Hungarian
Ügyszám:
.
1227/H/2010
Előadó alkotmánybíró: Balogh Elemér Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 58/2011. (VI. 30.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2011/980
.
A döntés kelte: Budapest, 06/28/2011
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:

     
     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
                                   
     Az  Alkotmánybíróság  az Országos Választási  Bizottság  által
    országos népszavazás kezdeményezésére irányuló aláírásgyűjtő ív
    hitelesítése   tárgyában  hozott  határozat  ellen   benyújtott
    kifogások alapján meghozta a következő
     
                             határozatot:
     
     Az   Alkotmánybíróság   az   Országos   Választási   Bizottság
    470/2010.  (VIII.  4.)  OVB  határozatát  megsemmisíti,  és  az
    Országos Választási Bizottságot új eljárásra utasítja.
     
     Az  Alkotmánybíróság  ezt a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                 Indokolás
                                     
                                    I.
                                     
       
       A   választási  eljárásról  szóló  1997.  évi  C.  törvény  (a
      továbbiakban:  Ve.) 130. § (1) bekezdése alapján  több  kifogás
      érkezett   az   Alkotmánybírósághoz  az   Országos   Választási
      Bizottság  (a  továbbiakban:  OVB)  470/2010.  (VIII.  4.)  OVB
      határozata (a továbbiakban: OVBh.) ellen.
       
       Az   OVB   vitatott  határozatában  hitelesítette   a   Magyar
      Vegyipari,   Energiaipari,   és   Rokon   Szakmában    Dolgozók
      Szakszervezeti Szövetségének alelnöke által benyújtott országos
      népszavazás    kezdeményezésre   irányuló   aláírásgyűjtő    ív
      mintapéldányát, amelyen a következő kérdés szerepel: „Egyetért-
      e  Ön azzal, hogy 40 év szolgálati idő megléte után az öregségi
      nyugdíj  —  az öregségi nyugdíjkorhatárra tekintet nélkül  —  a
      nyugdíj  csökkentése nélkül, az eredményes népszavazást  követő
      év januárjának 1. napjától igénybe vehető legyen?”
       Az  Országos  Választási  Bizottság  megállapította,  hogy  az
      aláírásgyűjtő ív a törvényben meghatározott formai, valamint  a
      népszavazásra  feltenni  kívánt  kérdésre  vonatkozó   tartalmi
      követelményeknek  eleget  tesz,  ezért  hitelesítésének   nincs
      akadálya.
       A  kifogások  szerint viszont az OVB-nek az  aláírásgyűjtő  ív
      hitelesítését meg kellett volna tagadnia. Az egyik indítványozó
      szerint   az  aláírásgyűjtő  ív  nem  felel  meg  a  választási
      eljárásról   szóló   1997.  évi  C.  törvénynek   az   országos
      népszavazási    kezdeményezésen    és    az    országos    népi
      kezdeményezésen  történő végrehajtásáról szóló  11/2008.  (III.
      1.)  ÖTM  rendelet (a továbbiakban: R.) mellékletében található
      mintának, mert egyrészt nem tartalmazza a mintában foglalt,  az
      Országos Választási Iroda (a továbbiakban: OVI) vezetője  által
      a  Ve.  118. § (1) bekezdésében meghatározott feltételek esetén
      kitöltendő  részt; másrészt a hitelesítést kérő táblázata  20+1
      soros, míg a mintában 15+1 sor szerepel.
       Egy  másik  kifogást tevő szerint az OVB a 2010. június  16-án
      hozott 410/2010. (VI. 17.) OVB határozatban megtagadta annak az
      aláírásgyűjtő ívnek a hitelesítését, amelyen a jelen  OVBh.-val
      hitelesített  ívtől  eltérően  csupán  részben  eltérő   kérdés
      szerepelt.   A  korábban  nem  hitelesített  aláírásgyűjtő   ív
      kérdésében   ugyanis  csak  a  nyugdíjjogosultság  bevezetésére
      irányadó  dátum  nem  szerepelt. A  hitelesítés  megtagadásának
      indokául  az OVB az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdés a)  pontjára
      hivatkozott, mondván „okszerűen következik a kérdésből, hogy  a
      kérdésben   tartott  eredményes  népszavazás   az   adott   évi
      költségvetést   közvetlenül   és   jelentősen   érintené”.    A
      kifogástevő   álláspontja  szerint  az  OVBh.-val  hitelesített
      aláírásgyűjtő  íven szereplő kérdés egyben a  nyugdíj  abszolút
      értékben  való  emelését  is  jelenti,  amely  közvetlenül   és
      jelentősen   érinti  a  költségvetést,  ezért  nem   bocsátható
      népszavazásra.  A kérdésben szereplő jogosultság  bevezetésének
      kezdő  időpontja  továbbá érinti az államháztartás  mozgásterét
      abból  a  szempontból,  hogy az állam a  jogosultságra  keretet
      teremtő  elvonásokat  mikor kívánja  bevezetni.  A  kifogástevő
      szerint  az  OVBh.  – tekintettel a korábban benyújtott  kérdés
      hasonlósága ellenére hozott ellentétes tartalmú döntésre –  nem
      csupán  az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdés a) pontjába  ütközik,
      hanem az Alkotmány jogbiztonságot garantáló 2. § (1) bekezdését
      is sérti. Az ellentétes OVB gyakorlat ugyanis a kiszámíthatóság
      és   az  előre  láthatóság  ellenében  hat,  melyek  az  állami
      intézményekbe vetett bizalom alapvető feltételei.
       A  harmadik  kifogás benyújtója szerint a  kérdés  négy  eleme
      (szolgálati   idő,  nyugdíjkorhatár,  a  nyugdíj   mértéke,   a
      bevezetés   időpontja)  az  öregségi  nyugdíj  megállapításának
      teljes keretét adja, a nyugdíjrendszer alapját képezi, valamint
      a nyugdíj abszolút értékben való emelésével jár. A kérdés tehát
      közvetlenül érinti a költségvetést, ezért az Alkotmány 28/C.  §
      (5) bekezdés a) pontja alapján népszavazásra nem bocsátható.  A
      kifogás  szerint  a  költségvetésen belül a  nyugdíjbiztosítási
      ellátások  legkiemelkedőbb  kiadási  tételét  jelentő  öregségi
      nyugdíj  korhatárának csökkentése közvetlen összefüggésben  áll
      az  eltartottak számának növekedésével, s így az aktív lakosság
      adó- és járulékterheinek növekedésével.
       A  negyedik  kifogás  is felhívja a figyelmet  arra,  hogy  az
      OVBh. által hitelesített kérdés – tartalmát tekintve – semmiben
      sem  tér  el  az ugyanezen szervezet által korábban  benyújtott
      kérdéstől,    amelynek   hitelesítését   az   OVB   megtagadta.
      Álláspontja   szerint  azáltal,  hogy  a  kérdést   egy   olyan
      kiegészítéssel  terjesztették elő, amely  az  öregségi  nyugdíj
      igénybevételét az eredményes népszavazást követő év január első
      napjától    teszi   lehetővé,   a   mindenkori   költségvetésre
      vonatkozik,  azt  közvetlenül  és  jelentős  mértékben  érinti,
      továbbá   annak   megfogalmazásából  okszerűen   következik   a
      költségvetési  törvény  módosítása. A  kifogástevő  másodsorban
      arra  hivatkozik, hogy a kérdés a Ve. 3. § d) pontjában foglalt
      rendeltetésszerű  joggyakorlás elvét sérti, mivel  vélhetően  a
      lakosság  adófizetésben részt nem vevő körére nézve biztosítana
      kedvezményeket a lakosság adófizetőinek terhére anélkül, hogy a
      költségvetés erre fedezetet biztosítana.
       A  kifogások  2010.  augusztus  7-én,  9-én,  18-án  és  19-én
      érkeztek az OVB-hez, 2010. augusztus 9-én, 18-án és 19-én pedig
      az Alkotmánybíróságra. A Ve. 130. § (1) bekezdése értelmében  a
      kifogást  a  határozat közzétételét követő tizenöt napon  belül
      lehet  benyújtani. Az OVBh. közzétételére 2010. augusztus  4-én
      került  sor, így a határidő 2010. augusztus 19-én járt  le.  Az
      OVBh.  ellen  benyújtott kifogások tehát a törvényes  határidőn
      belül érkeztek az Alkotmánybíróságra.
       Az   Alkotmánybíróság   az  OVBh.  megsemmisítésére   irányuló
      kifogásokat  az  Alkotmánybíróság  ideiglenes  ügyrendjéről  és
      annak  közzétételéről  szóló többször  módosított  és  egységes
      szerkezetbe foglalt 2/2009. (I. 12.) Tü. határozat  (ABK  2009.
      január,  3.)  28.  § (1) bekezdése alapján egyesítette  és  egy
      eljárásban bírálta el.

                                    II.

       Az   Alkotmánybíróság  az  OVB  határozata  ellen   benyújtott
      kifogásokat az alábbi rendelkezések alapján vizsgálta meg:
       
       1. Az Alkotmánynak az indítvánnyal érintett rendelkezései:
       
       „28/C.  § (2) Országos népszavazást kell tartani legalább  200
      000 választópolgár kezdeményezésére.
       (3)   Ha  az  országos  népszavazást  el  kell  rendelni,   az
      eredményes  népszavazás alapján hozott döntés az Országgyűlésre
      kötelező.
       (…)
       (5) Nem lehet országos népszavazást tartani:
       a)  a  költségvetésről,  a  költségvetés  végrehajtásáról,   a
      központi  adónemekről és illetékekről, a vámokról,  valamint  a
      helyi adók központi feltételeiről szóló törvények tartalmáról,”
       
       2.  Az  országos népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló
      1998.  évi  III. törvény (a továbbiakban: Nsztv.)  indítvánnyal
      érintett rendelkezései:

       „10.   §  Az  Országos  Választási  Bizottság  megtagadja   az
      aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha
       a) a kérdés nem tartozik az Országgyűlés hatáskörébe,
       b) a kérdésben nem lehet országos népszavazást tartani,
       c)  a kérdés megfogalmazása nem felel meg a törvényben foglalt
      követelményeknek,
       d)  ugyanazon  tartalmú kérdésben három éven belül  eredményes
      országos népszavazást tartottak,
       e)  az  aláírásgyűjtő ív nem felel meg a választási eljárásról
      szóló törvényben foglalt követelményeknek.”
       „13.  §  (1) A népszavazásra feltett konkrét kérdést úgy  kell
      megfogalmazni, hogy arra egyértelműen lehessen válaszolni.”
       
       3. A Ve. érintett rendelkezései:

       „3.  §  A választási eljárás szabályainak alkalmazása során  a
      választásban érintett résztvevőknek érvényre kell juttatniuk az
      alábbi alapelveket: (…)
       d) jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás,”
       
       „130.   §   (1)   Az   Országos  Választási  Bizottságnak   az
      aláírásgyűjtő  ív,  illetőleg a konkrét kérdés  hitelesítésével
      kapcsolatos  döntése  elleni kifogást a határozat  közzétételét
      követő  tizenöt  napon  belül lehet  –  az  Alkotmánybírósághoz
      címezve – az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani. (...)
       (3) Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el.  Az
      Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság, illetőleg az
      Országgyűlés  határozatát helybenhagyja, vagy azt megsemmisíti,
      és   az   Országos   Választási   Bizottságot,   illetőleg   az
      Országgyűlést új eljárásra utasítja.”
       
                                   III.
                                     
       A kifogások egy része megalapozott.
       
       1.  Az  Alkotmánybíróságnak a jelen ügyben irányadó hatáskörét
      az  Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 1. §  h)
      pontjában  foglaltaknak megfelelően a Ve.  130.  §-a  határozza
      meg.  Az  Alkotmánybíróságnak  a kifogás  alapján  lefolytatott
      eljárása  jogorvoslati eljárás. Ennek során az Alkotmánybíróság
      —  alkotmányos jogállásával és rendeltetésével összhangban —  a
      beérkezett  kifogás  keretei  között  azt  vizsgálja,  hogy  az
      aláírásgyűjtő ív és a népszavazásra szánt kérdés  megfelel-e  a
      jogszabályi  feltételeknek, és hogy az OVB az aláírásgyűjtő  ív
      hitelesítési  eljárásában  az  Alkotmánynak  és   az   irányadó
      törvényeknek  megfelelően járt-e el.  [63/2002.  (XII.  3.)  AB
      határozat, ABH 2002, 342, 344.].

       2.  Az  egyik  kifogástevő szerint az OVB  által  hitelesített
      aláírásgyűjtő  ív  nem felel meg az R. mellékletében  található
      mintának,  mert  nem  tartalmazza a mintában  foglalt,  az  OVI
      vezetője  által  a  Ve.  118. § (1) bekezdésében  meghatározott
      feltételek  esetén  kitöltendő részt. Másrészt  a  hitelesítést
      kérő táblázata 20+1 soros, míg a mintában 15+1 sor szerepel.  A
      kifogás  alapján  az Alkotmánybíróság elsőként  azt  vizsgálta,
      jogszerűen   állapította-e  meg  az  OVB,  hogy  a   benyújtott
      aláírásgyűjtő ív megfelel a Ve. formai követelményeinek.
       Az  Alkotmánybíróság  a  49/2008. (IV. 22.)  AB  határozatában
      rámutatott  arra,  hogy  a népszavazási  kezdeményezésben  való
      részvétel jogának érvényesülését a törvény többek között olyan,
      az  aláírásgyűjtő ívvel szemben támasztott formai  előírásokkal
      biztosítja,   amelyek  garanciát  nyújtanak   arra,   hogy   az
      aláírásgyűjtő ívet aláíró választópolgár eredményesen támogassa
      a  kérdés  országos  népszavazásra  bocsátását.  Ezért  különös
      jelentősége  van annak, hogy az aláírásgyűjtő  ív  a  legapróbb
      részletekig  megfeleljen  a törvény  formai  előírásainak  (ABH
      2008, 488, 492.).
       Az  Nsztv. 2. §-a alapján az aláírásgyűjtő ívek mintapéldányát
      az  aláírásgyűjtés megkezdése előtt – hitelesítés céljából – be
      kell nyújtani az Országos Választási Bizottsághoz. A Ve. 118. §-
      a  értelmében  a  130.  §  (1) bekezdése szerinti  jogorvoslati
      határidő   eredménytelen  elteltét  követő  napon,  jogorvoslat
      esetén  az Alkotmánybíróság hitelesítő határozatot helybenhagyó
      döntésének a Magyar Közlönyben való közzététele napján  az  OVI
      vezetője  hitelesítési záradékkal látja el az aláírásgyűjtő  ív
      mintapéldányát.  Az  aláírásgyűjtést a hitelesítési  záradékkal
      ellátott aláírásgyűjtő ív másolatával lehet megkezdeni.  A  Ve.
      pontosan  meghatározza, hogy mit kell tartalmaznia az  országos
      népszavazás kezdeményezésére szolgáló aláírásgyűjtő  ívnek.  Az
      aláírásoknak  a kérdéssel azonos oldalon kell szerepelniük.  Az
      aláírásgyűjtő íveken szerepelnie kell a kezdeményezést támogató
      választópolgár  saját  kezű  aláírásának  és   —   az   aláírás
      hitelességének  ellenőrzése céljából  —  fel  kell  tüntetni  a
      kezdeményező olvasható családi és utónevét, lakcímét,  valamint
      személyi  azonosítóját. E szabályok meghatározzák azt is,  hogy
      minden egyes aláírásgyűjtő íven szerepelnie kell az aláírásokat
      gyűjtő  személy  aláírásának is. Az  R.  melléklete  kötelezően
      alkalmazandóként   határozza  meg   az   országos   népszavazás
      kezdeményezésére  irányuló  aláírásgyűjtés  során   használható
      aláírásgyűjtő ív mintáját. Az Nsztv. 3. § (1) bekezdése szerint
      a  népszavazás  kitűzésére irányuló állampolgári  kezdeményezés
      támogatására    a   hitelesített   mintapéldánnyal    megegyező
      aláírásgyűjtő   íveken   lehet   aláírást   gyűjteni.   Hasonló
      rendelkezést  tartalmaz  a  Ve. 118.  §  (1)  bekezdése,  amely
      alapján  aláírásokat  csak a hitelesítési  záradékkal  ellátott
      aláírásgyűjtő    ív    másolatával    lehet    megkezdeni.    E
      rendelkezésekből következően az aláírásgyűjtő ív mintapéldányát
      olyan  formában kell benyújtani hitelesítésre, hogy az alkalmas
      legyen az aláírásgyűjtésre.
       Jelen  ügyben  az  Alkotmánybíróság  megállapította,  hogy  az
      aláírásgyűjtő íven szerepel az országos népszavazásra  feltenni
      kívánt  kérdés, a kezdeményezést támogató választópolgár  saját
      kezű  aláírásának, családi és utónevének, lakcímének,  valamint
      személyi  azonosítójának  sora, illetve  fel  van  tüntetve  az
      aláírást  gyűjtő személy aláírásának helye is. A  kezdeményezés
      törvényességét nem érinti, hogy a hitelesítést kérő táblázata a
      mintában szereplő 15+1 sor helyett 20+1 soros.
       A  Ve.  118.  §  (1)  bekezdése szerint  az  aláírásgyűjtő  ív
      mintapéldányát az OVI vezetője látja el hitelesítési záradékkal
      a  jogorvoslati határidő eredménytelen elteltét  követő  napon,
      jogorvoslat esetén a vonatkozó alkotmánybírósági döntés  Magyar
      Közlönyben   való   közzétételének  napján.  Hitelesítéskor   a
      hitelesítési  záradék  szövegét az  OVI  vezetője  kézzel  vagy
      bélyegző  használatával  is  rávezetheti  az  aláírásgyűjtő  ív
      mintapéldányára.   Az,   hogy   a   hitelesítési   záradék   R.
      mellékletében  közzétett  szövege  a  hitelesítés   előtt   már
      szerepel az aláírásgyűjtő ív mintapéldányán, az OVI vezetőjének
      munkáját segíti, annak hiánya azonban nem lehet a kezdeményezés
      benyújtásának akadálya.
       Az  Alkotmánybíróság  mindezekre  tekintettel  megállapította,
      hogy  az  OVB-hez hitelesítés céljából benyújtott aláírásgyűjtő
      ív mintapéldányának az R. mellékletében közzétett mintától való
      formai    eltérése    érdemben   nem   befolyásolta    az    ív
      hitelesíthetőségét.

       3.  Az  egyik  kifogástevő szerint a kérdés  a  Ve.  3.  §  d)
      pontjában  foglalt rendeltetésszerű joggyakorlás  elvét  sérti,
      mivel  vélhetően a lakosság adófizetésben részt nem vevő körére
      nézve   biztosítana  kedvezményeket  a  lakosság  adófizetőinek
      terhére   anélkül,   hogy   a   költségvetés   erre   fedezetet
      biztosítana.
       A   rendeltetésellenes  joggyakorlás  mércéjére   vonatkozóan,
      népszavazási  kezdeményezéssel kapcsolatban  a  18/2008.  (III.
      12.)  AB  határozat  tartalmaz  megállapításokat.  A  határozat
      szerint az aláírásgyűjtés kezdeményezése a népszavazáshoz  való
      jog  gyakorlásának  részjogosítványa, a választópolgárok  által
      kezdeményezett népszavazási eljárás döntő eleme, melynek  célja
      a  népszavazás  elindítása. „E jog gyakorlása akkor  tekinthető
      rendeltetésszerűnek,  ha  a kezdeményezés  összhangban  áll  az
      országos  népszavazás  intézményének  az  Alkotmány  2.  §  (2)
      bekezdésében  meghatározott rendeltetésével. A rendeltetésszerű
      joggyakorlás követelménye a hitelesítési eljárás kezdeményezése
      során azt jelenti, hogy az aláírásgyűjtés kezdeményezőjének  az
      országos  népszavazás alkotmányos rendeltetésére,  a  közvetlen
      hatalomgyakorlás  kivételességére, az állam életében  betöltött
      szerepére     és    súlyára    tekintettel    kell    eljárnia.
      Felelősségteljesen,    annak   tudatában    kell    benyújtania
      kezdeményezését, hogy az általa ’útjára indított’  népszavazási
      eljárás   állásfoglalásra   készteti   az   ország   valamennyi
      választópolgárát,  és  annak  eredményeként  az   Országgyűlést
      kötelező   döntés   születik,  amely  országgyűlési   döntéssé,
      törvénnyé válva hosszabb távon meghatározza a polgárok  jogait,
      kötelezettségeit, befolyásolja a társadalom életét” (ABH  2008,
      212, 224.).
       Az  aláírásgyűjtő íven szereplő kérdés a 40 év szolgálati  idő
      után    járó    öregségi   nyugdíjjal   kapcsolatban    kívánja
      megváltoztatni  a  társadalombiztosítási  nyugellátásról  szóló
      1997. évi LXXXI. törvény (a továbbiakban: Tny.) szabályait.  Az
      Alkotmánybíróság  megítélése szerint a nyugdíj  igénybevételére
      és    az    öregségi   nyugdíjkorhatár   eltörlésére   irányuló
      népszavazási  kezdeményezés megfelel a  fenti  AB  határozatban
      foglalt  követelményeknek. A kifogástevő  álláspontja  ugyanis,
      mely  szerint a kérdés a lakosság adófizetésben részt nem  vevő
      csoportja számára biztosítana kedvezményt az adózók kárára, nem
      a  rendeltetésszerű joggyakorlás elve, hanem az  egyértelműségi
      követelmény  körében  értékelhető.  A  következőkben  ezért  az
      Alkotmánybíróság ezt vizsgálta.

       4.   A   26/2007.   (IV.   25.)   AB   határozat   alapján   a
      választópolgári  egyértelműség követelményének  része,  hogy  a
      választópolgárok   a   kérdés   megválaszolásának    lehetséges
      következményeit    világosan    lássák.    „Az    egyértelműség
      követelményének lényege, hogy a népszavazási kérdésnek döntésre
      alkalmasnak   kell   lennie,   aminek   a   jogalkotói   és   a
      választópolgári  egyértelműség feltétlenül  szükséges,  de  nem
      egyetlen  feltétele.  Az  egyértelműség  részének  tekinti   az
      Alkotmánybíróság azt is, hogy a népszavazási kérdésben  foglalt
      döntési     kötelezettség    ne    legyen    kivitelezhetetlen,
      végrehajthatatlan,  következményeiben  kiszámíthatatlan”   (ABH
      2007, 332, 337.).
       A  Tny. 18. § (1) bekezdés a)-g) pontjai az öregségi nyugdíjra
      való  jogosultság  megállapításakor a  biztosítottak  születési
      idejéhez  kapcsolódóan különböző életévben  határozzák  meg  az
      öregségi  nyugdíjra  jogosító  korhatárt.  A  Tny.  18.  §  (2)
      bekezdése   a   nyugdíjjogosultság   további   feltételeit   is
      meghatározza,  többek között a meghatározott  idejű  szolgálati
      időt.  A  szolgálati  idő azonban a komplex nyugdíjjogosultsági
      feltételrendszernek csupán az egyik elme. A 9/2011.  (III.  1.)
      AB  határozatban megfogalmazottak ezért a mostani  népszavazási
      kérdés  esetében  is alkalmazandók. A népszavazásra  bocsátandó
      kérdés  ugyanis  a szolgálati időt kívánja rögzíteni,  „anélkül
      azonban, hogy a választópolgár számára világossá tenné, hogy ez
      jár-e,  és  ha igen, milyen hatással, változással  az  öregségi
      nyugdíj  megszerzésének  további  feltételeire  nézve.  Így   a
      választópolgár  döntése meghozatalakor  nem  lehetne  tisztában
      azzal,  hogy  a kérdésre igen-nel vagy nem-mel szavazás  esetén
      döntésének milyen pénzügyi vagy egyéb következményei  lennének”
      (ABK  2011.  február,  101,  103.). A népszavazásra  bocsátandó
      kérdésről  tehát  a  választópolgároknak  úgy  kellene  döntést
      hozniuk,  hogy nem volna egyértelmű, az eredményes  népszavazás
      milyen  változásokat  okozna  a  nyugdíjrendszerben,  és  ennek
      milyen   társadalmi,  pénzügyi  és  egyéb  hatásaival   kellene
      számolniuk. A népszavazásra szánt kérdés ezért nem felel meg  a
      választópolgári egyértelműség követelményének. Mindezek alapján
      az  Alkotmánybíróság  az OVB 470/2010. (VIII.  4.)  határozatát
      megsemmisítette,  és  az OVB-t – a Ve.  130.  §  (3)  bekezdése
      alapján – új eljárásra utasította.
       
      Tekintettel  arra,  hogy az Alkotmánybíróság megállapította,  a
      népszavazásra szánt kérdés nem felel meg az Nsztv.  13.  §  (1)
      bekezdésében  foglaltaknak,  nem  vizsgálta,  hogy   az   OVBh.
      ellentétes-e  az  Alkotmány 2. § (1)  bekezdésével,  s  hogy  a
      feltenni  kívánt  kérdés az Alkotmány 28/C. § (5)  bekezdés  a)
      pontja  alapján  a  költségvetési  törvényre  vonatkozó  kizárt
      tárgykörbe tartozik-e.
       
       Az   Alkotmánybíróság   a  határozat   közzétételét   az   OVB
      határozatnak a Magyar Közlönyben való megjelenésére tekintettel
      rendelte el.
                              Dr. Paczolay Péter
                          az Alkotmánybíróság elnöke
                           
             Dr. Balogh Elemér                   Dr. Bihari Mihály
             előadó alkotmánybíró                    alkotmánybíró

             Dr. Bragyova András                  Dr. Holló András
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró

             Dr. Kiss László                      Dr. Kovács Péter
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró

             Dr. Lenkovics Barnabás               Dr. Lévay Miklós
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró

                              Dr. Stumpf István
                                alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        58/2011. (VI. 30.)
        Date of the decision:
        .
        06/28/2011
        .
        .