiemelkedő jelentősége van a
személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó
rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI.
törvénynek, amelynek 4. § (1) bekezdés b) pontja alapján a
befizetett adó egy százalékának kedvezményezettje lehet –
egyéb feltételek teljesülése mellett – az a társadalmi
szervezet, amelyet a bíróság a magánszemély rendelkező
nyilatkozata évének első napja előtt legalább három évvel
nyilvántartásba vett.
4. Az Alkotmánybíróság megítélése szerint a társadalmi
szervezet nyilvántartásba vételére irányuló eljárás esetében
jelentősége van az Alkotmány 8. § (1) bekezdésének, amely
szerint az állam elsőrendű kötelessége az alapvető jogok
tiszteletben tartása és védelme, valamint az 50. § (1)
bekezdésének, amely a Magyar Köztársaság bíróságainak
feladatául szabja, hogy védjék és biztosítsák az
állampolgárok jogait és törvényes érdekeit. Az állami
szervek, ezen belül a bíróságok eljárásával szembeni
követelmények szigorúsága függ az adott eljárás
összetettségétől és attól, hogy az eljárás szoros
összefüggésben áll-e alapvető jog érvényre jutásával. Az
Alkotmánybíróság úgy ítélte meg, hogy a társadalmi
szervezetek nyilvántartásba vételére irányuló eljárás
esetében az Egytv.-ben említett soron kívüliség és a Pp.-ben
szereplő ésszerű idő követelménye nem elegendő az Alkotmány
említett rendelkezéseinek érvényesüléséhez. A jogalkotó
akkor tesz eleget az egyesülési szabadság védelmére irányuló
alkotmányos kötelezettségének, ha a nyilvántartásba vételi
eljárás indokolatlan elhúzódásának megakadályozására
objektív törvényi követelményeket fogalmaz meg.
5. Megjegyzi az Alkotmánybíróság, hogy a nyilvántartásba
vételi eljárással kapcsolatos garanciális szabályok
megalkotása nem jár azzal a veszéllyel, hogy a bíróság
alkotmány-, illetve törvényellenes célra létrejövő szervezetek
működését ismeri el. Amennyiben az alapszabály alapján
megállapítható, hogy a szervezet célja nem egyeztethető össze
az alkotmányos jogrenddel, akkor a bíróságnak az Egytv. 2. §-a
alapján a nyilvántartásba vételt meg kell tagadnia. (Kétség
esetén hiánypótlás rendelhető el, amelynek ideje a határidőbe
nem számít bele.) Az Egytv. 14. § (1) bekezdése szerint – a
párt kivételével – a társadalmi szervezet felett az ügyész
törvényességi felügyeletet gyakorol. A 15. § (3) bekezdése
alapján a bíróság a nyilvántartásba vételről szóló határozatát
az ügyészségnek is kézbesíti. Ha a működés törvényessége
másképpen nem biztosítható, az ügyész a bírósághoz fordulhat.
A 16. § (2) bekezdés d) pontjának megfelelően a bíróság
feloszlatja a már nyilvántartásba vett társadalmi szervezetet,
ha annak működése az Egytv. 2. § (2) bekezdésébe ütközik.
6. Az Abtv. 49. § (1) bekezdése szerint – hivatalból vagy
indítvány alapján – mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítására akkor kerülhet sor, ha a
jogalkotó szerv a jogszabályi felhatalmazásból származó
jogalkotói feladatát elmulasztotta, és ezzel
alkotmányellenességet idézett elő. A jogalkotó szerv
jogszabály-alkotási kötelezettségének konkrét jogszabályi
felhatalmazás nélkül is köteles eleget tenni, ha azt észleli,
hogy a hatás- és feladatkörébe tartozó területen jogszabályi
rendezést igénylő kérdés merült fel. Az Alkotmánybíróság
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenességet állapít meg,
ha alapvető jog érvényesüléséhez szükséges garanciák
hiányoznak, illetve ha a hiányos szabályozás alapvető jog
érvényesítését veszélyezteti. [22/1990. (X. 16.) AB határozat,
ABH 1990, 83, 86.; 37/1992. (VI. 10.) AB határozat, ABH 1992,
227, 232.] Mivel az Alkotmánybíróságnak – az Abtv.
preambulumában is megfogalmazott – elsődleges feladata az
Alkotmányban biztosított alapjogok védelme, a testület szükség
esetén hivatalból eljárva állapít meg mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenességet, s erre sor kerülhet
alkotmányjogi panasz alapján indult eljárásban is. [30/1990.
(XII. 15.) AB határozat, ABH 1990, 128.; 32/1990. (XII. 22.)
AB határozat, ABH 1990, 145.; 31/1997. (V. 16.) AB határozat,
ABH 1997, 154.; 63/1997. (XII. 11.) AB határozat, ABH 1997,
365.]
Jelen esetben az Alkotmánybíróság mind a mulasztást, mind az
alkotmánysértést megállapította. A jogalkotó nem teremtette
meg maradéktalanul az egyesülési szabadság érvényesülését
biztosító mindazon jogszabályi feltételeket, amelyek megfelelő
védelmet nyújtanak a nyilvántartásba vételi eljárás
indokolatlan elhúzódásával szemben. A jogalkotó mulasztása az
egyesülési szabadság sérelmét idézte elő, mivel a törvényesen
megalakult társadalmi szervezet teljes körű működésének
megkezdését akadályozó nyilvántartásba vételi késedelem olyan
függő helyzetet teremt, amelynek indokolatlan fenntartása
kizárhatja a társadalmi szervezet céljának megvalósulását.
Az alapvető alkotmányos szabadságjogok – így az egyesülési
szabadság – érvényesülésének egyik legfőbb biztosítéka a jog
által korlátozott állam léte. Különösen nagy alkotmányos
jelentősége van az állami cselekvés jogi korlátainak abban –
az Egytv.-re is jellemző – jogi modellben, amelyben az állam
(a bíróság) döntése konstituálja a társadalmi szervezeteket.
Az Alkotmánybíróság jelen határozatának meghozatalakor
figyelemmel volt arra, hogy az egyesülési szabadság szoros
kapcsolatban áll a személyiség szabad kibontakoztatásához való
joggal és a véleménynyilvánítás szabadságával. Az egyesülési
szabadság olyan alkotmányos alapjog, amely számos további
alapjog – például a pártalapítás szabadsága [Alkotmány 3. §
(1) bekezdés], az egyházalapítás szabadsága [Alkotmány 60. §
(2) bekezdés], a szakszervezet és más érdekképviseleti
szervezet alakítási szabadsága [Alkotmány 70/C. § (1)
bekezdés] – érvényesülését segíti elő. Az egyesülési szabadság
alapján létrejövő szervezetek az alkotmányos demokrácia
nélkülözhetetlen és fontos résztvevői. Az egyesülési szabadság
érvényesülését biztosító garanciális rendelkezések megléte
elengedhetetlen. Alkotmányjogi jelentősége van az egyesülési
szabadság zavartalan gyakorlását, a törvényesen megalakult
társadalmi szervezet tényleges működésének megkezdését
biztosító időtényezőnek is. A törvényalkotó alkotmányos
kötelessége, hogy tiszteletben tartsa, elismerje, védje és
biztosítsa az egyesülési jog zavartalan gyakorlását. A
törvényeknek megfelelő védelmet kell nyújtaniuk az alapvető
alkotmányos jogok érvényesülését akadályozó eljárások
indokolatlan elhúzódásával szemben.
Az Alkotmánynak megfelelő jogszabályi feltételek megállapítása
a törvényalkotó jogkörébe tartozik. Az Országgyűlés dönthet
úgy, hogy más eljárásokban érvényesülő garanciákat tekint
mintának, de megfogalmazhat azoktól eltérő szabályokat is.
Az Alkotmánybíróság a határozat Magyar Közlönyben való
közzétételét az ügy jelentőségére tekintettel rendelte el.
Dr. Németh János
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Bagi István Dr. Bihari Mihály
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Czúcz Ottó Dr. Erdei Árpád
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Harmathy Attila Dr. Holló András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Kukorelli István
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Dr. Strausz János Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Bagi István alkotmánybíró különvéleménye
Egyetértek a többségi határozatnak azzal a megállapításával,
hogy az egyesülési jog alapján létrejövő társadalmi szervezet
esetében a bejegyzési eljárás indokolatlan elhúzódása az
egyesülési jog sérelmével járhat. Ugyancsak egyetértek azzal,
hogy az 1993. évi XXXI. törvénnyel kihirdetett Emberi Jogok és
Alapvető Szabadságok Védelméről szóló Egyezmény (a
továbbiakban Emberi Jogok Európai Egyezménye) 6. Cikkének 1.
bekezdésében, továbbá az Alkotmány 57. § (5) bekezdésében
rögzített “ésszerű idő” tartama az egyes eljárások
természetéhez képest eltérően határozható meg.
Határozott álláspontom azonban az, hogy nem áll fenn
törvényhozói mulasztás, éppen ellenkezőleg, az egyesülési
jogról szóló 1989. évi II. törvény 15. § (3) bekezdése a
társadalmi szervezet nyilvántartásba vételéről kifejezetten
soron kívüli határozat hozatalt rendelt el. Nem értek tehát
egyet a határozat rendelkező részének 2. pontjával, osztom a
Dr. Vasady Éva alkotmánybíró asszony különvéleményében foglalt
megállapításokat és a soronkívüliségre való utalást.
A többségi határozattól eltér az álláspontom abban a
kérdésben, hogy indokolt-e jelen esetben a törvényi
szabályozás kérdését az “élő jog” problémájával összevonni.
Noha az utóbbiról a többségi határozatban kifejezetten nem
esik szó, megállapítható, hogy ténylegesen ez szolgáltatja az
alapot a mulasztás megállapításához. A törvényhozó által
előírt soron kívüli eljárás ugyanis nyilvánvalóan legalább
ugyanolyan gyors eljárást jelent, mint az, amelyben az
indokolatlan elhúzódás elleni biztosítékok állnak
rendelkezésre.
Megítélésem szerint célszerű különválasztani és külön
vizsgálat tárgyává tenni egyfelől azt a kérdést, megfelel-e a
hatályos szabályozás az Emberi Jogok Európai Egyezményének,
illetve az Alkotmánynak – ebben a tekintetben az AB megfelelő
hatáskörrel rendelkezik a vizsgálatra –, másfelől pedig azt a
kérdést, hogy a késedelmes bejegyzés az élő jogra figyelemmel
sértheti-e az egyesüléshez való jog érvényesülését.
Az utóbbi kérdésben mulasztás megállapítására az
Alkotmánybíróság hatásköre – eddigi gyakorlatára figyelemmel –
nem állapítható meg, az Alkotmánybíróság az “élő jog” alapján
egyetlen esetben sem állapított meg mulasztást.
Ez a lehetőség ugyan elvileg nem zárható ki, az
Alkotmánybíróságnak azonban ilyen esetben egyrészt indokolnia
kellene, hogy miért tért el a korábbi gyakorlattól, másrészt
ki kellene mondania, hogy a mulasztás megállapítása nem a
törvényi rendelkezések alapján, hanem a tényleges gyakorlat
folytán (esetleg) előálló sérelem miatt, vagyis az “élő jog”
alapján történik. Álláspontom szerint a törvényhozó
hatáskörébe, szakmai, politikai felelősségének körébe tartozik
annak eldöntése, hogy milyen jogtechnikai vagy egyéb (például
legális érdekeltségi) eszközökkel biztosítja a határozat soron
kívüli meghozatalát a bejegyzési eljárásban.
Nem lehet sorrendiséget mérlegelni olyan kérdésben, ahol
közvetlenül a bírósági határozat konstituálja az egyesület
létrejöttét. Az egyesületi célok vizsgálata esetenként
hosszabb eljárást indokolhat, különös tekintettel arra, hogy a
peren kívüli eljárásban a bíró – példának okáért – pártok és
egyházak megalakulásának és céljának alkotmányosságáról
köteles dönteni. Az adott ügyben vizsgált szabályok alapján
ugyanis a bíróság nem csupán regisztrál, hanem dönt.
Fenntartva és kiegészítve a 2/2001 (I. 17.) AB határozathoz
fűzött párhuzamos véleményemben (ABK 2001. január 6,13.;
Magyar Közlöny 2001/6.szám, 361, 367-368.) kifejtetteket
álláspontomat abban összegzem, hogy az alkotmányos alapjogok
érvényesülése a jogállamiság és ennek lényeges elemét képező
jogbiztonság követelményén alapul, ezen elsődleges szempont
alapján értelmezhető. Alkotmányos alapjogok érvényesülése
között a bírói eljárás időtartama és ezen időtartam
biztosítékai tekintetében nem indokolt összehasonlítást tenni.
Budapest, 2001.március 12.
Dr. Bagi István
alkotmánybíró
Dr. Harmathy Attila alkotmánybíró különvéleménye
Nem értek egyet a határozat rendelkező része második
pontjával. Álláspontom indokai a következők:
1. Az indítványozó az egyesülési jogról szóló 1989. évi II.
törvény (a továbbiakban: Egytv.) 4. §-a (1) bekezdése utolsó
mondatának megsemmisítését kezdeményezte, mert nézete szerint
az egyesülési jog lényeges tartalmát korlátozza az a
rendelkezés, amely szerint a társadalmi szervezet a
nyilvántartásba vétellel jön létre. Az indítvány
előterjesztésére azzal összefüggésben került sor, hogy az
indítványozó (művészeti alkotóközösség) nyilvántartásba
vételét a bíróság megtagadta. Az indítványban kifejtett nézet
szerint az egyesülési jog lényeges tartalmához hozzátartozik a
jogi személyiség, és e jogot korlátozza az a szabály, amely
szerint a társadalmi szervezet nem a megalakulásával, hanem
csak a későbbi nyilvántartásba való bejegyzéssel válik jogi
személlyé.
2. Az Alkotmány 63. §-ának (1) bekezdése szerint az egyesülési
jog alapján mindenkinek joga van szervezeteket létrehozni,
illetőleg azokhoz csatlakozni. A “szervezet” szóhasználat nem
jelenti azt, hogy az Alkotmány az egyesülési jogot jogi
személyek létrehozására való joggal azonosítaná.
Az Egytv. 1. §-a az egyesülési jogot úgy határozza meg, hogy
ennek alapján szervezeteket, illetőleg közösségeket lehet
létrehozni. A 2. § már szervezetek helyett a társadalmi
szervezetek megjelölést használja, és erre mondja ki, hogy
jogi személyiséggel rendelkezik. A jogi személy társadalmi
szervezettel szemben a közösségek nem rendelkeznek jogi
személyiséggel. Az 5. § az egyesülési jog alapján létrehozott,
társadalmi szervezetnek nem minősülő közösségekről azt
állapítja meg, hogy ezeknek vagy a működése nem rendszeres,
vagy nincs nyilvántartott tagsága, vagy a törvényben
meghatározott szervezete. A felsorolás nem teljes, hiszen
például a nyilvántartásba vétel előtt a későbbi társadalmi
szervezetek is közösségként működhetnek. Ezek a közösségek
tehát vagy még nem jogi személyek, vagy működésükhöz nincs
szükség jogi személyiségre.
A magánszemélyek egyesülési jog alapján létrehozott, jogi
személyiséggel nem rendelkező társulásai ismertek voltak a II.
világháború előtti magyar jogban is. Ezeknél a társulásoknál
fontosnak tartották a vagyoni kérdéseket, továbbá a társulások
és tagjaik, illetőleg a tagok közötti jogviszonyokat is.
Ismerték továbbá a “csonka jogi személy” kategóriát, amelynek
jellemzője volt az, hogy jogi személyiség elismerése nélkül
valamilyen mértékben jogalanynak minősült (Szladits Károly,
Magyar Magánjog, Budapest 1941, I. 581-583, 591-592, 625-
629.).
Más országok jogában is megtalálhatók az egyesülési jog
alapján létrehozott, jogi személynek nem minősülő közösségek,
amelyek bizonyos jogokkal is rendelkezhetnek. Így a német
Alkotmánybíróság már 1954-ben politikai párt tevékenységével
kapcsolatban kimondta, hogy közjogi jogokat olyan
csoportosulások is érvényesíthetnek, amelyek nem jogi
személyek (BVerfGE 3, 383, 391-392.).
Az egyesülési jog gyakorlása nem feltételezi tehát jogi
személyiség meglétét. Az más kérdés, hogy az egyesülési jog
alapján létrejövő közösségek meghatározott célokat akkor
tudnak teljesen elérni, ha jogi személyiséggel rendelkező
szervezetet hoznak létre.
3. Az Egytv. csak az 1. és az 5. §-ban tesz említést az
egyesülési jog alapján létesített nem jogi személy
közösségekről, és nem szabályozza ezeket. Ez a hiány érthető,
mert az Egytv. a jogi személyiséggel rendelkező szervezetekre
sem ad teljes körű rendezést.
Nem meglepő, hogy az Egytv. hiányos szabályozást tartalmaz. Az
Egytv. a politikai rendszer megváltozásának egyik fontos
lépése volt, szövegét 1989. január 24-én hirdették ki. Az
Egytv. tervezetének elkészítése időpontjában az Alkotmány
általános jelleggel kimondta ugyan az egyesülési jogot [65. §
(1) bekezdése], de erősen korlátozta a gyakorlását [a 65. §
(2) bekezdése szerint tömegszervezetet és tömegmozgalmat
meghatározott célra, pl. a szocializmus rendjének és
vívmányainak védelmére lehetett szervezni]. Az egyesülési jog
új szabályai már más alapon álltak, ezért elfogadásuk előtt
szükség volt az Alkotmány szabályainak módosítására. Az
Alkotmánynak az egyesülési jogról szóló 63. §-a (1) és (2)
bekezdésének jelenlegi szabályát az Alkotmány módosításáról
szóló 1989. évi XXXI. törvény iktatta be 1989. október 23-án.
Az Egytv. tervezetének elkészítésénél az egyesülési jognak,
mint szabadságjognak volt elsődleges jelentősége. A miniszteri
indokolás kifejti ugyan, hogy az egyesülési jog kérdéskörének
átfogó szabályozására van szükség, ennek ellenére az átfogó
szabályozás elmaradt. Ez az adott körülmények között
természetes volt; a demokratikus rendszer kiépítése
szempontjából legfontosabb politikai lépést tették meg. Bár az
egyesülési jog gyakorlásának szabályozását tekintették
elsődleges feladatnak, a szervezeti kérdések váltak döntővé.
Az Egytv. szabályai a jogi személyekről szólnak, de ezek sem
átfogó jellegűek. Kevéssé szabályozza például az Egytv. a jogi
személyiséggel rendelkező szervezetek belső viszonyait, a
szervezetek és a tagok között fennálló jogviszonyokat, a
vagyoni kérdéseket. A 23. és 24. §-ból megállapítható, hogy
további jogszabályok megalkotását tervezték és az egyesülési
joggal kapcsolatos több jogszabály meg is jelent, de az
egyesülési jog átfogó szabályozása nem folytatódott. Az
egyesülési jogot érintő későbbi jogszabályok már a jogi
személyiséggel rendelkező szervezeteket vették alapul.
4. Az egyesülési jog érvényesülésének kérdései tágabb körben
jelentkeznek, mint a jogi személyekkel kapcsolatos kérdések,
és nem csak a politikai célú vagy gazdasági érdekvédelmi
feladatot ellátó szervezetek létrehozásával, működtetésével
függnek össze. A rendszerváltozás időszakában azonban nem volt
elvárható az egyesülési joggal összefüggő bonyolult – a
politikai vonatkozásokon túlmenően számos gazdasági kérdést is
érintő – témakör átfogó jogi szabályozása. Néhány év múlva
viszont már jelentkeztek a hiányos szabályozásból származó
gondok. Ezt a tényt jelzi az, hogy a Legfelsőbb Bíróság közel
húsz határozat közzétételét látta indokoltnak az 1991-1993.
évi Bírósági Határozatokban, 1994-ben pedig a Közigazgatási
Kollégium állásfoglalással nyújtott iránymutatást.
Külön problémát jelentett a művészeti alkotóközösségekkel
kapcsolatos jogi kérdések szabályozása, illetve a szabályozás
hiánya. Ebben a tárgyban keletkezett az Alkotmánybíróság
27/1993. (IV. 29.) AB határozata (ABH 1993, 444.), a
Legfelsőbb Bíróságnak egy 1997-ben, a Bírósági Határozatokban
közzétett határozata (BH 1997/3. sz. 148. jogeset), valamint
szintén a Legfelsőbb Bíróságnak az alkotóközösség és tagja
között fennálló jogviszony minősítési nehézségét jelző
határozata (BH 1993/1. sz. 31. jogeset).
5. Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 49. §-
ának (1) bekezdése szerint az Alkotmánybíróság hivatalból is
megállapíthatja, hogy a jogalkotó jogszabályi felhatalmazásból
származó jogalkotói feladatát elmulasztotta és ezzel
alkotmányellenes helyzetet idézett elő. Az indítványban
felvetett kérdésekkel kapcsolatban felmerül ennek a szabálynak
az alkalmazása.
Az Alkotmány 63. §-ának (3) bekezdése felhatalmazást adott az
egyesülési jogról szóló törvény megalkotására (az Alkotmánynak
ezt a rendelkezését egyébként az Egytv. megjelenése után az
Alkotmány módosításáról szóló 1990. évi XL. törvény 43. §-a
iktatta be.).
Az Alkotmánybíróság működésének kezdetén kialakított
gyakorlata szerint a mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség akkor is fennáll, ha alapjog
érvényesüléséhez szükséges szabályozás hiányzik [37/1992. (VI.
10.) AB határozat, ABH 1992, 227, 232.], illetve ha alapjog
gyakorlását megfelelő szabályozás nem biztosítja [60/1994.
(XII. 24.) AB határozat, ABH 1994. 342, 369.].
Az Alkotmánybíróság 1993-ban úgy foglalt állást, hogy a
jogalkotásra tartozik annak eldöntése, milyen részletességgel
szabályoz valamilyen élethelyzetet, és alkotmányossági kérdés
csak akkor merül fel, ha a szabályozás hiányossága gátolja
valamilyen alapvető jog érvényesülését (161/E/1992 AB
határozat, ABH 1993, 765, 766.). Ezt az álláspontot erősítette
meg az 1395/E/1996. AB határozat, amely hangsúlyozta, hogy a
mulasztás mellett az ennek következtében keletkezett
alkotmányellenes helyzetnek is fenn kell állnia a mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapításához (ABH 1998,
667, 669.).
Az egyesülési jog gyakorlását nehezíti az Egytv. hiányos
szabályozása és a kapcsolódó jogszabályokban észlelhető
hiányosságok; mindez nem gátolja meg azonban az egyesülési jog
gyakorlását. A jelentkező nehézségek nem érik el azt a
szintet, amelyek az alkotmányellenesség megállapítását
indokolttá teszik. Ezért az említett alkotmánybírósági
gyakorlat alapján nem kerülhet sor a mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítására.
Budapest, 2001. március 12.
Dr. Harmathy Attila
alkotmánybíró
Dr. Németh János alkotmánybíró különvéleménye
1. Egyetértek a határozatnak az alkotmányjogi panaszt
elutasító 1. pontjával, nem értek azonban egyet a mulasztásban
megnyilvánuló alkotmánysértést hivatalból megállapító 2.
ponttal.
A határozat szerint a mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenes helyzet abban áll, hogy a jogalkotó nem
teremtette meg maradéktalanul az egyesülési szabadság
érvényesülését biztosító mindazon jogszabályi feltételeket,
melyek megfelelő védelmet nyújtanak a nyilvántartásba vételi
eljárás indokolatlan elhúzódásával szemben.
A társadalmi szervezetek nyilvántartásba vételére irányadó
jogszabályok között – mint azt a határozat is tartalmazza –
jelenleg is vannak olyanok, amelyek a bíróságokat a mielőbbi
döntés meghozatalára ösztönzik.
Ilyen
a) Pp.-nek a nyilvántartásba vételi ügyekben is alkalmazandó
2. § (1) bekezdése, amely a bíróság feladatává teszi, hogy
érvényesítse a kérelmezőknek az eljárás ésszerű időn belül
történő befejezéséhez való jogát, valamint
b) az Egytv. 15. § (3) bekezdésének első mondata, amely
szerint a bíróság a nyilvántartásba vételről soron kívül
határoz.
A határozat e szabályok ismeretében jut arra a megállapításra,
hogy ha a bíróság nem határoz a szervezet nyilvántartásba
vételéről, továbbá, ha a jogszabály nem állapítja meg a
nyilvántartásba vételi eljárást lefolytató bíróság
mulasztásának – késlekedésének – jogkövetkezményeit, akkor a
jogbiztonság sérelme mellett az Alkotmány 63. § (1)
bekezdésében biztosított egyesülési jog gyakorlása is
lehetetlenné válik (IV/2. pont).
Álláspontom szerint a bíróságnak a nyilvántartásba vételt
teljes egészében elmulasztó magatartása, vagy a késedelmes, az
ésszerű határidőn túli tevékenysége ma sem jogkövetkezmény
nélküli. A bíróság ugyanis felelősséggel tartozik azért, ha az
eljárás az eljáró bírónak, illetve a bírósági vezetőnek
felróható okból hiúsult meg vagy húzódott el az ésszerű
határidőn túl.
Ezen túlmenően véleményem szerint a határozatnak figyelemmel
kellett volna lennie arra is, hogy az Országos Ítélőtábla
székhelyének és illetékességi területének megállapításáról,
valamint az igazságszolgáltatás működését érintő egyes
törvények módosításáról szóló 1999. évi CX. törvény a Pp. 2. §-
át kiegészítette egy olyan rendelkezéssel, mely szerint a fél
az eljárás ésszerű időn belüli befejezéséhez való jogának
sérelme esetén, alapvető jogait ért sérelemre való
hivatkozással méltányos elégtételt biztosító kártérítésre
tarthat igényt. Habár e rendelkezés csak 2003. január 1.
napjától hatályos, nyilvánvalóvá teszi a jogalkotónak abbeli
eltökéltségét, hogy a jelenleginél szigorúbb jogkövetkezményt
fűzzön a bíróság mindenfajta késedelméhez – tekintet nélkül
arra, hogy a bíróság nevében eljárt személynek az okozott
jogsérelem közvetlenül nem is volt felróható – ideértve
természetesen az egyesület nyilvántartásba vételében mutatkozó
késedelemhez fűződő jogkövetkezményeket is.
2. A határozat kifejti, hogy a bíróságok eljárásával
kapcsolatos követelmények szigorúsága függ egyebek mellett
attól, hogy az adott eljárás szoros összefüggésben van-e
alapvető jog érvényre juttatásával (IV/4. pont).
Magam is osztom azt a nézetet, hogy az alkotmányos alapjogok
érvényesülését elősegítő jogszabályok hiánya adott esetben
súlyosabban eshet latba, mint az alapjognak nem minősülő
jogosítvány maradéktalan érvényre juttatásához szükséges
jogszabályok hiánya, vagy nem megfelelő volta. A megállapítást
azonban abban az általános formában, melyben a határozat
teszi, nem tudom elfogadni. Indokom a következő:
– A bíróság működésével kapcsolatban az Alkotmány 57. § (1)
bekezdésében meghatározott alapvető követelményeknek
mindenfajta eljárásban érvényesülniük kell, függetlenül annak
tárgyától. A határozat indokolásából azonban ettől eltérő
olyan követelmény is levonható, hogy a jogalkotó a bíróságok
hatékonyságának biztosítását célzó jogszabályok meghozatalánál
valamiféle súlyozott megközelítést alkalmazzon attól függően,
hogy alapjoggal összefüggő, vagy más eljárásról van szó. A
jogalkotót kétségtelenül megilleti az a szabadság, hogy egyes
alkotmányos alapjogok érvényesülése érdekében – az Alkotmány
57. § (1) bekezdésében meghatározott alapvető követelményeken
felül – többletszabályozással vagy más módon növelje a
bírósági eljárás hatékonyságát. Ez azonban csak lehetőség a
jogalkotónak – amellyel összefüggésben nagy körültekintéssel,
a bírósági eljárás más területeire is figyelemmel kell
eljárnia – és nem szükségszerűség, amit az Alkotmánybíróságnak
kötelezően elő kell írnia számára.
Ezt az álláspontot támasztja szerintem alá az Európai Emberi
Jogi Bíróságnak az alábbi magyar egyesület nyilvántartásba
vételének elhúzódása miatti panaszügyben hozott döntése:
“Az eljárás 1993. június 15-én kezdődött, amikor a negyedik
kérelmező a Fővárosi Bíróságtól a kérelmező egyesület
bejegyzését kérte, és 1996. június 20-án fejeződött be, amikor
a Legfelsőbb Bíróság felülvizsgálati eljárásban meghozott
határozatát kézbesítették a kérelmezőknek. A szóban forgó
eljárás valamivel több, mint három évig tartott. A Bíróság
emlékeztet arra, hogy az eljárás időtartamának ésszerűségét az
adott ügy körülményeinek fényében kell megítélni, nevezetesen
az ügy bonyolultságának, a kérelmezők magatartásának, valamint
a bíróságok magatartásának a fényében. A jelen esetben a
körülmények átfogó értékelést tesznek szükségessé (ld. pl. a
Ficara v. Olaszország ítéletet, 1991. február 19., Series A
no. 196-A, 9.o, 17. §.). A Bíróság úgy véli, hogy az eljárás
nem volt különösebben bonyolult. A kérelmezők magatartását
illetően a Bíróság megállapítja, hogy az 1993 szeptemberében
tett sikertelen indítványuk arra, hogy elfogultság miatt
megtámadják a Fővárosi Bíróságot, bizonyos mértékben
hozzájárult az első fokú eljárás elhúzódásához.
Az igazságügyi szervek magatartását illetően tény, hogy a
Legfelsőbb Bíróság előtt lefolytatott fellebbviteli eljárásban
némi késedelem figyelhető meg. A Bíróság azonban, tekintettel
arra a tényre, hogy a kérelmezők ügyével két bírósági szinten
és azt követően még felülvizsgálati eljárásban is
foglalkoztak, úgy véli, hogy a jelen ügy körülményei között az
eljárás teljes időtartama nem húzódott el a még elfogadható
határon túl (v.ö., mutatis mutandis, a Cesarini v. Olaszország
ítélettel, 1992. október 12., Series A no. 245, 26. o., 20.
§.). A kérelmezőknek az eljárás elhúzódása miatt tett panasza
így semmilyen jogsértést nem tár fel az Egyezmény 6. cikke 1.
bekezdésének vonatkozásában. Ebből következik, hogy a kérelem
... nyilvánvalóan alaptalan.” (APEH Üldözötteinek Szövetsége
és mások kontra Magyarország, 32367/96 számú ügy).
3. A fentiekre tekintettel az adott ügy kapcsán szerintem
nincs olyan mulasztás, amely akár az Abtv. 49. §-ának (1)
bekezdésében foglaltak, akár az Alkotmánybíróság eddigi
gyakorlata alapján szükségessé tenné a mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítását.
Budapest, 2001. március 12.
Dr. Németh János
alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszkyné dr. Vasadi Éva alkotmánybíró különvéleménye
Egyetértek a határozat rendelkező részének 1. pontjával,
nevezetesen azzal, hogy az egyesülési jogról szóló 1989. évi
II. törvény (a továbbiakban: Egytv.) 4. § (1) bekezdése utolsó
mondata nem alkotmányellenes.
Nem értek egyet a határozat rendelkező részének 2. pontjával,
amely mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenességet
állapított meg. A hatályos jog ugyanis az egyesülési szabadság
érvényesülését az Alkotmánnyal összhangban biztosítja, a
nyilvántartásba vételi eljárás indokolatlan elhúzódásával
szemben a szabályok megfelelő védelmet nyújtanak.
Az Egytv. az egyesülési jog alapján létrehozható, jogi
személyiséggel rendelkező szervezet alaptípusaként vezette be
a "társadalmi szervezet" intézményét, amelynek szabályai –
néhány kivétellel – a pártokra és szakszervezetekre is
vonatkoznak. A már megalapított szervezet bírósági
nyilvántartásba vétellel válik jogi személlyé (4. § (1) bek.).
A nyilvántartásba vételről szóló szabály csupán a jogi
személyiség elnyerésére törekvő szervezetre vonatkozik.
A társadalmi szervezet önkormányzattal rendelkező szervezet,
amely az alapszabályban meghatározott célra alakul,
nyilvántartott tagsággal rendelkezik, és céljának elérésére
szervezi tagjai tevékenységét (Egytv. 3. § (1) bek.).
Alapításához az szükséges, hogy legalább tíz alapító tag a
szervezet megalakítását kimondja, alapszabályát megállapítsa,
ügyintéző és képviseleti szerveit megválassza (3. § (4) bek.).
Az alapításkor az alapszabályban rendelkezni kell a társadalmi
szervezet céljáról is (Egytv. 6. § (2) bek.).
A társadalmi szervezet megalakulását követően bírósági
nyilvántartásba vételt kell kérni (Egytv. 4. § (1) bek.). Az
eljárás során a bíróság vizsgálni köteles, hogy a társadalmi
szervezetet a törvény által nem tiltott célra alapították-e.
Ennek eldöntése esetenként gondos vizsgálatot igényelhet és
még összetett alkotmányértelmezési kérdéseket is felvethet
(lásd: 21/1996. (V. 17.) AB hat., ABH 1996. 74.).
Az Alkotmány rendelkezései alapján az egyesüléshez való jog
gyakorlása nem korlátlan. Maga az Alkotmány tartalmaz több
kifejezett tilalmat: a 2. § (3) bekezdése szerint a társadalom
egyetlen szervezetének a tevékenysége sem irányulhat a hatalom
erőszakos megszerzésére vagy gyakorlására, illetőleg
kizárólagos birtoklására. A 63. § (1) bekezdésének idézett
rendelkezése pedig az egyesüléshez való jog gyakorlásának
határozott feltételeként szabja azt, hogy az csak a törvény
által nem tiltott célt szolgáló szervezet létrehozására
irányulhat.
Az egyesülési jog gyakorlásával kapcsolatban a nyilvántartásba
vétel az Alkotmányban meghatározott korlátok maradéktalan
érvényesítését szolgálja; azt fejezi ki, hogy a konkrét
társadalmi szervezet célját vagy céljait az állam törvényesnek
ismeri el.
Egyetértek a határozatnak azzal a megállításával, hogy a
bírósági bejegyzés célja az alkotmány- és törvényellenes
tevékenység folytatására alapított társadalmi szervezetek jogi
személyként való létrejöttének megakadályozása. Ez olyan súlyú
alkotmányos szempont, amelynek megfelelő érvényesülését
jogszabály nem korlátozhatja.
Éppen ezért a nyilvántartásba vételt nem közigazgatási szerv,
hanem bíróság végzi. A bírák függetlenek és csak a törvénynek
vannak alárendelve. A bírói hatalom sajátossága az, hogy a
másik két, "politikai" jellegű hatalmi ággal szemben állandó
és semleges (38/1993. (VI. 11.) AB határozat, ABH 1993. 256.).
A nyilvántartásba vételi eljárás bírósági nem-peres eljárás. A
nyilvántartásba vételi eljárás megindításához a törvény nem ír
elő kötelező jogi képviseletet; nem tartalmaz szigorú
szabályokat a kérelem alaki kellékeivel kapcsolatban sem.
A szóban lévő nem-peres eljárásban is irányadó a Pp-nek az a
szabálya, amely szerint a bíróság feladata, hogy a feleknek az
eljárás ésszerű időn belül történő befejezéséhez való jogát
érvényesítse. A nem-peres eljárásokban is alkalmazandó Pp.
meghatározza a befejezéshez szükséges ésszerű időtartamot is
(2. § (2) bek.). Az Egytv. 15. § (3) bekezdése ezen kívül azt
is előírja, hogy a bíróságnak a nyilvántartásba vételről soron
kívül kell határoznia.
A hatályos jog a fentiek szerint határidőt ír elő az eljárás
befejezésére és ezzel tiltja a nyilvántartásba vételi eljárás
indokolatlan elhúzódását.
Álláspontom szerint az egyesülési szabadság érvényesülését a
megfelelően zárt jogi szabályozás biztosítja. Így nem látom
megalapozottnak az alkotmányellenes mulasztás megállapítását.
Annak megítélésére pedig, hogy a nem alkotmányellenes
jogszabály a jogalkalmazási gyakorlatban miként érvényesül, az
Alkotmánybíróságnak nincs hatásköre.
Budapest, 2001. március 12.
Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
alkotmánybíró
A különvéleményhez csatlakozom:
Dr. Strausz János
alkotmánybíró
. |